Dimineaţa, august 1915 (Anul 12, nr. 4099-4129)

1915-08-01 / nr. 4099

[CISFIDLI , din SINAIA lg Trupa francéba de Comedii, cu D-neie: I Betty Deussmond I Maud Gauthier I Renée Cayenne Estelle Geelos — da la Rouffes Parieiens — Mumés — de la teatrul Varíétés — k. Brizard — dela teatrul Grand Guignol — Duvelleroy — dela teatrul Falaié Royal — DIRECTOR ARTISTIC: Ives Martel -—*— I VOR JUCA: Vineri 31 Iulie Duminică 2 August L’Miais loi rt le perle Un vie ami într’un act de Tristan Bernard «II valldUIB dali comedie 1 act de Gulipaux Sâmbătă 1 August L’affreux Homme . gTM1A"*°5 comedie în 2 acte de d-ali Vau- La ReCommaillatOH caire și Mirari de comedie 1 act de Max Mauray Trupă de variété cu cele mai alese numere — de la Teatrul Vaudeville — — de la Teatrul Gymnase — — de la Teatrul Porte St. Martin — DOMNII: DIMINEAȚA Serbarea soc. „Sf. Dumitru“ Societatea filantropică „Sfîntul Dumitru’i pentru ajutor în caz de moarte, din București, va da Duminică, 2 August curent o mare serbare cîmpenească în grădina Bordeiul Vechiu (Fierăstrău) sub patronagiul d-lui Const. Mille, președinte de onoare. Muzica militară a reg. 21 Ilfov va distra pe vizitatori cu cele mai plăcute și noi arii de dans. Mare bătae de confetti și serpentine. Pentru domnișoare costumul național este de dorit, iar pentru d-nî ținuta cuviincioasă. Serbarea va începe la orele 2 după amiază și va dura pînă la orele 12 noaptea. Prețul intrărea: 60 bani de persoană. Biletele se găsesc de vînzare la toți membrii din comitet și la sediul societăței din calea Griviței No. 214, iar în ziua serbărei la grădină. Toți membrii societăței sînt rugați a se întruni la orele 9 dimineața în ziua serbărei la sediul societățel din calea Griviței No. 214, de unde la orel 10, vor porni în corpore, cu muzica și drapelul parcurgînd stradele Grivița, Buzești, și șoseaua Jianu pînă la grădină. Escursiunea esperantiștilor la Constanța CU prilejul escursiunei ce Cercul esperantist „Dr. G. Robin“, organizează pentru Duminică 2 August, eventual și Luni 3 August, la Constanța s’a stabilit următorul program : 1) Intîlnirea excursioniștilor, Sîmbătă 1 August, orele 10 seara în salonul de așteptare cl. I din gara de Nord; plecarea trenului cu escursioniști la orele In noaptea; sosirea la Constanța Duminică 2 August la orele 6 dim. 2) Din gara Constanța escursioniștii vor merge in corpore la Ca*feul Bristol din piața Ovidiu, de aci se vor înapoia la gară pornind spre Mamaia cu primul tren la orele 9 dimineața. 3) Băi de mare la plaja Mamaia, iar la orele 12 a. m. se vor înapoia la Constanța, unde se va lua masa la Restaurantul American cu prețuri foarte reduse. 4) După masă vizita prin oraș, apoi la orele 3 d. a. plecarea în gondold de la terasa Cazinoului spre vil, aci se va vizita fabrica de bere a d-lui Gruber după care va urma tradiționala gustare la masa comună în Parcul fabricei. 5) La orele 7 seara înapoierea cu gondolele de la Vil spre Constanța și va urna excursia în largul mărci cu lampioane pînă în port. 6) Preumblări pe cheiul farului și pe terasa pavilionulu regal, apoi pe cheiul Gasino-ului, etc., înapoierea spre gară prin oraș și plecarea după masă cu trenul de 10 noaptea spre București, unde vor sosi Luni la orele 6 dimineața- Cei ce doresc a rămîne și Luni vor trebui a-și reține biletele numai de la magazinul esperantist calea Griviței 143, însoțite de cost lei 11 d. HI sau lei 16 dl. II, înscrieri și la librăria Socec, calea Victoriei. Cei ce nu și-au reținut biletele le pot lua și în gară. . I—" *"" —ZIL MIC — Hare orchestră simfonică sub direcția d-lui PC1PILI0 Telefon 4719 și 49 CONCERTE pe Terasă „CASINOGRAPH“ Constanța-Techirghiol Singurele curse regulate de Pasageri 3 Automobile Omnibuse. Antrepriza Poștală H. COSTEA & OREZEANU Telefon No. 77/III IN FIECARE ZI De Vînzare PIETRIS-RISE Cantități mari la Gara VIDRA.