Dimineaţa, iulie 1936 (Anul 32, nr. 10603-10633)

1936-07-01 / nr. 10603

**_132 No. , C.603 Cea mal plăcută Cea mal sănătoasă Cea mai economică băutură o obţineţi cu LITHINES duD GUSTIN ■ 0 Fondată in 1904 da CONST. MILLE 3 LEI lj Bucureşti. St r. Const. Miile (Sărindar) 5-7-9 XELEFI Direcţia şi Redacţia 3.84.30; Provincia 3.8L31; Străinătatea Miercuri Iulie 1936 • L._______j___L, .."•"'■■A BÎICURESTENII Șl VIZITAI v DIN TOATĂ TARA PETREC i VlrOlU-SOSfâ (lângă Arcul de Triumf) CANTA., CRISTIAN MASELE DESCHIS ZIUA ȘI NOAPTEA Colaborări economice intre statele Micii Antante Guvernul român si-a desemnat experţii cari urmează să participe la lucrările Consiliului economic de la Praga. D-nul ministru I. Christu şi directorul institutului national de export Em. Marian sunt membrii români ai Consiliului constituit din reprezentanţii celor trei state ale Micii Antante. Paralele cu Mica Antantă politică vom avea deci o Mică Antantă economică. Nimic mai firesc şi mai necesar. E chiar de mirare de ce a întârziat atât de mult desvoltarea raporturilor în toate direcţiunile. Politicul singur nu poate produce decât efecte unilaterale. Amplificarea se impune în mod logic. In interviewul pe care a binevoit să mi-1 dea d. ministru Krofta în toamna anulu 1934 într’un salon al Parlamentului cehoslovac, d-sa pleda pentru urgenta încopcierii legăturilor de ordin spiritual-cultural, căci substratul acordurilor politice e presupus în fondul comun de conştiinţă, în afinitatea şi unitatea spirituală. Schimburile de ordin cultural sunt destul de reduse între tarile noastre. Pe lângă identitatea intereselor politice se cade să desăvârşim şi identitatea aspiraţiunilor în domeniile literaturii, artei... D. ministru Krofta e profesor universitar de istorie şi ştie să pună la cântar valorile culturale şi trăsăturile caracteristice de ordin spiritual. O cunoaştere aprofundată a celor două culturi este o chestiune deschisă. Acum se pune la ordinea de zi studiul încopcierilor solide de ordin economic, pentru ca dobândirile în înţelegerile politice să fie consolidate de abinelea, fundamentate pe statistici exacte şi garantate în creChiar în acest sens formulam intudiului meu asgur decontemporane. Suntem rudimente, de insufi-_ de un astfel de aparat al rarilor, care să deţină supleţa _.fimă. Experţii economiei celor ei ţări să nu se potmolească în interminabile discuţiuni formaliste, ci Lsă separe Prompt din mormanul lactelor punctele de atingere. De data aceasta „punctele de atingere vor consta tocmai în diferenţierile producţiunilor economice, cari dau posibilitatea schimburilor de materii industriale şi agricole. Fără să fii un specialist de mare ştiinţă, îţi dai seama de enorma capacitate a României de a consuma produsele industriale cehoslovace, ogoarele noastre fiind departe de orice început ferm de industrializare. Pe de altă parte Cehoslovacia este în situaţia de a absorbi în permanenţă cele mai împortante produse ale economiei româneşti: vitele, grânele şi vinurile. Dirijarea unui schimb vioi de produse între cele două state ar înlătura o mare parte din criza sguduitoare de astăzi... Colaborarea economică să fie sistematizată şi perfecţionată până la o uniune vamală. A doua zi după înscăunarea sa ca preşedinte al Consiliului cehoslovac vechiul şi exercitatul nostru prieten d. dr. Milan Hodza dădea corp marelui său plan de renaştere economică în zona dunăreană. Planul său a stârnit emoţii puternice, rivalităţi, explicaţiuni diplomatice. Turneul întreprins la