Dimineaţa, iunie 1927 (Anul 23, nr. 7361-7389)

1927-06-09 / nr. 7368

Pagina 6-ak V . Calea Victorie!, 93 PATHEFONUL cel mai mare să mal complect depozit din România in plăci, P A T HE ac $1 safir Si plăci „fflS MASTER'S VOICE" representant autorizat Peste 50 modele de aparate de salon si voiaj Vânzarea In rate Iunare în toată țara, mai convenabil ca la oricine — Cataloage complecte la cerere — FUT distruge repede şi radical PLOŞNIŢELE PLOŞNIŢA, cea mai respingătoare din toate insectele înţepătura ei e dureroasă căci varsă în rană o salivă iritantă. Ploşniţele propagă tuberculoza şi poate chiar cancerul! UN INSECTICID LICHID PERFECT. FIAT este rezultatul unor lungi cercetări făcute de entomologişti şi chimişti vestiţi. Este un produs pur ştiinţific şi distruge în câteva minute cele mai murdare şi supărătoare insecte ca: Muştele, Ţânţarii De vânzare la drogherii farmacii, vopselării, marele magazine, ferării. Exclusivitatea generală DROGHERIA STANDARD, Bucureşti, Strada Zorilor No. 2 Ploşniţele, Gândacii, Furnicele, Puricii larvele şi ouăle lor. Mirodul său este plăcut iar modul de întrebuinţare foarte uşor graţie vaporizatorului ILIT. Nu pătează. BAIEBIHEI Str. Bârailer 31 pune în vânzare cu începere de Vineri 10 Iunie 10.000 perechi ciorapi de mătase pură, marca cea mai reputată, cu preţul der zoriu de Lei 259 perechea in loc de Lei 450 Se atrage însă atenţiunea că nu se vinde mai mult decât 2 perechi de persoană. Galeriile LAMGHAUS STRADA BARATIEI 31 La prezentarea acestui CUPON DE RABAT se reduce 10 la sută din preţurile marcate la raionul de MĂTĂSURI ŞI LENAJURI Valabil până la 14 Iunie 1927 GREBGSTEA EFTINâ Căpriori până la 5.50 Lei 1850 Mp. 3 Scânduri asterială 4 m „ 1500 „ Şipci 52 „ 1200 ., Duşumele geluite „ 60 şi 95 m2 Parchete de stejar „ 260 m2 vinde Fabrica de Duşumele „LOTRU“ Observaţi bine firma „LOTRU“ scris cu litera „L“, Bulev. Ferdinand No. 29, Telefon 53[27 Tramvai 3, 14, 16, 17 şi 18. “ contra şoarecilor şi şobolanilor 9 Martie 1927 Stimate Domn, întrebuinţând Virusul „FULGER” ce Dv., aţi recomandat ca otravă pentru şobolani, am fost foarte mulţumit de efectul ce a făcut după timp de 15 zile am fost complect scăpat de şobolani care erau foarte mulţi şi vă rog a-mi trimite 5 flacoane pentru alţi prieteni ai mei. Cu toată stima, M. fflNCOVICI Comuna Gogoşarii Vechi Oficiul Giurgiu Comenzile se vor adresa d-nul S. Finkelstein Flavian. Calea Moşilor 98, Reprezentant General. Costal anul flacon mic este de lei 90 si anul mare lei 100 in afară de porto poştal si ambalaj. BANCA DE CREDIT MĂRUNT SOCIETATE ANONIMA COOPERATIVA BUCUREŞTI EXTRAS Din Procesul Verbal No. 6 al adunării generale ordinare a asociaţiilor dela 3 Aprilie 1927. După citirea Dării de Seamă a Consiliului de Administraţie şi a raportului censorilor, adunarea aprobă în întregime cu unanimitate, bilanţul şi contul de profit şi pierdere pe exerciţiul încheiat la 31 Decembrie 1926 şi dă deplină descărcarea consiliului de administraţie şi censorilor. Se decide întrebuinţarea beneficiului de lei 325.807 în urma renunţării administratorilor şi censorilor la orice remuneraţie şi tantieme şi a adunării la dividende în modul următor: Lei 32.581.— la fondul de rezervă statutar; lei 100.000.— pentru fondul de cultură, asistenţă socială şi cooperaţie, distribuindu-se instituţiilor după decizia consiliului de administraţie; lei 89.226 la fondul de debitori dubioşi şi lei 104.000.