Dobrogea Nouă, iulie 1965 (Anul 18, nr. 5255-5281)

1965-07-22 / nr. 5273

Fag. a 2-a Raportul cu privire la proiectul Statutului Partidului Comunist Român prezentat de tovarășul Gheorghe Apostol Drag tovarăși, Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român constituie un eveniment istoric în viața partidului și a țării. Documentele care sunt supuse dezbaterii Congresului au insuflat comuniștilor, întregului popor, noi energii, avînt și entuziasm în lupta pentru înfăptuirea înainte de termen a planului de șase ani. Raportul Comitetului Central al partidului, prezentat de la această tribună de tovarășul Nicolae Ceaușescu, cuprinde o profundă analiză științifică a dezvoltării întregii vieți economice, politice, social-culturale a țării, a bogatei și multilateralei activități a partidului și statului nostru în toate domeniile construcției socialiste în această perioadă și trasează liniile directoare ale muncii partidului, întregului popor pentru traducerea în viață a minunatului program de Înflorire socialistă a patriei noastre. (Aplauze puternice). In perioada de la congresul precedent pînă în prezent s-au produs transformări fundamentale în viața societății noastre , socialismul a învins definitiv la orașe și sate. Stăpînit pe soarta lor, oamenii muncii conduși de partid au dezvoltat intr-un ritm impetuos forțele de producție, făurind baza tehnică-materială a socialismului. In munca eroică, plină de abnegație, pentru construirea noii orînduiri, clasa muncitoare și-a afirmat pe deplin rolul său de clasă conducătoare în stat, s-a consolidat alianța clasei muncitoare cu țărănimea, baza de neclintit a României socialiste, s-a cimentat unitatea poporului în jurul Partidului Comunist. Rezultatele ultimilor cinci ani au confirmat încă o dată faptul că politica de industrializare socialistă a țării constituie temelia de nezdruncinat a progresului tuturor celorlalte ramuri ale economiei, a ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc, a întăririi independenței și suveranității naționale a statului nostru socialist. (Aplauze puternice). Tabloul luminos al României de azi și-a găsit reflectarea în proiectul de Constituție, în noua denumire a statului nostru Republica Socialistă România. (Vii aplauze). Așa cum se subliniază în raportul Comitetului Central, partidul nostru va pune și de acum înainte în centrul politicii sale industrializarea socialistă a țării, acordîndu-se prioritate industriei grele și îndeosebi industriei constructoare de mașini ; se va continua valorificarea superioară a resurselor naturale, folosirea celei mai înaintate tehnici în obiectivele ce se construiesc, modernizarea proceselor tehnologice spre a fi mereu la nivelul realizărilor tehnico-științifice pe plan mondial. La sfîrșitul cincinalului viitor, țara noastră va fi parcurs încă o etapă însemnată pe calea transformării sale într-o țară industrială înaintată, cu o agricultură în plină dezvoltare, cu o cultură înfloritoare. Analizând situația de ansamblu pe arena mondială, raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu înfățișează în mod clar, fundamentat din punct de vedere teoretic, poziția partidului nostru față de problemele din mișcarea comunistă internațională, reafirmînd grija sa nestrămutată pentru unitatea mișcării comuniste — suprema îndatorire internationalistă a fiecărui partid comunist —, pentru promovarea neabătută în relațiile dintre partide a normelor marxist-leniniste. Eforturile perseverente ale tuturor partidelor pentru apropiere și înțelegere reciprocă, pentru înfăptuirea unității în problemele fundamentale ale luptei împotriva imperialismului, pentru pace, pentru victoria cauzei socialismului, reprezintă o cerință primordială a afirmării forței și tăriei mișcării comuniste mondiale. (Aplauze puternice). In primul capitol al proiectului de statut se arată că Partidul Comunist Român întreține, în spiritul internaționalismului proletar, legături de colaborare cu partidele comuniste și muncitorești frățești, bazate pe principiile și normele de relații marxist-leniniste