Dimineaţa, iunie 1908 (Anul 5, nr. 1539-1569)

1908-06-01 / nr. 1539

I, I duminecă . Iunie 1908 Ultima oră telegrafică •* DE EA CORESPONDENȚII NOSTIUI — Din străinătate Serbările jubilare din Viena ~Viena, §5 Mai —Cortegiul Istoric a fost favorizat de seninătatea unei splendide dimineți. In întreaga Capitală a fost o animație cum rar s’a mai văzut. Foarte mulți nici nu s’a mai scultat astă noapte pentru a putea sosi din vreme să-și ocupe locuri in Prater, pe străzi șî In tribune. In zorii zilei o mulțime imensă reia în valuri îndreptîndu-se spre piața serbărei. Pentru orice eventualitate întreaga garnizoană a fost consemnată în cazărmi. Pînă la orele 10 nu s'a întîmplat nici un incident. Dimineața la orele 3 un tînăr se urcă în turnul bisericei Sf. Ștefan cu un drapel în mînă și striga din toate puterile. ..Trăiască împăratul!“ Cînd s’a scoborît, publicul l-a făcut entuziaste ovații. ziși Viena, 30 Maiü. — Serbarea a început cu alocuțiunea primarului Lueger. Acesta pronunțând ultimele cuvinte apasă pe un Buton electric în comunicație cu turnurile tuturor bisericilor, și clopotele începură să sune în întregul oraș. Mulțimea izbucni în strigăte de ura și capela intonă imnul imperial. Defilarea cortegiului în fața împăratului a durat trei ore jumătate. La orele 12 fix a părăsit ultima grupă alea principală iar la orele unu fără un sfert s'a terminat defilarea cortegiului. In Prater au avut loc scene furtunoase. Intrarea In Prater era supusă unei taxe de unu și doi lei. Mulți au petrecut însă noaptea In Prater și poliția sa a încercat zadarnic să-i dea afară. Ei sau spus spunînd că „Prater-ul este al împăratului“. In cele din urmă poliția a trebuit să renunțe. Au mai avut loc apoi scene de scandal în jurul rotondei. Pînă la orele 11 luni. societatea de salvare a avut de intervenit în 221 de cazuri, din cari 200 neînsemnate și 21 de insolatie. tI Viena, 30 Maiü. — Speranțele Comitetului care a organizat cortegiul istoric n’au fost îndeplinite, și comitetul va avea de suferit un mic deficit. Aceasta se datorește faptului că cea mai mare parte din locurile scumpe nu au fost vîndute. Locurile cari se ofereau cu 40 coroane au fost vîndute azi cu o singură coroană, tot la Viena, 30 Main.Cei 320 rombut tari au sosit azi pentru a particcipa la formarea cortegiului istoric vor depune mâine o coroanâ pe mormîntul împărătesei Elisabeta. Defilarea cortegiului istoric  Viena, 30 Mai.— Marele cortegiu istoric de 12.000 persoane a sosit la orele 10 dimineața în fața împăratului, înconjurat de familia imperială; tribunele învecinate erau ocupate de Corpul diplomatic, de miniștri de înalții demnitari ai Curtei și ai statului, de înaltul cler și de alte personagii. Președintele comitetului a rostit o alocuțiune la care împăratul a răspuns mulțumind pentru omagiul ce i se aduce și pentru patriotica organizare a cortegiului. împăratul a stat în picioare tot timpul cît a ținut defilarea, adică 3 Ceasuri. Prima parte a cortegiului cuprindea epocile dela fondatorul dinastiei Rudolf de Habsburg pina la 1848. In capul grupului mergeau 8 herolzi venea apoi regele Rudolf de Habsburg, reprezentat de contele August Eltz, după care urma o splendidă escortă de cavaleri în costumele medievale din timpul cruciadelor. Suita regelui Rudolf era compusă din tineri din cea mai înaltă nobilime, mulți descendenți ai tovarășilor fondatorului dinastiei habsburgice. Celelalte grupe reprezentau diferite episoade și momente istorice din faptele dinastiei habsburgice pînă la 1848. Toată elita societate austriace a ținut a face parte din cortegiu. După grupa istorică și culturală sau defilat grupele de lucrători societetățile de cîntări, iar a treia și ultimă secțiune a cortegiului era formată de reprezentanții naționalităților austriace în costume naționale, dansind