Dimineaţa, iunie 1937 (Anul 33, nr. 10934-10963)

1937-06-01 / nr. 10934

Anul 33 No. 10.934 Cereţi la chioşcarul Dv. Cea mai bună revistă de popularizare '• — ' Î5 Mâine Se va pune în vânzare romanul pasional şi de aventuri In slujba reginei de A. HOPE in colecţia „Romanelor Captivante“. 260 pagini 15 Lei 12 PAGINI Marti 1 Iunie 1937 Director politic MIHAIL SADOVEANU Fondată in 1904 de CONST. MILLS II 3 Lei l1 Bucureşti, Str. Const. Miile (fostă Sărindar) 5 7 9 TELEFON: Redacţia 3.84.30; Adiţia 3.63.53 Provincia 3.84.31; Străinătatea 3.84.33; Tip. 4.67.39 MEDICUL NOSTRU care conţine articole de medicină socială, nouile metode de tratament, igiena mamei copilului, cum să ne păstrăm frumuseţea, consultată, etc. 20 de pagini tipărite la Tieidruk. 5 LEI Eri după amiază, la ora 4 jumătate, o rupere de nori însoţită apoi de grindină s’a abătut asupra unei mari părţi din Capitală provocând ravagii nebănuite. Pe la ora 4 nori grei şi ameninţători au întunecat cerul. După puţin timp s’a deslănţuît ploaia însoţită de grindină deasă de mărimea sâmburilor de cireşi. După explicaţiile date de institutul meteorologic din Capitală, reiese că ploaia căzută asupra Capitalei a avut două zone. Intr’una era cuprinsă partea de nord-vest şi sud-est a oraşului, adică regiunea cimitirului Ghencea, grădina botanică, Filaret. Asupra acestei părţi a căzut şi grindină. Cealaltă zonă unde a plouat torenţial cuprinde gara de Nord, Pasărea, şoseaua Kiselleff, etc. După declaraţiile Observatorului de la Filaret reese că în această regiune ploaia a fost foarte puternică, a căzut astfel 40 de litri de apă pe un metru pătrat. Precipitaţiunile au durat foarte puţin, însă au avut consecinţe mari. Telefoanele postului central de pompieri au început imediat să fie asaltate de sute de persoane cari cereau ajutoare. S’au trimis imediat numeroase pompe, sub conducerea echipelor de pompieri, care erau dirijate de către d-nii căpitani Nisipeanu, Cutcudache, locotenent Clerman şi sublocotenent Zamfirescu, ofiţer de serviciu. Străzile de lângă rondul b-dului Maria au fost acoperite complect cu un strat de grindină având o înălţime de aproape 20 de centimetri. Pe această stradă pompierii n’au putut să pătrundă din cauza grindină. A fost nevoe să încalţe nişte In cartierul 13 Septembrie s’au produs deasemenea inundaţii mari. Apa a pătruns prin curţi, pivniţi şi subsoluri. Grindina a distrus întreaga gospodărie a locuitorului Wexler din calea 13 Septembrie No. 64. Deasemenea au suferit pagube şi gradinele cu pomi. In strada Izvor locuitorii au suferit deasemenea pagube. Din cauza canaturilor înfundate apa a pătruns în subsolul blockhousului din str. Izvor No. 2, proprietatea d-lui Sherer. De la serviciul canaturilor au plecat în diferite regiuni ale Capitalei numeroase cisterne şi autopompe. Cu toate străduinţele depuse de pompieri apele mai dăinueau încă astă noapte în multe pivniţe şi subsoluri. O CABINĂ A S. T. B.-ULUI TRĂSNITĂ In timpul ploii torenţiale de ori după amiază s’au produs descărcări electrice. Trăsnetul a căzut în b-dul Pache lângă o cabină de aşteptare a S. T. B.