Dimineaţa, ianuarie 1912 (Anul 9, nr. 2811-2839)

1912-01-14 / nr. 2822

Sîmbătă 14 ianuarie 1912 Inștiințare Celebrul cantor Dr. Bilin[iker din America cu ocazia turneului cel face prin Europa, are onoare aace cunoscut onor, public, că va oficia în templul „AcMes Coulea“ al croitorilor din Str. Mărmlari No.u, în seara de Vineri Ui și Simbătă U Ianuarie. Cea mai mare opera religioasă, intrarea un leu de persoană. De asemenea Duminică 15 Ianuarie ora 5 va da da un Mare concert religios care va uimi toată lumea. Intrarea pentru bărbați un leu, pentru dame SO bani. Biletele se găsesc, la epitropii templului, Kosopfold, Henadier, Froimovici, Ianca și te cusia Templului. Turneul ARTISTULUI Const Mărculescu Oltenia-Muntenia-M Moldova cu concursul trupei V.AHTOLUESCU și al distinsului artist Const. Costescui Jeamfei, Castelana Intrigă și Amor Biletele la Agențiile respective din _________fiecare oraș. vm&Bmnm / (13) 26 ianuarie 1912 CALENDAR.— Ortodox: Mart. Ermiliu. Catolic: Polycarne. PARLAMENTUL. — Tine ședință. TEATRE TEATRUL NAȚIONAL. —Societatea dramatică,: lleidelbergul de ăWidată. TEATRUL LEON POPESCU (Lyric).— Opereta română Grigoriu: "Studentul, cerșetor (premieră). TEATRUL MODERN.Compania dramatică Davila: „Singura cale“ de t. M. Konitz. Teatrul comoedia. — Cinăilul se ceartă și Ghid cucernic. TEATRUL MAIESTIC (în sala teatrului ■ Comoedia). Reprezentații de varieteu, comedii, etc., cu artiști străini. DIVERSE SPECTACOLE CIRCUL SIDOL—Reprezentație cu program bogat. CINEMA-SPLENDID; calea Victoriei 71 (vis-a-vis de Ateneu).Reprezentații orare de la 0-12 p. m. De două ori pe săptâmina program schimbat. VOLTA, strada Doamnei și SALA BRISTOL. — Reprezentatul» orare. TEATRU BULEVARD.-Ciemi Gaumont-Palace: R Reprezentațiuni serale. CINEMA-BOTEZ.— La Hotel de France și în sala „Blériot” (Sărindar) filme Pathé-Freres. PANORAMA GRIVIȚA. — (Lingă Primărie). De la S seara pînă la 2 noaptea „Skating“ (patinaj pe parchet). Espoziții—Maree.—Biblioteci. La Ateneu : In sala de Nord expoziția de pictură a d-rei Ceille Gerson. Expoziția de picură pe mătase și porțelan a d-rei I. Berntcki-Burnea. Expoziția de pictură a 17-a a societate „Cercul artistic”, deschisă pînă la 1 Februarie. Expoziția mașinei de vot a d-lui inginer Stelian Russo. In Galeria Cosinzeana din strada Academei No. 15, expoziția de pictură a d-lui Mișu Toioșanu. " _ .......................... MUZEE. — Muzeul geologic (șos. Kiselef). Deschis Duminică și sărbătorile dela 3 d. a. Muzeul de antichități. (Universitate). Deschis Duminica și Joia de la 11 dimineața pînă la 3 d. a. iar pentru vizitatorii străini sau cei din provincie în toate zilele între aceleași ore.— Muzeul etnografic și de artă națională.II (Mochetâria statului, șoseaua Kiselef). Muzeul Limit (strada Mercur No. S), deschis Duminică și Joi, de la 11 dimineața pînă la 3 d. a. BIBLIOTECI. — Biblioteca Academiei, (Calea Victoriei No. 135). Deschisă în toate zilele de 7 (str. Vienei No. 7). Deschisă în fiecare zi de lucru între orele 12, 2—5 d. a. și 7 10 seara.lucru între 8 dim.—12 a. m. Fundațiunea universitară Carul Bibliotecă populară „I. V. Socec“, b-dul Carol Vis-a-vis de statuia Husetti. Deschisă în toate zilele de lucru între orele 10—1~ dimineața, 4—7 d. a. și 9—10 jumătate seara., — Biblioteca populară „Săniei Marcus“, (Str- Mircea Vodă 20) deschisă seara și Duminica de la 3 jumătate pînă la 8 jumătate seara. S3 BANCA și SCHIMB M. FIÜKELS Snemești, Str. Lipscani Ho. i. Inal Falit Sada Bei., prov. He. t, îr. soi. Cursul pe ziua de 13 Ian. 1912 DOCTOR la Fisc fierui SU a fost operator al clinicei profesor TVCMB din VIENA BOALE ți Operațiunile Ochi s’a stabilit In București No. 10, Str. COVACI, No. 10 Consult. 