Dimineaţa, ianuarie 1933 (Anul 29, nr. 9344-9372)

1933-01-14 / nr. 9355

Anul 29 No. 9355 Nu uitaţi azi „Realitatea Ilustrată“ număr special în culori I0 Lei : 1 * 12 pagini Sâmbăta 14 Ianuarie 1933 ABONAMENTE CU PREMII Fondată in 1904 de CONST. MILLE 3 Lai București, Str. Const. Aline (Sărindar) 5-7-9 TELEFON: Centrala: 3*2470, Străinătatea: 3-5354 Direcția: 3-2474, Adiţia: 3*2473, Provincia : 3-1006 PENTRU COPII ŞI TINERET VA OFERĂ „DIMINEAŢA COPIILOR“ D. Maniu a prezentat Reseiul demisia cabinetului Se încearcă constituirea unui alt guvern naţional-ţărănist "Am intrat în faza decisivă a crizei. Suveranul, a sosit ori la ora 10 şi 10 minute dimineaţa şi a coborât din tren la ora 10 şi 30. De faţă era d. Iuliu Maniu şi aproape toţi membrii guvernului. Sosirea aceasta constituite o indicaţie? Pentru unii, da. Aceştia pretind intr’adevăr, că dacă ar fi fost şanse de aplanare, suveranul nu se deranja să vină acum în Capitală. Sosirea ar indica că nu sunt prea multe şanse de aplanare şi deci suveranul a venit în Capitală, pentru a putea îndeplini consultaţiile şi formalităţile constituirii noului guvern. E o interpretare, pe care evenimentele ulterioare o vor verifica. Creşinnţa altora, între cari şi a unora dintre membrii guvernului, este că prea s-au precipitat unii şi că oricât situaţia este încordată, nu este încă absolut sigur că vom avea imediat o demisie Maniu. Probabil, — da. Sigur, îi,să — nu. Va putea fi evitată demisia? Aceiaşi deducţie se poate trage şi din consfătuirea, care a avut loc ori dimineaţă la d. Maniu acasă de la 8 la 10, şi la care consfătuire au luat parte toţi membrii guvernului aflători în Capitală, afară de d. Titulescu, care nu face parte din partid. „ Discuţiile au avut de obiect o ultimă şi definitivă examinare a situaţiei. S-a recunoscut că împrejurările de astăzi sunt excepţionale şi că există pretutindeni convingerea că numai un guvern cu mare autoritate şi care constituie şi o bună echipă de lucru, i-ar putea face faţă. S-a recunoscut că, din acest punct de vedere şi faţă de greaua răspundere, care apasă asupra guvernului, ar trebui evitate chestiile mici, dacă guvernul ar câştiga convingerea că va fi lăsat să lucreze. Cu alte cuvinte, totul este în funcţie de simţimântul pe care-l va culege d. Maniu, atunci când, în cursul audienţei va face raport regelui. Dacă discuţia dintre suveran şi primul său ministru va urma într’o a-mosferă, din care să rezulte pentru d. Maniu credinţa că ar mai putea lucra, o demisie va fi evitată. In caz contrar, d. Maniu va prezenta demisia guvernului şi, bineînţeles, în atari colulţiuni, ea va fi imediat primită. Dificultăţii unui guvern Vaida Ce va urma în cazul linei demisiuni? Există impresia generală că regele se va adresa, in primul ioc, d-lui Vaida. Si iarăși există impresia că d. Vaida se va'■ arăta dispus să accepte, intre altele, cum am spus si eril pe considerentul de ..restitutio in integrum". Dat fiind senzul politic pe care Var avea un atare guvern, s’ar putea ca el să ia fiinţă ? Fireşte, amicii d-lui Vaida asigură că da. Sunt şi unii imparţiali, cari nu exclud o fistici de soluţie. Alţii, însă, cred că în condiţiile excepţionale, în care pleacă d. Maniu, un guvern Vaida ar putea foarte greu ralia forţe suficiente pentru a putea, măcar pentru un scurt interval face faţă situaţiei, situaţiei. Incontestabil că partidul nu doreşte plecarea de la guvern. Dar tot atât de adevărat este că toţi conducătorii partidului, fără excepţie, sunt de acord că foarte greu un guvern lovit de o vădită racilă de naştere, ar putea face faţă tratativelor din afară şi mai cu seamă operei uriaşe din lăuntru, care se leagă