și cîntînd cîntece din țara lor și făcînd entuziaste ovaziunî împăratului, care mulțumea necontenit. ■. Cînd ultima secțiune a cortegiului a defilat, societățile de cîntări au intonat un imn terminat prin imnul national austriac. Primarul Vienei dr. Lueger, a ținut o Cuvîntare ale cărei ultime cuvinte au fost acoperite de strigătele: -,"Trăiască împăratul!" Toate clopotele bisericilor au sunat, pe cînd imensa mulțime ce asista la cortegiu a aclamat cu entuziasm pe bătrinul suveran. Cortegiul s’a întors la punctul de plecare de unde s’a împrăștiat, la orele 3 după amiază. Timpul a fost splendid, soarele nu prea a dogorit, și cu toată imensa mulțime nu s’au semnalat decît 500 cazuri de ușoare indispozițiuni. Nimic nu a turburat bunul mers al serbărei. Monumentul celor căzuți la Port-Arthur Tokio 30 Mai.— Alaltă erî a avut loc la Port-Arthur, dezvălirea monumentului ridicat de guvernul japonez în onoarea soldaților ruși căzuți la ocuparea fortăreței. Au asistat la dezvălirea monumentului mai mulți ofițeri ruși și guvernul japonez a fost reprezentat prin generalul Nogi. Măsuri contra bandelor grecești . Constantinopol, 30 Mai.— Guvernul a hotărît să mobilizeze 20 batalioane de recifi in vilaetul Monastir, pentru a putea infringe bandele grecești. După cum se știe, Turcia acuză pe Grecia că a contribuit la revoltele din Samos și îi reproșează că încurajează bandele din Macedonia. In insula Samos au fost trimiși soldați pentru întărirea trupelor. Ura turcilor contra grecilor crește incontinuu. Poarta a început o serie de represalii contra grecilor. In jurul intravederei dela Reval Petersburg, 30 Maiü.—Șefii partidului octobrist nu atribue nici o importanță întrevedere de la Reval. In cercurile parlamentare și cele ale curtei nu se aprobă creșterea amiciției engleze în locul celei germane, deoarece Rusia vrea să se bucure de amiciția ambelor națiuni. Scandalul cu apanagiile curiei Portugese Londra, 30 Maiü.—„Standard" află din Lisabona că comisiunea care fusese însărcinată cu verificarea casei regale a stabilit că nu numai regele,Carlos ci și regina mamă Maria Pia a luat avansuri nelegale din causa statului în sumă de 5 milioane. Apangiul anual al reginei mame este de 300.000 lei. Dacă ea ar trebui să plătească suma luată în mod nelegal, i-ar trebui 16 ani pînă la achitarea celor 5 milioane. Din cauza acestei descoperiri guvernul se află într-o situație dificilă. Actualul ministru de finanțe este implicat în acordarea acestor avansuri. “•Regina mamă Maria Pia declară că apanagiile nu I sunt suficiente. Republicanii atacă în mod violent guvernul și familia regala. Lupta pentru presidenția Statelor Unite New York, 30 Main.Campania în vederea alegerei de președinte devine tot mai animată și șefii partidelor desfășură o activitate febrilă. Social democrații al căror șef Haywood lucrează fără preget dispun de 1 milion de voturi. Anul trecut Haywood fusese acuzat de asasinarea unui guvernator dar a fost achitat de jurat! Erl Haywood a asistat la reprezentația unei piese socialiste în care se descrie achitarea sa. La sfîrșitul reprezentației cina publicul ca de obicei a izbucni în aplauze furtunoase Haywood apăru în persoană pe scenă și ținu un mic discurs. Publicul i-a făcut entuziaste ovații. Procesul prințului Eulenburg Barlin, 30 Main. —• Procesul prințul Eulenburg se va judeca la sfîrșitul acestei luni, sau cel mult la începutul lunei viitoare. Viitorul ambasador german la Constantinopol Berlin, 30 Main.— Se zvonește că scriitorul specialist militar și membru al Camerei seniorilor, baronul Goeltz, va fi numit ambasador la Constantinopol, în locul baronului Marschal, care va primi un alt post important. Chestia băncii culturale romînești din Ungaria Budapesta, 30 Mai.