— gratificaţii funcţionarilor Băncii. Adunarea cedează dobânzile asupra depozitelor obligatorii, in scopul formării unui prim fond pentru clădirea unui imobil propriu. Se înlocuesc în mod definitiv administratorii ieşiţi din funcţiunile lor prin demisiune, prin d-nii I. Herşcovici-Croitoru şi M. V. Moscovici. Se aleg censori pe exerciţiul 1927 D-nii Samoil Blumenfeld, Solomon Zeltzer şi Noe Weiss, iar ca cenzori supleanţi d-nii Smiel Caiman, Cramer Max şi Haffner Isac. Preşedinte Dr. L. Ghelerter. GREFA TRIBUNALULUI ILFOV Secţia I Comercială Prezentul extras se vizează de noi, spre a se publica în ziarul „Dimineața” dosar No. 4121/924. Grefier, (ss) vndesc. Publicaţiune Oraşul Sighişoara va ţine în ziua 34 iulie a. c. orele 9 i. a. în casa rimăriei aşa 28 prescripţiunile leui contabil., o licitaţie publică pent instalarea unui convertizor de x. 160—180 volfi curent continuu aică 3000__3300 volţi curent trifazat 1 210 KW adică 253 KVA. Caietul e sarcini se află la uzina electrică oraşului Sighişoara. Ofertelor stilate să fie anexată şi chitanţa desre zece procente a valorii oferite care sumă va fi vărsată în numerar au depusă în efectele statului la administraţia financiară din Sighioara. Supraoferte nu se primesc. Publicaţiune Se aduce la cunoştinţă că în ziua de 23 Iunie 1927 ora 11 se va ţine licitaţie publică la Inspecţia I de întreţinere Gara de Nord, de unde se vor lua şi celelalte informaţiiuni necesare pentru: 1. Lucrări de terasamente circa 34.000 m. c. pentru construirea unor linii de garaj la Atelierele Griviţa. 2. Furnitura a 16.500 m. c., pietriş ciuruit de râu pentru aceiaşi lucrare. Ofertele vor fi timbrate şi închise în plic sigilat şi separat pentru lucrare şi separat pentru furnitură. Direcţia Exploatare C. F. R. No. 11829. Citiţi revista „PARDON“ Un SALOMONTIST Forţă bună şi UN CORESPONDENT pentru limbile română şi germană se caută de către o societate serioasă. A se adresa oferte scrise la agenţia de publicitate AMARGO, 5, str. Căluşeilor. „DIMINEAȚA“ 99Dimineaţa“ sportivă SLOVAN IN CAPITALĂ Duminică şi Luni (Rusalii) vom găzdui una dintre cele mai bune echipe vieneze, formaţia clubului Slovan. Oaspeţii sunt bine cotaţi în campionatul Austriei, în ţara care deţine fără îndoială supremaţia foot-ball-ului continental, cu excepţia insularilor. De notat că turneul echipelor engleze care au obţinut răsunătoare victorii în răsăritul şi în centrul Europei, nu a fost întreprins în Austria, tocmai pentru faptul că echipele locale erau unicele în măsură să dea o replică în deplină concordanţă cu clasa ridicată a soccerului britanic. In diverse rânduri am asistat în Bucureşti la evoluţiunile artistice ale unor echipe vieneze, cari au recoltat aci numai succese. Formaţiile deplasate, nu au constituit primele echipe ale cluburilor respective şi totuşi au reuşit să stârnească numai admiraţie. In condiţiunile de faţă, când Slovan trimite prima sa echipă iar nu rezerve — după cum specifică şi principala clauză a contractului — partida va ocaziona cel mai de seamă spectacol de foot-ball al seziunii In prima zi, oaspeţii se vor întâlni probabil cu Colţea-Braşov, iar Luni adversarul va fi furnizat de Juventus. Roş-albaştrii au mobilizat team-ul redutabil de care dispun actualmente în vederea acestei partide, care angajează nu numai prestigiul echipei din Bulevardul Elisabeta, ci pune în joc însuşi renumele sportului bucureştean şi al celui românesc