Dimineaţa, februarie 1909 (Anul 6, nr. 1779-1806)

1909-02-01 / nr. 1779

y K Tu:nînică 1 Februarie 1909 Jf Sumarul numărulul de mîine din Hessiniliniîi sub direcția d-lui Bădulescu-Motri, profesor universitar NOUTĂȚI: Comemorarea Unirii, IToastuil M. S. Regelui.—Reforma agrară în Romînia (La réforme agraire en Roumanie par Christ. C. Georgescu-Severin).— Teatruil Național. Ceva despre artiștii noștri, ^morbiri jtriste de Giacosa. POLITICA: Dr. Theofil.— O nouă lege de organizare a bisericei. Take Policrat. In chestiunea națională. ȘTIINȚE SOCIALE: N. Zaharia. Arivistul politic. LITERATURA: L. Andreier. Mar Bi Meza. (nuvelă) ȘTIINTA: Dr. M. Hîrsu. Charles Darwin. NOTE ȘI DISCUȚIUNI: Vera". Mentalitate binul profesor de istorie. Exemplarul 25 bani. Redacția b-dul Ferdinand 55 București. Abonament anual 10 lei. " Număr de probă la cerere. I 111 ziua de 5 Februarie a. col., membrii comnnetului Bursei Brăila sunt convocați de către Camera de comerț pentru a se constitui biroul compus dintr’un președinte și două vitre-președiinti. După datele adunate la Bursa din Brăila, în cursul anului 1907 s’au înregistrat un total de 40 mii 405 tone de cereale streine transbordate prin portul Brăila din care: 34.000 tone au fost de proveniență bulgară ii 6.405 de proveniență rusă. Comisiunea europeană a Dunărei a înaintit ministerului de externe statul mărfurilor exportate din punctul Sulina. In timpul de la 1 Februarie st. n., s’au exportat 3 366 tone grîni și 310 tone orz. Aceste mărfuri au primit destinația pentru Italia și Turcia. Mercurea viitoare împlinindu- se cinci zile de la moartea răposatului mitropolit Iosif Gheorghian, un parastas se va oficia la mănăstirea Cernica. Domnii avocați din județul Ilfov sunt rugați a se întruni în adunare generală azi 31 Ianuarie cor., orele 4 p. m., în sala bibliotecei corpului, Palatul Justiției, spre a se consfătui asupra proectului de lege depus în Căderii din inițiativă parlamentară pentru desființarea obligativitatea costumului avocaților. In cursul lunei Decembrie 1908, fabricile de zahăr din țară au produs în total 2.880.695 kgr. zahăr, și fabrica de la Roman 2.163.884 kgr., Ripiceni 306.800 kgr., Chitila 220.886 kgr. și Mărășești 189.178 kgr. Fabricia de glucoză de la Colentina a fabricat 69.135 kgr. glucoză, întreaga cantitate produsă de aceste fabrici a fost dată în consumațiune; stokul disponibil la sfîrșitul lunei Decembrie a fost de 17.429.472 kgf. zahăr. v Comisiunea de licitațiuni din primăria Capitalei se va întruni zilele acestea pentru a delibera asupra ultimelor licitațiunî ținute ■în cursul săptămînei. f Eri s’au întrunit la ministerul ide interne membrii comisiunei veterinare și au continuat cu discuțiunea la regulamentul de polție veterinară. oficiul Bursei din Brăila va înainta zilele acestea ministerului industriei și comerțului un raport asupra mișcării comerciale a portului Brăila în anul 1908. Doctorul N. D. Staicovici și familia Ștefan Blebea, ne roagă să exprimăm recunoștința lor tuturor acelora cari, cu prilejul morței d-nei Virginia dr. Staicovici, au luat parte la durerea lor.Societatea agronomică a absolvenților școalelor de agricultură, la sediul in București, avînd adunarea sa generală anuală la 2 Februarie a- c., roagă pe toți membrii ei a lua parte la această adunare, la ordinea zilei fiind: darea de seamă anuală, raportul comisiunei votarea budgetului, precum și alte chestiuni împortante. D. I. Bădulescu, subdirectorul închisorilor va începe azi Sîmbătă 31 Ianuarie, la facultatea de drept, cursul sări despre „Criminalogie, știință și legislație comparată penitenciară“. Cursul va continua în fiecare Marți și Sîmbătă, între orele 4 jumătate și 5 jumătate. Iar odată pe săptămînă se vor face cliniciln penitenciare.. Morile din București în cursul lunei Decembrie 1908, am fabricat: 4560.426 kgr. făină, 66.807 kgr. ermic și 1.270.275 kg. tărîțe. Cantitatea de făină dată în consumație este de 4.120.973, din care s’a exportat numai 9.900 kg. făină. ,,Uniunea culturală a tinerimii comerciale“ cu sediul în strada Ilfov No. 1, convoacă pe membrii săi, astă-seară orele 8, la repetiția generală de cor, în vederea Concertului ce organizează Duminică 22 Februarie a. c. în saloanele clubului German, strada Brezoianu No. 17. Scopul concertului este de a susține cursul de matematică, comptabilitate, solfegi și pentru complectarea bibliotecii cu cărți și reviste comercia. 1 In urma demisiunea consiliului de administrația al Băncei ,,Caraiman“ din Breaza (Prahova). Duminica viitoare va avea loc adunarea generală a societarilor, cînd se va propune și lista nouilor consilieri. Se dă ca sigură alegerea d-lor C. Popescu Focșăneanu ca președinte, d. doctor Aurel Popovici ca director, casier Gh. Focșăneanu peceptorul fiscal, iar preotul Samson Popescu ca secretar. Sîmbătă la orele 9 seara d. M. Bitles va dezvolta la sediul „Asociației funcționarilor de biuitori din Romînia.