10—1; Dumineca 2—5 Dr. Cobilovici Specialist de la clinicile din Paris și Berlin pentru Boaiele si Operațiunile de NAS, GAT țI URECHI Bromzho es«faso"(^!i.." Str. Tudor Vladimirescu 36 Consultatiuni 3- 6 p. m. Luni, Mercuri, Vineri data ii-12 a.m. consul?!) la Sanatoriul Dr. Gareta Direcțiunea A. P. HEITZ Strada SEZHAS-VODA No. 5 (In dosul Hotelului de France) Cel mai elegant local din Capital RESTâitiiT Dineuri ca preț fix sterei 3 (inclusiv vin și café) și a la carte Renumita Orchestră Monefge Diverse alte distrucțiuni Muzica vocală, dansuri SuperbHa orice oră noaptea Cabinete particulare foarte elegante DOCTOR Amedeu Grigoriu Fost asistent al prof. Halvid și Widal din Paris. — Fost elev al Institutului Pasleur. Roale interne și de copii Consult. "/(> p.m. Str. Anim 32 "Capitaliști mari din străinătate caută și cumpetit terenuri petrolifere pînă la 30 OOOOO tei precum și pa curi de raff. ces și brad pană Sa 10.003.000 lei Oferte detailate se vor adresa sub „Capital“ la Agenția de publicitate Carol Schulder & Comp., București, Str. Doamnei 8, Et I__________ A018 Domnul Pencic I- Athanasoff mare proprietar și Agricultor din Județul Constanța, are onoarea a aduce la cunoștința amatorilor și Agricultorilor,că a pus în vînzare sămânța de In pentru Sămînță, marfa garantată de prima calitate, din recolta anului 1911, producția moșiei sale „Mohametcka“și care se află depositată în magaziile sale proprii din Constanța la liniile primăriei. Amatorii vor bine-voi a se adresa reprezentantului său 2.i. Oscar Goldstein din Constanța, biroul Str. Vos de Alexandri No. 17, iinavis de vestă , , , Se caută imediat un tânăr cu noțiunii de © asnptabilitate, având scriere frumoasă și curentă. Oferte a se adresa la ziar sub 1840. Er Jóul s’a distribuit la Senat proectul de lege modificator al unor articole din legea asupra organizărei serviciului sanitar al armatei dela 1900. D. C. Ghițescu, agent la administrația pescăriilor statului, și N. A. Popovici, administrator agronom al societății de producțiune „Biruința", au fost numiți păzitori publici pentru paza vîhatului în întreaga țară. La direcțiunea agriculturei din ministerul de domenii s’a terminat aproape distribuția de vițe altoite și nealtoite cit și butași pe la diferiți solicitation. Se știe că țăranilor acestea se împart gratuit în proporție de 20 la sută. D.I. Ionescu Dicu, ofițer de sergenți clasa II la poliția Târgu-Jiu a fost revocat din funcțiune fiindcă a comis fapte necorecte și diferite abuzuri. Elevul Cazimir Constantin, a fost șters din controalele liceului militar din Iași, pe ziua de 2 Ianuarie a. c., fiind cerut de familie. Șase toalete elegante și originale pentru domnișoare, mai multe rochii moderne de soirée precum și alte noutăți se găsesc în „Revista Model“ No. 1 anul al II-lea, apărată zilele acestea. „Revista Model“ care conține și un tipar de croit In mărime, naturală se vinde cu 75 bani exemplarul în toată țara. La ministerul de domenii au fost convocați toți șefii de pepiniere în vederea altoirilor de pruni, cari se vor face în primăvara anului curent. Prefectura de Bacău raportează ministerului de interne că incendiul care a distrus locuința fenicei Maria Al. Berescu din satul Cîmpeni, comuna Secueni, a făcut și două victime: Maria Berescu și fiica sa Elena, în vârstă de 1? ani, cari au fost scoase pe fereastră carbonizate. D. M. Ristici, ministrul Serbiei în Capitală, a plecat în străinătate. D. D. Svilocvsici, secretarul legațiunei, a fost autorizat să gereze afacerile legațiunei. Direcțiunea generală a serviciului sanitar ne autoriză să anunțăm că nu mai există nici un caz de febră aftoasă. Ultimele cazuri ce mai existau în județele Dorohoi și Iași au dispărut. Din inițiativa d-nei Maria Baiulescu, care este sufletul „Reuniunea femeilor române“ din Brașov, va avea loc Sîmbătă, 14 ianuarie, în sălile redutei orășenești din Brașov, o serată etnografică, care se anunță a fi una din cele mai frumoase serbări românești. Intre altele se va executa un poem muzical de d. dr. Tiberiu Brediceanu, compus din cîntece și jocuri poporale româneștti. Venitul seratei Va fi destinat pentru ajutorarea fetelor orfane. Elevii Oprescu I. Constantin și Panaitescu G. Cezar, au fost șterși din controalele gimnaziului militar, cei dinții pe ziua de 27 Noiembrie 1911, data cînd a fost retras din școală după cererea familiei, iar cel de al doilea pe ziua de 10 Decembrie 1911 cînd a fost inapoiat familiei pentru că nu a plătit taxa de întreținere. ÎJ. dr. Melun, cunoscutul specialist în boale genito-urinare, publică în primul număr al revistei „Higiena“ care apare la 15 ianuarie, un foarte interesant articol despre „prevenirea blenoragiei și higiena ei“. Ministerul cultelor și al instrucțiunei publice a fost informat că direcțiunile unor școli particulare din țară dată localurile institutelor