— Adresa Banca Munteniei, Strada — Smârdan 13, București. — Căciuli de Vânzare de turda și picioare de Astrahan în en gros cu zece Lei bucata.— LA BLAHARIA — GEORGE GUENREL — CALEA MOȘILOR, 78 — Basile Sepeanu — Avocat — Bulevardul Elisabeta 58 Consultativ 8V2—10 a.m. 6—8 p.m COMBUSTIBILUL Ant So-român [Smârdan 29, etajul IVINDE j hernie de foc CER Mia de Kgr. 37 FAB........... 35 COJITE „ „ 40 LIGNIT SUPERIOR „ 301 I Transportat la domiciliu in cărate plumbunte I GREUTATEA GARANTATA I S‘A DESCHIS: Restaurantul Vegetarian și Laptaria ASTORIA Bulevardul Elisabeta 18. — Sub conducerea d-lui Andrei Boiaciț serviciu Prompt. Curățenie Exemplară. — Prețuri moderate.—*-------ca filme nevăzute în țară Deja consiliul tehnic superior Azi Vineri, înainte de amiază se va întruni la ministerul de lucrări publice, consiliul tehnic superior și va discuta următoarele proecte: Proectul modificărei aliniere stradei Dumbrava Roșie prelungită din Capitală. Proectul în valoare de lei 174 mii 623, pentru un loctal de băi comunale în orașul T.-Jiu. Proectul podului de pe șoseaua T - Severin-Cemețî, în valoare de 11 mii lei. Proectul în valoare de lei 26 mii, pentru construcția unui local de administrație de plasă în com. Ianca, județul Brăila. Proiectul în valoare de 77 mii lei pentru podul de peste Amaradia și a două spartghețuri. Planul aliniere fundăturei Tunari din Capitală. Pentru d. prefect al poliției Capitalei Ni se aduc la cunoștință următoarele : O bandă de derbedei, clienți ai pușcăriei, în fiecare seară terorizează pe trecători la intersecția stradei Deleg Nouă cu Labirint. Din această cauză oamenii și în deosebi fetele ce vin de la lucru sunt nevoiți ca să ocolească pe alte strade. Toate protestările și plîngerile făcute poliției, de către trecători, fi’aü ,nicî un rezultat; de ce? Ii e frică politiei de această bandai Mișcarea muncitorească întrunirea chelnerilor Chelnerii se vor întruni azi, Vineri, la orele 3 d. a., în sala Sindicatelor spre a protesta, împotriva poliției și prefectului, orașului Buzău. Se știe că la Buzău s’a impus chelnerilor să poarte numere în piept și să-și scoată foi matricole. ÎNTRUNIREA METALURGISTELOR Lucrătorii metalurgiști vor ține astă-seară o întrunire în sala sindicatelor spre a discuta asupra organizării și altor chestiuni de breaslă. SERBĂRILE „FEDERAȚIEI“ CHELNERILOR „Federația Centrală” a lucrătorilor a organizat un frumos bal, la âirala, în sala Celescului Oppler, pentru ziua de Duminică, 2 August. Balul se dă în folosul casei de pensiuni a federației. ■riș Chelnerii, membrii al „Federației centrale“ vor da un frumos bal în sala Bunescu din Govora. Cum acest bal este organizat în folosul Casei de pensiuni a societăților „Umanitas“, „Floarea de Aur“ și „Ospitalitatea“, comitetul „Federației Centrale“ a lansat un apel către toți vizitatorii stațiunea de a sprijini acest bal. La ambele baluri vor participa și delegați ai „Federației“ din București, sub a cărei auspicii se dau balurile. DE LA CLUBUL SOCIALIST Sîmbătă, 1 August, orele 9 seara, va fi în sala Clubului socialist o ședință publică, la care va vorbi d. dr. C. Călin despre: Faza actuală a războiului. CONFERINȚA D. Simondi Segal, va ține Duminica dimineața o conferință la ședința Sindicatului funcționarilor comoerciali. D-sa va trata următorul subiect: „Cultura sindicală“. Scandalul polițienesc din Constanța Primim următoarele : CONSTANȚA, 30 