Dimineaţa, august 1935 (Anul 31, nr. 10272-10302)

1935-08-01 / nr. 10272

VA fi GLASUL COMERŢULUI Membrii comitetului central al „Sfatului Negustoresc“ s-au întrunit Duminica din urmă. Aşa cum era de aşteptat, obiectul principal al discuţiilor a fost regimul sau, mai exact, diferitele regimuri de import şi export ce au fost încercate până acum. In această chestiune, care nu atinge numai interesele propriu zise ale clasei comerciale, s’au prezintat în şedinţa comitetului de care ne ocupăm, soluţii despre care va fi vorba ceva mai jos. Relevăm mai întâiu că asupra unui punct s’au declarat de acord. E un acord pe care, bineînţeles, îl semnează şi marele public consumator şi anume că regimurile aplicate comerţului de către ministerul de industrie şi comerţ n’au dat rezultate cât de cât satisfăcătoare. Nici nu se putea să fie altfel, căci fiecare din regimurile încercate până acum — fie regimul care avea la bază compensaţiile, fie regimul primelor valutare — au fost măsuri restrictive, măsuri de încălcare amarelui şi sănătosului principiu al libertăţii. Ca şi în domeniul politic, tot aşa şi în domeniul economic, restrângerea libertăţii, deci oprirea avântului şi a iniţiativei particulare, provoacă în mod fatal nemulţumiri şi înseamnă o dare înapoi pe toată linia. De aceea, ar fi fost şi anormal să se audă din partea comercianţilor mulţumiri, pentru că de câţiva ani încoace, libertatea comerţului este stânjenită, ba chiar în bună parte sugrumată, prin regimurile de contingentare. Ceea ce este de aşteptat de la dânşii, e ca, în calitatea lor de cei mai direct interesaţi în cauză şi totodată cei mai buni cunoscători ai chestiunei, să arate drumul cel mai sănătos, să dea soluţiuni cu ajutorul cărora relele, împotriva cărora protestează, să poată fi înlăturate. Bineînţeles, este vorba despre soluţiuni satisfăcătoare pentru toată lumea, nu numai pentru clasa lor, soluţiuni care să nu însemne că o povară a fost luată din spinarea lor, dar a fost aruncată în spinarea statului sau a marelui public. In această privinţă, o soluţiune ideală ar fi desfiinţarea tuturor măsurilor de restricţie a tuturor regimurilor de contingentare, şi revenirea la starea anterioară acestor regimuri, adică la libertatea întreagă şi absolută a comerţului. In darea de seamă despre şedinţade Duminică a Sfatului Negustoresc vedem că soluţia aceasta ar fi fost propusă de către preşedintele sfatului printr’un memoriu ce a înaintat mai acum câteva zile d-lui dr. I. Costinescu, ministru ad-înterim la industrie şi comerţ. Sistemul libertăţii comerţului apare drept cel mai simplu, mai sănătos şi în acelaş timp mai logic. Aplicarea lui este însă subordonată unei condiţiuni hotărâtoare în materie. Condiţiei de a fi realizat pe plan internaţional, de a fi adică adoptat şi aplicat integral de toate statele. Dacă îl aplicăm numai noi, înseamnă să ne punem în condiţiuni de vădită şi foarte dăunătoare inferioritate şi să înregistrăm rezultate mai rele decât acelea împotriva cărora se plâng comercianţii. De aceea, este în tot cazul prematur să se ceară revenirea la vechea libertate a comerţului. Cum am putea deschide numai noi porţile, pe toți ceilalţi le ţin închise şi zăvorite? Aşa fiind, va trebui ales între unul din sistemele încercate la noi şi în statele celelalte. Ales şi mai cu seamă perseverat în el. Faptul că la intervale scurte de timp s-au schimbat diferite regimuri de import şi export a fost una din marile cauze ale situaţiei puţin plăcute în care ne găsim. N. Batzaria -4 Anul 31 No. 10.272 Rolul unei femei EPILOG AL AFACERII DREYFUS 12 PAGINI O tt ri *Joi Lei l1 București, Str. Const. Miile (Sărindar) 5-7-9 TELEF.: Direcţia şi Redacţia 3.84.30; Adiţia 3.63.53 Provincia 3.84.31; Străinătatea 3.84.33 _____ 1 August 1935 tmI «rar rfsctcki|M de [TbifKES preparafl aamtun litru *8uffAigNERAlSZATA amut PENTRU ” tt LITRI)oisnt»*n*ttMtt* TILLAT »cor«. «iriLTit di» S.fS.O« Ot GARANTtS 4 { un extraordinar reportaj, in „Realitatea Ilustrată" de azi Recordul zborului fără motor a fost bătut BERLIN, 30 (Radar). Patru piloţi, plecaţi eri din Darmstadt, au străbătut pe un avion fără motor distanţa de 500 kilometri. Ei au bătut astfel racordul de 474 Km, deţinut de Ludwig Hoffmann. Ulei o nouă taxă asupra pâinii şi grâului Oficiul central