Dobrogea Nouă, iulie 1959 (Anul 12, nr. 3394-3420)

1959-07-22 / nr. 3412

Organ al Comitetului Regional P. M. R. Constanța și al Sfatului Popular Regional ANUL XII Nr. 3412 MIERCURI 22 IULIE 1959 I 4 pagini 20 bani I ----------------------■—* Apariția Hotărârii plenarei C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie a.c., care, din inițiativa biroului organizației P.M.R., a fost prelucrată cu toți muncitorii și mecanizatorii gospodăriei de stat din Dorobanțu, a stirnit un viu interes in rândul acestora. Dezbătindu-se în cadrul secțiilor și brigăzilor, ea a constituit un puternic imbold în muncă pentru toți lucrătorii din gospodărie. Muncitorii și mecanizatorii, care au văzut încă o dată grija ce o are partidul pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii, și-au exprimat hotârirea de a lupta pentru executarea tuturor lucrărilor la timp și de bună calitate, în vederea obținerii unei producții sporite lo hectar și la împreț de cost scăzut, dînd astfel însemnate economii peste plan. Astfel, comunistul Sanda Ion, șef de brigadă de mecanizare completă, s-a angajat ca în cinstea celei de a 15-a aniversări a eliberării patriei noastre să facă economii de 10.000 lei, iar pînâ la sfirșitul anului 1959 să economisească încă 28.000 lei, adică în total 38.000 lei. Asemenea angajamente și-a luat și comunistul Cojocaru Marian, care va realiza împreună cu brigada sa pînâ la sfîrșitul anului economii in valoare de peste 20.000 lei. Urmînd exemplul comuniștilor, și ceilalți mecanizatori s-au angajat să realizeze economii peste plan, totalizîndu-se pe cele 10 brigăzi de tractoare complet mecanizate suma de 170.000 lei. In ședința consiliului G.A.S. Dorobanțu, care a avut loc în seara zilei de 16 iulie 1959, s-a stabilit că gospodăria va putea realiza economii peste plan pînâ la sfîrșitul anului 1959 în valoare de 337.000 lei. Pentru traducerea în fapt a acestui angajament, biroul organizației de bază, P.M.R., împreună cu consiliul G.A.S., a elaborat un plan cu măsuri concrete în baza căruia se va munci pină la sfîrșitul anului. COSTEA MARIN, organizator de partid la G.A.S. Dorobanțu Lucrătorii Reviziei de vagoane Constanța au primit cu deosebită bucurie Hotărârea plenarei C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie 1959. După ce au luat cunoștință de prevederile acestei noi hotărâri îndreptată spre continua ridicare a niveului de trai al celor ce muncesc, ei și-au luat noi și importante angajamente. Astfel, electricianul Stoicescu Gheorghe și-a luat angajamentul de a munci mai bine și a folosi rațional materialele cu care lucrează, pentru a face cu mai multe economii. Asemenea lui, lăcătușul de revizie Butoi Iancu s-a angajat ca pînă la 71 August, prin executarea lucrărilor în cel mai scurt timp și de bună calitate, precum și prin recondiționarea diferitelor scule, să facă o economie de 800 lei. Astfel de angajamente și-au mai luat și alți lucrători, dovedind prin aceasta că sînt recunoscători grijii părintești pe care partidul o poartă oamenilor muncii. Exprimîndu-și recunoștința față de măsurile luate de plenara C. C. al P. M. R. OAMENII MUNCII DIN REGIUNEA NOASTRĂ SE ANGAJEAZĂ SĂ OBȚINĂ NOI ȘI ÎNSEMNATE SUCCESE Vom realiza economii o valoare de 337.000 lei . Răspund Măririi cu noi angajamente Cîteva din fruntașele întrecerii Printre fruntașele întrecerii socialiste ce se desfășoară la Fabrica de conserve de legume „Dunărea“ Tulcea, în cinstea zilei de 23 August, se numără și Pîrîu Niculina, utemistă, Zaporojenco Tatiana, Arnăutu Zenovie și comunista Hariton Gina. Mobilizate de măsurile luate de partidul nostru în recenta plenară, ele își depășesc zilnic norma cu 10 la sută la umplerea și închiderea borcanelor cu compot de cireșe. Din Pardubice la Eforie, 2.000 km un drum răsplătit de ceea ce vedem și admirăm în Romînia și pe litoralul său Impresiile unui ziarist cehoslovac In seara zilei de vineri 10 iulie 1959, au sosit in Constanța două autocare, purtind numere de circulație cehoslovace: N.D. 6049, care plecase din Praga pe ziua de 4 iulie, și