Dimineaţa, martie 1930 (Anul 26, nr. 8333-8363)

1930-03-07 / nr. 8339

Anul XXVI.—Wo. 8139 Numărul special din REALITATEA ILUSTRATĂ cu concursul de frumusețe, a apărut azi 200 fotografii Preţul I0 Lei . iu „ASOL 12 pagini Fondată in 1984 de CONST. DOLLE 3 LEI , București, Str. Const. Hülsen (»»■<■«»■•) [ TELEF. Centrala: 306 6?, 32473, 366 79 353/54 Direcția : 357/72. Adita 307/69. Provincia 310 66 Alarmism inconștient FAG ADUE LILE Sinuciderea din str. Drumul la Tei L— — Mî-a făgăduit un candidat că dacă se alege lista lui, ne face pavaj, lumină electrică, apă caldă și apă rece... — Mie mi-a spus unu cinstit. Nu știe dacă o să poată face lucrări edilitare, dar în cel mai rău caz, ne mută cartieru ’n lună... După cel politic, unul economico-financiar Banca Naţională intervine, cu autoritatea şi cu mijloacele ei, ca să puie capăt acţiunii alarmiste Câteva zile atenţia generală a fost ţinută încordată de zvonuri îngrijorătoare. Se vorbea de nu ştim ce grozăvii cari se petreceau în Basarabia şi trebuia să se reverse în valuri distrugătoare asupra întregii ţări. Iar pentru ca să se dea o aparenţă de adevăr acestor zvonuri, ele erau întărite cu fel de fel de ştiri despre îngrijorarea forurilor conducătoare, despre intervenţii ce aveau să se producă şi proecte în curs de înfăptuire. Azi, alarma e trecută, toată lumea ştie că în Basarabia domneşte linişte deplină şi că nici un moment această linişte nu i-a fost primejduită. Toată alarma n’a fost decât rezultatul unei urâte acţiuni politicianiste. Răul a fost însă făcut. Ecoul ştirilor neliniştitoare despre stările de la noi a dăunat profund creditului ţării. Deopotrivă de dăunătoare a putut fi starea de nelinişte creată de alarmişti şi mersului afacerilor din ţară. Procesul atât de delicat şi de greoi al însănătoşirii economice are nevoe de încrederea generală în ziua de mâine, în stabilitatea aşezămintelor noastre de interes general. Neliniştea semănată în populaţia ţării a putut fi un teren prielnic pentru orice zvon, pentru orice încercare inconştientă sau răuvoitoare de a stingheri mersul normal al afacerilor. Odată cu risipirea alarmei privitoare la Basarabia, vor fi fost înlăturate şi celelalte zvonuri născute în acest timp. In această privinţă comunicatul Băncii Naţionale este clar şi hotărîtor. Dacă în privinţa alarmelor politice«JP-mii să se pronunţe alţi factori, în privinţa alarmelor financiare Banca Naţională este instanţa supremă. Şi ea spune că a intervenit pretutindeni ca să dejoace planurile ticăloase, că ea va sprijini acţiunea de apărare a instituţiilor bancare şi că toată lumea trebuie să fie liniştită şi încrezătoare, căci „nimic nu va putea fi zdruncinat“. Alarmiştii n’au decât să continue răspândirea zvonurilor, căci faptele îi desmint. Bunul simţ al populaţiei noastre, care nu e prima dată victima politicianismului nărăvit în rele, va trage, să sperăm, învăţămintele cuvenite. Dim. Expresul Varşovia atacat cu focuri de carabină O telegramă sosită ori dimineaţă la direcţiunea generală a căilor ferate anunţă că trenul expres No. 52 Varşovia - Lemberg-Cernăuţi-Bucureşti, a fost atacat cu focuri de armă, Marţi seara la ora 8 jumătate. La ieşirea din staţia Vicşani, situată în Bucovina, între Dorneşti şi Adâncată, s’au tras asupra garniturei expresului patru gloanţe de carabină. Unul din ele a pătruns în vagonul restaurant. Din fericire, n’a făcut nici o victimă, cu toate că în vagon se aflau numeroşi călători cari luau dineul. După cum era şi firesc, printre călătorii vagonului s’a produs o mare panică. In staţia Dorneşti personalul de tren a raportat cazul organelor