“ din strada Smîrdan (Hanul Ghermani), conferința sa tratînd: „Ce face și ce ar trebui să facă funcționărimea". Comitetuil societate! generale a funcționarilor comerciali din Romînia,. Secția Centrală, în ședința ea din 28 cor., a decis convocarea n Ambrilor, feriintri o adunare generală extraordinară în localul societățeî din strada Carol 68, pentru ziua de 1 Februarie cor., orele 3 p. m. încasările tezaurului public pe luna Decembrie în comptul exercițiului 1908—1909 s’au ridicat la 316.812 lei de la 18.265.544 cut a fost în exercițiul precedent. In ultimele nouă luni ale exerțiului 1908—1909 de la 1 Aprilie 1908 pînă la Decembrie acelaș an, am atins cifra de 304.948.800 lei, cu un plus de 89.005.703 lei in raport cu încasările efectuate in perioada corespunzătoare a exercițiului 1907—1908. Ministerul industriei și al comerțului, a fost informat din Alexandria (Egipt) că veștmintele pentru bărbați și femei pot găsi în Egipt, debușeuul din ce în ce mai considerabile. Inspectorul învățămîntului agricol din țară a înaintat ministerului instrucțiunei publice, un raport prin care propune să se înființeze o comisie de cultură economică pentru gospodăria rurală, compusă din delegații autorităților și așezămintelor cari se ocupă de propășirea materială a țărănimei noastre, direct, sari indirect, prin diferite măsuri ce ari, sari sume ce cheltuesc in acest scop. iComisiunea s'ar compune din cîte un delegat: al ministerului instructiunei publice și asei școalelor, al ministerului de agricultură, al ministerului de finanțe și Casei centrale a băncilor populare, un delegat al ministerului de interne și unul din partea Casei rurale. In ce privește Casa rurală, aceasta a promis că va trimite delegatul cerut și va face toate înlesnirile posibile pe terenurile aflate in posesia acestei instituțiuni. La Regia monopolurilor Statului se va ține în ziua de 3 Februarie a. c. o licitație pentru furnitura tutunurilor destinate la confecționarea țigărilor de foi, în cantitățile și specialitățile următoare: Havana a 5000 kg., Cuba 3.000 kg., Brazilia 3.000 kg., Java 6.000 kg., Sumatra 5.000 kg., St. Dominigo 3.000 kg., și Sed-Leez 2000 kg. Printre scrierile apărute în ultimul timp volumul d-lui V. Popp intitulat ,,Povești Hazlii“ a avut un succes de librărie aproape unic. Succesul acesta se datorește în mare parte humorului irasistibil care aspiră din fiece bucată cuprinsă în noua scriere și poate și faptului că conține cel puțin 16 bucăți inedite. E destul ca ccineva să citească „Povestea unor plante ciudate“ „Intervievul“ cu Mark Twain“, „Un, negat pentru un servitor“, „Fabrică de ouă“, sau irezistibila bucată „Automobilul“ cuprinse în acest nou volum, pantru a nu’l mai lăsa din mînă. Volumul „Povești Hazlii“ se citește numai într’un hohot de rîs de la început pînă la sfîrșit. Aceasta e explicația succesului ce a obținut. Duminică, la orele 3 d. a, va avea loc în strada Bucur No. 10, ședința extraordinară a societăței Ileana. D. Gheorghe I. Harnogea, comerciant și proprietar din Huși, s’a prezentat ori la cancelaria palatului unde a depus două petitioni pentru rege-Prima petițiune este a podgorenilor din Huși privitoare la transformarea liniei Crasna-Hușî în linie normală, cea de a doua pentru reabilitarea pedepsiților corecționați. Ambele petițiuni au fost înaintate consiliului de miniștri. Asociațiunea industriașilor de petrol terminînd cu discuțiunea asupra regulamentului de poliție minieră, d. inginer Osiceanu secretarul consiliului, Ta înaintat ministerului de comerț D. Decan al corpului de avocați al județului Ilfov, roagă pe toți d-nii avocați să se întrunească în adunare generală mîine 31 ianuarie orele 4 p. m. în sala bibliotecei palatului de justiție spre a se consfătui asupra proiectului de lege depus în Cameră din inițiativă parlamentară pentru desființarea obligativității costumului avocaților. Cu ocaziunea proiectului de organizare al ministerului de domenii și agricultură, budgetul acestui minister a fost sporit la cheltueli cu o sumă de 500.000 lei anual. Crima din fund. Zabrowsky Un hamal din gară rănit de moarte. — Gine e criminalul. — Autoritățile în încurcătură. — La fața focului. — Arestarea criminalului. — La spitalul Filantropia. — Criminalul neagă fapta. O crimă ordinară s’a petrecuți aseară pe la orele 10 în strada Zabrowski No. 72. In această stradă locuește de 1 an și 7 toni hamalul din gara de Nord, Gh. Stuparu, împreună cu femeia lui Anica. Oameni îngăduitori, iei ce aveau bine cu vecinii și eram cunoscuți prin mahala.. asanool ‘■gir tutuses louescu uj meseriașul Costică loanu, din serviciul fabricei de tutun Belvedere și cu nevastă-sa, fiica proprietarului casei, bătrînul Vasile Ganea, în vîrstă de 56 ani, care locuește o odăiță mică, situată în acelaș corp de case, în fund .