iulie. — Am înaintat următoarea telegramă d-lui Morțun, ministru de interne, pe care m vă rugăm să o înserați: „Noi lucrătorii chelneri din Constanța, indignați de modul brutal al d-lui Aurel Theodorescu, antreprenorul restaurantului „Grand Hotel’’, care bate și schingiuește pe lucrătorii din localul d-sale, foimiîndu-ne într’um grup de 80 ani luat’o spre localul d-sale, pentru a cere satisfacție pe cale pașnică. Poliția locală, care întotdeauna a fost intrigă față de cei de jos, ne-a lovit în chipul cel mai brutal, pentru care protestăm cu ultima energie și cerem pedepsirea celor vinovați“. " In numele chelnerilor din Constanța, Petre Dumitrescu lu formațiuni D. G. Vîntul, inspector al seminariilor a donat suma de 35 lei școalei proff. de fete din Huși, pentru obiecte de bucătărie. Casa de cetire „Regele Carol“ din Capitală, va da Duminică 2 August, un festival artistic, urmat de dans în sala „Eintracht“, din str. Dionisie 64. Primim următoarele: „Rugăm pe toți d-niî comercianți titulari de brevete de băuturi spirtoase, pe d-ruî comercianți actualmente chiriași de brevete, precum și pe d-niî funcționari comerciali de această branșă, majori, cari au servit mai mulți ani, cu speranța a deveni și ei patroni la majorat, a lua parte la consfătuirea intimă ce o avem Vineri 31 iulie 1915, ora 2 d. a. în localul d-lui Nae Ionescu, calea Rahovei No. 1, vis-a-vis de tribunal. Comitetul de inițiativă Regele a semnat decretul prin care d. Constantin Romano, inspector silvic, șef al regiunei Bîrlad, a fost pus în disponibilitate. Ministerul de domenii a tipărit o lucrare a d-lui N. Iorga: „Situația agrară economică a Olteniei în epoca lui Tudor Vladimirescu”. CÎMPINA. — In răcoroasa și vasta sală „Monovici“ are loc azi reprezentația anunțată și așteptată cu multă nerăbdare, a popularilor artiști Florica Florescu, Ciucurette și Victor Antonescu. Dela Sinaia, Bușteni, Azuga și de prin toate împrejurimile, publicul venit în vilegiatură s’a grăbit să reție bilete. Și aici se va cînta duetul „Primăvara cînd...“ care face atâta senzație pretutindeni, înscrierile la Seminarul de Cîntăreți Bisericești din București, a Mitropoliei Ungro-Vlahiei, se fac de la 1 August și pînă la 15 Septembrie, candidații trebuind să prezinte: 1) Extractul de naștere; 2) Certificatul de vaccin^.; 8) Certificatul de absolvire a cursului primar și: 4) Un certificat de bună purtare din partea Primăriei. Vor trebui să aibă voce și să fie de constituție robustă. Duminică 2 August, va avea loc în parcul Jepilor, din Bușteni, inaugurarea societăței de gimnastică și tir „Ardealul”. Cu această ocazie se va sfinți drapelul societățel, naș fiind de deputat Jean Florescu. După aceasta va urma o mare serbare de gimnastică pentru sporirea fondului societățel. Pe valea Prahovei BUȘTENI, 29 Iulie Lipsa plinei. — Cu toate protestările locuitorilor și vilegiaturiștilor, autoritățile locale n’au luat nici o măsură ca sa prevină lipsa plinei. A ajuns să se vîndă o pline 70 de bani — și lumea e mulțumită cînd o găsește chiar cu acest preț exorbitant. Făină de asemenea nu se găsește. Nimeni nu face administrație la Bușteni. Escursii. — Cum am scris, anul acesta ministerul a oprit escursiunile pe munți. Munții Zamorei, însă, și o parte din munții Sinaiei sunt însă des cercetați, autoritățile permițînd aceasta. Reuniți în grupuri, vilegiaturiștii fac aproape zilnic escursii. Așa alaltă era un grup compus din d-na H. Georgescu, d. și d-na Firănescu, d-ra Mlarioara Georgescu, d-ra Lilly Slavici, d-ra Valerica Marinesci, d-ra Madeleine Georgescu, pictorul Marin H. Georgescu, d. Dîncea și mulți alți au făcut