Dimineaţa, noiembrie 1932 (Anul 28, nr. 9286-9315)

1932-11-01 / nr. 9286

Anul 23 No. 9288 PARTICIPAȚI la marile concursuri organizate de revista ,,Realitatea Ilustrată“ premii în valoare de 400.000 lei Amănunte in revistă. ........» B l 1 Xxn -. 'r*y'a'*âmm Fondată în 1904de CONST. MILLE 3 Lei Btxurești, Str. Const. Miile 5-7-8 SAnmurj ||TELEFON: Centrala: 3-2470, Străinătatea: 3-5354 Direcția: 3-2474, Adiţia: 3-2473 Provincia: 3-1066 buc pagi AST Marți 1 Noembria 1938 Sf. Dumitru!! maşini de bucate numai JRedStar* cu petrol „Ferromfina“ S. A. Calea Victoriei 71. Scumpetea încurajată de autorităţi? Am semnalat valul de scumpete, Care s’a revărsat asupra populaţiei nevoiaşe şi cu veniturile reduse din cauza crizei generale. Primăria însă şi autorităţile, care ar fi trebuit să ia măsurile pentru stăvilirea scumpetei crescânde, au rămas nepăsătoare. Nu s’a luat nici o măsură, nici măcar de ordin, moral, pentru ca să se pue capăt speculei şi să se asigure astfel singura posibilitate de trai a majorităţii cetăţenilor. Este o neglijenţă nepermisă şi , nescuzabilă. Cu atât mai mult cu cât pofta de câştig sporeşte mereu, având oarecum aprobarea autorităţilor prin atitudinea lor pasivă. Problema are un caracter social atât de serios, încât a provocat îngrijorarea chiar şi în rândurile negustorilor, oneşti şi de bună credinţă, cari se gândesc şi la soarta oamenilor nevoiaşi. Intre zecile de scrisori pe cari le primim la redacţie. în legătură cu scumpetea, cele mai multe sunt scrise chiar de comercianţi detailişti, cu indicaţiuni foarte precise asupra progresului de scumpete şi în acelaş timp protestând contra inerţiei autorităţilor răspunzătoare pentru acest fenomen primejdios. Ni se semnalează astfel că untura de porc, care se vindea acum zece zile cu 25 de lei kgr. s’a urcat, fără nici un motiv economic, la 34 de lei kgr., ouăle dela 1.20 buc. la 2 lei; pastele făinoase dela 16 lei la 26. orezul s’a scumpit cu 6 lei la kgr., iar untdelemnul obișnuit s’a urcat dela 22 lei la 32 de lei kgr. Precum vedem e vorba de o mare a acestor articole de primă necesitate cu 30-40 la sută, într’un interval de abia zece zile, fără nici un motiv real şi cu tendinţa de a creşte înainte. Asistăm deci la un fenomen fără precedent în vremuri normale. O scumpire atât de vertiginoasă şi într’un interval atât de scurt nu se întâmplă decât la izbucnirea unui război sau a unei revoluţii, adică în momente când producţia este ameninţată. S’a mai înregistrat în trecut fenomenul ca unul sau altul din articolele alimentare de primă necesitate, să se scumpească. Niciodată n’am asistat însă la scumpirea bruscă a tuturor articolelor de primă necesitate în proporţie ruinătoare pentru consumatori de 30-40 la sută. Engresiştii şi organizaţiile cari deţin îndrumarea preţurilor, obiectează că ar fi scumpit mărfurile din cauza dificultăţii cu care îşi procură devizele. Chiar dacă această motivare n’ar fi un simplu pretext, în nici un caz n’ar putea să justifice o urcare de preturi de 30- 40 la sută si cu osebire la articolele ce nu se importează, fiind produse în ţară. Cu alte cuvinte, după însăşi mărturisirea negustorilor oneşti şi cu milă pentru lumea săracă, scumpirea alimentelor nu este decât pur şi simplu speculă. Iar specula cade sub prevederile legilor în vigoare, pe care autorităţile şi in special primăriile sunt obligate să le aplice. In vremuri anevoioase ca cele de astăzi, aceasta trebue să fie preocuparea de căpetenie a primarilor, celelalte rămânând pe planul al