Dimineaţa, martie 1930 (Anul 26, nr. 8333-8363)

1930-03-01 / nr. 8333

Sâmbsttâ I Mrarîîo 1030 LINIŞTE IN BASARABIA Dezolarea alarmiştilor D. Duca in audienţă la prinţ^-regesst Alarmiştiî sunt deconcertaţi A trecut încă o zi şi revoluţia din Basarabia tot n’a izbucnit. Adevărat ^dezastru. O nenorocire însă nu vine niciodată singură. Cercetând pe ziua de astăzi atât la preşidentia de consiliu, cât şi la ministerul de interne, ni s’a răspuns cu un cuvânt categoric: LINIŞTE ABSOLUTĂ, NICI UN MOTIV DE ÎNGRIJORARE. înţelegeţi acum dezolarea alarmiştilor. La urma urmei se mai resemnează că e linişte astăzi, dar că nici pentru viitor nu este motiv de îngrijorare — asta îi exasperează pur şi simplu. Apropos de dezolarea alarmiştilor, „L’Indépendance Roumaine“ dă în numărul de aseară o reţetă pentru asigurarea liniştei în Basarabia. Două întrebări. Reţeta cuprinde şi măsurile pe cari le-au aplicat liberalii când erau la putere ? Tot metodele d-lui Iriculeţ ? Iarăşi schingiuiri şi puşcărie ? Iarăşi Popescu-Zguriţa ? A doua întrebare, de data aceasta mai precisă : reţeta înseamnă şi reintroducerea stării de asediu în Basarabia ? Partidul liberal cere acest lucru ? Să-i spuie ritos. Aceasta cu atât mai mult cu cât unii din conducătorii principali ai partidului liberal, puşi în faţa opiniei publice, s-au declarat împotriva reintroducerii măsurilor excepţionale . D. I. G. Duca a fost primit în audienţă şi de principele Nicolae. Situaţia fostului ministru de interne era mai uşoară acum. Prinţu' regent e mai radical în măsurile pe cari le preconizează. Şi totuşi afirmăm că d. Duca a fost mai puţin alarmist de data aceasta. S’a resimţit de ceeace rezultă din imperativul categoric al adevărului adevărat, aşa cum el s’a dovedit în ultimei zile. D. Duca începe să convie că primejdia nu-i actuală, ci eventuală. Nu cumva l-a rechemat la realitate d. Vintilă Brătianu ? Aşa cel puţin afirmă „Omul Liber“ al d-lui Jean Th. Florescu, ziar liberal, mai apropiat de d. Vintilă Brătianu decât de d. Duca. Municipiu! Brăila încheie un împrumut de 200 milioane lei BRAILA. 27. — încă de acum câţiva ani, la primăria municipiului nostru s’a întocmit un vast program edilitar, din care se desprindeau ca având caracter de presantă urgenţă: construirea unui nou abator comunal, refacerea şi modernizarea uzinei de apă, precum şi o intensă campanie de pavare a străzilor periferice. Programul acesta nu a putut fi nici măcar în parte tradus în fapt, din cauza deficitei situaţii financiare prin care trecea primăria, ca o urmare logică a crizei ce a bântuit în ultimii ani portul şi oraşul Brăila. UN ÎMPRUMUT DE 200 MILIOANE Pentru că aceste lucrări cereau o urgentă punere în practică şi cum primăria nu dispunea de fondurile necesare, d. primar N. Orăşanu a pus în discuţiunea fostului consiliu municipal chestiunea încheierii unui împrumut de 200 milioane lei, şi a primit deslegare de a trata eventuala lui contractare. Intre timp însă consiliul municipal a fost dizolvat, iar pe de altă parte situaţia cassei comunale s-a îmbunătăţit prin încasările realizate graţie activităţii portului în toamna anului trecut ÎMPRUMUTUL SE VA ÎNCHEIA Pentru moment, deci, ideia încheierii împrumutului fusese abandonată, dar a fost acum reluată. Actualii conducători ai municipiului socotesc că oricât de ușor s’ar realiza încasările, veniturile proprii ale comunei nu sunt suficiente spre a da posibilitate accelerării lucrărilor cu caracter urgent. In consecinţă împrumutul de 200 milioane va fi contractat. El va servi construirii abatorului comunal, refacerii uzinei de apă, înfiinţării unui nou spital şi desvoltării celui actual, cât şi pentru lucrările de pavare a