c. f. r. cari, la rându-le, au sesizat poliţia şi jandarmeria. Pregătiri pentru 6 Martie Pentru Joi 6 Martie se pregătesc în toatăAmerica man m felfestett! comuniste. Poliţia prinzând de veste a luat severe măsuri pentru a împiedeca tulburări serioase. In special a întărit paza la depozitele de muniţii din New-York, Chicago şi Boston. Comuniştii cred că vor putea organiza manifestaţii impunătoare întrucât vor avea de partea lor toţi şomeurii. De asemenea, se pregătesc manifestaţii comuniste la Praga şi la Berlin. Escrocheriile unei „pseudo-castelane” şi ale unei foste călugăriţe fie au escrocat peste 6 milioane de lei PARIS. — „Le Matin" anunţă din Angers: Tribunalul corecţional din Angers a început să judece Sâmbătă un proces, care promite să aibă oarecare răsunet. Este vorba de escrocherii comise de o parisiană, d-na Victorine Renaudet, din strada Général Lambert No. 3, cu complicitatea unei călugărițe de la mănăstirea Esviére din Angers, Joséphine Arenaudeau, în vârstă de 47 de ani, în monahism numită „sora Elisa“. Acum vreo 6 ani, sora Elisa, făcu la Paris cunoștința d-nei Renaudet. Aceasta reuși să o convingă că e proprietară, în Nièvre, a unui castel prețuit la mai multe milioane de franci. — Dar iată, adause aventuriera, acest castel face obiectul unui proces în revendicare de proprietate; cheltuelile de judecată sunt enorme, trebue ca d-ta să mă ajuţi! CĂZUTĂ IN CURSA Sora Enisa era însărcinată, de către superioara sa, să facă chetele în folosul comunităţii. — Vrei d-ta, adause d-na Renaudet, să-mi remiţi produsul chetelor d-tale "? Când procesul va fi câştigat voi pune imediat castelul în vânzare şi voi face să se construiască o măreaţă capelă pentru comunitatea d-tale. Istoria castelului era o simplă fabulă. Sora Elisa s-a lăsat însă prinsă în cursă. De la 1923 până la 1925 ea parveni să adune, în Anjou, peste 300 de mii de franci cari, fireşte, fură vărsaţi pseudo-castelanei. Un preot octogenar, parohul de la Béon-les-Granits (arondismentul Segré), căruia i sa făgăduise o şcoală liberă, intră la rândul său în acţiune şi adună el singur aproape o sută de mii de franci. Când înşelăciunea fu descoperită, prea încrezătorul eclesiastic se sili să ramburseze în mod integral persoanele pe lângă care făcuse chetă, dând astfel o dovadă strălucită despre buna sa credinţă. Abia în luna Mai 1928, superioara mănăstirii din Esvière fu pusă în curent cu uneltirile sorei Elisa. Lovitura fu atât de crudă pentru dânsa încât, peste câteva săptămâni, îşi dete sufletul. Deslegată de jurământul ei de către Episcopat, sora Elisa, care, la început, nu fusese ea însăşi decât o sărmană păcălită, deveni cu ştiinţă complicea d-nei Renaudet. Ea continuă cu chetele Informaţia judiciară a stabilit că cele două femei pârjoliseră de asemenea sudul Franţei, Bretania şi Normandia, astfel că se evaluează la peste un milion de franci totalul escrocheriilor lor. Ele fură arestate la Paris şi puse apoi în libertate provizorie, după o instrucţie de o lună şi jumătate. Procesul e în curs. ' ’î-'-i Un nou mesaj al dispărutului general Kutepow? PARIS. — „Le Matin“ publică un mai cu titlu documentar, următoarea ştire din Dunkerque : Un voiajor de comerţ a găsit, pe când se plimba pe plaja din Malo, o butelie in care se afla o bucăţică de carton de ambalaj, care conţinea următoarele cuvinte : „Mă aflu pe bordul unui submarin; am surprins un ordin german Nu ştiu incotro sunt dus. Kutepow“. D. Dussard, comisar de poliţie din Malo, a transmis afacerea comisariatul central de la Dunkerque ‘ ——*— Organizaţie de spionaj sovietic descoperită în România Identificarea şi arestarea