Dobrogea Nouă, iunie 1956 (Anul 9, nr. 2446-2471)

1956-06-10 / nr. 2454

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VĂ! BROGER NOUR Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional Sfaturile populare au datoria să asigure toate condițiile necesare campaniei agricole de vară In curînd, va sosi vremea recoltatului — etapă deosebit de importantă în lupta pentru asigurarea plinii poporului muncitor. Pentru ca nici un bob să nu fie pierdut, lucrările de secerat și treierat trebuie făcute într-un timp cit mai scurt. A strînge recolta de grîu cînd lanul dă in pîrgă înseamnă a obține grîu de bună calitate, preveni orice pierderi; dimpotrivă, întîrziearea recoltatului pricinuiește pierderi, slăbește calitatea grînelor. De aceea, în actuala perioadă, eforturile celor ce muncesc pe ogoare trebuie îndreptate, paralel cu executarea lucrărilor de întreținere a culturilor și pentru asigurarea mijloacelor necesare desfășurării în condiții bune a campaniei agricole de vară. In asigurarea bunei desfășurări a acestei campanii agricole, un rol de mare însemnătate îl are stabilirea și amenajarea ariilor de treier. Aria este locul unde se execută una din principalele munci agricole — treier jdșulî. Ariile de treieriiș sunt puncte unde se adună mii de colectiviști, întovărășiți și țărani muncitori; ele trebuie să devină în timpul treierișului principale centre de muncă politică la sate. Cîmp la data de 25 iunie a.c., în întreaga regiune, trebuie amenajate ariile de treier și dotate cu tot utilajul și materialul necesar (vînturători, trioare, selectoare, cîntare ,verificate, pichete împotriva incendiilor etc.), în vederea bunei funcționări a ariilor, asigurării protecției muncii și securității recoltei. In acest scop sfaturile populare, ca organe de stat din regiunea noastră, au sarcini de mare însemnătate. Prin măsuri organizatorice și politice ele trebuie să asigure buna pregătire a ariilor. Acolo unde comitetele executive ale sfaturilor populare și organizațiile de partid au privit cu tot simțul răspunderii acest lucru, s-au luat din vreme măsuri pentru asigurarea mijloacelor necesare campaniei de recoltare. In comuna Cerchezu, de pildă, au fost trimiși 8 tovarăși pentru a fi pregătiți de S.M.T. Independența ca mînuitori de secerători și botezari. Au fost delimitate și stabilite 7 arii de treier, iar pentru funcționarea lor în condiții bune au fost asigurate materialele necesare. Comitetul executiv al sfatului popular al comunei Viroaga, s-a preocupat de asemenea, de această importantă sarcină. Aci au fost stabilite 5 arii, materialul pentru pichetul de incendiu etc. Totodată s-au identificat și reparat secerătorile, și au fost trimiși la S.M.T. pentru a fi pregătiți 7 tovarăși. In acest sens mai pot fi date exemple și comitetele executive ale sfaturilor populare din comunele Cobadin, Negrești și altele. In planurile de muncă privind pregătirea campaniei de vară, comitetele executive ale acestor sfaturi populare și-au inclus sarcini precise cu responsabilități, termene de executare, astfel încît pînă la 25 iunie să fie terminate toate pregătirile necesare campaniei de vară. Unele comitete executive ale sfaturilor populare precum și gospodării agricole colective nu au luat încă măsuri în acest sens. De exemplu gospodăria agricolă colectivă din Fîntîna Mare nu a întreprins nici o acțiune în vederea stabilirii ariilor cît și a celorlalte mijloace necesare campaniei de recoltare. Fixarea și amenajarea ariilor sînt tărăgănate pe motiv că mai este timp suficient pînă la treieriș și că după strîngerea recoltei trebuie pornit la amenajarea ariilor. Această mentalitate greșită ce se manifestă la unele comitete executive trebuie înlăturată de urgență și luate măsuri pentru lichidarea lipsurilor. Organele de stat, sub îndrumarea organelor de partid, au datoria să treacă de urgență la pregătirea și asigurarea mijloacelor necesare desfășurării în bune condițiuni a campaniei agricole de vară. Ele