străzilor mărginaşe. TATONĂRILE AU ÎNCEPUT In vederea contractării împrumutului municipal de 200 milioane lei, au şi început tatonări din partea reprezentanţilor unor institute grupări financiare. Bineînţeles că împrumutul nu poate fi încheiat decât după alegerea noului consiliu comunal, care va avea să se ocupe în primul rând de această importantă problemă. La contractare se va observa să se obţină condiţiunile cele mai avantajoase. Amortizarea se va face nu prin punere de noui impozite sau prin majorarea celor existente, ci din veniturile produse de abator, uzina de apă, spitale, etc. Serbarea copiilor KOCSIKE Dela stârnea spre dreapta: Alice Comodor Coanda. Dorina avocat Ostapovici Chîut Iischman, Furica Stoleriu, Margareta maior Roată şi Valenti Coană, fumuseţ şi costume intesante, pnmvitate serbarea „Cimitrii Copilor“ EXPLOZA UNEI LĂMPI CU PETROL In str. Cobălcescu No. 4 la locuinţa d-lui Nicolae Teognosti, o lampă de petrol făcând explozie, acesta s-a răspândit în toate părţile, aprinzântat că sexul fătului este influenţat du-se de reacţiunea chimică a lichidului Soţia lui Nicolae Teognosti ere seminal în care se află spermatorozând că salvează situaţia a luat lamizii, aşa că modificând această tepa ca s’o arunce pe fereastră. Dar hainele femeii au luat foc producându-i arsuri grave. Bărbatul, sărindu-i în ajutor, s’a ales şi el cu răni mai uşoare. Amândoi răniţii au fost internați la spital. Determinarea sexului pe cale clmică? — DESCOPERIREA UNUI GINECOLOG GERMAN — BERLIN. — In ultimul număr al revistei medicale „Deutsche Medizinische Wochenschrift“, gynecologul profesor dr. Unterberger din Koenigsberg, publică un articol, în care afirmă că a găsit un mijloc prin care să poată determina o influenţare a procreaţiei, astfel ca să fie posibil a se da naştere numai unei progenituri de sex masculin. Profesorul Unterberger anunţă că a obţinut un succes de sută la sută la 58 de persoane. Metoda pe care profesorul Unterberger pretinde a o fi descoperit, constă în influenţarea pe cale chimică a secreţiunii glandelor seminale prin bicarbonat de sodiu. N. H. — Ştirea aceasta este prea sumară pentru a se înţelege bine despre ce e vorba. Se ştie că spermatozoizii sunt omorîţi în mediu pronunţat acid, ceea ce se foloseşte pentru a împiedica gravitatea. Poate că savantul german să fi constat acţiune prin adaosul unei substanţe alcaline ca bicarbonatul de sodiu, să se poată influenţa şi sexul viitorului făt. Citiţi „Mevensi Literar“ PREMIERELE Teatrul Regina Maria: „Der Liebhaber“ comedie in trei acte de Bernard Shaw cu ansamblul de la Burgtheater din Viena In faţa unei săli arhipline, ansamblul de la Burgtheater din Viena şi-a început seria de reprezentaţii aseară. Desigur, Der Liebhaber nu este dintre cele mai bune—şi nici dintre cele mai cunoscute — comedii ale lui Bernard Shaw. Formidabilul irlandez are pagini mult mai profunde. Der Liebhaber posedă o fabulă care tocmai bine ar ajunge pentru o uşoară comedie Intriun act. Satirizarea cluburilor mixte, în care vin bărbaţi şi femei şi în care liniștea cerută de afișele de pe ziduri devine un ideal irealizabil, — pare a-1 fi decis pe Shaw să transforme o comedie intr’un act în una în trei acte. Don Juanul care — iubind două femei e părăsit de amândouă, — nu este de sigur un subiect prea nou. Pe această temă, Shaw brodează cu fantezie, dar fără verva spumoasă pe care o întâlnim în celelalte piese ale sale. Ansamblul corect, ne oferă prilejul de-a admira nu talente excepţionale, ci o bună punere la punct regizorală. D-na Maria Mayen şi d. Raoul Aslan au schiţat două figuri amuzante. TEATRUL LYRIC: „Mizantropul" cu d-na Cécil Sorei După succesul obținut în