Dimineaţa, noiembrie 1937 (Anul 33, nr. 11087-11116)

1937-11-01 / nr. 11087

BULETIN INTERN Ce vrea dreapta Să facem om scurt și sugestiv bilanț cu privire la recentele manifestări ale regimurilor totalitare: luptă hotărâtă împotriva bisericii, impozit pe capital și declanșarea unei ofensive pentru revizuirea tratatelor de pace. De nenumărate ori și în cele mai solemne împrejurări, cei doi dictatori europeni, atât de uniți astăzi pentru satisfacerea unor anumite interese, au justificat acțiunea lor, poziția lor atât de tulburătoare pentru pacea lumii, — pe care permanent o păstrează, — printr’un considerent în prim rând de ordin „ideologic“: necesitatea luptei împotriva comunismului. După câte știm și noi, și după câte știe întreaga opinie publică, regimul comunist a însemnat între altele persecutarea bisericii și distrugerea capitalului, în forma pe care o are el în societatea burgheză. Or, se întâmplă că aprigii ideologi, luptători împotriva comunismului, au pornit de fapt o cruciadă împotriva credinți, a bisericii, a capitalului. Desigur, pentru cine știe că extremismul, fie că e de dreapta fie că e de stânga, duce aproape la acelaș lucru, pentru cine știe că dictatura merge totdeauna până la complecta sugrumare a libertății omenești, — chiar și la suprimarea libertății de credință, — toate aceste manifestări înregistrate în ultima vreme nu constitue nici o surpriză. Necesar să subliniem însă, este un alt lucru. Și anume, unde duce, și ce voește dreapta noastră. Legătura „ideologică“, dintre partidele de extremă dreaptă dela noi și regimurile totalitare, este permanent afirmată. Se cere de către aceste partide să dăm României haina tot „ideologică“ a regimurilor dictatoriale, și se cere să schimbăm și politica noastră externă în favoarea lor. Opinia publică are astăzi odată mai mult prilejul să-și dea seama de ceea ce ar însemna această orientare. Acei cari vorbesc de „apărarea creditului“ și de consolidarea societății burgheze, cer să fim alături de cei cari luptă împotriva bisericii și lovesc capitalul. Cât privește orientarea în politica externă, înfățișarea de către d. Mussolini a necesității de revizuire a tratatelor, va fi pus încă odată într-o bizară lumină pe unii din aprigii noștri „naționaliști“. .41?: D.Manoilescu acuzat de trafic de influență Documente doveditoare publicate de oficiosul nați-țărănist Oficiosul partidului național-țărănesc a publicat în ultimele numere, câteva documente zdrobitoare pentru d. Mihail Manoilescu. După cum se știe d. Manoilescu, care a trecut prin numeroase partide, unde a deținut importante demnități, militează astăzi într'o grupare de extremă dreaptă. Documentele publicate în „Dreptatea“ înfățișează acte oficiale care dovedesc un calificat trafic de influență făptuit de d. Manoilescu, pe când a fost guvernator al Băncii Naționale. . D. Manoilescu datora suma de două milioane lei Băncii falite „Franco Română“. In timpul când era guvernator al Băncii Naționale, d. Manoilescu a achitat un milion iar pentru celălalt milion a angajat Banca Națională să primească la reescont un efect, de această valoare (un milion lei) semnat de fratele d-sale Grigore Manoilescu. Publicând aceste documente grave, la care cel acuzat nu a răspuns nimic, „Dreptatea“ cere conducătorului mișcării legionare să răspundă ce părere are despre d. Manoilescu „Omul-Nou“ care îi propune să reformeze țara și dacă este adevărat că traficantul Manoilescu a fost primit în rândurile mișcării legionare și dacă va candida în viitoarele alegeri pe listele partidului „Totul pentru țară“, un expozeu asupra situației politice și-și va consulta partizanii asupra diferitelor ipoteze ce s-au pus în ultima vreme. Mâine