Dimineaţa, august 1923 (Anul 20, nr. 6013-6041)

1923-08-05 / nr. 6015

A V Criza prezidențială care s'a produs în Statele Unite prin moartea neașteptată a președint Constituției americane, ocupă în moment, nimic din situația politică a Statelor Unite și nici din poziția Americei față de problemele europene. Până la alegerea prezidențială fixată pentru 1924, succesorul lui Harding, vice-președintele actual care, potrivit Constituției americane ocupă în mod automat demnitatea de președinte, va continua, desigur, politica actuală. Incontestabil însă, că problema Intervenției Statelor Unite în conflictele europene va juca un rol de căpetenie în campania electorală care poate fi socotită de pe acum deschisă. Dar oricare va fi sfârșitul acestei campanii, fie că se va alege tot un președinte republican, fie că democrații vor reveni la putere, e greu de admis că America va renunța complect la principiul neintervenționist, care a constituit platforma alegerei cu o atât de mare majoritate a lui Harding. Spiritul public american, în mare majoritate, ține încă la doctrina lui Monroe și el s-a manifestat destul de categoric cu prilejul înlăturării lui Wilson, pentru a putea presupune că în opinia publică a republicei nord-americane s-ar fi produs vreun reviriment decisiv in această privință. De la ideea acceptărei unei curți de justiție internațională cu arbitraj obligatoriu până la intrarea Americei în Liga Națiunilor sub forma ei de astăzi este o mare distanță. Iată de ce dela viitoarele alegeri prezidențiale nu sunt de așteptat mari surprize în ceea ce privește atitudinea Americei față de problemele europene. Și nici dela principiul dezarmărea, susținut cu atâta căldură de inițiatorul conferinței din Washington, America nu se va abate. Cererea unei acțiuni internaționale pentru dezarmarea generală va răsuna mereu din America, în timpul crizei care continuă să bântue Europa, ca o chemare la dezmeticire. L N. Siliana gravita iioaria Criza prezidențială din Statele unite președintelui Harding Ultima lui Adüilotorie Paris, 3 August. — Agenția Havas anunță din San Francisco Harding președintele Statelor Unite, a încetat din viață. * San Francisco, 1. — Am seară pe la orele 7 pe când sta da vorbă cu membrii familiei sale, președintele Harding a încetat, pe neașteptate, din viață! Medicii cred că moartea a provenit dintr*un atac de apoplexie. Ultima citatorie Acum câteva zile ni se anunțase că președintele Harding pleacă într’un rung voiaj de câteva săptămâni în timpul căruia el avea să străbată și să Inconfutală. Harding a contractat o intoxicație din cama unor vaci și, fiind transportat la San Francisco, moare acolo, în plină patera. Se vede că pământul inospitalier al Alaskăi nu îngădue asemenea îndrăzneli. Ales la președinție în 1919, după demisiunea președintelui Wilson, Harding reprezenta partidul republican. Politica războinică a partidului democrat condus de Wilson, pierduse în acel moment orice popularitate. Opinia publică era ostilă oricărui amestec in treburile europene. Ea nu aproba nici tratatul de la Versailles, nici pact«» Ligei Națiunilor, nici pactul de garanție franco-anglo-american. Programul cu care s-a ale. Harding a fost: Aplicarea severă a doctrinei Monroe. Pe de altă parte el susținea cu îndârjiri ideea prohibițiunei alcoolului. Acest program a fost respectt, începuturile au fost grele, pentru că pe vremea aceea secretarul de redacție era și încasator de abonamente. Existența ziarului era mereu primejduită de lipsa de încredere a abonaților. Alegerea ca președinte al Statelor Unite se făcu prin luptă mare, împotriva contra-candidatului Cox. Harding a fost al douăzei și optulea președinte. Iată lista complectă a celorlalți 27 oameni politici cari de la 1&9 au