— Cu prilejul celui de al cincilea consiliu episcopal greco-oriental d-rul Cristian a propus după cum se știe, ca romînii să înființeze o bancă culturală pentru susținerea școalelor romînești, ca acestea să nu mai aibă nevoe să primească ajutorul statului și să nu-șî piardă astfel caracterul confesional și național. Propunerea a fost încredințată unei comisiuni speciale. De atunci presa romînă continuă a se ocupa de chestia creărei unei bănci culturale române. Ziarul „Tribuna" spune că chestiunea a ajuns intr’un stadiu atît de înaintat, că băncile romînești trebuesc invitate să subscrie sume mari în scopuri culturale. Ziarul în chestiune își exprimă dorința ca din cele 160 de bănci romînești, 10 din cele mai mari să subscrie câte 10.000 coroane 20 cîte 8000 și 100 cîte 500 coroane. „Tribuna" invită pe de altă parte pe totî romîinii cu dare de mînă să sacrifice sume cît mai mari posibile în scopuri culturale, pentru că numai cu chipul acesta vor putea să salveze școlile romînești. Pe de altă parte însă organul băncilor romînești „Revista economică" spune că banca culturală ar face concurentă celorlalte bănci și că salvarea școalelor romînești trebue căutată pe altă cale. Din Camera ungară Budapesta, 30 Main.—In parlament au continuat azi dezbaterile asupra proectului de lege sanitar. Au vorbit între alții și deputații romîni Iuliu Maniu și Aurel Vlad. In jurul fugei lui Apony Budapesta, 30 Main.—Comitetul central al sașilor a ținut ședința la Schin,, hotărînd să protesteze în comuna proectului de lege pentru gratuitatea învățămînitului, deoarece ajutorul dat de stat e legat de grele condițiunî cari nu pot fi aduse la îndeplinire de sași. Grevă Cartagina, 30 Main.— Societățile de lucrători au declarat greva generală. Linia Dunărea- Adriatică Constantinopole, 30 Main.— După informațiuni din sorginte sîrbească, acordul în chestiunea liniei Dunărea-Adriatica va fi semnat în curînd. Vor participa grupul francez al băncei otomane cu 45 la sută din capital, Italia cu 35, Rusia cu 15, Serbia cu 5 la sută din capital. Un atentat plănuit contra țarului —Londra, 30 Maiü. .,Standard“ află din Reval că o institutoare s'a sinucis cu două zile înainte de sosirea țarului în acest oraș, aruncîndu-se înaintea unui tren, din cauză că nu voia să execute ordinele ce primise din partea organizației teroriste, pentru sosirea familiei imperiale. Reîntoarcerea suveranilor Angliei Kiel, 30 Maiü. — Yahtul „Victoria and Albert" a sosit azi după amiază și a fost salutat de vasele de războia germane. Yahtul și a distrus apătruns în canal; crucișătoarele engleze s’au înapoiat în Anglia ocolind capul Skagen. Conflictul de la granița turco-persiană Petersburg,30 Maiü. ,,Ziarul Bursei“ află din izvor autorizat că din cauza agravării conflictului de la fruntaria turco-persană și din cauza suspendărea lucrărilor comisiunei la Urmia, s'a hotărît la Teheran a se trimite o commune spre a aplana conflictul Misiunile engleză și rusă din Teheran susțin acest plan, fiind de părere că negocierile vor avea mai mare succes sub influența directă a ambasadorilor din Constantinopole Din Camera Spaniolă Madrid, 30 Main.— Ședința de astăzi a Camerei a fost furtunoasă. Deputatul catalan Cambo a propus Camerei derogarea de la legea jurisdicțiunei. Prounerea a fost respinsă cu 130 voturi contra 46. Greva din Parma Parma, 30 Main.— Tratativele de cădere la învoială între țăranii greviști și proprietari nu au izbutit. Libertatea votului în Franța Paris, 30 Main.— lameri a adoptat cu 485 voturi contra 74 proectul de lege asigurînd o mai sincera libertate a votului. . Degradarea ofițerului Vimo Toulon, 30 Main.— Azi a avut loc degradarea ofițerului de marină Vimo, acuzat de spionagiu. Mulțimea a manifestat prin strigăte ostile. Știri dezmințite Belgrad. 30 Maiü.