N.B. 47-90, care plecase in aceeași zi din Pardubice, parcurgind cite aproape 2.000 ambele km. Cu ele au venit să-și petreacă concediul pe malul însorit al Mării Negre muncitorii întreprinderii naționale de produse alimentare și utilaje frigorifere, împreună cu membrii familiilor lor. A termina cu bine parcursul unei asemenea distanțe înseamnă desigur o performanță de onoare, în special a conducătorilor auto, dacă ținem seama de condițiile variate de teren temperatură întilniite în lungul nosșstru drum. Orașul Pardubice, cu cei 60.000 de locuitori ai săi, se află situat pe râul Elba la cca. 110 km depărtare de Praga. Aici există importante centre de producții chimice și alimentare, precum și marea uzină „Tesla", producătoarea cunoscutelor televizoare „Atos" și „Narcis", a aparatelor de radio-recepție etc In ultimii ani, în Pardubice s-a născut un nou cartier muncitoresc, denumit „Dukla", după locul unde în anul 1944 s-au întilnit în luptă, ostașii sovietici cu voluntarii cehoslovaci pe teritoriul cehoslovac, incepind izgonirea trupelor fascistei cotropitoare. Acum, în Pardubice, poate fi admirată cea mai frumoasă gară din Europa centrală, prin care trece cea mai importantă linie intre Praga și Cosițe. Această linie este deservită in cea mai mare parte electric și pe ea se scurg in 24 de ore peste 200 de trenuri. In fine, Pardubice este foarte cunoscut în întreaga Cehoslovacie prin produsele sale „Pernik" de turtă dulce ornamentată cu diferite materiale zaharoase de glazură. Dintre acestea, cel mai cunoscut este „Inima Pernicului". Muncitorii din Pardubice si Praga au venit in Romînia cu inima deschisă și cu dragoste, ca la prieteni. Fără nici un compliment, putem spune că am găsit și alți adevărați prieteni, cu inima deschisă. Am fost chiar adine impresionați de cu interes ni se acordă pretutindeni nci. Sunt multe fapte care ne-au convins că am venit într-adevăr intre ai noștri. De pildă, in orașul Turda, un frizer și-a lăsat clientul săpunul și a venit în stradă să ne indice drumul cel bun la o încrucișare de străzi. In Orașul Stalin, un grup de pionieri din Sibiu, aflați aici în excursie, ne-au înconjurat cu drag, ne-au dat adresele lor și ne-au rugat să le înlesnim legătura cu pionierii din orașele noastre. La despărțire, ne-au urat din inimă, petrecerea unui concediu frumos.. Erau copii minunați și a fost, un prilej care a contribuit și mai mult la întărirea prieteniei care (Continuare în pag. a IV-a) ÎNDEMN SPRE NOI SUCCESE Am parcurs cu deosebită bucurie capitolele Hotărârii plenarei C.C. P.M.R. din 13—14 iulie a.c. cu privirie la noile măsuri de majorare a salariilor și reducere a prețurilor la peste 2.600 de produse industriale și alimentare și am încercat un sentiment de adîncă bucurie. Noua hotărîre constituie o nouă mărturie a grijii pe care partidul nostru o poartă oamenilor muncii, ridicării continue a nivelului lor de viață. Noile măsuri nu numai că fac să crească salariul nominal prin majorarea acestuia și reducerea impozitului, dar prin reducerea prețului la o serie de articole de larg consum face să crească în același timp salariul real al oamenilor micii, ceea ce demonstrează ridicarea continuă a nivelului de trai, sporirea bunăstării și belșugului în casele celor ce muncesc. Creșterea continuă a salariului nominal și real este dovada superiorității economiei socialiste față de economia capitalistă, care aduce oamenilor muncii numai șomaj, mizerie și foamete. Lucrând pe teren în mijlocul lucrătorilor sfaturilor populare, al deputaților și oamenilor muncii de la sate, am putut să constat cu cîtă bucurie au primit ei noile măsuri luate de partid și guvern. Noua hotărîre constituie un imbold spre noi succese. Ca instructor al Sfatului popular regional, mă angajez să îndrum cu mai multă competință sfaturile populare, pentru a-și perfecționa încontinuu stilul și metodele de muncă, în scopul atragerii maselor de oameni ai muncii la acțiunile de gospodărire și înfrumusețare, acțiuni care vor aduce însemnate economii sfatului nostru. Contribuția noastră, a