Dimineaţa, mai 1916 (Anul 13, nr. 4368-4398)

1916-05-01 / nr. 4368

ume vrea sa între tie dinții sănătoși să știe, ca aceasta poate fi ajuns numai printr’o îngrijire consecventă și zilnică. Pentru aceasta e neapărat trebuincios o apă de gură antiseptică. O asemene este „Odol“, despre care s’a dovedit științificește, că stăvilește toate procesele distrugătoare ale dinților, apoi mai este Odos de un gust plăcut și împrospător. ii i Administrația Hotelurilor Racoviță, Cerbu, Puf și Zimbru. Anunță că pune odăile la dispoziția unor vizitatori cu începere de la 20 Mai cor. Stabilimentele de băi încep a funcționa de la 1 Iunie. Sediul administrației pentru reținerea oamenilor s’a prelungit irevocabil pînă la 9 Mai la București, str. Stavropoleos 5. M. FIMKEL S BUCUREȘTI, Str. LIPSCANI. No. 10 Noni Palat Dacia Română, prăvălia No. 1, la colf. Cursul pe ziua de 28 Aprilie 1916 Cumporând 4®/« Reni» amor. 7905. 73 50 74 50 47 Renta Internă 75 — 76 —4*/ 1913 78 — 79,4/ Oblig. Cor Buc. 74 — 75 — * Oblig. Jnd. Com. 88 50 89 50<*/, „ „ . 77 50 78 50 , 5^/ Bonuri Rurale 88 50 89 — . ”"/„ Bcris. funo. rurale 88 75 90 50 <c/< » „ 76 — 77 C7 „ ord. Bno. 86 50 87 50 ft»/4 „ ord. Iași 82 TM 83 — " Ac. R. Național« 54 20— 54 50 „ „ Agricolă 48 51— 495„ aerg. Dacia R. 1450 — 14 60 „ Banca Română 670 — 700 — for. val.austriacă 80— 80 50 ” Mărci germane 315— 117 — liane franceze IOö1— 108 — Italiene IOC!—1 103 — rulele hărții 206— 211 — . N. B. — Primesc subscripții la Noul împrumut de Rentă 5 la sută în condițiunile prospectului oficial. Msiu GQ PSng și Icre mai proaspete dulci Basarbiene sau cu pescuite dulci parfumate recolta nouă de Astrahana Iulian, 36 Vicotiei. Perdul ogar rusese înalt, alb cu pete mari negre, masculin, numele Durak. Informatorilor Capitală sau Provincie bună recompensă. Adresa la ziar sub:Ogar Rusesc. Odale me mibilată cu bucătărie, în centru, se caută de urgență. A se adresa Posta este ml ® sub BUCĂTĂRIE Săpun de rufe de bună calitate, in orice cantități cu prețuri maximale, vinde Fabrica de Săpun „ALBINA“ CONSTANTAb. sibiu DOCTOR IN DREPT AVOCAT 33 str. Sfinților Telef. 26/67 mm Prospecte gratis la cerere direct de la Adi ția Hotelurilor Dr. Uscatu — Specializat la Berlin și Pari* — — GENITO - UKlNAKIs* — Boala lumești de piele și bîfilis Analisa Sângelo.1 — Injecții cu 606 nov. — Str. Otetelesanu 5, Etaj 1 — Prin strada Sărindar — Pe Ungă Teatru. — In dosul Terasei Consultation! 3_11 i 3—• D-nul HIEVIGI s’a MUTAT Str. Păstorului No. 16 . — Telefon ‘ 238 — ffl IMAI A De închiriat Villa S r. Marcel Poiana Florilor 9, compusă din 8 camere Veranda și dependențe. Doritorii se vor adresa D-lui Alexandru Manulescu, București Scaune 47. Cursuri serale pentru Doamne, Domnioare și numai da limbile de Pirînaană, Engleză Franceză, profesor Oscar Wagner, fost director și profesor al mai multor gimnazii și școli comeciale din străinătate, stabilindu-se ln București, predă după cea mai nouă metodă științifică secțiuni de conversațiune, literatură, etc. în limbile germană, engleză și franțesă pentru începători și avansați pînă la complecta, perfecționare a stadiilor acestor limbi. CURS SPECIAL, de corespondență, comercială și de bancă, in limbile germane și engleze. Spre a putea profita cu mai mulți de cunoașterea acestor limbi, predate prin metoda sa, specială, practică și ușoară, a fixat următoarele prețuri de reclamă: LEI 25 un curs de trei luni pentru conversațiune, literatură, etc. LEI 35, un