—Biroul presei comunică cum că sunt false știrile răspîndite în străinătate după care guvernul ar fi hotărît să demisineze. Tot astfel sînt neîntemeiate știrile despre ruperea relațiunilor diplomatice dintre Serbia și Muntenegru. Procesul bombelor din Muntenegru Cetinge, 30 Maiü.—Azi avocații apărare șî-au terminat pledoariile. A luat cuvîntul apoi procurorul general care a susținut acuzarea cu mult succes. Mîine vinovații vor putea ,pentru ultima dată susține apărarea lor ei înșiși. ■ _ Situația în Samos • Constantimopol, 30 Maiü— Ambasada turcească din Atena spune că din 200 persoane care fugiseră din Samos în Grecia, jumătate s’a și întors în Samos, iar restul se pregătește a se întoarce în insulă. "Constantinopol, 30 Maiü. Poarta dezminte știrea din Atena după care trupele turcești din Samos ar fi ucis femei și copii. Poarta spune că miniștrii puterilor la Atena au dat un răspuns negativ cererilor lui Sofulis. Principele de Samos a primit marele cordon al ordinului Megidiei în briliante, ețî („Poenari") d-niî: P. Iliescu, președinte; M. Niculescu, I. Dumitriu și M. Rădulescu membri. Comisia V.—Școala No. 3 de băeți („Cuiba cu barză"), d-niî: Ilie Popescu președinte; G. N. Corlescu, Gh. Negulescu și N. Grigoriu, membri. în stiintele privata Școala luterană de băedl.—M. Mihăilescu, președinte; Dima Cristescu El. Ștefanopol și Eugeniu Garofian, membre. Școala catolică de băedl.—(Calea Călărași) d-niî. V. Mircea, președinte; Dragomir Petrescu, Eliza Niculescu și Anastasiu Gherasim, membri. Școala italiană.—D-nii: V. Florinescu, președinte; Alexandrina Ștefănescu, Eufrosina Tzigara și Victoria Anastasiu, membre: Institutul Thierin. — Gherasim Grozescu, președinte; Ana Bunescu, membră. Școala catolică.— (Str. Fîntînel): N. Haris, președinte; Aurelia Marin, Maria C. Atanasiu, membre. Școla armenească.—V. Nestorescu, președinte; Atena Mavromati, membră: Institutul Pompilian.—M. Ionescu, președinte; Elena Șoiculescu, membră. Alte știri telegrafice Viena, 30 Main.—împăratul va pleca în cursul acestei luni pentru 3 zile la Praga și se va reîntoarce apoi la Viena, de unde va pleca la Ischl în ziua de 28 Iulie. Dresda, 30 Main—Parchetul a stabilit că pretinsa contesă Maria Sturze nu este decît cunoscuta escroacă internațională din Ungaria Irina Tihaiu. Procesul ei va fi judecat în cursul lunii viitoare. ■& Budapesta, 30 Maiü.—De curînd s’a comunicat din New-York că medicul Auspitz a fost ucis de o infirmieră Sarah Choten. S’a stabilit acum că Auspitz este un cunoscut escroc refugiat din Budapesta. El voia să se facă profesor de școală comercială, dar nu și-a terminat examenele. La New York a fost în serviciul unui hotel, iar apoi îngrijitor la un sanatoriu unde și-a procurat o diplomă de medic. -ffr ______3 „Vatra Luminoasă“ Primim următoarea scrisoare: Domnule Director, Am onoarea a vă informa că la 8 (21) Iunie e. va apare primul număr al revistei săptăminale intitulată „Vatra Luminoasă", care va sta sub înaltul patronagiu al M. S. Reginei. Noua revistă, excluzînd orice tendință politică, se va ocupa nu numai cu susținerea intereselor Fundațiunii „Vatra Luminoasă Regina Elisaveta", ci și cu ale tuturor instituțiunilor și societăților de binefacere din țară, voind a iniția publicul asupra situațiunii lor exacte asupra foloaselor lor și astfel a-i îndemna să contribuiască la propășirea lor continuă. Revista va publica în foileton scrierile literare de Carmen Sylva, avînd pentru aceasta înalta autorizațiune a M. S Reginei. Aducîndu-vă aceasta la cunoștință, îmi permit a vă ruga să dați tot sprijinul pentru propagarea revistei printre cititorii o nord-voastră ziar, realizînd astfel îndoitul folos de a ușura coloanele ziarului de publicațiunile ce eram nevoite vă trimete și de a asigura vînzarea cît mai întinsă a revistei, al carii produs e destinat a crea un venit institutiunii. Sunt