Dobrogea Nouă, iulie 1961 (Anul 14, nr. 4015-4040)

1961-07-22 / nr. 4033

A y 1 .000000 A MÜS Anul XIV nr. 4033 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIJI-VAL Organ al Comitetului regional P. M. R. Dobrogea și ai Sfatului popular regional Sîmbăta 22 iulie 1961 4 pagini 20 bani întrecere și rezultate Muncind mai bine și mai organizat, colectivul de muncă al secției ateliere „23 August” din cadrul D.A.N.C. a obținut rezultate însemnate în primul semestru al acestui an. Astfel, în ce privește organizarea consfătuirilor de producție și intensificarea întrecerii socialiste, secția este socotită ca una dintre fruntașele întreprinderii. Mișcarea de inovații a reușit să antreneze un număr mai mare de inovatori, care, introducea noul în producție, au realizat economii cu 6.000 lei mai mult decît prevedea angajamentul anual în această privință. Au fost făcute economii însemnate la prețul de cost, iar in ce privește beneficiile peste plan, pînă în prezent, s-a reușit să se depășească sarcina anuală, lupta ducîndu-se acum pentru depășirea angajamentului peste plan. Desigur că la aceste succese și-au adus din plin contribuția atelierele de cazangerie, turnătorie și tîmplărie, echipele comuniștilor Mușat Ion, Urzică Ion și Pascu Ion fiind binecunoscute. Dar, nici atelierul de strungărie nu se lasă mai prejos. In prezent, aici, se desfășoară cu însuflețire întrecerea socialistă pe profesii. Pentru a lua cunoștință cu realizările lor, ne-am deplasat zilele trecute la D.A.N.C. Cuvinte de lauda — Da, așa este a întărit tov. Manea Ion, președintele comitetului sindical - cei de la secția ateliere „23 August“ au rezultate bune în privința organizării întrecerii socialiste. Și cînd te gîndești că în urmă cu un an și ceva, susțineau cu încăpățînare că la ei nu se pot organiza întreceri !... li tot dădeau zor cu specificul muncii, l-a trebuit cîtva timp comitetului sindical ca să-i scoată din „matca“ asta. Acuma însă, li se cuvin numai cuvinte de laudă. De fapt, ei au început să înregistreze succese însemnate în această direcție incă din trimestrul IV al anului 1960. Luna trecută, au experimentat cu succes la atelierul de strungărie și întrecerea pe profesii... Ziceți că vă interesează felul cum au muncit băieții ? Atunci, să mergem in secție... Calitatea a hotărit întrecerea pe profesii a început in atelierul de strungărie la sfîrșitul lunii mai. Atunci, în consfătuirea de producție, comunistul Munteanu Ion a chemat la întrecere pe toți strungarii din atelier, fiecare din ei răspunzînd cu entuziasm la chemare. Bădilă Ion s-a angajat să scurteze ciclul de execuție a lucrărilor cu 15 la sută, Avram Ion cu 20 la sută, Georgescu Ion să depășească norma cu 18 la sută. Și angajamente asemănătoare și-a luat fiecare strungar. Tot atunci, au hotărit în comun să dea numai lucrări de bună calitate, să facă economii de materiale și să utilizeze la maximum capacitatea de producție a mașinilor, după care băieții au pornit la lucru cu obiective precise în față. Așa s-a făcut că, la sfîrșitul lunii iunie, bilanțul realizărilor arăta dreptul lui Bădilă o reducere a ciclulului de fabricație cu 20 la sută, în loc de 15 la sută cit era angajamentul, 25 kg de oțel economisit prin folosirea 100 la sută a deșeurilor, folosirea maximă a timpului de lucru și alte realizări. Să nu vă închipuiți că ceilalți strungari au stat cu brațele încrucișate. Dimpotrivă, Neazim Bechir, Avram Ion, Munteanu Ion și Georgescu Ion au fost pretendenți de temut la titlul de strungar fruntaș. Georgescu a avut chiar realizări ceva mai mari decît Bădilă în ce privește cantitatea producției. Știri pentru care motiv nu a cîștigat totuși întrecerea ? Pentru că nu toate piesele finisate de el au avut calificativul „foarte bine“ din partea controlului tehnic de calitate. Asta nu înseamnă că Georgescu n-a lucrat bine, dar Bădilă a lucrat și mai bine. După cum se vede, pînă la urmă, calitatea a avut cuvîntul hotărîtor. Mai mult, mai bine Cu ocazia consfătuirii de producție în care i s-a înmînat steagul de strungar fruntaș pa Sune iunie comunistului El,eâilă ion, încu