trebuie să acorde atenție fixării ariilor și să aibă în vedere ca acestea să nu fie stabilite la distanță mare de lanurile cu păioase. De asemenea, sfaturile populare au datoria să se preocupe de procurarea utilajului și materialului necesar ariilor, să verifice cântarele, să se repare butoaiele, să se asigure materialul necesar pentru pichetul de incendiu, pentru postul de prim-ajutor, să se lucreze gazeta de perete, panoul de onoare, bordeiul etc. Comitetele executive să se preocupe de repararea tuturor mașinilor de recoltat și treieriș din gospodăriile agricole colective, întovărășirile agricole și ale țăranilor cu gospodării individuale. Un mare rol revine în această direcție cooperației de consum care trebuie să asigure materialele și piesele de care au nevoie atelierele de reparații și fierării, ca tablă, rulmenți, cuțite de secerători, sfoară de legat snopi, coase, seceri, furci și altele. In același timp sfaturile populare să stimuleze și să creeze toate condițiile ca o dată cu treieriișul, să fie aplicate la ariile care au condiții, metoda graficului orar. Comitetele executive ale sfaturilor populare să se ocupe de pe acum de recrutarea responsabililor de arii. In această muncă importantă trebuie să fie numiți cei mai cinstiți colectiviști, întovărășiți și țărani muncitori. Preocuparea pentru recrutarea și pregătirea delegatului de batoză, a mînuitorilor de secerători, a organizării cetelor, a responsabilului de ceată și a celor de convoaie, care vor însoți căruțele ce vor transporta cerealele la baza de recepție, afișarea tabelelor la locurile cele mai vizibile, pentru ca țăranii muncitori să cunoască din vreme din ce ceată fac parte și cine le este responsabil, sunt de asemenea datorii ale comitetelor, executive. In aceste acțiuni sfaturile populare îndrumate de organizațiile de partid să folosească sprijinul deputaților, al comitetelor de cetățeni, al comisiilor permanente și al comisiilor de femei cît și al tineretului. Muncind perseverent pentru mobilizarea maselor de țărani muncitori la amenajarea ariilor și pentru asigurarea tuturor mijloacelor necesare campaniei de recoltare, organele locale ale puterii de stat vor îndeplini una din importantele sarcini trasate de partid și guvern în vederea executării în bune condițiuni a campaniei agricole de vară. Dau atenție întreținerii culturilor Intovărăișiții din comuna Poarta Albă, raionul Medgidia, avînd ajutorul și îndrumarea permanentă a comitetului executiv la sfatului popular (președinte Avram Farcaș), dau toată atenția întreținerii culturilor. Astfel, după ce s-au privit cele 210 hectare grîu, întovărășiții au prășit 30 hectectare floarea-soarelui și 187 hectare porumb. Ei au mai executat și stropitul a 1.300 pomi. Printre cei fruntași sînt Marin Popa, Ion P. Duma și Gh. Mija II, iar codași care nu au răspuns la executarea lucrărilor pot fi numiți Nicolae Stroie, Zamfir Burcă, Liță Gh. și Vasile Oprea. LIȚESCU M., coresp. K Comună electrificată Comuna Filimon Sîrbu din raionul Negru Vodă, nou înființată, este locuită de romîni și tătari, în majoritate colectiviști. Conform planificării pe anul în curs, în această comună a pătruns nu de mult lumina electrică pentru prima oară. Pentru un început s-au electrificat străzile principale ale comunei, magazinele cooperativei și restaurantul. Lumina electrică a pătruns acum și în unele case ale colectiviștilor ca Pevat Agicali, Codin Sava, Grigore Datcu, Baubec Dede și alții. Trăim cu adevărat o viață nouă — spun cei 2 colectiviști bătrîni Bratu Sava și Iurin Abibula — care sînt mîndri de această realizare a regimului nostru democratpopular. Lucrările de electrificare continuă la clădirile sfatului popular, la școală și gospodăria colectivă. ABIBULA SERVET, coresp. Vești din satul Strunga Membrii întovărășirii agricole „Victoria Socialismului” din satul Strunga, raionul Adamclisi, au cultivat tutun pe suprafața de 13 hectare. In tot satul au fost cultivate 15,75 