sigur că veți binevoi a primi cu bucurie noua revistă, încredințîndu-vă că prin generosul d v sprijin veR procura o mare bucurie M. S. Reginei, care se va interesa personal de mersul revistei. Mulțumindu-vă cu adîncă recunoștință pentru bunătatea d-v vă rog să primiți asigurarea deosebitei considerațiunî ce vă păstrez Directorul B. MONSKE * MULȚUMIRE Domnului L. Voinea, directorul Biroului de informațiunî al ziarului „Adevărul“, str. Sărindar No. 11. Stimate d.le Voinea. Prezentîndu-mă era la orele p. m. la biroul d-voastră, am primit cele două recipise. Fiind mulțumit pe deplin de modul cum v’ați achitat întru îndeplinirea serviciului ce v’am cerut, vă aduc prin prezenta mulțumirile mele și rămîn al dv Cu stimă,  Gogu M. Georgestu, funcționar Pitești, str. Cuza-Vodă, 15. issiunile elaninatoare pentru mediului primar Ministerul instrucțiunei publice, a numit următoarele comisiuni pentru examenele elevilor pregătiți în particular din Capitală: Pentru fete : Comisiunea I.— Școala No. 9 (Sf. Vineri); d-na Smaranda Catzian, președintă; Cecilia T. Iliescu Elisa Constantinescu și Maria Albu, membre. Comisiunea II.— Școala de fete No. 2 (Lucaci) d-nele: Maria C. Barcan președintă; Paulina N. Hariș, Ioana Farfenie și Elena Scărlâtescu, membre. Comisiunea III.— Școala No. 12 („Clementa“), d-nele: Maria I. Müller, președintă; El. C. Dumitrescu Paulina Elinescu și Emilia Gabrielescu, membre. . Comisiunea IV. — Școala No. 6 („Poenaru"), d-nele: Eufrosina Țînțăreanu președintă; El. Argintanu, Ec. Zaicariu și Eliza Chelaru, membre: Comisia V.— Școala No. 11 („Cuiba cu barză") Lucreția Stătescu, președintă; Laura Gheorghiu Elena Fotescu, Maria Boldescu membre: Comisia VI.—Școala de fete No. 14 („Foișor"): Ec. Cernescu președintă: Florica Gîrbea, Aurelia Marinescu și Virginia Ionescu membre Pentru băcii Comisia I.—Școala No. I de bäep (General Adrian), dnii: C. Teodorescu, președinte; G. Stoenescu, Gabriel Niculescu, C. SulescU membri Comisia II.—Școala No. 10 de bănțî („Lucaci"), d-nii: N. Niculescu președinte; T. Vulcănescu, G. Antonescu Vasile Longhin, membri. Comisia III.— Școala No. 9 de bă CIT („Poenaru"), d-nii: P. Iliescu sau, prezident, preotul N. Antonescu Ct. Cîmpinescu, membri. Comisia IV,—Școala No. 6 de bă Școila ptru îndrăgostiți Dacă sînt oameni cari trec întotdeauna ca neavînd nevoe de lecții, fiind călăuzit mai bine de instict decît orice fel de studiu aceștia sînt desigur îndrăgostiții. Totuși, aceasta nu-i o părere generală, căci s’a creat în cartierul estic al New-Yorkului, lângă calea a cincea, un institut care are tocmai de scop să învețe arta corespondenței amoroase-Școala e pusă la dispoziția tuturor și mai ales a străinilor. Creatorii institutului pretind că străinii debarcați de curînd în Statele Unite și cari se îndrăgostesc de vre-o tînără americană își exprimă de obiceiu foarte nemndemănat de sentimentele lor atît din pricina necunoașterei moravurilor și a cunoașterei neîndestulătoare a limbei cît și din pricina nepriceperei în arta epistolară. Inscriindu-se la școala de dragoste ,pentru suma de cinci dolari, ei sînt învățați să scrie scrisori „Convenabile“ din toate punctele de vedere. Institutul servește de asemenea ca să pue pe tineri în legătură cu fete din lumea bună, pentru a le evita întîlniril regretabile și alte neplăceri. Abia fondat, institutul și.a și făcut filiale la San Francisco, la Chicago și la Newark. Inspectorii lenea In Norvegia, tara activităței tradiționale, lenea e un delict la fel cu beția. Inspectori ai muncei, sau, dacă vreți mai bine, al lenei, fac turneuri prin orașe și prin sate. De îndată ce văd un om ale cărui ocupații par rau definite, finul carte doarme la marginea drumului sau vre un hoinar care nu dovedește prin înfățișarea lui că ar fi avînd rente serioase, acești