Dimineaţa, august 1920 (Anul 17, nr. 5050-5074)

1920-08-20 / nr. 5065

< Y i Societate Anonimă CAPITALIEI 125.000.000 REZERVE LEI 140.000.000 Repartițiunea acțiunilor subscrise la Societățile „Concordia 11 și „creditul Petrolifer*1 fiind făcuți, subscriitorii sunt rugați să se prezinte la ghișeurile Băncie cu Biletul de Control în ziua de 18 August a. c. între orele 3 — 6 p in. și în zilele următoare între orele 9—12 a. m. pentru ridicarea acțiunilor atribuite și restituirea contravalorii celor neatribuite. Eri urma sa aibă loc la ministerul aprovizionarei ultima consfătuire a de restauratori și comisiunea de preturi pentru stabilirea tarifului la restaurante și localuri de consum- Comisiunea netotrupindu-se in nupăr, consfătuirea s’a amânat- Din cele discutate până acum, rămâne stabilit că se vor tarifa, în raport cu prețul pieței, mâncărurile și preparatele de prima necesitate și se vor lăsa libere de preț cele de lux, cari prin felul și calitatea lor, nu răspund unei necesități de prima o ordine. In cercul Intim al familiei a avut loc logodna d-șoarei Madeleine Braunstein cu d. Iacob G. Granfeld din Focșani. Felicitările se primesc, Duminică 221. cor., la locuința d-lui I. Braunstein, strada Polizu No. 14. 28129 Direcția mașinelor agricole din rasterul de domenii face cunoscut tu uror caselor care au autopluguri și autotractoare și voese a lua parte la demonstrația de motocultură pe care ministerul a angajat-o la ferma Călărași-Lichirești (jud. Ialomița) între 1__15 Septembrie ca să adreseze cerere direcției mașinelor agricole cel mai târziu până la 1 Septembrie i. 7.Cheltuelile de transportul mașinelor și întreținerea mecanicilor privesc pe casele concurente. Ministerul de domenii va pune la dispoziție gratuit benzina și uleiul. D-l maior Calotescu C. din ministerul de război, serviciul personalului,urmând să treacă la școala de război, va fi înlocuit cu d. maior Iliescu la școala militară de infanter'ö'. Ultime Informatiini Sferarii in somn Capitală mm in acelaș tren cu d. Benesc f toamna si d-ra Vesnitci, sofia iaf fiica primului ministru sârb. II). Tache Ionescu a însărcinat pe d. Vlădescu, șeful său de cabinet, să însoțească pe vizitatoare în tot timpul, șederea lor la București. „TJJntransigeant“ anunță ca probabil că Clemenceau va reintra în viața politică. ‘Amicii săi stăruie pe lângă dânsul pentru ca să candideze pentru locul de senator din departamentul Cotes du Nord care e acum vacant Cu prilejul recepțiunei mareșalului Joffre in Gara de Nord, d. colonel Călătorescu, comandantul jandarmilor pedeștri, a dat dovada unui exces de zel, pe care au avut cinstea să-l savureze mai ales ziariștii veniți să-și facă datoria. Li s'a interzis accesul la salonul de recepție sub cuvântul că — civilii n’au Vos. A trebuit să intervină un alt ofițer superior, pentru ca ziariștii să poată pătrunde in Salon. Recomandăm atențiunei autorității superioare de care depinde de colonel acest act de civilizație schițat cu atâta eleganță chiar in fața ilustrului oaspe. Secțiunea partidului socialist din Bacău s'a pronunțat pentru afilierea a internaționala 111-a. Ministerul instrucțiunei a aprobat măsura luată de secretariatul instrucțiunei din Ardeal, de a se anula toate certificatele date de școalele confesionale ungare, întrucât la examenele ținute la acele școale nu a asistat și un delegat al ministerului. D. Chiorăscul, secretar general al ministerului de industrie și comerț în Basarabia, și-a înaintat demisia, care a fost primită. In locul d-sale va fi numit d. inginer Buciuscan. Au fost numiți profesori universitari cu titlu definitiv d-nii: Băsnișanu conferențiar la facultatea de științe din București și Antonescu conferențiar de pedagogie la facultatea de litere și filozofie de la aceiași universitate. Agricultorii dobrogeni care n’au nici case și nici magazie în care să-și depoziteze cerealele, au intervenit pe lângă ministerul comunicațiilor ca să li se admită înmagazinarea cerealelor în silozurile din portul Constanța, plătind o taxă specială cât mai