hectare. Lucrări de calitate au făcut Stoiana Gostache, Ion Iască, Crăciun Oprea, Petre Șerban și alții. ★ îndată după adunarea populară din comuna Oltina, unde s-a votat debitul pentru autoimpunere pe anul 1956, o mre parte din țăranii muncitori din satul Strunga și-au achitat sumele datorate. Printre primii, se evidențiază Stoiana Costache, Călin C., Petre Deacu, Cazacu Vasile și alții. MARINESCU P. VIRGIL, coresp. ... și din satul Veteranu O dată cu dezvoltarea economico-organizatorică a gospodăriei colective din satul Veteranu, raionul Medgidia, cresc și nevoile acesteia. De aceea, colectiviștii au hotărît să mărească planul de construcții. In prezent, se lucrează la construcția unui grajd de cabaline cu o capacitate de 100 capete. Conform angajamentului luat, grajdul urmează să fie gata în cel mult 18 zile. Tot mai multe pasări In cadrul gospodăriei „Stenica Razin“ din comuna Năvodari, funcționează o stație de Incubație care numără 3 incubatoare. Datorită grijii și priceperii colectivistelor Colesnicenco Maria și Purcăreață Ioana, de curînd, s-au obținut de la aceste incubatoare 200 pui de găină și 50 de rațe pentru gospodărie, iar 250 pui de găină, 135 de rațe pentru G.A.C. Sibioara, căreia stațiunea de incubație a gospodăriei îi va mai livra 1.000 pui în baza angajamentelor contractuale. Tot aici, în cadrul gospodăriei, colectiviștii au început de curînd construcția unei puiernițe cu o capacitate de 500 de păsări. Borcea Tudor e unul dintre cei mai harnici colectiviști care muncesc cu multă dragoste la construirea acestei puternițe. VOICU DUMITRU, coresp. Anul IX Nr. 2454 DUMINICĂ 10 IUNIE 1956 4 pagini 20 bani în numărul de atîi — In raionul Fetești nu sunt folosite toate posibilitățile în sprijinul transformării socialiste a agriculturii pag. 2-a. — Cum se preocupă colectivul fabricii „Cimentul păcii“ pentru promovarea noului pag. 3-a — Diferite metode pentru mărirea randamentului tractoarelor în campania agricolă de vară pag. 3-a — Construcțiile în G. A. C., o problemă la ordinea zilei pag. 3-a — Mesajele adresate de N. A. Bulgarin lui Eisenhower, Guy Mollet, A. Eden și K. Adenauer pag. 4-a Vor obține rezultate bogate Membrii celor 2 gospodării agricole colective din comuna Făcăeni, raionul Fetești, participă în majoritate la lucrările pentru întreținerea culturilor. Sprijiniți de ingineri și tehnicieni, ei au reușit ca în termen scurt să obțină rezultate importante. Astfel, colectiviștii gospodăriei „23 August“ au prășit într-o săptămînă 250 ha. porumb. In întrecerea dintre cele 3 brigăzi de cîmp, se menține fruntașă pînă în prezent brigada I-a, condusă de brigadierul Luca Gheorghe, urmată de brigada a II-a, condusă de brigadierul Roșu Aurel, deputat regional. Fruntași sînt comunistul Alexandru Vasile și Ioniță Victor. Și colectiviștii de la G.A.C. „Progresul“ au prășit 186 ha. porumb și au terminat de stropit pentru a doua oară cele 22 ha, livadă de pomi contra dăunătorilor. Fruntașă la lucrările de întreținere a culturilor este brigada a II-a de cîmp, condusă de brigadierul Stan Zamfir din care se evidențiază Marin T. Gheorghe, Seceleanu Ion, Stere Grigore și Frățilă Constantin. La ambele G.A.C.-uri s-au făcut lucrări de bună calitate pentru întreținerea culturilor. FRINCU CONSTANTIN, coresp. Fruntașii colectivei In grădina legumicolă Cele 2 brigăzi de cîmp ale gospodăriei agricole colective „Drumul lui Lenin“ din comuna Cataloi, raionul Tulcea, au prășit manual în numai citeva zile suprafața de 120 ha. porumb. Din brigada I-a, condusă de Guli Gh., se evidențiază colectivistele Paula Pricop, care Brigada legumicolă de la gospodăria agricolă colectivă „Ștefan Plavăț“ din comuna Sudiți, raionul Fetești, este condusă de brigadierul Nicolae D. Gh. și de maistrul grădinar Dumitru Radu. Membrii ei au terminat nu de mult prașila I-a la cele 3 ha. ceapă, 3,75 ha. roșii, 1,81 ha. varză zimzilnic face peste 2 norme, Apostol Maria și Popa Elena care antrenează și pe ceilalți membri