Dimineaţa, iulie 1915 (Anul 12, nr. 4069-4098)

1915-07-02 / nr. 4069

L Cea mai bună revistă pentru copii și tineri. Apare săptămînal cu colaborarea celor mai buni scriitori. Director: C. G. Costa-Foru. Numărul 10 bani. Abonamentul anual: 6 lei ediția populară: 10 lei ediția de lux. Mari premii se dau abonaților. Redacția și edția: Str. Sărindari, București. PLOEȘTI Calea București No. 4 Dr. S. Weisslberg — și-a reluat consultațiunile — BOLI INTERNE, Marion Ecnito Urinare. Mitice (mnineșri) Sfoară«. Mantila „STANDARD“ Americană la 6. * 1. QHIlPFER — BRAILA PORT — ANUNCIU Se aduce la cunoștința publică că de la 1 Iunie a. c. s’au deschis Băile „NASTASACHI“ și „VALCBCA“ Proprietatea Comunei Tg.Ocna. e găsesc camere și apartamente mobilate, eftice și higienice, cu prețuri moderate, precum și un Restaurant economic. — Pentru ca Domnii Amatori de a vizita aceste băi să poată avea la dispoziție camere ori apartamente, vor face din timp cerere Primăriei Tg Ocna. p. Primar, C. ROȘIANU SE CĂUTA de către o fabrică de ciment doi maiștrii arzători abili sau doi arzători independenți pentru cuptoare rotative sistem GRUNSONWERK, cu condițiunea de a intra imediat. De dorit să "noască limbă germană. Oferte cu indicarea ocupațiunei anterioare, referințe și pretențiunile referitoare la salariu se vor adresa la Carol Schulder str. Caragheorghevici No. 9. Se caută depozitari pentru vânzarea ziarelor Adeverul și Dimineața la Făurei jud. Ialomița, Palanca jud. Bacău, Fetești jud. Ialomița și Urlați jud. Prahova. SMI. Mila Furnizează prompt biroul technic Filip Emmm-M. Balev. Elisabeta No. 39 Jacques PAÜGKER BUCUREȘTI Str. Smârdan No. 51*și 27 Telefun 3/63, 39/41 și 30/20 aduce la cunoștință că a primit un transport de * Cântare Garvens de la 250—2000 kgr. «■. Și BluMTUP de mână, de curse ruinirii sistematice. CURELE de Piele CALITATE SUPERIOARA - ZILNIC Constanța-Techirghiol Singurele curse regulate de Pasageri 3 Automobile Omnibuse. Antrepriza Poștală H. COSTEA - OREZEANU Telefon No. 77/III Dr. A. 1A1ASCH De la Facultatea din Paris Fost elev al Profesorului Fournier Specialist ln boale de Piele și Sifilitice (Lumești) Soarele părului Calea Victoriei 120 (lingă bis. Albă) Cons. 8—10 a. m. gi 2—5 p. m. Telefon 29/1 Basils Lipeanu Bulevardul Elisabeta 58 Consultații 6872—10 a.m. —8 p.m SE CIUTA AUTOMOBIL — DE ÎNCHIRIAT — pentru vară, București-Sinaia și pentru excursiuni. — A se adresa la ghișeurile noastre. MAȚE USCATE orice cantitate, cumpără și plătește comptant Societatea Germano-Română p. v. m. Abatoru Comunal București. Oferte prin poștă sau telegrame cu arătarea cantităței sunt necesare. La cantități mari vizităm mărfurile — pe loc. — CASE DE BANI ORIGINALE RATNER“» se găsesc NUMAI IN DEPOSITUL Representantului general pentru România Jacques Gold — Str. Doamnei 21—23 — BUCUREȘTI — Telefon 48197 — Avocat — Cereți numai adevăratul fur SS HUBLER..»,MATTON!A se omite contrafaceri și de ape artificiale fine In éoaille (baga) sidef dfew argint, double, celuloid ultimele noutăți se găsesc Strada Doamnei No. 27 XO" DIMINEAȚA Deschiderea expoziției școalei superioare de arhitectură Cu prilejul sfîrșitului de an, direcțiunea școalei superioare de arhitecttură a organizat o expoziție de lucrări ale școalei din anul acesta: Proecte de arhitectură și de decorațiuni, schițe, desemne ornamentale, relevări după monumentele naționale, și alte lucrări au fost expuse în localul societăței „Tinerimea