it,scris la cuvin mu,îți strungari, printre care și utemistul Avram Ion. Acesta a ținut să specifice că „în afară de rezultatele bune pe care le-am obținut,, lundi trecuții, mă bucură micit experiența pa care am căpătat-o“. Și ei, și ceilalți strungari sunt hotărîți să obțină luna aceasta rezultate și mai bune. Vor lucra în așa fel — spun ei — incit bilanțul sfîrșitului de lună să urce cit mai sus realizările întregului atelier. Este și aceasta o dovadă că aici întrecerea însuflețește întregul colectiv. FLORIN BUCUR Comunistul BADILA ION strungar la D.R.N.C. secția „23 August" deține steagul de strungar fruntaș pe atelier pe luna iunie. PENTRU MARCA FABRICII CONTROLUL TEHNIC ÎN ACȚIUNE... Un nou lot de mobilă, gata finisată, așteaptă să ia drumul magazinelor. Controlorul tehnic trece pe la Fiecare piesă și lipește eticheta care atestă că marfa respectivă întrunește toate condițiile pentru a putea fi supusă vînzării... Este aceasta o simplă formalitate? Nu! Ea reprezintă ultima verigă a unui întreg lanț de măsuri, menite să asigure un prestigiu neștirbit mărcii fabricii. ☆ Anul trecut încă, de la I.M.P.L., mai ajungeau în unitățile comerciale unele garnituri de mobilă mai puțin corespunzătoare. Contribuiau la aceasta și faptul că meșterii întreprinderii nu aveau prea multă experiență în executarea acestor produse, și faptul că uneori materiale necorespunzătoare, erau recepționate cu superficialitate, dar mai cu seamă faptul că, în organizarea producției, controlul tehnic juca un rol destul de modest. Aceasta era o situație care nu mai putea continua Biroul organizației de bază și conducerea întreprinderii au dezbătut și analizat cauzele care concurau la calitatea necorespunzătoare a unor garnituri de mobilă și, printre alte măsuri, au hotărit să se întărească și să se reorganizeze controlul tehnic asupra calității. Pînă atunci, un singur om se ocupa cu problema controlului producției și, natural, activitatea lui nu putea fi decît sporadică și superficială. S-a luat măsura ca, în ceea ce privește producția de mobila, să fie acoperite sectoarele-cheie ale producției, adică atelierele în care se confecționează mobila albă și secția de lustruit, în fiecare secție, numindu-se cîte un maistru cu multă experiență și bună pregătire, pentru efectuarea controlului asupra calității. Răspunderea pentru activitatea controlului tehnic a fost încredințată tinerei inginere Mihai Viorica, proaspăt sosită în fabrică. Directivele C.C. al P.MIR. cu privire la principalele criterii ale întrecerii socialiste au constituit un nou imbold pentru conducerea întreprinderii și pentru întreg, colectivul în ceea ce privește ridicarea simțului de răspundere față de calitatea produselor purtind marca I.M.P.L. „Pe poarta fabricii, nu trebuie sa iasă nici un produs de calitate necorespunzătoare“ - aceasta a fost lozinca sub care s-a desfășurat activitatea controlului tehnic asupra calității. In acest scop, grija principală s-a manifestat pentru preîntîmpinarea dificultăților pe parcursul procesului de fabricație, în așa fel, ca greșelile de execuție să nu fie remarcate de-abia în faza de finisare a produsului, cînd nu mai puteau fi remediate. Au fost preîntîmpinate greșelile care se mai făceau la mașinile de croit, unde au fost verificate desenele și reglate mașinile, la furniruire, la băițuire, la stropirea cu nitrolac, la egalizat etc. S-a întîmplat, de pildă, o dată, ca mai multe dulapuri de bucătărie să fie vopsite neuniform. Controlul tennic a observat imediat și a luat măsuri de îndreptare. Lucrătorul Manole Munteanu n-a fost atent la confecționarea barelor de cravată de la dulapurile de camere-studio, ceea ce a provocat neajunsuri montorilor. Controlul tehnic a luat măsuri de sancționare a vinovatului. Tot controlorul asupra calității a sesizat că Anton Ciubuc a croit, din neatenție, unele uși de dulapuri de dimensiuni mai mici ; nici acestea n-au mai mers mai departe în procesul de producție. De asemenea, controlul tehnic a sesizat conducerii întreprinderii faptul că, din cauza calității necorespunzătoare a hîrtiei gumate, îmbinarea