d. Gheorghe Brătianu va face declarații la întrunirea convocată de organizația liberală georgistă a Capitalei. întrunirea delegației permanente a organizației liberale de Ilfov uri a avut loc la sediul din str. Gr. Manuu, întrunirea delegației permanente a organizației liberale de Ilfov, sub prezidenția d-lui senator I. I. Niculescu Dorobanțu, președintele organizației. Deschizându-se întrunirea, s-au luat in discuție următoarele: a) Complectarea delegației permanente prin cooptarea de noul membri și anume d-nii: Mircea Anastasescu-Heana, Matei Simionescu-Lipia-Bojdani, Anghel Ulmeanu-Mănăstirea, Stere Tone-Tunari, Maria Ispas-Oltenița, av. Virgil Constantinescu, Nicu Santu,Sâltuhai-Creața Leșile, Sofian Popescu-1 Greci, Ion Constantinescu Căpățânu, Bobești-Bălăceanca, dr. C. cjilas și I. I. Popescu din partea gazetei .Liberalul“. b) Desolidarizarea organizației de toate actele administrative ale actualului consiliu județean. c) Dizolvarea actualului consiliu județean. d) Reorganizarea tuturor comitetelor comunale și intensificarea propagandei în vederea alegerilor. e) Votarea unei moțiuni în sensul celor de mai sus, și înaintarea ei printr'o delegație de parlamentari d-lui C. I. C. Brătianu, șeful partidului, cât și d-lui Gh. Tătărescu, președintele consiliului de miniștri. Luându-se în discuție toată această ordine de zi, se cade de acord în unanimitatea membrilor delegației de a se aproba în întregime și a se înainta o moțiune în acest sens, printr'o delegație de parlamentari atât conducerii partidului d-lui C. I. C. Bratanu cât și d-lui Gh. Tătărescu, șeful guvernului. S-a mai hotărît ca o delegație în frunte cu d. deputat Nazarie, să ia parte la solemnitatea dezvelirii statui lui I. G. Duca, la Iași. Georgiștii examinează situația politică Pentru astăzi au fost convocați la clubul central georgist toți șefii de organizații județene din țară. D. Gheorghe Brătianu va face Dela Așezământul studențesc cooperativ „C. Dobrescu- Argeș“ Duminică 31 Octombrie a. c. ora 12 a. m. va avea loc serviciul religios pentru redeschiderea pensiunii așezământului studențesc cooperativ „C. Dobrescu-Argeș“, in str. Wilson 10 (colț cu Bd. Brătianu). Prietenii și sprijinitorii acestei cooperative sunt rugați a lua parte, începând de Luni 1 Noembrie a. c. cooperativa „C. Dobrescu-Argeș“ servește masa la prânz și seara în condițiuni avantagioase și higienice. Studenții societari au condițiuni speciale. Convocarea șefilor național-țărăniști din sudul Ardealului O expunerea d-lui Mihai Popovici Eri la ora 11 a avut loc la clubul dus să dea concursul lor pentru repartidului național țărănesc o consfătuire a șefilor de organizații din sudul Ardealului. A prezidat d. Mihai Popovici și au fost de față d-nil Victor Modovan, secretarul partidului pentru Ardeal, Costache Lupu, șeful organizației Trei Scaune, dr. Virgil Solomon, șeful organizației Odorhei, Vasile Serdici, șeful organizației Târnava Mare, Aurel Tețu, șeful organizației Ciuc, dr. Nicolae Popa, reprezentantul organizației din Sibiu și fruntașii organizației Brașov și anume d-nii dr. N. Precup, Aron Suciu, prof. N. Boboie, Dumitru Marcea, Ovidiu Sorescu, dr. Silviu Suciu, dr. Bobancu și Radu Orghidan. SITUAȚIA POLITICA In această ședință d. Mihai Popovici a făcut o lungă și importantă expunere asupra situației politice din care desprindem următoarele: Situația partidului nostru — a spus d-sa_e cea mai strălucită în împrejurări normale și întrun stat constituțional. El e cel mai bine pregătit pentru venirea la guvern. Are un program dinamic întocmit cât mai desăvârșit atât din punct de vedere teoretic cât și practic. Nici un partid n’a muncit mai serios pentru realizarea unui asemenea program cum