Dobrogea Nouă, octombrie 1960 (Anul 13, nr. 3782-3807)

1960-10-14 / nr. 3793

r PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ Organ al Comitetului regional P. M. R. Constanța și al Sfatului popular regional I ■ ^ I ■ Bo • m A ana _ am A • • AA I 4nu/ XIII nr. 3793 Vineri 14 octombrie 1960 4 pagini 20 bani CU TOATE FORȚELE PENTRU GRĂBIREA ......................................................................................................................................................... LUCRĂRILOR AGRICOLE ACTUALE .................................................................................................. Situația însămînțării griului la 13 octombrie a. c. Datorită urgentării recoltatului la porumb și faptului că în ultimele zile au căzut ploi in mai multe localități din regiunea noastră, s-au intensificat și lucrările de însămințare a culturilor de griu. Astfel, dacă in ziua de 11 octombrie s-a insămințat cu griu numai un procent din plan, in ziua de 12 octombrie s-au insămintat 3 procente, astfel că ieri pe întreaga regiune se însămînțase cu griu, in cadrul gospodăriilor colective, 74 la sută din plan. Gospodăriile colective din raionul Hirșova sunt pe sfirșite cu insămînțatul griului, iar în ordine se situează cele din raionul Medgidia, din raza orașului Constanța, și raioanele Tulcea, Negru Vodă și Istria. Fără îndoială că pînă acum s-ar putut însămința suprafețe mult mai mari de gria dacă și in raioanele Macin și Adamclisi exista mai multă preocupare pentru mobilizarea tuturor forțelor la însămînțarea griului la timp optim. Datorită faptului, că S.M.T.-urile din aceste raioane nu acordă suficientă atenție pregătirii terenurilor pentru însâmînțări, ele se situează codașe pe regiune la însămințarea griului.. De asemenea, trebuie spus că consiliile de conducere ale gospodăriilor colective, slab îndrumate de către comitetele executive ale sfaturilor populare, n-au mobilizat toți colectiviștii la eliberarea terenurilor ce urmează a fi însă miintate cu griu, din care cauză pregătirea acestora întîrzie. Este necesar ca în viitoarele zile să se acorde mai multă atenție terminării lucrărilor de insămințat, astfel ca pînă la data de 20 octombrie toate unitățile agricole să-și îndeplinească planul la această lucrare. Cu sprijinul organizațiilor de partid, consiliile de conducere ale gospodăriilor colective trebuie să mobilizeze întreaga masă de colectiviști la recoltatul porumbului, pentru ca tractoarele să poată intra imediat la efectuarea arăturilor în vederea însămințării griului. O atenție deosebită să se acorde călității acestor lucrări de care depinde producția anului viitor.____________________________________________ Cu sprijinul mecanizatorilor se obțin producții mari In acest an majoritatea gospodăriilor colective din raza de activitate a S.M.T.ului „23 August“, raionului Negru Vodă, au obținut producții bogate la toate culturile. Bunăoară, colectiviștii din comuna „23 August“ sunt fruntași pe rază de S.M.T. la producția de grîu, obținînd în medie 2.106 kg de grîu la hectar. Colectiviștii din satul Dulcești au obținut aproape 1.900 kg de floarea-soarelui la ha, iar la porumbul recoltat pină producția trece acum de 4.000 kg la hectar. Realizări însemnate în producție au obținut și gospodăriile colective din Mangalia, Vînători, Pecineaga Schitu și Moșneni, care trec de 4.000 kg de porumb la hectar, iar media la producția de floarea-soarelui este mai mare de 1.900 kg la hectar. Fără îndoială că la realizarea acestor producții o contribuție de seamă și-au adus-o mecanizatorii de la S.M.T., printre care amintim pe tractoriștii Ser Nicolae, Mircică Victor, Jianu