* Asează proprietarul casei, bătrînul Vasile Ganea a venit acasă beat și s’a luat la ceartă cu chiriașul lui, hamalul Gh. Stuparu. Ei eram în vrejbă de mai mullt timp, pentru un câine pe care îl omorîse proprietarul caselor Vasile Ganea. Hamalul eșind afară din casă, bătrînul s a îmbrîncit trîntindu-l pe zăpadă. Căutîmd să se apere, bețivul a aplicat o lovitură de cuțit puternică lui Stuparu in abdomen. Tăetura a fost atît de adîncă încît intestinele victimei au fost aproape zdrobite Stuparu însîngerat a mai avut puterea să se lupte cu criminalul, care a fost rănit ușor la cap. Cînd bătrînul criminal se pregătea să dea o a doua lovitură, soția victimei, femeia Anica a eșit afară din casă și a căutat să-l dezarmeze. Furios, Vasile Ganea a încercat să o omoare și pe ea, însă încercarea a rămas fără rezultat, deoarece ea a fugit în casă.* Dîndu-ai seama de fapta ca și înfiorătorul criminal s’a retras în odaia lui. Luînd un topor, bătrînul a spart peretele și a căutat să intre in camera femeei Anica Stuparu, întcercînd din nori să o omoare, crezînd că astfel el va scăpa de orice bănuială. Aceasta prinzînd de veste a eșit afară și a fugit la un vecin anime Călin Dumitru. Vecinul aflînd de crima comisă a înștiințat pe subcomisarul Tănescu de la circa 15, care a avizat pe șefii săi.. Imediat am sosit la locul crimei d-mii: inspector Bilianu, Gotmiț, comisar Anastasiu, judecătorul de instrucție Popovici și procurorul de isarvichi. Criminalul a fost arestat la circumscripție. Cum acesta a refuzat din primul moment de a face vre-o mărturisire, autoritățile s’au aflat în încurcătură pînă tîrziu noaptea. Criminalul a fost dus în două rîndurî de la circumscripție în str. Zabrowski pentru a face mărturisiri la fața locului. Aici în fața odăeî victimei, pe un morman de zăpadă se văd tocă urmelle de sînge. Alături subcomisarul Tinescu a găsit un briceag,re s’a crezut la început că este arma cu care s’a servit criminalul. Acestriceag nu poate să fie cuțitul de care s’a servit bătrînul Ganea, deoarece lama e prea *n gustă, tăetura fiind cu mult mai largă. Criminalul, văzîndu-se în fața soției victimei, a avut um moment de remușcare. El a căutat să mărturisească la un moment dat, însă aproape în acelaș timp a declarat procuroruilui că el s’a luptat cu Gh. Stuparu, dar nu e adevărat că ela rănit. Sunt bănuieli că fiica bătrîniui lui criminal, femeea meseriașului Costică Ioan, nu e străină de această crimă. Cu o ambulanță a societăței de salvare, rănitul pe moarte a fost transportat imediat la spitalul Filantropia, unde a fost internat în serviciul chirurgical. Am căutat să avem o convorbire cu el pentru a putea avea informațiuuni mai precise, dar a fost imposibil, deoarece starea sănătăței lui e foarte gravă. Rănitul a fost operat pe la orele 1 și jumătate de către d. dr. Bejan. Pînă la orele 2 din noapte, autoritățile nu am putut să stabilească în mod precis cum s’a petrecut crima. E cert însă că criminaluil este bătrînul Vasile Ganea. — Lisn. întrunirea De la 9. grăiesc a Eri după amiaza la orele 3, d. a. Iancu Brătescu a convocat la locuința d.sale un număr de comercianți de băuturi spirtoase, pentru a începe o acțiune și o luptă pentru desfințarea monopolului circiumei la sate și în orașe. Am vorbit mai mulți comercianți în această chestiune și s’a hotărît să se fie o nouă întrunire Vinerea viitoare In sala Amiciția. (S. Batal absolvenților școalei de arte și meserii Aseară a avut loc în sala Băilor Eforiei un frumos bal al absolvenților școalei de arte și meserii sub patronagiul d-lui Alimănișteanu. Sala era splendid decorată. Printre cei prezenți erau d. Take Ionescu, d-na și d. Alimănișteanu, Barbu Păltineanu, P. N. Panaitescu directorul școalei de cu cu d-na, M. Marcovici cu d-na, D. Popescu cu d-na, D. Bărbulescu cu d-na, M. Marcovici cu d na, S.Chiriacescu cu d-na, V. Capeleanu cu d-na G. Capitaneanu cu d-na etc. Dansul a durat pînă către orele 4 din noapte. — V. Renorocirea Din strada țărani Două femei arse prin imprudență 9 nenorocire s’a petrecut o zi pe seară, în strada Țărani, No. 71. Domnișoara Ecaterina Ivanovici, în vîrstă de 24 ani, pregătindu-se de bal, a vroit să’și curețe mănușile cu benzină. Din imprudență domnișoara s’a apropiat cu mănușa îmbibată cu benzină de o luminare aprinsă. Mănușile au luat foc și Ecaterina Ivanovici s’a văzut deodată cuprinsă de flăcări. Mama ei, femeia Constanța Ivanovici, în vîrstă de 54 ani, căutînd să-i vie în ajutor a luat foc și ea. Ambele femei arse îngrozitor pe față, mâini și corp, am fost transportate la societatea de salvare, unde am fost pansate. Starea fetei e gravă. Duelul din Focșani FOCȘANI, 30 ianuarie. — In urma unei altercații violente între d-nii căpitani Slăvescu și Ciornei a avut azi loc în sala regimentului II un duel cu sabia. Martori am fost pentru d. căpitan Slăvescu, d-nii maiori Cihoschi și Caloeneseiu, iar pentru d. căpitan Ciornei d-nii căpitan Cancicoff și locotenent Grigore G rai. Căpitanul Ciornei a fost grav rănit la antebrațul drept.