în genere. După rezultatele strălucite obţinute de Juventus în faţa pestanilor de la Vasas şi Nemzeti, aceasta din urmă a învins pe Chinezul, faima i-a crescut simţitor şi oaspeţii de Duminică cunosc forţa echipei ce întâlnesc. După aceste performanţe, Juventus apare intr’o lumină foarte favorabilă şi va şti desigur să se prezinte cât mai onorabil. In vederea jocului, mâine va avea loc pe terenul Romcomit, uri sever antrenament, pentru a pune la punct satisfăcător omogenitatea formaţiei. VI. CICLISM La Chişinău s'au pus bazele unei societăţi „Auto-Moto-Cicliste din Basarabia“. Comitetul s-a alcătuit astfel : preşedinte : Em. Grabovski; secretar : C. Bălăci; casier: d-na T. Grabovski; membri: ing. Toth şi G. Bondarenco, iar I. Schiba, consilier technic. Noua societate va organiza în curând cursa ciclistă : Chişinău- Ialoveni. Duminică la orele 8 juni, s’a alergat „cursa începătorilor“ organizată de clubul „Aquila“. S’au clasat: 1. Nicolae Cristea (Pr. Nicolae). 2. Ştefan Anghelescu (Aquila). 3. Marin Gândilă. TENNIS Suntem informaţi că la 11, luni 13 iunie va avea loc în Capitală un match austro-român. Austria nu va deplasa cele mai bune rachete, indisponibile. Nu vor lipsi totuşi Artens, Matejka şi dr. Albrecht. In echipa noastră vor juca alături de „aţii“ Poulieff şi Luppu, finalişti în campionatul naţional, încă patru jucători cari vor fi desemnaţi zilele acestea de comisiunea centrală de tennis. Aceste matchuri se vor disputa pe „courts“-urile „Tennis Clubului Român“. F. R. A. Petroşani După o partidă fertilă în faze interesante „Fulgerul” a reuşit să învingă în mod foarte dificil pe „C. A. M. P.“ cu 3—2 (0—1). Taenzer, în echipa ceferistă, nu a avut o zi prea fericită. A atribuit d. Augustinovici. BOX Sâmbătă și Duminică seara vor avea loc la „circul Sidoli” două reuniuni internaționale de box, după următorul program: Sâmbătă Gh. Popescu (53 kgr.) — M. Weiss (53 H. Soya (59 kgr.) — Gh. Helgiu (60 kgr.). M. Schoenfeld (59 kgr.) — I. Constantinescu (59 kgr.). C. Agarici (73 kgr.) — U. Lancia (70 kgr.). Duminică M. Alexandrescu (55 kgr.) — SL Wagner (58 kgr.). B. Ionescu (64 kgr.) — A. Corăscu (64 kgr.). M. Franchi (63 kgr.) — D. Călinescu (64 kgr.). M. Spakow (70 kgr.) — D. Teică (73 kgr.). INFORMAŢIUNI SPORTIVE Azi la orele 20 juni. are loc în localul şcoalei evanghelice şedinţa săptămânală a arbitrilor bucureşteni. Cu acest prilej se vor pronunţa pedepsele disciplinare contra colegilor cari nu activează şi un număr anumit va fi propus la centru spre exmatriculare. * Comisiunea regională de arbitri va confecţiona din fondurile sale câte o uniformă complectă de arbitraj d-lor Alexandriu Şt., Feibisch O. Greculescu P., Hamzescu B. şi Rubinstein G„ pentru interesul vădit ce-l poartă colegiului regional prin arbitraj corect şi regulat şi prin prezenţă continuă la şedinţele şi lucrările comisiunei. Arbitrii bucureşteni cari nu au achitat Încă taxele pe primul semestru 1927, vor îndeplini toate îndatoririle până azi, la şedinţă. Contrariu, se vor aplica rigorile regulamentare. * Comisiunea centrală de F. B. A. va judeca mai apelurile cluburilor „Olympia“, „Prahova“ și „Juventus“ contra „Sp. Studențesc”. * Echipa reprezetnativă de F. B. A. a Cernăuților a suferit o nouă înfrângere, din partea orașului Rădăuți cu 2-0. Soccerul din capitala Bucovinei este un regres. * Se retilează ideia înfiinţării, în sub comitetul regional Prahova, a unui campionat