tinclus Statele Untte: Washington, John Adams, Thomas Jefferson, James Madison, James Monroe, John Quincy Adams, Andrew Jackson, Martin van Buren, William Harrison, John Tyler, James Polk, Zacharla Taylor, Miliard Fii mo re, Franklin Pierce, James Buckanan, Abraham Lincoln, Andrew Johnson, Ulysae S. Grant, Hayes, Garfield, Arthur Chester, Grower Cleveland, Harrison, Mac-Kinley, Roosevelt, Taft, Wilson. Zece dintre aceștia: Washington, Jefferson, Madison, Monroe, Jackson, Lincoln, Cleveland, Mac-Kinley, Roosevelt, Wilson, au fost realeși. Doi au murit la exercițiul funcțiunei: Harrison și Taylor, iar Lincoln, Garfield și Mac-Kinley au fost asasinați Afară de cinci—șense, ceilalți n’au jucat nici un rol mai însemnat în politica mondială. Filateliștii au efigia lor pe mărcile poștale. Bulgaria și conferința de la Sinaia Dadarafiile ministrului de externe bulgar Sofia, S. — Colonelul Calfoff, ministrul de externe bulgar, primind pe ziariști, a făcut declarațiunile ca urmează: — „Deciziunile conferinței de la Sinaia sunt favorabile Bulgariei. ”Reprezentanții autorizați ai statelor veterne turnă au recunoscut că lovitura de la 9 iunie a fost un act impus de voința poporului ți care a contribuit Imun la salvarea statului In urma atitudinei prietenoase a conferinței de la Sinaia, avem, convingerea că relatiunile noastre cu statele ce formeasza tipca Antard, vor deveni câlt se poate de bune. Colonelul Calfoff a arătat apoi că unirea vechilor partide de guvernământ bulgare, iânpunându-se de către missele populare se va realiza cu siguranță. Maiagraria de la Petri 800 de țărani in luptă cu un pluton de Jandarmi Țăranii și-au făcut singuri dreptate (județul R.Sărat) RAMNICU-SARAT. 8. - In comuna Putreda a avut loc astăzi un grav conflict, urmat de agresiune. Intre locuitorii acestei comuni si un pluton de Jandarmi. De unde vine nemulțumirea Se știe că moșnenii din Putreda sunt in proces ca moștenitorii prințului Sutzu. pentru posesia a 16.000 pogoane pământ Azi dimineață locuitorii s’au dus sft-și ridice fânul de pe locul in litigiu. Aci au fost întâmpinați de plutonul de jandarmi comandat de plutonierul Titu, dela secția Topilcen. La încercarea sătenilor de a-și ridica fânul, Jandarmii s’au opus. ADUNAREA ÎNTREGULUI SAT.— Atunci țăranii au dat de jure un sat și imediat s-a adunat pe locul cu cearta, întreg satul, locuitori in număr de 800. JANDARMII TRAG FOCURI Jandarmii au tras focuri. Din fericire n'au fost loviți nici unul din beligeranți, rănind numai ușor pe Radu Bârsan, un bătrân veteran de la 1877. S’are produs fără îndoială o mare vărsare de sânge, datorită find starea de agitație, pe această chestie, a locuitorilor din Putreda. Dar aceștia, in urma sfaturilor si intervențiilor făcute de mai mulți fruntași ai comunei, s’au recules din starea de enervare si s’au retras. TARANE SI-AU LUAT FÂNUL Cu toate acestea, țăranii au reușit să-și ridice aproape tot film. TOTUȘI CA JANDARMII AU FOST DREPȚI final fusese tăiat de jandarmi, lucrând tn dijmă la proprietar. Sătenii au respectat această dijmă, lăsând jandarmilor ceiace li se cuvenea lor, pentru mintea tăiatui. ■ii—.... I—-----------, R. Fine. Misiunea americană în Germania D. JAMES C. DAVIS Ministrul de lucrări publice al Statelor Unite, sosit la Berlin în fruntea unei misiuni americane însărcinate cu studiarea situației din Germania. Chtiti mâine ,,Pagina Copiilor“ jure întregul continent al Americii de Nord. In călătoria aceasta care avea să fie o sărbătoare a avântului american, Harding trebuia să meargă și la Alaska, această colonie nordică a Statelor Unite și se sublinia că este pentru prima oară că un președinte al Americii vizitează acea regiune. Călătoria i-a fost tot până acum de Harding și de majoritatea republicană. Bar