artistică romînă”. D. ministru I. G. Duca, însoțit de d-nii Al. Simionescu, secretarul general al ministerului școalelor și d. P. Gîrboviceanu, administratorul Casei bisericilor, au participat la această serbare de fine de an. In azistență mai notez pe d-nii: E. Pangrati, directorul școalei, Stație Ciortan, sub-directorul școalei, Burcuș, Cerchez, Filip Marin, Satmari, Steriade, Pompilian, d-ra dr. Didona Ține, Storck, cu d-na, Anastase Simu, Traianescu, Tr. Lalescu, Anghel Saligny, Nichifor, Duiliu Marcu, Lepădatu, B. Delavrancea, etc .D. E. Fangrati — directorul școalei — a ținut o cuvîntare, mulțumind d-lui Duca, în numele corpului profesoral și al elevilor, de atențiunea ce a avut-o de a participa la această serbare de fine de an. Nu am intențiunea să demonstrez superioritatea ca artă a arhitecturai în seria clasificațiunei artelor frumose. Recunoști superioritatea picturei și a sculpturei. Opera arhitectului este stabilă, ea caracterizează o epocă și păstrează mai ales caracterul național al locului unde monumentul este ridicat. Iată pentru ce am simtit nevoia de o școală de arhitectură, începuturile acestei școli dăinuesc de pe la 1864, cînd Cristian Tell s’a gîndit la crearea unei școli de arhitectură, care a rămas în cartoane. Așezarea acestei școli pe baze temeinice, datează de cîțiva ani numai, de cînd Spiru Haret s’a gîndit serios la înființarea acestei școli, atît de necesară. D. E. Pangrati arată apoi greutățile cu cari școala a luptat și termină stăruind mai ales asupra rezultatelor atît de frumoase pe cari școala le-a dat în cursul existenței sale. D. I. G. Duca, spune că se simte foarte recunoscător că i s’a dat prilejul să ia parte la această serbare de fine de an. S’a făcut o nedreptate arhitecturei atunci cînd a fost considerată mai mai puțin importantă decît pictura al sculpturei. Arthitectura este arta liniilor și e tot atît de importantă ca și arta de a picta sau arta formelor. Intre o pînză de Rembrandt și o boltă a bisericei Sf. Sofii, nu știu care dintîi este mai preferată. Arhitectura este chiar superioară, fiindcă nu este cadrul ^ioȘ arips și sculpture!. La noi arhitectura are un caracter mai național, fiindcă avem tradițiile noastre în arhitectură, pe cari trebue să le păstrăm cu gelozie. Vă felicit fiindcă ați reușit să creați o arhitectură romînească și vă doresc să ajungeți la formule de artă mai superioare decît cele pe cari le-ați dobîndit pînă astăzi. In ce privește începuturile modeste ale școalei, mă bucur în mod deosebit, fiindcă nimic nu este mai trainic decît operele cari se nasc în greutăți D. ministru, a fost condus apoi de d. Pangrati, directorul școalei, în sălile de expoziție, interesîndu-se de aproape de lucrările expuse. Serbarea a luat sfîrșit la orele 12. N. P. D. Inundațiile din județul Ilfov Prefectura județului Ilfov a raportat ministerului de interne, că în cursul săptămînei au continuat ploi din care cauză seceratul griului s-a întrerupt. Tot din cauza ploilor apele: Ilfovățu, Argeșul, Sabarul și Ciorogîrla au inundat semănăturile din comunele mai jos notate, pricinuind pagubele arătate mai jos: La comuna Cosoba, 151 hectare, Chirnogî 50 hect., Mitreni, terenul de pășune și parte din lucernă și izlaz; Jilava 430 hect.; Crețești 250 hect., Copăceni 30 hect.; Poenari-Ulm 1, 50 hect. și 20 grădini; Stoenești-Florești 200 hect.; Joița,90 hectare.; și din plasa Domnești 775 hectare ale d-lor proprietari și arendași