din brigadă la lucru. Nici din brigada a II-a, condusă de Toda Stere, nu s-au lăsat mai prejos colectiviștii Teodor Nina, Șișcu Iancu și Zăvoianu Iancu în vîrstă de 74 ani, care prășește cot la cot cu cei tineri: pume, 3 ha. ardei și 0,13 ha. vinete. In grădină, s-a săpat un canal pe o lungime de 1.000 metri, care va permite acum irigarea întregii suprafețe legumicole. La aceste lucrări se evidențiază Ion Marin, șef de echipă, Arghira Urlă și alții din echipa nr. 2. DRAGU FOTA, coresp. Fac lucrări de calitate Muncind sub lozinca „Să obținem cît mai multe recolte bogate“ colectiviștii și utemiștii din gospodăria colectivă „Nicolae Cristea" din comuna Independența, raionul Negru Vodă, au prășit pînă acum 75 ha. floareasoarelui, 50 ha. porumb și 25 ha. năut și fasole, adică peste 140 ha Lucrări de bună calitate au făcut membrii brigăzii I-a, condusă de Hursut Amărtac, din care se evidențiază utemiștii Zeinedin Chenan, Heubet Wuap, Chenan Wuap și alți tineri care sînt hotărîți să întîmpine Congresul al II-lea al U.T.M. cu noi realizări. Cu aceeași grijă de buni gospodari îngrijesc culturile și membrii întovărășirii agricole din comună, executînd prășitul pe o suprafață de peste 75 ha. porumb și floareasoarelui. Primii la aceste lucrări sînt Cogeamnet Paie, Ion F. Milea și Ion Vîdol care au fost și în anul trecut fruntași ai recoltelor bogate. Exemplul lor a fost urmat de țăranii muncitori Alexandru Lache, Ilie Pălimaru și alții. ACMOLA NAZIR, coresp. Rezultatele puteau fi mai bune La gospodăria colectivă din comuna Baia se dă o atenție deosebită întreținerii culturilor. Cele 3 brigăzi de cîmp au privit 250 ha. grîu din totalul de 560 ha., 10 ha. vi și 10 ha. coriandru și au executat prașila la 304 ha. porumb, 38 ha. porumb hibrid, pentru a doua oară, de asemenea au prășit 34 ha. fasole, 5 ha. vie, 57 ha. floarea-soarelui și au secărit 51 ha. grîu. La aceste munci sînt fruntași membrii brigăzii a II-a, printre care Licu Ilie, Oprea M. Dinu, Borleanu Ion, Rococi Petre, Staicu I. Stana și alții. Rezultatele muncii de întreținere puteau fi mult mai frumoase dacă S.M.T. Ceamurlia de Jos (ing. agronom Cristian Nicolae) ar fi respectat angajamentul de a prăși mecanic cele 200 ha. porumb, lucrare ce nu s-a efectuat pînă acum, invocîndu-se diferite motive. In prezent, în gospodărie se construiește un grajd pentru adăpostirea vitelor. RADU MARIN, coresp. Grijă față de tractor Pe ogoarele gospodăriei colective „M. I. Kalinin" din satul Stupina, lucrează brigada a V-a de tractoare de la S.M.T. Horia. Șeful acestei brigăzi, Cocia și Ion, a prășit în 3 zile cu un singur tractor K.D. peste 60 ha. porumb, îndeplinind astfel planul de lucru pe tractor. Membrii acestei brigăzi dovedesc grijă deosebită ca tractoarele lor să fie în permanență în bună stare de funcționare. Astfel, ei au revizuit cu atenție motoarele de la tractoarele K.D., executînd 3 îngrijiri tehnice de gradul 4 și una de gradul 3 la tractoare I.A.R., pregătindu-se pentru campania de recoltare și treieriș. Printre tractoriștii evidențiați se numără I. Ursea, Ion Nicolae și Iordache Gh. BADEA NICOLAE, coresp. * Economii la C. E. C. In rîndul mecanizatorilor de la S.M.T.I Horia s-a desfășurat — datorită îndrumării organizației de partid — o serioasă activitate, explicîndu-ili-se importanța ce o prezimtă depunerea banilor la C.E.C. Și într-adevăr, această muncă nu a fost zadarnică. Pătrunși de avantajele ce le au, trac toriștii fruntași care au depășit în primăvară cu mult planul lor de producție, au fost primii care și-au depus sumele la C.E.C. Astfel, Păun Nicolae a depus 3.000 lei, Toader Ion 2.600 lei, Filip Mitoi 2.400 lei și alții. Cu aceste sume ei și-au cumpărat apoi costume de haine, patefoane și alte lucruri. B.