curierului de legătură cu G.P.U. Siguranţa generală ne comunică următoarele: Direcţiunea generală a siguranţei urmăreşte, în ultimele 15 zile, descoperirea unei organizaţii de spionaj politic sovietic. După o serie de supravegheri şi cercetări a izbutit să identifice curierul care făcea legătura între organizaţia G. P. U. de la Harcov, Kiev şi Odesa şi rezidenţii (spionii politici sovietici stabiliţi în anumite centre) stabiliţi în România şi în străinătate. El se numeşte Valentin Belov. Acesta este numele său conspirativ. Numele lui adevărat este Ivan Ciprian Simion, în vârstă de 26 ani. Şi pe baza acestui nume adevărat, a putut fi identificat. VIAŢA UNUI SPION Valentin Belov este originar din comuna Izdereşti, jud. Constanţa de lângă Iiârşova. El este lipovean de origine. In timpul războiului având vârsta de 12 ani, la retragerea trupelor ruseşti din Dobrogea, a fost luat de surorile de caritate de la un spital rusesc şi trecut prin Brăila- Galaţi la Kiew. In 1917 a fost angajat la Kiew în serviciul unei întreprinderi comerciale unde a servit până în 1922 când a plecat la Odessa de unde intenţiona să se întoarcă în România la mama sa. El a fost însă arestat la Tiraspol de organele Cekei, în Octombrie 1922. In acest timp a aflat că tatăl său, care se refugiase din România în Rusia, se găsea într’o comună de lângă Odessa. Valentin Belov a fost condamnat la şase luni închisoare pentru trecerea frauduloasă a frontierei şi a executat pedeapsa la Odessa. Eliberat din închisoare, s’a dus la tatăl său pe care a căutat să-l convingă să se înapoieze cu dânsul în România. N’a reuşit Insă şi s’a stabilit la Tiraspol. După o bucată de vreme a fost angajat în serviciul unui depozit de droguri din Odessa. Şeful acestui depozit, care era şi în serviciul organizaţiei G. P. U., l-a convertit să intre în organizaţia de spionaj. ACTIVITATEA LUI SE LOV IN ROMÂNIA La începutul anului 1928 a fost angajat să facă serviciul de curier între organizaţia G. P. U. şi rezidenţii din România şi străinătate. El avea obligaţia de a face legătură şi cu organizaţia de spionaj din Basarabia, având misiunea să aducă bani şi instrucţiuni scrise şi verbale rezidenţilor şi sa primească rapoartele şi materialul informativ predat de aceştia pentru G. P. U. Belov a trecut de câteva ori clandestin Nistrul pentru îndeplinirea însărcinărilor sale. Tot el este curierul care, sub protecţia focurilor de revolver, a înlesnit trecerea rezidentului de spionaj Caramanov în Basarabia, în lupta angajată cu grănicerii noştri. COMPLICITATEA LUI CARAMANOV Caramanov fiind arestat, Belov a reuşit să scape şi rămânând câteva ore prin pădurile de pe malul Nistrului, a venit apoi la Chişinău. Aci a stat ascuns toată noaptea până a luat trenul cu intenţia de a se duce la mama sa din comuna Ghizdereşti jud. Constanţa. Direcţia generală a Siguranţei, prin organele sale, a stabilit drumul pe care Belov l-a parcurs dela Chişinău în spre Dobrogea. Stabilind că s-a refugiat în corn. Ghizdereşti a luat măsuri pentru a fi arestat. Deoarece Belov uza de revolver și de granate de câte ori era în pericol, s-au luat toate măsurile de precauție. Stabilirea asasinilor remizierului Fiaike şi ziaristului Iacubovici din Chişinău Fiind arestat, a fost adus la Bucureşti şi supus cercetărilor. S’a stabilit activitatea sa de curier şi de recrutor al agenţilor de spionaj pentru Q. P. U. S’a mai stabilit că el a angajat pe Alexe Caramanov, arestat din ultimul timp la Chişinău. Ii in mărturiile arestatului s’au lămurit împrejurările şi autorii crimelor comise asupra remizierului Fialko dela hotel „Carol“ din Bucureşti şi a ziaristului Iacubovici din Chişinău. Astfel s’a stabilit că Cernah, autorul asasinatului de la hotel „Carol“, în timpul când a săvârşit această crimă era agent în serviciul G. P. U.