Dimineaţa, septembrie 1915 (Anul 12, nr. 4130-4159)

1915-09-16 / nr. 4145

< i ANUL XII.—No. 4145 € SEASE PAGINI Douâzeci de mii de prizonieri germani' Paris. 14 Septembrie. Atacul nostru la nord de Arras a realizat nouă progrese. Francezii au ocupat, după lupte îndîrjite, totalitatea satelor din jurul localității Sanchez și înaintează spre est în direcțiunea Sivency. RÂai la sud ei au atins localitatea La Folie și au ajuns la nord până la linia telegrafică de la Fruste. En Champagne, trupele franceze au continuat să câștige teren. După ce au trecut aproape pe întreg frontul puterniceie rețele de tranșee și fortulețe stabilite și perfecționate de 5 tna mic de luni de zile, trupele noastre au progresat spre nord, silind trupele germane să se retragă în tranșeele din linia a doua, situate la 3 — 4 kilometri mai îndărăt. Lupta continuă pe întreg frontul. Germania au suferit prin focul francezilor și lupta corp la corp, pierderi, foarte însemnate. Ei au lăsat în întăririle părăsite un material considerabil, care nu a putut fi apreciat până acum. Se semnalează deocamdată luarea a 24 tunuri de cîmp. Numărul prizonierilor sporește și depășește actualmente cifra de 10 mii de oameni valizi, dintre cari cel puțin 200 ofițeri. In total și pe întreg frontul trupele aliate au făcut în două zile peste 20 mii de prizonieri valizi. » Mieruri 16 Septembrie 1915 ari victorii ale aliaților ae toate fronturile Francezii fac 20.000 iar rații peste 11.000 prizonieri germani Marea ofensivă anglo-franceza Paris, ln Septembrie. — Comunicatul dela orele 3 p. m. — In Artois artileria noastră a urcat acțiunea ei eficace in contra liniilor inamice. La sud de Somme, germanii au bombardat tranșeele noastre Împrejur de Andechy, Parcourt și Villeroy. Bateriile noastre au răspuns in mod energic și a fi luat intr’un mare număr de puncte inițiativa locului. Canonadă reciprocă mereu intensă la Nord de Aisne și pe marginea canalului de la Aisne la Marna. In Champagne inamicul a răspuns la violenta bombardare a tranșeelor și lucrărilor lui cu un tir cu obuze năbușitoare pe regiunea Auberive și Saint Hilaire. Acest tir n a produs nici un rezultat. Aceeași activitate reciprocă de artilerie in Argesme, cu deosebire în sectorul Comtes Chasses. Citeva lupte cu lovituri de bombe și granate în pădurea Le Prêtre. ■ In Lorrena patrulele noastre au adus cîțiva prizonieri. Noul atac german lingă Mancho a fost complect respins. O escadrilă a noastră a aruncat erl peste gara Ablons-Metz vreo patruzeci de obuze. *• In Dardanele, săptămina trecută a fost foarte liniștită în amindouă zonele peninsulei. Pe frontul nostru turcii au încercat un atac cu mine. Am distrus galeriile lor, ucizînd după spusa prizonierilor flor o tăieri și treisprezece oameni . Un vas de räzboiu al nostru a canonat cu eficacitate o baterie de calibru mare pe coasta Asiei. (Havas). Comunicat belgian. Noaptea a fost liniștită. In ziua de 25 (9) st. n. artileria inamică a arătat o mare activitate pe tot frontul, cu deosebire la nord de Dixmude. Bateriile noastre au combătut artileria inamică și au executat numeroase trageri de represalii asupra pozițiunilor adverse. (Havas) . * Paris, 14 Septembrie. — Comunicat din 25 (9) st. n., orele 11. — Pe coasta Belgiei, bateriile noastre au cooperat la bombardarea de către flota engleză a pozițiunilor germane de la Westende și Middelkerke. Trupele britanice au atacat cu succes pozițiunile inamice de la vest de Loos Huîlich. Trupele noastre, operînd în legătură cu armata britanică, au pronunțat spre