Dimineaţa, decembrie 1923 (Anul 20, nr. 6132-6160)

1923-12-01 / nr. 6132

A Y k X Cum se prezintă situația în Grecia Avem înaintea noastră ultimile ziare de la Atena. Ținem să remarcăm cu această ocazie că numărul ziarelor cari mai susțin cauza dinastiei scad mereu. Cele mai puternice și mai răspândite jurnale grecești au trecut hotărît de partea republicei. Printre acestea trebuesc enumărate organele de publicitate,cari apără politica lui Venizielos. Din știrile date de aceste ziare situația se prezintă în felul următor: Venizelos care continuă să stea la Paris, cu toate rugămințile și cererile ce i se adresează de a se întoarce la Atena, sfătuește prin numeroasele scrisori și telegrame trimise, pe partizanii săi să nu se prezinte în alegerile generale cu program republican și să se abțină de a face cauză comună cu partidul intitulat „Uniunea Republicană“. Aceasta nu însemnează însă că Venizelos e pentru menținerea dinastiei. In repetite rânduri el s’a declarat ca partizan al înlocuirei monarhiei prin regimul republican. Venizelos nu admite, în primul rând, ca proclamarea republicei să se facă pe căi violente și printr’o lovitură de stat. Al doilea, cere ca chestiunea alegerilor să fie despărțită de chestiunea schimbărei formei de guvernământ. După părerea lui, în programul electoral nu trebue să figureze această chestiune. Să se aleagă întâiu parlamentul și după aceia să se recurgă la plebiscit pentru menținerea sau înlocuirea dinastiei. De altfel, e convins și el că rezultatul plebiscitului nu poate fi decât favorabil regimului republican. * Aceste vederi ale lui Venizelos au produs o ruptură în sânul partidului său. (Remarcăm că partidul venizelist se intitulează oficial „partidul liberal“). , Cea mai mare parte din partizanii săi au și încheiat o înțelegere cu partidul „Uniunea republicană“ și prezintă liste comune la alegerile din ziua de 16 Decembrie viitor. Rămâne așadar o minoritate venizelistă, care se prezintă la alegeri conform instrucțiunilor primite de la șef. Cât despre guvern, acesta nu-și ascunde de loc sentimentele sale republicane și hotărîrea de schimbare a formei de guvernământ. Colonelul Plastiras este de asemenea câștigat definitiv pentru cauza republicană. Numai atât că vederile guvernului și ale colonelului Plastiras diferă de cele ale lui Venizelos în ceia ce privește modul cum trebue înfăptuită schimbarea de regim. Primul ministru Qonatas și colonelul Plastiras sunt, ca și Venizelos, împotriva unei lovituri de stat,dar socotesc că rezultatul alegerilor generale să fie hotărîtor și să nu se mai recurgă ulterior la un plebiscit. Dacă, precum se poate afirma cu certitudine, alegerile din 16 Decembrie dau o majoritate republicană, prin aceasta chestiunea formei de guvernământ să fie tranșată. Regele va fi invitat să abdice și se va proclama republica. După toate probabilitățile, pare sigur că aceasta va fi soluțiunea cea definitivă. A # La rândul lor, și regaliștii încearcă să-și strângă rândurile, dar nici ei nu-și fac iluzii. După informația dată de un ziar de la Atena, ei ar fi chiar pe punctul de a se abține deja alegeri. ___________ N. B. in jurul atentatului contra legației franceze din Budapesta CE AU URMĂRIT ATENTATORII Budapesta, 29 (Rador). — Ministrul de interne a declarat ziariștilor că Marffy și complicii lui au declarat la interogatoriu că au comis atentatul în conntra legațiunei franceze pentru a împiedeca împrumutul ungar în străinătate și pentru a păgubi actualul guvern. Sosirea Șahului Persiei la Paris Lafayette. 29. — Franța. — șahul Persiei a sosit Miercuri seara la Paris, fiind salutat la Care de Lyon, de reprezentanții președintelui republicei franceze și ai primului ministru. După ce va părăsi Parisul, Șahul intenționează să viziteze Riviera. HAMAD KADJAL Șahul Persiel Offlrindo zilei S’aconducte de apă de la Ziarele Iar apa cu sticla ?, " X..-.'... conducta gt jam lost to spățărie să iau nițică apă de ' •" ... 