furnirului se făcea cu defecte, astfel că s-a luat legătură cu întreprinderea furnizoare, și defecțiunea a fost remediată. Controlul tehnic și-a spus cuvîntul și în îmbunătățirea garniturilor de mobilă tip „Dunărea“ de culoare neagră, care mai înainte ieșeau pătate la finisare și alte asemenea exemple. Serviciul controlului tehnic a propus conducerii întreprinderii o serie de cursuri de ridicare a calificării, la care au fost expuse teme privin calitățile și defectele materialului lemnos, proprietățile chimice ale lacurilor, probleme de matematică privind croitul mobilei și alte asemenea teme de tehnologie. In ultimul timp, s-au efectuat o serie de schimburi de experiență, cu întreprinderi asemănătoare din restul țării și experiența căpătată a contribuit, de asemenea, la îmbunătățirea calității mobilei. Ca o consecință a măsurilor luate, ca și a bunei funcționări a serviciului controlului tehnic asupra calității, în primul semestru al acestui an, nu s-a mai primit nici o reclamație privitoare la calitatea produselor întreprinderii. Pentru ca marca fabricii să fie la înălțime, întregul colectiv de la I.M.P.L. și-a îndreptat toate străduințele spre îmbunătățirea continuă a condițiilor tehnice de lucru, spre folosirea celor mai noi procedee tehnologice, asigurînd o calitate superioară a produselor. La aceasta, o contribuție însemnată și-o aduce și controlul tehnic, M. M. în cuprinsul ziarului: Din carnetul unui ziarist sovietic SEVASTOPOL — ORAȘ-EROU Pentru dezvoltarea gospodăriei colective COMUNIȘTII — EXEMPLU ȘI IMBOLD Situație nesatisfăcatoare ia arături în G.A.S. Gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră, dispunînd de un bogat parc de combine și tractoare, au reușit să termine incă de săptămîna trecută recoltarea principalelor culturi păioase, eliberînd astfel terenul. Imediat, chiar în timpul recoltatului, după eliberarea parțială a terenurilor, trebuia începute arăturile,adinei de vară. Trustul regional gostat a calculat, pe baza numărului de tractoare existente în fiecare gospodărie, viteza zilnică cu care trebuia să se lucreze la arături în fiecare unitate. Și dacă majoritatea gospodăriilor ar fi respectat această viteză, la data actuală, pe întregul trust, ar fi fost arată o suprafață însemnată. Din situația arăturilor de la 20 iulie, reiese însă că, în G.A.S.-uri, au fost folosite numai în mică parte forțele existente pentru executarea acestor lucrări. Gospodării care au lucrat în general bine, urină suprafețe însemnate, sunt: Dr. Russel, țara a executat această lucrare pe 640 ha din 4.810 ha planificate, Cobaăin, unde au fost arate 450 ha din 2.294 ha. Stupina, unde au fost arate 500 ha din 4.166 ha, Vineu și Sarain, unde rezultatele sunt aproape asemănătoare. In cea mai mare parte însă, gospodăriile se mențin la un nivel nesatisfăcător în executarea arăturiloradinei de vară. Iată cîteva exemple: la G.A.S. Mircea Vodă, din suprafața planificata de 2.449 ha, au fost arate doar 90 ha, la G.A.S. Negru Vodă, din 2.003 ha, au fost arate doar 102 ha, la G.A.S. Babadag, din 1.789 ha, au fost arate numai 75 ha, la G.A.S. Calaloi, din 2.259 ha, au fost arate numai 90 ha, etc. In general, conducerile unor gospodării de stat manifestă un spirit de autoliniștire, motivind că mai este timp destul pînă la toamnă. Edificatoare in acest sens este părerea directorului G.A.S. „Doina Simo“, care, fiind înștiințat că gospodăria pe care o conduce a executat arături adinei de vară pe 375 ha din 2.804 ha, s-a declarat mulțumit. Dar, in această gospodărie recoltatul a fost terminat de o săptămină, iar viteza zilnică planificată la arături este de 110 ha. Fără a socoti suprafețele care trebuia arate paralel cu recoltatul, reiese că pînă la 20 iulie, gospodăria putea să execute aceste lucrări pe 770 ha. Așadar, s-a realizat doar jumătate din viteza zilnică de lucru. Oare tov. director se mulțumește cu jumătăți de măsură ? Din cauza unor astfel de raționamente, dintr-o nejustificată autoliniștire a unor cadre conducătoare, pe total trust, au fost arate pînă la această dată 10.616 ha din planul total