Dimineaţa, decembrie 1911 (Anul 8, nr. 2783-2810)

1911-12-01 / nr. 2783

Joi î Decembrie 191 î |Axin P.cnă Le: 1.75 É Algisaon ai H Bai! din fabrica tr țS iBE tog&ta SBB Bomboana Purgativa din suc di fruct. Ușor de luat dt copii și adulți. Efect sigur. Excelente cont.gj Comstip&ției, Lesey'.afi.ln»testinale, a moroizilor Congresfettnei,— ffii grerieif De viuzare la toate farmaciile și dragueriile. xR»pr. S Oi<0 lt. Bucureștii Vițe Americane Altoite Perfect sudate și selecționate, foarte viguroase furnizează Pepiniera Cooperativă Zătreni-Vîlcea prin Gara. DrăgușanuÎ CU PREȚURI AVANTAJOASE Cererile fiind numeroase rugăm a se adresses. comandele din vreme pentru a putea fi satisfăcute. Cataloage se trimite franco la cerere. Pentru orice referințe a se adressa: Reprezentantei D-nii D. Pascalopol & Co. — Drăgășani. S* ILDil Reprezentanța generală și exclusivă pentru, întreaga țară a renumitelor SECERATOARE« LEGATOARE ♦ ♦ COSITOARE« ❖ « filjrisson Mc. Gregory Co. Ltd. Leigh (Eloglitera) de pe plan_:EE ¥ AM2ATOEl solvabili și serioși pentru cumpărarea în compt fix a acestor Inii „^orașele .din4ää4<^ 8>f. A».miKrifer și pmitrüxs ~ Garnituri detroerat MARSHALL dia fabrica MARSHALL SOWS & Co.; Gainsborough (Englîtera). '4-f Richard Graepel fabrica șt Képesít de Mașini Agricole HRfUOVâ Fri vîseBori ca piesă de rezervă pentru sus zisele mașini. DlTM Hits fimeriGane Algeriene la Oîge Gustave, Nicolma-lașl —r „Decorat oficier meritului agricol. Paris la 14 Iulie 1911“ -,Repr. Sindicatului Pepinierelor Cranifiîgeria) - VfINZäP» IN CßNDITSOHI FOILATE AYISTAGIOASE - Cereți specialități ca: Selection C’îtr» rlére, Croasselas «Sor<% Ctrtind noii*, Cin sânt, pentru mare producțiime. Cereți portaltoi și producători direcți KiLosi?... Îmbrăcăminte periodică-impermeabilă-higinică KiLosa IîiLosa ultima cochetărie a femeei bine îngrijite, garantând curățenia, folosește necesităților intime a damelor și printr-o ingenioasă combinațiune ușurează îngrijirea higicnica. KIfne * se găsește în toate mărimile la singurul de 11^ US fi pozitar vânzător pentru București. Magazinele „6 JEANNE D’ARC“, H. Dainbauer No. 38, Calea VICTORIEI No. 38. Sucursala la remânia pentru vânnarea en gros — Strada Smârdan, 4. — Telefon 32/57 Creme Simon t oßS&ßtäk*. ____ DATHC - . Inventat de 50 ani CREMA SIMOH Este singura și atinala Crema de Toaletă Marca depusă Cea mai veche și cea mai reputată Succesul său universal a dat naștere multor imitațiuni foarte inferioare, de cari trebue să vă feriți. Dr. IT. Mețianu Specialist în BOALE și OPEl&TIURIS sta Nas, Gît și Urechi s’u stabilit în București Calea GRIVIȚEI No. 11 f aproape de Calea Victoriei) Consult. 3—5 p. m. L. SIHRian Str. Gabroveni 14. • Cel mai mare și cel mai leftin depozit de I PARFUMERII poniei judiciară Ordonanța definitivă în afacerea șantajului făptuit de avocatul Ș... Piculescu Șetran și de secretarul său Ion G. Constantinescu, fiind dată de judecătorul de instrucție, dosarul a fost înnaintat primului președinte al tribunalului Ilfov, care a repartizat judecarea la secția, doică. î Termenul de judecată a fost sorocit la 15 Decembrie. ATENTATUL DIN STR. DECEBAL . S’a publicat că d. Jean Staub, mare comisionar și consul al Elveției a fost victima unui atentat, din partea a doi băețandri din serviciul d-sale, cari au voit săă-l omoare spre a-1 prăda. Autorii atentatului, Dumitru Romanescu în virată de 15 ani și Const. N. Duca, de 13 ani, au fost arestați și aduși erl la parchet, care a însărcinat cu instrucția, crimei pe d. judecător C. Negrea, de la cabinetul 1. Din interogatoriile luate chiar erl. criminalilor, rezultă că dinșii puseseră la cale prădăciunea de mult timp și așteptab numai momentul potrivit spre a-și pune