-ului şi imediat după comiterea crimei s’a refugiat la Odessa. S’a stabilit de asemeni că asasinarea ziaristului Iacubovici din Chişinău a fost executată de agenţii G. P. U.-ului pentru că ziaristul a fost considerat ca trădător al intereselor sovietice. Concomitent cu asasinarea lui Iacubovici au dispărut din Chişinău câţiva rezidenţi care profesau ziaristica şi care au avut un rol important în asasinarea lui Iacubovici. ORGANIZAŢIA TABACUCARAMANOV Valentin Belov a făcut mărturisiri complecte şi a dat toate indicaţiile privind legăturile sale cu organizaţia de sub conducerea lui Tibacu şi Caramanov. ★ Cercetările vor continua la direcţiunea Siguranţei generale după care Belov va fi înaintat instanţelor judiciare militare. Atentatele pe C. F. R. 0 remes cap de bandă arestată la Ploeşti Siguranţa generală ne comunică: fia Ploeşti — Bucureşti şi Cercetările întreprinse în chestia Ploeşti-Buzău, cum şi alte notiţe cu diferite adrese. atentatului de cale ferată de la Brazi au avut ca rezultat arestarea unei tinere basarabence care face parte dintr’o organizaţie conspirativă comunistă înfiinţată la Ploeşti de câteva luni. jLa domiciliul, basarabencei su,găsit o hartă cu diferite înseminări asupra traseului c. f.r., din direle-In ziua atentatului, basarabeanca a lipsit dela domiciliu până noaptea târziu. Asupra ei s’a,găsit un buletin dela biroul populaţiei pe numele Drapind Raia, originară din Cetatea Albă. Ea a refuzat să-şi declare identitatea şi origina şi să dea vreo lămurire. jW* 1 5-i jS. îi, ; ; i ir — l... W 1 00 V ■■■ 1 :•{• ' itU mw v • • inek Mircea Panu, proprietar, domiciliat în str. Drumul la Tei 37, a primit azi dimineaţă vizita agentului de poliţie Popescu Ion, care i-a înmânat un mandat emis de cab. 5 instrucţie. Agentul l-a invitat să-l urmeze la poliţie, ca de aici să fie trimes la cabinetul de instrucţie. Mircea Panu i-a răspuns că va veni în câteva clipe şi a intrat în casă. Puţin mai târziu s-a auzit o detunătură de armă. Agentul a intrat imediat în casă şi l-a găsit pe Panu mort, iar din tâmpla dreaptă se prelingeau încă picături de sânge. Nenorocitul îşi trăsese un glonte de revolver în cap. Moartea i-a fost fulgerătoare. Neavând hârtie la îndemână, a scris pe faţa de masă următoarele cuvinte: „Nu pot suporta astfel de chinuri. Vinovat este şi câinele de Penescu care mi-a mâncat viaţa“. Din ordinul procurorului de serviciu cadavrul a fost transportat la institutul medico-legal. Parchetul se află în posesia unui denunţ că în administraţia S. T. B.ului s’ar fi săvârşit o serie de fraude. Mircea Pană, era unul din cei învinuiţi prin denunţ şi de aceea fusese citat la cabinetul de instrucţie. Domnii Medici găsesc revelte medicale cu Lei 3.000 Carol Biinger Str. Brezoianu No. 1 ia Plăţile statului n’au fost suspendate Comunicatul ministerului de finanţe Primim din partea ministerului de finanţe. In conformitate cu legea bugetară pe 1930, prin care se fixa ca, cu începere dela 1 Martie 1930, toate încasările brute să fie depuse la Banca Naţională a României, ministerul de finanţe a încheiat în acest scop o convenţie cu Banca Naţională, în care s-au fixat normele de funcţionare şi care a fost adusă la cunoştinţa publicului pe calea ziarelor şi prin „Monitorul Oficial". Această convenţie intrând în funcţie pe ziua de 1 Martie, ministerul a dat instrucţiuni administraţiilor financiare, ca, pe de o parte, încasările să le verse la