Dimineaţa, aprilie 1933 (Anul 29, nr. 9432-9459)

1933-04-01 / nr. 9432

Anul 29 No. 9432 l'pN I!Kt MIUBltf' t tMVOGOt 10 pagini & fj sambata 1 Aprilie 1933 vom sa vă îmbogățiți ? JUCAȚI NUMAI LA CEKLYuRETI Fondată in 1904 de CONST. MILLE București, Str. Const. Miile (Sărindar) 5.7.9 TELEFON: Centrala: 3-2470, Străinătatea : 3-535? Direcția: 3-2474, Adiția: 3-2473, Provincia : 3.106S NOROCOASA COLECTURA BANJA S. ALMOSNINQ Calea Vicoriei 20 GASTIGATOAREA lozului de 5.000.000 Grave întorsături în afacerea Sinuciderea generalului Sică Popescu. Vinovăţia lui Bruno Seletzki Miercuri a continuat la consiliul de război interogatoriul lui Seletzky. La întrebările d-lui comisar regal Hagi Stoica, Seletzky a început să se contrazică. Pus în faţa probilor evidente a început să recunoască că a împărţit pe ici pe colo unele sperturi. Deocamdată Seletzky refuză să facă divulgările pe care le cere parchetul militar. SENTIMENTELE DE BUN ROMÂN In memoriul pe care l-a înaintat magistratului instructor precum şi în interogatoriile ce i-au fost luate Seletzky arată că a avut în România o activitate strict comercială şi că a nutrit totdeauna sentimente de bun român. Cu oamenii politici n’a avut decât raporturi de societate. Iar cu diverşi militari pe cari i-a cunoscut, raporturi stricte de serviciu, o întinsă acţiune de CORUPŢIE Totuşi, pentru autorităţile militare vinovăţia lui Seletzky este evidentă. Seletzky a depăşit inactivitatea lui limitele unei ocupaţii comerciale cât de complexe. Pe de altă parte, este evident că el a dus o întinsă acţiune de corupţie. ŞI SPIONAJ ? Parchetul militar are convingerea că reprezentantul uzinelor Skoda nu a utilizat documentele militare secrete numai in scopuri comerciale. Dacă totuşi aceasta nu se va dovedi, însuşi faptul că a deţinut aceste documente secrete, sub starea de asediu, se pedepseşte cu 2—10 ani închisoare. Pe de altă parte cercetările trebue să se îndrepte şi in altă direcţie: să se desvăluie toate complicităţile de care s’a servit Seletzki, fost chemat eri d. avocat Rapaport. D-sa a făcut o declaraţie care aruncă lumini noui asupra afacerii hokoda şi asupra, persoanelor amestecate în aceasta afacere. CAZUL COLONELULUI ANTON POPESCU in cursul dezbaterilor din parlament s’a vorbit despre o scrisoare a unui ofițer anume Anton Popescu* care cerea un comision lui Selitzky pentru serviciile ce-i făcuse". Acest domn colonel retras de mult din armată, e reprezentantul uzinelor Breda din Italia. In aceasta calitate a făcut ministerului armatei o ofertă pentru armamente in valoare de 17 milioane lei. Skoda a făcut pentru aceleași armamente o ofertă de 32 milioane lei. Colonelul Anton Popescus’a retras atunci și Skoda a luat comanda. Pentru această retragere de la licitaţie, colonelul Popescu pretinde comisionul de 5 milioane lei. Rămâne de văzut dacă şi cum poate fi încadrat de justiţie fapta sa. O SCRISOARE A D-NEI COLONEL STRĂJESCU D-na I'tdina Străjescu soţia decedatului ‘''''I StrojfSCt’, al a’g.’’, nume a fost deasemenea amestecat in afacerea Skoda, ne trimite o scrisoare prin care respinge toate zvonurile ce s’au pus pe socoteala soţului său. In această scrisoare d-na . Străjescu arată că colonelul Străjescu a demisionat din armată imediat după război, prin urmare nu deţinea nici o calitate oficială pe timpul când s’a încheiat contractul Skoda. Averea rămasă de pe urma colonelului Străjescu departe de a fi aceia indicată de răuvoitori, se urcă numai la 12 milioane lei, compusă in parte din proprietăţi pe care defunctul* le poseda încă înainte de războiu. Pe vremea cândd era ofițer de artilerie, este drept că Paul Strejescu a lucrat 3—4 ani cu casele Zöldi și Skoda dar numai ca consilier tehnic fără a avea nici un amestec în afacerea contractelor. GENERALUL SICA POPESCU Ancheta d-lui general Gelu Petrescu Aci începe rolul d-lui general Gelu Petrescu, secretarul general al ministerului armatei. D-sa şi-a încheiat dri prima