doilea. Autorităţile au nu numai dreptul, dar şi datoria de a opri valul de scumpete şi de a impune reducerea preţurilor la nivelul de acum două săptămâni, pe care l-au depăşit fără nici o îndreptăţire. Autorităţile să-şi facă datoria. Liviu P. Nasta Acordurile vamale ale Franţei Un discurs al ministrului comerţului, d. Durand PARIS, 29 (Rador). _ D. Durand ministrul comerţului, a ţinut un discurs cu ocazia banchetului Federaţiunii industriaşilor şi comercianţilor. Vorbind despre revizuirea acordurilor comerciale, d. Durand a declarat că acordurile din 1927 au consolidat tei sferturi din poziţiunile vamale ale Franţei. „Acest fapt, a spus ministrul comerţului, ne pune într’o situaţie foarte desavantagioasă, oride câte ori voim să negociem cu alte ţări faţă de cari se aplică clauza naţiunii celei mai favorizate. In acest moment suntem cu mâinile legate, dar trebue să ne eliberăm de aceste legături şi să regăsim libertatea tarifară, punând ca principiu în negocierile viitoare, deconsolidarea generală fără denunţarea brutală a acorduri. Ta 1ă lor. Vom face avantajii celor cari ne fac şi nouă şi vom lua măsuri faţă de ţările cari practică un protecţionism excesiv“. Condamnarea comuniştilor din Japonia TOKIO ,29 (Rador). — Astăzi a luat sfârşit procesul comuniştilor arestaţi în ultimii trei ani. Desbaterile acestui proces au fost lungi şi foarte laborioase. Au fost condamnaţi 97 comunişti. Pedepsele aplicate variază intre închisoarea pe viaţă şi supravegherea penală pe timp de doi ani. LUCRURI CARI DISPAR : O MOARA DE VÂNT Aniversarea naşterii reginei Maria Te-Deumul de la Patriarhie MEMBRII GUVERNULUI LA PATRIARHIE Demersurile Ligii chiriaşilor pentru oftinirea traiului delegaţii Ligii la primarii de Sectoare O delegaţie a Ligii Chiriaşilor formată din d-nii avocat B. Magder, preşedinte, C. Polizu, pensionar, ing. A. Irimia şi C. Iordanovici, droghist s-a prezentat pe rând la primarii de sectoare pentru a expune situaţiunea grea în care se sbate populaţiunea nevoiaşă a Capitalei, situaţiune agravată azi prin specula ce se face cu articolele de primă necesitate., făcând următoarele propuneri: Primăria în aceste timpuri pentru ca să aibă autoritatea morală să impună reduceri de preţuri la articolele de primă necesitate trebue înainte de toate să facă reduceri la articolele ce le furnizează ca cetăţenilor ca lumina, apa, gunoi, impozitele comunale, asupra contractelor de închiriere, tarifele de tramvai, chiriile imobilelor închiriate de primărie negustorilor. Tariful S. T. B. trebueşte redus la 2 şi 3 în loc de 4 şi 5 lei cum e astăzi. In urmă delegaţiunea a arătat că Primăriile trebue să intervie în specula ce se face cu pâinea, carnea, zarzavaturile, lemne, cu alimentele de primă necesitate de coloniale, medicamente, articole higienice şi altele, fie prin cercetarea preţurilor la origină sau la producători’, fie printr’un control riguros din care să facă parte reprezentanţi ai autorităţilor, ai cetăţenilor şi în extremis prin înfiinţare de preţuri maximale cu sancţiuni severe. In urma expunerilor, delegaţiunea a primit din partea primarilor de sectoare răspunsurile de mai jos: D. C. ALGIU PRIMARUL SECT. VERDE Recunosc — a spus d. Algiu — că problema oftinirii traiului trebue să fie una din preocupările noastre şi în adevăr primăria in aceste momente are datoria să intervie. Dar pentru ca acţiunea noastră să aibă efect, ea trebue dusă simultan de toate sectoarele împreună cu primarul general. Voi interveni în acest sens la d. primar Dobrescu, pentru