planul în aplicare. Starea victimei continuă a fi destul de gravă. NENOROCIREA DE LANGA 1 PERIȘ O telegramă adresată parchetului de Ilfov anunță că trenul a scălcat, în apropiere ele gara Petriș pe locuitorul Vaslile Tudor Stoica, tăindu-I amîndouă picioarele,norocitul fiind transportat nitalul din Cocioc, așacomîn chinuri groaznice. DIVERSE Curtea de casație a judecat dr recursurile făcute de d-nii Al. Periețeanu, G. Iliescu și Fane Constantinescu, condamnați în procesul abuzurilor de la primăria Craiovei. După dezbateri cari au durat două ore, Curtea a amînat pronunțarea deciziei sale, pe Vineri 2 Decembrie. Cu instrucția furtului de bonuri de la defunctul Carada, a fost însărcinat de judecător C. Negrea, de la cat. 1. Am publicat că întîmplarea unei reparațiuni, a făcut să se descopere bonuri în valoare de 30.000 lei, ascunse sub un parchet al Camerei de la Banca Națională, unde lucra defunctul. — Pungaș de meserie, individul N. Truță numără pînă acum 16 condamnațiuni la activul sau A 17-a i-a fost aplicată ori de către tribunalul Ilfov secția întîia, care î-a confirmat pedeapsa de un an închisoare, dată de judecătorul de ocol, pentru furtul unui portofel cu cîțiva lei. — D. Stelian Ion Ivan, s’a înscris în baroul de Ilfov, depunînd ei legiuitorul jurămînt în mîinile primului președinte al Curții de apel. -----------------**----------------- razboiu de a da un verdict umanitar. 4. După o deliberare de 15 minute, consiliul de razboiu, cu o majoritate de 4 contra 1, în virtutea faptului că lipsesc elementele constitutive ale faptului, acimită pe inculpat, cu adăugarea de a fi imediat pus în libertate. Sentința aceasta a fost primită cu vii aplauze. — Dan, Sinuciderea unui telegrafist din Botoșani BOTOȘANI, 29 Noembrie. — Telegrafistul Vasile Ionescu, fost diriginte al oficiului Mălini, jud. Suceava, s’a împușcat în partea stîngă a pieptului, azi dimineață, în casele sale din strada Nucilor No. 7. Moartea i-a fost fulgerătoare. Cauza sinuciderea e o boală incurabilă de care suferea. ------------------ ----------------- ---— -----4K------------------Consfătuirea liberală din Brăila BRAILA. 29 Noembrie.— Comitetul executiv al partidului liberal din localitate este convocat pentru mîine seara la orele 0 în saloanele clubului din str. Regală. Se va discuta în privința apropiatei acțiuni politice ce o va începe partidul liberal din Brăila contra guvernului. ------------------- ön monument al Independenței în Iași IAȘI, 29 Noembrie. — Consiliul comunal, în ședința sa de aseară, a numit o comisiune care să lanseze liste de subscripție pentru monumentul ce urmează, a se ridica în piața Cuza-Voda in memoria eroilor căzuți în războiul independenței. Se știe că propunerea pentru ridicarea unui asemenea monument a fost făcută de d. Cal2011180111. Comisiunea se compune din domnii Brandia, general Pascu și Turlinâa --------------------- Procesul unui frate al lui Pantelimon IAȘI, 29 Noembrie. — înaintea consiliului de război și a venit azi procesul lui Nicolae a Dimitroaev, zis Pantelimon, fratele vestitului bandit Toader Pantelimon. Consiliul de războiru era compus din d. colonel Stamatopol, comisar regal, d. căpitan Dimitriu. Ca apărător, figurează d. Vespasian Pella. Nicolae a piinitroaei era acuzat pentru furt de efecte militare și dispariție de efecte ale statului pe vremea cînd era magaziner la regimentul 12 artilerie Bacău, bateria 2-a. El era dat judecăței în virtutea articolelor 256 și 24 din codul justiției militare, adică faptele erau considerate drept crimă și îi amenința munca silnică. In sala consiliului de război nu venise foarte multă lume, printre cari nenumărați ofițeri. La interogatoriul ce s-a luat acuzatului, acesta a declarat că a