—Radu. * Fapte din Capitală Spargerea din strada Academiei Astă-noapte, un hoț necunoscut s’a introdus prin s spargerea unui geam, în magazinul Geonide din strada Academiei 49 și forțînd tejgheaua a furat, vre-o 50 lei. De asemenea, hoțul a furat și cîteva pachete de tutun.Circumscripția respectiva anichetează cazul. Tot felul de întîmplări Ajutoarele Salvărei. — „Salvarea" a intervenit ori în următoarele cazuri: Avocatul Dumitre Sto, pe cînd se afla în palatul justiției, s’a simțit răni. Internul Ionescu a intervenit și cu o ambulanță l'a transportat la domiciliu, str. Aureliei 15. (Cauza indispoziției; o intoxicație alimentară. — Muncitorul Ghiță Ion,din str. Maidanului 33 alunecând, și-a fracturat un picior. El a fost pansat de infernul Wessely și transportat la Colțea. Cerșul Nea Ghiță (No. 13) «*§ m ULTIMĂ ORA I critici mi perii bulgar Sofia, 30 ianuarie.— in numărul său de astăzi ziarul „Vecerna Poșta“ face o critică foarte aspră guvernului zicîid că și-a pardut direcția și umblă ca prrin ceață. Cel mai important act al lui e proclamarea independenței dar și el i-a fost impus din afară. Dacă nu se întimipla incidentul Ghaseff, era să avem un alt incident la 4 Decembrie, cînd s’a deschis parlamentul turc. In loc de 22 Septembrie, era să proclamăm neatîrnarea la 22 Decembrie. Actul de la 22 Septembrie a fost impus dinafară. De atunci încoace a început politica copilărească a guvernului. Intr’un timp Malinoff a declarat că va plăti independența cu sînge, nu cu bagiî, apoi șî-a luat cuvântul îndărăt și a trimis pe Liapcev la Constantinopole pentru ca să trateze prețul ras cumparărel neatîrnărea. ba sînt desconventați. Rezerviștii bu sînt concentrați. Guvernul făcuse, nu de mult, o declarație oficială că dacă Turcia nu primește oferta de 82 milioane, guvernul își va avea mîînile deslegate. Acum toț acceptarea propunerei rusești șî-a legat din nou în mod definitiv mîinile. Ziarul se ridică apoi înpotriva felului cum Bulgaria e tratată de Rusia. Noi oferim Turciei 82 milioane. Rusia îi oferă 120, fără măcar să ne întrebe, și ne pune astfel în situațiunea unui stat minor sub tutela ei politică. Văzînd aceste fapte ne întrebăm dacă știe guvernul ce trebue să facă.Chiar dacă negocierile se vor termina cu bine, vor aduce ele o aplanare a diferendelor noastre cu Turcia? Se știe că avem o serie de chestiuni în litigiu cari nu sunt menționate nici în propunerea Rusiei nici în contra-,propunerea Turciei. Și în mijlocul acestor încurcături guvernul nu găsește altceva mai bun de făcut decit să pue taxe pe celibatari ! Aceștia vor plăti acum pentru independența lor precum statul bulgar va plăti Turciei pentru independența Sa. n CANDIDATURA LUI D’ANNUNZIO Roma, 30 Ian.— Scriitorul d'Annnunzio își va pune candidatura în orașul său natal Tortana. Alegerea marelui scriitor se dă ca sigură. AEHRENTHAL LA IMPARAT Viena, 30 Ian.— Baronul Aehrenthal a fost primit de împărat în auditeță particulară în palatul din Schoembrunn. Baronul Aehrenthal a avut apoi o conferință cu noul ministru de finanțe Bitinski. ÎNCHIDEREA UNIVERSITATEI LIBERE DIN VIENA Viena, 30 Ian.— O comisie municipală a voit să aplice era sigiliul pentru închiderea universităței libere. In urma protestărilor deputatului Hock, comisia a trebuit să renunțe la sigilare. Astăzi însă comisia a venit din nou și a închis universitatea cu toate protestările deputaților Hock și Seitz. Aceștia vor reclama la guvern.* MOUî DEMONSTRAȚII LA PARIS Paris, 30 ian.— Tinerimea regalistă a repetat astăzi demonstrațiunile la palatul justiției. Un grup de manifestanți a pătruns în interiorul palatului, unde se încinse apoi o bătae între tinerime și poliție. Aceasta primind întăriri, a reușit să aresteze demonstranții. Mai mulți inși am fost răniți. MARI NINSORI IN ITALIA Genua. 30 Ian. — In oraș ninge în continuu, zăpada se ridică la o înălțime de o jumătate de metru Același lucru se anunță și din Milano. Toate trenurile au sosit cu mari întîrzieri din cauza ninsoraî. BISERIGA INCENDIATA Genua. 30 Ian.— In biserica St. Francisco di Paolo a izbucnit un incendiu, cauzînd pagube însemnate în sacristia bisericei. A ars și un tablour de mare valoare, reprezentînd pe sL Francisc. ULTIMA CONFERINȚA A LUI HAECKEL Jena, 30 Januarie. Profesorul Haeckel și-a ținut astăzi ultima sa conferință, înaintea unui numeros public,compus în mare parte din studenți și profesori. La intrarea savantului, azistența i-a făcut manifestații foarte entuziaste de simpatie. Haeckel și-a luat adio de la studențime prin o cuvîntare foarte mișcătoare, îndemnînd-o să trăiască și să muncească pentru a dezvolt. SCUFUNDAREA UNUI VAPOR CU ARME Constantinopol, 30 Ian. — O canoniieră turcească a scufundat un vapor, care ducea, sub pavilion englez, arme și muniții pentru beduinii din Arabia. Precum se știe, beduinii am revoltat contra domniei turcești. PEDEAPSA CU MOARTE IN RUSIA Petersburg, 30 ian.