Dimineaţa, august 1933 (Anul 29, nr. 9551-9581)

1933-08-01 / nr. 9551

Anul 29 Citiţi numărul 2 din BIBLIOTECA REBUS şi puteţi câştiga premii în numerar în valoare de LEI 1.000 32 pagini Lei 5 De vânzare pretutindeni fondată in 1904 de CONST Mil 1 F Lei 3 |1 Bucureşti, 8 pagini (Sărindar) §—1—9 ||TELEFON: Centrala: 3-2470, Străinătatea: 3-5354 Direcţia: 3-2474, Adiţia: 3-2473. Provincia: 3-1068 Harţi 1 August 1933 C I T I T I MAGAZINUL1 — pe August — scris de cel mai de seamă scriitori şi ilustrat de foto*grafii cei mai iscusiţi şi pictorii cei mai talentaţi 100 pagini 30 LEI EXPORTUL GRÂULUI Din comunicatul dat presei după terminarea consiliului de miniştri din ziua de joi, declaraţia că guvernul stă ferm şi solidar pe baza stabilizării monetare trebue relevată pentru utilitatea şi consecinţele ei asupra vieţii economice da la noi. Insă, în reportajul privitor la acelaş consiliu de miniştri se dă, pe baza de informaţii culese din sursă guvernamentală, încă o veste îmbucurătoare. Se spune anume că guvernul are asigurat până acum exportul unei cote de 75 la sută din totalul exportabil de grâu al recoltei din anul acesta. Faptul acesta înlesneşte foarte mult guvernului deslegarea problemei cu privire la valorificarea cerealelor. Rămâne numai de ştiut în mod mai precis cum şi în ce condiţiuni guvernul a asigurat exportul cantităţii de grâu de care am pomenit mai sus. Adică, a găsit cumpărători şi a şi stabilit cu dânşii preţul, condiţiile de livrare şi de plată? Aceste preciziuni sunt cu atât mai necesare, cu cât tot ce se anunţase până acum în chestiunea grâului, a culturii grâului şi a posibilităţilor lui de desfacere pe pieţele străine, erau ori lucruri a căror realizare se dovedea a fi mai mult decât indoelnică, pri veşti ce nu puteau fi primite ,cu satisfacţie. De pildă, soluţia cu restrângerea suprafeţelor cultivate cu grâu. Oricât de uşoară ar fi în teorie înţelegerea asupra acestui punct, aplicarea ei pe teren se isbeşte de dificultăţi aşa de mari, că devine aproape imposibilă. Aşa, ne închipuim lesne cât de numeros ar trebui să fie personalul de control, însărcinat cu operaţia de supraveghere ca fiecare cultivator să nu însămânţeze cu grâu decât strict întinderea de pământ ce i-a fost îngăduită. Şi care judecător ar putea condamna pe cultivatorul de pământ, fiindcă și-a permis sa , ( ......rtit:!'' • ^m.iri? recolta grâului și o face îmbelşugată, în cazul acesta cine ar urma să fie tras la răspundere? Dumnezeu? Elementele naturii? Este deajuns să privim chestiunea din aceste puncte de vedere, pentru a ne da seama că o înţelegere internaţională, orcât ar fi ea de solemnă, asupra restrângerii producţiei de grâu, este osândită să rămână iluzorie. Tot aşa de puţin eficace se prezintă şi acordul asupra cantităţii respective de grâu ce s-a fixat pentru export fiecărei ţări agricole. Esenţialul nu stă în dreptul teoretic de a exporta, ci în faptul de a găsi cumpărători şi în putinţa de a-i vinde în condiţiuni cât mai bune, adică mai rentabile pentru producător. Punctul acesta a fost oare obţnut de guvern, când ni se spune ca are asigurat exportul unei cote de 75 la sută din totalul exportabil de grâu al recoltei din anul acesta? Iată chestiunea — am putea spune, singura chestiune care interesează. Dacă întrebării i se va răspunde afirmativ, n’avem decât motive să fim mulţumiţi. N. Batzaria BĂLŢI, 30. — O spargeri? s’a sâ— — . vctiSAi, ill CUiiiUi Itt/pck Iar daca un an bun favorizează mănăstirea „Ververiţa”, depe raza --11- comunei sineşti, judeţul Bălţi. Hoţii, prin spargerea unui geam, s’au introdus