inspectori îl iau la rost, îl întreabă despre locuința lui, despre identitatea și mijloacele lui de trai. Dacă după anchetă, știrile date nu sînt mulțumitoare și dacă lenea e dovedită, leneșul e osîndit să petreacă optsprezece luni într’o casă de muncă. In aceste așezăminte, situate la nordul Norvegiei, se taie brazii cari sunt destinați pentru export. Dacă un fost condamnat e prins din nou lenevind, e închis de data asta pe timp de trei ani și așa mai departe, durata muncei sporind după numărul condamnărilor-Munca din pădure pare a fi așa de sănătoasă și de pasionanți. ră și cel mai crîncenî leneși se vindecă de boala lor. Moarte bănuiHs PLOEȘTI. 30 Mai. — Dinu Voien din comuna Vlădenî a murit in merimbit. Sin! bă mieii că moartea i-a proveni de pe urma unei bătăi suferite de la un jandarm. Mîine plină în comuna Vlădenî procurorul Păunescu să ancheteze cazul. Telegrame din țară Prinderea asasinilor primarului Gh. Comăniță P.NEAMȚ, 30 Mai.—Jandarmii din Girov au descoperit pe asasinii primarului Gheorghe Comaniță, care a fost ucis la 25 Februarie afară din oraș pe cînd se întorcea acasă. Autorii crimei sînt: Sevasta Comăniță, soția victimei, Gh. Năstase amantul acesteia, Vasile Diaconu, Vasile Gorciu și Zane Vasile. Criminalii au fost aduși la instrucție și au mărturisit faptul,afară de Sevasta Comaniță care tăgăduiește cu cinism. A stîrnit mare senzație în oraș și județ prinderea acestor criminali.—Geoligc.— IAȘI, 30 Main. — Examenele particulare pentru învățămîntul primar vor începe la 10 iunie. Se crede că ministerul va numi două comisiuni înaintea cărora să depue examen elevii. — Consiliul de război și a început azi judecărea unor procese. — Sesiunea Curii! cu juri va începe la 2 Iunie. . — La 8 Iunie se va judeca procesul intentat de d. dr. Șumuleanu la 81 cîrciumarî evrei pe motiv că l-ar fi calomniat printr’un memoriu adresat ministerului în care se aparau de niște învinuiri aduse de d. Șumuleanu. Acel 81 comerciant vor fi apărat de d. Pennescu, deputat. — D. Al. Petrescu a fost numit agent sanitar la Gropnița, iar d. Neculai Negrescu la Stolboca. — Poliția din Tîrgul Frumos anunță prefectura că de la cîrciumarul Gheorghe Petruță s’a furat suma de 800 lei și mai multe obiecte. Autorii furtului se crede a fi o bandă de 15 țigani, cari staționaț în apropierea orașului. — Mîine Duminică trupa romînă de sub direcția d-lui Niculescu-Buzaü va juca pentru a doua oară piesa „Zozo". — In grădina regală va avea loc mîine o reprezentație a cinematografului Pathé cu un program cu totul nou. — Mîine seară va avea loc la teatrul Sidoni o reprezentație dată de elevele școalei de fete a reuniunei femeilor israelite, in onoarea d-nei Ana Sternberg, care împlinește mîine 30 de ani de activitate ca directoare a acestei școli. Venitul acestei reprezentații va fi folosit pentru fondul societățea corpului didactic. — In comuna Băiceni un incendiu a distrus hambarele cu grîu ale locuitorilor. •1 Dan IAȘI, 30 Mai. — Tribunalul a amînat azi procesul complicilor fostului factor poștal Costăchescu. Se știe că Costăchescu se află la New York. — Parchetul a fost înștiințat de o încăerare la Podul lloaei, între doi locuitori de acolo dintre cari unul a rănit foarte grav pe celalt. Procurorul a plecat la fața locului pentru anchetă, 1 GIURGIU, 30 Mai.— "Aseară, ofițerii regimentului 5 Vlașca au oferit în sala clubului militar un banchet în onoarea ofițerilor din acest regiment cari au fost înaintați pe ziua de 10 Mai. Ofițerii înaintați sînt domnii: locot.