de alcătuirea viitorului buget. Dar de chestia ministerului Vaida se leagă alte două probleme. In primul loc, situaţia d-lui Titulescu. Cu drept cuvânt lumea se întreabă: Va interveni o reconciliere între cei doi oameni politici,, până acum atât de despărţiţi, pe chestiuni extrem de gingaşe? Dacă da, ce fel de colaborare va putea fi, atunci când fondul credinţelor reciproce este cunoscut? Sau d. Titulescu nu o va intra în guvern şi se va întoao Londra? In acest caz, care ar fi veunea guvernului Vaida, în afară? Şi prin cine? Intre dorinţa partidului şi riscul deginui guvern provizoriu In al doilea loc, vine echipa de lucru. D. Maniu nu va fi în guvern. Nu va fi nici d. Mihalache? Şi cine va fi la finanţe? D. Mironescu nu primeşte, sub nici un chip. Rămâne d. Mihai Popovici. Deci guvern Vaida, fără d. Maniu, fără d. Titulescu, fără d. Mihalache şi fără d. Madgearu? Şi aci se pune chestia cea mare. Partidul nu vrea să plece. Partidul va accepta el, însă, riscurile imense al unui provizorat,care va diminua eventual activul de astăzi, câştigat de partidul naţional-ţărănesc, după o muncă atât de trudnică, de către regimul Maniu? Vă accepta el comnsecinţele frămânităţii lăuntrice, fatale în căzul unei soluţiuni Vaida? Biroul partidului îşi va da asentimentul, cu uşurinţa, cu care cineva pune o scrisoare la cutia de poştă? Nu credem. Va trece d. Vaida peste voinţa biroului? S’ar putea, dar atunci ce viaţă aşteaptă- oastfel de guvernare? D. Maniu ar sprijini un cabinet Titulescu Da** dacă o combinaţie Vaida n’ar reuşi ? Se va încerca oare un guvern Titulescu cu concursul actualelor Camere ? Dacă d. Titulescu ar voi să-şi ia răspunderea situaţiei, d. Maniu nu i-ar precupeţi concursul. Şi aceasta pentru un motiv foarte simplu, întrucât răspunderea partidului n’ar fi angajată şi osoluţie Titulescu ar însemna evitarea unor frământări în sânul partidului, d. Maniu n’are nici un motiv să refuze un concurs, cu atât mai mult cu cât în împrejurările grele de azi un guvern Titu-■ lescu ar reteza scurt atmosfera defavorabilă care s’a produs în străinătate de pe urma recentelor evenimente interne. Se va pune oare chestia unui guvern Titulescu ? Dacă criza actuală are ca bază numai inabilităti si irascibilităti de moment si fără nici un substrat politic mai adânc, atunci problema Titulescu s’ar putea pune. Dacă însă criza actuală se grefează pe o divergentă mai profundă si cu un mai adânc sens politic, atunci cu siguranţă că SE VA URMĂRI O ANUMITĂ SEMNIFICAŢIE prin soluţia ce se va da si, in cazul acesta, nu numai preferinţa va merge pentru un guvern Vaida, dar se va căuta realizarea acestei solutiuni FIE ŞI CU NEPARTICIPAREA D-LUI TITULESCU INTR’UN ATARE GUVERN. Se va putea evita criza de regim? Cât despre o schimbare de regim, sunt toate indiciile că suveranul va căuta pe cât va fi cu putinţă să o evite. Nu pentru a înlătura pe liberali şi d. Duca. In cazul unei schimbări de regim, acum sau peste câteva luni succesiunea Duca nu mai este discutată. Pentru moment însă se caută a se evita o schimbare de regim care ne-ar surprinde în cele mai grele momente pentru viaţa statului român. Dacă însă, cu toate sforţările ce s’ar face, această schimbare de regim va deveni inevitabilă, atunci venirea liberalilor la putere este asigurată. Scrutator D. IULIU MANIU D. VAIDA VOEVOD Audienţa d-lui Maniu colaborarea vaida Titulescu Regele a invitat pe d-nii Titulescu, Mihalache şi pe preşedinţii corpurilor legiuitoare D. Maniu a recomandat regelui un guvern naţional-ţărănesc La ora 12, d. Iuliu Maniu, preşedintele consiliului, a fost primit în audienţă de rege. Audienţa a durat până la 12 şi 20, cam să dea o