și 433 hect. al locuitorilor“’ ECOUMI No. 39 din publicațiunea „Răsboiul Popoarelor” conține, pe lângă 12 splendide ilustrațiuni, dintre cari 2 în culori, și următorul sumar literar: Isbinda de la Lorette. Un număr 0,30 bani, de vinzare la toți depozitarii de ziare, cum și la Editorul Ig. Hertz (București), „Femeea Elegantă” pe Iulie, pe lingă 100 modele de tot felul, conține și an tipar de foicloș. Prețul 0,90 bani. Anual 9 lei. De vinzare la toți depozitarii de ziare, cum și la Editorul Ig. Hertz, București * V UMESMI Societatea TECHNICA de Primii I a CALITATE și de CHROM pentru GARNITURI de TREERAT oferă DOMNILOR AGRICUTORI București, Str. Matei Mille, 8 &OUI, 2 Iulie, 1915 Cea d’a 39-a aniversare a soc. derülni romín „AJatornl“ Serviciul divin. Cuvintarea mitropolitului primat Eri a avut loc solemnitatea celei de-a 39-a aniversare a societăței clerului român „Ajutorul“. La orele 10 dim. a avut loc un serviciu divin la biserica „Olari“ din calea Moșilor pentru odihna adormiților membrii ai acestui așezămînt preoțesc numit „Ajutorul”. Serviciul divin a fost oficiat de arhiereul Teofil Ploeșteanu înconjurat de ierodiaconii Nicolau și Antonie, de preoții stavrofori Antohie, Crețu, Ionescu și Rădulescu. Preotul I. FLORESCU a ținut o predică la Amvon relevînd importanța zilei de azi sub raportul creștinesc și civil. Slăvește amintirea înaintașilor și generoșilor donatori cari , acum 39 de ani au pus temelia societăței „Ajutorul”. Face un apel la preoți a lucra și dacă înainte cu aceiași rîvnă pentru frumosul și creștinescul scop al societăței. Arhiereul Teofil Ploeșteanu oficiază parastasul pentru odihna adormiților membrii ai societăței. La orele 11 dimineața membrii societăței se întrunesc la sediu unde sosește și mitropolitul primat însoțit de protoereii județului Ilfov. înaltul prelat este întimpinat de preotul C. Dumitrescu, președintele societăței și de corul clericilor care intonează imnuri religioase. Din partea ministrului de culte este față <L Budurescu, șeful de cabinet. Mai sunt de față profesorii universitari S. Mehedinți, I. Atanasiu și mulți preoți și preotese. Preotul C. DUMITRESCU expune situația morală și materială a soc. „Ajutorul“ al cărei președinte este. Sub raportul bugetar donațiunile au întrecut de 25 ori prevederile bugetare cari s’au ridicat la 7820 lei. înalt prea sfintul a făcut prima donație care a adus și pe celelalte. Anul trecut s’au dat ajutoare la 69 văduve în sumă de 1558 lei. Vorbește de cele 10 conferințe ținute și importanța lor. Comitetul aduce mulțumiri d-lor conferențiari cât și arhimandritului Iuliu Scriban, directorul seminarului Central, care a binevoit să puie la dispoziția societăței, corul seminarului. Vorbește de pelerinagiul făcut de membrii sec. „Ajutorul" la Curtea de Argeș, unde odihnește marele rege Carol I. Aduce mulțumiri mitropolitului primat cât și cucenicilor părinți. CUVINTAREA MITROPOLITULUI PRIMAT Prea cucernici părinți, adesea ori împrejurările nu sînt așa cum ne așteptăm. Cei cari au o chemare aci pe pămînt, cară a și-o îndeplini. Bunii creștini și oameni de bine au pus acuma 39 ani temelia acestei societăți, cu așa frumoasă menire, înaintașii noștri să ne servească de pildă vie. Mitropolitul aduce apoi mulțumiri preoților pentru dispozițiunile luate cu privire la pelerinajul făcut la Curtea de Argeș, la mormîntul marelui rege Carol I. Semnalează apoi importanța conferințelor ținute. Arată rolul important