pentru diferite serbăii, baluri, societăți, etc. Față de această stare de lucruri, direcțiunea învățămîntului profesional și particular din ministerul cultelor, a trimes direcțiunilor acestor școale o circulară prin care le aduce la cunoștință că le este absolut interzis să acorde localurile pentru serate dansante sau alte întruniri. Ministerul de războiu a primit demisiunea d-lui Eugen Botez, căpitan din marină. Ministerul cultelor a trimis revizorilor școlari o circulară prin care le aduce la cunoștință că societatea pentru protecția animalelor din București a instituit un concurs anual intre institutorii și învățătorii din întreaga țară, cu trei premii în valoare de 250 lei, pentru cele mai bune lucrări prezentate sub formă de conferințe și comunicate S. P. A. pînă cel mult la 1 Martie. Subiectul: „Rostul protecțiune animalelor in civilizație și care sînt căile mai nimerite pentru a obține punerea în practică a ideilor de protecțiune". Premiul se va decerne în urma ținerii efective a conferințelor cele mai bune. Numele concurenților și adresa vor fi scrise într-un colț al coatei îndoit și sigilat. Lucrările se vor adresa societății în București, Pasagiul Romin 22. Circularea roagăi pe d-niî revizori a atrage atențiunea d-lor institutori și învățători asupra importanței acestui concurs, arătîndu-le că se ține cu autorizația ministerului. 1*Înfîn un obiect după ale Ui sila gere primește oricine face un abonament la „Adevărul* sau „Dimineața*. Catalogul ilustrat al obiectelor se expediază la cerere gratis și franco. Pe seama ministerului de agricultură s-a deschis un credit de 22.000 lei pentru cumpărarea unui automobil. Indeplinarea formalităților pentru obținerea de avantaje acordate de legea pentru încurajarea industriei naționale se face de către „Informatorul” birou de informațiuni administrative al ziarelor „Adeverul” și „Dimineața”. A se adresa d-lui B. Sepcanu, licențiat în drept, directorul biroului, București. Palatul Adevărului. Telefon 14-10. Ministerul de finanțe având în vedere raportul creditului agricol și Viticol relativ la bilanțul general și contul de profit și pierderi pentru operațiunile creditului agricol și al casei de credit viticol pe anul 1909—1910, ministerul a aprobat raportul citat, împreună cu bilanțul și contul de profite și pierderi pentru operațiile creditului agricol și al casei de Credit viticol în anul 19094910. Din totalul beneficiilor nete realizate din operațiile creditului agricol s-a aprobat suma de let 2.887.927.07 și după deducerea cheltuelilor bugetare efective pentru exercițiul 1909—1910 privitoare pe direcțiunea creditului agricol și viticol, care se ridică la suma de lei 1.472.146.82 ce se va preleva .10 la sută, conform art. 5 din lege, pentru fondul de rezervă, adică 141.078.02, iar restul de 2.741.849.60 se cuvine statului căruia a și fost vărsat ca beneficii ale anului 1909-1910. Pentru ocuparea locurilor vacante de verificatori-ajutor de măsuri și greutăți, se va ține concurs în ziua de 26 Februarie 1912 la direcțiunea măsurilor și a greutăților, strada Romană No. 28. Condițiunile, concursului silit acelea prevăzute în nubilicațiunea No. 22053 inserată în „Monitorul Oficial“, No. 200 din 17 Decembrie 1911. . .__ La 19 Februarie, 1912 se vor ține examene la birourile de măsuri și greutăți din capitalele de județe pentru căpătarea dreptului de a exercita profesiunea dă din țări tor public autorizat. Condițiunile examenului ce pot vedea în publicațiiunea No. 22651 din „Monitorul Oficial“ No 206 din 17 Decembrie 1011. Casa corpului didactic hotărînd a construi un internat pentru fii membrilor ei, a instituit un concurs de schițe între d-nii arhitecți, cari pot lua un program si o copie de plan albo-trai* aOHf. 1895:3*1? Renta internă SbKs. B*l «OîWffn urb. B. » Iași ,B. Național: * »k^ «p BMl Hm B-ca Romîn. r. val. austr. germane franceze italiene robi. hîrtii I Gump, j Vânciu I ! , S3 251 93 65 02 25! 03 — 90 75: 01 25 : 102 50 103 — 97 25| 07 75 100 25! 