altă întorsătură lucrurilor. ■Totuşi în unele cercuri naţional-ţărăniste s’a menţinut şi versiunea că moiTotodată, regele a comunicat d-lui Maniu că va invita pe d-nii Titulescu şi Mihalache iar la ora 4 va conferi şi eu cei doi preşedinţi ai Corpurilor legiuitoare. R. Titulescu a fost chemat pentru ora două şi jumătate iar d. Mihalache pentru ora trei. Noua audienţă a d-lui Maniu va avea loc după ce regele va fi conferit cu preşedinţii Corpurilor legiuitoare. *• D. N. TITULESCU gem spre un guvern Vaida. Cum a decurs in cursul audientei, d. Maniu a raportat regelui asupra împrejurărilor cari au dus la demisia d-lui Mihalache. Primul ministru a propus o soluţie bazată pe un concediu mai lung pentru d. colonel Marinescu, căruia i s’ar fi încredinţat în acest timp o misiune în străinătate. Regele a răspuns că nu acceptă această soluţie, după care d. Maniu a declarat că în acest caz guvernul demisionează. Regele a replicat că deocamdată nu ia act de această demisie până nu va consulta şi alţi factori ai guvernului şi partidului. Se afirmă că chiar cu acest prilej d. Maniu ar fi recomandat suveranului un nou guvern naționalţărănesc. Declaraţiile făcute ziariştilor de primul ministru după ce a ieşit de la palat, d. Maniu a primit pe ziarişti cărora le-a declarat: — E de la sine înţeles că nu vă pot aduce la cunoştinţă conţinutul conversaţiei pe care am avut-o cu M. S. Regele. Ceiace pot să vă spun e că în cursul după amiezii voi fi primit din nou în audienţă de M. S. După această declaraţie, oarecum oficială, d. Maniu s’a mai întreţinut Cu ziariştii. Glumind d-sa a spus: — Trebue să-mi fiţi recunoscători. Aşa veţi mai avea de scris şi după masă şi mâine şi... Semnificata audienţei de după amiază a d-lui Maniu Ştirea că d. Maniu se va prezenta după amiază din nou regelui a produs — îndată ce ea*a fost cunoscută — impresie în toate cercurile politice, deoarece toată lumea se aştepta ca d. Maniu să-şi dea imediat demisia. Ulterior s’a aflat că d. Maniu şi-a prezintat în adevăr demisia in prina audientă. Faptul că regele a găsit necesar să cheme pe d. Maniu într’o nouă audienţă şi deci să discute cu d-sa mai amănunţit chestiunile cari au provocat criza ministerială, — arată că ar mai puttea surveni unele fapte Guvern Vaida-Titulescu-Mihalache În unele cercuri politice se menţine cu energie afirmaţiunea că se va forma un guvern Vaida cu d. Titulescu la externe şi d. Mihalache la domenii. După informaţiile noastre este absolut sigur că d. Maniu va acorda spijinul său unui guvern Vaida, în cazul că acest guvern ar obţine de la rege sancţiunile ce au fost refuzate guvernului Maniu. In legătură cu aceasta, se afirmă că d. Vaida a fost chemat în Capitală şi că va sosi azi dimineaţă . D-nii Titulescu şi Mihalache la rege La ora 2 jwm. d. Titulescu a venit la palat şi a fost primit în audienţă de■ege. Imediat după aceasta a vestit la palat şi d. Mihalache. Zăpăceala oamenilor şi a lucrurilor O interesantă conferinţă a l-lui Joseph Caillaux PARIS. — In faţa unei adunări strălucite în care se remarcau şi numeroase personalităţi ale coloniei străine, fostul prim ministru şi ministru de finanţe, d. Joseph Caillaux a tratat, in după amiaza zilei de Sâmbătă 7 Ianuarie, la „Théâtre des Ambasadeure”, subiectul următor: „Zăpăceala oamenilor şi a lucrurilor”. „Criza este închisă din punct de vedere economic”, a afirmat fostul preşedinte de consiliu, dar ea subsistă in efectele sale din cauza dezordinei politice europene. Această dezordine are în parte drept cauză războiul şi unele tratate care şi-au urmat şi care sunt economiceşte ,neviabile”. D. Joseph Caillaux expune în urmă marile linii ale unui program