Dimineaţa, martie 1937 (Anul 33, nr. 10844-10873)

1937-03-01 / nr. 10844

Anul $3Sp. 10 844. Vă asigurați SUCCESUL cumpărând MĂRŢIŞOARE dda BIJUTERIA MIM '"’"W/S*' ) PAGINI Pilos*■ MI B Director politic MIHAIL SADOVEANU 'S Fondată In 1904 Me CONST. MILLE 3 Lei Bucureşti, Str. Const. Miile (fostă Sărindar) 5 7 9 TELEF.: Direcţia şi Redacţia 3.84.30; Ad-da 3.63.58 Provincia 8.8131; Străinătatea 3.84.33 APA de COLORI şi PARFUMUL „ PROGRESUL“ București, Strada Smârdan 3C BUGETUL Eri s’au depus la Cameră bugeturi legile financiare anexe. Bugetul se cifrează la suma de 25 miliarde. In ultimii ani era o tendinţă de Comprimare la extrem a bugetului Această comprimare aducea după sine o nouă reducere de venituri si jot val nou de lipsuri. Se cerea o înmulţire a veniturilor prin cheltueli productive. Ordinea logică este doar: întâiu lavestiţia şi apoi venitul. Actualul buget nu-i făcut subt teroarea comprimării cu orice preţ La ministerul de Finanţe domină şi altă concepţie, dar şi înviorarea relativă de pe piaţa economică — ceeace a determinat chiar unele excedente ale ultimelor două exerciţii — a dat curaj vistiernicului pentru aprobarea unor plusuri Trecând în revistă veniturile, constatăm o disproporţie între impozitele directe şi impozitele indirecte. Impozitele directe sânt juste şi democratice, — pe când impozitele indirecte: taxe de consumație, cifra de afaceri, etc., lovind nu pe cel mai bogat ci pe cel ce are mai multe nevoi, ascund In ele o doză de inichitate. La noi impozitele directe produc numai 4 ttjiliarde jum. — iar celelalte circa 12 miliarde... Impozitele directe sunt repartizate după posibilităţile de piaţă, ale contribuabilului, pe când impozitele indirecte ating în mod egal pe toţi cetăţenii , indiferent de starea lor materială. Noi am moştenit de demult acest afistem. Epoca de criză prin care am trecut, a oprit pe guvernant de la o reformă fiscală — temându-se de eşecul unei experienţe temerare. Mai mult — aşa cum s’au petrecut lucrurile oricând şi pretutindeni — ,vremurile, de criză au adus sporul tocmai la impozitele de consumaţie. Era un venit sigur — nimeni nefiutându-se dispensa de strictul necesar. Rămânând ca într’un viitor mai apropiat sau mai depărtat să avem un buget pus pe alte baze, primim actualul buget aşa cum este. el va fi cadrul material în care statul nostru va trăi timp de un an. Bugetul are un spor de peste două miliarde. Acest spor satisface unele necesităţi: el se va repercuta cu o oarecare uşurare in unele domenii. Înviorarea economică din ultimul an, cu deosebire in ultimele şase luni ne dă speranţa că prevederilebugetare vor fi acoperite. Sporul a fost realizat dintr’o urcare a taxelor de consumaţie. Nu s’a găsit o soluţie mai bună? Totuşi, dacă înviorarea economică se va accentua, sporurile se vor plăti fără dificultăţile din trecut. In privinţa încasării taxelor de consumaţie, a cifrei de afaceri, etc. — ar trebui ca statul să găsească metode nouă de percepere. Patenta fixă şi taxele forfetare, — reforme preconizate de Uniunea Camerelor de comerţ şi de industrie şi realizate în parte. — au dat rezultate excelente. Rămâne acum ca aceste sisteme să fie extinse. Impozitele sânt mari, şi contribuabilul le plăteşte cu oarecare greutate. Fiscul trebue să-i facă în schimb toate înlesnirile, ca negustorul şi industriaşul, de pildă, să nu mai fie veşnic subt teroarea unei armate de inspectori şi para-inspectori care pun in fond interesul statului pe planul al doilea. Ar trebui ca fiecare să ştie dinainte ce