curs de trei luni pentru corespondență, literatură, etc. Informațiuni precise la „RaPID“, birou de scris acte, str. Șelari No. 15. Etaj. 1. Un mare Eveniment Pentru vm scurt timp am pus în vinzare cu mare reducere Transperante, Cuverturi de tule Bonne - teaime, redouri brinbris draperie de tul moire și plusete. Nu cumpărați pină nu încercați la Fabrica Kahane. Smîrdan 29, Etaj Blenoragii vindecă radical medici specialiști prin metode ELECTROTERAPEUTICE nedureroase. Dilatațiuni electrolitice. Electromasage și hipertermie pentru prostatită. Examinarea internă a canalului cu lumina electrică. Hiperemia Bier. Operațiuni venerice. Injecții intravenoase cu Neosalvarsan și Cianul de mercur pentru SIFILIS Analiza sângelui Clinica venerologică „SALVATOR“! Fondată în 1306. — București Pasagiul Roman 9. (Teatru Național). Teles. 49[ 19. — Consult. 11—1 și —8 Pentru onor: clienți din provincie i camere cu tarif redus. MOBILE * PIELE p«*TM BORODEII ABSOLUT STREINF a primit un transport bogat H.HAZLIACH 21. STRADA BREZOIANU Jg fgmi HRJgllAR de orice vârstă sau condiție socială trebue să citească cartea eruditului medic de boale de femei L. Fast Berlin" intitulată: Higiena Bîonstruației, tradusă în românește pe înțelesul tuturor. Prețul I»ei 2.50. Se trimete discret și traneu de către administrația revistei »HliüIi SS SA* București, Strada Doamnei No* 27 DIMINEAȚA Mișcarea muncitoreasca GREVA DE LA „METALURGIA ROMINA“ Lucrătoarele secțiune de fabricat tuburi și gloanțe (pentru armată) din fabrica I. Katz („Metalurgia Romînă“ au declarat Joi grevă, cerînd următoarele : Mărirea salariului celor cu 0,70 bani pe zi la 2 lei și celor cu 1,30 la 2,50; reducerea orelor de lucru de la 11 și jumătate la 10 pe zi; desființarea amenzilor și respectarea demnității lor. Era dimineață ucenicii și mecanicii din sus zi se secțiune s-au soldarizat cu grevistele și au declarat și ei grevă. Numărul greviștilor este de aproape o sută. Ei sunt întruniți în sala sindicatelor unde țin consfătuiri. Ele au avut loc tratative între d. Katz și o delegație a greviștilor. Federația generală a chelnerilor a ținut erada, o întrunire în sala sindicatelor, la care s-a discutat despre greva de la restaurantul „Tango“, unde chelnerii sînt obligați să plătească cîte 40 bani pe zi cafegiului, să spele geamurile, să măture etc. S’a vorbit apoi despre greva piscolilor de la restaurantul „Modern" care în urma solidarității lor, a fost cîștigată, ba ceva mai mult, direcția a acordat și chelnerilor unele îmbunătățiri. Tot la această întrunire s’a protestat contra patronului de la varietéul „Crisantemelor“ care se poartă rou cu personalul de serviciu. Au luat cuvîntul chelnerii: Niță Păunescu, Gr. Firescu, Gh. Șterianovici, Angelescu, Vintilă Ionescu, M. Gănescu și Niculescu-Mizil, îndemnînd la solidaritate și cerînd sprijinul tuturor, pentru reușita grevei de la „Tango“ — G.______ Fpanți ș i Comerț TIRGUI* EFECTELOR Deși cursurile se mențin staționare, afacerile nu-s prea numeroase. Aceasta pe deo parte din cauză că aubscripțiunile la împrumut au concentrat atenția tuturor iar pe de altă parte, ploile abundente din ultimile zile au produs ușoare îngrijorări pentru cazul că ele s’ar menține mereu. Agiul aurului este 36 la sută. * Cursurile ultime oscilează în jurul următoarelor cifre : Banca Națională, 5450. Banca Marmorosch Blank, 843 Banca de Credit Român, 824 Banca Agricolă, 495. Banca Ger. Romînă, 2240 Banca Romînească, 690. Banca de scont, 