Petre, Trușcă Dan, Burcea Florea, Giunea Ion și alții, colectiviștii le cărora aduc calde mulțumiri pentru eforturile depuse in scopul obținerii unor producții bogate. STOICA ILIE, coresp. Prin buna organizare a muncii Consiliul de conducere al gospodăriei colective din satul Telița, raionul Tulcea, îndrumat de organizația de partid, a luat cele mai bune măsuri pentru organizarea muncii în această perioadă, astfel ca toate lucrările să se desfășoare din plin și să fie terminate la timp. Ca urmare, paralel cu însămînțatul culturilor de toamnă care s-au efectuat în proporție de peste 10 la sută se lucrează intens la recoltatul porumbului. Suprafața de 75 ha de floarea-soarelui a fost recoltată, obținîndu-se o producție medie care depășește cu 133 kg la hectar pe cea planificată. Pină acum s-a recoltat aproape 100 ha de porumb, din cele 300 ha însămînțate. De asemenea, alte echipe de colectiviști lucrează la culesul viilor, iar în această perioadă nu sînt neglijate nici construcțiile care trebuie terminate în scurt timp. In fruntea tuturor, la executarea lucrărilor din perioada actuală, sunt membrii și candidații de partid, printre care amintim pe tovarășii: Condrat Terente, Șopoval Daria, Curhanschi Melania și alții. O contribuție de seamă la buna desfășurare a lucrărilor și-o dă inginerul agronom Bejenaru Zaharia, care se află permanent în mijlocul colectiviștilor, îndrumindu-i în muncă. (ONILA PETRE, coresp). Execută alături pentru insămințările de primăvară In raza S.M.T.-ului Pantelimonu din raionul Nîrșova, pregătirea terenului pentru însămînțarea culturilor de toamnă se apropie de sfîrșit. Unii mecanizatori au și început ca toate forțele să execute ogoare de toamnă pentru însămînțarea culturilor de primăvară. Printre aceștia amintim pe mecanizatorii care lucrează la gospodăria colectivă Pantelimonu de Sus, care au executat pină acum peste 300 ha ogoare de toamnă. Aici lucrează brigada nr. 1 condusă de Vinoagă Dumitru și brigada nr. 2 condusă de Tănase Dimittiu membri de partid care sînt fruntași pe stațiune. Ei au obținut de altfel și cele mai bune rezultate la însămînțarea culturilor de toamnă. Tractoriști fruntași sunt Nedelcu Traian, Giurcă Ion, Alexe Ion, Coadă Ion, Hanu Ion și alții. Ambele brigăzi și-au realizat planul campaniei de toamnă în procent de peste 80 la sută. N. BADEA, coresp. în atenția sfaturilor populare din raionul Negru Vodă Să organizăm cit mai bine recoltatul Organizarea cit mai judicioasă a lucrului, folosirea cu chibzuință timpului, iată elementele principale , care concură în aceste zile la reușita muncilor din actuala campanie. De felul cum sunt folosite acestea depinde în cea mai mare măsură recoltarea culturilor tîrzii, executarea în timpii optimi a însămînțurilor de toamnă etc. îndrumate de către organele de partid, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale din raionul Negru Vodă au luat o seamă de măsuri, sprijinind concret consiliile de conducere ale gospodăriilor agricole colective pentru organizarea cît mai bine a lucrărilor din campania de toamnă. Mărturie sînt rezultatele frumoase obținute de colectiviștii din acest raion la însămînțări și recoltare. In unele gospodării agricole colective, cum ar fi cele din Lanurile, Mereni, Cerchezu, Măgura, însămînțarea griului este pe terminate. Aceasta se datorește faptului că sfaturile populare comunale respective au urmărit planul de măsuri și au sprijinit în permanență consiliile de conducere să-și organizeze munca, să folosească cu chibzuință timpul. Cu toate acestea, după cum ne dovedește, de altfel,și ultima situație, raionul Negru Vodă nu stă tocmai strălucit, în ceea ce privește executarea lucrărilor actuale. Spre exemplu, pînă acum în raionul Negru Vodă s-a însămînțat doar 65 la sută din întreaga suprafață planificată pentru culturile de toamnă. O bună parte din suprafețele care urmează a fi însămânțate vor fi efectuate pe locurile unde în prezent se află porumbul sau de unde s-a recoltat floarea-soarelui. Deci, recoltarea și eliberarea acestor terenuri se impune ca o necesitate imediată. Aici trebuie să intervină spiritul organizatoric, practic. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale au posibilitatea să ajute în modul cel mai concret și serios consiliile de conducere ale gospodăriilor colective în rezolvarea cu succes problemelor actuale. Deputații trebuie să fie exemple în munca de recoltare, antrentnd astfel la aceste lucrări cît mai mulți colectiviști. Avînd brațe de muncă mai multe la dispoziție, consiliile de conducere vor putea recolta și elibera într-un termen mult mai scurt suprafețele destinate însămânțărilor de toamnă. Comitetele executive trebuie să îndrume consiliile de conducere, să organizeze bine folosirea acestor forțe și să nu le irosească printr-o proastă și neatentă organizare la diferite munci care mai pot suferi amînare. De cîteva zile, în raionul Negru Vodă s-a trecut din plin la recoltat. Roadele muncii au început să-și spună cuvîntul și ele sînt cu atît mai frumoase cu cît organizarea muncii e mai judicioasă, mai gospodărește făcută. Colectiviștii din Lanurile, Cobadin, Cotu Văii, Scărișoreanu au recoltat cele mai mari suprafețe de porumb. Practic, în aceste comune membrii comitetului executiv urmăresc zilnic felul cum se desfășoară recoltatul, sprijină consiliul de conducere pentru mobilizarea și organizarea colectiviștilor la aceste lucrări. De remarcat că în aceste gospodării agricole colective, comitetele executive au îndrumat consiliile de conducere să organizeze astfel munca, încît odată cu recoltarea să se elibereze de coceni și suprafețele pe care se vor efectua însămînțările de toamnă. Astfel, pe măsură ce se recoltează, în gospodăriile agricole mai sus amintite, se taie și cocenii, iar tractoriștii pot executa arături pentru însămînțările de toamnă. Recoltarea culturilor tîrzii și eliberarea terenului în vederea însămînțărilor de toamnă se prezintă mai bine organizat în raza S.M.T.-ului Chirnogeni. Dar, țintem seama de timpul înaintat, de suprafața mare care trebuie eliberată și arată pentru însămînțările de toamnă, lucrările de recoltare nu sunt privite peste tot cu aceeași preocupare. Deși porumbul e bun de cules, în multe comune din raion, cum ar fi Filimon Sîrbu, Osmancea, Negrești și altele, au trecut la recoltat. De asemenea, s-a se constată lipsă de organizare a muncii la recoltare în multe gospodării agricole colective și printre acestea în mod deosebit în cele de la Fîntîna Mare, Ciobănița, Dumbrăveni, Olteni, Chiriacescu, Credința, Vînători, Mangalia. Datorită faptului că recoltatul în aceste gospodării colective n-a fost temeinic organizat, s-au recoltat suprafețe foarte mici și nu s-a fi luat măsuri pentru eliberarea imediată a terenurilor de coceni. O lipsă totală de organizare a muncii se constată în comuna Tuzla. Comitetul executiv al Sfatului popular comunal, președinte tov. Greavu Constantin, nu îndrumă și nu controlează felul cum sunt folosite forțele pentru recoltare. (Continuare în pag. a HJ-a' în cuprinsul ziarului Pagină specială Festivalul bienal „I. L. Carageale“ Viața de partid IN CENTRUL ATENȚIEI _ ACTIVITATEA INSTRUCTIV-EDUCATIVA Noul local de școală vacosta cu 80.000 Ici mai puțin mergând pe linia folosirii pe scară largă a resurselor loca și sprijinului voluntar