al preoților în campania din 1913 și zice că e convins de noua chemare ce o au azi. Să ne rugăm lui Dumnezeu pentru înflorirea și propășirea acestui neam menit să fie — la gurile Dunărei — sentinela romînă. Urează spor societățea și sănătate celor de față. Corul de preoți, condus de preotul Petrescu, intonează imnuri religioase. Solemnitatea s’a sfîrșit la orele 1. AGAPA După terminarea serbărei de aniversare, membrii soc. „Ajutorul“ a Clerului Român s’au întrunit la un banchet la restaurantul „Iordache“. La șampanie primul toast a fost ridicat de părintele C. Dumitrescu președintele sec. „Ajutorul“ care a vorbit de opera marelui rege Carol I arînd urmașilor săi — actualului rege Ferdinand I—înfăptuirea aspirațiunilor neamului. Ridică paharul pentru rege și familia regală și princiară. Oaspeții intonează Imnul regal. Preotul Alex. Popescu închină pentru amintirea adormiților preoți foști membrii ai Soc. „Ajutorul“. Părintele C. V. Șerban, fost revizor eclesiastic și părintele Gheorghiu de la biserica Sf. Spiridon închină penitru președintele soc. „Ajutorul“. Părintele C. Dumitrescu închină pentru mitropolitul primat Konon. Părintele Crețu, bea pentru părintele Georgescu directorul revistei „Cuvîntul preoțesc“ și pentru presă. Părintele Georgescu, bea pentru propășirea soc. „Ajutorul“. In tot timpul banchetului corul preoților — condus de părintele I. Petrescu — un remarcabil bas, a cîntat înnălțătoare imnuri religioase prinderea autorului furtului de 24.000 lei El e un fost sluibas la C. F. R. Cititorii noștri au aflat acum citeva zile de îndrăznețul furt de 24.000 lei săvîrșit în trenul București-Galațî în noaptea de 18 spre 19 iunie în paguba d-lui A. H. Pascali avocat și fost magistrat. D. Pascali nu putea da altă lămurire decît că adormise încă din Chitila și că în stația Buzau constatase lipsa portofoliului din buzunarul hainei, în care avusese suma de 24 mii lei, dintre cari 22 bilete de bancă de cite o me, 0 mii de lei în bilete a cîte o sută și douăzeci lei, împreună cu niște chitanțe și alte hîrtii. Tot ce putea preciza păgubașul, era că în București înainte de plecarea trenului din stație erau 4 persoane în compartiment: d-sa, un frate al d-sale și încă două persoane dintre cari una a călătorit mai departe pină la Brăila iar cealaltă n’a mai fost văzută din Buzau. , Asupra acestei persoane d. Pascali n’a putut să dea nici un amănunt atît în ce privește atitudinea sa ci și a fizionomiei sau stațiunei unde ar fi descins. De asemeni indicațiunile celuilalt călător care călătorise pînă la Brăila — fratele d-lui Pascali rămăsese la București — erau foarte aproximative întrucît și d-sa dormise mai tot timpul și nu știai decît că individul cu pricina făcea tot posibilul ca să facă zgomot în compartiment cu intențiunea, probabilă, de a vedea dacă tovarășii săi de drum dormeau zdravăn sau nu. Individul misterios n’a mai fost văzut din stația Buzau. Furtul a fost reclamat imediat poliției din gara Buzau care a raportat siguranței generale naturală cu lipsa de amănunte de mai sus. Din întîmplare în acelaș tren și în acelaș vagon se urcase în Ploești un redactor al nostru d. Dinu Dumbravă care scăpase, cu un minut întîrziere, trenul precedent pentru Galați și care plecînd din București cu trenul următor, pentru Moldova, s’a scoborît la Ploești pentru a lua masa cu intențiunea de iași continua călătoria la Brăila cu al doilea tren pentru această destinație, acela