redusă. Prețurile fixate de ministerul instrucțiunei pentru cărțile didactice se aplică numai manualelor tipărite în anii trecuți. Ministerul instrucțiunei a cerut școalelor profesionale să arăte fiecare căte eleve are în vederea reducerea numărului de ajutoare de maestre acolo unde vor fi eleve puține. Subsecretariatul de Stat al refacere și aprovizionarei a stăruit mult ca atribuțiile comitetului central al caselor de împrumut pe gaj să fie trecute asupra sa. Subsecretariatul urmărește cu aceasta, înființarea unei noui case rurale care să încurajeze agricultura. In anul școlar trecut au funcționat în unele localități clase secundare mixte. Ministerul instrucției a decis ca, începând cu anul școlar viitor, să nu se mai înființeze și să nu mai funcționeze asemenea clase. Cel mult se va admite cursuri pentru băoți și fete în acelaș local, însă unele dimineața și altele după amiază, începând cu anul școlar viitor, nu se vor mai admite transferări în învățământul primar după deschiderea cursurilor. Totdeodată nu se vor mai da concedii pentru studii, iar concediile de boală care trec de o săptămână nu vor fi aprobate decât dacă se va produce un certificat al inspectorului respectiv și al medicului oficial. Generalului Joffre și suitei sale i s'a reținut loji pentru astă seară la reprezentațiile revistei „A greșit adresa“ de Durstog, da teatru „Cărăbuș“. Prin înaltul Decret No. 2884 din 9 iulie 1920, s’a aprobat ca ofițerii pensionari proveniți din ofițerii din activitate să călătorească pe C. F. R. cu o reducere de 50 la sută din preț, în baza unui bilet de identitate liberat de Ministerul de războiu și vizat de C. F. R. Cererile pentru obținerea biletului de identitate se va adresa Ministerului de Război Serv. Personalului. In cerere se va arata: Gradul ce a avut ofițerul în armată. Arma din care a făcut parte: Data când a devenit pensionar. Numărul titlului de pensie se posedă: Domiciliul. Odată cu cererea, ofițerul pensionar va trimite și fotografia în dimensiunile 1014/7 cm. (format vizit) pe carton alb. Aceste fotografii vizate se liberează d-lor pensionari în mod provizoriu, până când ministerul Comunicațiilor va putea da carnete de identitate. Ministerul instrucțiunei a luat măsuri pentru intensificarea controlului învățământului primar. In fiecare lună inspectorii vor tine conferințe cu revizorii din circumscripția respectivă asupra controlului făcut în cursul luneie și vor organiza conferințe cu caracter profesional. Direcțiunea liceului „Mateiu Basarab“ roagă cu stăruință pe toți părinții și corespondenții elevilor să se întrunească Duminică 22 August, ora 10 dimineața în localul liceului. Se vor discuta între altele chestiuni privitoare la începutul anului școlar, taxele școlare, măsuri de luat pentru bunul mers al școalei ,etc. Amânarea parlauel englez Lyon> 18. — Camera Comunelor engleză, a fost amânată până în Octomvrie. Kati lui Cicerei SWosc © ua 3 7 August. — Coreiasarul poporului Ciceriu, a adresat L-lui Tatsa Ionescul mareastrial de externă româna, o notă, prin care declară că a wă» însă «Sine partea oficioasă a primului mires sărac, că guvernul român e de părere că tratat înele de pace ruso-române cari au urmat la vreme, au fost intre» rupte de Rusia Sovietică. Aceasta e o eroare. La ultima ei radiogramă de la 17 Martie curent guvernul Sovietelor nu a primit nici odată un răs cifra România pures. In această telegramă guvernul Sovietelor declarase de ce Varșovia nu e posibilă ca localitate pentru trateziveie de pace și de ce e de preferat Charkovul. Rusca este și acum, ca și in trecut, gata să reguleze toate cestiunile în modul cel mai amical și invită guvernul român, dacă el ar dori să aleagă pentru tratative altă localitate decât Charkovul, să-i comunice numele acesteia. ssas ■WWK» w. -Haw* hbww vmtmmwim Vineri 20 August 1920 dimineața 5 as Ja« Poporani din lumea ’ntreagă Astă-seara serbăm In marele nostru teatru „CARAVUS1” a 52-a reprezentație a revistei „Al GhISIT ADRESA“ de Ourstoy, care ne-a redat în chip magistral, frumosul poem !aüunta BuL Histru cu Tisa“« Iubitul cântăreț Tănase le va cânta dorul visul împlinit* Mercur! 