-ului. Geamurile au fost complect sparte. A fost într’adevăr un noroc că in acel moment nu se afla nici o persoană în cabină. Inundaţiile din calea Rahovei Apele au venit mari şi pe această arteră. Au fost inundate toate casele de la Nr. 115 până la 123. Apa a pătruns prin curţi şi pivniţe. Locatarii au fost nevoiţi până la sosirea pompierilor să scoată apa din subsoluri cu găleţile. In fundătura Sebastian câteva case au suferit de asemenea pagube importante din cauza inundaţiilor. Au fost inundate subsolurile maternităţii „Rahova“, azilul „Elena Doamna“, cât şi b-dul Geniului din cartierul Cotroceni. In drepul casei Nr. 50 din strada îsvor apele venind mari s’a înfundat canalul. O întreagă porţiune de stradă a fost acoperită de ape. Timp de o jumătate de oră circulaţia a fost întreruptă, sosind o cisternă a servicului canalurilor strada a fost în puţin tmp degajată, de apă. Inundaţii s-au mai produs şi la casele din strada Dr. Lister Nr. 92 din cisme speciale şi cu prăjini lungi în mână să ajungă până la subsolurile şi pivniţele inundate. Cartierele cari au suferit mai mult sunt: Parcul Principesa Ileana, având în jur străzile: Dr. Lister, Iatropol, Dr. Herescu, Dr. Leonte, Costache Negri, etc. Apoi cartierul Cotroceni, cu grădina botanică, cartierul Rahovei, Căpitan Preotescu, Gramont, 14 Martie, Sabinelor, Colonel Vâlcu, strada Dr. Manolescu, etc. Principatele Unite Nr. 51 în calea 13 Septembrie Nr. 145. Postul central de pompieri a mai primit un apel din partea d-lui general Iliescu, care locueşte în strada Dr. Ciru Iliescu. Aci a fost inundat subsolul. S-au trimis imediat ajutoare pentru scoaterea apei. Lucrările din cursul nopţii Echipele de pompieri au lucrat şi în cursul nopţii pentru pomparea apei din imobilele inundate. Au fost folosite toate pompele, chiar şi cele de incendiu, pentru a se putea face faţă cererilor disperate făcute la telefon de către locuitorii inundaţi. Apa a pătruns în subsolurile locuinţelor din străzile: Dr. Leponte, Costache Negri, Victor Poloni, Dr. Lister, aleea Isvoranu, Popa Stan, Obedescu, dr. Manolescu, Panduri, Dr. Matropol, Antim, Bozianu, calea Rahovei, Sebastian. 13 Septembrie, Dr. Tomescu, Sabinelor, Gramont, Principesa Maria, b-dul Maria, Rahovei, Libertăţi, S-ti Apostoli, Antim, Calendare, Obedenaru, etc. Pompierii relatază că inundaţiile au putut fi înregistrate din cauza canalelor necurăţate care au împiedicat scurgerea apelor. B. RÂPEANU Ravagiile grindine- in jud. Dolj CRAIOVA, 29. Pe teritoriul comunei Puţuri a căzut grindină, care a distrus 340 hectare semănături şi 90 hectare vie. Din cauza ploaiei s'a prăbuşit o casă veche a unui locuitor. Pagubele cauzate de ploaie şi grindină se urcă la 800 mii lei. In urma ruperii de nouri de zilele trecute, după cum am arătat, s’au produs pagube atât la drumurile publice cât şi la proprietăţile sătenilor, cari trec de trei milioane lei.. Cele mai bântuite comune au fost: Mihăiţă, Coţofeni, Rasnic, Scăeşti, Valea lui Petru, Omeneşti. Femeia Zinca P. Zarei, de 60 de ani, a fost luată de şuvoaie. In timp ce voia să-şi salveze vitele, femeia a fost tarifă pe un loc vecin, unde s’a înnecat. Ea a fost găsită după trei zile în comuna Mihăiță. Locuitorul State Fulga, de 25 de ani a fost îngropat de un mal, în vreme ce ajuta la consolidarea podului de Pe șoseaua Craiova-Argetoaia. De pe urma lui rămân 2 copii orfani. Au fost culese de pe câmp numeroase cadavre de vite şi păsări. Mai multe case au fost dărâmate. S’au luat măsuri pentru ajutorarea sinistraţilor. GRINDINA $1 PLOAIE TORENTIALA IN CAPITALA Sute de subsoluri inundate.Numeroase străzi sub apă.Grindina căzută in cantităţi enorme a produs pagube mari O casă distrusă de grindină Un strat gros de grindină a