în chilia stareţului, furând suma de 5000 lei, un revolver şi alte lucruri. S’au luat măsuri pentru arestarea răufăcătorilor. Congregaţia religioasă a lazariştilor PARIS, 29. (Rador). — D. Charles Souvay a fost ales astăzi superior general al congregaţiei ,,lazariştilor". Congregaţia religioasă, alazariştilor, întemeiată în 1625 de către Vincent de Paul, avea misiunea de a evangheliza Franţa şi Europa protestantă. Cu timpul nsă sfera de activitate a misionarilor lazarişti s-a extins şi astăzi misionarii aceştia află răspândiţi pe toată suprafaţa pământului. Congregaţia patronează deasemenea numeroase instituţii ospitaliere. MĂNĂSTIRE JEFUITĂ EXCLUDERI DIN PARTIDUL COMUNIST RUS RIGA, 29. (Rador). — Ştirile sosite din Moscova anunţă că, comitetul central al partidului comunist a exclus din partid pe fostul comisar al instrucţiei publice, al republicei ucrainiene, Sumsky, precum şi pe Jurinetz, membru al Academiei de ştiinţe ucrainiene. Comunicatul publicat cu acest prilej constată că Sumsky, cu toate repetatele chemări la ordine, a refuzat să aplice principiile comuniste asupra problemei naţionalităţilor. Sumsky este acuzat că a trecut peste deriziunile partidului, că a urmărit o acţiune naţionalistă în Ucraina şi chiar că a condus o organizaţie separatistă, care avea legături cu intervenţioniştii din străinătate. Termenii în care este redactat comunicatul lasă să se înţeleagă că Sumsky a fost arestat. Sângeroasă încăerare între chinezi la New-York NEW-YORK, 29 (Rador). — In cartierul chinez — China Town — s’a dat astăzi o adevărată bătălie între mai multe societăţi secrete chineze, cunoscute sub numele de „tong”. Membrii acestor asociaţii secrete au ieşit în stradă şi au început un viu schimb de focuri de revolver. Un membru al „tongului” Leong a fost asasinat. Poliţia a dublat imediat efectivele agenţilor şi ale detectivi. DISTRII DE VARA ?.T.T?3??T — Poscuzeștâ în Dârâ&cyifa? — Am prins ori un pantof de lac, și — aștept,—poate cade și perechea.. După conferinţa mondială de la Londra Desamăgirea din cercurile engleze 7 lA/if &2+A, zj. * • . ?-• 'L’iu rapoartele asupra lucrărilor, din discursurile de închidere, ca şi din discuţiile generale desfăşurate in Camera Comunelor, asupra recentei adunări mondiale, nu se desprinde decât o profundă desamăgire. Singuri preşedintele Roosevelt şi d. MacDonald n’au voit să-şi sugrume speranţele, exprimându-şi convingerea că reunirea conferinţei era necesară şi că, prin urmare, ea va avea succes. Când s’a făcut însă aluzie la convocarea, pentru Noembrie viitor, a biroului, care să decidă asupra viitorului conferinţei, sentimentul general care a predominat a fost unul de îndoială şi data reunirii biroului n’a mai fost fixată. REALIZĂRI PRACTICE Privite de nespecialişti, lucrările conferinţei nu prezintă o importanţă prea deosebită. Privite însă de technicieni, ele apar destul de importante, mai ales dacă specialistul este hotărât a găsi ceva cu orice preţ. In lucrările şi discuţiile conferinţei, specialistul va găsi în primul rând diagnoze ale suferinţelor din ţara sa. Va mai găsi iarăşi că măsurile cu caracter internaţional, mai ales în domeniul financiar, nu se pot aplica variaţiei de structură socială şi economică a statelor, precum şi în domeniul relativ al valorii muncii. Indicaţiile pe care le dă conferinpe care trebuie să le ia fiecare stat, pentru a împiedeca dărâmarea organizaţiei actuale. Autarchia apare deci ca o bază de tranziţie către alt sistem economic. Deşi dictatura neocapitalistă din America proclama credinţa în internaţionalism, ea nu este