al a maselor de cetățeni, comitetul executiv al Sfatului popular comunal Cârna, din raionul Adamclisi, și-a propus să realizeze noul local de școală care se află în construcție, cu un preț mult mai scăzut decit cel prevăzut in deviz. Pentru aceasta, comitetul executiv, cu sprijinul deputaților, a identificat o seamă de resurse locale pe care le folosește în realizarea construcției și a mobilizat locuitorii la muncă voluntară. Locuitorii din circumscripțiile deputaților Dochim Bălan și Tudor Ion au muncit cu multă însuflețire. Datorită participării largi a maselor de cetățeni la muncă voluntară, precum și a folosirii resurselor locale, noul local de școală din comuna Canlia va costa doar 30.000 de lei, față de 110.000 cît era prevăzut în deviz. O nouă stație de incubație a intrat în funcțiune De curînd, la gospodăria colectivă din comuna Ciobanu, raionul Hirșova, a intrat în funcțiune o nouă stație medicrnă de incubație, dotată cu două incubatoare. De fiecare serie se vor scoate cite 3.000 de pui, asigurîndu-se în acest fel necesarul pentru gospodăria colectivă din localitate și pentru alte gospodării vecine. Stația este deservită de colectivistele Hie I. Ruxandra și Boțea Niculina, care sunt școlarizate în acest sens. BOBOC N. ION, coresp. Recunoașterea parcelelor de vie furnizoare de coarde altoi, pentru obținerea plantațiilor pure Documentele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. au trasat sarcini importante pentru dezvoltarea sectorului viticol. In lumina acestor sarcini, pînă în anul 1965 suprafața viilor va crește la 300.000 ha, din care mai mult de 30 la sută din totalul suprafeței va fi ocupată cu struguri de masă. Deoarece problema producerii în cantități din ce în ce mai mari a strugurilor de masă capătă o importanță deosebită, datorită cerințelor mereu crescînde față de acest produs, se impune a se crea posibilități de alegere a materialului săditor necesar plantării. Pentru a se realiza cu succes aceste obiective, în momentul de față avem sarcina de a recunoaște plantațiile furnizoare de coarde altoi. Această acțiune de recunoaștere a plantațiilor de coarde alioi este veriga principală în obținerea materialului săditor pur. In anii trecuți, la G.A.S. Lipnița s-au plantat însemnate suprafețe cu soiuri considerate „pure“. Astfel, în 1956 s-au plantat 11 hectare cu soiul Regina Viilor. Determinîndu-se puritatea, s-a constatat că soiul predominant era Afuz-Ali și nu Regina Viilor. In primăvara acestui an s-au plantat 23 hectare din soiul Afuz- Ali, cu material săditor provenit de la G.A.S. Lița, regiunea București. Stabilindu-se puritatea plantației, s-a constatat că numai 40 la sută din totalul suprafeței este Afuz-Ali, iar restul diverse soiuri de masă și vin. O situație asemănătoare este și cu soiurile de vin Fetească regală și Riesling, sunt amestecate atît cu soiuri care de masă cît și cu soiuri negre de vin ca: Pinot-noir, Băbească neagră, Cabernet, Sauvignon etc., fapt ce împiedică recoltatul și vinificatul în bune condiții. Este cunoscut faptul că „ce plantezi aceia culegi“. Din cauza unor greșeli arătate mai sus ce trebuie înlăturate, se întîmplă să plantezi conform etichetei soiul Regina Viilor și să culegi Afuz-Ali sau invers. Pentru evitarea acestor „surprize“, se impune ca toate unitățile ce livrează coarde altoi pepinierelor producătoare de material săditor să identifice riguros impuritățile încă din toamnă, atunci cînd caracteristicile ampelografice ale soiurilor sunt bine distincte. La G.A.S. Lipnița această operație se execută în prezent de cătrecei mai buni viticultori, așa cum sunt maiștrii Mihalache Gheorghe și Lefter Vasile. In