popularitatea lui era in scădere. Ultimele alegeri care au împrospătat jumătate din senatul american, au fost favorabile democraților. Acum se deschide o luptă care va putea avea o mare înrâurire asupra chestiunilor europene. W. Harding Ultimul discurs al lui Harding Londra, 2. — Din San Francisco se anunță că secretariatul prezidenției a socotit necesar săă publice discursul ce fusese anunțat că-l va ține președintele Harding. Marți seara. La Începutul acestui discurs Harding face un rezumat al politicei sale externe și expune apoi motivele ce ar Îndemna Statele Unite să participe la crearea unui tribunal de arbitraj internațional, precum și la asigurarea executând tratatelor cu privire la desarmare. Ar fi de dorit, spune apoi acest discurs, in interesul păcei, ca Statele Unite să recunoască guvernele din Rusia și din Mexic. In ce privește Rusia sovietică, morala internațională oprește recunoașterea sovietelor. Statele Unite vor să desvolte ideia păcei și să restrângă pericolul răsboiului printre națiuni Cel mai bun mijloc pentru atingerea acestui scop ar fi crearea tribunalului internațional Revenind apoi la situația din Rusia, discursul lui Harding spune că pentru desvoltarea Rusiei ar trebui ca guvernul să încapă pe mâini mai bune și să se elimineze idele false ce domnesc astăzi în Rusia. Abia după extirparea greșelilor fundamentale, s-ar putea vorbi de recunoașterea oficială a sovietelor. ■Wappen Harding - Scurta notiță biografiei - Agenția Havas, din San Francisco, anunță că Harding, președintele Statelor Unite a încetat din viață. Moartea lui Harding, provoacă înainte de vreme, frământările obișnuite in viața politică a Americei cu prilejul alegerii președintelui. In Europa iarrăși va fi tulburare, nn așteptarea noului ales, care prin programul lui politic va continua sau va renunța la sistemul Harding, ce consta în retragerea Americei din treburile europene până când Europa nu consimte la o politică de dezarmare. Iată cum o simplă intoxicare cu raci, care provoacă moartea șefului Statelor Unite, poate avea o enormă înrâurire asupra politicei mondiale. Cariera politică a lui Warren Harding, ales la 9 Noembrie 1920 reședinte al Statelor Unite, este obișnuită în țara dolarilor, dar uimește totdeauna pe cei din Europa. Era fiu de țăran. Tatăl și bunicul său trăiau în Ohio ca simplii și harnici muncitori ai pământului, până când vânzând toate proprietățile lor, deveniră pionieri, adică ceea ce înseamnă în America cercetători de pământuri virgine, oameni împinși spre descoperiri în săpături, veșnic în luptă cu pieile roșii, atingând vestitul Far-West. Viitorul președinte al republicei făcu școala în câteva orășele din Ohio până când din ucenic de tipografie, apoi reporter de ziar și secretar de redacție ajunse directorproprietar al unui ziar foarte prețu Constantinopol capitala Turcia. Constantinopole, 3 (Kadar). In cercurile turcești se afirmă că imediat după ratificarea păcei de la Lausanne și evacuarea da către trupele aliate, Constantinopolul va fi proclamat capitală a Turciei, unde Adunarea din Argonia își va ține prima ședință cu mare fast. Și „rimași alba” O ceată de bandiți din jurul Renilor, văzând ce importantă are cămașa In valorificarea acțiunilor... sociale, au gândit să adopte și ei o uniformă-simbol după moda zilei. Și-au ales, deci, cămașa albă, cu intenția vădită de a se deosebi de cunoscuta cămașe neagră. Cămășile albe din Reni au scopuri mai modeste decât cămășile negre: ele întrebuințează procedeele violentei numai asupra ferestrelor și ușilor caselor particulare, pe când se știe că cele negre utilizează mumitele procedee numai pentru forțarea ferestrei casei Statului. E de notat numai ce însemnătate tind să aibă în ideologia socială viitoare: cămășile, pantalonii, bretelele, ciorapii, Jartierele si celelalte vestminte intime pentru calificarea „partidelor“ si exprimarea principiilor !.