Sapho, d-na Cécil Sorei a oferit bucureștenilor o seară molierescă. S’a jucat Mizantropul, care n’a fost reprezentat — pe cât știm — niciodată în teatrul românesc. Versul marelui satiric a sburat înaripat, în toată strălucirea lui. In rolul Celimenei, d-na Sorel a desfăşurat vasta d-sale artă scenică. Nuanţare savantă, gest subtil, avânt, ironie şi niai presus de tot, — o admirabilă linie de adevărat clasicism. Ansamblul omogen în frunte cu Louis Ravet, T. B. dimineața Ştiri artistice „Marele Duhovnic“ se joacă pentru a 40-a oară, pe scena Teatrului Naţional, in matineul de azi. D-nele Marioara Voiculescu şi Agepsina Macri şi-au reluat, cu acest prilej, rolurile create la premieră. A Drele: Zizi Theodorescu, „Miss România“, Dorina Constantinescu, Miss Muntenia“ şi Lilian M. Andreescu. „Miss Capitala“ vor asista astăzi la spectacolul dat de către Compania „Mogador“ la Teatrul Lipscani (sala de sus). Se va juca marele succes „Obligado“, operetă în 3 acte, cu întregul ansamblu şi cele 12 girl’s Mogador. ♦ Artistul George D. Carussy nu mai face parte din compania de operetă N Rabega și A. Bobescu. Desfiinţarea grădinii zoologice din Hamburg BERLIN, 27 Rador). — Consiliul de administraţie al celebrei grădini zoologice din Hamburg a decis să vândă toate animalele şi să transforme grădina într’un parc popular. Hotărârea este motivată de situaţia financiară precară a întreprinderii. Lei 5 — scrierea complectă. — La chioșcari și librari CITIT* TOT* AZI de J. BOSSHART „LGCTilTOfiiJL“ io SflîDEQSJL TEATRULUI WATIOMA», se joacă astă seară în distribuţia de la premieră: I. MORTI LULU CRUCEAXU 1. MAXII în rolurile principale La teatrul Maria Ventura, se joacă azi în matineu „Melo”. Seara la ora 9: „Șoarece de Biserică“ care se joacă in fiecare seară cu cassa închisă. * La Teatrul Maria Ventura, se joacă azi în matineu (cu preţuri reduse) marele succes „Melo“. Seara la ora 9 „Şoarece de Biserică“ care se joacă în fiecare seară cu cassa închisă. * Astăseară, joi, are loc, la teatrul Lyric, a patra reprezentaţie dată de trupa franceză în frunte cu ilustra artistă d-na Cécile Sorel. Se va juca „Maitresse de Roi“, piesă în care d-na Sorel joacă rolul celebrei marchize Du Bary. Mâine seară, Vineri, „Le Demimonde“ de Alex. Dumas,iar Sâmbătă sa era „Poliche“ de Henry Bătăile. Mâine seară Vineri se joacă întâia oară „Sonata Kreutzer“, la Studio, în regia d-lui V Enescu cu d-na Lilly Popovici şi d. G Ciprian in rolurile principale Astăseară se dă marele succes: „Locţiitorul“ comedie în 3 acte de O. Martin. ir Duminică 2 Martie se va juca la Teatrul „Regina Maria“ pentru a 50-a oară „Profesiunea Da nei Warren“ care a repurtat un trumf neîntrecut atât în București, cât și în provincie. In rolul titular d-na Lucia Sturdza-Bulandra, alături de d-nii G. Storin, Ion Manolescu, V. Maximilian și Al. Finti. ★ CURIOZITĂŢI DIN LUMEA LARGA DE AIUREAŞI DE AICI Păpuşi Păpuşi de cârpe ingenios îmbrăcate şi conduse de mâini invizibile pe scenă, păpuşi vii în sală, pline de entuziasm sincer, fericite de spectacolul încântător ce li se oferă. Cine vrea să aibă o reală şi dublă bucurie, asistând la o reprezentaţie a delicioasei trupe Fantocci di Yambo Novelli, s’o facă neapărat în tovărăşia unui copil. Cât de plicticoasă, plină de nerăbdare enervantă este aşteptarea la teatru, înainte de ridicarea cortinei, la un spectacol obişnuit! Câtă încordare pasionată şi pasionantă în atmosfera de zburdalnică veselie la „Lyric“ în adăstarea minunilor de pe scenă! Mulţi dintre micii spectatori sunt pentru prima oară la teatru; alţii, mai măricei, mândri, că ştiu să dea explicaţii despre rostul cortinei, al lojelor, al orchestrei, îşi arată într’un vesel