550. Banca of. Roumania, 240 Banca Com. Romînă, 505. Banca Ilfov, 480. Soc. Maritimă Romînă, 400. Casa Rurală, 1025. Soc. com. de tramvae (Em. I), 1630. Sos asig. Dacia-Rominia, 1475. Sos. asig. Naționala, 930. Sos asig. Generala, 1095. Soc asig. Agricola, 250. Renta 4 jum. la sută, 78.70. Renta 4 la sută, 74.20. Scris Rurale 5 la sută, 90.70. Scris. Urbane Buc. 5 la sută, 87.65. Scris. Iași 5 la sută, 82.50. Bon. Cas. Rur. 5 la sută, 88.40 Județene 5 la sută, 88.70. Județene 4 jum. la sută, 78.20. Com. București 4 la sută, 74.70. Cec Paris, 105.40 Cec Elveția, 119.90. Cec Berlin, 116.10. Cec Londra, 29.80. Cec Viena.Budapesta, 89.90 Coroane efective, 90.30 Ruble, 198. * Casa de schimb JEAN PAUKER Calea Victoriei, 70. Telefon 54/69 Cumpără și vinde efecte publice la cursul zilei. Provincia prin corespondență telegrafică și telefonică. Tirgul cerealelor Transacțiuni de lemnării s’afi încheiat ori prin Bursa din București prin viînzarea a 4000 m. c. lemne de foc (fag) cu lai 13 m. c., predate la Grîușor și Bușteni, francomagazie. Dota Danica IN RQMANIA — Pe ziua da 29 Aprilie 1916 -Dunărea la 29 Aprilie st. v., Crești in toate porturile, fată cotele; flurin Severin 573 — Calafat. 548 — Rechot 520 — ff.Magaret 455 — Giurgiu 533 — Olteniți 522 — Călărași 172 — Cerna- Vodă ? — Hârșova 494 — Calați 437 — Tulcea 289 — O nouă arestare la Ungureni-Ruși IAȘI. 29 Aprilie, — Jandarmii din Ungheni.Ruși au arestat la înapoerea sa din Odessa pe sf. David Waldmann, persoană de încredere a d-lui Nicu. Nanu și bine cunoscut in Iași — D. Waldmann, care a stat aproape o lună de zile la Odessa, tot impul n'a fost supărat de nimeni, iar la Ungheni.Ruși a căzut victimă ,"nul denunț de spionagiu și arestat. De soarta d-lui Waldmann nu se mai știe nimic. — Dam Luxul Cleopatrei superba domnitoare înconjurată de luxul uimitor al Curiei sale, precedată de sute de sclavi se înfățișează înaintea lui Marcu Antoniu. Cel mai grandios succes cinematografic ! Ultimele 2 zile, la cinema Venus. Pentru o victimă a tramvaiului asasin Pentru familia Nicolae Iacob, str. Raionului 68, s-a primit deja personalul băiei Meitzerfei 14. Banii au fost expediați cu mandat poștal la adresă. Aprovizionarea Capitalei cu lemne Pentru a preîntimpina nevoile populațiunei orașului, primăria a hotărît a aproviziona din vreme cele trei depozite ale sale de combustibile de la Colentina, Grozăvești și Antrepozite cu cantitățî cît mai mari de combustibile și în special de lemne de foc de orice esență. In acest scop aduce la cunoștința tuturor și invită pe toți proprietarii sau exploatatorii de păduri, cari ar avea spre vînzare lemne de foc, ca în termen cît mai scurt să facă oferte indicînd cantitățile și esențele ce ar putea să procure Primăriei pentru aprovizionarea numitelor depozite, precum și prețurile cu care se poate preda franco depozitele comunale. Aceste depozite au linii de garaj, astfel incit vagoanele încărcate din stațiunile de pornire pot intra în depozite fără vreo altă manipulare. Condițiunile angajamentului sunt ca predarea să se facă în depozite, greutatea fiind constatată prin întărirea oficială a ultimei stațiuni a C. F. R. înainte de intrare tn depozit. Oferta trebue să indice localitatea, de proveniență a lemnelor, epoca și felul tăereî și punctul unde ele se pot vedea și verifica. Ofertele vor fi adresate Primăriei București Direcțiunea Administrativă și ele se primesc pînă la 1 Iunie a. c. cel mai tîrziu. ECouris Mfine va