lucrătorilor sfaturilor populare la obținerea acelui miliard de economii, o vom aduce prin mobilizarea mai activa a oamenilor muncii la acțiunile de muncă patriotică pentru gospodărirea și înfrumusețarea satelor, care în ultimii ani a căpătat un caracter de masă în regiunea Constanța. DUMITRU VERNEA,instructor al comitetului executiv al Sfatului popular regional Constanta A In cuprinsul ziarului: Roade ale muncii politice la aici Colectivul sectorului de îngrășăminte de la U. S. A. S. Năvodari și-a depășit angajamentele Semnificața unor fapte cotidiene TELEGRAMĂ TOVARĂȘULUI WLADYSLAW GOMULKA, PRIM-SECRETAR AL C.C. AL P.M.U.P. TOVARĂȘULUI ALEKSANDER ZAWADSKI, PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT AL REPUBLICII POPULARE POLONE TOVARĂȘULUI JOZEF CYRANKIEWICZ, PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE MINIȘTRI AL REPUBLICII POPULARE POLONE CU OCAzia sărbătorii naționale - cea de-a XV-a aniversare a eliberării Poloniei — vă transmitem, dragi tovarăși, dv. și întregului popor polonez sincere și cordiale felicitări din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Prezidiului Marii Adunări Naționale, a Consiliului de Miniștri și a întregului popor român. Poporul nostru participă din toată inima la această sărbătoare și se bucură împreună cu poporul polonez ce succesele obținute în întărirea orânduirii democrat-populare și dezvoltarea economiei și culturii nationale, în activitatea de apărare a păcii și colaborării internaționale. Toate aceste succese reprezintă rodul eforturilor entuziaste ale clasei muncitoare și ale tuturor oamenilor muncii din R. P. Polonă, care, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, pășesc cu hotărîre pe calea socismului. GH. GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român VARȘOVIA Prietenia romîno-polonă, întemeiată pe principiile leniniste ale internaționalismului proletar, pe comunitatea intereselor fundamentale și a țelurilor socialiste ale popoarelor noastre, se adîncește și se dezvoltă pe zi ce trece. Se traduc în viață cu succes hotărârile luate cu prilejul vizitei în R. P. Romină a delegației de partid și guvernamentale a R. P. Polone, sporește continuu contribuția pe care relațiile frățești româno-polone o aduc la progresul ambelor țări, la întărirea colaborării între toate statele socialiste, a căror solidaritate și coeziune constituie o garanție fundamentală a păcii, securității și prosperității popoarelor noastre. De ziua marii sărbători a poporului polonez, vă urâm dv. și tuturor oamenilor muncii din Polonia populară noi succese pe drumul construirii socialiste, al asigurării păcii in lumea întreagă. ION GH. MAURER, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române CHIVU STOICA, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române in cinstea marii sărbători Tot mai mari și mai importante sînt succesele oamenilor muncii, obținute în cinstea zilei de 23 August. Folosind judicios capacitatea de lucru a mașinilor, fielictînd lipsurile nemotivate din producție, folosind la maximum cele 480 de minute de lucru, precum și diferite metode înaintate de organizare a muncii, ca graficul orar etc., ei reușesc să-și depășească consecutiv normele stabilite și angajamentele luate. Inițiatorii întrecerii socialiste, exemple vii, sînt membrii și candidații de partid. iată cîteva din succesele celor de la... „întrecerea socialistă“... • La secția filatură, schimbul comunistului Gera Mircea și-a realizat planul de producție pe prima decadă a lunii iulie în procent de 110,2 la sută. Din schimbul său, succese deosebite în ce privește îndeplinirea planului de producție (115 la sută in medie), calitatea produselor și disciplina au obținut candidata de partid Boncea Maria și utemistele Anghel Constanța și Vlad Emilia, cei mai buni agitatori din schimb. • Demne de laudă sunt și realizările muncitoarelor din schimbul comunistului Dinu Zamfir, tot din secția filatură, care și-au îndeplinit planul de producție decadat în procent de 108,8 la sută. Succese frumoase a obținut comunista Păun