Paris a pus în mişcare Berlinul şi Roma, cari s’au împotrivit categoric deoarece strica anume socoteli de expansiune imperialistă. ■ Toate asigurările ulterioare n’au , convins Berlinul şi Roma de urgenta planului care ar fi cuprins toată regiunea dela Baltică la Adriatică şi ar fi avut sensibilitatea necesară şi faţă de interesele Germaniei. De data aceasta se procedează în etape mici. Consiliul economic este ţinut să cerceteze referinţele din cele trei ţări ale Micii Antante. Investigaţiunile sunt delimitate. Să se ajungă la o perfectă cunoaştere a posibilităţilor de schimburi dintre ele. Sfera analizei şi interesării se va întinde cu vremea la celelalte state vecine, cu bunăvoinţa şi seriozitatea cuvenită. E mai bine aşa. Explorare pe un câmp limitat până la epuizarea materiei de cunoaştere. Apoi lărgirea treptată a cercului de cercetare şi colaborare. Păşeşti pe un teren sigur. Organizarea colaborărilor economice va prilejui o binefăcătoare influență politică. Son Clopoțel / 14 PAGINI AVANSĂRILE ----- Ați spus că m’aţi avansat»* -----Ai fost la casă? , ------Da. dar acolo mi-a avansat leafa M Se apropie ziua fatală Se vor comite noui asasinate în Germania? Marea revistă pariziană Vu, publică următoarele: rrt __I _ OA Timic enr® «DVO'»'*'’când. se Inuglinesc doi ani dela ^masacrele ordonate împotrivacâtorva printre cari şi Rohm, a dat naştere de pe acum unor svonuri care desvăluesc mentalitatea generală a cetăţenilor din al treilea Reich. Se ştie că masacrele au fost sortite să-l libereze pe Hitler de presiunea pe care o făceau asupra lui mai mulţi naţional-socialişti încrezători în făgăduelile socialiste ale partidului. Pe de altă parte, uciderea lui Röhm şi a celorlalţi, urmăria să atragă pentru guvern sprijinul Reichswehr-ului prin dizolvarea batalioanelor de asalt. O CONJURAŢIE SECRETA Astăzi, cu cât se apropie mai mult ziua de 30 iunie, amintirea lui Rohm şi a prietenilor săi asasinaţi, creşte enorm, deşi acum doi ani imediat după masacru, s’a părut că lucrurile sunt definitiv înmormântate. O conjuraţie secretă însă a hotărât răzbunarea celor ucişi mişeleşte. Se ştie că această conjuraţie, care se numeşte „Răzbunătorii lui Rőhm" (Rőhm-Ratcher), activează de mai mult timp. In ce sens este îndreptată acţiunea ei, nu se ştie cu precizie. Dar se vorbeşte de atentate misterioase şi nelămurite împotriva unor înalţi funcţionari ai regimului, despre insigne sângeroase descoperite la locul crimelor de acum doi ani şi despre puterea crescândă a acestei organizaţii teroriste. Svonurile cari circulă în jurul lui R. R. sunt din ce în ce mai alarmante. Şi în Germania, asemenea svonuri se dovedesc mai curând sau mai târziu întemeiate. Alarmarea masselor populare în legătură cu hotărârile acestei organizaţii secrete, nu porneşte numai de la faptul că amicii lui Röhm nu vor lăsa să treacă ziua de 30 iunie fără să demonstreze că nu şi-au uitat prietenii, ci mai ales dela faptul că organizaţia R. R. a crescut alătu-/aroganţa capitaliştilor". Numai faptându-şi pe foştii combatanţi care pn fmn sunt acum «Tot mi lenţi, icoanele de asalt. Aceştia suntîn număr de câteva mii şi au numeroase şi profunde nemulţumiri. Nemulţumirile sunt deopotrivă de ordin personal şi general. Foştii combătuţi n’au obţinut înaltele posturi la care se aşteptau, n’au primit onorurile pe care le visau, iar pe de altă parte situaţia economică dezastruosă face să crească aceste nemulţumiri . Ziarul „Angriff” publică acum un articol extrem de violent, deliunţârd ;;„mizeria