— In Duma a fost astăzi la ordinea zilei proectul de lege pentru desființarea pedepsei cu moarte. S'am petrecut scene tumultoase între cadeți și deputații din dreapta. Proectul totuși s’a trimis comisiei judiciare. VALULUI „REPUBLIQUE“ Londra, salațiuniie.Telegrafistul Bins, căruia se datorează salvarea vaporului „Republique" a fost ori sărbătorit de către societatea Marconi. Eroicul telegrafist a primit din partea lui Marconi un ceas de aur și a fost viu relizat de marele inventator. UN EPISCOP MODERNIST Roma, 30 Ianuarie. Episcopali de la Cremlona, monseniorul Bonomelli a publicat o scrisoare pastorală, prin care invită populația să se lase de dogmele învechite și să introducă și în religie un curent modernist. Această scrisoare pastorală a produs senzare foarte mare, știut fiind că papa este antimodernist. O CONTIMPORANA A ÎMPĂRATULUI NAPOLEON I Bruxelles, 30 Ian.— La Lignie a încetat din viață femeea Roube, în etate de 114 ani. Ea își mai aducea bine aminte de bătălia de la Waterloo, cînd a fost însărcinată cu supravegherea garderobei împăratului Napolaaa.. —...1——— 0 «odă intentoiitio esntitătii turco-fialgar Intervenția Austriei și Germaniei Sofia, 30 Ianuarie. — In conflictul turco-bulgar, cu toate speranțele la cari dăduse loc intervenția Rusiei, domnește o mare încurcătură Reprezentanții Austriei și Germaniei au insistat pe lingă țarn! Ferdinand și pe lingă guvern să renunțe la propunerea Rusiei și să rămână in sfera politicei urmate de Austria și Germania. Aceleași demersuri le-au făcut aceste din urmă state și la Constantinopole. Reprezentanții Austriei și Germamaniei au dat guvernului bulgar să înțeleagă că va avea mult mai multe avantagii din partea acestor două puteri decît de la Rusia. Guvernul nu s-a pronunțat încă asupra acestor intervenții. Ei așteaptă propuneri mai lămurite și apoi se va decide ce cale să apuce. O persoană din apropierea palatului asigură că țarul ține la cursul de pînă acum al politicei externe și că guvernul nu pare dispus să reinntte la propunerea rusă. Se așteaptă o nouă declarație a primului ministru în Cameră. FEHÉRVÁRT LA 1MPARAT Burdaspesta, 30 lain.— Ziarele înregistrează cu multă uimire știrea că fostul prim-ministru Fehervary a fost primii ani în audiență de împărat tocmai la acea oră, cînd se discuta în parlamentul ungar chestiunea dărei in judecată a cabinetului Kolkrvary. CANDIDATUL CERCULUI ORAVIȚA Budapesta, 30 Ianuarie. — Cetățenii romini din cercul Oravița au ținut ori conferință la care au asistat și deputații Vasile Lucaci, Aurel Vlad și Vaida. După discursul preotului din Gravița Alex. Popovici și acela al deputatului Vasile Lucaci, conferința a proclamat în unanimitate pe d. G. Pop de Băsești, candidat al partidului national român. George Pop de Săsești se bucură de mare popularitate între conaționalii săi de cart e numit unchiul George. El a fost membru al parlamentului ungar între anii 1852 și 1881, cînd românii, nutrind in pasivitate, au renunțat la acest mandat. Partidul naționalităților speră că mulțumită autoritatei sale, Gheorghe Pop de Băsești va reuși să mențte cercul Gravița. CONDAMNAREA UNUI AVOCAT ROMÂN Budapesta, 39 ianuarie. — Din Marș Oșorhei se comunică: Curtea cu juri a judecat azi procesul avocatului Cassius Blanin din Cluj, dat judecăței pentru că în Mai anul trecut a reprodus intr’un ziar romînesc din Brașov, un articol al lui Bjomson. El a fost condamnat la un an închisoare. Cassins Sania a făcut recurs. CONDAMNAREA UNOR ZIARIȘTI Sarajevo, 30 Ianuarie. Tribunalul superior de aci a condamnat pe doi ziariști: unul la un an și celalt la șapte luni de temniță pe motivul că ei au tulburat ordinea publică. UN PROCES DE PRESA AL PRIMĂRULUI LUEGER Wienes 30 Ianuarie.—Azi s’a judecat aci un proces de presă intentat ziarului „Wiener Mittagszeitung“ de către primarul Lueger. Ziarul vorbind despre scandalul lipsei de apă din Viena, a atacat primăria. In urma acestui articol, primrul simțiindu-se ofensat, a intentat proces autorului celor scrise. Redactorul responsabil a fost condamnat la o amendă de 100 coroane. CRIZA DIN TURCIA Constantinopol, 30 ianuaria. —■ După cum va știa planul comitetului de uniune și progres de a combina, o lovitură de stat in favoarea prințului Toussoul, a fost dejucat de către marele vizir Kiamil pașa. O puternică campanie s’a pornit acum împotriva lui și pentru miine se plănuește în parlament un vot de blam. Asupra acestui vot circulă diferite versiuni. Presa iși continuă atacurile acuzînd pe Kiamil pașa că nu lucrează decit penutru uniunea liberală. Partizanii săi declară însă că în forma actuală a Constituției marele vizir are dreptul de a-șî alege miniștri și în consecință