ciripit ştiinţa — dar misterul care se pregăteşte după acea perdea de catifea fermecată, pe al cărei fond întunecat ca bolta unei nopţi de vară, prind să sclipească stele şăgalnice (sau e poate numai reflexul ochişorilor arzători de bucurie) îi turbură şi pe dânşii. Iată cortina fermecată s’a ridicat, suntem în împărăţia păpuşilor. Apar copiii de şcoală, şcolari ştrengari, certaţi cu gramatica şi dascălul blajin care se sileşte să-i înveţe vocalele pe o muzică insinuantă în adorabila-i naivitate : „Cinque sono le vocali“... Păpuşile pe scenă repetă după el : A, E, I, O, U, iar păpuşile din sală fac la fel. Ce şcoală amuzantă ! O şcoală în care apare la urmă şi un măgăruş în clasă ! In sală cascadele de râs zglobiu nu mai contenesc. E o veselie generală, care câştigă şi pe adulţi. Iar mânuţele se împreună în extaz: bravo, bravo! Iată un copilaş alergând după un fluture. Dă să-l prindă, fluturele însă a prins de veste şi ţuşti — a zburat. Copilaşul păcălit cade, iar se ridică, iar aleargă şi scena se repetă de nenumărate ori, dar cu infinite nuanţe variate. In sală e un delir, o explozie de bucuri frenetică, o continuă încordare, ca la un match sportiv: O să prindă păpuşa fluturele, n’o să-l prindă? Firile visătoare — brunul băeţel din stal în haina de catifea, par’c’ar fi un portret de Reynolds — dau preferinţă tablourilor poetice, de pildă vaporul care se leagănă uşor pe valurile mării azurii. Micul spectator deschide nişte ochi mari de tot şi în privirea lui citeşti toată nostalgia depărtării. îşi leagănă şi el căpuşorul în ritmul muzicei captivante — asistenţa între trei şi treisprezece ani e emoţionată. Emoţia care face însă loc unei voioşii fără seamăn la apariţia patinoilor eleganţi într'un decor feeric de iarnă. Păpuşi artistice de cârpă pe scenă, păpuşi vii, capodopere umane în sală... E un spectacol, care merită să fie văzut. E. M. CLIPE DE GROAZA Milionarul american Gibson, şi frumoasa lui soţie Jeana, care călătoresc spre Europa cu intenția de a apare într’un dancing ca dansatori. Cel mai bătrân om din lume Agenţii Ligei anti-alcoolice au descoperit la Stambul pe cel mai bătrân om din lume, un musulman evlavios, care în viaţa lui n’a băut o picătură de alcool. E în vârstă de 150 de ani. Liga a făcut un contract cu el, prin care dânsul se obligă să treacă Oceanul, în schimbul sumei de 100.000 dolari şi să se arate în diferitele oraşe americane, ca o propagandă vie pentru foloasele antialcoolismului. Familia a fost asigurată de către Ligă în caz de deces al moşneagului. Ceasornicul lui Chaplin Charlie Chaplin poartă întotdea- juna un ceas de aur de care nu se desparte niciodată. Iată care este originea acestei bijuterii ! Intr’o zi Chaplin luând metroul într’un mare oraș american, vagonul era atât de tixit. Încât artistul numai cu mare greutate și-a putut face drum spre eşire. Ajuns acasă, care nu fu mirarea, găsind în buzunar un ceas frumos de aur, Chariot se duse la poliţie, dar nimeni nu voi să-i ia declaraţia in serios. Câteva zile mai târziu însă, Chaplin primi o scrisoare anonimă cu următorul cuprins: „Iubite Chaplin, eu sunt un hoț de profesie și tocmai îmi exercitam meseria în metrou, în momentul când te-ai urcat d-ta. Scosesem din buzunarul unui domn gras un ceas de aur, când deodată te-am zărit pe d-ta. Fiind sincerul d-tale admirator, am fost fericit să profit de ocazie ca să aduc omagiile mele talentului d-tale şi de aceea ţi-am strecurat ceasul in buzunar“. A trecut de atunci un an, fără ca poliţia să poată descoperi nici pe hoţ, nici pe victimă.... Oare „domnul cel gras" împărtăşeşte şi el admiraţia pick-pokerului pentru marea vedetă ? Un lucru este sigur: Chariot a rămas fericitul