are de plătit — şi să plătească pentru acoperirea prevederilor bugetare. Odată cu bugetul s’au depus și legile financiare anexe. Ar fi de dorit ca, prin ele, să se satisfacă dezideratele juste ale contribuabililor. M. Sevastos Răpirea unui copil in Argentina BUENOS-AIRES, 26 (Rador). Noaptea trecută a dispărut in condifiuni misterioase copilul Ignace Pereyra Iraola, aparţinând uneia din cele mai bune familii argentiniene. Copilul dispărut este nepotul senatorului Antonio Santa Marina, care se bucură de o mare influentă în Argentina. Politia este convinsă că se află in fata unui caz de răpire, săvârşit de bandiţi, cu gândul de a se cere o mare sumă ca răscumpărare. Deocamdată au fost arestaţi toti servitorii casei. BUENOS AIRES, 26 (Rador). Cercetările făcute pentru regăsirea copilului Ignace Pereyra Iraola, dispărut noaptea trecută în condițiuni misterioase, n’au dus încă la nici un rezultat. Poliția este acum în căutarea unui servitor care a dispărut dela domicilia familiei Iraola. Imediat după răpirea copilului^ y im LA PERIFERIE — De ce-ai rămas pe loc.» — Mă tem să nu capăt rău de mare.» Primele măsuri de ordin ale consiliului de miniştri Reforme importante pentru introducerea disciplinei in Universităţi Membrii guvernului s’au întrunit ori la ora 10 dimineaţa într’un consiliu de miniştri, sub preşedinţia d-lui Gh. Tătărescu. După terminarea consiliului s’a dat următorul COMUNICAT Consiliul de miniştri s’a întrunit azi 26 Februarie, orele 10 dimineaţa, sub preşedinţia d-lui Gh. Tătărescu, prim ministru. Consiliul a luat în cercetare ordinea şi disciplina universitară. După expunerile făcute de d. ministru al educaţiei naţionale, dr. C. Angelescu şi d-nii subsecretari de stat Ştefănescu-Goangă şi Gabriel Viarinescu, consiliul a hotărît: Aprobă modificările aduse proectului de lege pentru învăţământul universitar, menite să asigure mai bine disccoiea universitară. Aprobă proectul pentru desfiinţarea căminurilor studenţeşti, menţinânduse numai căminurile Universităţilor care vor fi Ministerul de Justiţie a luat şi el serie de măsuri pentru restabilirea ordinei. D. V. P. Sassu, ministrul Justiţiei, convocat pentru azi pe procurorii generali ai Curţilor de apel din întreaga ţară. D. Sassu va asculta rapoartele , magistraţilor asupra situaţei din raza lor judecătorească, după care va da dispoziţii pentru garantarea măsurilor de ordine. Convocările au fost lansate telecomplect reorganizate sub directa conducere şi supraveghere a rectorilor universităţilor. Aprobă — pentru a se veni in ajutorul studenţilor studioşi şi lipsiţi de mijloace — constituirea unui fond de burse având un buget anual de 30 milioane lei, bursele individuale acordându-se prin concurs cu începere dela 1 Aprilie 1937. Aprobă măsurile elaborate de ministerul educaţiunii naţionale şi ministerul de interne, pentru întărirea disciplinei universitare şi pentru reprimarea oricăror tentative de tulburare. * Consiliul a luat sfârşit la ora 12:30, graficuri. La rândul lor, procurorii generali, vor avea conferinţe locale cu prim-procurorii conducători de parchete. La conferinţa de azi vor asista atât d. V. P. Sassu cât şi d. Aurel Bentoiu. Se poate afirma că in cadrul acestei conferinţe, ministrul justiţiei va transmite magistraţilor ordinele speciale ale preşedintelui consiliului, pe lângă recomandările sale în calitate de ministru al justiţiei, spre a fi judecaţi şi sancţionaţi in consecinţă. Senatul universitar a mai decis retragerea autorizaţiei de recunoaştere a C. S. B.