părăsit armata în condițiunile cele mai bune, ce a predat magazile în toată regula, după cum dovedește certificatul ce-l prezintă, iar lucrurile ce s’am găsit la, el eram proprietatea sa, cumpărate de dînsul. ■ Spune că faptul că e adus înaintea consiliului de război și nu se datorește decit răzbunărei jandarmilor, cari căutăm pe fratele, sări la Răucești și, de necaz’ că nu l’am găsit, cari arestat pe el și i-am adus acuzările de azi. D. comisar regal zice că două împrejurări sunt agravante pentru inculpatul de astăzi In primul rînd, antecedentele sale , la vîrsta de 15 ani fusese deja condamnat. A doua e faptul că e fratele banditului Pantelimon, ceea ce presupune că ar avea mentalitatea acestuia. D. comisar cere aplicarea maximului pedepsei pentru inculpat. D. Vespasian Pella, într’o strălucită pledoarie, analizează faptele și spune că condamnarea inculpatului pe vremea cînd era minor nu poate fi azi o circumstanță agravantă, deoarece el și-a făcut serviciul militar în chipul cel mai bun, ceea ce dovedește că și-a răscumpărat greșala din copilărie. Și iar faptul că e fratele lui Pantelimon nu e uli motiv ca să sufere el - o condamnare pe nedrept. D. Pella arată apei că faptele ce se impută inculpatului nu sunt prin nimic dovedite și face apel la membrii consiliului de Ceaiul parlamentar de la d. minist, fiii Cantacuzino Un ceaiu parlamentar a avut loc aseară în saloanele d-lui x ministril de justiție M. Cantacuzino, ceai oferit membrilor senatului. Afară de numeroși sc.iaton peste’80 de persoane, mai erau de față d-nii miniștri Al. Marghiloman, C. C. Arion, D. Nenițescu și Barbu Delavrancea. Tot timpul au urmat discuțiuni asupra ultimelor evenimente politice. ------------------A iii----------------- Agitația muncitorilor sindicaliștii CONTRA LEGEI D-LUI NENIȚESCU. — MAREA ÎNTRUNIRE DE ASTA-SEARA Puternica agitație întreprinsă de organizațiile sindicaliste și partidul social-democrat în contra legei d-lui Nenițescu, crește mereu printre muncitori. Pentru a da un caracter mai impunător acestei mișcări va avea loc astă-seară, în sala Dacia, o mare întrunire de protestare în vederea căreia a fost lansat un etergic și documentat manifest. Muncitori. Apărați-vă libertățile! astfel începe manifestul. Guvernul vă dă pomană din banii voștri și vă răpește toate libertățile, vă dă legați pe mina stăpînilor. Guvernul conservator își ține promisiunea dată pe timpul alegerilor și zilele acestea va supune Corpurilor Legiuitoare un un proect de lege pentru „Organizarea meseriilor, creditului și asigurărilor muncitorești“. In continuare, manifestul analizează diferite puncte din legea d-lui Nenițescu și se termină astfel: Muncitori, legea pe care o aduce guvernul este o lege infamă care vă suprimă toate libertățile. Lucrătorul va fi legat de patron, va trebui să sufere toate brutalitățile lui, va trebui să primească fără vorbă salarul mizerabil care îi se plătește, va trebui să-și vadă viața distrugîndu i-se, in atelier și fabrică, fără să crenească. Pentru 5 parale pe zi cu cari contribuie statul și patronul întru ajutorarea voastră pentru asigurarea bătrinețelor, la cari puțini din voi o să ajungă, vi se răpește dreptul de asociație, vi se rănește mijlocul de a vă apăra contra exploatărei, vi se răpește dreptul la muncă și la libertate. Prin înlănțuirea voastră, prin răpirea libertăților voastre patronii vor putea să vă scadă salariile și veți plăti patronului îndoit și întreit cele 5 parale pe cari vi le dăruește. Muncitori, veniți toți Mercuri în Noembrie, era 9 seara La Dacia. Noi lăsați ca această infamie să se înfăptuiască, ridicați-vă cu toată energia, respingeți pomana necinstită care vi se face, au lăsați să vă subjuge stăpînii, apărați-vă