parte a anchetei orânduită la minister. ft Mai mulţi ofiţeri superiori şi grade inferioare au fost găsiţi vinovaţi de grave neglijenţe. Deocamdată nu s’a putut stabilises ei ar fi fost cumpăraţi de Sedz(;nv direct sau prin »intermediari. D. general Petrescu a întocmit ez-« prim raport pe care l'a înaintat d-lui ministru de răifoeî. Prin acest raport se conchide la triinstioj-’íííí în judecata consiliului d de reformă a acestor militari acuzaţi de neglijenţe. Toţi aceşti militari simt suspendaţi din slujbe şi ţineţi la dispoziţia ministerului. Numele Ior vor fi aduse mai târziu la cunoştinţa generală printr’un comunicat oficial. Cu acest prilej se vor face cercetări şi în legătură cu alte afaceri scandaloase, în care ministerul de război a fost spoliat în ultimul timp. UN DOCUMENT SENZAŢIONAL Un document interesant care dovedeşte cât de întinsă era reţeaua de complicităţi cu care lucra Seletzky, este următorul raport al acestuia către directorul general al uzinelor Skoda : „Am dispus pentru poimâine convocarea consiliului superior al armatei“... iar mai departe: „iar in ce privește ingrijoraree dv. că s’ar putea creia în România o industrie a armamentelor, era primit asigurări că atât timp cât vor dicta „ei“, lucrul nu se va realiza (alles istensinn)“... şi în Sine „Trebue neapărat să dăm procură lui „X“, ca să nu avem greutăţi la încasarea banilor“. INFORMAŢIILE D-LUI AVOCAT RAPAPORT Miercuri a fost citat la consiliul corpului II de armată d. avocat E. Rapaport, consilier juridic al legaţiei cehoslovace. In timpul guvernării Iorga Argetoianu, se primise la ministerul de război un denunţ din partea d-rului Saligny cu privire la latura oneroasă a contractului Skoda. In legătură cu această afacere a 1 s’a Sinuciderea generalului Sică Popescu -grabile * ' - Impresia produsă in toate cercurite.-Continutul scrisorilor lăsate de defunct Miercuri seara la ora 57 imgucscst la Craiova generalul Sică Popescu, fost secretar general al ministerului armatei, al cărui nume s’a citat de mai multe ori în legătură cu afacerea Skoda. Generalul Popescu, care era comandant al corpului I armată, a fost foarte enervat de ultimele evenimente. El a plecat la Bucureşti, unde a stat câteva zile iar Marţi când s-a întors din Capitală, părea atât de agitat, încât membrii familiei, îngrijoraţi, aia început să-i supravegheze pentru a împiedeca producerea vreunui gest funest. Totuşi pe la ora 5 luni, scăpând un moment de sub supraveghere, în vreme ce aghiotantul său, d. căpitan Cacalicealu, se afla la cabina telefonică a comandamentului, generalul Popescu s’a închis în biroul său şi cu un revelver pe care-l avea pregătit şi-a tras un glonte în tâmpla dreaptă, care a ieşit prin tâmpla stângă. Alarmaţi de detunătură, ai casei s’au repezit la birou, au spart uşa, dar intrând înăuntru, l’au găsit pe sinucigaş intrat in comă. Generalul Popescu a fost transportat la sanatoriul Dr. Albu, unde medicii militari şi civili s’au străduit să-i oprească emoragia. Totul a fost însă zadarnic. Pe la ora 9 generalul şi-a dat sfârşitul, fără să-şi mai fi revenit în simţiri. In biroul ofiţerului s’au găsit patru scrisori adresate d-lor mareşal Presau, general Condeescu, fost ministru de război, colonel Aloisa, şef de stat major, şi d-nei Margareta Popescu. Toate scrisorile au fost ridicate de parchetul militar. Cadavrul a rămas pe loc la sanatoriu. S-a cerut încuviinţarea episcopiei de Râmnic spre a se putea face serviciul religios funerar. D. colonel Lăzăroiu, prim comisar regal, a fost însărcinat cu tăcerea cercetărilor. LEGĂTURĂ GENERALULUI SICA POPESCU CU AFACEREA SKODA In dosarul Skoda există o adresă semnată de generalul Sică Popescu către reprezentanta casei de armament care este invitată să vie să semneze contractul „întrucât cele 7OO de milioane au fost semnate". S’a dedus de azi că este vorba de un comision de 300 milioane ce s’a dat la semnarea contractului. , In această privinţă cercările