de valorificare ne trimite următorul comunicat: Dispoziţia luată de Oficiul Central pentru valorificarea grâului în şedinţa dela 16 Iulie a. c. după care dela data punerei în aplicare a decretului Nr. 1740, nu se mai pot înfiinţa de către nici o autoritate alte taxe noi asupra pâinei şi făinei s’au înţeles de unele persoane greşit, în sensul că şi taxele ce erau anterior aplicate de primării se desfiinţează. Se aduce pe această cale la cunoştinţa generală că sensul hotărîrii Oficiului central de valorificare este că taxele ce erau deja stabilite asupra făinei şi pâinei la data punerii în aplicare a decretului de valorificare a grâului se menţin, întrucât ele fuseseră deja luate în consideraţie pentru fixarea preţului pâinii; alte noi taxe însă nu se mai pot înfiinţa după acea dată. Cercetările justiţiei in asasinarea regelui Alexandru s’au terminat PARIS, 30 (Rador). Judecătorul de instrucţie însărcinat cu cercetarea cauzelor cari au dus la asasinarea regelui Alexandru al Iugoslaviei şi a lui Barthou, şi-a terminat investigaţiile. Dosarele au fost trimese tribunalului din Aix en Province, unde se va judeca probabil procesul în Octombrie. DUPA INCENDIUL DIN IAȘI Sinistraţii caută resturi de obiect! Conferinţa interparlamentară de la Bruxelles DELEGAŢIA ROMÂNĂ LA CONFERINŢA INTERPARLAMENTARĂ DELA BRUXELLES DEPUNÂND O COROANĂ PE MORMÂNTUL REGELUI ALBERT I. — De la stânga la dreapta pe planul întâi: D-nul Aurel Cosma, junior, deputat; N. N. Săveanu, preşedintele Camerei şi al delegaţiei române; generalul Blancpanu, reprezentantul Curţii regale; Leonte Moldovanu, preşedintele Senatului; M. Condruş, chestorul Camerei; Vespasian V. Pella, ministru plenipotenţiar, dr. Marius Georgescu, senator. Mâine, o importantă şedinţă a delegaţiei economice D. Tătărescu vine în Capitală.Convenţiile cu Anglia şi Olanda Când se face remanierea Am arătat ori că guvernul urmăreşte cu cel mai viu interes negocierile dintre delegaţii noştri şi guvernele străine. D. Leott, subsecretar la industrie, care tratează la Londra un nou aranjament de plăţi, s-a izbit acolo de mari dificultăţi. Delegaţii englezi au cerut să se respecte angajamentele luate de d. Manolescu - Strunga. In baza acestui aranjament, guvernul român trebuia să depună două rate din suma arieratelor comerciale în restanţă. Guvernul nostru n’a avut însă la dispoziţie devizele necesare. El a fost silit să anunţe că nu-şi poate respecta angajamentele — şi că balanţa sa de plăţi îl obligă să ceară o nouă convenţie. Din această pricină negocierile n’au putut să înceapă imediat. Camerele de comerţ engleze au întreprins o adevărată mişcare de opinie publică pentru a determina guvernul din Londra să aibă o atitudine intransigentă. Totuşi negocierile au început. Ştirile care au sosit până ori, nu erau dintre cele mai bune. Pare că în ultimele 24 de ore guvernul nostru a primit însă veşti mai puţin pesimiste. Sir Frederick Leith-Ross, primul delegat economic englez şi de subsecretar de stat Leon au căzut de acord asupra unei formule. Urmează ca atât guvernul nostru cât şi Banca Naţională să-şi dea asentimentul asupra acestei înţelegeri. Aceleaşi ştiri au sosit şi dela Haga unde delegaţii noştri tratează un nou aranjament de plăţi cu reprezentanţii guvernului olandez. Discuţiunile de la Haga au trebuit să întârzie din cauza crizei de guvern de acolo. Azi dimineaţă guvernul nostru a fost pus în faţa unei formule asupra căreia trebie să-şi dea consimţimăntul. Mâine va avea loc o importantă şedinţă a delegaţiei economice care se va ocupa de aceste chestiuni. In legătură cu aceste tratative, primul ministru e silit să-şi întrerupă din nou concediul său. D-sa va sosi în Capitală astă-seară sau mâine dimineaţă. D. Tătărescu nu va rămâne în Bucureşti decât cel mult două zile. „ Guvernul a primit azi dimineaţă unele comunicări din partea d-lui Victor Rădulescu. Subsecretarul de stat de la finanţe a arătat d-lui Victor Antonescu care este dispoziţia cercurilor oficiale franceze în legătură cu propunerile făcute de d-sa. Pare puţin probabil ca guvernul francez să admită un moratoriu de transfer până ce balanţa noastră de plăţi va fi mai favorabilă. D. Rădulescu va discuta cu delegaţii francezi celelalte propuneri care ne-ar putea da putinţa de a dispune de devizele