viața și libertățile voastre. Partidul social-democrat și Comisia generală a sindicatelor ---------------------------------------Mișcarea de la primăria Craiova CRAIOVA, 29 Noembrie. — Pe ziua de 1 Decembrie, la primăria locală, s’a făcut următoarea mișcare: D. Em. Paulian a fost niumit agent de constatare la serviciul apelor’; d. Toma Ionescu a fost numit supraveghetor în piața Marché. D. inginer C. Faur de la serviciul apelor a fost pus în disponibilitate din cauuza încetărei lucrărilor. — Xam. -----------------* *-----------------Szeneim! din Craiova CRAIOVA, 29 Noembrie. Un incendiu s’a declarat astă noapte la magazinul d-lui Hulam An din str. Unir’ei. Focul a luat naștere de la circuitul electric din vitrină apri zînd obiectele expuse și de acx s’a comunicat în interiorul magazinului. Flăcările fiind observate la timp, au sosit imediat ajutoare. După muncă de o oră, focul a fost localizat. Pagubele in trec suma de 8000 lei. — Xam. ■r.3rxszzz3sssx3sa , 1 HIg 8 alflp »formațiuni y Substratul, importantei discuțiirnei care a avut lol ori la Senat, a fost textul după notele stenografice ale discursului d-lui Carp, publicat de „Dimineața”. Întreaga lume politică și publicul dornic de a luat cunoștință de importantul discurs al președintelui consiliului, au apreciat promptitudinea cu care înțelegem, să servim pe cetitorii noștri. Nu din lipsă de modestie, dar ca o ilustratiune a progreselor tehnice realizate de presa, r o mină , vrevm și relevăm că abia la orele două și juni. noaptea ne-am putut procura textul discursului, și totuși dimineața a fost în mina cetitorilor din Capitală și a plecat în toate părțile tarei. Notăm că publicarea discursului d-lui Carp s'a impus, prin importanța problemei ce punea, prin, nemaipomenita sa energie, și mai presus de toate prin consecințele politice ce va avea. Este feri,că in urma incidentului delicenatonul profesor ,lt. Țhmis Ionegru va timite martori d-Ittf Calimaki. De cîtva timp s’a pornit o interesantă mișcare contra luxului la Munich. Societatea alcătuită in acest scop număra intre membrii ei persoane de cea mai înaltă distincție și a răspândit în scopuri de propagandă apeluri în toată lumea. Unul din aceste apeluri însoțit de o scrisoare a fost trims și reginei noastre. Carmen Sylva a răspuns printr-o lungă scrisoare, in care saluta frumoasa inițiativă a societății măncheneze. Regele a semnat decretul prin care d. Ioan Gr. Luca, judecător de instrucție la tribunalul Suceava, a fost pus in disponibilitate, pe timp de două ani. Direcțiunea căilor ferate a acordat o reducere de S0 la sută medicilor cari vor lua parte la congresul din 8 Decembrie. Durata congresului nu se poate încă fixa din cauza intinderei pe care o poate lua discuția asupra „obligațiunilor statului față, cu sănătatea publică și organele ei”. Aseară s'au expediat în toată țara cărțile de participare la congres cu biletul care dă drept de reducere pentru transport. Pentru întoarcere comitetul va distribui biletele la București. Primim următoarea telegramă din Petersburg: Consiliul de marină și de război, judecind afacerea vaselor,, Pantelimon“și ,,Epstaphy" recunoscut ca culpabil pe vice-amiralul Dostroem, fostul comandant al flotei mării Negre, pe care la declarat scos din funcțiune. Un avertisment a fost dat căpitanilor Treguboff și Kluepfeill comandanții vaselor susnumite. Zilele acestea se va face o nouă mișcare in personalul polițiilor din țară. Un ziar de dimineață anunță că Duminică 18 Decembrie va avea loc alegerea colegiului I de Cameră din Fălciu, iar candidat al partidului conservator la această alegere este d. general Teleman. Știrea este neîntemeiată; la 18 Decembrie nu se va face nici o alegere, deoarece colegiul de