102 50 99 75 100-91 25 91 75 09 25; 99 75 97 50, 98—, 1.580 —1 5600 — 550— 561 — 1445 - 1455 - 518- 525 — 105 - 106- 123 50; 124 50 100 25 101 — 100 101 - 267- 270 - - I DE Iiul BANG Informatice ni ifi Scuiuțele la administrația Casei 1 (strada Brezoianu 10) in fiecare 1 zi de lucru dela, 2—0 p. m.Schițele de plan vor trebui să fie depuse la Casă pînă în ziua de 11 Februarie a. c., ora 3 p. m. Ministerul de finanțe a numit o comisiune compusă din d-niî. I. Ionescu, directorul contribuțiunilor, Static Ciortan, arhitectul acestui minister și G. Angetescu, directorul contabilității generale, care să viziteze localurile administrațiilor financiare din țară și să avizeze asupra măsurilor ce trebuesc luate spre a se putea avea localuri proprii. . D. V. D. Nicolae, membru în consiliul comunal al orașului Mahmudia, a fost confirmat în postul de ajutor de primar al acestui oraș. Regele a semnat decretul prin care județul Vilcea a fost autorizat să vîndă moșia Cireșu ce i-a fost testată de defunctul Gh. Golescu, fie in total la obștea satului Cireșu, fie în loturi mici la țăranii din acest sat iar suma rezultată să se plătească într’o rață sau în curs de cel mult 3 ani, cu dobîndă de 6 la sută pe an. D. Evlampie Procopovici a fost confirmat in postul de ajutor de primar al orașului Dorohoi, în locul d-ui Eugen Luinovschi, demisionat. Regele a semnat decretul prin care toate consiliile generale din țară, au fost convocate in ziua de 5 Februarie spre a se ocupa cu votarea bugetelor speciale ale drumurilor și alte chestii privitoare la drumuri . Județul Ialomița a fost autorizat să primească donațiunea făcută de comuna Slobozia, consistând dintr’un teren In suprafață de 1832 m. p., situat in strada Mateiu Bacarab, pe care se va clădi un local pentru judecătoria de ocol. D-niî Enibace, prefect de Futna, și locot.-colonel Cocorăscu, prefect de Gorj, au sosit în Capitală. Ministerul instrucțiunei a trimes o circulară institutorilor și revizorilor școlari prin care le pune in vedere să dea mai multă atenție caselor de economii în sensul ca copiii să depună cit mai mulți bani. Posturile de economi magazineri la școlile inferioare de agricultură din Strihareț (Olt) și Armășești (Ialomița) sunt vacante. D-na Radivod, maestră, titulară de rufărie la școala profesională de gradul II din București și-a dat demisiunea din învățămînt pe ziua de 1 Aprilie a. c. Ministerul instrucțiunei publice a primit-o: ----------------**--------------- Internarea Iar Socolau a D-rului Goldenstein din Iași IAȘI, 12 Ianuarie. — D. dr. Goldenstein, cunoscutul mamoș, a fost transportat azi la orele 3, la ospiciul de alienați ,.Socolau, în următoarele împrejurări: D-rul Goldenstein în urma unor supărări intime se afla aseară într’o stare de surescitare nervoasă.. Azi la orele 12, s’a prezentat la locuința sa din strada Lăpușneanu, d. prim-procuror Bercea, însoțit de d-nii d-nî Zosin și Groși. Se afirmă că d. dr. Zosin deși a recunoscut starea de su resoitare în care se afla d-rul Goldenstein, a declarat totuși că nu e nevoe de internarea sa în ospiciul de nebuni. Pe de altă parte familia d-rului Goldenstein, tatăl și fratele sau, au declarat parchetului că doctorul Goldenstein nu părăsește casa, iar mîine îl vor transporta la Viena, într’un sanatoriu. Cu toate aceste asigurări, parchetul a ordonat ca d-rul să fie imediat internat la ospiciul de nebuni „Socola“, ordin ce s’a executat imediat. Familia a intervenit la parchetul general și după cite aflăm, d. procuror general Toneanu față cu declarațiile făcute de familia dinului, a ordonat ca acesta să fie scos din ospiciu și încredințat familiei, care îl va duce într’un sanatoriu din Viena. D. DR. GOLDENSTEIN -----------------**----------------- O serbare masonică din Capitală Miercuri, orele 8 seara, lojile „Zur Brüderlichkeit“, Romînia“ și „Sapiențîa“, în prezența numeroțiilor delegați frainemasoni da la diferite loji străine, au serbat 290 ani de la moartea regelui francmazon Frideric al III ea, supranumit „Cel Mare“, rege al Germaniei. Festivitatea s’a deschis de către loja „Sapienția“ cu un imn mazonic, executat cu multă măeslme de d. Schecker.. Au vorbit făcînd biografia regelui Frideric cel Mare și descriind faptele lui ca francmason, a. Adolf Liebrecht despre „Frideric cel Mare“, d. Cristea Bender despre „Frideric cel Mare autor al ritualului scoțez“ și d. Anton Drummer despre: „Hohenzollernii și francmasonia“. S-a încheiat festivitatea cu: „Imnul fratelui Frideric“, executat la orgă de d. Schencker, acompaniat de întreaga adunare, apoi