Maria, confirmată membră de partid la începutul lunii. Ea a sărbătorit acest eveniment, cel mai important din viață, realizînd 24 procente peste plan. De asemenea, utemistă Genia Maria, care se pregătește să intre în rândurile candidaților de partid, și-a îndeplinit planul de producție în procent de 119 la sută. Organizația de partid de la „întrecerea socialistă“ se mîndrește și cu lucrătoarele de la secția țesătorie. Și aici, planul de producție decadat a fost realizat, iar de unele schimburi chiar depășit. Pot fi date ca exemple schimburile conduse de comunistul Cioancă Ion și candidata de partid Ctitor Lucia, care și-au realizat planul în procent de 107 și respectiv 109 la sută. Dintre comunistele fruntașe ale secției țesătorie, amintim pe Marian Letiția, cu planul realizat în procent de 109 la sută, L. Natalia cu 107 la sută, Cunete Petria cu 105 la sută și altele. • La secția urzitori și năvădit, fiecare lucrătoare și-a îndeplinit și depășit planul de producție pe prima decadă a lunii iulie. Printre lucrătoarele cu cele mai bune rezultate sînt, la urzitori, Chiru Didina cu o depășire de pian de 16 la sută, Tîrlă Elena și Zeican Elena cu 13 la sută, iar la năvădit, Moroianu Aida, președinta comitetului de femei din întreprindere, care și-a realizat planul în procent de 106 la sută. ... și Fabrica „Munca" In cinstea marii sărbători, majoritatea lucrătorilor de la Fabrica de produse zaharoase și biscuiți „Munca“ s-a angajat ca pe luna iulie să depășească planul de producție și să îmbunătățească calitatea produselor. Majoritatea acestor angajamente au fost îndeplinite încă de pe acum. De pildă, candidata de partid Șerban Gabriela, lucrătoare la stanțe și-a depășit planul de producție cu 11 la sută, față de 10 la sută cât se angajase. Comunistul Sidendil Bilal, lucrător la secția rahaturi, și-a depășit planul cu 14 la sută față de 13 la sută cit se angajase. Exemple asemănătoare la Fabrica „Munca" sînt foarte multe. Toate aceste rezultate au fost obținute pînâ la data de 17 iulie. Pînâ la sfîrșitul lunii, lucrătorii fabricii, în frunte cu comuniștii, sunt hotărâți să-și realizeze de două ori angajamentele luate. M. I. Lucrează intens la recoltat și treierat La gospodăria agricolă colectivă din comuna Crucea, raionul Hirșova, se lucrează intens la recoltatul griului și la treierat. Folosind din plin capacitatea de lucru a celor 6 combine deservite de mecanizatorii S.M.T.-ului Pantelimonu, s-a recoltat pe gospodărie pînâ acum aproape 90 la sută din suprafața totală de gha și secară obținindu-se o producție medie de aproape 1.300 kg la ha. De asemenea, începind de la sfîrșitul săptăminii trecute, in gospodărie s-a început treieratul la cele 2 batoze. Fiind bine alimentare, încă din primele zile s-au realizat pe batoză 15—16 tone boabe treierate. Producția medie la orz la suprafața treierată pină acum este de 1.900 kg la ha. Cele mai frumoase rezultate în acest sens le-a obținut brigada a II-a, condusă de Grigore Mânăilă, precum și colectiviștii Gogu Oprică, coșar, Constantin P. Gheorghe, Stan Dumitru, Mitu Oprică, Caterina Neaga, Dumitru Cojocaru, Noni Ibram, Floarea Geoglovan și alții, care lucrează cu mult interes la buna deservire a celor două batoze. Colectiviștii din satul Gălbiori, raionul Hirșova lucrează in prezent la recoltatul ultimelor suprafețe de gria. De pe suprafețele recoltate cu combinele (mai mult de 100 ha) s-a obținut o producție medie de 1.700 kg gria la ha. Paralel cu lucrările de recoltat in gospodărie se lucrează intens și la treieratul orzului, cu o batoză, realizîndu-se de pe cele 20 ha treierate o producție de 1.900 kg la ha. Tot in această perioadă in gospodărie se lucrează la efectuarea arăturilor de vară, avindu-se o suprafață de peste 30 ha. Fruntași la aceste munci sunt colectiviștii Costici •n Ciurea, Cotei Mihai, "Coadă N. Măria, Giurcă Eugenia, Mareș Constantina, precum și brigadierul Coman Constantin. Mecanizatorii de la S.M.T. Babadag își depășesc angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August La începutul actualei campanii