Dobrogea Nouă, iulie 1964 (Anul 17, nr. 4944-4970)

1964-07-22 / nr. 4962

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVII nr. 4962 Miercuri 22 iulie 1964 4 pagini 20 de bani IA CINSTEA CELEI DE-A XX-A ANIVERSARI A ELIBERĂRII PATRIEI In plină Întrecere E noapte. Undeva, departe de stațiunea Mamaia, scăldată de mii de lumini fascinante, activitatea productivă a Uzinei de superfosfat și acid sulfuric Năvodari se desfășoară normal. Oamenii din schimbul de noapte al noii linii de granulare care produce superfosfat granulat sunt la datorie. Peste tot, domină curățenia generală, care dă un aspect sărbătoresc locului de muncă. Mașinile și agregatele mari, bine întreținute, aflate sub supravegherea permanentă a celor de aici, merg și funcționează în ritm obișnuit. Munca schimbului de noapte este însuflețită, plină de elan, nu diferă cu nimic de cea a unui schimb de zi; îndemnați de propriile angajamente luate în cinstea zilei de 23 August, ei își intensifică eforturile pentru a obține noi succese în muncă. Rezultatele obținute în întrecerea socialistă larg desfășurată sunt grăitoare. Pe primele două decade ale lunii iulie, cele două linii din cadrul sectorului de granulare au produs peste plan 268 tone de superfosfat granulat, substanță activă, iar numai pînă în prezent a fost realizat peste 10 la sută din angajamentul anual privind obținerea de superfosfat granulat peste plan. Sînt realizări cu care întregul colectiv de muncă al sectorului de granulare se poate mîndri. In aceste zile, cînd ne mai desparte puțin timp de măreața sărbătoare — 23 August — întrecerea socialistă se desfășoară cu și mai mare avînt. Iată, de pildă, schimbul II de la linia nouă de granulare unde lucrează Zulufescu Vasile, șef de echipă, Fianu Nicolae și Marica Nelu, operatori chimiști, Petre Ștefan, operator neutralizare, Dumbravă Dumitru, operator talere și alții, a produs intr-un singur schimb trei tone superfosfat granulat substanță activă peste plan. Nici schimbul III de noapte condus de maistrul Bizo Mihai nu s-a lăsat mai prejos reușind să dea peste plan aproape 5 tone de superfosfat granulat în 8 ore. Fiind în plină întrecere, ei sunt hotărîți să muncească cu elan sporit pentru a întâmpina cea de a XX-a aniversare a eliberării patriei noastre cu succese deosebite în muncă. G. KAZA 1.I Fabrica de ambalaje metalice Constanța. In imagine — masivul secției atelier mecanic Maier Toma, împreună cu strungarul Radu Dumitru, într-o discuție despre calitatea unei piese. La înălțimea sarcinilor Fabrica de celuloză din Palas. Pe întregul flux tehnologic de fabricație, începînd de la depozitul de paie și pînă la secția prespat unde apare covorul nesfîrșit de celuloză cu o culoare de un alb imaculat, muncitorii de aici desfășoară o însuflețită întrecere. Fiecare schimb de lucru, este hotărît să adauge succeselor de pînă acum altele și mai însemnate. Dorința muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor este aceea de a nu-și precupeți eforturile, pentru a îmtîmpina ziua de 23 August cu realizări cît mai frumoase în producție. Și graficul de urmărire a întrecerii socialiste confirmă pe deplin hotărîrea lor unanimă. Bunăoară, pe perioada, ce a trecut de la începutul anului și pînă la 20 iulie, s-au produs peste plan 268 tone de celuloză. Numai în cele două decade din această lună s-au realizat în plus față de prevederile planului 81 tone de celuloză, situîndu-se în fruntea întrecerii schimbul condus de comunistul Hanganu Constantin cu o depășire a planului fizic de 21 la sută. In întrecerea socialistă viu disputată pentru depășirea angajamentelor luate, s-au evidențiat în mod deosebit conductorii Matache Tache, Chițu Beniamin, Petra Hristu, Trandafir Petre, Bochiș Nicolae, Dumbravă Ion și alții. La succesele obținute pe linia îndeplinirii