a lucrat partidul nostru, v. Realizând acest program țara va merge sigur pe calea progresului firesc. In răstimp de patru ani noi ne-am ocupat de toate problemele și am avut o atitudine netă fără nici un echivoc ceea ce nu a făcut nici un alt partid. Experiența din trecut am pus-o în serviciul țării și al partidului. Cu drept cuvânt revendicăm prioritatea de a fi organismul cel mai bine organizat și având figurile cele mai proeminente ale intelectualității românești. Apoi popularitatea noastră nu poate fi pusă la îndoială de nimeni. Avem botezul opiniei publice și al masselor, astfel încât ne găsim într-o situație indiscutabilă. E de prisos să stăruim că suntem situați pe linia adevăratelor interese superioare ale țării. In alegerile comunale și județene democrația a luat 75 la sută din totalul voturilor iar grupările de dreapta abia 2b la sută. Dar ceea ce mă surprinde în zilele tulburi de azi e atitudinea așa ziselor partide democratice. Dacă într'adevăr ele ar fi democratice ar trebui să recunoască superioritatea noastră. Dacă le-ar arde de norme constituționle ar trezirea noastră la cârma țării. Or, tocmai aceste partide Intrigă, cochetează cu dreapta și se preocupă exclusiv de interesul personal de a ajunge la putere. 1 ■ ■Se vede deci că la baza lor nu stau 11 principiile, ele dovedindu-se ca și grupările de dreapta că nu simt îmbrățișate de opinia publică a țării. Singurul partid omogen e partidul național țărănesc, răspândit în toată țara și cu organizații puternice in toate satele, județele și provinciile. Noi nu agităm chestiuni locale ci interese generale. De aceea și suntem îmbrățișați de opinia publică dealungul și dealatul țării. Deci suntem singurul partid îndreptățit de a veni la putere și cred că orice conștiință onestă animată de ideia constituțională ar trebui să aprobe venirea noastră. E chiar în interesul grupărilor de dreapta ca partidul național țărănesc să preia succesiunea pentru că numai noi suntem în stare să garantăm alegerile libere. Dacă grupările de dreapta au, cum se laudă, națiunea de partea lor, nu decât să accepte aceste alegeri libere dovedind că națiunea renunță la drepturile ei de dragul unui dictator, ceea ce nu e așa, căci poporul român nu renunță la drepturile constituționale. In problema succesiunii nu mă îndoiesc cu mintea luminată a M. S. Regelui va ști să judece obiectiv și drept și o desfășurare normală a vieții noastre publice nu se poate face decât printr’o indicație a corpului electoral. Aud că grupările de dreapta amenință și că aceste amenințări au mers până sus. Noi în fața lor râdem cu conștiința omului puternic. Dacă o grupare cu 15 la sută amenință, ce-ar însemna amenințarea unui partid cu 30 la sută. Noi stăm pe punctul de vedere al realităților și nici decum pe considerațiuni psihologice. Nu cred ca partidul liberal să rămână mai departe la putere. Nu pot să-mi închipui ca acest partid care a realizat foarte puțin — ca să nu spun nimic, — în patru ani de liniște și fără dificultățile opoziției — să mai poată continua la cârma statului. In ceea ce privește celelalte partide eu nu cred că e serios să discutăm venirea lor la putere. Nu e nici un criteriu obiectiv să preia succesiunea nici așchiuțele democratice nici așchiuțele de dreapta. De la corpul contabililor Corpul contabililor autorizați și experți contabili secția Ilfov, face cunoscut membrilor săi că expirând termenul acordat pentru plata cotizațiilor restante și a taxei de 5 la sută din expertize, a început radierea celor aflați în aceste condițiuni. A fost alcătuită o comisiune specială pentru aplicarea dispozițiunilor legii în cazurile de mai sus. IN CURÂND APARE: marele săptămânal democrat „ TIMPURI In