ii poate înlocui dacă crede de cuviință. Se afirmă că marele vizir ar avea intențiunea, ca s răspunns la interpelarea de mîine, să declare că amină explicațiile pentru rațiuni de statț Guysu ’ 1T, , * I Constantinopole, 30 Ianuarie. — Hassan Fahmi- Pașa a declarat că și-a dat demisia fiind că a găsit că procedarea marelui vizir față de miniștri nu era corectă. Hilmi Pașa și Tewfik Pașa și-au înaintat demisiile lor; ministrul finanțelor va demisiona míine, după ce va depune budgetul imperiului pe biroul Camerei. Se asigură că comitetul UTiune și progres a hotărît în mod unanim să facă rol posibilul ca să cadă marele vizir K"amil-r'așa. DIN CAMERA FRANCEZA Paris, 30 Ianuarie. — Camera urmează cu discuția amnistiei și respinge cu 362 voturi in contra 359 propunerea făcută de deputatul progresist Grousseau, tinzînd a ierta toate infracțiunile făptuite cu prilejul aplicărei legilor a«.Sociațiunilor și ale separațiunea bisericei de stat. D. Dumont, deputat radical-socialist depune un amendament cerînd reintegrarea funcționarilor revocați în urma grevelor din anii precedenți (Mișcare). Președintele consiliului, d. j Clemenceau, combate aceste două amendamente și pune chestia de încredere. Nu poate să fie chestie de liniște cînd funcționarii revocațî aspiră a mai intra în administrațiune spre a înrăutăți campania antipatriotică (Vie aplauze la stînga). — (A. R.) In urma unei vie intervenție a șefului socialist d. Jaurăs, pentru cei revocați, amendamentul d-lui Dumont este respins cu 332 voturi în contra 3, 135. Apoi întregul proect de amnistie a fost adoptat cu textul guvernului, cu 470 viituri în contra 6. 0TMMATA Vizita repidilicia în VIZITA REGELUI EDUARD LA BERLIN Potsdam, 30 Ianuarie. — Vizita rgelui Eduard la Potsdam, care a fost amânată orl pentru azi, a fost din nou amînată din pricina frigului mare.* Londra, 30 Ianuarie.— Corespondentul berlinez al Agenției Reuter de la Londra, a fost autorizat să comunice în mod formal că regele a avut o mare bucurie in urma receptiunei cordiale si entuziaste care i s-a făcut din partea tuturor claselor populatiunei berlineze. Suveranii englezi sunt foarte satisfăcuți de vizita lor în Germania. Berlin, 30 ianuarie. — Împărăteasa Augusta și regina Alexandra au mers azi pe la amiază cu automobilul regal la castelul „Mon Bijou“, spre a vizita muzeul „Hohenzollern" unde împăratul Wirelm le primit în persoană; apoi împărăteasa și regina au făcut o vizită spitalului „Wirchow“; împăratul Wilhelm a conferit lordului Grenfels marea cruce a ordinului Vulturului roșu. Regele Eduard, Insoțit de principele Heinrich a făcut azi dimineață o priumblare in automobil pînă la „Grünwald“. Berlin, 30 ianuarie. — Cancelarul de Bülow a avut era o convorbire cu secretarul de stat englez pentru colonii. Azi, la două după amiază, a fost un prinz intim la palat. Regele Eduard s-a așezat între împărăteasa Augusta și principesa moștenitoare, iar regina Alexandra între împăratul Wilhelm și principele moștenitor. La cinci după amiază oaspeții englezi au părăsit Berlinul, însoțit pînă la gară de toată familia imperială și salutați pe tot parcursul de un public numeros și entuziast. Despărțirea a fost foarte cordială: ambii suverani s-au îmbrățișat de mai multe ori, apoi regele Eduard sărută pe împărăteasa Augusta pe obraz și pe mină. Pe cînd trenul se depărta, suveranii Angliei agitau batistele lor. n Londra. 10 Ianuarie. — Cores,pondealul berlinez al agenției engleză Reuter este autorizat să comunice că guvernul englez consideră ca foarte satisfăcător rezultatul convorbirilor politice dintre bărbații de Stat englezi și germani; aceste convorbiri vor avea în curând o înrurire excelentă asupra relațiunilor anglo-germane. Cancelarul imperiului a fost încredințat că guvernul englez a aprobat pe deplin înțelegerea franco-germană în privința Marocului. I s'a afirmat că tendințele politicei engleze în orient sunt îndreptate numai spre menținerea păcei și a statului quo. Cercurile oficiale engleze salută declarațiile cancelarului de Buebiu exprimate in convorbirea cu ministrul englez d. Hardinge, spunînd că guvernele englez și german sunt pe deplin înțelese ca și în privința susținerei noului regim din Turcia. Convorbirile politice avute în cursul vizitei regelui Eduard au închis negocierile diplomatice în curs intr’un mod foarte satisfă ■câtor pentru ambele țări. In Serbia e liniște Petersburg, 30 ianuarie —‘ In cercurile competente rusești se afirmă că în Serbia nu există nici o mișcare de bande și că de îndată ce se vor întîmpla lucruri afirmă că în Serbia nu există nici cari să amenințe pacea. Rusia și celelalte puteri își vor exercita influența lor și Serbia ca întotdeauna se va supune. Sub actualul cabinet nu pot fi temeri că pacea va fi tulburată. Ar fi însă foarte rări dacă ar veni la putere un cabinet de coaliție- CAMPANIA CONTRA LUI