altceva decât o tendinţă autarhică. Chiar în timp ce conferinţa discuta măsuri cu caracter internaţional, Marea Britanie hotăra încurajarea unei vaste industrii pentru extragerea petrolului din cărbune, iar Lloyd George, ultimul mare apostol al liber-schimbismului, declara în Camera Comunelor că această doctrină s’a perimat. O altă teorie pe care conferinţa a înlăturat-o, este restrângerea producţiei, pentru menţinerea şi urcarea preţurilor. PACEA RĂSĂRITEANĂ Dacă însă rezultatele directe şi practice ale conferinţei lipsesc aproape complect, apoi rezultatele indirecte sunt apreciabile şi ele vor ieşi la iveală mai târziu. Pactul de la Londra, prin care se asigură pacea în Europa răsăriteană, este unul din aceste rezultate. PLATĂ DATORIILOR Faptul că o conferinţă mondială recunoaşte unanim imposibilitatea de a se continua piaţa datoriilor, conform angajamentelor actuale, dă nu numai o bază pentru justificarea unui nou angajament, dar înlătură complet orice bănuială cu privire la repudierea obligaţiilor contractuale. Conferinţa, al cărei sfârşit n’a fost regretat absolut de nimeni, n’a trăit deci in zadar. Iată câteva rezultate care pot fi înregistrate: Declaraţiile Dominioanelor britanice, pentru o politică monetară comună cu Marea Britanie, la care pot adera şi statele din sfera de acţiune a lirei sterline; declaraţiile statelor, de a urmări o politică comună; declaraţiile statelor Micii înţelegeri de a-şi coordona politica economică; acordul argintului, proectul de acord asupra grâului — sunt câteva din rezultatelee indirecte ale conferinţei. România în special, pe lângă tractul (lela Londra, dus^la bun sfârsit de d. Titu eseu și cam m^prezintă o covârşitor vaf^loare, poate trage fă din ^^^-ezo- Inţiile privit"** la uniţi la adarea orga^Bui  de emisiune cu nevoile spiritului bancherului care caută să - şi asigure interesele împrumuturilor deja plasate şi să perfecţioneze maşinăria prin care să asigttre plasarea de noui împrumuturi. Dacă n’ar fi fost decât aceste rezultate şi conferinţa tot ar fi ajuns la rezultate apreciabile. i:' Tc' Uf7) , triplării băncilor Avion prăbuşit pe prelungirea şoselei Giuleşti Mare vânătoare regală în pădurile bănăţene Regele va vizita Banatul TIMIŞOARA, 29. — Pentru începutul lunei Septembrie se anunţă o mare vânătoare regală, organizată de societăţile bănăţene în pădurile dintre comunele Rudna şi Foeni. Cu acest prilej se va Înmâna marelui ban al Banatului Mihai, diploma de membru de onoare al societăţii de vânătoare „Hubertus” din Timişoara. Vânătoarea regală este în legătură cu vizita pe care suveranul urmează s’o facă în capitala Banatului, pentru a participa la inaugurarea Academiei Belle Arte şi la serbările populare pentru instalarea noului batalion de gardă al țăranilor grănicieri, de pe teritoriul comunităţii de a vere. 0 arestare senzaţionali] Braşov Fostul industriaş David Roth complice cu o bandă de spărgători BRAŞOV, 29. — Azi s’a produs în localitate o arestare senzaţională. Anume, fostul fabricant David Roth, amestecat, in ultimul timp în diferite afaceri care au dat mult de lucru organelor judiciare, a fost depus cu mandat emis de judele instructor d. Petre Voicul şi confirmat de completul de vacanţă al tribunalului. David Roth era urmărit de maimultă vreme de către autorităţile din Oradia, fiind bănuit că este amestecat într’o afacere de valută cu ramificaţii în toată ţara şi în străinătate. El a fost anchetat acum câtva timp de poliţia din Braşov, dar neputându-se găsi vreo dovadă precisă de vinovăţie împotriva lui, a fost lăsat în libertate. SPIRTAR