muncitorimii şi tul că „Angriff” a putut publica un memeneo unicoî, dovedeşte cât de mere este momulunirea.. . Citind cu atenţie ziarele iraţionalsocialiste, poţi controla jertielnicia zvonurilor care circulă în legătură cu organizaţia „Răzbunătorii lui Roehn". Iată un singur exemplu: Organul oficial al organizaţiei S.S. „Der schwarze Korp” publică cinci anunţuri mortuare ale unor funcţionari din acest partid, morţi prin accident. Detaliile accidentelor nu se cunosc, ceea ce dă loc la diferite interpretări. Voiajul misterios al iui Hitler Zilele acestea Hitler a făcut o călătorie în Marea Nordului în condiţii misterioase. Această călătorie aminteşte voiajul făcut tot în secret, acum doi ani în acelaş loc. Acest voiaj, care a înlesnit o consfătuire a cancelarului cu căpeteniile Reichswehr-ului şi ale marinei, a avut drept efect masacrul de la 30 iunie. Astăzi, se spune că noua călătorie în Marea Nordului, este urmarea unui raport prezentat de Fritck în legătură cu ultimele alegeri. Din acefet raport rezultă că acel 99 la sută de voturi obţinute nu sunt în realitate decât 19 la sută. In toate cazurile controlate de Fritck s’au găsit cca. 80 la sută buletine albe. Raportul optimist fusese prezentat de Goebbels, ministrul propagandei. Dar realitatea înfăţişată de Fritch i-a provocat lui Hitler o depresiune nervoasă. De aci voiajul şi o nouă consfătuire cu conducătorii Reichswehr-ului şi ai marinei. ORGII CA LA CURTEA LUI ABDUL-HAMID Un alt fapt care a dat naştere unor zvonuri semnificative a fost numirea lui Himmler ca şef al Gestapp-ului, deşi toată lumea ştia că acest post era vizat de Goering, ministrul de interne. Până la semnarea numirei lui Himmler, cancelarul a şovăit mult, întrucât nu-şi putea crea un nou duşman în Goejins în public. ring. Dacă totuşi a semnat această numire, cauza se atribuie vieţii intime susuffante a ministrului de interne. Numit în ultimul timp, Goering a dat un banchet sardanapalic la hotelull Eisferhof, la care luxul s-a desfăşurat cu o amploare neobişnuită. Participanţii veneau rând pe rând să facă temeneli înaintea lui Goering, care era instalat într’un jilț ce putea să amintească orice tron. Ataşatul unei puteri străine a făcut remarca, după banchet, că nici la curtea lui Abdul-Hamid nu s’a cunoscut o astfel de orgie. Comentariile făcute de acest atașat străin au avut darul să indigneze pe un înalt funcţionar nazist, care a raportat mai departe afirmaţiile diplomatului. In modul acesta, faptele au a- -— i-ie- e- i—i — — Boehm şi Hitler In Statele Unite se dă o mare bătălie pentru libertate Declaraţiile preşedintelui Roosevelt FILADELFIA, 28. (Rador).— Cu prilejul desemnării sale drept candidat al partidului democrat la viitoarele alegeri pentru preşidenţia Statelor Unite, d. Roosevelt a rostit un mare discurs, în faţa a peste 190.000 persoane. Preşedintele Roosevelt a declarat intre altele: „Dacă cetăţnii americani beneficiază de egalitate la alegeri ei trebue să beneficieze şi de o egalitate în viaţa economică”. D. Roosevelt a schiţat evoluţia economică a Statlor Unite în special şi a arătat că după feudalitate a venit epoca puterilor întemeiate pe concentrarea bogăţiilor. Preşedintele Roosevelt a înfăţişat Statele Unite ca o ţară în care s’a păstrat idealul de libertate şi după ce s’a ridicat împotriva conservatorismului exagerat şi-a încheiat astfel discursul: „In alte ţări există desigur popoare cari au luptat odinioară pentru libertatea lor, dar se pare că acum sunt obosite de a mai lupta. Numai succesul