ale egalității în drepturi, respectului reciproc, neamestecului în treburile interne ale altor partide. Partidul și guvernul nostru pun în centrul politicii lor externe dezvoltarea relațiilor de alianță și colaborare frățească cu țările socialiste, militează pentru coeziunea sistemului mondial socialist, sprijină mișcarea de eliberare națională, întregul front de luptă împotriva imperialismului. Creșterea necontenită a puterii economice a României și a bunăstării poporului, pe care ne propunem să le realizăm în viitor, vor constitui un aport efectiv al țării noastre la întărirea sistemului mondial socialist, a prestigiului și influenței ideilor socialismului în lume. România socialistă se pronunță pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru lărgirea relațiilor cu toate statele, indiferent de orânduirea lor socială. Politica externă a statului nostru este așezată pe temelia solidă a principiilor respectării independenței și suveranității naționale, ale egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, colaborării reciproc avantajoase. (Aplauze). Suntem convinși că respectarea neabătută a acestor principii încordării internaționale, favorizează slăbirea mărirea încrederii între popoare, creează condițiile unui larg schimb de valori materiale și culturale între toate țările. Tovarăși. Mai puternic ca oricând, numărînd astăzi peste 1.450.000 de membri și candidați, strins unit în jurul Comitetului său Central, indisolubil legat de mase, iubit și urmat cu încredere de acestea, partidul nostru își îndeplinește cu cinste misiunea istorică de forță politică conducătoare a societății. El împletește elanul revoluționar de luptă al clasei muncitoare cu tradițiile progresiste ale poporului român, fidelitatea nestrămutată față de marxism-leninism cu spiritul profund creator, bazat pe cunoașterea temeinică a realităților concrete din țara noastră, a cerințelor dezvoltării sociale în fiecare etapă istorică. Partidul se înfățișează la acest congres ca o forță monolită și viguroasă, capabilă și hotărîtă să traducă în fapt importantele obiective ale anilor viitori, să călăuzească poporul român spre noi trepte ale progresului și civilizației. (Aplauze puternice, îndelungate), lui pentru ridicarea nivelului său politic și ideologic, însușirea învățăturii niste, a hotăririlor și directivelor marxist-lenipartidului, lărgirea orizontului cultural. Un membru de partid nu trebuie să se mulțumească o dată pentru totdeauna cu cunoștințele politico-ideologice pe care le-a dobîndit; mai devreme sau mai tîrziu, aceasta se reflectă negativ și în activitatea lui practică. Este dovedit faptul că poți să explici și să aplici în mod just politica partidului numai atunci cînd te străduiești să fii în permanență la curent cu problemele cele mai actuale ale construcției socialiste. Tovarăși. O atenție deosebită acordă proiectul de statut întăririi rîndurilor partidului, subliniind înalta exigență de care se cere să fie călăuzite organizațiile de bază la primirea noilor membri de partid. „In Partidul Comunist Român — arată proiectul — sunt primiți cei mai înaintați și mai activi oameni ai muncii, care prin calitățile moral-politice și prin întreaga lor activitate se dovedesc demni de înaltul titlu de comunist“. Ca o mărturie a tăriei partidului nostru, a creșterii maturității politice și organizatorice, spiritului de răspundere și capacității de discernămînt a organizațiilor de bază este apreciată de către membrii de partid desființarea stagiului de candidat. Renunțarea la stagiul de candidatură este determinată de un șir de noi condiții specifice, activității actuale a organelor și organizațiilor noastre de partid. In prezent, clasa muncitoare și-a consolidat poziția de clasă conducătoare a societății, țărănimea a pornit hotărît pe făgașul de viață al socialismului, intelectualitatea s-a integrat, organic în efortul întregului popor pentru construirea noii orînduiri. Astăzi, în fiecare întreprindere, instituție, unitate socialistă din agricultură există organizații de partid, care desfășoară o intensă muncă politico-educativă în rîndurile maselor ; în jurul organizațiilor de bază funcționează un larg activ fără de partid, care constituie un sprijin de nădejde în activitatea lor pentru înfăptuirea sarcinilor multiple ce le revin. De asemenea, merită să relevăm și faptul că majoritatea covîrșitoare a celor primiți în partid provin din rîndurile U.T.C.