ca să studiem împreună măsurile ce trebuesc luate. Recunosc că primăriile trebue să reducă cele dintâi preţurile la articolele furnizate şi de altfel în consiliul nostru s’a discutat necesitatea acestor reduceri precum şi a tarifului S. T. R. D. AL. PROTOPOPESCU PRIMARUL SECTORULUI II Mă gândesc de mai bine de o lună de zile, — a spus d. Protopopescu — cum aşi putea să viu în ajutorul populaţiunii nevoiaşe, în legătură cu propunerile Dvs. Tot aeea ce aţi exprimat Dvs. concordă cu vederile mele. In acest sens roagă delegaţiunea să ia contact cu d-sa, pentru Luni 31 Octombrie ora 8 juni. D. CHIRIŢA VASILESCU, PRIMARUL SECTORULUI ALBASTRU Recunosc temeinicia susţinerilor dvs. In Consiliul general, — spune d. Chiriţă Vasilescu — nu odată am indicat necesitatea în aceste timpuri, a reducerii tarifelor tramvaelor şi a taxelor asupra, contractelor de închiriere la prăvălii. De altfel în sectorul meu procedez cu omenie la încasarea ipozitelor, ţinând seamă de vremurile actuale iar rezultatul acestui procedeu este că obţin 90 la sută din încasări. Recunosc că costul luminei şi al apei este prea scump. El s’ar putea reduce simţitor. Vă declar că sunt de acord cu dvs., şi voi susţine cu toată căldura propunerile ce le faceţi. De la început ţin să vă declar — răspunse primarul de Galben —în cunoştinţă de cauză, fiind şi în administraţia Uzinelor Comunale, că o reducere a taxelor de luminat şi apă este o imposibilitate pentru motivul că toate autorităţile statului precum şi cea mai mare parte din abonaţii particulari nu-şi plătesc lumina şi apa. Prin urmare Uzinele se susţin numai de la acei un sfert de cetăţeni ce plătesc. Eu de când sunt primar am căutat să pun ordine în administraţia acestui Sector. Nu cruţ pe nimeni, am destituit pe mulţi trimiţându-i la parchet şi am redus bugetul dela 150 de milioane la 105 milioane. In privinţa oftinirii traiului, vă rog să luaţi contact cu d. Dobrescu, primarul Municipiului. Delegaţiunea se va prezenta în cursul săptămânei viitoare d-lui primar general Dobrescu, d-lor prim ministru şi miniştri de interne, finanţe, industria şi comerţ, sănătăţii şi justiţiei. ——— " Atacul banditesc de la soc. „Astra Română“ din Ploeşti PLOEŞTI, 29. Un atac banditesc s’a încercat astă noapte la biurourile societăţei „Astra Română“, instalate dincolo de linia ferată a Garei de Sud. Gardianul ştefan Curcă, din serviciul societăţii „Paza de noapte“, se afla în post şi tocmai făcea controlul la uşile principale ale clădire! biroului societăţii, când s’a pomenit cu trei indivizi. Intre gardian şi cei trei necunoscuţi s’a încins o luptă. Gardianul a scos arma şi a descărcat mai multe focuri. In toiul încaerărei, gardianul a fost însă lovit puternic în cap şi a căzut în nesimţire. Alarmaţi de detunăturile produse de armă, au sărit în ajutor ceilalţi paznici din serviciul societăţii, care împreună cu oamenii din serviciul „Gărzi financiare,“ s-au pus în urmărirea agresorilor. Intre timp gardianai Ştefan Curcă, care după cum am arătat mai sus, a fost grav rănit la cap, a fost transportat la spitalul „Schüller“ unde i s-au dat ajutoare. Urmărirea tâlharilor a continuat până aproape de zorii zilei fără insă să se dea de urma lor. In timp ce gardienii urmăreau pe cei care au atacat pe paznicul Ștefan Curcă, au fost arestaţi contrabandiştii de ţiţeiu Alexandru Ioniţă din comuna Baloteşti-Ilfov, Nicodim Dumitru din comuna Moara Săracă, Ilfov şi Constantin C. Neacşu din comuna Raciu-Dâmboviţa, care transportau cu căruţele butoaie cu ţiţeiu