doar de 106.707 ha, ceea ce reprezintă doar 10 la sută. Iată clar de ce este necesar ca Trustul regional gostat și mai ales conducerile gospodăriilor de stat și organizațiile de partid din fiecare unitate să ia măsuri grabnice pentru urgentarea acestor lucrări, în scopul de a se atinge în fiecare gospodărie viteza zilnică planificată. Nu trebuie pierdută nici o zi. Organizațiile de partid va trebui să desfășoare o amplă muncă politică în acest scop, iar sindicate să organizeze organizațiile întreceri socialiste între brigăzi și secții, pentru terminarea la timp a arăturilor actinei de vară pe toate suprafețele. pe litoral . De cîteva zile, stațiunile balneoclimaterice Eforie, Vasile Roaita și Techirghiol sînt alimentate cu apă potabilă dintr-o nouă sursă. In această zonă izvoarele au fost captate în niște puțuri, de unde, printr-o conductă, apa este condusă în bazinul colector din stațiunea Vasile Roaită. Noua sursă asigură necesitatea de apă potabilă a acestor trei localități prin debitul de 14.400 mc de apă realizat în 24 de ore. ■ Mîine, se încheie „Săptămîna educativ-sanitară“, organizată pe litoral între 16 și 23 iulie de către Casa de educație sanitară de pe lingă Sanepidul regional și Comitetul regional al Crucii Roșii, în colaborare cu secția de învățămînt și cultură a Sfatului popular orășenesc Constanța. In cursul acestei „Săptâmîni educativ-sanitare“, au avut loc seri culturalsanitare, în cadrul cărora, medici de specialitate au vorbit despre „Curaa mare“, cuprinzând întreaga tematică specifică activității sanitare pe litera J. De un deosebit interes, s-au bucurat aceste acțiuni complexe la Techirghiol și Mangalia. In același timp, cluburile din stațiuni au organizat „Sfaturi cu mediul balneolog", iar stațiile locale de radioficare au emis zilnic „Sfatul medicului“. ■ Joi seara, la clubul central din Vasile Roaită, o formație de artiști amatori a întreprinderii de extracții miniere „Ardealul“ din Alba Iulia, care se află la odihnă în această stațiune, a dat un reușit program artistic. In cadrul acestei seri culturale, a avut loc și o audiție de muzică clasică, imprimată pe discuri „Electrecord“. La punctul cultural nr. 8 din Vasile Roaită, a avut loc o manifestare interesantă. După expunerea „Curiozități din lumea peștilor“, a fost prezentat în fața a 150 de spectatori, un program artistic al ciștigătorilor concursului de cîntece și dansuri pe stațiune. La încheierea turneului Joi seara, orchestra de estradă al Comitetului de radio și televiziune de pe lângă Consiliul de Miniștri al R. P. Române și-a încheiat turneul pe litoral cu concertul de muzică ușoară, prezentat, sub conducerea dirijorului Sile Dinicu, la Mamaia, Soliștii Aida Moga, Sorina Dan, Florin Dorian, Irio Grigoriu și prezentatorul concertului și al momentelor vesele, I. Lucian, au fost răsplătiți cu vii aplauze, atît aici cît și în orașa Constanța, unde, de asemenea, au dat un frumos concert. Cadre calificate In scopul dezvoltării sectorului zootehnic și al obținerii de producții sporite în acest sector, în raionul Medgidia, se dă o atenție deosebită creșterii numărului de cadre cu o calificare ridicată. La cursurile organizate de Sfat, popular regional în lunile februarie martie și mai, au fost școlarizați 4 de brigadieri zootehniști, 48 de șei de fermă la porcine, 59 de șefi de fermă la oi și 49 de îngrijitoare de păsări. De asemenea, au fost școlarizați 42 de colectiviști care lucrează în echipele de construcții zootehnice. Aceștia au fost înarmați o tehnica folosirii resurselor locale la ridicarea de construcții durabile și in temene cit mai scurte. Succese ale brigăzii de tineret Sub conducerea și îndrumarea Comitetului regional de partid, Comitetul regional U.T.M. a obținut în semestrul 1/1961 succese însemnate. In industrie, au fost organizate și activizate 253 de posturi atemiste de control (cu 27 mai multe față de plan) și 463 de brigăzi de tineret. In întrecerea desfășurată pentru titlul de „colectiv de muncă fruntaș“, un număr de 42 de brigăzi de tineret au îndeplinit și depășit criteriile stabilite în întreprinderile