25 August va avea loc premiera revistei ,,ALTA LA BAND“ de Durstoy - Nik, care va întrece în montare» toate cele 4 reviste reprezentate de „Cărăbuș“ de la înființarea acestui teatru. Greva de la S.T.B* spre aplanare Aseară au avut loc tratative la Ministerul de interne în chestiunea grevei de la tramvaie. S-a ajuns la înțelegere asupra punctelor de propus arbitrajului și a rămas numai ca cele stabilite să fie propuse aprobării pe de o parte consiliului de administrație a Societății și pe de alta personalului grevist. Dacă nu vor interveni noi încurcături, e probabil ca astăzi după amiază să avem tramvaie Astăzi $i in fiecare seara la orele 8 lum. «seara precis le TEATRUL ALHAMBRA Senzațional Program de Varietăți în frunte cu Doi Karavaieff Primii dansatori de la Opera Mare din Petrograd și cei mai buni dansatori ruși din lume. (Cines Atzoris) (Doi Humbert’s) Fenomenal număr de saluturi mortale Oameni de fier Cassa de bilete deschise în permanentă 28130 ISAMICU FURNITURI DE MODE pentru modiste prețuri de Engros Pesagiul Macca No. 2 28132 Orașul Demerdgi ocupat de greci Comunicatul grec de azi anunță: Urmărirea forțelor turcești, cari atacaseră batalioanele noastre, continuă de trei zile. Operațiunile au un caracter local. Alaltă ori trupele grecești urmărind pe dușman au ocupat Bemerdgi. Regimentele tucești cari apărau acest oraș s’au retras suferind mari pierderi. Urmărirea continuă. PARCUL OmISANU — Compania Lyrică Maximilian Leonard — Azi Joi 19 August 1920 Fibra din Stambul Vineri 20 August 1920 Secțiile în Carnaval Biletele se găsesc de vânzare la Agenția Teatrală Română Pasagiul Imobiliara și seara la Casa Parcului. GRADINA BLANDUJEI Comp. CIGANLIA Azi JOI 19 August Marele succes Extraordinară comedie în 3 acte Deși acțiunea piesei e redată într’un mod cuviincios, Direcțiunea Companiei sfătuește să nu ia parte Domnișoarele Biletele la Mag. de muzică Degen lângă Capșa. *i seară la Casa Teatrului. Grădina »Astoria* Comp. Lirică „ELISES“ Dir. artistic O. CARUSSI Dir. Activ la BLUM Azi JOI 19 August Marele Succes Celebra Operetă Parizienă si „Flup L.“ cu d-nele Steia Bowy Lulu Chiriac El. Pauli, Tamara etc. și d-nii G. Carussy Jean Nicolescu, Kanner, Chimpefeanu, Chamel, Chiriș, Niculescu etc. Prima Balerină d-ra Brofm titula’cal. Aletele Io FeHer Mii IM de cea mai bună calitate pentru calorifere, sobe Godin, de teracotă, pentru forje etc. de vânzare cu preț convenabil. Mostrele se pot vedea la birou. „Comerțul General“ Soc. în nume colectiv BUCUREȘTI Strada Smârdan 23—27 Telefon 23/71 ____ Butoaie unui stejar 200 litri de vânzare adresa Sabetay Piața Sf. Anton 5_____________5705 Lucliliai AVOCAT Str. Orafioasă No. 2 prin Calea Călărașilor* Consult. 8—9 a. m. 6—8 d. a. Telefon 31/292-28008 Mimi fiomâva si aptidabile și lumile can si de amență au vânzător de branșă. Bine retribuit. A se adresa in Calea Vitoriei No. 67 la Serviciul Materialelor. ___________________ Ceho-Slovacia România Orice transacțiuni finanei arse remiteri, information! datat felul într’un cuvânt ori ca a faceri de bancă și Comerț tanesnește Banca Română de Comerț fi de Credit din Praga. Capital 20 milioane — București Lipscani a— Se caută La fabrica de Mezeluri N. Constantinescu un bun maestru plătit 36 mii de lei anual sau 30 c» lunar, masă sau tain și mai mulți lucrători. A se adresa: Cal. Giurași!or 293 București. 4710 Administrator pentru moșie de munte se caută la Administrația Domeniilor Principelui Brâncovean nn Calea Victoriei No. 155. 5714 S| se obțin numai cu E8INTIOTET pentru ca ea fiind preparta pe cale de destueție, iar nu prin fermentație conservă murăturile vreme îndelungată. Expediții în Provincie Desfacerea în București -Str. Sf. Apostoli 14 Telefon 2399 ~ Sî caută un viticultor experimentat cu studii solide și referințe satisfăcătoare pentru o vie de 40 pogoane. A se adresa Bulevardul I. C. Brătianu 44. 