o escursiune de opt ore la piscul „Sorica“, unul din cele mai înalte din munții Zamorei. O altă escursiune, timp de o zi întreagă, la Sf. Ana, Stîna Regală, Franz Iosef și „Vîrful cu dor", a fost făcută de d. și d-na George Mitache, d-ra Therese Bungețeanu, d-ra Graziella Teodorescu, d-nii Pană Stănescu, George Romeanu, Ionel Gheorghiu, etc., etc. Pentru d. primar. — Un neajuns pe care ni-1 semnalează cîțiva cititori și care cu puțină bunăvoință se poate îndrepta : întunericul în care e lăsată șoseaua și peronul gării, deși sînt destule becuri de lumină. Nu ne îndoim că se vor lua măsuri pentru îndreptarea răului.—.................■ |— -------—— Holera face mari ravagii In Ungaria Direcția generală a serviciului sanitar a fost încunoștiințată, că în intervalul dela 12—18 iulie c., s’au ivit în Ungaria 366 cazuri de holeră cu 178 decese. Printre acestea 53 cazuri sunt printre soldați, și 35 printre prizonierii sîrbi. In Croatia și Slavonia s’au ivit, în intervalul de la 5—12 Iulie, 120 cazuri cu 59 decese. APA DE KARLSBAD, sursele Mühlbrunn, Schossbrunn și Sprudel, precum și APA DE BALON, au sosit un nou transport proaspăt. DROGUERIA „CÂINELE NEGRU“ Str. Academiei 4, București și BĂCĂNIA „CÎINELE NEGRU“ Str. Lipscani 1, București, D-niî Tr. I. Popp, impiegat cl. II-a la biroul cheltuelilor din ministerul de finanțe și N. Niculescu, impiegat auxiliar cl. II-a (biroul veniturilor), au fost înaintați pe ziua de 1 August cl la cl. I-a. Nu plecați la Constanța fără a citi luxoasa broșură „Constanța și impreurimile ei“ editată de Soc. marilor stabilimente din Constanța. Medicul Botez I., este rugat a-și comunica de urgență adresa la reg. Războeni 15, la Piatra-Neamțu și ministerului de războiu (direcția 6 sanitară). Stmbătă 1 August la orele 3 va avea loc in sala teatrului din Casinoul Sinaia un mare concert dat de excelenta cîntăreață doamna Drăgulinescu cu concursul talentatei pianiste doamna Moreau Leroy. Plângerea unor săteni Din partea locuitorilor din comuna Valea Călugărească, județul Prahova primim o plîngere în numele întregei Obștii sătești care se află frustrată în chestia arendărei unei moșii, de către primarul comunei. Obștia „Progresul“ cere o anchetă minuțioasă din partea Băncilor populare spre a se putea constata nedreptățirea și înșelăciunea a cărei victimă a căzut. Primarul comunei a făcut astfel lucrurile în actele de arendare ale moșiei de la Eforia spitalelor civile în cit bieții săteni plătesc mult mai mult decit a fost învoiala și stăpînul de fapt al moșiei a rămas tot primarul. La rîndul nostru cerem o dreaptă anchetă din partea celor în măsu- * Sîntitdia, * "August, 1915 MAI SUNT DOUA ZILE! In care publicul bucureștean trebue să vadă grandiosul film Dragostea Haiducului. Succesul zilei! La Cinema Venus Cașuri de ciumă In insei» Z ste lire MASURILE LUATE LA NOI Legatiunea romina de la Atena, anunță că in insula Zante s'au ivit numeroase cazuri de ciumă. Față de aceasta, la noi, sa luat următoarele măsuri: Cu începere de la 31 Iulie c. intrarea in Rominia a călătorilor și mărfurilor din insula Zante (Grecia) nu se va mai face decit prin punctele Ț.Severin, Calafat Giurgiu, Constanța, Sulițul și Galați. 2) Vasele îndemne, suspecte și infectate, călătorii, și echipagiul cit și proveniențele din această localitate, vor fi supuse măsurilor prevăzute, în convenția sanitară internațională de la Paris. 3) Călătorii sosiți din insula Zante vor fi supuși unei supravegheri medicale timp de 10 zile la locul de destinație. 