sarcinilor de pian de către acest harnic colectiv, mai trebuie adăugată realizarea în primul semestru a peste 915.000 lei economii suplimentare la prețul de cost. P. STOIAN 33.000 tone mărfuri peste plan Apropierea celei mai mari sărbători a poporului nostru — cea de a XX-a aniversare a eliberării patriei — a intensificat eforturile tuturor colectivelor de muncitori din D.A.N.C. pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, pentru îndeplinirea în cele mai bune condiții a serviciilor portuare. In primele două decade ale lunii iulie, mecanizatorii, organizînd mai bine procesul de producție, folosind metode mai eficiente de lucru, au reușit să depășească planul pe această perioadă cu 33.000 tone mărfuri. In fruntea întrecerii socialiste, s-a situat compartimentul autostivuitoare care a înregistrat o depășire de 15.000 tone, urmat de macarale chei cu o depășire de 10.000 tone și macarale mobile cu 8.000 tone. Manipulînd rapid și în bune condiții mărfurile, mecanizatorii au contribuit la micșorarea timpului de staționare a navelor sub operațiuni de încărcaredescărcare. In primele două decade, pe întreaga secție mecanizate productivitatea muncii a crescut cu 0,9 tone pe oră. Hărnicie Desfășurînd cu însuflețire întrecerea socialistă, colectivul de muncitori, maiștri și tehnicieni din cadrul secției mori-ciment de la Fabrica de ciment din Medgidia a reușit ca în primele 15 zile ale lunii iulie să dea peste sarcina de plan 1.300 tone ciment de calitate superioară. Bune rezultate au obținut și muncitorii din secția cuptoare care au dat în aceeași perioadă importante cantități de clincher de bună calitate peste plan reușind să depășească angajamentul de a da pînă la 23 August 15.000 tone clincher peste plan. S-au evidențiat pentru munca depusă schimburile conduse de comuniștii Dumitru Roșcan și Ion Stroe. ILIE ION, coresp. Muncitorii — macaragii, mecanici, tractoriști, închină succesele obținute în producție marii sărbători a aniversării, sporindu-și eforturile pentru depășirea angajamentelor luate. M. S. Schimb de experiență între cabinetele tehnice din orașul Constanța Recent, Consiliul local al sindicatelor Constanța a organizat la U.S.A.S. Năvodari un rodnic schimb de experiență cu responsabilii cabinetelor tehnice, responsabilii comisiilor de ingineri și tehnicieni, activiști sindicali și inovatori evidențiați din întreprinderile orașului Constanța în scopul generalizării unor metode bune de muncă, în vederea dezvoltării mișcării de inovații. In cadrul acestui schimb de experiență s-a prezentat activitatea cabinetului tehnic de la U.S.A.S. Năvodari, care în semestrul I 1964 a aplicat 43 de inovații și a înregistrat economii antecalculate de peste 1.200.000 lei. Responsabilii cabinetelor tehnice din întreprinderile orașului Constanța au arătat metodele folosite pentru îmbunătățirea activității în rîndul inovatorilor. Ing. Buzea Constantin, responsabilul cabinetului tehnic de la S.N.M.C., a vorbit despre metodele folosite în vederea intensificării propagandei tehnice de masă în sprijinul creșterii numărului de inovații, ing. Ciocan Luminița, șefa cabinetului tehnic de la D.R.N.C., a arătat metodele folosite în rezolvarea și generalizarea propunerilor de inovații, tehnicianul Purcărea Gheorghe a ilustrat preocuparea cabinetului tehnic de la T.C.E.H. pentru elaborarea planului tematic de inovații precum și efectul cursurilor de ridicare a calificării muncitorilor în această întreprindere. Au fost apreciate în cadrul schimbului de experiență unele inițiative ale cabinetelor tehnice, ca: concursurile cu premii pentru rezolvarea unor teme din planul tematic, acțiune organizată de cabinetele tehnice de la U.S.A.S. Năvodari și S.N.M.C.; organizarea de brigăzi sau colective de ingineri, tehnicieni, maiștri pe secții sau sectoare, care