's, - . • România și evenimentele din Grecia Suveranii Greciei vor fi găzduiți la Bicaz Mica Antantă se va ocupa de situația din Grecia In ultimiele zile se pare că situația din Grecia s’a agravat mult. Știri de tot felul, din cele mai alarmante, circulă în toate părțile și totuși nimeni nu poate spune care estedevărata situație de acolo. Guvernul nostru și mai ales Palatul arată un viu interes față de situația din Grecia și zilnic sosesc lungi rapoarte telegrafice din partea d-lui Djuvara, ministrul nostru plenipotențiar la Atena. Se pare după știrile ce sosesc, că situația devine din zi în zi mai gravă. Deși alegerile au loc tocmai la 16 Decembrie, totuși tensiunea între partide este foarte puternică. Gravitatea stă în faptul că mișcarea republicană și-a concentrat activitatea numai în Atena, căutând să exercite de acolo o presiune asupra opiniei publice elene. Totuși cercurile oficiale, cred că nu trebue pusă prea multă bază pe seriozitatea acestei blocări.. Unul dintre importantele personagii cari au fost în ultimul timp la Curtea regală din Atena, cu o misiune oficială, ne spunea cât de slabe sunt forțele revoluționare și în acelaș timp cât de puternică este teroarea ce o exercită cei câțiva conducători ai revoluției, în frunte cu colonelul Plastiras. Nimeni nu poate să critice linia de conduită — vădit republicană — ce și-a propus să urmeze comitetul revoluției, și cine îndrăznește s’o facă este imediat arestat. SUVERANII GRECIEI ASTEAPTA Regele așteaptă in liniște hotărârea Adunării Naționale ce se întrunește ki 1 Ianuarie și numai după ce aceasta se va pronunța paatra altă formă de guvernământ decât cea actuală atunci va pleca. Regele George a și făcut cunoscut această intense familiei noastre regale Intr’um din scrisorile trimise în ultimul timp. Cercurile palatului manifestă oarecare îngrijorare asupra sigurantei personale a regelui si reginei Greciei. In această privință, după cum se afirmă, d. Djuvara ministrul nostru la Atena, oprimă formale asigurări din partea colomeli. Plastiras, președintele Consiliului grec. — ..Grecii nu vor îndrăzni să mai repete gestul abominabil ce au făcut în cursul revoluției; „cuțitul cu care ucidem s’a tocit ! Toate puterile europene s’ar ridica dacă s’ar aduce cea mai mică atingere persoanei Suveranului. UN DEMERS AL ROMÂNIEI ? O chestiune interesantă ce se frământă, nu atât la noi cât mai cu seamă în ziarele străine, și în special în presa din Balcani, este ce anume atitudine vom lua noi față de situația din Grecia. O mare agenție telegrafică din străinătate, „Radio“, aui anunțat următoarele : Guvernul român ar fi hotărât că e cazul când Grecia va deveni republică a cand toți supușii greci vor fi expulzați din țară în 24 ore“. E surprinzător cum o versiune atât de lipsită de seriozitate izbuttește totuși să-și facă drum. România, ne-a spus ori unul dintre membrii guvernului urmărește de aproape desfășurarea evenimentelor din Grecia. De o Intervenție care să aibă ca scop să determine pe actualii conducători ai Greciei să-și schimbe politica, nici nu poate îl vorba, deoarece ne-am pune într’o situație ridiculă. D. Djuvara, ministrul nostru, nu întrevederea atât de mult comentată, n’a făcut decât să arate delor din Atena tot răul ce aduc aceste tulburări interne în consolidarea unor relații stabile cu statele vecine. MISIUNEA D-LUI MITILINEU? Se mai vorbea în ultimul timp în unele ziare că d. I. Mitilineu, fostul ministru de interne, ar fi fost trimis într’o misiune la Altena. Noi nici n’am înregistrat știrea, fiind siguri că sa nu putea corespunde realității Situația este următoare: D. Mitilineu, în calitate de membru în consiliul de administrație al Băncii Generale, a plecat la Atena cu însărcinarea de a face cu unele bănci din Atena un aranjament în privința unor plăți întârziate. * Din cauza curentului puternic se pare că republicanii vor reuși și fie aceea cercurile Palatului se și pregătesc să prânzească pe regele și regina Greciei. După cum am fci informați surctrîi Greciei vor locui la început in castelul regelui de la Bicaz — acolo unde a vrat familia regală în timpul refugiului. Mai târziu li se va amenaja ca locuință una din aripi ’r «tuRui • Cairo» ® eni. » Contrariu oelor afirmate până acum, suveranii Greciei în cazul când se va produce schimbarea regimului — se vor îmbarca imediat pentru România și nu pentru AgniSg cum s’a spus. CONFERINȚA MICEI ANTANTE IN CHESTIA GRECEASCA Chestiunea grecească va forma obiectul unor vii discuțiuni în Conferința Micei Antante ce se va întruni la Belgrad. In ultimul moment aflăm că data deschiderei conferinței a fost fixată pe ziua de 27 Decembrie, tocmai cu prilejul zilei de naștere a reginei Marioara a Iugoslaviei. In această conferință Mica Antantă își va stabili precis punctul său de vedere față de evenimentele din Grecia. I. NEDELEA --------- REGINA ELISABETA REGELE GEORGE 4L