parcelele cu soiuri de masă din care urmează a se livra coardealtoi, s-au marcat cu var soiurile de vin considerate impurități, iar restul butucilor din care urmează să se recolteze coarde, se leagă fiecare cu sfoară colorată în diverse culori : Afuz-Ali cu fir roșu, Regina Viilor cu fir verde, Muscat Hamburg cu fir albastru etc. In același timp, butucii respectivi care sunt identificați, se notează într-un registru, specificindu-se numărul rindului din parcelă, numărul de ordine al butucului și numărul total al butucilor marcați, fixîndu-se fiecărei parcele o etichetă pe care se indică numărul parcelei, suprafața, soiul predominant, numărul butucilor din acest soi, precum și procentul de puritate. După aceste operațiuni preliminare, urmează a se întocmi actele de recunoaștere de către aprobatorul de stat. Marcînd astfel fiecare butuc în parte, sîntem convinși că vom livra pepinierelor coarde altoi din soiuri autentice și vom primi apoi material săditor pur, necesar plantării. Necesită însă și din partea pepinierelor viticole o preocupare deosebită la alegerea impurităților din pepinierele respective, lucrare ce completează acțiunea întreprinsă în vederea obținerii materialului săditor pur. Ing. TRUȚESCU CAROLINA -G.A.S. Lipnița, raionul Adamclisi Colectiviștii din comuna Vulturu, raionul Hirșova, au început de câteva zile recoltatul strugurilor pentru masă și a celor pentru vin. După cum se vede și în fotografia noastră, la Vulturu se obțin struguri deosebiți de frumoși, iar tinerele Popa Vica și Olteanu Elena, lucrează la recoltat, sunt bucuroase de acest lucru. în scopul îmbunătățirii activității productive a celor două întreprinderi piscicole din Delta Dunării De curînd, Biroul comitetului raional de partid Tulcea a analizat munca întreprinderilor piscicole Tulcea și Sulina, precum și a gospodăriilor agricole colective care au brigăzi piscicole. Au participat la ședința de analiză membrii Biroului comitetului raional de partid, conducerile administrative ale celor două întreprinderi, șefii de secții și tehnicienii punctelor piscicole din deltă, președinții gospodăriilor agricole colective ce au brigăzi piscicole, președinți ai sfaturilor populare, brigadieri și pescari fruntași, secretarii organizațiilor de partid, instructorii de partid teritoriali, precum și președinții comitetelor de sindicat ale celor două întreprinderi. Referatele prezentate cu această ocazie de cei doi directori, Onescu Pavel (întreprinderea piscicolă Tulcea) și Titorenco Vasile (întreprinderea piscicolă Sulina), precum și informările unor președinți de G.A.C.-uri, președinți de sfaturi populare și brigadieri piscicoli, au arătat că întreprinderile piscicole, chiar de la începutul anului au luat măsuri privind organizarea campaniilor de pescuit, aprovizionarea acestora cu tot ce este necesar. Cu toate acestea însă ele nu au reușit să îndeplinească planul de producție pe primele 9 luni decit în proporție de 41,42 la sută (I. P. Tulcea) și 68,93 la sută (I. P. Sulina). Deși la nerealizarea planului de producție au contribuit unele cauze obiective, arătate în referate, au ieșit în evidență și multe lipsuri ce au condus la o producție redusă. Astfel, înscriindu-se la discuții, un număr însemnat de tovarăși au arătat cu curaj o serie de lipsuri, cum ar fi insuficientele măsuri luate de Inspectoratul piscicol Tulcea și de conducerea întreprinderii Tulcea, privind protecția fondului piscicol. De asemenea, luînd cuvîntul, tov. Iancu Cojocaru, director al întreprinderii de industrializare și desfacerea peștelui Tulcea, a arătat ca o lipsă constatată de el personal că unii pescari colectiviști n-au folosit