sprijină direct pe muncitori în elaborarea propunerilor de inovații și pentru întocmirea documentației tehnice respective, metodă practicată la S.N.M.C., D.R.N.C., U.S.A.S., recompensarea inovatorilor pentru inovațiile la care nu se pot face postcalcule de economii și altele. Inovatorii de la întreprinderea „Energia“ au făcut propunerea să se organizeze schimburi de experiență între inovatorii din întreprinderile cu profil de producție apropiat în scopul rezolvării și generalizării unor inovații. Responsabilii cabinetelor tehnice s-au angajat ca pînă la 23 August, cea de-a XX-a aniversare a eliberării patriei noastre, să intensifice activitatea de inovații și să rezolve toate propunerile de inovații înregistrate. ROSIN VASILE I.P M C. CINTECUL PESCARILOR Cînd soarele se apropie să sărute luciul apei, se întorc pescarii. Lopețile lovesc ritmic ca și cînd ar vrea să marcheze secundele. De undeva de departe se aude un cîntec. Este cîntecul pescarilor care se amplifică, cuprinde lacul. Razele soarelui se oglindesc în solzii peștilor din bărci. La sfîrșit o zi de muncă. Una dintre cele multe. Rodul ei se află aici în barcă. Vasile Osip privește îndelung „prada“. In aceste clipe se gîndește poate la Iuda Clim, cu care este în întrecere de multă vreme. Toată Jurilovca știe. Amîndoi au plan 20 de tone. La sfîrșitul primei părți a lunii iulie se face bilanțul, așa se obișnuiește la pescari, după 15 zile se dau rezultatele. Este nerăbdător se ajungă. Cînd umbrele înserării au început să cuprindă cherhanaua, a ajuns și el la destinație. Osip așteaptă rezultatul. Planul e depășit, nici vorbă, dar vrea să știe ce a făcut Iuda. — Te-fi depășit cu 86 de procente — acesta a fost verdictul dat de cel de la cherhana. — Dar cît a prins el ? — 57 de tone, iar tu numai 40 tone. El are 286 la sută, iar tu 200 la sută. Osip nu este supărat. — Să știi că ăsta este evidențiat pe toate sectoarele. — In nici un caz. Poate nu știi de Alempe Marțian de la sectorul Chituc care a înregistrat 422 de procente. In fața unei asemenea cifre nu se mai putea spune nimic. Lui Osip îi mai rămînea o singură „salvare“. Măcar sectorul Perișor să fie întîi. — Dar pe sector cum stăm?. — Planul realizat cu 158 la sută. — Aici cred că i-am bătut pe toți. Omul care ținea evidența a rîs cu poftă. Acest jrîs i-a dat de bănuit lui Osip. Ce poate să însemne ? Oare să fii fost întrecuți ? Răspunsul nu s-a lăsat prea mult așteptat — 259 la sută sectorul Chituc, iar sectorul Portița 303 la sută. Cu pescarii din Jurilovca nu este de glumit. Ar fi vrut să știe dacă este vreo echipă sub plan. S-a uitat pe grafic. La Portița nici una. La Chituc nici una... Acest fapt îl bucura nespus, era de fapt un semnal că luna iulie începuse sub auspicii bune. Osip a plecat spre casă. Pe drum fredona o melodie. O melodie pe care pescarii o cîntă în ritmul bătăilor lopeților. Și de departe, ca un ecou, se auzea aceeași melodie. Era poate cîntecul lui Iuda, al lui Haka sau poate al lui Arhip. Nu se putea distinge. Avea însă o singură certitudine, era cîntecul pescarilor închinat lui 23 August, cîntec concretizat in această muncă încordată, îr zonele de argint al apelor, cum i se spune peștelui. Pe drum s-a întîlnit cu Dîba. •— Noroc Osip ! — Noroc Dîba ! — Sa spune, la ce gîndești — La faptul că noi, cei cu 200 de procente, nu mai avem „trecere“. — Așa e măi. Dar nu e timpul trecut să facem și noi mai mult. Și au pornit amîndoi pe drumul care duce de la cherhana spre centrul satului. De departe cîntecul pescarilor îi însoțea ca un ecou, ca un bun prieten. C. GHINEA La descărcatul peștelui. Vedere din portul Tulcea. Foto : G. PAPAGHEORGhili Dimutii. In urma examenului de stat, cei 150 de absolvenți ai Institutului pedagogic Constanța care formează prima promoție de profesori calificați, educați