apare „Astra“ No. 17 redactată de Ion Gorun, cuprinzind 13 nuvele variate, cum ști suplimente artistice tipărite in culori. Un număr compus din 112 pagini costă 25 bani. Apare de 3 ori pe lună. De vînzare la toți librarii, depozitarii de ziare și la editorul Ig. Hertz . O însemnată cumpărare de ocaziune îmi dă putînta, de a oferi cărți noui germane cu prețuri foarte reduse. Binevoiți a cere catalogul la librăria Ig. Hertz, București. Din Proesti Select Cinema Grivița Succesul ce 11 obține la Grivița, curiosul film unic în felul lui Pick și Mimi, este imens. Azi se reprezintă pentru ultima oră. Absolut toate rolurile din această senzaționala dramă sunt interpretate numai de animale-Acei cari au neglijat au doar ocazia să-l vadă. Teatru Cinema-Modern Programul de Cinema va rula azi doar la matineuri, seara va avea loc concertul violonistului Boris Koffer. Filmul Conferința aliaților la Paris, au atras și va atrage foarte multă lume, căci este o actualitate foarte reușită și de cel mai mare interes. Asemenea și drama intitulați Teroarea a plăcut foarte mult, și merită să fie văzută de toți. înștiințare Către comercianții de cereale din țară Se aduce la cunoștința comercianților de cereale din întreaga țară că cu începere de Luni 2 Mai a. c. pînă la 6 Mai inclusiv, orele 6 p. m„ toți acei cari posedă fasole trebue să se prezinte la Asociația generală a comercianților și exportatorilor de cereale din Romînia, București, strada Paris No. 12 bis, pentru a semna contractul în contul vânzărei a doua de 140.000 vagoane, încheiat de comisiunea centrală cu consorțiul germano-austro-ungar. Tot odată aducem la cunoștința generală a comercianților de cereale cu toți acei cari posedă griü, conform certificatelor trimise la Asociație cu începere din luna Septembrie 1915 și pînă azi și cari pot să dovedească Asociației prin acte justificative că au și satisfăcut cota internă conform repartiției făcută de Asociație,—se pot însene în conformitate cu dispozițiunile Comisiunei centrale, prin Asociație la Biroul Britanic, cu 30 la sută pentru export. Asociațiunea generală a comercianților și exportatorilor de cereale din Romlnia. niniv ă, Haiîi, tOlB __ VERDIN Toată elita Capitalei s’a grăbit să vadă actualitatea zilei: Verdim în cari se văd lucrând generalii Jofre, Pétain, Nivelle, prințul Alexandru al Serbiei, Preș. Rep. Franceze, etc. și care se reprezintă în marele cinema „Clasic” ca supliment la Dramele Parisului jucată de Enevant, Cappelani, Remm, Gandera, Dervair, Eugénie Nau și André Pascal. Un frumos spectacol, care atrage un public numeros la „Clasic**.____ Insorpsiun Ministerul de interne (comisiunea centrală de aprovizionare și controlul preturilor) a trimis azi un ordin telegrafic prefecților de județe prin care se face cunoscut că exportul cu carele la frontierele de uscat pentru orice fel de cereale sau derivate, este cu totul oprit, chiar și pentru acei cari posed permise. Prefecturile au fost obligate prin acest ordin să aducă la cunoștința publică această dispozițiune Ministerul de interne a dat o circulară, către prefecturi, prin care se reglementează condițiunile în com portul turmelor de oi ce se duc la pășunat in regiunile muntoase. Direcția, sanitară, (serviciul veterinar) a înștiințat la rândul ei pe medicii veterinari de frontieră despre măsurile luate [UNK] Ministerul a luat sus zisele măsuri în vederea împiedicărei contrabandelor Locuitorii din strada Ignațiu ni se plîng că îndură mari