-ului (Centrului studenţesc bucureştean). S-au discutat apoi măsurile ce urmează a se lua pentru menținerea ordinei în Universitate. Conferința procurorilor generali ■TTI Hotăririle Senatului universitar Membrii Senatului Universitar şi a d-lui profesor C. Stoicescu, recs’au întrunit ori după amiază în şedinţă extraordinară, sub preşedinterul universităţii. La ordinea de zi: problemele studenţeşti şi mişcările din ultimul timp. S’a luat în discuţie arestarea studenţilor învinuiţi de a fi participat la maltratarea unor colegi de ai lor. Unii membri ai Senatului universitar au fost de părere să se aplice acessta,Jer fi eliminarea definitivă din toate universităţile din ţară. S-a decis, însă, să se aştepte sentinţa instanţelor sezisate şi, apoi, aceşti studenţi să fie traduşi în faţa Senatului universitar. Studenţi arestaţi şi daţi judecăţii Un comunicat al ministerului de interne Ministerul de Interne ne trimite următorul comunicat: „Ministerul de interne comunică, în legătură cu ultimele arestări făcute printre studenţii de la Universităţile din Bucureşti şi Cernăuţi, LA BUCUREŞTI Studenţii cari au sechestrat şi maltratat pe studentul Aurelian Rădulescu şi anume: V. Trifa, dela Litere, Spânu Iordache şi Popescu Vasiie, dela Teologie şi Virgil Rădulescu, dela Filozofie. Toţi de la Universitatea din Bucureşti, au fost arestaţi, trimişi in judecata Consiliului de Războiu al Corpului II Armată şi depuşi la închisoarea militară Jilava. CERNĂUŢI Deasemenea studenţii de la Cernăuţi cari au săvârşit agresiunea asupra lui Vasile Parascov şi anume: Vişan Liviu, Nemţeanu Ion, Jitariu Spiridon, Orendovici Mircea, Scalan Cezar, Popingiuc Marian, dela Drept, Toma Victor, Zelinski Gheorghe şi Mateescu Valeriu, dela Teologie şi Voinic Bujorel, dela Ştiinţe. Au fost arestaţi şi trimişi în judecata Consiliului de Război al Corpului IV Armată. Plecarea d-lui ministru Cancicov la Paris D. Mircea Cancicov, ministrul finanţelor, însosit de d-nii: Mircea Dorma, secretar general al acestui departament şi Ştefan Stănescu, directorul general al Casei autonome a monopolurilor (C. A. M.) a plecat aseară la Paris, pentru a semna noul acord de plată a cuponului datoriei publice. La plecare d-sa a fost salutat de d-nii N. N. Săveanu, preşedintele Camerei, Victor Rădulescu, subsecretar de stat la afacerile străine, D. Alimănişteanu, subsecretar de stat la finanţe, secretarii generali Christu Simionescu şi M. Lazeanu, precum şi funcţionarii superiori ai ministerului de finanţe. D. ministru Cancicov se va înapoia în Capitală Joia viitoare. Aterisarea forţată a aviatorilor Denis şi Libert PARIS, 26. (Rador). — Ministerul Aerului publică următorul comunicat: Aviatorii Denis şi Libert, care încearcă să stabilească cea mai repede legătură între Paris şi Tokio, au fost constrânşi din cauza unei pane de benzină să ateriseze la 30 kilometri nord de localitatea Takkeh, pe malul fluviului Mekong din provincia Laos, Indochina franceză. Aviatorii a® terenul francez din Takkeh un mesagiu în care spun: Sosind la Hanoi am sburat tot timpul prin ceață. După nouă ore de sbor, o pană de benzină ne-a obligat să aterisăm în apropierea fluviului Mekong. Deoarece nimeni în acest ţinut nu vorbeşte limba franceză, vă rugăm să ne trimeteţi ajutoare, înştiinţând totodată serviciile de aviaţie din Hanoi, familiile noastre precum şi ministerul serului Parte Sant Martie Grevişti americani ocupă o fabrică de avioane Ei au fost arestaţi şi daţi în judecată LOS ANGELES, 26. (Rador). • Patru sute de lucrători