în sălile de curs, biblioteca și laboratoarele institutului au trecut zilele acestea prin fața comisiei de repartizare pentru a-și alege locul de muncă — școala în care vor funcționa. Comisia a ținut seama atît de dorințele absolvenților cît și de cerințele procesului de învățământ din regiunea noastră, asigurînd în felul acesta stabilitatea cadrelor didactice în școlile respective. Tinerii profesori vor intra în acest nou an școlar, în școlile generale de 8 ani, contribuind la educarea generațiilor de elevi cărora le va insufla aceeași pasiune în învățătură care le-a călăuzit pașii spre absolvire de-a lungul a 3 ani de studiu. Numeroși absolvenți au cerut repartizarea în satele sau raioanele natale, în mijlocul oamenilor harnici din rîndul cărora s-au ridicat. Cu emoția întoarcerii și a primului contact cu elevii, Grigorescu Marin, absolventă a facultății de științe naturale și cunoștințe agricole, mărturisea : „ Tot timpul studenției mi-am dorit să mă reîntorc ca profesoară calificată în Dăieni (Hîrșova), satul meu natal. Mă leagă de el atîtea amintiri... Am să predau în aceeași școală în care am învățat. Printre colegii de catedră, voi avea o parte din foștii mei profesori. N-am să le dezmint încrederea. Poate peste cîțiva ani vor preda alături de mine, elevi deveniți profesori, la formarea cărora mi-am adus și eu contribuția. Știu că mă așteaptă o muncă plină de răspundere și poate tocmai de aceea e frumoasă. Alți absolvenți ca, de exemplu, Mitu Elena și Petrescu Elena Doina, îndrăgind oamenii și locurile din împrejurimile Măcinului, au cerut să meargă în raionul respectiv, iar Constantinescu Octavian, absolvent al facultății de matematică, și-a ales locul de muncă la școala de 8 ani din comuna Mircea Vodă (Medgidia). In urma primului contact cu școala de 8 ani din comuna Comana, raionul Negru Vodă, unde și-a ales repartizarea, Dragomir Mircea (naturale și cunoștințe agricole) povestea la întoarcere colegilor : — Cum am intrat în comună m-au impresionat camioanele cu cereale proaspăt recoltate care se îndreptau spre magaziile gospodăriei, apoi zîmbetele fericite ale colectiviștilor. Cadrele didactice m-au întâmpinat prietenește. Am văzut în curtea școlii elevii îmbrăcați frumos, intonînd un cîntec pionieresc. In curînd voi fi și eu în mijlocul lor. Am atîtea să le povestesc ! Și intr-adevăr, fiecare absolvent, bine pregătit, trecînd de emoția primului „tovarășe profesor“ cu care elevii i se vor adresa, are în față un drum lung de străbătut, care cere dăruire în profesia aleasă, pasiune și răbdare, optimism și elan tineresc în activitatea școlară și extrașcolară. Cu aceste caracteristici, primii absolvenți ai tînărului institut dobrogean se prezintă la locurile de muncă. ȘT. MIHALCF.A In fotografiile de mai jos, vă prezentăm trei tineri absolvenți ai Institutului pedagogic: MITU ELENA MADULARU ION GRIGORESCU MARIA Unele probleme de reproducție a animalelor in raionul Macin In sectorul zootehnic din raionul Măcin pe primul semestru s-au obținut rezultate deosebite în comparație cu aceeași perioadă a sânului trecut. Planul de livrări către stat este realizat la carne cu 114 la sută, la lapte de vacă cu 128 la sută, la lapte de oaie cu 155 la sută etc. Acestea sunt rezultatele muncii harnicilor îngrijitori de animale, care, îndrumați în permanență de organizațiile de partid și de consiliile de conducere, se străduiesc să-și ducă la îndeplinire angajamentele luate privind realizarea indicilor de plan pe anul 1964. In acest scop pot fi evidențiate G.A.C.