--------NICOLAE, coresp. -----• Pentru mecanizarea portului Pentru ușurarea muncii din portul nostru, zilele trecute, au sosit alte noi mașini, care vor ajuta la mecanizarea muncii în port. Astfel, un număr de 85 remorci venind de la uzinele „Tudor Vladimirescu” din București și de la întreprinderea „Macazul”Ploești au și intrat in funcțiune. Au mai sosit, venind din Uniunea Sovietică, un lot de auto-încărcătoare M. 4.000, dotate cu toate accesoriile necesare, care, în curînd, vor fi date în exploatare. Toate aceste lucruri dovedesc grija partidului nostru față de oamenii muncii, creîndu-le condiții din ce în ce mai bune de muncă. FOȚI D. FOȚI, coresp. ----- • ---- în sprijinul gospodăriilor colective In planul lor de acțiune, pionierii și elevii din comuna Ceamurlia de Jos, raionul Istria au prevăzut să privească 15 hectare semănături ale gospodăriei colective „Răsăritul”. La prima ieșire ce au făcut-o, un număr de 74 pionieri au privit 5 hectare ovăz. Așa înțeleg ei să vină în ajutorul colectivei pentru a obține recolte bogate. Dintre pionieri și elevi, au muncit cu multă dragoste Andrei Gheorghe, Peniu Vasile, Aftenie Elena, Chindiei Lunica, Cota Steliana și alții, îndrumați de profesoara Neagoe Sanda. NICOLAE VASILE, coresp. Sub îndrumarea instructoarei Avram Ana și a profesorilor Sipiridon Dumitru și Iacob Stana, pionierii și elevii din comuna Tîrgușor, raionul Medgidia au prășit 3 hectare ce apă ale gospodăriei colective „Dezrobirea”. Ca răspuns la inițiativa pionierilor, conducerea gospodăriei a hotărît să confecționeze pentru școală un număr de 3 catedre. Pionierii s-au angajat ca un timpul liber să efectueze cea de-a doua prașilă a copii. După aceasta, colectivistul , Grădinaru Nicolae a explicat elevilor ce importanță are întreținerea culturilor după metode înaintate. Era prin anul 1950. Vreo 32 de familii de țărani muncitori, au dat în ziua de 11 iunie, după lungi frămîntări, act de naștere gospodăriei agricole colective „11 iunie“ din comuna Saraiu, raionul Hîrșova. De atunci s-au scurs 6 ani, 6 ani de muncă, de izbinzi. Pentru colectiviștii din Saraiu, 11 iunie e sărbătoarea lor, aniversarea — cum obișnuiesc să spună colectiviștii plini de mîndrie și gravitate. Și cu fiecare an la această „tradițională sărbătoare“ iau parte tot mai mulți țărani muncitori din comună care pînă acum se țineau de o parte, și nu ca simplii spectatori, ci ca membri activi ai gospodăriei. Anul acesta, în sărbătoare, e aproape tot satul — 150 de familii. Aniversare. Orice aniversare însă se pregătește și se întîmpină cu mult înainte. Colectiviștilor din Saraiu nu le-a scăpat nici lor acest amănunt; se pregătesc de zor. Se apropie secerișul. Treaba o știu colectiviștii. Dovadă... cei doi meseriași fierari ai gospodăriei T. Ghioc și I. V. Stanciu fac o ultimă reparație celor 11 secerători simple pe care le posedă colectiva (fotografia 1). Membrii gospodăriei sînt împărțiți după specificul brigăzii sau echipei) la diverse munci. Cei care se pricep să facă dulgherie sau zidărie au format o echipă de constructori și acum iată-i: (fotografiat) Gh. Stan, șeful de echipă, V. Brașoveanu, Limbă Nicolae, D. Olteanu, B. Nicolae și Gheorghe Moga lucrînd la noua magazie de cereale. Pînă acum, ei au construit un grajd pentru 130 de vite, un saivan de oi, o remiză pentru unelte agricole și magazia la care lucrează și care va avea o capacitate de 15-20 vagoane. In fotografia 3 putem admira cele 325 de mieluțe prăsite de gospodărie din producția din anul acesta, îngrijite de un colectivist fruntaș, Nicolae Caplan. In fotografia 4 brigada lui Munteanu C-tin execută a doua prașilă la cele 12 hectare de vie nobilă. Din echipă se văd printre altele Anica Sava, Maria Neagu, M. Leu, Chiva Nicolae, Ștefan Purice și alții. In fotografia 5, brigada legumicolă execută prășitul legumelor. Anica R. Dobre, Ileana Cojanu, T. Ana și Moga Silvia, colectiviste fruntașe, muncesc cu deosebită grijă în grădina legumicolă. Ceea ce vor sărbători mîine colectiviștii din Saraiu, se poate numi fără putință de tăgadă, o adevărată aniversare a învingătorilor. Text: PETRE Z. PETRE Foto: GH. CIOROBEA Aniversarea învingătorilor I. PROTOPOPESCU, coresp.’ P,