Cameră din Fălciu este convocat pentru ziua de 15 Ianuarie. Se aduce la cunoștința d-lor absolvenți ai liceului Sf. Sava din București, seria 1889—90 că Duminică 4 Decembrie, ora 4—6 p. m. și Luni 5 Decembrie ora 9 a. m. va avea loc la terasa Otetelișeanu întrunirea, spre a se lua ultimele dispozițiuni cu privire la banchetul de la 5 Decembbrie 1911. Corporația zidarilor, dulgherilor, etc., convoacă pe toți membrii ei fără deosebire de naționalitate, însă care n’au o restanță mai mare de șase luni către corporație, în adunare generală ordinară la sediul cor-porației din bulev. Maria No. 20, în ziua de Duminică, 4 Decembrie a. c. ora 9 dimineața. La ordinea zilei: Darea de seamă despre activitatea comitetului cum și asupra gestiunei financiare de veniturile și cheltuelile efectuate de corporatie la ambele ex case, pe exercițiul anilor financiar’ 1908— 1909, 1909—1910 și 1910-1911, adreft pe timpul de la 1 Aprilie 1908 și pînă la 31 Martie 1911, inclusiv. . Din membrii, sunt încunoștiințați că, dacă la oi’a sus menționată nu se întrunește numărul reglementat de membrii, adică jumătate plus unul din numărul lor total, atunci adunarea se va mai aminti cu încă o oră cînd, în conformitate cu art. 191 din statut, adunarea se va ține cu di’î cîți membrii vor fi prezenți. Astă-seară, cMreurî 30 c. are loc în sală Ateneului, concertul dat de societatea „Carmen“. Ministerul instrucțiunei a dat pe ziua de 1 Decembrie a. c. următoarele delegațiuni pedagogice: Pentru istorie: d-lui T. Filip, profesor la liceul din Piatra-N. Pentru geografie:: d-lui C. Tufescu, profesor la liceul internat din Iași. Pentru științele fizico-chimice d-lui G. SȘonțu, profesor la liceul Mateiu Basarab din București. Pentru matematici, d-nei Eleonora Fotea, profesoară la Bîrlad. La 15 Decembrie apare în editura Socec, Gazeta Ilustrată, publicațiune săptămânală populară, care va reda toate faptele importante din țară și străinătate, însoțite de fotografii. Prețul unui exemplar 20 bani. Miercuri, 30 Noembrie, 1911 orele 9 seara, va avea loc în sala Ateneului, după cererea generală al 2-lea Concert dat de Societatea „Carmen” sub direcțiunea. d-lui I. G. Kiriac cu concursul orchestrei Ministerului instrucțiunii publice al d-nei El. Locusteanu și al d-lor I. Băjcaru, I. Manolescu și I. T. Căpriță. Duminecă s'a serbat la Roman în cerc ’intim, logodna d-rei Etula Laver fiica cunoscutului agricultor Avram Laver cu d-l Iacob A. Goldstein, coproprietarul. Postăvăriei Adolf A. Goldstein din București. Administrația sanatoriului I.Grigore Alexan dipescu“ aduce la cunoștința generală că pînă la 15 Decembrie a. c. numărul paturilor fiind complet ocupat, nu se primesc pînă la această dată decit înscrieri, cax’x se fac în strada Covaci No. 19. Primirea pacienților în sanatoriu se face în ordinea înscrieri ix. Societatea „Independența Romina” a veteranilor grade inferioare a comemorat ziua de 28 Noembrie luarea Plevnei, printr’un parastas pentru odihna sufletului celor căzuți, oficiat la Biserica Precupeții Noul, de către preotul Antipa. Aseară a avut loc alegerea noului comitet al societăței Studenților in farmacie. Am fost aleși: d-1 Bente Victor, președinte; d-niî Constantin Gh. și Bulfinski Hugo vice-președințî; dnii Parloff loan și Müller loan secretari; d-1 Rădulescu Emil casier și d-nii Georgievici și Urșianu Gh. bibliotecari. Traducerile de acte din orice limbă, precum și legalizările lor la ministere și consulate și se fac la „Informatorul” birou de informațiuni administrative al ziarelor „Adevărul“ și „Dimineața“. Trimeitețî actele in plic recomandat, alăturînd marcă pentru răspuns, pe adresa d-lui B. SEPEANU, palatul Adevărului, București. -----------------##-----------------Descoperirea unui furt de 10.000 lei ■ Dîîm THT*DI A ATtmnOTTI TUT APRINDEREA AUTORULUI LA RUSCIUC GIURGIU, 29 Noembrie.