iniţiate spun următoarele: Când s’a tratat contractul Skoda s’a cerut ca ofertantul să semneze 300 milioane la obligaţiunile „Creditului Agricol“ care se emiteau atunci. Ofertantul a refuzat iar mai târziu chestiunea a fost tratată direct şi Casa Skoda a semnat două milioane dolari la obligaţiunile Creditului Agricol ceia ce înseamnă aproximativ 300 milioane lei. Aceste ar fi cele 300 milioane de care pomenește scrisoarea generalului Sică Popescu, care invita pe reprezentantul Skodei să vie să semneze contractul întrucât suma de 300 milioane a fost subscrisă. O SCENA IMPRESIONANTĂ Fiul generalului Sică Popescu, găsindu-se Miercuri in Capitală şi aflând din svon, că la Craiova s’a petrecut in familia sa, ceva neobişnuit, a încercat să capete relaţii telefonice din Capitala Olteniei. In acest scop a cerut comandamentului corpului de armată, insistând să vorbească cu părintele său, generalul. Telefonistul, neştiind cu cine vorbeşte, — pentru că de la cabina telefonică nu i se comunicase cine vorbeşte, — a răspuns că nu se poate face comunicarea cu d. general, acesta fiind mort. Cruda veste a morţei tatălui său, cu care cu o zi două înainte fusese împreună, l-a impresionat atât de puternic, încât tânărul a căzut leșinat. * O dramă zguduitoare Cum era şi firesc, imediat ce s’a aflat de sinuciderea generalului Sică Popescu, unii s’au grăbit să tragă concluzia că omul se ştia vinovat. Informaţii ulterioare risipesc această credinţă. Generalul Sică Popescu moare sărac. Or, el a fost un om sobru şi a dus o viaţă austeră. Un om de acest fel, care s’ar lăsa impresionat de mijloace de corupţiune, şi care totuşi moare cu desăvârşire sărac, iată ceea ce apare inexplicabil. Atunci se pune cu atât mai mult întrebarea: de ce s’a sinucis? Să nu se uite situaţia proeminentă in armată, pe care o ocupa acest general, socotit un briliant ofițer. Era comandant de corp de armată, în momentul când au pornit suspiciunile, în forma publică a unor dezbateri parlamentare. Avea sub el o întreagă erarhie. Să stea în fruntea corpului suspectat? Era teribil. Să demisioneze? Gestul ar fi putut fi interpretat ca un început de re- cunoaștere. Teribilă situaţie ! Teribilă fiindcă la noi se vorbeşte şi fără acte. Când în afacerea Panama s’au pronunţat in parlamentul francez nume, exista dovada cerurilor. Acum? Copii. Şi câte copii? De ce n’au fost pomenite toate, dacă e vorba de suspiciuni? D. deputat Spineanu care s’a asociat la interpelare şi care apoi a renunţat, avea de gând să citească un raport al dispărutului de astăzi. Raport foarte grav şi care acum devine de o mare actualitate, căci protestul generalului Popescu, protest scris în clipa morţii, că a fost obiectul unei continue persecuţii, nu poate rămânea fără consecinţi. Vom vedea cum se vor desfăşura lucrurile de aci incolo. De la început noi am cerut lumină. Ea va trebui să se facă, trebuie lumină complectă, acum mai mult decât oricând. Actul de la Craiova a dat afacerei „Skoda” caracterul unei drame zguduitoare şi a schimbat dintr’odatâ aspectul întreg al chestiunii. Textele celor patru scrisori Iată textele celor patru scrisori lăsate de sinucigaş: Scrisoarea adresată d-lui mareşal Presau CRAIOVA, 29 Martie 1933 Domnule Mareşal, Bunăvoinţa ce mi-aţi arătat-o intodeauna mă face să Îndrăznesc să vă adresez aceste rânduri pentru a vă spune domnule Mareşal că acuzaţiunea adusă mie de doctorul Lupu de la tribuna Camerei este o mişelie. De aproape 2 ani sunt tracasat şi sistemul meu nervos este distrus. Vă rog domnule Mareşal ca să se spună de la tribuna parlamentului ca să se caute toate băncile şi depozitele din lume pentru a se găuri sumele luate de mine ca şperţ. Sumele aceste să le ia doctorul Lupu şi generalul Amza, iar dacă nu se vor găsi şi nu se vor găsi fiindcă nu au existat, sângele meu să le ţâşnească în faţă in fiecare zi pentru a le reaminti mişelia săvârşită. Simpatia arătată mie şi soţiei mele să o acordaţi mai