persistat multă vreme după trecerea prăpădului inundaţii în cartierul Bellu provocate de ploaia torenţială de eri Copiii! Copiii Se termină, acum, „Săptămâna copilului". E poate cea mai utilă din „săptămânile" ce se organizează la noi. Chiar numai un gând frumos închinat copiilor sau o mângâiere pe frunţile cari nu cunosc, totdeauna, mângâieri, sunt gesturi de înaltă frumuseţe morală. Ni s’a reamintit, în săptămâna aceasta — Şi poate gândul ne va urmări şi în săptămânile ce vor urma — că viitorul unui popor rezidă in sănătatea fizică şi intelectuală a copiilor lui. Ii vom Ingriji mai atent, vom fi mai blânzi cu ei, mai înţelegători faţă de sufletul şi durerile lor ? *Copiii ! Ce minunată oglindire de vis, de nevinovăţie, de puritate! Dar gândul ne poartă departe, spre tragedia unor copii cărora destinul le-a răpit copilăria. Să închinăm un gând pios pentru pruncii îndoliaţi şi trişti ai Spaniei însângerate. Ei sunt zilnic seceraţi de flota aeriană a unor oameni ce pretind că luptă in numele ideii creştine. Ce farsă sinistră ! Căci Isus Hristos a spus : — Lăsaţi copiii să vină la mine! O lacrimă pentru copiii căzuţi la Guernica, Durango, Bilbao, Malaga, Badajos, Toledo ! O lacrimă pentru orfanii Spaniei! D. GOEBBELS Si CLERUL CATOLIC GERMAN Presa germană despre discursul ministrului propagandei BERLIN, 29. (Rador). — Agenţia D. N. R. transmite: Comentând discursul d-lui Goebbels, ministrul Propagandei contra insultelor aduse de arhiepiscopul Mandelein din Chicago cancelarului Hitler şi regimului naţional-socialist, ziarul „Voelkischer Beobachter" scrie între altele: „Adevărul şi faptele desmint minciunile şi insultele acestor declaraţiuni intenţionat ponegritoare; numeroase documente autentice constitue un rechizitoriu covârşitor contra unei cloace de vicii desgustătoare şi de decădere omenească. D. Goebbels a dat ori un răspuns chibzuit, amănunţit şi limpede“. .Berliner Boersenzeitung” subliniază: „Numai o evidentă rea voinţă poate interpreta cuvântarea ministrului Propagandei drept „un atac” la adresa bisericii catolice. Cuvântarea a avut un caracter exclusiv defensiv. D. Goebbels avea datoria să apere interesele statului și ale poporului german”. „Berliner Lokal Anzeiger” insistă: „Cuvântarea d-lui Goebbels nu era expresia nestăpânită a unei păreri personale ci o luare de atitudine cu grije pregătită, energică şi exprimând punctul de vedere al guvernului naţional-socialist al Reichului şi al naţiunii”. „Deutsche Allgemeine Zeitung” scrie între altele: „Nu ne găsim în faţa unei „lupte culturale" ci intr’o campanie de purificare. Orice om cu bunăvoinţă regretă că biserica romano-catolică şi organele sale n’au luat ele însele măsurile necesare de curăţire, nu organizaţiilor lor”. „Berliner Tageblatt” crede că „eri, demnitatea germană a demascat încercările de a se bănui obiectivitatea justiţiei Reichului. Nu am inventat decăderea morală pe care a pedepsit-o justiţia. Cuvântarea d-lui Goebbels a dat un răspuns necruţător chestiunii „Cine are dreptul să vorbească de morală?”