de refacere economică: — Pentru mine, spune d-sa, trei principii esenţiale: a .restaura Statul în deplina sa putere administrativă, în deplina sa putere politică şi, în plus, a-i încredinţa rolul de a dirija economia. A restaura Statul, pentru, ca, prin credit şi prin supravegherea distribuţiei, el să facă astfel ca întreprinderile hazardate, cu technice premature, să nu fie învestite cu capitaluri, şi ca, dimpotrivă, căpitalurile să fie larg împărţite industriilor sănătoase. Al doilea punct. A angaja, la nevoie a obliga diferitele ramuri ale industriei, de a se concerta, a se grupa, pentru a evita disersiunile de sforţări, introducerea anticipată de technice neraţionale, în sfârşit, a face astfel ca utilagiile să fie amortizate într’un interval de timp, aşa ca producţia să nu fie împovărată de un serviciu de capital excesiv. Al treilea punct. A invita guvernele instituţiile de credit, să organizeze prevederea economică. Căci se produce fără a cunoaşte nevoile, fără a fi măsurat pieţele, se îngrămădesc uzine peste uzine, manufacturi peste manufacturi, fără a se preocupa de debuşeuri. —Dacă am compara, adăugă conferenţiarul civilizaţia noastră delicată cu ruajele unui ceasornic, ei bine, trebuie evitat războiul, care este cuţitul în ceasornic. Acest program economic va putea da lumii pacea. Sfârşind d. Joseph Caillaux şi-a exprimat încrederea sa in elite care, singure, vor putea evita lumii stricăciunile „maşinismului dezlănţuit”. Se pregăteşte o lovitură de Stat Ingrecia? ATENA, 12 (Raporf) După discuţii mile de ori în Cameră, ziarele consideră că atitudinea opoziţiei pune în primejdie situaţia guvernului. încheierea desbaterei, care va continua astăzi, pare nesigură pentru guvern. Opoziţia, declară ziarele, este îngrijorată mai ales de întenţiunile atribuite d-lui Csndylis, ministrul de răsboi, şi d-lui Hacjik Eriakcs, ministrul marinei, de a da o lovitură de stat pentru a institui dictatura), D. Tsaldares, şeful guvernului, desmânte însă formal aceste intenţiuni. Creditorii hitleriştilor i -au devenit nerăbdători BERLIN, II (Europapress). — Hitler a plecat astăzi la Lippe, pentru propagandă electorală. El a stat timp de două zile la Berlin, însă nu a avut nici o întrevedere mai importantă. Se afirmă insistent că în curând şeful naţional-socialiştilor va avea o întâlnire cu generalul von Schleicher. Faptul politic de senzaţie este aproape certa amânare a deschiderii Reichstagului. După cum se ştie, Reichstagul trebuia să fie deschis în ziua de 24 Ianuarie. Amânarea se va face probabil până la începutul lunei Martie. Acest lu,cru se pare că ar conveni deopotrivă guvernului, care vrea să-şi continue opera economică, şi naţional-socialiştilor, cari par dispuşi să aibe o atitudine conciliantă faţă de von Schleicher. „Berliner Tageblatt“ scrie astăzi, că până la 1 Martie vor avea loc tratative intre naţional-socialişti şi guvern pentru o eventuală participare la conducerea Reichului a celor dintâi. Ziarul afirmă că toţi creditorii naţional-socialiştilor au devenit foarte nerăbdători şi cer foarte insistent lui Hitler să intre în guvern cu orice condiţii, pentru a putea face față datoriilor cari le au. Zăpada pe acoperișuri Se descoperă mereu bombe in Spania BARCELONA, 12 (Undor). — Poliţia continuă cercetările în legătură cu recenta încercare de revoltă a extremiştilor. Numeroase bombe se descoperă mereu în diferite locuri ale oraşului. Intr’o casă particulară sau găsit l(i tuburi servind la fabricarea bombelor,12 lăzi cu muniţii şi 25 cartuşe de dinamită. La Taragona de asemenea s’au găsit numeroase bombe. La Tarasso s’au găsit 35 bombe în localul sindicatului anarchist. 1 .