ILIVCOVICI Belgrad,, 30 Ianuarie. — Presa și opinia publică sunt indignate pentru campania ce s’a pornit în contra ministrului de războiri. Se cere ca Zsivokovici să fie lăsat la postul sări și să se voteze nouile credite pentru război. Ziarul „Zvonno“ scrie că a contribuit mult la slăbirea situației ministrului de război și conflictul sări cu prințul George. Ministrul Zsivkovici a declarat unul ziarist că are încredere că Skupștina va vota creditul militar. * Belgrad, 30 ianuarie. — S’a stabilit acum în mod neîndoios că vechii radicali votari să provoace căderea ministrului de război Ki Zsiroovici spre a împiedica astfel procedura împotriva ofițerilor învinuiți de mituire. Se anunță că Duminecă vor avea loc mari demonstrații contra lui Pașici. Belgrad, 30 ianuarie. — Produce senzație știrea despre raporturile anormale dintre principele George și ministrul de război K Zsivcovci. Principele obicinuia să se ducă adeseori la ministerul de război și, unde intervenea în diferite chestiuni relativ la numiri și furnituri pentru armată. Ministrul de război nu a a opus totdeauna în mod energic amestecului principelui în afacerile sale. In mai multe rânduri, ministrul de război și, în calitatea sa de superior al principelui, i-a făcut chiar observațiui.. N. această privință, Principele George însă nu s-a lăsat de obiceiurile sale și la un moment dat l-a ofensat pe ministru în mod atît de grav încît acesta a fost nevoit să raporteze regelui, care a și ordonat fiului său ca să ceară scuza de la ministrul ofensat. DOI GENERALI RUȘI SINUGIȘI Petersburg, 30 ianuarie.— Intendentul general al Siberiei, generalul Petru Arostoievski s’a sinucis trăgîndu-șî un glonte de revolver. Cauza sinucidere sînt fraudele ce s’au descoperit in administrația teritorului Amur. S’a numit o anchetă care în primele cercetări a descoperit lipsuri Estera N. Reitter Solomon Rozenstein Blrlad Logodiți In locul oricărei alte științări. Henriette Fall Hirsch W. Segall logodiți Nicorești în locul oricărei alte înștiințări. Charlotte Deatsch Isidor Kreidmann Logodiți Craiova In locul oricărei alte înștiințări. Rachel Bergenstein Leon Goldenberg Coproprietaral firmei D. Groldenberg Logodiți Ștefănești Bacäü Jud. Botoșani In locul oricărei alte înștiințări. Bursa din străinătate 29 Ianuarie 1909 Budapesta. — Grîri Aprilie 12.80 Grîri Octombrie 1093 Porumb Marii 7.29 Ovăz Aprilie 8.60 rapiță August —Secara April 9.14 Sacara Oct 10.14. Viena. — Renta cred. austr. 631.75 Renta cred. ungar 740.— C. F. austr. 672.75 Alpine 628.50 Rentă ung cor. 91.93 Mărci imediate 117.01 Mărci ultime 117.10 Napoleon —.— Francfurt. —Rentă austr. aur 98.50 Rentă ung aur 94.80 Adț. cred. austr. 199.80 C. F. austroungar 144.60 Schimb Londra 20.48 Rentă austr cor. 94.85 Rentă ung. cor. 93. —Schimb Viena 813.25 Schimb Paris —.-----Alpine— Serin —Rentă austr. aur 98.40 Acț. cred. austr. 199.75 Bancnote rusești 215.50 Nou împr. rus 4010 97.49 Rentă ung. aur .94.85 Rentă ung. cor. 92 PO. G. F. austro-ungară 144.60 Schimb Viena 85.33 Paris. — Rentă franc. 97.37 Rentă italiană —.— Schimb german 129.81 Schimb Elveția. —.—Rentă austr. aur. 99.15 împrumut rom. 1890 92.50 Banca Comană 740 — Schimb Amsterdam 208.18 Schimb Viena 104.93 Londra. — Grîu ferm Porumb ferm----Ovăz ferm Orz ferm. Leverpol. — Grîu calm Porumb calm. Reamintim d-lor comercianți, industriași și tuturor acelor ce doresc a preda anunciurî sari ori ce altfel de reclame pentru ziarele „mii“ și Junii 9?r că spre a fi serviți în mod conștiincios și cu prețuri originale să se adreseze lA USERI cunoscutei IGEIT» DE PUBLICITATE Caro! Schulder & Comp. București Str. Baramergevici 18 Telefon (3/4)) concesionari exclusivi ai publicităței ziarelor Administrația a aparsit Elenoragia cunoașterea și vindecarea a 6î de 151. STAOA De vînzare la Librăria Alcalay, Calea Victoriei 37. Prețul 1.60, trimis franco. VAGABONZII Luni 2 Februarie pentru l-a oară Povestirile lai Hoffmans (Hoffmans d’Erzählungen). Operă fantastică în 5 tablouri Musica de Offenbach — Biletele la Independenta Sala Liedertafel Astăzi Sîmbătă 31 X&mi&rQ celebrul cntaret francez - MAYOL -cu trupa sa va juca și Petite Bonne Sericuse Mîine Duminecă 1 Februarie Les Menages Parisiens Și «b» C'Biasiee da Mari Biletele la Independența Trupa GF-E ALDOS Compusă din 4 persoane. Fenomenali jongleri Americani Baroneasa BOU 38NICKI Cu grupa de 11 cîini dresați Surorile FHÜRITES GO gimnastice la trapez volant TRUPA BREVAL — dans Per se — USS 4 BASSIS Atleți acrobatici O grupă de 30 cal prezentați de d. Robert Benz, CASA DE SCHIMB IUI. FUELS București, Strada LIFSCANI No. Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 30 Ian. 1909 j Cursip. 