nord un atac energic, care le-a permis să pună piciorul de mai multe puncte ale liniilor inamice. intre Somme și Atene lupte cu bombe. In sectorul Cannysurhatz, artileria noastră a făcut să explodeze un depozit de munițiuni într’o casă fortificată din Beauvraignes, în Champagne, după o nouă și violentă bombardare a tranșeelor, adăposturilor, blockhausurilor, și bateriilor inamice, trupele noastre de infanterie au plecat la asaltul liniilor inamice între Suippe și Aisne. Primele pozițiuni adverse au fost ocupate pe maii întreagă totalitatea frontului de atac, înaintarea noastră continuă. Luptă de artilerie în Woevre, Lorrena și în Vosgi, împrejur de Chapelotte și Schrathmaennele. * Var îs, 14 Septembrie. — Comunicatul din 13 Sept. — la Artois am menținut peste noapte pozițiunile cucerite dri, cuprinzînd Chateau Carlar, cimitirul Souchez și ultimele tranșee ce mai ocupa inamicul la est de pozițiunea numită Cabirint. * 1st Champagne Rupié crîncene pe întreg frontul. Trupele noastre au pătruns în liniile germane pe un front de 25 kilometri, și pe o adîncime, variind între 1 și 4 kilometri; ele au menținut în cursul nopței toate pozițiunile cucerite. Prizonierii, numărați, trec de 12.000 . Nimic de semnalat pe restul frontului, afară de o acțiune de surprindere a artileriei noastre asupra lucrărilor inamice în regiunea Caunois, în plandesapt. — (Havastra-atacul în curs progresează cu succes. Am evacuat de bună voe ruinele fostului sat Souchez. Numeroase alte atacuri pe acest front au fost lămurit respinse cu pierderile cele mai grele pentru inamic in numeroase locuri. Regimentul 39 de laradwehr s-a distins acolo cu deosebire; tot el este cel care susținuse lovitura principală în timpul tentativelor de străpungere a liniilor noastre în Mai, la nord de Neuville. Am făcut aci peste 1200 de prizonieri, între cari un șef de brigadă englez, mai mulți ofițeri și 10 mitraliere. Tot astfel în lupta dintre Reims și Argonne o divizie germană a trebuit să evacueze la nord de Perthes o pozițiune înaintată, distrusă printr-o bombardare de aproape 70 de ore, spre a ocupa o a doua pozițiune situată la 2 — 3 kilometri înapoi de atacuri in regiunea Vileika, impingîndu-le uneori pină la lovituri de baionetă; toate atacurile au fost respinse. In regiunea de la Nord-Vest de Vijejka, trupele noastre prints o luptă cu baioneta au luat în stăpînire satul organizat Ostroff, și am reluat satul Ghiry. Pe frontul Smorgon, și la Sud de satul Yvie, inamicul a desfășurat un foc violent de artilerie grea. Trupele noastre au evacuat acest sat. Am forat printr’o lovitură cu baioneta rezistența crîncenă a germanilor lingă satul Podgorie la Est de Novogrudok, făcînd prizonieri 4 ofițeri și 92 de soldați. O luptă extrem de îndîrjită s’a dat toată ziua de erî în regiunea fermei Marissin, și la Est de Novogrudok, ale cărui tranșee a trecut din mină în mină. Mai la Sud de ferma Marissin, inamicul a fost scos printr-un atac repetat din tranșeele de lngă satul vechiu Koltchitzy. Am făcut acolo prizonieri cam 600 de germani, am luat mitraliere, și două trenuri de echipagia cu chesoane de municiunii. Mai la sud după o luptă singeroasă cu baioneta am luat satul Podlugie. Pe Strumen am respins pe germani dincolo de acest rin. Inamicul a părăsit numeroși răniți și munițiuni. Nici un incident notabil pe frontul dela Sud de Pripiat. " PE TEATRUL DIN GALIȚIA In luptele din ultima perioadă, cu germanii, loviturile cu baioneta ale trupelor noastre, cari sunt o probă de valoarea lor militară, au devenit fapte