-coloneii Folescu și Const. Savopol, maior Moscu și căpitanii: Neagu și Poni. Au luat parte la banchet toți ofițerii regimentului, în frunte cu d. general ‘ Căpitanovici, comandantul garnizoanei. S’a toastat pentru dinastie, pentru d. general Căpitanovici și pentru toți ofițerii înaintați. Azi la orele 11 au sosit aoi călări ofițerii din artilerie concentrați in tabăra Mihai Bravul. Au fost întîmpinați de d. colonel Carigoiu, comandantul reg. 10 roșiori. La orele 12 s'a dat un banchet la clubul militar, la care au luat parte d-niî: general Căpitanovici, colonel Cernătescu și colonel Carigoiu. După amia zi, ofițerii s’au plimbat prin oraș apoi s’au dus la Dadilov.Azi a sosit în localitate inspectorul financiar d. Vulcănescu, și a luat spre verificare actele proprietarilor și arendașilor devastați, din acest județ, pentru a li se acorda daunele cerute. D-sa a lucrat azi cu controlorii fiscali de la care a luat informații asupra situației fiecărui proprietar devastat. Din partea proprietarilor a fost delegat pentru a lucra că d. Vulcănescu, d. proprietar Const. Rădulescu dela Dărăști. Idem GALAȚI, 30 Maiu.—Băiatul Manu Dumitru agățindu-se de un vagon al tramvaiului pe strada Brăilei, a căzut și și-a spart capul. — Eri a fost găsit mort la locuința sa din strada Cuza Vodă femeia Maria Vlahopulo, în etate de 75 ani. S’a găsit la locuința ei un libret de 1500 lei. — S’a fixat la Curtea cu jurați judecarea procesului lui Alexandrescu, asasinul d.rei Nebuneiri pentru ziua de 11 Iunie. — S’a cerut urmărirea lui Gh. Nemțeanu, dezertor din armata rusă. — Un escadron din reg. 1 roșiori a făcut exerciții de îmbarcare la gară. Pradica Ambasadori OPERETA ROMÎNĂ — Asociația artiștilor lyrici — Succes desăvîrșit Pentru a doua oară frumoasa operetă: Visul unui vals (Ein Walzertraum) Hare succes! Mare succes! Cuplete noi originale. Costume originale din Viena.—Decoruri Hori de pictorul Cencri Biletele la magazinul Conservatorului Pentru o casă mare de eu gris srudiala în mercerie, mărunțișuri țărănești și bumbăcărie cu clientelă numeroasă formată în Muntenia. se cami și un voyajor !» HCiilariî, neînsurat care să aibă specialitatea branșei și să cunoască și clientela, fie cu salar fix fie cu provizion. — Ofertele însoțite de referente de prima ordine se vor adresa ■ viației de publicitate Carol Schulder , Comp. București saî» în S. Să. GRADINA RAȘCA Astă-seară Sîmbătă 30 Mai pentru a 4-a oară, cu artiștii Teatrului Național LA RACOARE Comedie în 3 acte, cu cîntece localizată de d. Emil D. Fagure Biletele la Feder și la Casă Noua grădină a Teatrului Pathé Frères-Paris Bulevardul Elisabetha (vis a-vis de Café Bulevard) Sîmbătă 31 Mai 1908,—orele 9 seara Representație Grandioasă program schimbat-tablouri noi SEE* SA 4 a De Remarcat : linei cu Dinamita Statuia și Bețivul Representațiile noastre Cinematografice vor urma regulat în fiecare seară, bine arsă, cu prețuri convenabile și prompt furnizată în orice cantitate. Fabrica „MERCUR“ a d-lui ^Uxandruecht — Comuna Buăești-Cioplea — Comenzile se primesc în Calea Griviței 62 (Telefon 664) la „Unicul Depou de Basalt“. Parcul Oteteleșianu Compania Lizică Romînă sub conducerea d-lui C. GRIGORIU Sîmbătă 31 Maiu 1908 Deschiderea stagiunei Farmecul unui Vals Biletele la „Galeria de Musică“ (Lingă Capșa) Dr. Eraclie Sterian Specialist Boale interne și sifilitice Vechiul medic al Eforiei Spit.Civile Consult dela 10-13 și dela 5-7 Str. Bibescu-Vodă No. 22 CASA DE SCHIMB M. FUELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 30 Maiul 1308 Cump. Vînd u/o Situa ambl. iasă coas. tio — au 5u 4o/„ » „ 1905 a. b. 90 90 50 4”/„ Rentă internă 90 25 91 — 4 ® Jc, Oblig. Rom. Sue. 1903 86 — 80 75 4<>. . » „ 1906 80— 80 75 5«/. . . jud. lOO..O 10. — 4 V? „ . .. 9115 9175 5 jo Ser. tu ac. rural 99 75 100 5 4u|i, . . » b7 7i> 88 25 5°/, „ , urb. Bu. 98- 18 50 5V, » . „ lașî 95 25 90 — Ac. B. Naționali 100 — 4100„ , Agricolă 435 • 445 — * , Sc Buc. 1‘20 - 130 — Cor. val. austr. 