agricole, mecanizatorii de la S.M.T. Babadag și-au luat frumoase angajamente privind mărirea productivității tractoarelor, reducerea prețului de cost prin economisirea carburanților, pieselor și materialelor și executareaa timp a recoltatului, treierișului și arăturilor de vară. De atunci, fiecare zi a adus mecanizatorilor importante succese. Brigada de tractoare, condusă de Regep Bechir, care și în campania de primăvară s-a situat fruntașă pe stațiune, a obținut în această campanie rezultate mult superioare. Tractoriști ca Trifu Alexandru, Cernega Ion, Eremia Vasile, Antohi Emil, Ivanov Mihai, Mitron Octavian și Rădoi Constantin își depășesc zilnic normele, fie că lucrează la recoltat cu combinele, la arie sau la arături. Tractoristul Eremia Vasile a realizat la treierat o medie orară de 1.350 kg față de de 1.100 kg cu își luase angajamentul, iar tractoristul Rădoi Constantin a realizat tot la treierat o medie orară de 1.500-1.600 kg grâu. Tractoriștii brigăzii condusă de Bechir Regep obțin insă mari succese și în ceea ce privește reducerea consumului de carburanți și piese. După ce au citit și discutat hotărârea recentei plenare a C.C. al P.M.R., ei s-au angajat să sporească și mai mult randamentul tractoarelor și să mărească economiile la carburanți. Astfel, dacă înainte de apariția recentei hotărâri a partidului, economiile de motorină realizate pe brigadă erau de 8-9 la sută zilnic, acum ele au crescut la 13-14 la sută. Rezultate asemănătoare obțin și tractoriștii din celelalte brigăzi ale S.M.T.-ului Babodag. Tractoristul Mocanu Pavel, care lucrează la gospodăria colectivă din satul Turda, realizează zilnic economii de motorină care reprezintă 18 19 la sută din cantitatea planificată, iar tractoristul Budescu Dumitru, de la gospodăria colectivă din Satu Nou, a redus consumul de motorină cu 15 la sută. Aceste cifre arată hotărârea mecanizatorilor de la SM.T. Babadag de a face ca și in acest an stațiunea lor să se situeze printre stațiunile fruntașe din regiunea noastră, îndeplinindu-și sarcinile trasate de Conferința regională de partid din ianuarie a.c. __•__ LA BAZA DE RECEPȚIE Oamenii muncii din agricultura regiunii noastre. In aceste zile, desfășoară cu intensitate treieratul culturilor păioase. Paralel cu treieratul primelor cantități de grâu, gospodăriile agricole colective au început predarea la bazele de recepție a cantităților contractate cu statul și a muncilor S.M.T. La baza 1 de recepție din Nicolae Bălcescu, raionul Medgidia, sosesc zilnic sute de căruțe și autocamioane, încărcate cu rodul,recoltelor aurii. Pînâ acum cîteva zile, gospodăria agricolă colectivă din Mihail Kogălniceanu predase în Întregime cantitățile de cereale echivalente cu muncile efectuate de S.M.T. Acum transportă zilnic cantitățile de grâu contractate cu statul. Pînâ acum cîteva zile, colectiviștii din Mihail Kogălniceanu predaseră la baza de recepție peste 6 vagoane de grâu. Cantități însemnate de grâu predaseră, în contul contractărilor și muncilor S.M.T., și gospodăriile agricole colective din Nicolae Bălcescu, Palozu Mic, Sibioara și altele. In fotografie, un aspect de la baza de recepție din Nicolae Bălcescu. Oamenii sunt bucuroși că în felul acesta contribuie la fondul centralizat al statului, la bunăstarea întregului popor. Angajamentul a fost îndeplinit Colectiviștii din comuna Beștepe, raionul Tulcea, s-au angajat să termine recoltatul culturilor păioase in 7 zile lucrătoare, să înceapă și să execute apoi concomitent treieratul și arătările de vară, precum și prașila a patra la porumb, cositul și transportul culturilor pentru fin etc. Acest angajament fost întru totul îndeplinit, iar la a unele lucrări depășit cu mult. Pe întreaga gospodărie, recoltatul fost terminat în 7 zile, dar au fost a brigăzi, printre care și cela condusă de Iov., Stanciu Mihai, care au terminat recoltatul in numai 5 zile lucrătoare și acum lucrează intens la treierat. In aceste zile, s-au continuat, de asemenea, stropitul viei, fabricarea cărămizilor, arderea varului etc. PIN DIC VASILE, coresp.