cu „Kettenlied“, un alt imn masonic pe melodia imnului german. Festivitatea a fost impunătoare. A urmat apoi un banchet la hotel Boulevard,, unde d-nic: colonel Șeimescu a toastat pentru familia regală, Drummer pentru toate instituțiile masonice, Liebrecht pentru reprezentanții lojilor străine, Schwartz pentru doamnele prezente, Brociner pentru scopul sărbătorirea lui Frideric, Bender pentru francmasonia din Romînia, etc., etc. r&dtb ECOURI Numărul 5 al Gazetei Ilustrate, care apare mîine Sîmbătă, conține clișeuri fotografice de mare senzație, cu textele lor. Vederi asupra întrunire!. Fotografii de răniți, grupuri de manifestanți. Banchetul poliției. Vînătoare de tigri de regele Angliei. Balul Tibișoru. Din viața tripolitană. Botezul apelor. Războiul din Tripolis. Bombe aruncate de la un aeroplan în mijlocul trupelor turcești și multe alte foarte interesante evenimente. Gazeta Ilustrată se vinele 20 bani. Abonamentul 20 lei pe hîrtie de lux Apare în fiecare Sîmbătă. Știri teatrale PREMIERA LA TEATRUL NAȚIONAL. Luni și Ianuarie Teatrul Național va reprezenta pentru întîia oară cel mai puternic din recentele succese ale Comediei franceze : PAPUȘELE (.,Les îlarionettes“) de Pierre Wolf. Rolul capital va fi jucat de d.ra Eleonora Mihăilescu, al cărei frumos succes în „Modelul“ e destul de cunoscut. Vor apare în celelalte roluri principale : d-nele Lucia Sturdza, Eugenia Ciucurescu, d-nul Nottara, Demetriad, Soreanu, Bulandra, etc. ----------------------------------- Arestarea unor falsificatori de monede CRAIOVA. 12 Ianuarie. — A fost arestată de către serviciul siguranței țiganca Anica Matei, pe cînd voia să pună în circulație, în piața Nouă, monede false de cite 2 lei. Totdeodată, a fost arestat și locțiitorul Stăncuț Ștefan asupra căruia s’a găsit o bancnotă de 20 lei falsă. Se fac întinse cercetări, întru cit se bănuește că s’a dat de urmele unei nouî bande de falsificatori. —Xam. Xant. Agitația din petroliștilor Craiova CRAIOVA, 12 Ianuarie. Față de agitația angrosiștilor de petrol din Craiova a sosit în localitate d. controlor Petreanu ca sa ancheteze. Angrosiștii de petrol au înmînat d-lui Petreanu un memoriu adresat d-lui ministru de industrie. Asupra cauzelor agitației petroliștilor am vorbit deunăzi în ziarul nostru. — Xam. Cronica j - -—**—Procesul lui 5. Duțescu pentru fraudele dela „Universul Eri s’a înfățișat înaintea, tribunalului Ilfov secția întîia, procesul lui Const. Duțescu, dat judecăței pentru săvîrșirea unor serii de fraude în dauna ziarului „Universul”, unde funcționase ca contabil. Inculpatul era de față, liber. El era asistat de d. avocat P. Sadoveanu, fost procuror la Curtea de casație. Proprietarul ziarului „Universul“ constituit parte civilă pentru suma de 40.000 lei, era asistat de d-nii Stelian Popescu și Petrescu- Comnen. Mai există o parte civilă constituită în acest proces și anume o parte din personalul „Universului“ care a cerut tribunalului să implice și pe d. Virgil Dărăscu — fost arendaș al „universului” și fost asociat al acestui personal — ca civilmente responsabil față de dînșii, de stima cu care au fost frustrați prin fraudele lui Duțescu, in acel timp. Temeiul ,pe care își sprijină cererea, foștii asociați, este că d. Dărăscu fiind atunci conducătorul și administratorul gazetei, este, responsabil de faptele prepusului d-sale, . Duțescu. D. Dărăscu combate cererea, arătînd că și d-sa a fost victima lui Duțescu, așa că este esclus ca să răspundă de un fapt al altuia și care l’a prejudiciat și pe d-sa. Asupra acestei chestiuni, tribunalul a rezervat’o pentru ședința viitoare, cînd va fi discutată pe larg și definitiv hotărîtă. In ședința precedentă, prima a acestui proces, se citise ordonanța definitivă a judecătorului de instrucție prin care Duțescu este trimis înaintea instanței corecționale. Un pasaj de la începutul ordonanței caracterizează pe Duțescu și arătă împrejurările în care a ajuns în stare să se dedeze la abuzuri. „Grație abilităței sale — spune ordonanța — căci nu-i lipsesc însușirile cari duc la reușită, Duțescu profită de epoca tulbure care a urmat morții lui Caza zavilan și se impune tot mai mult, acaparind contabilitatea ziarului, contabilitate lipsită ulterior de control serios..." Arătînd astfel situația pe care o