confuzia creiata de numeroasele ideologia hitlerismului revizionist, „ TIMPURI va aduce cetitorilor lumina și adevărul față de publicațiile dreptei, cari falsifică realitățile împotriva intereselor poporului român . „TIMPURI NOUI “ va lupta viguros pentru : ridicarea materială și culturală a celor mulți, aplicarea libertăților constituționale, un real regim democratic Față de campaniile ce tind la schimbarea politicei noastre externe în direcția preconizată de țările hitleriste și revizioniste cu interese opuse celor românești. „TIMPURI NOUI va lupta pentru : păstrarea și întărirea alianțelor noastre, politica externă tradițională, asigurarea independenței naționale a României. a NOUI publicații inspirate de ti NOUI ideologiei democrate. Califi DACĂ PAGINA FILATELIC răspândita revista DIMINEAȚA COPIILOR’ de săptămâna aceasta — De vânzare pretutindeni „DIMINEAȚA“ SPORTIVA Ședința „Comisiunii superioare de Apel“ , Rovine Grivița a devenit leaderul Diviziei B. (seria ll-a) vreți să știți cari au fost cele dintâi mărci românești Un exemplar I ei * Aseară a avut loc la „F. R. F. R.“, o importantă ședință a comisiunii de Apel. Ședința a fost prezidată de d. V. V. Longhin, în completul d-lor I. C. Maior, Brădeanu și Schilemi. Admițându-se apelul grupării Rovine Grivița, la jocul cu Șoimii, la care se arătau glasurile făcute pentru a legitima pe jucătorul Ale Popescu pentru gruparea „Șoimii“, comisiunea a decis : a) Anularea legitimării jucătorului Ale Popescu. b) Se acordă două puncte grupării Rovine Grivița, cu goal average 0—0. # In urma acestei deciziuni „Rovine Grivița“ devine leader al seriei a II-a, a diviziei B. Se respinge apelul grupării D. U. I. G., relativ la jocul cu Olympia C. F. R., ca nefondaț. Se amână pronunțarea asupra apelului grupării D. V. A., referitor la jocul cu Sporting. * Apelul contra suspendării jucătorului Vanea Lungu (Gloria C. F. R.) a fost respins ca nefondat, de la noi și care ne demonstrează.că față de efectivul de trăpași pe care-1 posedăm, zilele de curse destinate exclusiv trupului sunt prea puține. Pentru astăzi. Indicăm : — ■ PR. PANCIU: Curier, Mura, Voința. . . ȘI PR. PAJURA: Trixie, Pock, Fruntaș. PR. PRAVAT: King Worthy, Kalifa, Painja. PR. PĂDURAR, Citronat Gordon, Amilkar. PR. D. MATAK, FINALA: Domnica, Pandur, Vântișor. PR. PETER PLUTO: Roland D. Naplopo. * * ■ PR. D. MATAK, CONSOLAȚI»: Domnița Hary, Poenița, Eftin. PR. PĂLTINIȘ: Oborean, Natașa, Aluniș. PR. PATRIOT: Edith, Haron, Torent. ALTE DECIZII <4 Disciplina partidului Noi putem să privim cu toată Încrederea desfășurarea evenimentelor. Suntem un instrument omogen de guvernare disciplinat, cu un șef necontestat,toată lumea din partid făcând zid de solidaritate în jurul d-lui Ion Mihalache. Intrigile lansate acum doi ani că ar exista deosebiri nu mai prind și nu mai sunt crezute decât de naivi. Coeziunea noastră nu se bizuie pe Interese de partid, ci pe principii mari. Eu v-am chemat aci să discutăm felul cum trebue să începem lupta electorală. Un lucru e sigur : parlamentul actual nu se mai convoacă. Alegerile ar fi trebuit să se facă imediat căci în materie de Constituție, nu se pot face interpretări mărunte ci numai un spirit larg. Azi țara românească nu are corpuri legiuitoare. La 15 Noembrie nu se poate Întruni parlamentul pentru că el nu există. Ne găsim deci in afară de Constituție din moment ce nu avem parlament. Normal și logic ar fi să avem alegeri imediat pentru ca cel mai târziu la 15 Noembrie să poată fi convocat corpul electoral. CECER NAȚIONAL-ȚARANIȘTII Indiferent de soluția succesiunii trebue să lucrăm intens în vederea campaniei electorale. Trebue să muncim cu toată sârguința făcând alegeri libere, respectând