4) Intrarea în țară, din sus zisa localitate, a cetelr ee lucrători emigranți, este cu desâvîrșire oprită. SSaraadwlla 76î Î9 Iulie 1915 Născuți 26. Morți 31 : Panait, Bucur 45 ani, Haia M. Aronovici 77 ani, Ioana Ștefan 1 an și 5 lunî, Elena Căsmorcel 7 ani, Gheorghe Blasian 1 an 6 luni, Ioniță Iacovache 55 ani, Ecaterina Popovici 55 ani, Maria Florescu 4 ani și 9 luni, Ion Ionescu 7 luni, Constanța Constantin 6 luni, Eliza Ionescu 46 ani, Ioana Nicolae 51 ani, Ecaterina Tîtonariu 16 ani, Dumitru Atanasiu 3 luni, Aglaia Popescu 65 ani, Elisabeta Uică 24 ani, Dumitru Ivanoff 1 an și 1 lună, Constanța Ioniță 2 ani și 6 luni, Niculae Pângariu 52 ani, D-tru Dumitrescu 1 an, Vasile Buzduc 9 ani, Maria Alexandrescu 25 ani, Gherghina Mihălescu 16 ani, Anica Gheorghe 7 luni, Elena Madotta 2 ani 7 luni, Maria Petrescu 10 luni 15 zile, Ana Ioachimescu h. m. Andrei Maritz 58 ani, Ilie Ștefănescu 76 ani, Niculae Constantin 1 lună, îndurerații națî : loan' Calavreze cu soția și copiii, Anton Calavrezo cu soția și copiil, Alexandru Calavrezo cu soția și copiii, Arghira soră cu soțul sau Temistocle Vavila, Maria Pandele Calavrezo, cumnată, Alexandru Pasvantis socru cu familia sa, au durerea a vă face cunoscut încetarea din viață a prea iubitului lor: Școala normală pentru învățătura poporului român anunță că anul anul acesta sunt 35 locuri vacante de bursieri pentru clasa I. Examenele vor începe la 1 Septembrie. Citiți în „Higiena” No. 86 care apare la 1 August : Vaccinul contra sifilisului, Carnea congelată (înghețată), etc. Ministerul de războiu, a numit următoarea comisiune, la liceul militar de la Mănăstirea Dealului, d-nii la cot.-col. Olteanu Marcel, comandantul liceului militar Mănăstirea Dealului, ca președinte ; maior Alimănescu Aurel, delegatul ministerului de războm ; Pavelescu Ion, directorul de studii, la liceul militar Mănăstirea Dealului ; Spineanu Cezar, și Grigie a Gh., ambii profesori la Mănăstirea Dealului. Comisiunea medicală se compune din d-uni medic maior Eliad Petru, de la școlile miltare de artă, geniu și marină; căpitan Lascăr T. loan, de la liceul militar de la Mănăstirea Dealului și secretar d. Săvescu Ed., maestru de destin, la acea școală. Examenul se va ține în ziua de 1 August 1915. „Informatorul” biroul de informațiuni administrative al ziarelor „Adevărul” și „Dimineața”, în urma unei experiențe de aproape zece ani de cînd ființează, este în măsură să găsească soluția oricărei chestiuni ce i se prezintă, fie această chestiune de natură administrativă sau comercială, fie de imult ordin. Taxele biroului sînt moderate și potrivite țelului afacere!. A se adresa prin scris sau verbal biroului în strada Sărindar No. 9. Telefon 49/3. v Emanuel Calavrezo Decedat Joi 30 Iulie, după o scurtă suferință, în etate de 67 ani. Servicul religios se va oficia Sîmbătă 1 August 1915 la orele 4 p. m. la biserica greacă din bulevardul Pache, unde sînt depuse rămășițele pămîntești ale defunctului și de unda va porni cortegiul la cimitirul Șerban Vodă (Bellu). Rugați-vă pentru dînsul. Aceasta ține loc la orice invitație* București 1915 TURNEUL Florica Florescu N. CIUCURETTE Victor Antonescu Cu un repertoriu de Comedii bufe, cu duette, și dansuri. Cîmpina 1 Vineri 31 Iulie Tulcea --------- Duminică 2 și Luni 3 August Brăila Marți 4 August Vaslui Mercuri 5 August Huși ! Joi 6 și Vineri 7 August Tecuci ! Sîmbătă 8 August B.Sărat _______Duminică 9 August Ploești Luni 10 August 1 Constanța Marți 11. și Miercuri 12 August Cerna Voda Joi 13 August Dr. A. BARASCH De la Facultatea din Paris Fost elev al Profesorului Fournier Specialist în boala de Piele și Sifilitice (Lumești) Boabele părului Calea Victoriei 120 (lingă bis. Albă) Cons. 8—10 a. m. și 2—5 p. m. Telefon 29/1