grevişti au ocupat fabrica de avioane „Douglas“ din Santa Monica (California). Greviştii au fost asediaţi timp de patru zile de politie şi in cele din urmă au trebuit să se predea. Tot 1400 au fost arestat! Şi daţi in judecată pentru atacarea proprietăţii individuale, garantată de legi şi constituţie. Procesele tulburătorilor ordinei vor veni spre judecare in fata tribunalului din Los Angeles. Guvernatorul din Connecticut a declarat pe de altă parte că in statul său nu se va tolera niciun fel de grevă sau demonstraţiune care ar însemna o atingere adusă legilor. Poliţia va evacua cu forţa Întreprinderile ocupate ilegal şi va aresta pe cel ce violează legile. GREVA LA UZINELE „CHEVROLET*" NEW-YORK, 26. (Rador). — Uzinele de caroserii „Chevrolet’’ şi „Fischer“ din Janesville au fost incise in urma unui conflict izbucnit intra muncitorii sindicalizaţi şi cei nesinfocalizaţi. Aproape 2.700 de lucrători au declarat grevă, fără a ocupa uzinele. Noui măsuri a con pentru stricta aplicare abilităţi statului Directorii de contabilitate ai ministerelor vor fi trecuţi sub autoritatea ministerului de finanţe Măsurile luate in ultimii ani pentru a constrânge departamentele să aplice dispoziţiile legii contabilităţii generale a statului, se măresc cu încă una. S’a constatat de mult că, cu toate dispoziţiile legale şi acelea date de ministerul de finanţe In cursul fiecărui an, ministerele, găsesc totuşi mijlocul de a nu se conforma acestora. Dacă răspunderea aceasta o poartă conducătorii departamentelor, in primul rând o poartă directorii de contabilitate, chemaţi să cunoască în amănunt şi să aplice legea. Cum fasă aceştia, de cele mai multe ori sunt supuşi influenţii superiorilor lor direcţi, ministerul a hotărit să-i scoată de sub autoritatea lor. UN PROIECT DE LEGE In consecinţă se va Întocmi un proect de lege prin care toji directorii de contabilitate ai ministerelor şi marilor instituţii autonome, nu vor mai depinde de instituiei unde lucrează, ci de ministerul denante sub autoritatea directă a căruia vor fi puşi, aşa după cum pe lângă diferitele departamente s-au înfiinţat consilierii-cantrotori, care, cum se ştie, sunt sub directa autoritate a Curţii de conturi. Proectul urmează să fie transformat in lege. ? ro* Rechemarea d-lui Tiofescu J. Ti. D. I. Th. Florescu, ministrul României la Madrid, a fost rechemat pe ziua de 1 Martie a. c. Revărsarea fluviului Sena Mari pagube făcute de inundaţii PARIS, 26. (Rador). — Pieile neîncetate şi umflarea tuturor afluenţilor Senei au provocat o creştere a apelor fluviului, care a trecut cu 30 centimetri peste nivelul de alarmă. Serviciile de navigaţie au pus în acţiune dispozitivul de securitate stabilit pentru a împiedica apele fluviului de a se revărsa pe căile publice. Navigaţia pe Sena a fost aproape complet opită. Toate porturile joase de pe porţiunea pariziană a Senei au fost inundate, ca şi un mare număr de locuinţe de pe malurile Senei. La podul Neuilly, lucrările în curs au fost întrerupte, şantierele demontate şi mutate, iar LOO lucrători au rămas fără lucru. In străzile joase din cartierul Pissy, au fost instalate pompe pentru a scoate apa din pivniţe. Pe şantierele expoziţiei lucrările continuă, deşi cu oarecare greutate, şi s’au luat toate măsurile de protecţie necesare. In împrejurimile Parisului, grădinile din apropierea fluviului sunt inundate. In unele localîtăţi, locuitorii au trebuit să-şi părăsească locuinţele ameninţate de cpc, lucrările «expoziţiei din Paris inundat« de revărssarea Senei