nostru le poate reda speranţa. Ele trebeite să ştie că aici în Statele Unite noi dăm o mare bătălie pentru libertate. Aceasta este mai cu seamă o bătălie pntru ca democraţia să poată supravieţui. Luptăm pentru ca de această măreaţă şi nepreţuită fermă de guvernare să beneficim şi noi şi întreaga lume”. mT P Inundaţii în Anglia GROAZNICA NENOROCIRE PE ŞOSEAUA BUCUREŞTI-PITEŞTI GĂEŞTI, 28. Pe şoseaua Bucureşti-Piteşti venea dinspre Bucureşti maşina de mărfuri a d-lui Ştefan Marinescu din Găeşti. După ce maşina a trecut de comuna Mătăsaru, din motive ce urmează a se stabili de anchetă, maşina s-a prăbuşit în şanţul şoselei, răsturnându-se şi luând foc. De sub dărâmături au fost scoase bucăţi din cadavrele lui Ştefan Marinescu, proprietarul maşinei, Ivan Tancof, şofer, Gh. Mihăilă şi Elena Zamfir. Au ars mărfuri de-ale comercianţilor în valoare de circa 100.000 lei. SS1 Tragic accident de aviaţie PARIS, 28. (Rador). — La Bethune s’a înregistrat azi un tragic accident, în cursul unui meeting aviatic, care a costat viaţa unei persoane şi rănirea altor patru, dintre care două sunt în stare gravă. Un aparat, pilotat de un tânăr pilot, fără prea multe ore de sbor la activ, neputând să decoleze şi voind să evite un grup numeros de spectatori, a virat brusc, dar, din nenorocire, aripa stângă a avionului a atins pământul, provocând capotarea aparatului. Aripa a secerat cinci persoane, dintre care una a încetat din viaţă pe locui Crima pasională din Caracal Un soţ îşi ucide soţia şi pe amantul ei CARACAL, 28. — Locuitorul Marin Ţară Lungă din Caracal, str. Filipescu, avea bănueli de mult că soţia sa Stanca îl înşeală cu apărătorul Nicolae Petrescu din localitate. Azi la ora 2 d. a. a aflat că soţia s’a dus la via apărătorului, care nu e departe de locuinţa luiInarmându-se cu un revolver, a plecat şi el la vie unde i-a găsit pe cei doi în flagrant delict, într-o gheretă, înfuriat peste măsură de descoperirea făcută, Marin Ţară Lungă a tras un foc de revolver în soţia sa omorând-o pe loc, apoi la încercarea lui Petrescu de a se apăra a tras şi în el doborându-l. După acela i-a mai aplicat câteva lovituri şi cu un atac din vie. După săvârşirea crimei, criminalul s-a predat singur poliţiei. La sosirea la vie a comisarului Golub şi a primului procuror d. Seciureanu, cei doi au fost găsiţi morţi. ____ | Cadavrele au fost transportate la morga oraşului. De notat că criminalul e în vârstă de peste 40 de ani iar soţia sa avea 37. Apărătorul Petrescu era în vârstă de 70 de ani, fiind o persoană foarte cunoscută in oraş. Cazul a produs senzaţie. Mare incendiu intr’un stabiliment militar francez Numeroase victime.Pagubele sunt foarte mari PARIS, 28. (Rader), —cendiul după o muncă titanică de 4 ore. Contra-amiralul Richard, prefectul maritim a condus operaţiile de acord cu toate autorităţile oraşului. ' Un puternic incendiu, — datorit după câte se crede unei impudente, — a distrus în întregime atelierele de la etajul al treilea din imobilul ocupat de Artileria navală din portul Lorient. Pagubele sunt foarte mari. Mai mulţi oameni au fost răniţi iar alţii intoxicaţi de fum. Echipele de salvare au trebuit să poarte măşti împotriva gazelor. Puternice pompe ale Marinei și Municipiului au reuşit să circumscrie in- VAS SUEDEZ EȘUAT LONDRA', 28. (Rador). — Vasul suedez „Neptun” a eșuat azi în estuarul marelui râu Humber, înfundându-se în nisip. Cei 15 marinari, care compuneau echipajul vasului, au părăsit bordul, în clipa când au văzut că nu mai au altceva de făcut.