mizerii din cauză că strada nu e canalizată sistematic, și acum, cu prilejul ploilor, apa a pătruns în case. Primarul Capitalei e rugat să intervină ca să se pună capăt acestei stări de lucruri. „AMERICAN SHOE PALACE“ Cas. Victoriei 55. casa O. H. Müller ÎNCĂLȚĂMINTE FINĂ Rayon special cu încălțăminte de coph Aprovizionarea localităților se face în chip minunat, locuitorii din Predeal n’au mai văzut carne de două luni de zile! In cerc intim s-a serbat la Botoșani logodna drăguței d-șoare Régiet. Olivenbaum cu d. doctor inginer Aured Loebel, proprietarul făbricelor V. Turna succ. din București , dr. Angelescu, ministru lucrărilor publice, a lucrat azi înainte de amiază la departamentul sau cu d. Al. Gottescu, directorul general al căilor ferate române. Lírai 2 Main FER! ANlla La ZAHARIA Chestiuni sociale LAPTELE USCA» Combaterea mortalitatei copiilor mici e o chestiune de interes general, căci numărul fugacilor cari sucombă în primele luni după naștere, e foarte mare. Depinde aceasta într'o mare măsură de lipsa de instrucțiune a populației în alimentarea copiilor. De acea găsim la copii pînă la un an o mortalitate de 8 la sută în Norvegia, de 21 la sută la noi și de 28 în Rusia. In străinătate sînt multe preparate de lapte. Ele sînt întebuintate cînd laptele nu e bine suportat La noi nu avem decît foarte puține și sînt absolut dificil de preparat, mai ales in familiile sărace. Acestea afară de un lapte de vacă râu întrebuințat și râu păstrat, nu au ceda copiilor. In timpurile călduroase laptele obișnuit se strică în clteva ore și dă boli grave. El nu e tolerat de foarte multe ori, chiar dacă e de bună calitate. Din această cauză, s-a încercat alimentarea cu lapte uscat. In Belgia, la Gand, s‘au hrănit 5127 copii timp de trei ani. In Anglia la Shefield, s’a dat la 2800 copii în 4 ani. La noi s’a întrebuințat cu aceleași bune rezultate la „Maternitatea“ de către d-nii doctori Iacobson și Horia Slobozianu Sunt foarte multe localități fără lapte, mai ales de und e atâta lipsă de vite. Laptele uscat va putea înlocui acest prețios aliment. Ni vor pitea întrebuința mamele cari n’afi lapte destul sau cari nu pot alăpta. In diaree și In vărsături e bine tolerat și le înlătură. Dă bune rezultate In aceste cazuri laptele uscat fără grăsimi (degresat) „Aurora“. Praful de lapte se conservă mult timp și e ușor de transportat, căci are un volum mic. De aceea e întrebuințat în voiajurile lungi și în războaie. Dacă acestui praf îi adăugăm apa pe care a perdut-o prin uscare, avem lapte. Mai trebue puțin zahăr și amestecul 11 ferbem cîteva minute. Digestibilitatea laptelui uscat, putința de a-1 păstra mult timp, ușurința preparărei lui, faptul că poate da oricînd un lapte proaspăt, îl fac util in alimentație. Aceste cîteva idei mai toate scoase din studiul d-lui dr. Horia Slobozianu asupra laptelui uscat, e bine să pătrundă în toate clasele sociale cari vor avea la indemînă un mijloc mai mult în alimentarea copiilor. Stațiunile Preajba, Parângul și Bumbești,, situate pe linia T>.Jii Bumbești, cari, au fost deschise numai pentru traficul de călători și bagaje, se vor deschide cu începere de la 2 (15) Mai ac și, pentru traficul local de mărfuri de mare și de mică iveală in vagoane complecte Comitetul consultativ al cavaleriei se va compune pe viitor din d. general de divizie Popovici Ion, președinte, d-nii generali: Herescu Ion. Basarabescu Gr., Praporgescu David,coloneii Braboreanu Ion și Caretaș Constantin, membri