departe soţiei mele, rămasă fără nici un ajutor şi săracă când va avea nevoe de o vorbă de mângâiere, de încurajare pentru a-i alina, dacă se mai poate suferinţele nemeritate. Să trăiţi domnule Mareşal. General (ss) POPESCU pentru tine şi speranţa că zile mai bune, pe care le meritam, vor veni, aşi fi isprăvit de mult. . Văzând că aceste zile nu numai că nu vin, dar noui mişelii făcute de aceiaşi indivizi reîncep cu mai multă furie, nervii mei sunt aşa de zdruncinaţi, încât îmi este imposibil să mai suport nopţile de insomnia şi veghe, care combinate cu starea inimii mele, imi aduc suferinţe nemaipomenite pe care am căutat pe cât am putut să ţi le ascund. Draga mea, tu ai încă în viaţă un punct de reazăm — copiii tăi — care te iubesc, sunt buni şi pe lângă care îţi vei putea face întrucâtva viaţa. Spune-le incă odată mai mult câtă stimă şi dragoste am avut pentru ei. ■ Pentru tine vânzarea locului din Bucureşti după ce vei plăti sumele ce datorăm incă pe el iţi va permite cel puţin la început să plăteşti o chirie modestă. La Casa de Credit a ofiţerilor cred că depunerile ce am din cotizaţiile lunare vor acoperi datoriile ce mai am acolo. La Banca Naţională cred că mai am datorii de circa 38.000 lei şi dacă nu-i vei plăti altfel vei da ordin să vândă titlurile de rentă puse în gaj acolo pentru a acoperi această datorie. Sunt acolo gajate titlurile în valoare nominală de 130.000 lei. Tot ce este în casă sunt ale tale. Tu ştii cu cât drag şi privaţiuni le-am strâns. Vei vinde pe cele ca te-ar ansombla şi care nu ţi-ar fi de absolută nevoe. Dragă şi adorata mea Anette, iartă-mă pentru durerea ce-ţi va producă moartea mea, nu purta doliu, nu plânge şi păstrează-ţi toată energia pentru ca de câte ori vei deschide gura să fie pentru a blestema pe Amza şi prietenul său colonel Tănăsescu, iar ei şi familiile lor să nu aibă zilnic alţi bani de cheltuit decât aceia pe cari i-am luat -la mită nu numai de la Skoda, dar de la toate fabricele pe unde am fost în cursul vieţii mele, iar sângele meu de om cinstit să-i izbească in fiecare zi in faţă pentru a le reaminti crima ce au făcut faţă de un om corect şi care cu pasiune şi devotament şi-a făcut întotdeauna, datoria către ţară. Dragă Anette, vei găsi la prietenii noştri cari ne-au cunoscut şi ne-au iubit şi în special la generalul Condeescu şi familia sa precum şi la Tantzi o vorbă bună, o mângâere, o consolare. Dumnezeu să te ajute şi să te aibă ina sa pază. Te săruți de mii de ori şi incă odată să ştii că te-am iubit şi te-am adorat. (ss) PUIŞORUL TAU Vreau un serviciu religios simplu, la capela cimitirului şi fără discursuri. Pe cruce să se scrie: „Aici se odihneşte un om corect dar care nu a putut trăi din cauza invidioşilor şi mizerabililor“. (ss) General de Divizie, Craiova 23 III. 1933. D. POPESCU Scrisoarea către d. general Meescu Domnule General, Domnia Voastră cunoaşteţi mai bine ca oricine suferinţele, umilirile şi mizeriile îndurate de mine de aproape 2 ani de zile, toate cauzate de acelaş individ veninos Amza. Am raportat cu răbdare totul, cu dragul soţiei mele pe care a-şi fi lăsat-o într’o situaţie financiară foarte precară căci şi puţinul ce a avut, din cauza legilor politicianilor nu mai valorează aproape nimic. Cât am servit împreună cu dvs. v-aţi convins cred că am fost un om corect şi incapabil de a mă gândi măcar un moment să mă folosesc de situaţia mea pentru a face averi. Ca să aveţi un indiciu mai precis, pot să vă spun că atunci când am plecat la Craiova a trebuit să vând nişte titluri pentru a avea 15—20.000 lei de care aveam nevoe pentru a-mi muta mobila la Craiova. Chestiunea comenzii Skoda, o cunoaşteţi foarte bine şi ştiţi că după 2 ani technicienii generalului Amza nu au putut stabili noi condiţiuni, ceiace denotă că, critica s’a făcut în necunoştinţa de cauză şi fără a avea la îndemână o soluţie mai bună pierzându-se astfel in mod inutil 2 ani. In schimb se umblă noaptea pe la politicieni