NEGRU După aceasta, David Roth a suferit o condamnare de un an şi şase luni închisoare, pentru că a fost prins traficând cu spirtul negru. După expirarea pedepsei, Roth a fost arestat din nou, ca bănuit că făcea parte dintr’o bandă de falsificatori de bancnote a o mie lei. FALSIFICATOR DE BANI De dat... a ■■‘r, fac ' de un anume David stan, care vine solicitat de falsificatorul Mestoric Gheorghe să intre în combinaţie cu 27 mii lei, a preferat să înştiinţeze poliţia, deşi i se dădeau garanţii de câştig sigur de către doi funcţionari de la sucursala Băncii Naţionale şi de către Roth. Cercetările care au urmat au fost infructuoase. David Roth a fost lăsat în libertate, negăsindu-i-se vreo vină. SPĂRGĂTOR Dar peste puţin timp, Roth s-a prezentat la bijutierul Derper din localitate, împreună cu un căpitan anume Pfaff, pentru a cere evaluarea unor bijuterii pe care Roth voia să le amaneteze la căpitan. Bijutierul a recunoscut între giuvaericalele prezentate şi un inel de preţ pe care-l lucrase cu câteva zile mai înainte pentru d-na Mathias, din Piaţa Libertăţii. Poliţia, sesizată, a cercetat ca’ 51. Roth a susţinut că inelul i-a fost vândut de un necunoscut. Explicaţia fiind luată drept bună, Roth a fost lăsat în libertate. Imediat el a părăsit ţara, stabilindu-se la Budapesta. Ceva mai târziu a fost prinsă în oraşul nostru o bandă formată din spărgătorii internaţionali Lednitzky ştefan, Naghy Iosif şi Daica Ştefan, fratele celei mai mari vedete maghiare, Daica Margit. Aceştia au declarat, in cursul anchetei la care au fost supuşi, că au comis o spargere la d-na Mathias, au furat bijuterii de valoare şi că le-au încredinţat spre vânzare lui David Roth. Intre timp, Roth revenise la Braşov. Chemat din nou la poliţie, apoi la cabinetul de instrucţie, unde i s’a intocmit mandatul de arestare. Procesul lui Roth e aşteptat cu , t / t ! Furtună de o rară violentă la Praga PRAGA, 29 (Rador). — O puternică furtună însoţită de vijelie s’a năpustit astăseară asupra oraşului Praga. Acoperişul din tablă de fier, a domului bisericii Sf. Toma, situată în partea veche a oraşului, a fost smuls de vijelie şi a fost nevoie de intervenţia pompierilor, care să-l sprijine provizoriu, pentru ca domul să nu se prăbuşească în stradă. In altă parte, vântul a rupt un arbore. O cracă a acestui arbore a căzut peste o femeie care trecea prin apropiere. Femeia a murit în urma rănilor căpătate cu acest prilej. Şase persoane care se scăldau în fluviu, surprinse de furtună, au fost rănite de bucățile smulse de furtună din acoperişurile clădirii băilor. Prețul aurului la Londra LONDRA, 29 (Ratios). Prețul aurului a fost pe ziua de azi de 123,8. Cursul dolarului la Londra LONDRA, 29. (Rador). — Dolarul, care la deschidere cota 4,48, a înscris mai pe urmă cota de 4,51. Ucisă de trăzvaiet BAZARGIC, 29. — Colonista Gheorghina Micu Gheorghe, din satul Ghelengic, pe când se ducea la munca câmpului, împreună cu soţul ei şi altă femee, al cărei nume ne scapă, a fost surprinsă de o ploaie însoţită de puternice manifestaţii electrice şi ucisă de trăznet.Femeia ce o însoţea a fost şi ea rănită. Deocamdată, nu vorbeşte. Anul acesta, trăznetul a făcut multe victime. Nişte conferinţe săteşti ar putea preveni măcar în parte moartea atâtor săteni, care neştiind cum să se ferească de trăznet, cad adesea prea uşor victime. Matchurile pentru cupa Davis PARIS. 29. (Rador). — In cadrul matchurilor pentru cupa Davis, Franţa a învins Anglia la dublii domni. Hughes şi Lee au fost învinşi de Borotra şi Brugon, cu 6—3; 8—6; 6—2. Accidentul de avion de lângă Pipera