scoase din fabrică, fără plata taxelor legale. Numiţii au fost predaţi gărzei financiare spre a li se dresa procesele verbale de contravenţie. Tratativele cu Rusia Pentru continuarea tratativelor directe cu d. Litvinov asupra pactului de neagresiune, ministerul nostru de externe va delega pe lângă d. Victor Cădere. Încă unul sau doi delegaţi. Tratativele vor f reluate după 6 Noembrie când d. Litvinov se va duce din nou la Geneva. Anglia şi planul de dezarmare al d-lui Herriot LONDRA, 29 (Rador). — Cercurile oficiale engleze nu voesc încă să comenteze planul de dezarmare, pe care d. Herriot l-a expus ori în linii generale, în Camera franceză. Aceste cercuri susţin că, planul fiind deocamdată cunoscut numai din informațiunile presei, ar fi greu să-și poată forma cineva o opiniune exactă asupra lui. D. George V. Bibescu donează avionul „România“, statului D. George Valentin Bibescu a a- dresat, d-lui subsecretar de stat al aerului, următoarea scrisoare: Domnule Ministru, Am onoarea a vă face cunoscut că am luat hotărârea de a pune la dispoziția Statului Român, în deplină proprietate, avionul trimotor „România”, fost până astăzi în serviciul Federaţiei Aeronautice Internaţionale. . . . înalta pricepere şi generozitatea bine chibzuită a Guvernului, mi-au dat posibilitatea, timp de şase luni, să-mi îndeplinesc obligaţiunile de Preşedinte al Federaţiei Aeronautice Internaţionale, folosindu-mă de acest avion al cărui echipaj a purtat cu mândrie cocardele româneşti, peste tot unde datoria m’a chemat. La Roma pentru Congresul Transoceanic, la Paris pentru Comisiunea Internaţională de Navigaţie Aeriană, la Haga pentru Conferinţa Federaţiei Aeronautice Internaţionale, ca şi la Londra, la Viena, la Berlin, la Varşovia, pretutindeni, avionul „România” a stârnit admiraţia cunoscătorilor, iar echipajul lăudat pentru ţinuta aparatului şi punctualitatea orarului. In momentul predărei acestui aparat care constitue cea mai puternică unitate a aeronauticei noastre, cred de datoria mea ca in afara cifrelor ce veţi găsi in dosarul alăturat, incheiat de Comisiunea românească de recepţie cu ocazia luărei in primire a avionului la Dessau, să vă comunic pe scurt rezultatele practice ce am UDmut cu acest avion In timpul celor 65 ore de sbor şi 13.000 km. parcurs din luna Mai până in Septembrie 1932. Avionul „România” are o rază de acţiune de 1.800 km. Poate transporta 16 pasageri in afară de echipa compus din pilot, din mecanic şi un radiotelegrafist. Are o viteză comftercială medie de 220 km. pe oră şi un consum ce nu depăşeşte 1a viteza comercială 1 kgr. 200 gr. la kilometru parcurs. In aceste condiţiuni costul unei călătorii de la Bucureşti la Paris, socotind preţul benzinei, uleiului şi întreţinerea echipajului revine cu maximum 3.000 lei de pasager, faţă de lei 16.000, preţul actual al biletului la Orient Express. Totodată ţin să vă amintesc că cele trei motoare ale avionului, au fost puse în mod graţios la dispoziţii mea, unul de către Aeronautica Militară, iar celelalte două de către Societatea Franceză Hispano-Suiza In aceleaşi condiţiuni am beneficiat de postul de radio-telegrafie imprumutat de Societatea Marconi. Cu acest prilej, vă rog, Domnule Ministru, să binevoiţi a fi pe lângă Domnii membrii ai Guvernului Majestatei Sale Regelui Carol II, Interpretul mulţumirilor mele pentru sprijinul ce mi-au acordat, sprijin datorit căruia m-am putut achita în mod demn de sarcina ce mi-a fost încredinţată de cele 34 State cari alcătuesc Federaţia Aeronautică