28093 LEMHT de FOGCER, FAG tăiere și bir«a uscat/ Cărbuni antracit superior tarnsportat la domiciliu Romulas £. îonesem Sos. Pantiîifilon 37-39 Biroul de vânzare: B-dul Carol 11, Palatul Bancei Națiunei. 20-28066 tafe»juriUular — Declarațiile d-Ini Argetoianuu asupra crizei — In urma semnificativei demonstrațiuni, care a avut loc la Cameră din partea majorităței înpotriva d-lui Argetoianu, cu prilejul unor interpelări, guvernamentalii și au dat cuvântul de a se întruni la ora 6 și jum. în localul clubului din Bulevardul Lascar Catargi. Au luat parte un mare număr de deputați și senatori. Ședința se deschide sub președenția Părintelui Lucaci. D-l Argetoianu luând cel dintâi cuvântal expune în esență următoarele: că guvernul fiind din punct de vedere constituțional expresiunea majorităței și aceasta a țărei, d. general Averescu care înțelege să fie solidaritate în Întregul guvern și acord între majoritate și guvern, este silit a prezenta Suveranului demisia guvernului in urma regretabilului incident de la Cameră. D-l Petrovici în numele majorității roagă pe d. Argetoianu să se prezinte d-lui general Averescu și să-l asigure de devotamentul neștirbit și deplina încredere a majorităței în guvern. Ca atare d-sa conchide că nu poate fi vorba de demisia guvernului întrucât majoritatea este perfect mulțumită de actele guvernului, iar votul Camerei prin care s-a admis urgența cu privire la desvoltarea interpelării anunțată de un membru al partidului, a fost luată prin surprindere. Majoritatea a acceptat cu aplauze cele expuse de d. Petrovici în urma cărora d. Argetoianu a părăsit adunarea pentru a se duce la d. general Averescu, spre a-i comunica rugăciunea majorităței. După aceea au mai vorbit d-nii Ioanițescu, Demetrescu Prahova și câțiva deputați basarabeni cari au condamnat atitudinea puțin politică a celor doi interpelatori guvernamentali, cari prin lipsa lor de tact și experiență au pus guvernul într’o situațiune delicată. La urmă s’au discutat diferite chestiuni privitoare la organizarea partidului și clubului, alegându-se un comitet de zece persoane cari au și rămas la club să delibereze asupra celor de mai sus. Se crede că cei doi Interpelatori ai majorităței, își vor retrage interpelarea mâine, căutând o formulă care să concilieze demnitatea lor personală cu prestigiul guvernului. Ormvinic Incendiata Drăgășani UN INSTITUTOR MORT IN FLĂCĂRI R.VALCEA, 18. — Azi noapte, la orele 1 a isbucnit un groaznic incendiu în localul școalei primare de băeți din Drăgășani, care a fost distrusă complect. Institutorul Ilie Marinescu voind a se urca la etaj spre a salva o sumă de peste una sută mii lei, a fost cuprins de flăcări și a ars complect. Pagubele sunt enorme. Focul a putut fi cu greutate localizat. Primul procuror și prefectul au plecat imediat cu automobilul in localitate, Coresp. de la C.Jb. nt. trenul special care trebuia să plece aseară din București la Iași cu persoanele care vor asista la transportarea capului lui Mihai Viteazul, a fost amânat pentru Sâmbătă seara, deoarece majoritatea persoanelor oficiale sunt reținute în Capitală, spre a participa la recepția mareșalului Joffre.  Bela Tantra PARCUL OTETELEȘANU. — „VOEVODUL ȚIGANILOR“. — Debutul sopranei Simionescu- Dulma. Aseară compania Maximilian-Leonard a reluat, înaintea unei grădini arhipline, Voevodul Țiganilor— ceea ce dovedește că muzica vechilor și bunelor operete continuă a exercita atracția-Reluarea s’a făcut cu prilejul debutului unei noui soprane, d-na Adina Simionescu-Dalma. Debutanta e posesoarea unei voci de soprano acută de o întindere respectabilă, destul de comunicativă, caldă, luminoasă, care a plăcut. In joc, dicțiune și nuanțe are încă imperfecțiunile firești ale începătoarei, dar e desigur un element care, muncind serios, și-ar putea croi un drum frumos. D. Leonard a reapărut cu toată autoritatea experienței sale în Barn- Bay. Pentru Stupan și Arsena s’ar putea găsi elemente mai la nivelul tradiției în care s’a cântat capodopera lui Strauss. D-na Mavrodi e o Cipra de o amploare vocală remarcabilă și un joc bine studiat. D. Pleyer conduce în tempo giusto. De la galerie