și mândrul posesor al acestui dar neașteptat. Pag. 3 Gât cheltueşte America pentru scopuri culturale In 1929 statistica donaţiilor filantropice în America prezintă o urcare de peste 120 milioane dolari faţă de acele din anul 1928. In total suma lor se ridică la aproape 2 miliarde jumătate dolari (aproximativ 420 miliarde lei). Majoritatea era destinată scopurilor religioase şi anume 996 milioane dolari. Pentru educaţie s au cheltuit 467 şi jumătate milioane; în scopuri igienice, 221 milioane; pentru artă şi ştiinţă 40 milioane; 600 milioane dolari au fost utilizate pentru ajutorarea diferitelor persoane nevoiaşe şi a instituţiilor de binefacere; 130 milioane ajutoare în străinătate şi 20 milioane pentru încurajarea sportului. Cele mai importante donaţiuni din ultimul an provin din partea senatorului James Couzon şi anume 10 milioane domn destinate tineretului. Cifra 13 în viaţa lui Primo de Rivera Pare-se că cifra 13, de care se leagă atâtea superstiţii, a jucat un rol fatal în viaţa fostului dictator spaniol. Numele său Primo de Rivera, se compune din 13 litere ca şi acel al celui mai devotat colaborator al său, Martinez Anido. Dictatura lui Primo a luat fiinţă la 13 Septembrie 1923 şi se sfârşeşte la 31 Ianuarie 1930. 31 este inversarea lui 13, iar suma cifrelor anului 1930 dă deasemenea 13. Dictatura a ţinut 76 de luni, 7+6=13. Alfonas al 13-lea a fost regele sub a cărui domnie Primo şi-a exercitat dictatura. D. Ford şi educaţia După o telegramă din New-York, d. Henry Ford, cunoscutul miliardar, ar fi declarat că e hotărât să consacre restul vieţii sale chestiunilor privitoare la educaţie. Ar mai fi zis că e gata să cheltuiască 100 milioane dolari pentru înfiinţarea de şcoli in cari învăţământul să fie predat pe baza programului de educaţie pe care l-a elaborat dânsul. D. Ford are idei speciale în direcţia educaţiei. Nu se ştie încă anume cam, dar se bănueşte că, în sistemul lui de învăţământ, ceea ce trebue să aibă precădere este educaţia technică. Se deduce aceasta din faptul că prima şcoală ce a creat este „Institutul Edison de technologie“, înfiinţat cu ocazia aniversării a 80 de ani a marelui inventator Edison. Ziarele americane spun că, deşi hotărât să se ocupe de educaţie, d. Ford nu va abandona totuşi complect industria automobilelor. O tragedie in cușca leilor într’un circ din Lodz un leu bătrân care urma să fie dresat împreună cu doi lei tineri, a încercat să atace pe îmblânzitorul său. Acesta însă a putut să se salveze la timp. Atunci leul înfuriat se năpusti asupra, tovarășilor săi de cuşcă și din două lovituri sfârămă unuia şira spinării, iar celuilalt craniul. Este un caz extrem de rar, căci leii nu obişnuiesc să-şi atace semenii Patruzeci şi două de mii de saci cu cafea scufundaţi în Mare In cursul ultimei săptămâni, oficiul de apărare a plantaţiilor de cafea — o societate particulară pentru menţinerea preţului cafelei, a ordonat scufundarea a 42.000 de saci de cafea în Oceanul Atlantic. Societatea pretextează, că marfa ar fi fost deteriorată aşa încât măsura se impunea. Sunt însă bănueli că e vorba doar de o stratagemă pentru a împiedeca scăderea preţului cafelei. Cum va fi vremea in Martie Un meteorolog stirian, Iosef Schaffer, face următoarele preziceri pentru luna Martie: vremea va fi mult mai întunecată. Vom avea la începutul lunei ploi, zăpadă şi furtună, apoi o urcare a temperaturei şi vreme frumoasă care însă va fi de scurtă durată. Va urma o recidivă a iernei, iar la mijlocul lunei: Babele. In a treia decadă va fi cu adevărat primăvară, adică cer senin și vremea uscată dai temperatura încă scăzută. In ultimele zile ale lunei vom avea descărcări electrice. PEISAJ DE IARNĂ