respective, militîndu-și pe deplin cinstea acordată. Este demnă de subliniat activitatea brigăzilor de tineret conduse de Luca Vasile, de la I.M.P.L, Ion Botez, de la I.T.C., și altele, care au reușit să-și depășească angonamentele luate in întrecere. Brigada de tineret condusă de La.Ion Mocanu de la I. P. Jurilovci lucrează in contul lunii mai 1962. ’’Succese de seamă au înregistrat și posturile utemiste de control. S-au evidențiat cele conduse de Ștefan Rădulescu, de la mina Altîn-Tepe, Gheorghe Precop, de la Direcția regională a navigației civile, Valeriu Coșnerencu, de la Șantierul naval maritim și altele, I.M.U. Medgidia— Penicilina Iași 5-2 La Rîmnicu Vîlcea, în cadrul barajului pentru calificarea în categoria B, fotbaliștii de la întreprinderea metalurgică de utilaje din Medgidia au întrecut, joi, 20 iulie a. c., cu scorul de 5—2, formația Penicilina Iași. Metalurgiștii din Medgidia au acumulat astfel 5 puncte, situindu-se la egalitate de puncte cu Știința Galați. Formația din Galați deține primul loc, datorită golaverajului mai bun. După această victorie, fotbaliștii din Medgidia și-au mărit considerabil șansele de a ocupa un loc în viitoarea ediție a campionatului de fotbal, categoria B. Duminică, echipa de fotbal a I.M.U. Medgidia va întîlni, în ultimul meci, formația Ceahlăul Piatra Neamț. Duminică, 23 iulie a. c., după întîlnirea de fotbal dintre formațile Farul Constanța și Dinamo Obor București, pe stadionul „1 Mai“ din orașul nostru, se va desfășura un frumos concurs de motociclism, care va cuprinde un mare număr de probe. In clișeul nostru, puteți vedea un aspect de la probele cursei cu obstacole a concursului de motociclism care a avut loc pe același stadion, joi, 20 iunie a. c. (Citiți în pagina a Il-a relatarea despre concursul de joi). Din miinile harnicelor lucră lnte de la secția de confecții a Fabricii ,,întrecerea socialistă" din Constanța, ies zilnic sute de saci In foto. Un aspect din secția de confecții. Cuvîntul specialistului din agricultură .. "y&mxwulittes"~ • Să executăm cît mai urgent arăturile adinei de vară Pe întinsul ogoarelor dobrogene, cea mai importantă campanie agricolă, campania recoltărilor de vară, s-a încheiat, treierișul fiind și el pe sfîrșite. O dată cu ridicarea recoltei de pe cîmp și cu eliberarea sorelor, prin îndepărtarea paielor, grija de căpetenie a tuturor celor ce lucrează în agricultura socialistă a regiunii trebuie să se îndrepte spre arăturile colinei de vară. Alături de toți ceilalți factori care contribuie la sporirea continuă a producției agricole, arăturile actinei reprezintă unul din mijloacele principale de creștere a recoltelor, la toate plantele cultivate. Ele îmbunătățesc stratul de sol în care se dezvoltă rădăcinile plantelor. In afară de aceasta, crearea unui strat arabil adînc are o influență covîrșitoare asupra îmbunătățirii condițiilor de viață ale plantelor. Astfel, în zonele cu umiditate mai redusă, în care intră și Dobrogea, în solul în care s-a arat mai adînc, cantitatea de apă care se înmagazinează este mai mare, iar prin lucrările raționale de îngrijire a solului arat adînc, apa se păstrează timp mai îndelungat. Arătura adîncă mai reprezintă și un mijloc rațional de administrare și încorporare sub brazdă a îngrășămintelor organice și minerale. De asemenea, constituie un mijloc de luptă împotriva îmburuienării și a ouălor, larvelor și nimfelor diferiților dăunători, care sunt depuse în sol. Cunoscîndu-se avantajele răsturnării unei brazde cît mai adinei în vară, imediat după recoltarea păioaselor, să vedem ce probleme ridică această importantă lucrare a solului. O primă condiție a unei arături a dinei de vară de bună calitate este executarea ei tot mai timpurie. Prin aceasta, se creează un timp îndelungat între arătura de vară și însămînțarea culturilor, timp în care, prin acumularea apelor din precipitații și sporirea proceselor de nitrificare (transformarea în azot a resturilor organice), se ridică conținutul în elemente fertilizante al stratului arabil. Altă condiție care trebuie să fie neapărat respectată și care are o