tot timpul prielnic pentru pescuit, dînd și exemple. Tov. Cojocaru a mai arătat că uneori uneltele de pescuit sînt prost întreținute. Tovarășii Savencu Neculai, președintele Consiliului sindical raional, Ignătencu Vasile, președintele G.A.C. Pardina, Artimon Ivan, secretarul organizației de bază Caraorman — au arătat că și din partea conducerii întreprinderilor piscicole Tulcea și Sulina au existat lipsuri, cum ar fi aprovizionarea necorespunzătoare cu unelte de sezon, fapt ce a dus la diminuarea cantităților de pește pescuit. De asemenea, lipsa de preocupare a celor două întreprinderi pentru amenajarea și construirea de pepiniere piscicole, care să asigure un fond piscicol bogat, a fost o cauză pe care mulți vorbitori au subliniat-o ca determinantă în ceea ce privește nerealizarea planului de producție. La concluzii a luat cuvântul și tov. Gavrilă Constantin, secretar al Comitetului raional de partid Tulcea, care a trasat sarcini concrete comitetelor de partid ale celor două întreprinderi, organizațiilor de bază de la fiecare secție și punct colector, cît și conducerii celor două întreprinderi, pentru ca in trimestrul IV al anului 1960 planul de producție să fie îndeplinit și depășit. Astfel, s-a arătat că comitetele de partid vor trebui să îndrume conducerile întreprinderilor pentru mobilizarea tuturor muncitorilor in vederea participării în procesul de producție, eliminînd total absențele. Totodată, muncitorii pescari, împreună cu brigadierii și inginerii, să se deplaseze în locuri îndepărtate pentru efectuarea unui pescuit extensiv, de unde să nu se înapoieze acasă decit odată pe săptămînă, pentru a nu se crea goluri în producție. In același timp, la fiecare secție piscicolă, muncitorii pescari vor fi îndrumați de către organizațiile de bază, comitetele de sindicat, inginerii și tehnicienii întreprinderii ce se deplasează pentru pescuit în ghioluri invadate de vegetație, ca și în stufărișul compact, pentru a mări în felul acesta pe de o parte cantitatea pescuită și a sili pe de altă parte peștele să părăsească această categorie de bălți, retrăgîndu-se către luciurile de apă adin ei. In fruntea acestora vor trebui să fie membrii de partid, antrenînd astfel întreaga masă de pescari. După exemplul colectiviștilor care construiesc prin muncă voluntară diguri de zeci de kilometri, redind agriculturii sute de mii de ha de terenuri, și muncitorilor pescari le revine datoria de a participa la acțiunea patriotică de întreținere a gîrlelor de acces spre locurile de pescuit. Este timpul ca toată masa de pescari să urmeze exemplul pescarilor comuniști ca Andricenco Panait, care curățind gîrla de legătură dintre Japșa-Tătaru și ghiolul Roșu a realizat în cursul lunii iunie 1960 cantitatea de 6.960 kg de pește, obținînd un venit net de citeva mii lei. Tot un bun exemplu poate fi dat comunistul Zenovei Marcov de la Mila 23, precum și alți pescari din Crișan, Murighiol și Tulcea. Anul acesta, numai prin astfel de acțiuni se pot da cantități mai mari de pește. In ceea ce privește pescuitul marin, se va prelungi durata de pescuit cu talienele pînă la 1 decembrie a.c. și se vor lua toate măsurile ca brigăzile să fie dotate cu unelte anexe care vor fi folosite în tot timpul nefavorabil pescuitului cu talienele. Carmacele vor fi folosite în continuare pe tot timpul iernii. De asemenea, conducerea I. P. Sulina are sarcina de a lua toate măsurile pentru intensificarea pescuitului la Dunăre cu traulele, excepție făcînd minele unde există cantități serioase de puiet. Consiliile de conducere ale C.A.C.