obicinuite. De altă parte este foarte semnificativ că in ultimele comunicate ale cartierului german furele prizonierilor ce ne-au luat sunt foarte modeste iar succesele trupelor noastre dacă nu sunt ascunse sunt prea conștiincios și prea considerabil reduse. In regiunea Polovitze, la Vest de Tchortoff, 20 de cavaleriști ai noștri au șarjat pe austriaci, câți lucrau la organizarea unei pozițiuni, au trecut prin sabie 18 oameni cu un ofițer și au făcut ca ei să piardă de ce doi soldați răniți ușor. In altă parte o mică patrulă a noastră a atacat un post de barieră austriac de 20 de oameni și a făcut prizonieri 9, trecînd prin sabie pe ceilalți. (Westnik) Ce spun germanii Berlin, 13 Septembrie. — Corespondenții de pe teatrul de războiu din Belgia și Franța telegrafiază. Ofensiva anglo-franceză, pregătită de luni de zile, a pornit cu vigoare. După două zile de luptă, anglo-francezii au obținut oarecari succese locale, dar nu au reușit nicăiri să pătrundă frontul. La sudvest de Lille o divizie germană a fost silită să se retragă din prima, pe a doua linie de apărare. Materialul de război, care fusese clădit în tranșeele primei linii de apărare, a fost pierdut. Divizia e acum în contra-atac, care progresează bine. Ruinele satului Souchez au fost evacuate de trupele germane, după ordinul comandamentului. La nord de Reims o divizie germană s’a retras din prima într’a doua linie de apărare, situată la doi pină la trei kilometri îndărătul celei dinții. Dar de această a doua linie de apărare atacul francez s-a sfărîmat și încercarea de a străpunge frontul nu a reușit nici aici. . La aripa nordică, mai ales lingă Zeebrugge, flota engleză a cooperat cu armata de uscat. Nu a obținut însă nici un succes. După ce bateriile de coastă germane au scufundat un bastiment și a avariat alte două, escadra engleză s-a retras. Pe frontul de la Lille, englezii au suferit pierderi grave. Germanii au făcut peste o mie două sute de prizonieri, printre care comandantul unei brigăzi engleze, mai mulți ofițeri și zece mitraliere. Lupte cu deosebire violente au avut loc la nord de Mourmelon le Grand și la vest de Argons. Aci francezii au avut cele mai mari pierderi. Germanii au făcut prizonieri mai bine de trei mii șapte sute cincizeci de francezi. In acelaș timp au avut loc lupte aeriene. Lingă Cambrais un aeroplan englez a fost scoborît în luptă aeriană. La sud de Metz locotenentul Bodke a scoborît un aparat francez. Din trei aeroplane franceze cari au voit să atace Freiburg, subofițerul Boehm întîmpinîndu-se cu aparatul său de luptă, a doborît două. Al treilea a putut scăpa. * Berlin, 13 Septembrie. — Pe teatrul occidental luptele consecutive ale ofensivei franco-engleze, pregătite de luni de zile, continuă pe cea mai mare parte a frontului, fără ca atacatorii să se fi putut apropia de scopul lor într-un mod simțitor. Pe coastă vasele engleze au încercat să intervie prin foc, mai ales contra punctului Zeebrugge, dar n'au avut nici un succes și s'au retras, după ce un vas a fost scufundat iar două avariate. In sectorul Ypres, inmimicul a suferit pierderi grele și nu a repurtat nici un avantagiu. Englezii au lăsat în mâinile noastre 2 ofițeri, 100 de oameni și 11 mitraliere. ' if La șase est sie Lille, inamicul a reușit să dea îna* paia divisie a noastră lin* că Less, din prima în a doua linie de apărare. Am suferit acostoj firește, pierdere importante, și de materiali de tot felul, instalat între posițiuni. Con* Ciîhcene lupte in regiunea Riga și Dvinsk - Violente atacuri respinse, rușii fac