— In luna Noembrie necunoscuți făcători de rele au spart casa de fier a fraților Peciu din București și au furat suma de 10.000 de lei. Autoritățile polițienești din București fiind avizate de această spargere au început cercetările. După modul cum a fost operată spargerea, autoritățile au bănuit că autorul este cunoscutul spărgător Ștefan Dumitrescu zis Bulgaru. Acest spărgător este expulzat din țară și se află instalat la Rusciuk. Autoritățile aflînd că acest spărgător operează în Romînia, și-au îndreptat cercetările în contra lui. In acest scop c. comisar al portului Giurgiu M. Strădulescu a trecut imediat în Rusciuk, unde locuește cunoscutul spărgător și a început cercetările în unire cu polițaiul Rusciukului d. Gr. N. Hagighenof. Din cercetările făcute de comisarul portului nostru și de polițaiul Rusciukului s-a constatat că Ștefan Dumitrescu-Bulgari a trecut în Romînia cu o barcă prin dreptul insulei Mocanu. A comis spargerea la București și apoi a plecat la Abuzzia, de unde a scris o scrisoare unui prieten al sau, Kuiungief din Rusciuk, scrisoareare a intrat în mina polițiștilor. S-a constatat că el antidatase acea scrisoare, spre a induce în eroare autoritățile. Polițiștii au constatat însă după ștampila poștei că avea data lunei Noembi’ie, adică în timpul după ce se comisese spai’gex’ea. Comisarul portului a înștiințat autoritățile noastre despre cele constatate și a înaintat și scrisoarea găsită la comerciantul Kuiungier. Era agentul special Romanescu din portul Giurgiu, care era în urmărirea, cunoscutului spărgător la Rusciuk l’a văzut într’o cîrciumă și înștiințînd autoritățile bulgare l’a ar’estat imediat. I s’a făcut percheziție și s’a găsit la el mai multe scrisori și guma de 40 lei, în monede austriace, romîneștî și bulgărești. Inștiindu-se autoritățile noastre din București, a sosit azi în localitate d. Popp, inspectorul șef al siguranței Capitalei, comisarul Pîi’ianu și frații Peciu, păgubașii, însoțiți de d. M. St. Rădulescu, șeful portului, au trecut la Rusciuk,unde au găsit la poliție arestat pe Ștefan Dumitrescu- Bulgariu. Față de procurorul Mutafor și de polițaiul Hagighenof, inspectorul Pop a interogat pe spărgător asupra comitere spai’gerex. El conform obiceiului, a negat totul cu mult cinism. A mărturisit că șade la Rusciuk de cînd e expulzat și că operează în Romînia, dar a adăugat că această spargere n’a făcut’o el. Polițaiul Rusciukului a afirmat reprezentanților autorităților noastre că Dumitrescu i-a propus să-i dea jumătate din sumă, dacă îl face scăpat. Autoritățile române vor cere extrădarea lui. El continuă a fi arestat la Ru&ciuk pînă va sosi Cererea de extrădare. —Mim. Știri politice î). Carp a avut ori dimineața <* lunga audiență la rege, cu care s’a întreținut asupra situației politice. * Pentru azi Mercuri la orele 19 a. m. au fost convocați la o consfătuire, acasă la d. Ionel Brătianu, toți deputații și senatorii liberali. Masse, Jos, se vor aduna acasă la d. Take Ionescu toți deputații și senatorii liberali și conservator-democrați. După ce se va vota răspunsul la mesagiu la Cameră d. Take Ionescu va interpela guvernul în afacerea generalului Averescu. De asemenea se mai afirmă că șeful conservatorilor-democrați va interpela guvernul în chestia sinodală și asupra felului cum înțelege să menție ordinea în stat. * In ședința de azi, Miercuri, a Senatului, opoziția va ridica chestiunea de regulament a chemărei la ordine a prințului Calimach, npai d. Marghiloman va răspunde d-lui Brătianu cu deosebire la chestia tramwayului, titlului în Capitală lasă de dorit fiind mult mai slabă chiar