tradiția mare de libertate a partidului nostru. Noi cerem : 1) guvern sub preșidenția d-lui Ion Mihalache; 2) Ținem să se știe că partidul național-țârănesc, cea mai puternică forță, n’are nevoie de nici o colaborare. Cine vrea să colaboreze găsește listele de membri ale partidului nostru deschise. Nu există problema: ce facem dacă nu venim? Eu nu ne preocupă căci nu avem nici o îndreptățire să credem că lucrurile nu se vor desfășura normal. Se vor schimba împrejurările? Atunci împreună cu președintele partidului vom vedea ce avem de făcut. Drumul e fixat. Vom merge pe calea intereselor mari ale țării și ale partidului. ALEGERILE Deci trebue să lucrăm intens in vederea alegerilor. Vă atrag atențiunea că noi in aceste alegeri mergem cu elementele cele mai bune ale partidului. Cei vrednici înainte! Deschidem porți largi pentru tineret. Datoria div.e să nu vă bazați pe mana cerească, ci pe forța partidului nostru. In cazul că venim la putere să fim complect pregătiți. Noi vrem să facem în primul rând gospodărie. Gospodărie în comune, la județe, în regiuni și în întreaga țară. O dovadă că noi am fost întotdeauna preocupați de problemele gospodărești, sunt chestionarele pe care le-am întocmit pentru cunoașterea exactă a realităților și soluționarea lor în consecință în fiecare comună și județ. știți că in privința aceasta am lucrat foarte serios mai ales la Brașov unde avem o oglindă fidelă despre toate nevoile și stările locale. Eu vă rog să organizați în fiecare județ la fel consultările. Să avem toate informațiile pentru ca să ajungem la maximum de izbândă și să facem ca partidul nostru să strălucească. Ședința a luat sfârșitul ora 1. HIPISM AZI LA FLOREASCA — FINALA PREMIULUI D. MATAK AzI se dispută finala premiului Dim. Matak, ale cărui eliminatorii au revenit Miercuri lui Vântișor și Domnicăi. Totuși finala nu se va petrece numai între acești doi cai, deoarece fără galopuri, Tutun, Petruș, Pandur, Centaur și chiar Ben Hur pot emite serioase pretențiuni. Caracteristica programului o formează însă ploaia de portanți în majoritatea probelor. Astfel in prima cursă fug 10 cai în a treia 16, în a opta și a noua câte 18 cai. Un adevărat record pentru alergările Diplomatul de mâine D. c. Vișoianu, fost ministru la Haga și Varșovia, va vorbi Vineri 5 Noembrie la ora 6 d. a. în sala ,Dar les“ despre .Diplomatul de om șl de mâine". UVHHIIUlIV • ww ■ Ire formațiuni sportive Venus a plecat ori la Oradea unde va susține Duminică un match cu Crișana. Campionii care vor alinia echipa obișnuită de campionat,, au plecat sub conducerea d-lui av. Al. Eladescu. Ludovic Gali s-a plasat al treilea la marathonul de la Kosice. CÂRȚI-REVISTE A apărut Gazeta Acționarilor și a Seriei Anonime Nr. 31 sub conducerea d-lor profesor Constanti Georgescu și Nicolae Constantinescu. Numărul pe luna Noembrie, al importantei reviste „Sănătatea” care apare de 37 ani este închinat Toamnei. Numeroase ilustrațiuni elegante împodobesc cele 48 pagini ale acestui număr. ‘ Un exemplar 20 lei. : .:j.c * • A APĂRUT SĂPTĂMÂNAL No.348 Bilete cu mar reduceri la Cinematografele : CAPITOL si ROXY REGAL TRIANON PALAS BOULEVARD City, Forum, Omnia. Paris, etc. Un Interview senzațion-l cu CHARLES BOYER Nu mă întreba despre Gretă Garbo, — „Nu vreau să vorbesc despre ea“ a spus Charles Boyer trimisului nostru special care 1 a întâmpinat la înapoerea în Franță Cum a cunoscut,a și cum a iubit-o marele cineast amerian HOWARD HUGHES "KATHARINE HEPBURN mmk lui RAMON NOVARRO senzațională descriere a vieții celebrului prin a amorez PAULA WESSELY AMENINȚATA DE LEPROȘI REVISTA „CRNEMA" OFERĂ NOUI PREMII CITITORILOR SAI IN CADRUL UNUI CONCURS In î2UI... ■ Si știm di forbă ■ Filmele sâptâmânel