Asociația generală a Presei Române și-a mutat sediul în Bulev, Academiei No. 5, deasupra Restauantului Carpați. La 3 iulie 1916, va avea loc trnerea nouilor premii acordate granit abonaților ziarelor „Adevĕrul“ și „Dimineața“, în valoare de Lei 20*000, dintre care: Lei 10*000 în numerar și Lei 10.000 în obiecte de mare valoare Prețul abonamentului a rămas aeriaș: nn au 18 lei (cu dreptul la 5 cupoane); 6 luni Lei 9.50 (cu dneptul la 11 cupoane); 3 luni Lei 1 (cu dreptul la 5 cupoane) Medicul Oprescu I. Gheorghe, estenvitat a-șî comunica de urgență adresa (direcției a 6-a sanitară), str. Kintinel 11, București. D. D. Andronescu, impiegat auxiiar cl. I și I. Drăguleț, licențiat în drept, au fost numiți impiegați cl. IIn direcția Casei de depuneri Iconomul Ștefan Iordăchescu, parohul bisericei Sf împărați din Ploești, a fost confirmat în postul de membru al consistoriului superior bisericesc, din partea colegiului preoților de mir al jud. Prahovr La spitalul din Constanța a schcomat tînărul Dobre Jelea, fiind atins de nervă, pe care a contractat’o de la un cal al tatălui său —locuitorul Petre Jelea, din comuna Gargaric (Constanța). Făcîndu-se cercetări în această comună s’au găsit la Petre Jelea, doi ai bolnavi de această gravă boală- Caii au fost uciși. Do Inonel Randa, atașat miital al Austro-Ungarie la București, a plecat la Viena. MEMENTO SMBATA 30 APRILIE CALENDAR. — Ortodox : Apostol T. cob. — Catolic : Sf. Ida și Justin. TEATRUL NAȚIONAL. — „Patima roșie“. TEATRUL LEON POPESCU —Compania Maximilian și Leonard. .Orientala“. CINEMA VENUS. — Cleopatra, regina Egiptului, extraordinar succes la Cinema „Venus“. SELECT CINEMA CENTRAL.— Dela 10 a. m. „In mijlocul ghețarilor eterni“ și „O expediție la Polul Sud“. TEATRUL CAROL CEL MARE. — De la 9 seara „Frații Karamazov“ de Dostoiewsky cu prețuri populare. JUNKEA „LUX“. — „La piadă"V, dramă sentimentală în 4 acte cu d-ra Pascal, d-niî Kenin și Millo de la Comedia franceză . Acțiunea trupelor anglo-franceze la Salonic și Caricaturile comice Mentonican. TEATRUL CINEMA REGAL. — Re lache,_________________ MUZEE Muzeul de antichități: Joia și Duminica dela 10 a. m.—5 p. m. Muzeul Simu, strada Mercur: Duminica și Joi, dela orele 11 dim. până la orele 3 p. m. Muzeul pedagogie( str. Cosma 11) este deschis în fiecare zi de lucru, orele 9—12 a. m.______________ EXPOZIȚII Expoziția de pictură și arhitectura a d-lor: T. Tomescu și T. Socolescu, palatul Ateneului. Expoziția de țesături și cusături romînești a Casei școalelor, str. Fintînei. Expoziția de pictură a artistului Chirovici, sala „Minerva“, Expoziția de pictură colectivă a artiștilor din Galeria artistică, sala „L’Independance Roumaine“. Expoziția de pictură a soc. „Tinerimea artistică“ localul societăței (fost panorama Grivița) din strada I. C. Brătianu. Expoziție de pictură, a d-rei Cecilia Gerson, saloanele cercului „Libertatea“, din str. C. A. Rosetti 7 (Clemenței). Expoziția de industrie Erî s-a deschis la ministerul industriei și comerțului, în localul muzeului comercial, frumoasa expozițiune de scoarțe lucrate pe motive vechi romînești, expoziție organizată cu multă trudă de către consiliul superior al industriei casnice compus din doamnele din elita societăței. Scoarțele au fost lucrate în atelierele rurale, din lină vopsită cu culori vegetale în vopsitoria instalată anume în acest scop de către ministerul industriei. Expoziția se prezintă foarteine. Ea va sta deschisă oină Marți.