căpătase, judecătorul relevă că și depozitarii din provincie, ai gazetei se temeai de Duțescu și vedeai într’însul pe un atotputernic. Mulți dintre aceștia trimiteau banii datorați gazetei, dea dreptul lui Duțescu, care încasa sumele făr să le verse în cassa administrației. Procedeul era acesta: el. primea bani, fie pe adresa personală, fie la ziar, dinpartea depozitarilor; nu-î trecea in foaia de situație zilnică, care constituia oglinda încasărilor totale din cursul zilei; făcea totalul sumelor încasate, astfel ca el să corespundă banilor vărsați în acea zi la cassă. După ce această foaie a situației zilnice era trecută în registru de către contabilul-șef d. Maiorii, Duțescu trecea în foaie, adică intercala, suma primită de la depozitar și pe care voia să și-o însușiască. Apoi, pe baza acelei intercalări, descărca pe depozitari de suma datorată. In curs de cinci ani aproape, Duțescu a reușit să frustreze administrația gazetei, cu aproape 50.000 lei in chipul arătat. Ordonanța de dare in judecată mai spune că un accident survenit lui Duțescu și care a reținut un pat, a făcut ca, în lipsa lui, neregulile sa fie descoperite de către d. Aurel Demetrescu, contabilul care ii ținuse locul și astfel justiția să fie sesîzată. Tot ordonanța adaugă că. ..tinimé să recunoaștem că la această îfrăudă a.fost ajutat de lipsa de control și cunoștințe a personalului ziarului, precum și de ascendentul pe care Duțescu îl avea asupra, tuturor și care făcea că nimeni nu îndrăznea să se amestece, în lucrările de contabilitate’. 1 Ședința de eră a procesului a fost aproape în Întregime ocupată de interogatoriul amănunțit pe care d. președinte Eftimie Antonescu l-a luat inculpatului. Acesta a negat sistematic toate învinuirile și actele ce i se pun în sarcină, combătînd și pe experți. A susținut că el nu putea să-și însușiască banii, deoarece nu era însărcinat cu încasarea, astfel că toată răspunderea ar avea-o casierul. Președintele îî atrage atenția că primea mandatele poștale în mare număr acasă, de la depozitarii cari după indicația lui nu trimiteau banii pe adresa ziarului. La susținerea lui Duțescu că acele intercalări, le făcea în foaia zilnică de situație după cererea casierului care i se prezintă cu bonul după ce foaia fusese închisă și adunată, președintele il întreabă de ce nu atrăgea atenția contabilului Maioni ca să adaoge în registrul în care trecuse foaia de situație și suma adăugată de inculpat în urmă. La aceasta, Duțescu nu dă răspuns. După terminarea interogatoriului, care se termină cu chestiunea dacă Duțescu a mai suferit o condamnare corecțională ca funcționar la Banca Națională din Galați, tribunalul precede la ascultarea informatorilor. S’ai audiat doi reporteri ai ziarului „Universul” și depozitarul d. Schreiber din Sinaia, după care procesul a fost amînat la 1 Martie, deoarece orele erau șease seara. PROCES INTRE AVOCAT ȘI MAGISTRAT D. Jean Sachelarie, avocat și soția sa Magdalena, dăduseră în judecată pe d. Periețeanuu-Buzau, judecătorul ocolului 6, pentru violare de domiciliu, înaintea trib. Ilfov secția a doua, unde s’a prezentat era procesul, s’a ridicat incidentul de necompetință a tribunalului, deoarece fapta ce se impută de către reclamant judecătorului de ocol, a făcut’o în exercițiul funcțiunii sale de magistrat. D-na Sachelarie era de față și purta un costum național foarte bătător la ochi, dar care contrasta cu atît mai mult cu romîneasca stricată in care răspundea președintelui. Chiar magistratul mi s’a putut opri de a face această observațiune care a făcut publicul din sală să surindă ironic. După multă discuție tribunalul și-a declinat compezința, hotă fiind că afacerea este de resortul Curței de apel. -d) ■& Moartea subită a primarului din Mărgineni BUZĂU, 12 Ianuarie. — Azi dimineață în orele 8, a fost găsit mort la locuința sa d. Dumitru Rădulescu primarul co - faimei Mărgineni. Cauza morței se crede că ar fi o veche boală de inimă de care suferea. Nefiind bănuieli, parchetul a autorizat înmormîntarea. Diuu. •----------------IS-îS-— --------------- feerea Brauer-Kirschen RRAILA, 12 Ianuarie.Mîine vineri, <3. judecatele sindic Alltei Bogdăi, va începe inventariereă averba exportatorului Leo Brauer, armator, aflat în ziare ele faliment. Sîmbătă. d. Macri, sindic deleat