peste 11.000 pizonieri - -------------------—------------------ Petrograd, 12 Sept. — In regiunea Riga, canonada a devenit în unele locuri mult mai intensă. Germanii întrebuințează și aci proiectile asfixiante. O luptă crâncenă se dă pe tot frontul pe pozițiunile Dvinsk între Dvina și lacul Drisvisty, unde germanii sprijiniți de focul unui uragan de artilerie, au pronunțat atacuri repetate crâncene, cari toate au fost respinse. Linele tranșee au trecut din mînă în mină în mai multe rânduri. In timpul ofensivei, dealungul șoselei Dvinsk, în regiunea lacului Savek, lfngă Novoalexandrovsk, ina micul a reușit întâi să invadeze în tranșeele noastre, dar în urmă a fost scos prin întoarcerea contraofensivei trupelor noastre. Reculegîndu-se, germanii se repeziră din nou în coloane compacte asupra tranșeelor noastre, dar fiind primiți cu focul nostru de artilerie, mitraliere, și la o distanță foarte apropiată, s’au dat înapoi in dezordine. Reculegîndu-se din nou, germanii atacară încă de 2 ori în aceeași direcțiune; focul artileriei a fost aci de o intensitate extremă. Dar toate aceste atacuri au fost respinse încă odată, iar pe aloculQß germanii au luat fuga.Pierderile inamicului sunt enorme. Pierderile noastre însemnate, sunt datorite îndârjirii luptei și sânt cea mai bună probă de vitejia trupelor. In cursul unui contra-atac, o trupă a noastră în avântul luptei, fu împresurată de germani, dar ea își deschise drum cu baioneta și se ralia la trupele vecine. De la regiunea Osetniian y la Pripeati, nici o schimbare însemnată. Lupte izolate în regiunea Novogradsk și Paianovici. După informațiuni complimentare, în cursul luptei de lângă Logulșin, corpul 41 german, a suferit perderi foarte severe, iar în timpul retragerii lui dezordonate, am făcut prizonieri 7 ofițeri și 509 de soldați nerăniți, am arat un tun și 7 mitraliere, am luat și un mare număr de germani nerăniți al căror număr exset nu e fixat. In regiunea Dubno, luptă crâncenă în satele Khorupagne și Golovcitza. Printr-un atac de front, trupele noastre au făcut prizonieri 30 de ofițeri și cam 1600 de soldați și o mitralieră. Această ofensivă a fost pronunțată sub un uragan de foc al artileriei inamice, ceea ce a nevoit trupele noastre să se retragă în urmă din nou spre rîul Jkwa. In regiunea limitrofă de Galiția, Inamicul a lansat o serie de atacuri lingă satul Novoalesviettz, dar printr’o întoarcere contra-ofensiv» energica, trupele noastre au dat peste cap pe inamic și au făcut prizonieri peste 3000 de oameni, luind și 4 mitraliere. Aproape de satul Dobropole, la SV de Trembovlia, cavaleria noastră a șarjat pe inamic care a luat fuga. Cavaleria noastră urmând pe inamic, a trecut prin sabie un mare număr, a făcut prizonieră o parte care după evaluările prealabile numără cam 500 de soldați cu 17 ofițeri și 2 mitraliere. După informațiune complimentare, în regiunea Lutzk, am făcut prizonieri 128 de ofițeri și cam 6000 de soldați, pe cînd evaluările prealabile dădeau cifra de 80 de ofițeri și 4000 de soldați. (Westnik) . Petrograd, 13 Septembrie. — Situațiunea întrucîtva e mai calmă pe frontul pozițiunilor de la Dvinsk. După spusa prizonierilor, în recentele lupte și în atacul ce am respins, germanii au suferit pierderi severe. După lupta de ori pentru posesiunea satului Drisvnaty, pe lacul cu același nume, germanii au fost alungați din acest sat. In regiunea Vitia, în sus de Vileika, se urmează lupte crîncene. Am luat satul Nesterka. Germanii au pronunțat o serie imun mm D. Hieu Filiussenesind deja întrunire J»