ca celei din provincie — și în legătură cu acestea — îndeamnă la strlngere de rînduri în Capitală și apoi și în restul țării. D i Moroianu zice că membrii culorei de Roșin, al partidului sunt destul de solidari și gata de luptă. D. Em. Culoglu constată că nu mai sunt timpurile să vii cu vorbe late, ci cu fapte și numai cu fapte. Timpurile sunt anormale și partidul liberal trebuește să se organizeze cu mai în grabă. Guvernul de astăzi a lovit in demnitatea unui partid — zice d-sa — care are la activul sau fapte cu cari se poate nmmări. Calificarea membrilor partidului liberal de „spoliatori” in plin parlament, este fără precedent la noi. Fiind cu toții insultați, se cuvine să fim cu toții gata de luptă. Treclnd mai departe la chestiunea tramvaielor, d-sa arată că această întreprindere n'are nimic ilegal la bază. La sfirșit, propune a se începe întruniri cu mai dese pe culori, unde se va arăta, cetățenilor ce este adevărat în chestia tramvaielor. D. Brătianu este de aceiași părere cu d. Culoglu, zicând că, singurul motiv care îndeamnă, pe adversari la campania începută este gelozia. Conservatorii neavind nici o organizație pe teren economic, caută să lovească in instituțiunile liberale. Se decide, la sfirșit, ca membrii culoarei de Rositt să se întrunească, cel puțin odată pe săptâmînă la clubul liberal, , Mls. întrunirea dela efulml liberal CONSFĂTUIREA MEMBRILOR DIN CULOAREA DE ROȘU Membrii partidului liberal din culoarea, de Roșiu s’au întrunit aseară la clubul liberal intr’o consfătuire intimă. C. I. Brătianu vorbește despre situațiunea politică, arătînd'o slabă și cu discuțiuni parlamentare cu totul scoborite. Mci departe d-sa face un rezumat al ședinței violente de la Senat și declară, că în asemenea împrejurări, partidul liberal trebue să fie gată pentru ori ce eventualități. Arată că partidul liberal își are pînă la un punct vina sa de cele ce se petrec in parlament, prin faptul că a contribuit la aducerea la guvern a partidului conservator. Se necesitează o puternică reorganizare pentru a duce lupta care s’a început. Constată că organizația par DIMINEAȚA O declarație a d-lui Matei Cantacuzino IAȘI, 29 Noembrie. — Aseară la Jockey-Club, d. Matei Cantacuzino, președinte al clubului conservator carpist, a însărcinat pe d. C. Miclescu să comunice d-lui Carp că nu se va întoar’pe la Senat decit spre a’și da demisia, considerînd guvernul ca retrograd. La obiecțiunea d-lui Miclescu că oare d. Cantacuzino nu l’a cunoscut pe d. Carp, d. Cantacuzino a r ăspuns: — Ori s’o fi schimbat d. Carp, ori eu nu l’am cunoscut. — Dan. Capitala Mrăznețul atentat ! din str. Decebal — CINE SINT ATENTATORII — In „Dimineața de eri -am vorbit despre un îndrăzneț atentat săvîrșit asupra d-lui Staub, comerciant în strada Decebal și consulul general al Elveției în Capitală. Atentatorul Dumitru Romanescu, care este în etate numai de 15 ani, a avut și un complice, de aceiași vîrstă cu el, Costică Juca. Acesta se afla în serviciul d-lui Staub. Iată cum au pus la cale atentatul al cărui mobil era furtul: Din cauză că fusese dat afară din serviciu pentru oarecare incorectitudini, Dumitru Romanescu a conceput un următor plan: să omoare pe d. Staub și apoi să-l jefuiască de tot ce va găsi asupra sa. Pentru a-și aplica planul, însă, avea nevoie de un tovarăș, pe care l-a găsit imediat. Acesta a fost Costică Juca, care avea rolul să țină de vorbă pe d. Staub, în timp ce Romanescu, urma să-l lovească cu barda. După cum se știe atentatul le-a reușit. Nu au putut, însă, să fure nimica deoarece li s’au părut că sunt observați și au fugit. După cîteva minute de la săvîrșirea atentatului, Costică Juca s’a înapoiat și a spus că a fost în urmărirea criminalului, dar că i-a perdut