105— 107 — Mărci germani 124— 125 50 panc. franceze 101 — 102 — „ italiene 100 — 1>1 — , rubl. hîrlii 205 — 6S — .Plătim cupoane de penta 4 la sută, pe 1 Apri 1 iM șii 1 Maici sfíüS fără nici un scanäuiint. Băile Minerale SĂRATA-MONTEORU (Județul Buzău) Pozițiune SPLENDIDĂ ferită de curenți Sezonul începe la 25 MAI La 2 ore de București, la o oră de Buzău Băi minerale calde și reci. Ape iodurate, Ape cloruro-sodice sulfuroase, ape iodate și alcaline bicarbonate de băut, băi de nomol, hidroterapie. Conțin pe lingă o mare cantitate de iodură de magnezium, peste 180 gr. la litru de clorura de sodiu. Superior apelor de Hall, Kreutznach, Salines, les Bains, etc. Două mari hoteluri cu peste 150 camere elegant mobilate sub o nouă administrație, de la 2 Lei pe zi. Instalațiune și confort modern Băî de marmoră în hotel. Farmacia bogat asortată; sucursala farmaciei Curelescu din Ploești. Ape minerale proaspete. Laborator de analiză. .Restaurant de primul rang, pensiune complectă, prețuri foarte modeste. In Iunie și August prețuri reduse. Disteracțiuni numeroase special organizate. Muzica militară și orchestră națională. Pentru, informațiuni prospecte sau rețineri de camere a se adresa la Administrația Băilor Sărata-Silfonte era Institutul medical de Hidroterapie NI Dr. Erdreich Strada Italiană 1&p. 4 (colț cu Bulev. Carol) 5 minute cu tramvaiul electric din Calea Victoriei. Băi Igienice Două secțiuni pentru domni și doamne Instalație specială pentru tratamentul boabelor nervoase, reumatice, artritice, paralizii, boale de stomac. Instalațiuni de aparate cu aer supraîncălzit Consultații medicale Se primesc și cîțiva bolnavi A. ~V I SS Băile Sărata-Monteoru de la 1 iunie pînă la 1 iulie, începe prima serie de băi cu preț redus. Casă, masă și baie pentru o persoană Lei 8 pe zi. Direcțiunea JC'eleb © aire??i I^OIA'fTCIfaXS | SSocit‘t. cîc Asigurarea cumpăr de la persoanele care a rămas cu rutele intîrziate ~|P — Plătesc cu bani imediat— ^ flEOJi COLLERius de lîilinîlji S Calea Victoriei 84, vis-a-vis de poarta Bisericei Crețulescu Boalele intestinului Diaree (adulți și copü), Dizenterie, Colite, Apendicite, ■ Constipație, Furunculoza scosă și Eczema cînd sînt în legărtură cu Infecțiunile înțestinale se tratează admirabil cu LACTOFERMENT . Aprobat de Direct Serv. Sanitar . zilnic proaspăt preparat numai în 1 Laboratorul Mi fi. ROBIH 5, Str. I. Crătianu. Telefon 1369 Flaconul 2 lei.Provincie 2.75 (2.50 dela 2 în sus] contra mandat poștal ■ iHTMra ® Scriș^ Lăzi de Ouă la fabrica CARL COHEN Calea Griviței, 191 (lingă Garăl Telefon 13188. In totdauna gara Briliante Diamante, Perle, Rubine, Smaragde, Safire și tot felul de bijuterii uzate. Cumpăr și schimb cu prețurile cele mai mari Cumpăr recepție de la Casele de Amanet Leon Weissblath Calea Victoriei 40 LACUL SARAT Hotelul și Restaurantul POPESCO situat în fața Parcului Statului, s’a deschis de la 1 Maiü. Se găsesc odăi de la cele mai elegante pînă la cele mai modeste. Sunt și apartamente cu bucătărie. Persoanele cari angajează camere au mare avantaj-Rog a vizita Hotelul înainte de a lua în altă parte. Portarul este în permanență la gară. Cu sumă. Administrația Dr. Eigen Hof Dichtensteinsstrasse, 45 A. Dă consultatului cu profesorul von NOORDEN pentru boli interne Mărind baia «Ze aburi se caută ura butiaș la Stabilimentul Dr. Erdraich, Str. Italiană, 4. RE VINZARE Basei B din Calea Griviței, 133 având 2 etaje compusa din 2 prăvălii, sală de restaurant și apartament de locuit cu 7 camere. A se adresa d-lui avocat Victor Al. Duculescu Str. Brezoianu, 26 Singurin Kefir veritabil Kefirul Ukinefs Cucurești, Str. Bateriilor,. 9 S ■! _--------- .1 Da» | GRĂBIȚI VALI ^ ^S1 NU PERDEȚI I | Be a ampin FOARTE EFTIH ! IM ARFI JRNIJE Î I din Falimentul magazinului 1 | 1111 IUI $ București, Piața Sf. Anton (Colt cu cafea noștiir) | ||||||| 1 CU PRETURI ! 1 FOARTE REDUSEI AAAAAAAAA VInde: VIENA Stavăr 111 DIMINEAȚA