- urilor au obligația să dea toată atenția activității brigăzilor piscicole, cunoscînd că vor răspunde atît de frecvență regulată a muncitorilor pescari în procesul de producție cît și de nerealizarea planului. Analiza activității celor două întreprinderi din Delta Dunării, făcută de Comitetul raional de partid Tulcea, va contribui cu siguranță la înlăturarea deficiențelor existente, în scopul realizării planului ce revin celor două colective de muncă în anul 1960. Ing. C. NICOLAU, Inginer șef al întreprinderii piscicole Tulcea ^ ■ lOOOî Luptăm pentru o producție și mai mare de grîu pooooo 0<50. Este cunoscut faptul că in raionul Oirșova condițiile de sol și climă sint mult mai nefavorabile agriculturii decit in raioanele de sud și de mijloc ale regiunii. Pămintul e mai sărac, iar vremea e mai răcoroasă, factori care influențează mult vegetația și producțiile la hectar. Cu toate acestea, gospodăria noastră a obținut în această vară pentru prima dată o producție de 1.497 kg de grîu la hectar, ceea ce constituie pentru noi o realizare de seamă. Producția aceasta ne-a convins o dată mai mult că posibilitatea de a face ca pămîntul să fie mai rodnic stă in mîinile noastre, in priceperea noastră. Iar aceste xisibilități nu sint nici pe departe epuizate. O sală de 5 ha a dat nu mai puțin de 2.654 kg de grîu la ha — producție record. Și pămîntul a fost doar același, clima aceeași. Nu au fost însă aceleași metodele folosite. Această parcelă care a avut premergătoare porumb, a fost arată la 32 cm adincime și s-au încorporat 40.000 kg de gunoi de grajd la ha. Aci am semănat sămință din linia 301, selectată și tratată, la adincimea de 6-8 cm. După semănat am tăvălugit pentru ca sămința să aibă mai mare aderență la sol, deoarece este știut că pămintul la noi e mai afinat, slab. In primăvară s-au făcut mai îngrijiri ale culturii pentru ruperea crustei, s-a plivit și secărit. Recoltatul s-a făcut la timpul optim cu combina. In cele 5 ha care au dat producția record și cele 315 ha care au dat producția medie pe gospodărie au existat diferențe in ceea ce privește agrotehnica aplicată. E vorba in primul rând de îngrășăminte AZI MI MURZ ALI. ( președintele gospodăriei colective ) din Siriu, raionul Hirșova "O<>OOC^<X>OC><0^ix>ÖO<>OO<>O<>OOC><X><X><><X>O<><X>« chimice și de sămânță. Invățind din această experiență, pentru anul viitor ne-am hotărît să facem tot ce e posibil pentru a extinde pe suprafețe cît mai mari producția record. Pămîntul poate să dea mai mult decit a dat pină acum dacă sunt create condițiile necesare. De aceea, încă de la terminarea campaniei de recoltare noi am stabilit amănunțit planul însămînțărilor de toamnă. Imediat au început arăturile adinei de vară la adincimea de 30 cm și s-au stabilit sosele pentru grîu. Am extins suprafața cultivată cu grîu la 420 ha numai în premergătoare ca: leguminoase, fin, porumb siloz', porumb pentru boabe. Toată cantitatea de sămînță fost schimbată , cu soiuri de marea productivitate ca Triumph și linia 301. Sămința a fost tratată. S-au încorporat pentru grîu 400 tone de gunoi de grajd și se cară în continuare. De asemenea, a fost împrăștiată întreaga cantitate de îngrășăminte chimice pe care am primit-o. Pentru ca însămînțările să se facă in timpul optim, mașinile au mers cu o viteză zilnică de 11 ha, deși condițiile erau foarte grele. Tot în vederea aceluiași scop s-au folosit și cupluri de cite două mașini care însămînțau zilnic cîte 15-17 ha- Fruntașii campaniei de însămînțări sînt Nicu Radu, Octavian Chivu, Marcu R. și alții. Sîntem siguri că efectuînd la timp și de calitate si celelalte lucrări, vom reuși ca in anul viitor să obținem o producție și mai mare, astfel încât să sporească belșugul gospodăriei și al colectiviștilor. ‹