-urile din Cerna, Pecineaga, Traianu, Ostrov, Turcoaia, Greci, Horia etc. Pentru ca în sectorul zootehnic să se obțină rezultate tot mai bune, Consiliul agricol regional a organizat în prima decadă a lunii iulie acțiunea de apreciere a valorii reproducătorilor și a activității acestora în scopul realizării planului de montă și fătări și a evitării împerecherilor consangvine.1" Acțiunea s-a bucurat de un deosebit sprijin din partea specialiștilor de la Consiliul agricol Măcin. La vaci monta a fost asigurată cu tauri achiziționați în ultimii 2—3 ani, și în continuare s-a stabilit durata de folosire a fiecărui taur în parte. Prin deschiderea Filialei de însămînțări artificiale de la Horia problema reproducției dirijate la taurine va fi complet rezolvată în gospodăriile în care se vor face însămînțări artificiale. Creșterea porcilor se bucură de o deosebită atenție în raionul Măcin. G.A.C.-uri ca cele din Cerna, Greci, Horia etc. au luat toate măsurile de îmbunătățire a materialului de prăsilă. Ameliorarea în continuare este bine să se facă cu vieri din rasa Marele Alb deoarece această rasă este consolidată, rezistentă față de boli și intemperii și valorifică destul de bine hrana. Scrofițele care se rețin pentru prăz silă să fie provenite din scroafe prolifice, să fie bine conformate și cu o constituție robustă. O atenție deosebită trebuie să se dea schimbului de vieri între gospodării, evidența schimbului de vieri trebuie ținută îndeaproape, pentru a se putea face mișcarea în continuare între gospodării. In ameliorarea oilor trebuie să se țină seama de condițiile de relief ale raionului Măcin, legat de pășunile de baltă și dealuri abrupte. In această privință Stațiunea experimentală Dobrogea împreună cu Centrul de selecție și C.I.A. Constanța, sunt în măsură să stabilească metoda de lucru privind ameliorarea oilor din acest raion, cît și pentru unele G.A.C.-uri de raioanele cu condiții asemănătoare, ca Hîrșova și Tulcea. Oile țigăi trebuie îmbunătățite și în această parte a regiunii, însă, avînd în vedere specificul acestui raion, este bine să se precizeze cu ce lasă să se facă ameliorarea, cu merinosul sau cu spanca și pînă la ce generație ,să se meargă. Estee dorit ca produșii rezultați din însămînțările artificiale sau montă naturală cu berbeci ameliorați să fie crescuți în turme aparte. Acest lucru va da posibilitatea să se intervină cu o alimentație și îngrijire corespunzătoare și totodată să se observe diferența de ameliorare de la o generație la alta. Creșterea oilor în cîrduri pe generații va da posibilitatea unei mai juste repartizări a producătorilor la montă în funcție de gradul de ameliorare. Pentru a stăpîni mai bine problemele de reproducție, la consiliile agricole raionale este bine să existe inventarul tuturor reproducătorilor din cadrul raionului. Acest inventar trebuie să cuprindă nominal fiecare reproducător cu numărul matricol, data nașterii* data de cînd activează în gospodăria respectivă etc. Cunoașterea precisă a acestei situații nu da posibilitatea schimbării la timp a reproducătorilor între gospodării, evitîndu-se pe această cale împerecherile înrudite. Ing. Drama Traian, Centrul de selecție Constanța BULETIN DE AVERTIZARE Molia strugurilor (Polychresis Bot rana) atacă ciorchinii în prima generație și boabele strugurilor în generația a doua și a treia. Ea se combate prin stropiri cu unul din produsele: Detox — 25 la sută (emulsionabil) în doză de 0,6 la sută; Ekatox — 50 la sută In doză de 0,08 la sută. Combaterea trebuie să înceapă la 24 iulie și să se termine în 5-6 zile. In timpul lucrului nu trebuie să se mănînce, nici să se fumeze și nici să se bea, iar după încetarea lucrului, lucrătorii să se spele bine cu ap și săpun. Pentru evitarea cazurilor de otrăviri nu trebuie s se mănînce struguri de pe parcelele tratate decit după cel pițin trei săptămîni de la tratament. In podgoria Murfatla unde atacul de molii este ma puternic se va aplica un al dolea tratament numai la soiuri de masă după 12 zile de la primul tratament. STAȚIA DE PROGNOZA ȘI AVERTIZARE MURFATI.A1