* Ch. — • • • —wwBB* i Femeie-deputat fir? Turr v.?* I D-NA KEMAL Prima femee aleasă parlamentul otoman. deputat în 4 Marea grevă dela Căile ferate Măsurile pentru aprovizionarea Budapestei Proclamarea știrea da asedisi Budapesta. 2. Mecanicii dela căile ferate cerând să fie plătiți în valoarea aurului, principiu pe care guvernul nu-l refuză însă nu poate să-l aplice imediat din lipsă de mijloace legale au declarat greva. Participă la mișcare trei mii de mecanici și trei mii de fochiști. Tratativele continuă și cercurile guvernamentale speră ca lucrul să fie reluat în scurtă vreme. La gara de Vest după amiază s'a întrerupt vânzarea biletelor, însă la gara de Est ea continuă. Direcțiunea căilor ferate caută să evite întreruperea traficului, condează guvernul în acțiunea împotriva grevei. Consiliul de miniștri a autorizat pe ministrul de Justiție să publice o ordonanță cuprinzând toate actele violente prohibite pe căile ferate, interzicerea adunărilor armate și a violentelor comise împotriva persoanelor particulare spre a se Împiedica de la Împlinirea datoriei. Pedeapsa cu moarte este aceia care lovește pe delicvenți Ordonanța e semnată și de primul ministru contele Bethlen. O vedere din Budapesta Măsurile gubernului ungar împotriva grevei TRAFICUL RAPID ȘI ORDINAR SUSPENDAT Budapesta. 3. — Direcțiunea căilor ferate de stat publică un comunicat în care se arată că în urma grevei mecanicilor traficul ordinar al trenurilor e suspendat pe toate liniile. După ora 5 d. a. nu s’a efectuat decât traficul redus al trenului omnibus. Membrii Adunării Naționale se Proclamarea stărei de asediu în Ungaria Budapesta, 3 (Rador). Î 1n urma declararea grevei generale la căile ferate, poliția a prestat pe șefii greviștilor. Guvernul a decretat starea de anceräu. Comitetele cu organizație ale greviștilor est vast dizolvate. S-au măsuri pentru asigurarea transportului de abrr rrnte pentru Budapesta. Nu toate partidele susțin guvernul, șeful partidului țărănist și ajată demisia din coaliția guvernamentală. Groaznici explozii la Filiopoli (Bulgaria) ----------- Numeroase clădirifărâmate.-Zece cadavre scoase până acum de sub ruine SOFIA. 3. — Eri, s’a produs la Filipopoli, celebrul „oraș al florilor“, o mare explozie care a costat viata mai multor frate omenești Relatăm mai jos în amănunțime desfășurarea faptelor . Locuitorul Vasie Iancof, de fel din Filipopoli, care se îndeletnicea cu fabricarea artificiilor și bombelor false, s’a aprovizionat ori cu o însemnată cantitate de dinamită și alte explozibile. Din neglijenta lui Iancof, sau a altcuiva din ai casei, explozibilele au luat foc, făcând explozie cu o violentă într’adevăr spăimântătoare. Casa lui Iancof a fost în întregime asvârlită în aer. Din pricina sguduiturilor puternice ce au urmat exploziei, vreo alte 10 clădiri din vecinătate s-au dărâmat. Geamurile întregului cartier au fost sparte. La locul nenorocirei au sosit imediat pompierii, cari au proceda lt înlăturarea sfărâmăturilor casei fabricantului de auîicil găsind dedesubt cadavrul lui Iancuf, al soției sale, precum și a patru copii ai săi Tot sub aceste ruine au mai fost găsite cadavrele unui soldat și al unei servitoare. Sub dărâmăturile unei clădiri vecine au mai fost găsite încă două cadavre. Operațiile de curățire a terenulai continuă și se crede că se vor mai scoate încă vreo câteva cadavre. ZIARUL DIMINEAȚA— Cupon de premii — Seria II-a — No. 4Q ‘ Strângeți aceste cupoane! Adunând 90 de cupoane consecutive primim cinci bonuri de participare la tragerea marilor premii oferite gratuit de ziarul „DIMINEAȚA". TRAGEREA IN LUNA SEPTEMBRIE —