în care s’a săvîrșit furtul. Redactorul nostru rămănînd pe coridorul vagonului pînă la Buzău, a putut observai un individ care eșea mereu încet din compartimentul de mijloc și a cărui fizionomie și atitudine îi atrăsese atențiunea. Nimeni nu se mai urcase în Ploești decît redactorul nostru și nimeni nu apăruse pe coridor în timpul parcursului decît individul în chestiune și șeful de tren. CERCETĂRILE D. Wili Georgescu, inspectorul siguranței generale a statului, fiind sesizat de acest furt atît de poliția din Buzău cit și de cea din Brăila, a început imediat cercetările, însărcinînd cu aceasta pe d. C. Costescu, șeful brigăzei mobile a căilor ferate, care după indiciile precise asupra atitudinei și fizionomiei dispărutului presupus autor al furtului, date de redactorul nostru, și-a împrăștiat agenții pe linie întru cit nimeni altul decât individul misterios nu eșise din vagon și nu intrase în timpul parcursului. Cercetările totuși au fost destul de dificile mai ales că d. Pascali, păgubașul, nu știa de cât că înainte de Buzău îi dispăruse portofoliul. Duminică, însă, agenții siguranței, după minuțioase cercetări făcute sub privegherea d-lui Costescu, au izbutit să dea peste individul, care corespundea perfect semnalmentelor date. CINE ESTE HOȚUL Individul adus la București a fost recunoscut imediat de redactorul nostru și după cîteva îngăimeli a mărturisit furtul. El este un fost șef de stație de pe linia Ploești-Văleni, un anume Vasile Florescu cu domiciliul în Comarnic, dat afară din serviciul C. F. R. pentru delapidare. Hoțul a mărturisit locul unde ascunsese banii și eli d. C. Costescu transportîndu-se la Comarnic, a găsit biletele de câte o mie într’o sticlă ascunsă sub o cocină de porci. Hoțul a dat amănuntul că după săvîrșirea furtului, în stația Buzău, a luat trenul, care merge în direcțiune inversă și care se încrucișează aci cu trenul București-Galați. Cu ocaziunea perchezițiunei făcute la Vasile Florescu, d. C. Costescu a descoperit un întreg bazar de geamantane, valize, genți, etc., cari arată că hoțul a făcut și alte lovituri. Această descoperire pune siguranța pe urmele altor furturi destul de numeroase și cari sunt în curs de cercetare.- -- Un mare eveniment artistic Trei glorii romînești, trei celebrități.. De Max, Q. Enescu și Marioara Ventura vor putea fi admirați în aceiași seară, în curînd la „Arenele Romane“. Va fi cel mai grandios spectacol ce s’a putut vreodată vedea în Romînia. D. de Max și d-ra Marioara Ventura cu concursul distinșilor artiști d-na Lucia. Bulandra, d-na Macri Eftimiu și d. Tony Bulandra, între altele vor juca și într'o piesă anume adaptată, de marele poet Octavian Goga. Detalii în curînd, si £ manual întreaga presă din Austro-Ungaria și Germania reproduce acea parte din articolul generalului Mustață care vorbește de „mormîntul armatei romîne în Carpați”. Pe linia Ploești-Predeal, în fiecare stație se află depozitate numeroase vagoane cu petrol rafinat cu destinație pentru Austria și Germania, încă de ori, cîteva an și trecut granița Astă-seară ,Apus de soare“ cu Berlini la Grădina „Kino-Pax” Societatea „Pacific" a mecanicilor din Romînia va ține adunare generală Duminică 12 Iulie, ora 3 d. a. în localul societății. TAUSMANUL U.CLASICTs.r- - -asw»t"i*9r" + iii fiâSBi « E LATĂRĂU. Ministerul de razboiu aduce la cunoștința fabricanților, meseriașilor și comercianților, că se mai primesc încă cu începere de la 1 iulie 1915, oferte