de categoria I-a între echipele locale, astfel că Prahova şi Tricolor, iar acum şi Gloria să nu mai concureze în Bucureşti. In condiţiunile actuale, când sub-comitetul a luat o reală desvoltare, inovaţia ar fi foarte bine venită. Cluburile respective, cât şi cele bucureştene — la retour — nu vor mai fi astfel obligate a face deplasările atât de oneroase. Ancheta „Dimineţei" privitoare la alcătuirea celei mai bune echipe care va fi opusă la 19 iunie Poloniei continua până Vineri 10 iuie orele 12. Până acum suma răspunsurilor atinge aproape 2000 astfel că premiul acordat cititorilor noştri, va fi pentru fericiţii câştigători, o răsplată binemeritată. Numai 4 zile ne despart de închiderea concursului. Duminică 12 Iunie vom publica echipa care a întrunit cele mai ,multe sufragii şi pe care în numele numeroşilor noştri cititori, o vom trimite comisiunii de selecţionare. După cunoaşterea formaţiei oficiale vom decernecele trei medalii de argint. DIN ŢINTEA Clubul local „Şoimii“ organizează în prima zi de Rusalii o mare demonstraţie sportivă în pădurea „Ţintea Mărgineanca“. Programul prevede alergări de viteză, curse cicliste, curse de cai şi un interesant match de foot-ball. DIN SLATINA La 4 iunie au început concursurile sportive pe stadionul oraşului, între diferitele echipe ale comandamentului corpului I de armată. Probele vor fi continuate in zilele de 8, 9, 10 şi 11 iunie, dela orele 7 până la 11 şi dela 16—19.30. Programul prevede: Cină, foot-ball şi atletism. Duminică 12 şi Luni 13, între orele 15.30—19.30 vor avea loc Jocurile finale. POSTA REDACŢIEI M. H. Mudy (Iași). Confirmăm prin prezenta. Duminică, știri telefonice. D. Ionescu (R. Vâlcea). — Acceptăm. .. * Bugetul Americei NEW-YORK, 7 (Rador). — D. Mellon, secretarul Tezaurului, anunță că excedentul bugetului american se ridică la 600 milioane dolari. Istoricul datoriilor de război WASHINGTON 7 (Rador). — Secretariul tezaurului a publicat un volum de 700 pagini, prin care se face istoricul chestiunii datoriilor de răsboiu şi a acordurilor Încheiate pentru regularea plăţii acestor datorii. *T~ iAi T*i l»i-ri A ~TiQrTi|ilTT»J|»»l I X A APĂRUT DIMINEAŢA COPIILOR No» 174 Cu următorul bogat cuprins : HAPLEA LA TEATRU de Moş Nae ŢIGANUL IN RAIUl IAD prel. de Marin Opreanu Printre florile din Iunie de Zelda Cântăreţul din fluer de Marioara Popa Prostul cu greu se schimbă de Vlad IM icoară PĂUNUL MINCINOS (Istorioare pentru Puiu) Eumni înclinate de Spicuitor CELE DOUĂ MÂINI de Moşuleţ CĂMAŞA LUI HAPLEA de Mira Han BUNICEI de Dem. Ben Gârâc CONCURSUL LUNAR No. 18 Modele de copiat şi colorat.—De toate şi amestecate.—De vorbă cu cititorii. Glume. — întrebări şi răspunsuri. — Numeroase ilustraţiuni Un exemplar Lei 5 Joi 9 Iunie 1927 Palatul Justiţiei Aplicarea legii pensiilor Un caz în care s’a discutat aplicarea legii noui a pensiilor faţă cu cei cari au suferit o condamnaţiune, a fost desbătut şi tranşat la Curtea de casaţie S. IN. D. Şerban Petre, comandant de vas, ceruse în 7 Aprilie 1925, să i se reguleze drepturile la pensie, In baza celor 29 de ani serviţi neîntrerupt la navigaţia fluvială română, Comisia regională i-a respins cererea de pensie, pe motiv că (deşi ar întruni in fapt condiţiile legii generale de pensiuni actuale) a pierdut dreptul la pensie conf. art. 67 al legii, deoarece a suferit o condamnaţiune la 5000 lei amendă pentru furt de mărfuri, din partea tribunalului maritim din