urma. L’a început a fost crezut. In timpul cînd Romanescu a fost prins la locuința tatălui sau, odăiașul circ. 6, lucrurile s’au lămurit. După ce au fost confirmați, atentatorii au făcut fiecare mărturisiri complecte. Ambii au declarat că intențiunea lor era să onoare pe d. Staub și apoi să-l jefuiască. Ambii criminali, au fost înaintați ori parchetului. Dumitru Romanescu, este o veche cunoștință a poliției. El are la activul sau cîteva fapte destul de grave. Astfel pe cînd se afla în serviciul unui proprietar din Ialomița, a furat suma de 400 lei și a dispărut. Mai tirziu a venit în Capitală la părintele sau și se ținea numai de pungășii. In ultimul timp a fost angajat la d. Staub, de unde a fost izgonit pentru aceleași motive. Celalt atentator se crede că dacă a consimțit la săvîrșirea atentatului, aceasta trebue să o fi făcut în araxa cine știe căror promisiuni și planuri făcute de Romanescu, care l’au zăpăcit complect. Se știe că după săvîrșirea atentatului, d. Staub, a fost dus la locuința sa unde i s’au dat imediat îngrijirile necesare. Starea sa s’a mai ameliorat. Femeia se numește Lina Niculae Crișan și este bucătăreasă în bulevardul Fache 18. Ea se certase cu concubinul ei Niculae Vasilescu și era să fie împușcată de către acesta. Grație intervenției la timp a plutonierului o crimă a fost evitată. O tentativă de omor Ser’gentul Marin Costache din ■compania 4-a de sergenți, pe cînd făcea obișnuita revizie pe bulevardul Fache, a fost martor al unei scene interesante: o ffemee aler ga ca o dispersată pe bulevard, și era urmărită de doi tineri. Unul din ei era înarmat cu un revolver. Plutonier’ul a intervenit imediat și a arestat pe cei doi urmăr’itori și pe femee. La circumscriptie s’au lămurit lucrurile. Pentru monumentul lui Gh. Panu Lista precedentă Lei 2958.50 I. P. S. S. Pimen Mitropol. Moldovei 20.— Total 2978.50 ---------------------------------- Afacerea Brauer-Kirschen IAȘI, 29 Noembrie. — Știri sosite în localitate anunță că, cassa de bancă Bercovici din București a făcut o împăcare cu creditorii Brauer din Brăila, obligîndu-se a plăti toate creanțele în timp de opt ani. Casele de credit vor cere, in consecință, retragerea falimentului Brauer. — Daniil BRAILA, 29 Noembrie. — Mîine se va judeca la tribunal cererea băncilor creditoare de a li se admite vînzarea mărfurilor constituite în gaj de debitorul lor d. Leo Brauer. La vînzarea gajurilor cerută de bănci, aflu că mîine „Comertz and Disconto Banck“ va face opoziție înaintea tribunalului prin avocații ei d-ni George Boantă din Brăila și Danielopol din București. — Verno 4b BRAILA, 29 Noembrie. — Mîine se judecă la tribunal în continuare, procesul de faliment intentat de băncile creditoare exportatorului Jean Kirschen. 4t „Comertz und Sconto Bank” din Berlin a declarat azi opoziție la sentința prin care a fost declarat în stare de faliment armatorului Leo Brauer în ziua de 18 Noembrie. Banca aceasta e creditoarea armatorului falit cu suma de aproape un milion lei. — Verno. -----------------**---------------- Din Giurgiu PROCESUL FURTURILOR DE CAI DIN VLAȘCA GIURGIU, 29 Noembrie.— Azi a venit înaintea tribunalului procesul cunoscutelor furturi de vite ce s’au comis pe o scară întinsă în județul nostru. Tribunalul a fost prezidat de d C. Viforeanu, judecător. S’a făcut apelul nominal al celor 33 inculpați, 7 reclamanți și 222 de martori și informatori. Tribunalul întrucit nu a fost îndeplinită procedura, a amînat procesul la 12 Martie 1912. DEZERTAREA UNUI ARTILERIST Cunoscutul pungaș de buzunare Marin Anghel Florea, soldat în regimentul 15 artilerie, a dezertat, evadând de sub pază. Autoritățile polițienești l’au pus în urmărire.— Idem. ---------------4b4b—----------- V