. Rar s’a dat de cineva un răspuns mai decisiv ca cel de eri”. Furtul din Gara de Nord Unui colonel pensionar i s-a sustras de un buzunar 100.000 lei . colonel pensionar Tomescu din Turnu-Măgurele, a venit ori in București, unde a avut oarecari afaceri. Totodată a încasat de aci și importanta sumă de 100.000 lei. Probabil că vreun pungaş de buzunare l-a văzut când a încasat această sumă și, neobservat, l-a urmărit in tot cursul zilei, așteptând momentul potrivit când să poată subtiliza portofelul. împrejurarea prielnică i s-a oferit aseară în gara de Nord când pensionarul se dusese la casa de bilete spre a-și lua biletul necesar de călătorie înapoi la T.Măgurele. In înghesuiala dela cassă, pungaşul de buzunare a izbutit să dea... lovitura. Colonelul a observat dispariţia pachetului cu bani, în momentul când se urcase in tren şi când, deprimat peste măsură, s’a dus de a reclamat cazul comisarului de serviciu de la comisariatul poliţienesc din Gara de Nord. Poliţia face acum cercetările necesare pentru descoperirea şi arestarea abilului pungaş. Iluminaţie la Cairo, în ziua de 22 Mai cu ocazia zilei de naştere a profetului Lichidarea chestiunii sangiacului Alexandretta GENEVA, 29 (Rador).— Chestiunea sangiacului Alexandretta a fost complet lichidată. Delegaţii Franţei şi ai Turciei au semnat azi la ora 19 un tratat prin care se garantează integritatea sangiacului. Doi copii otrăviţi cu tescovină PLOEŞTI, 29. — Un fapt puţin comun, s’a petrecut astăzi dimineaţă, într’o comună din judeţul nostru. Iată despre ce este vorba: Băeţii Gh. Costea Bunea şi Const. D. Andreescu, primul de 14 şi al doilea de 12 ani, au intrat într’o cramă, proprietatea părinţilor lui Andreescu, din comuna Albeşti Muru, cari lipseau de acasă. Aici, ei au dat cep la un butoi cu tescovină şi au început să bea din conţinutul vasului, până când au căzut beţi, la pământ. Când gospodarul Andreescu, s-a înapoiat la amiază acasă şi-a căutat copilul. După puţin timp, a găsit pe cei doi băeţi în cramă, svârcolinduse pe jos, în chinuri groasnice. înainte de a i se fi putut da vre’un autor, Gh. Costea Bunea a încetat din viaţă. Const. Andreescu, a fost urcat într’o maşină şi adus la spitalul „Boldescu”, din oraşul nostru, unde i s’au făcut spălături stomacale. Starea lui este însă disperată şi sunt puţine speranţe că va scăpa cu viaţă. Cazul fiind adus la cunoştinţa parchetului de Prahova, d. prim procuror Const. Ghiţeanu, a dispus ca d. dr. V. Vasiliu-Iaşi, medicul legist, să plece la Albeştii Mur, spre a face autopsia cadavrului băiatului şi in acelaş timp ca jandarmii să cerceteze în mod amănunţit, împrejurările cari au dus la tragica întâmplare arătată mai sus. Radeth Capetown- Londra CAPETOWN, 29 (Rador). — Aviatorul Llewellyn şi-a luat sborul azi dimineaţă la ora 5 şi 23, spre a încerca să bată recordul pe distanţa Capetown-Londra. CAPETOWN, 29 (Rador). — Aviatorul Liewellyn, care plecase azi dimineaţă din Capetown pentru a doborî recordul pe distanța Capetown-Londra, a trebuit să-și întrerupă raidul și să se înapoieze la Capetown. # aviatori polonezi, LA SINAIA SINAIA, 29. — Grupul tinerilor aviatori polonezi, sosiţi eri în ţară pe calea aerului, au făcut astăzi o excursie, vizitând Valea Prahovei până la Sinaia. Oaspeţii polonezi au sosit aici la ora 1 după amiază cu autobuzul, fiind însoţiţi de d. comandor Davidescu, loed, aviator Abelies precum şi de reprezentanţii tineretului aviator român din O. E. T. R., etc. Aviatorii polonezi au descins la hotelul Caraiman Capşa, unde a avut loc un banchet, oferit de Federaţia aeronautică română. După ce tinerii aviatori polonezi au vizitat oraşul şi împrejurimile, la ora 3 după amiază au părăsit localitatea, plecând spre Câmpina unde erau aşteptaţi de secţiunea locală a tineretului aviatic român „A.R.P.A.”.