importanță și mai mare asupra fertilității solului este aceea de a face arăturile adînci numai cînd solul este reavăn. In condițiile din acest an, ca urmare a precipitațiilor bogate căzute in cea mai mare parte a Dobrogei, în luna iunie, și a ploilor locale din luna iulie, solul are o provizie suficientă de apă, astfel că executarea arăturii adînci de vară se poate face fără pericolul scoaterii bolovanilor. In orice caz, adîncimea arăturii de vară se va stabili potrivit condițiilor de umiditate ale solului din unitatea agricolă respectivă. Dacă la adîncimea de 28-30 cm nu se scot bulgări, arătura se va execu ia la această adîncime. In caz contrar, arătura adîncă va trebui să fie premersă de o arătură superficială de 10-12 cm. Spunem aceasta, deoarece într-o arătură adîncă bulgaroasă, datorită pătrunderii aerului uscat (a nu se uita că vînturile uscate sînt foarte frecvente în regiunea noastră), nu se mai petrec acele procese microbiologice care mineralizează resturile organice din sol. Țînînd cont de parcul de tractoare de care dispun, conducerile unităților agricole socialiste din regiune trebuie să-și facă un plan minuțios de executare a arăturilor de vară. Aceasta, deoarece prin scurgerea timpului, evaporarea apei din parcelele de pe care s-au recoltat cerealele usucă puternic solul și împiedică executarea arăturilor de vară. Pentru aceasta, suprafețele care din lipsă de mijloace nu pot fi arate adînc imediat, vor fi discuite, pentru a preveni evaporarea apei și uscarea solului, urmînd ca, de urgență, să se treacă și la executarea arăturilor actinei de vară. Lucrarea superficială cu polidiscul si va face și pe solele în care, ca urmare a căderii cerealelor, miriștea a rămas prea înaltă la recoltare, împiedicînd o bună încorporare a resturilor păroase în sol. Arătura de vară trebuie executată în agregat cu grapa stelată, sau cu grapa cu colții reglabili, pentru a fârîmița bine solul și a-l nivela, micșorînd în același timp golurile de aer din stratul arabil. Arătura trebuie întreținută în cursul verii ca ogor negru, curat de buruieni și fără crustă, pînă la semănat, prin discuiri și lucrări cu cultivatorul sau grapa cu colți reglabili. Pentru a pregăti un bun pat germinativ, înaintea însămînțării, terenul se lucrează cu discuitorul sau cultivatorul, mobilizînd solul pînă la adîncimea de semănat. Dintr-un ciclu experimental executat timp de 5 ani la Stațiunea experimentală agricolă Valu Traian, în care s-a urmărit efectul araturilor adînci de vară asupra producției la grîu, au rezultat sporuri de 117 - 561 kg de boabe la hectar, în favoarea arăturilor actinei, față de arătura de 18-20 cm adîncime. Sporurile obținute la arătura adîncă de vară, în comparație cu arătura de toamnă, se explică prin provizia de apă mai mare ce se acumulează, precum și prin fertilitatea mai bună a solului, care este determinată de intensificarea proceselor microbiologice din sol. Numeroase unități agricole de stat și cooperatiste din regiune, executînd arăturile adînci de vară în epoca optimă și administrînd sub brazdă importante cantități de îngrășăminte organice și minerale, au obținut producții sporite de grîu. Astfel, G.A.C. Tătaru din raionul Negru Vodă, executînd arăturile de vară timpuriu la adîncimea de 28-30 cm și încorporând 200 kg de superfosfat sub brazdă, a obținut de pe suprafața de 19 ha o producție medie cu 591 kg/ha mai mult decît producția medie planificată pe gospodărie. La G.A.C. Comana, prin aplicarea în complex a tuturor lucrărilor agricole, dar mai cu seamă prin executarea arăturilor adînci de vară imediat după eliberarea terenului, a fost obținută o producție de grîu, de asemenea, cu mult mai mare față de plan. Este de datoria tuturor unităților agricole socialiste din regiunea Dobrogea să grăbească ritmul arăturilor adînci de vară pe ogoarele regiunii, pentru ca, prin producțiile și mai mari ce le vom obține in anul viitor, să putem răspunde cu cinste sarcinilor trasate agriculturii de cel de-al în-lea Congres al partidului nostru. Ing. MITRU LUCIAN, cercetător, Stațiunea experimentală agricolă Valu Traian