Fraudele cu împroprietăririi importante descoperiri Patru funcționari au fost arestați Cercetările privitoare la fraudele săvârșite cu ocazia împroprietărirei țăranilor, iau proporții însemnate. Întrucât d. judecător de instrucție de la car. II a făcut noi și importante descoperiri, cu privire la vinovăția unor funcționari publici, cari au fost ori arestați. După arestarea d-nei Maria Călinescu, care e învinuită de trafic de influență, prin faptul că lua bani de la țărani, spre a se obține anumite avantagii pe lângă funcționarii casei centrale și a comitetului agrar, instrucția a căutat să stabilească cine a luat sumele de bani. In acest scop indicațiunile date de d-na Călinescu au fost prețioase, întrucât judecătorul s-a putut Îndrepta și în contra acelora bănuiți. ALTE PATRU ARESTĂRI In adevăr de două zile au fost ascultați mereu patru funcționari de la comitetul agrar, spre a se stabili din mărturisirile și confruntările lor dacă au luat mită in vederea serviciilor pe caii le făceau țăranilor. Acești funcționari sunt d-nii: Gh. Dimitriu, directorul comitetului agrar D. Bogdan șef de serviciu, Ion Petresen registrator, P. Nicola a impiegat. Eri la ora 6 după ultimul interogatoriu ce li s'a luat celor patru, d. procuror Gorgos a deschis acțiune publică iar d. Judecător de Instrucție a emis împotriva lor mandate de arestare, depunându-i la Văcărești. CERCETĂRILE CONTINUA Doar unii din ei, atu, mărturisit judecătorului de instrucție că au luat sume de bani prin intermediul d-nei Călinescu, care obținea astfel pentru țărani admiterea contestațiilor la comitetul agrar. Deși ceilalți inculpați tăgăduesc de a fi luat bani, totuși judecătorul de instrucție și-a făcut convingerea vinovăției lor din declcrațiunile date de țărani . întregul fir cd acestei afaceri va fi descoperit cu oarecare greutate, deoarece țăranii nu vor să denunțe pe funcționarii mituiți pentru că se tem să nu li se ia pământul înapoi. Mandatele de arestare dle celor patru funcționari vor veni mâine spre confirmare in fața tribunalului Q afacere senzațională la Iași Descoperirea unei organizațiuni care falsifica bancnotele de 500 lei Un mare proprietar și alte persoane de vază implicate mărite — rezultă că nu este exclus ca pe faptul acesta de falsificare de bancnote să se grefeze o afacere senzațională, care te constituie un scandal public și poate chiar și unul politic. Organizatorii spun că IAȘI. 29. — Am relatat pe scurt întâmplarea datorită căreia s’a făcut prima descoperire într’o afacere de bancnote false: băiatul Alex. Măcărescu, mergând să cumpere niște cartofi in piață, a prezintat negustorului o hârtie de 500 lei falsă. Luat de scurt, Măcărsecu a făcut mărturisiri cari au dus la descoperiri senzaționale și cu totul neașteptate. NOUĂ AMĂNUNTE Ăl El a afirmat că a primit hârtia de la un tânăr anime Murgescu. Acesta fiind chemat ți cercetat, a făcut declarații senzaționale. Curând după aceasta a fost arestat și tatăl lui Murgescu, proprietarul unei moții în comuna Ipate din jud. Vaslui. S’a trimis imediat spre cercetare acolo, și răspunsurile par a dovedi că chiar acolo funcționează o fabrică pentru fortificarea de bancnote a 500 lei. După toate aparențele, în această afacere sunt implicate mai multe personaje cea mai bună condiție socială. * Se vorbește de o personalitate bine cunoscută din Iași care este chiar in acest moment chemată la prefectura de poliție, cum și de un specialist în desen din Huși De asemenea sunt urmărite mai multe persoane cunoscute din Vaslu. Autoritățile păstrează încă discreție asupra arestărilor făcute. Se pare că in Ardeal s’ar fi plasat un foarte mare număr de bilete falsificate. * N.R. Din informațiile culese la autoritâțile centrale în măsură de a cunoaște cele ce se stiu până acum din înceririle instanțelor, de uriAȘI. 29. — Afacerea bancnotelor false o instruește personal prefectul de poliție. Acesta a avertizat pe funcționarii săi că dacă va face vre-o indiscreție vor fi concediați. Ancheta se face in cel mai strict secret. Prefectul lucrează fără concursul parchetului. Astăzi la orele 10 dimineața prefectul de poliție a convocat pe ziariști pentru a le da ultimele amănunte în jurul recentelor descoperiri. FALSIFICATORI VOIAU LA... RIDICE VALUTA Din intornațiunile ce le-am căpătat pe cale particulară, putem da următoarele amănunte: Acei cari au organizat această fabrică au declarat că scopul forificărei bancnotelor nu era câștigul personal. Fabricanții intenționau să urce pur și simplu... valuta. **———■------ .....