Banca Naţională, iar pe de altă parte, pe cale de acreditive, ghişeele administraţiilor financiare sunt aprovizionate cu sumele necesare plăţilor zilnice. Nu a putut fi deci vorba de suspendarea pentru nici un moment a vreuneia din plăţile Statului ci de introducerea unei măsuri adoptate în toate ţările, pentru înlesnirea Statului şi publicului şi pentru asigurarea unei cât mai perfecte circulaţiuni monetare. Cei cari încearcă a răstălmăci această măsură dovedesc rea credinţă şi caută să alarmeze publicul pentru a pescui în apă tulbure. Contra acestora guvernul va aviza în curînd la măsurile legale dictate de împrejurări, pentru a aplica sancţiuni legale tuturor acelora cari caută să alarmeze publicul prin false. Asasinarea unui ziarist macedonean la Sofia Eri la ora 1 jumătate a fost asasinat la Sofia pe str. Silica ziaristul macedonean Vasile Pândei, împreună cu însoţitorul său Stoian Dimitrof, care avea rolul să-l apere în cazul unei eventuale agresiuni. Crima s-a săvârşit în faţa unei şcoli primare. Copiii părăsind cursurile s-au luat după criminali şi în adevăr i-au putut ajunge în faţa şcolii de gardişti, unde au fost arestaţi. Ei se numesc Coste Angelov şi Dimitrie Medarev. A mai fost arestat ziaristul Vasile Tropacov, redactor la celălalt ziar macedonean „Macedonia" dovedindu-se că el a indicat asasinilor pe Pandef, pe care ei nu-l cunoșteau. Motivul acestui asasinat politic este că Pandef ducea prin ziarul său o campanie înverșunată Împotriva comitetului terorist macedonean. Sinuciderea unui mare bancher din Cernăuţi Cauzele par a fi de ordin familiar CERNĂUŢI, 5. — Eri după amiază s’a sinucis cunoscutul bancher Vaserman, directorul marei bănci „Societatea pentru credit şi industrie" din localitate. Vaserman a fost găsit spânzurat în localul foănceî sale, care ocupă un întreg etaj în strada Bucureşti, Vaserman era de loc din Botoşani, dar îşi făcuse studiile la Cernăuţi şi se stabilise aci unde îşi făcuse o strălucită carieră, ajungând directorul şi principalul acţionar al băncii pentru credit şi industrie. Sub penultima guvernare liberală fusese consilier comunal şi membru în delegaţia permanentă a oraşului. Vaserman era foarte bogat şi poseda între altele o vilă somptuoasă în strada Carol. El era în vârstă de 55 ani. Cauzele sinuciderii nu se pot cunoaşte. Banca mergea foarte bine, încât nu poate fi vorba de vreo neplăcere financiară. Mai curând se crede că sinuciderea ar avea motive familiare. Dri dimineaţă la ora 11 jumătate Waserman a fost la bancă şi a stat de vorbă cu al doilea director, precum şi cu câţiva funcţionari. Pe la ora 1 a trimis servitorul în oraş, iar el s-a dus în cabinetul de toaletă și a agățat șnurul de rezervorul de apă. Sinuciderea a fost observată de către al doilea director, Saidman, căruia i s‘a părut suspect că directorul nu răspunde din birou. :: :*KV ::::S %'i Vestea sinuciderii a produs o enormă senzație in tot orașul. Aseară a avut loc o consfătuire a directorilor de bănci, cari au dat un comunicat arătând că banca de credit și industrie nu trece prin nici o criză. Gekistul Roisemainn avansat — Telegramă particulară — BERLIN. — Comisarul „G. P. U."lui Roisemann — cunoscut din afacerea fostului diplomat sovietic Bessedowski — a fost numit controlor permanent al reprezentaţiunilor sovietice în străinătate, cu sediul la Berlin. Răscoala indigenilor din Mania NEW-YORK, 5 (Rador)__La Manilia, în insulele Eilipine s’au produs noui manifestaţii şi acte de violenţă împotriva autorităţilor americane. Zece mii de studenţi sunt o grevă, în semn de demonstraţie. Toate forţele poliţiei au fost mobilizate.