necesare pentru plata cuponului şi a armamentului. Delegaţia economică care are loc mâine se va ocupa pe larg şi de comunicările d-lui Rădulescu. „ Cercurile guvernamentale arată că d. Tătarescu va fi nevoit să facă remanierea mai repede decât se credea. Am arătat ori că schimbările ce se proectează sunt in mare parte în funcţiune de rezultatul negocierilor de la Paris. Este totuşi sigur că se va propune d-lui V. P. Sassu preşedinţia Senatului, d. dr. Costinescu ar urma să rămână ministru de industrie iar d. I. Nistor să treacă la sănătate. Ministerul muncii va fi oferit d-lui Victor Iamanţu. In ce priveşte departamentul agriculturii, el a fost propus d-lui Manolescu-Strunga, care însă a declarat că vrea să rămână la industrie. Dţin ce priveşte afacerea transferului — se pare că cercetările sunt aproape terminate. Guvernul a făcut să se ştie că nu înţelege că menajeze pe nimeni şi că lasă justiţiei libertatea de a întreprinde cercetări in orice direcţie ar găsi necesar. După informaţiile pe care le are guvernul, judecătorul de instrucţie nu va implica alte persoane în afară de acelea care se află în stare de prevenţie. Se crede deci că ancheta nu va mai dura decât două zile. Dosarul va fi trimes imediat la parchet — şi, în acelaş timp, se va căuta să se dea un termen scurt de judecată. Guvernul consideră că a procedat cu energie — şi deci nu mai are motive să prelungească la infinit această anchetă. H. Sr. Prelungirea termenului de subscriere la tranşa a ll-a a împrumutului dri dimineaţă a avut pe la ministerul de finanţe conferinţa directorilor de contabilitate de a toate departamentele în instituţiile publice autonome, în vederea lucrărilor pentru emisiunea împrumutului de consolidare 3 la sută 1935 (tranşa B). Conferinţa a fost prezidată de d. Victor Antonescu, ministrul finanţelor. S-au examinat rezultatele subscrierilor de până în prezent, precum şi modalităţile cele mai potrivite pentru înlesnirea operaţiunilor acestui împrumut, întrucât ministerul de finanțe a fost sesizat de numeroase cereri de prelungire a termenului de subscriere, s’a incuvîintat prelungirea acestui ermen, care expiră la I August, pe încă o lună, ridică până la I Septembrie a. c. O rază misterioasă O senzaţională descoperire a chimiştilor americani NEW-YORK, 30 (Rador). — Ziarele anunţă că specialiştii chimişti ai armatei au descoperit o rază misterioasă care permite recunoaşterea vaselor inamice chiar când sunt la 50 mile depărtare de coastă. Experienţele întreprinse în laboratorul Formonth din New Jersey de către corpul de semnalizatori, au fost încununate de succes.rile depărtare de coastă, întreprinderile „General Electric“ construesc în prezent aparate cu care se va perfecţiona descoperirea. Alte amănunte sunt păstrate în cel mai strict secret. Fortul Monmouth unde se fac aceste experiențe, este păzit cu deosebită strășnicie. \ liftHnUBBH Perfecţionarea descoperirii NEW - YORK, 30 (Rddor). — Ziarul „New-York Times“ anunţă că în laboratorul corpului de semnalizatori ai armatei americane din Fort Monmouth (Neiw Jersey) s-au descoperit anumite raze cu cari se pot recunoaşte vapoare şi aeroplane inamice chiar când acestea se găsesc la peste 50 Ciocnire de trenuri in Spania MADRID, 30 (Rador). — In gara San Visconts s’au ciocnit ori din cauza unei schimbări greșite de macaz, două trenuri unul venind din Picampixons și celalt din Tarragona. Trei vagoane au fost pe deaîntregul sîărîmate. Șase călători s’au aies cu răni grave, peste o sută cu răni uşoare şi lovituri. Circulaţia pe această linie a fost întreruptă timp de 12 ore până ce s’au reparat şinele şi s’au înlăturat vagoanele distruse. Mare incendiu în Ungaria BUDAPESTA, 29. (Rador). — Un extraordinar de puternic incendiu a izbucnit azi la Nyoeger din regiunea localităţei Szombathely. Focul s’a întins cu foarte mare viteză, astfel că în foarte puţin timp a cuprins peste 50 de case de locuit împreună cu toate dependinţele lor. Lucrările pentru stingerea focului sunt foarte grele. Pompierii luptă din toate puterile la circumscrierea incendiului, însă duc lipsă de apă. Pagubele sunt foarte mari. AVIONUL MILITAR GERMAN ATERIZAT LA BANEASA Căpitanul-inginer Untucht și mecanicii Raszmarek și Pitaeging, după aterizare (cele trei persoane îm-V vbrăcate civil)