-----------—----------— voiau la străinătate unde să ducă bancnotele false ridicând de acolo leii românești. Cu plece, cu aeroplanul în mijlocul acesta susțin falsificatorii aduceau un mare servicii țarei. CE DECLARA STUDENTUL MURGESCU Murgescu, student Vl omul 1 la primul interogatoriu a declarat că va desvălui mai târziu lotul in această senzațională afacere. Cei 2 comisari speciali, Papii Botez cari au fost la Vaslui s'au întors in localitate. Fabrica a fost descoperită in comuna Ipate din județul Vaslui Au fost aduse la Iași mai multe persoane cari fac parte din lumea bună, NOUI INTEROGATORII Au fost Invitate la poliție mai multe persoane pentru a da oarecari lămuriri. Astfel au compărut Înaintea proiectului, d. maior Mărgăritescu și un inginer bine cunoscut in cercurile bune. In comunicat al casei împroprietăririlor de la Casa centrală a Împroprietărirei, ni se trimite următorul comunicat : In ziarul „Universul“ cu data de Joi 29 Noembrie a. c., sub titlul „Cine-s vinovații de neregulile cu împroprietărirea“ se afirmă că de către Casa Centrală s’ar fi aplicând în mod inegal și fără respectarea legii, sancțiunile împotriva agronomilor cari se fac vinovați de abateri în aplicarea reformei agrare. Pentru lămurirea cazurilor la cari articolul de mai sus face aluziune, comunicăm următoarele: Semnalându-ni-se că în județul Dolj s’ar fi petrecut unele nereguli, s’a rânduit o cercetare, în urma căreia funcționarii cari au fost vinovați, și cari erau fost găsiți înscriși în Corpul agronomic, au fost deferiți Comisiunii disciplinare instituite de legea acelui corp și 11 s’au aplicat pedepsele pronunțate de comisiune. Funcționarii cari nu erau înscriși în corp și cari deci nu puteau fi deferiți comisiunii de disciplină, au fost pedepsiți pe cale administrativă, în aceea măsură și proporție în care fuseseră pedepsiți colegii lor. In ceea ce privește cazul agronomului regional împotriva căruia s'ar fi propus de către un inspector general și de către un inspector pedeapsa destituirii și care totuși ar fi fost numai transferat într-un județ vecin, pare a fi vorba de agronomul regiunii Giubega (Dolj). In adevăr, în urma anchetei făcute împotriva acestui agronom regional, inspectorul general și inspectorul care au făcut ancheta, au opinat pentru destituire. Cazul fiind deferit Comisiunii disciplinare prezidată de un înalt magistrat, aceasta s’a pronunța pentru transferare, pedeapsă care a și fost aplicată. In fine, cu privire la consilierul agricol care ar fi fost transferat fără motiv și fără cercetare, constatăm că singurul caz de transferare care a'a produs în ultimul timp, este acela al consilierului agricol de la Trei Scaune, care, cumpărând pe seama sa și a familiei sale 10 jugăre pământ . Într’un județ suprapopulat — pierduse încrederea atât a proprietarilor cât și a sătenilor, și a fost transferat în interes de serviciu. Casa Centrală, după cum s’a arătat și prin alte comunicate, nu a ezitat niciodată de a aplica vinovaților celeron severe pedepse și totdeodată întotdeauna a cercetat abaterile ce i s’au semnalat și a căutat să descopere pe vinovați, aplicând sancțiunile cu cel mai mare discernământ, independent de orice influențe din afară._____ ZIARUL „DIMINEAȚA” Cupon de premii —■ Seria mea — No. strângeți aceste cupoane! Adunând S0 de cupoane consecutive primiți cinci bonuri de participare la tragerea marilor premii oferite gratuit de slana! ■a Apropiata deschidere a Institutului de înalte studii franceze din România Aflăm că institutul francez de înalte studii în România va fi deschis la începutul lui ianuarie. Bazele acestui institut franco-român au fost puse încă pe timpul călătoriei profesorului PoclHon la București. Institutul va organiza în România conferințe pe la universități și laboratorii. Delegații institutului SIS vor pună în legătură cu confrații lor români și cu studenții. In același timp se vor înființa burse pentru studenți francezi când vor veni în România pentru1 Un an sau doi în scop de studii. In fruntea acestei organizațiuni sunt generalul Berthelot, Robert de Fler» și multe alte nume cunoscute din pleiada profesorilor francezi. Comitetul francez va colabora cu un comitet român în care figurează d-nii Pangra!, N. Iorga, dr. Cantacusini și mulți alții1. ! in pag. 8-a: Mare mișcare In armată