va face inventariul exportatorului Jean Kirschen... Verno,' •DE IOSTE VI’ A Capitala A: ---------Chiriile vor scădea Încep să rămână casele goale O anchetă foarte interesantă Voiți căuta, să alung spaima lei (etajul T, 4 camere și decare a cuprins, de vreo douîspendințe) a rămas goală. Pre ani de zile, pe locuitorii Capitalei — pe aceia cari neavînd case proprii, sunt nevoiți să locuiască cu chirie, anuntîndu-i că sînt semne că chiriile vor scadea și că primul simptom îmbucurător, in această direcție, e împrejurarea că au rămas vreo 200 case goale, neinchiriate la Sf. Dumitru trecut. Cum s’a petrecut fenomenul acesta, e lesne de înțeles. Vom arăta, maî întîî, ce rezultate a dat ancheta pe care am întreprins-o în această privință. Vi Nu era greu să cxtreem străzile Bucureștilor, pentru a face o numărătoare a caselor rămase neînchiriate la ultimul termen. Sunt vreo 200 case neînchiriate. Evident că n’avem nici un motiv ca să arătăm cari anume sunt aceste case. E destul să spunem că au rămas goale case din centru, din cartierele centrale cari sunt foarte populate, ca și din marginea orașului. Și nu s’ar putea spune că au rămas goale numai casele mijlocii, adelea a căror chirie variază între 600—S00— 1400 lei anual. Au rămas goale și case ale căror chirii au trec ele 300 lei anual, și case ale căror chirii variază între 6000 și 10.000 lei pe an. citeva pilde edificatoare: In strada Smîrdan, a rămas gol etagiul I al unei case. Chiria anterioară era de 1500 lei, astăzi proprietarul cere 2000. In strada Isvor, o casă care fie închiria înainte pentru 1400 lei (parter, patru camere și dependințe) a rămas goală. Proprietarul ei care cere astăzi 1S00 lei. In strada Teilor, pentru o casă care mergea înainte 1700 lei, proprietarul cere astăzi 2400. Casa a rămas neînchiriata. In strada Al. Lahovary, casă care mergea înainte 1900 prietarul cere acum o chirie de 2200 lei anual. In strada Dogari, o casă care se închiria înainte cu 1300 lei (6 camere, dependințe), merge astăzi 1500 lei. Casa a râmas goală, in Șoseaua din Nou, o casă care mergea 1600 lei anual (T camere, parter, două antreuri), merge azi 2200 lei. Casa a rămas goală. bi Exemplele de pînă acum se referă mai mult la casele mijlocii. Fenomenul e acelaș și în 00 private casele modeste, cu clinici ce variază între 250 și 4000 lei anual. Prin apropiere de Sf. Vineri, dincolo de bariera Griviței, o casă compusă din două camere, parter, care avea o chirie anuală de 250 lei, merge aar 300 lei și a rămas goală. In Delea Nouă, două camere și o magazie, cari se închiriau înainte cu 300 lei, au rămas goale. Proprietarul cere astăzi 490 lei chirie. In strada Raionului, o casă cu 4 camere, care se închiria înainte cu 300 deei, merge azi 400 lei. A rămas goală. In șoseaua Filantropia, o casă care se închiria cu 300 lei, a rămas goală. Astăzi se cere pentru dtria 350 lei. * "1 Și așa mai departe — toată exemplele și cifrele ce vom cita, dar acelaș rezultat și din tr’însele se trage aceiaș concluziune. Una din urmările orcărei enorme a chiriilor a început să se arate, au început a rămim goale casele pentru cari proprietarii cer chirii exorbitante, chirii cu mult mai mari deci ar mtri la acele case. Fenomenul se va accentua și mai mult în cursul acestei veri, cînd vor fi gata numeroasele imobile ce se clădesc tualmejute în oraș. Forhmio. “ ------------------------------ '' Încercarea de sinucidere din bul Elisabeta Desperata, care a încercat sä se sinuucidă este o tînără fata Turturescu, din bulevardul Elisabeta No. 40. Scîrbită de viața destrăbălată pe care erea nevoită să o ducă, cine știe din ce motive, Florica Turturescu a înghițit, era după amiază, o pasti Ia de sublimat corosiv, cu scop de a’și pune capăt zilelor. Otrava făcîndu-șî efectul, nenorocita fată nu a mai putut suporte durerile și a început să țipe alarmînd pe vecini. Aceștia, au anunțat societatea de salvare și un intern de serviciu s’a dus la fața locului. In urma ajutoarelor ce i s-au dat, tânăra fată, este în afară de orice pericol. Intoxicație cu alimente O intoxicație cu alimente care ar fi putut avea grave urmări, s’a întimplat ora la orele 12, la un restaurant din dosul stației Dealul Spirei. Telegrafistul Marian Victor domiciliat în strada Viktor No. 24 și funcționarul Gheorghe