Internaţională. Primiţi, vă rog, Domnule Ministru încredinţarea deosebitei consideraţiuni ce vă păstrez. GEORGE VALENTIN BIBESCU Donaţia d-lui George Valentin Bibescu, mai ales in împrejurările ţi in timpul In care făcută este un gest demn de subliniat. Prin darul său, patrimoniul aviaţiei militare româneşti se îmbogăţeşte cu cea mai mare aeronavă din ţară. De altfel d. George Valentin Bibescu nu este la primul act in folosul ţării. Descendent al unei vechi familii, a uzat in dese rânduri de situaţia, de averea sa, pentru a veni în ajutorul celor din prejurul său. E unul din puţinii români care se bucură de un mare prestigiu în străinătate, de cunoştinţe şi de prietenii in lumea conducătorilor statelor din Apus, calităţi pe care le întrebuinţează pentru a face o căi mai bunăpropagandă României. E singurul român care deţine permanent conducerea unui for internaţional. D. G. V. Bibescu a fost ales de 34 de state preşedinte al federaţiei aeronautice internaţionale. In această calitate d-sa serveşte cu folos cauza românească. Numai că această situaţie necesită cheltueli,enorme. Guvernul român apreciind foloasele pe care ţara le poate trage din activitatea d-lui Bibescu, i-a acordat ca şi celorlalţi reprezentanţi ai ţării in străinătate o subvenţie, care să-i servească ca fond de reprezentare. D. G. V. Bibescu, In loc să întrebuinţeze acest fond pentru scopul destinat, cumpără avionul „România”, ultima perfecţie technică a aviaţiei, pe care azi o donează statului. Suportă chiar din averea sa proprie costul inplus al avionului, întreţinerea şi asigurarea lui, cât şi acoperirea cheltuelilor de reprezentare făcute in calitate de preşedinte al Federaţiei aeronautice internaţionale. , In lumina acestor fapte, gestul d-lui G. V. Bibescu, merită cu atât mai multe elogii. _____ _____ Lucrător german condamnat pentru inaltă trădare LEIPZIG, 29. (Rador). — Azi s’a judecat aici procesul lucrătorului electrician Thielle, acuzat că a divulgat unei puteri străine unele secrete de fabricaţie ale industriei chimice germane, în legătură cu apărarea naţională. Thielle a fost condamnat la trei ani reclusiune, cu pierderea tuturor drepturilor pe timp de cinci ani. Această condamnare a fost pronunțată în ședință secretă. Armistiţiu intre partide la Hamburg HAMBURG, 29 (Rador). — Şefii locali ai grupărilor politice naţional-socialistă, naţional-germană şi căştile de oţel, au încheiat un acord care prevede că pe străzile oraşului va domni pacea între aceste gmpuri şi că ele vor evita atacurile personale intre membrii lor, cum și tulburarea întrunirilor lor, în tot timpul campaniei electorale. Campania prezidenţială din Statele-Ulnite Preşedintele Hoover va vorbi în trei zile la 22 de întruniri VIENA. Ziarul „Neues Wiener Tagblatt“ anunţă din New-York cu data de 27 a. c.: „Preşedintele Hoover a început astăzi marele său turneu electoral pe calea ferată, in urma stăruinţelor partidului său. Călătoria va duce prin circumscripţiile electorale republicane cele mai ameninţate şi anume prin Virginia de Vest, Ohio, Indiana, Maryland şi Pensylvania. Ea va fi încheiată cu un mare discurs pe care preşedintele Hoover îl va ţine Sâmbătă In Madison Square Garden. In aceste trei zile preşedintele Hoover va vorbi in 22 de întruniri. Luni, preşedintele va începe o călătorie de două zile spre statele din Răsărit. O a treia şi ultima călătorie va ducepe preşedintele Hoover in vestul mijlociu industrial. Planul unei campanii. In patria lui Hoover, adică în California, ar fi fost abandonat. . .