pentru ca să-și verse veninul asupra mea găsindu-se un demagog, care fără control să asvârle de la tribuna parlamentului insulta de luare de mită fără ca să se găsească cineva care să-i ceară măcar probele acestei murdare calomnii. Eu doresc din toată inima să se caute in toată lumea depozitele mele şi dacă le vor găsi să le împartă generalul Amza cu colonelul Tănăsescu şi dr. Lupu iar ei familiile lor să nu aibă zilnic alţi bani decât pe aceştia. Dacă nu vor găsi atunci sângele meu să le vină in faţă la fiecare dată ce vor deschide gura pentru a spune nemişelii. Domnule General, simpatia ce aţi arătat mie şi soţiei mele, vă rog să o păstraţi mai departe nenorocitei mele soţii şi de câte ori va avea nevoe săgăsească la dvs. şi familia dvs. o vorbă de mângâere, un sfat bun şi o consolare, dacă consolare mai poate fi pentru dânsa. Eu doresc familiei dvs. de oameni cinstiţi şi buni să o aibă Dumnezeu în grija sa, iar pe Amza, copiii şi neamul lui să-l răsplătească după mişeliile săvârşite in toată viaţa sa, căci este cel mai nepomenit lucru ca un incorect recunoscut ca el să aibă îndrăsneala să-mi arunce mie învinuirea de incorectitudine. In faţa lui Dumnezeu declar încă odată că de nicăeri nu am atins măcar un ban necum să iau bani în dauna ţării mele. Puteţi face uzul ce credeţi de această scrisoare căci lumea trebue să afle cu o clipă mai devreme că am fost un om corect, un nedreptăţit, lucru pe care cred că, camarazii mei il cunosc, iar artileriştii de seamă să discute contractul Skoda cu linişte şi obiectivitate şi atunci se vor convinge că s’a făcut tot ce e omeneşte posibil, de către cei însărcinaţi cu facerea lui (Dir. 8 Armament). Nu uitaţi pe soţia mea. Plec cu amintirea unor oameni, cari din nenorocire simt aşa de rari acum in nenorocita noastră ţară. General de Divizie, (ss) D. POPESCU Scrisoarea lăsată pentru şeful Statului major al corpului I Armată Iubite Aldea. Te rog să mulţumeşti din partea mea tuturor ofiţerilor din comandamente şi de la trupe pentru concursul ce mi l-au dat în timpul cât am comandat acest corp de armată, iar pedepsele pe cari, cu durere în suflet, am fost nevoit să le dau şi numai pentru binele oştirei să nu le fie trecute in memorii. Te mai rog să daţi tot ajutorul nenoroitei mele soţii pentru a-şi primi toate drepturile legale şi pentru a-şi ridica mobila de aici. Să ştiţi şi să o spui la toţi că fostul dv. şef nu a fost un sperţar, ci un om corect cum cred că o ştiu toţi aceia cu care am servit, dar care ne mai putând suporta mizeriile şi infamiile ce i se aduc de aproape 2 ani preferă să se ducă. Dv. care rămâneţi, daţi-vă osteneala să refaceţi caracterele in armată de care este o nevoe mai imperioasă decât de ştiinţă. Dacă soţia mea nu se opune, toate cărţile militare ale mele să le trieze şi pe cele cari crezi că mai pot folosi încă să le dai la biblioteca C. D. A. Pentru d-ta o strângere de mână amicală de la Generalul de Divizie (ss) D. POPESCU Scrisoarea către soţia sa Draga mea Anette, Am fost mai bine de 7 ani împreună şi cred că te-ai convins cât te-am iubit. De doi ani tu cunoşti calvarul meu şi ştii că sub masca liniştei clocoteam înăuntru de toate nedreptăţile, înjosirile şi jignirile ce în continuu mi-a adus generalul Amza. Tu ştii mai bine ca oricine situaţia şi modestia noastră; ştii că nu am fost niciodată in stare să iau banul altuia, necum să primesc mită in dauna ţării mele. Dacă nu ar fi fost dragostea mea Citiţi iei pagina 2-a CUM S’A SINUOS GENERALUL SICĂ POPESCU înmormântarea lui se va face in Capitală Contravenţiile Ministerul de finanţe a comunicat ori la ora ziariştilor că a primit toate procesele verbale de contravenţii dresate societăţii Skoda de către organele fiscului. După aceste procese-verbale, fiscul are de primit de la Skoda 65 de milioane. Bineînţeles că aceste procese verbale nu au fost încă verificate de organele superioare, așa că suma de mai sus nu este încă definitivă.