Comănescu, din Vila Grand No. 7, au luat masa la unu restaurant din dosul gărei Dealul Spirei. Mîncările fiind, însă, stricate, cei doi funcționari s’au intoxicate. S’a anunțat societatea de salvare șî un intern s’a dus la fața locului, unde a dat ajutoarele necesare celor doi întoxiațî, cari, acuma sînt în afară de orice pericol. O anchetă s-a deschis de către circumscripția respectivă. O simulare de sinucidere Niște țipete îngrijitoare, ai alarmat, era după amiază pe la orele 3, pe locatarii imobilului cu No. 25, din strada Aurelia. O tânără fată, Margareta Jenesei erea aceea care țipa. M’am otrăvit — spunea dînsa — am luat o pastilă de sublimat corosiv. Crezînd că, cu adevărat, tînăra fată a vrut să se sinucidă, persoanele prezente, au înștiințat pe internul societăței de salvare, care, nu a întârziat să sosească la fața locului. , In timpi ce internul erea ocupat cu prepararea celor necesare pentru a veni în ajutorul fetei, Fa petrecut ceva cu adevărat interesant. D-ra Ionescu a devenit deodată veselă și a spus că a avut doar intențiunea să se sinucidă. Ată explicație nu a mai vrut să dea. “ Accidentul dela fabrica de chibrituri Erî, după amiază, într’un atelier dela fabrica de chibrituri s’a întîmplat următorul accident : Lucrătorii Ion Radu, din prelungirea Dorobanților No. 65, pe cînd lucra la un ferestrau circulari s’a rănit grav la mîna stingă. El s’a prezentat, în grabă, la sediiul societăței de salvare, unde i s-au dat primele ajutoare. In urmă, rănitul, a fost dus la spitalul Braniovenesc. Dela societatea funcționarilor comerciali — PREGĂTIRILE PENTRU ADUNAREA GENERALA ȘI BALUL DE LA 22 IANUARIE — Duminică 22 Ianuarie core va avea loc adunarea generală extraordinară a societății „Generala” a funcționarilor comerciali din Capitală. La ordinea zilei sînt următoarele chestiuni: 1) Modificarea cîtorva, articole din statut și intercalări; 2) Propuneri de reorganizare generală. Adunarea aceasta trebuia să se țină Dumineca trecută, insă din cauză că n’a fost prezent numărul suficient de membrii a fost amînată pentru 22 Ianuarie cînd va fi ținută cu orice număr de membrii vor fi prezenți, în acest sens au fost lansate și convocări speciale. Miercuri seara a avut loc o ședință a comitetului societăței „Generala“ a funcționarilor cînd s’a lansat nouă dispozițiuni cu privire la balul pe care îl organizează, societatea, pentru seara de Duminică 22 Ianuarie. Balul va avea loc în sala Liedertafel și va fi pus sub patronajul d-lui Al. Marghiloman, ministru de interne. [3.1] Va fi special iluminată și frumoz decorata. De asemeni a fost organizată o bătaie de con, feti, serpentine, flori, etc. O tombolă bogată, cu toate îmbierile cîștigătoare și avînd obiecte de preț, va fi pusă la dispoziția publicului. Muzica regimentului 1 geniu și o orchestră națională va executa ariile de dans. Balul va începe la orele 8 seara și va dura pînă la orele 8 dimineața. Prețurile intrării sînt următoarele: pentru o persoană 5 lei, pentru o familie compusă, dintr’un cavaler și două domnișoare 20 leî; o lojă 100 leî. Garderoba obligatorie 50 Larii de persoană. Duminecă, 15 Ianuarie, șî în cursul săptămînei viitoare comitetul societăței va ține noul ședințe în vederea organizări reușitei acestui bal. ■— A. ------------------ ------------------ încasările pe spirt și bere Ministerul de finanțe, a încasat următoarele sume din taxa de spirt și bere: In luna Decembrie s’a încasat din taxa de spirt în 1911—1912 suma de lei 1.253.415.40, iar în 1910 1911 s’a încasat suma de lei 871.912.80, ceeace reprezintă un plus de lei 38.502.90. Din taxa de bere s’a încasat în 1911-1912 suma de lei 225.721.40, iar în anul 1910-1911 s’a încasat suma de lei 169.551.30, ceea ce reprezintă un plus de lei 56.170 lei și 10 bani. încasările din taxa de spirt și bere de la 1 Aprilie pînă la 1 Ianuarie 1911-1912 au fost după cum urmează: Din taxa de spirt în 1911—1912 s’a încasat 9.513.408 lei și 60 l.; iar în 1910 4911 s’a încasat 7.757.639 lei, ceea ce reprezintă un plus de lei 1.755.707.60 și din taxa de bere în 1911-1912 s’a încasat suma de lei 3.106.779 lei și 20; iar în 1910 4911 s’a încasat suma de lei 2.162.476.35, ceea ce reprezintă față de anul trecut un plus de lei 944.302 și 85 b. ------------------------------------