pentru: Bocanci, opinci Cu toc, cisme și opinci țărănești. Frînghii, căpestre de curea, căpeatre de cînepă, lanțuri de căpestre. Pînză pentru rufărie, cămăși, iimerie, batiste, ștergare, obele de lină și de pînză și mănuși de lînă. Postavuri regulamentare pentru mantale, tunici, capele, capișoane și pantaloni. Traiste de orz, pinteni cu curele, gamele, bidoane. Confecția pentru saci de merinde și corturi cu accesoriile furnizorului, afară , de bețele de la corturi. Ofertele se primesc în fiecare zi la biroul de informațiuni al ministerului, între orele 8—12 a. m. și trebuesc însoțite de garanția de 5 la sută din valoare și consemnată cu recipisă la casa de depuneri. Meseriașii și fabricanții recunoscuți de minister ca furnizori de articole militare sunt dispensați de garanție. Garanția odată primită de minister nu se restitue celor în drept decit în cazul că oferta n'a fost aprobată sau după executarea contractului. Pentru ofertele așa după cum au fost redactate, sau acele admise de ofertant, cum va hotărî comisia, dar că cei în drept nu ar mai voi să semneze contractul, garanția rămîne de drept in folosul statului. Joi la Grădina ,Kuno-Pas, senzaționalul număr „Frații Herberts" a apărut No. 84 din excelenta revistă „Higiena” cu următorul bogat conținut: Cîteva cuvinte despre tabelul dorsal. Mecanismul producerei boalei. Prevenire. Tratament: dr. C. I. Parhon. Hydroterapia în războiul european, Dr. Șaabner-Tuduri; Mîncărimea, Dr. E. Uscatu; Educația fizică, Gimnastica respiratorie, sau exercițiile de respirație, Nic. Rădulescu; Pentru ce se trimit persoanele atinse de boale ale pielei la băi ? Dr. George Ionițescu; De vorbă cu cititorii, Dr. Melun; Amețeala în boalele de inimă, dr. C. Doljan; Amina; Cauze și tratament, Dr. M. Ionescu; Psiho-analiza, dr. Demetru Em. Paulian; De-ale nasului; Cînd trebue să operăm vegetațiile adenoide, dr. A. V. Verea; Viața fizică a școlarului. (Bazele fiziologice ale educației fizice) dr. G. D. F.; Higiena ochilor prostatului (a omului trecut de 40—45 ani) dr. George D. Fischer; Ce este în stare să facă un om ; Pieptul îngust la copil; Durerile de cap; Bac de aer primăvara; Un oraș de femei; Respirația; Bibliografie; Profilaxia febrei tifoide în campanie; Cancerul apendicului, Sfaturi higienice, etc., etc. Prețul 15 bani exemplarul. Redacția și administrația str. Paris (fostă Doamnei) 27. Succesul zilei IULIAN și quartietul american HOPKINS la Arena Orbilor Str. Academiei D. D. Mihăilescu, subșef de circumscripție cl. II-a în serviciul culturii tutunului, a fost înaintat șef de depozit cl. IV-a. D. Vintilă Olănescu a fost înaintat subșef de circumscripție cl. II-a. D. V. Nichita, impiegat cl. II-a la serviciul exterior general al finanțelor și Ilie Dinculescu, impiegat cl II-a în serviciul depozitelor pentru vînzarea produselor monopolului statului, au fost trecuți unul In locul celuilalt. D. Gh. Constantinescu, impiegat auxiliar, în serviciul exterior general al finanțelor, a fost înaintat impiegat cl. II-a în serviciul fabricelor și depositelor. Ministerul de räzboiu (direcția geniului, va da în întreprindere, la ziua de 16 Iulie c., lucrările de construcție a unui grajd și o remiză la cazarma reg. 55 infanterie din garnizoana P.Neamț, în valoare de 1 32.000 după deviz. Cu prilejul serbiei școlare am Mîzil, s’au împărțit premii elevilor silitori. Aceste premii au fost colectate de d. Spirică V. Anastasia, comerciant din Mizil.