1 Vînd 4673"]Rinîa asor Tl SBSl Fm .10[65 9T— Wo! „ „ 1905 a. b. 90 65 91 — 4 °/0| Rentă internă 90 25 90 75 4 °|01 abili. Bea. Bac. 1903 86 25 86 75 4% „ „ „ 1906 86 25 86 75 5 ° C „ , „ 102— 102 50 4V2 „ , * 92 50 93 5% Ser. Bune. rural 98— 98 25 4% . . , 86 50 87 25 5 ° J . , urb. Bu. 96 75 97 25 500 ,* , „ Iași 94 25 94 75 Ac. R. Națională 4100 — 4110 — „ , Agricolă 410 — 415 — , „ Sc. Buc. 125— 135 — Ger. val. austr. 105 50 106 50 Mărci germane 123 50 124 50 Banc. franceze 101 — 101 75 „ italiene 100 — 101 — „ rubl. hirti” 265— 268 — i Dr. Galimir De la Facultatea din Paris BOA1E de STOMAC Instalația inică pentru tratantul BOALELOR SECRETE Str. Doamnei 1 (Palatul Mion) Telefon 4/55 Consultații 2—4 și 7—8 p. m. hz I Casă de transfactură en gros SO caută UbisätOFä care cunosc branșa și clienții. Oferte și referințe a se adresa la Agenția de publicitate Carol Schulder , Co., București, Str. Karageorgevicî 18, sub „Alexander“. Discretissaieis garssaataSä Dr. M. Peretz Dentist din Paris — tratcația— BOULE DE mic ȘI DINȚI absolut fără durere Specialist în lucrări dentare de artă: Bridge Work, Inlay (porcelain). 110 Calea Victoriei 110 LOCAL fie fabrica sa caută imediat cu chirie sau pentru cumpărare, pe o întindere aproximativa de 300 metri pătrați, în apropiere de linie de garaj. Ofertele la adresa C. 400 la Agenția de publicitate Carol Schulder et Comp. Str. Karageorgevici, No. 18, Bucuresti Telefon 3 I 4. Institutul sietens Bala Amiciția, Intrarea halomit No 6 (Cișmigiu) Ține cursuri Lunea, Mersism»»s și Vinerea de la 8—12 noaptea direcțiunea distinsului maestru CONST. MACRI Autorizat de odor. Minise, ales«ik Publice cu No. 6735S | 90S. Garanții a învăța pe orice «.lev în maxia*.și 12 lecțiuni dansurile de salon. In»«** orile seara la curs .și la d. Calea Moșilor 54. Se predă și particulare. PRIMA SEMINȚERIE AGRICOLA A. tnd Fii •eatrul ILIRie BUCUREȘTI, Str. Doamnei 10 Telefon 6/98 Recomandă d-nilor locuitori specialități de semințe, garantând «Terminarea lor 6 Mazăre verde, indigenă și Victoria, Folclor Mazăre galbenă, Im. penală, Olandeză, văratică și indigenă fl.i’ai« /ghirca) și umblător de Basarabia de primăvară Ora de primăvară. Orzoaica, Evantail și Anna Orftz, Ligovo, Canari triumph și englez Rapiță cobza de primăvară Porumburi de toate calitățile. Fasole cocos care crește tufe și se coace cu o lună de zile înainte de celelalte specii. Izuker fasole olongă verde franceză Linte franceză olandeză și indigenă Trifoi și lucernă de calitățile cele mai superioare, care crește tufe și se coace cu o lună de zile înainte de celelalte specii Paring Caucasian (mei păsăresc) și Mei romînesc, Măzărică belgiană (Borceag), Soie, cazon, Timoteia etc etc Steele furajere de Erfurth, mahmut și bercul. Diferite specii de cartofi Sfoară de Manila Standard, pentru legat snopi. S’a luat dispozițiuni ca comenzile sa fie efectuate prompt G’ataloge se trimit la cerere de patru milioane de ruble. In această afacere sunt implicați numeroși ofițeri superiori. De asemenea s-a sinucis și generalul pensionar Vereșciagin, fratele celebrului pictor mort în războiul ruso-japonez. Cauza sinucidere! a fost o mare încurcătură financiară in care o plăcea. SPORIREA FLOTEI ENGLEZE Londra, 30 ian.— „Daily Mail" află că membrii cabinetului englez au ajuns la o înțelegere în privința sporirei flotei. In baza acestei înțelegeri, amiralitatea va fi însărcinată cu construirea a 5 cuirasator tipul Dreadnought. Dacă se va obserca o vnbare de program în privința flotei germane, atunci se va începe și consruia celui al șaselea cuirasat Se știe că lucrările pentru sporirea flotei germane ari întîrziat cu 18 luni Budgetul marinei engleze va fi sporit pentrul anul viitor cu 8—4 milioane lire sterline pentru construirea cuirasatelor. Lucrările pansporirea marinei vor începe în Iulie. SĂRBĂTORIREA SALVATORULUI CIND SE VA CONVOCA CAMERA AUSTRIACA Fraga, 30 ianu.— „Narodniii .Lista află din Viena că primul] ministru Bienerth a început tratative cu fruntașii diferitelor partide spre a putea stabili data convocăm?! Camerei deputaților. Se crede că convocarea se va face pentru prima săptămînă a lunei Martie. TURBURARI IN ASIA MICA Constantinopol. 30 Ianuarie.—Pretinsele încăierări de la Kaiserieh semnalate erî se reduc acum la niște zvonuri de omoruri iminente și la spiritul de dușmnie și de neîncredere între mahomedani și creștini. Valiul din Angora ou trupe îndestulătoare a fost trimis la fața locullui. Se zvonește că o stare tot așa de neliniștitoare domnește și la Diarbekir, Zantum, Merhfun și în alte locaități din Asia Mică. Compania Lirică Romînă Conducerea Const. «rigoriui Astăzi Sîmbătă 31 Ianuarie 1909 Se va representa Farmecul unui Vals Duminică 1 Februarie 1909, la ora 2 jum. ASAT1UîEU4 se va representa și» Circul este bine încălzit cu calorifer Marele Circ Sülolt Astă seară» Sîmbătă 31 Ianuarie Mare Representație j High-Hife Rendez-vous Elitei Bucureștene Costume de gală. Requisite și harnașamente de gală Circul va fi iluminat Agiorno Melissa« xi în Iași Galați ~Y