Galaţi. Comisia centrală, judecând apelul d-lui Petre Şerban, a decis în acelaş sens. Acesta făcu recurs, pe motiv că nu i se putea aplica un tratament mai riguros tras dintr’o lege născută şi intrată în vigoare posterior naşterii dreptului său la pensie. Căci intru cât ceruse înscrierea la pensie pe când era Încă in vigoare vechea lege a pensiilor (sub regimul căreia se născuse dreptul), instanţele respective deşi au judecat cererea după punerea In aplicare a nouei legi, nu putea să-i aplice decăderile prevăzute în aceasta din urmă, ci trebuia să-i rezolve cererea conform art. 25 din legea veche, care prevede că pierd dreptul la pensie numai cei condamnați la Închisoare pentru furt Or, dânsul n’a fost condamnat la închisoare, ci la amendă, înalta Curte a găsit recursul întemeiat şi a casat decizia Comisiei centrale, pentru rea aplicare a legii, iar „de Marţay“ hotelul Palace şi Casino-ul respectiv (contracte pe cari fraţii de Marşay le-au cedat apoi unei alte societăţi anonime, creiate anume, soc. „Marilor Stabilimente din Sinaia”). Atât tribunalul cât şi Curtea de apel, au admis acţiunea Eforiei şi au anulat contractele in chestiune, ca o consecinţă a hotărârii anterioare, care anulase societatea „Sinaia“ , — de unde urmează că din moment ce soc. „Sinaia” este socotită inexistentă. Eforia — care a fost unul din principalii fondatori prin aportul în terenuri şi bani — nu poate fi socotită că a putut consimţi la Închirierea imobilelor. Recursul făcut de d-nii deJdarQay a fost respins de către înalta Curte de casaţie S. III, după lungi desbateri şi deliberări. Aşa fiind, imobilele în chestiune revin în plină proprietate şi posesiune a Eforiei spitalelor. Contestaţie la sigilarea averii falitului Orice sentinţă de declarare în faliment, conţine şi dispoziţia prin care se dispune sigilarea mărfurilor falitului de către judecătorul sindic. Această dispoziţie are caracterul unui act de urmărire sau este pur şi simplu un act de administrare a falimentului ? In cazul dintâi ar exista. Împotriva acestui act al aplicării sigiliilor constatat prin procesul-verbal dresat de judele sindic, calea de atac a contestaţiei din partea acelor cari ar pretinde că in mod greşit au fost înglobate în averea sigilată a falitului şi unele lucruri cari nu-i aparţineau sub nici un titlu. In cazul al doilea insă, n’ar exista nici o cale de atac împotriva procesului verbal de aplicare a sigiliilor. Tribunalul comercial S. I, format din d-nii judecători Strelicescu şi Cristescu, având să judece o atare contestaţie Împotriva sigilării averii falitului Alexievici, a respins-o ca inadmisibilă, in acord cu concluziile puse în instanță de d. judecător sindic Scarlat Costinescu. Tribunalul a admis deci teza că nu există cale de atac în contra sigilării, rămânând ca cei cari pretind un drept de proprietate asupra lucrurilor pe nedrept sigilate, să-şi valorifice drepturile pe calea separată a acţiunii în revendicare. Cetăţenii români şi legea paşapoartelor In Februarie trecut, d-na Ana Crăiniceanu pătrunse în ţară venind din Franţa, cu un paşaport francez al unei prietene, Helene Godard. Arestată pe temeiul unei sentinţe de condamnare pronunţată în lipsa d-sale, d-na Crăiniceanu făcu contestaţie şi obţinu anularea sentinţei şi a mandatului de arestare emis în baza ei. Liberată imediat, d-na Crăiniceanu fu pusă de către parchet sub inculpare, pentru celălalt fapt, al intrării în ţară cu paşaport fals (art. 130 cod. penal şi art. 7 din legea paşapoartelor). După o lungă instrucţie, d. judecător I. Stănescu, titularul cap. 7, a dat ieri ordonanţa definitivă de neurmărire. Nu poate fi vorba de paşaport fals, în sensul codului penal — motivează ordonanţa definitivă __ din moment ce n’a fost plăsmuit şi nici nu-i făcut pe numele unei persoane inexistente; este în realitate, deci, o folosire de un paşaport al altuia. De asemenea nu se poate aplica art. 7 din legea paşapoartelor unui cetățean român, căci nici o lege nu poate împiedica pe român să intre în ţara lui; spiritul şi intenţia legiuitorului a fost ca prin art. 7 să pedepsească pe străinii cari prin mijloace nepermise caută să pătrundă în România. Procesul fraţilor Marcay cu Eforia pentru Cazinoul din Sinaia Se ştie că în urma procesului pornit în 1922 de către Eforia Spitalelor, justiţia a anulat societatea anonimă „Sinaia“ pentru că prin practicarea jocurilor de noroc înfrânge codul penal, sau după formula juridică „pentru obiect ilicit“. Pe baza acestei sentinţe rămasă definitivă, Eforia a pornit un al doilea proces, spre a obţine anularea contractelor prin care şoc. „Simpta“ închiriază de 40 de ani frăţ Şofer criminal Judecătorul cab. 2 instrucţie, ai emis eri mandat de arestare contra lui Const D. Manea, care conducând automobilul său cu o iuţeală nepermisă, a călcat pe căpitanul Corneliu Savinescu, pe când acesta căuta să traverseze calea Şerban-Voda. Nefericita victimă, a sucombat chiar în ziua de 2 Iunie, când s’a petrecut accidentul Diverse D. consilier Eug. Enescu titularul cab. 3 instrucţie, a arestat pe Anghel Păunescu, funcţionarul de la Poştă, care cu abilitate şi îndrăzneală, după cum rezultă din cercetările instructorului, a falsificat mandate poştale, reuşind să fraudeze Poşta cu peste 200.000 de lei. — Judecătorul cab. 5, d. Papadopol, a dat ordonanţa definitivă, prin care-l trimite arestat in judecată, pe Ion Hriţcu, perceptor din Cucueţi Plătăreşti, pentru delapidarea sumei de 1.200.000 de lei. Acordul dintre Ciang-Kai- Sek şi Ciang-So-Lin LONDRA, 7 (Rador). — Din Pe-king se anunţă că Ciang-So-Lin, în acordul semnat cu generalul Chang- Kai-Sek, a recunoscut tendinţele naţionalismului chinez şi şi-a însuşit directivele din programul lui Sunyatsen. Nemângâiaţii; Ema Cosloveanu, soţie cu copiii; Ada Cosloveanu fiică şi copiii; Olimpia Alexandrescu, soră; Olga şi Nicavor Macovei, soră şi cumnat; Gabriela şi Alice Danielopo, nepoţi cu copiii; Elena Maricica şi Constanţa Sevastos, cumnate; Mihai şi Vera Sevastos, cumnaţi; Ion şi Ecateria Popescu nepoţi, au durerea a anunţa încetarea din viaţă a iubitului lor Scarlat Cosimanu procuror la Curtea de apel din Chişinău Cortegiul funebru va porni Miercuri 8 iulie crt. la orele 8 dim. de la catedrala oraşului spre cimitirul ortodox. Adânc întristaţii: I şi A. Spanier, părinţi; Sura Varşavski soţ; Ester şi Mihail Varşavski, soacră şi socru; Liza şi Jacques Schächter, cumnaţi; Mali şi Solomon Herşcovici; Toni şi Mişu Pascal; Silvia şi Jean Akerman; Loti şi Isidor Schächter, precum şi familiile Peremăslăi şi Topolaanschi au nemărginita durere de a anunţa încetarea din viaţă a scumpei lor VERA WARSAWSCKY (NĂSCUTĂ SPANIER) încetată din viaţă după o scurtă şi grea suferinţă, în floarea vârstei de 25 ani. înmormântarea va avea loc în 8 iunie ora 2 p. m. din str. Şerban Vodă 105, la cimitirul Israelit. Citiţi Adeverul Literar