-ului și ale activului fără de partid. In lumina celor arătate mai sus, organizațiile de bază au condiții să cunoască și să aprecieze, în practica muncii de zi cu zi, calitățile moral-politice, nivelul de pregătire profesională al celor ce solicită primirea în partid ; astfel, existența în continuare a stagiului de candidat nu se mai dovedește necesară. In proiectul de statut se prevede că toți oamenii muncii care solicită intrarea în rîndurile membrilor de partid, indiferent de categoria socială din care fac parte, prezintă același număr de recomandări. Fiecare comunist este dator să-și spună deschis părerea asupra calităților și lipsurilor celui ce solicită primirea în partid. O mare răspundere revine celui care dă recomandarea, ceea ce implică o cunoaștere temeinică a activității și a vieții celui recomandat, o apreciere judicioasă a însușirilor care îl îndreptățesc să merite titlul de membru de partid. Organizațiile de bază, comitetele raionale și orășenești de partid trebuie să dea dovadă de un înalt simț de răspundere, examinînd cu grijă și atenție, în mod individual, fiecare cerere de primire în partid, călăuzite fiind de grija neabătută pentru puritatea și tăria rîndurilor partidului. (Aplauze). Cu satisfacție au primit comuniștii noua prevedere din Statut, potrivit căreia membrii de partid pensionați pe motive de vîrstă sau sănătate au dreptul să rămînă în organizația de bază din care au făcut parte la data pensionării. Această prevedere arată aprecierea de care se bucură membrii de partid cu un stagiu îndelungat de activitate profesională și politică, iar aplicarea ei va ajuta la valorificarea în continuare a experienței de viață și de muncă a comuniștilor vîrstnici, la rezolvarea justă, cu maturitate și pricepere, a sarcinilor multiple care stau în fața organizațiilor de bază. Așa cum s-a arătat în raportul C.C. prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, miilor de revoluționari comuniști, care în anii ilegalității, fără să fi fost atunci membri de partid, au luptat în organizațiile de masă conduse de P.C.R. și au avut o comportare demnă în fața dușmanului de clasă, li se va recunoaște vechimea în partid din momentul intrării lor în mișcarea revoluționară. (Vii și puternice aplauze). Sub crunta teroare a regimului burghezo-moșieresc, acești tovarăși și-au pus de multe ori în primejdie libertatea și viața pentru a asigura organizațiilor de partid, tipografiilor presei ilegale adăposturi sigure, ferite de ochii siguranței. Prin mulți dintre aceștia care activau în organizații legale sau semilegale, Partidul Comunist răspîndea ideile și lozincile sale de luptă, întărea influența politicii sale în rîndurile muncitorilor, țăranilor, intelectualilor. Prin asemenea mii și mii de fire, partidul a menținut și dezvoltat legături strînse, indisolubile, cu masele muncitoare, a reușit să le mobilizeze în marile bătălii de clasă, îndreptate împotriva fascismului și războiului, pentru eliberarea patriei și asigurarea unui viitor luminos poporului român. (Vii aplauze). Trebuie subliniat, de asemenea, că pe baza altei propuneri a Comitetului Central al Partidului, membrilor de partid proveniți din fostele partide social-democrat și socialist, li se va recunoaște vechimea de la data înscrierii lor în aceste partide. Astfel, prin adoptarea celor două propuneri menționate, se va da o binemeritată prețuire celor aproape 13 mii de militanți revoluționari care au participat la lupta pentru doborârea regimului burghezomoșieresc, instaurarea orînduirii democratpopulare și făurirea noii societăți socialiste. (Aplauze îndelungate). Tovarăși. Un accent deosebit pune proiectul de statut — în pasajele privind măsurile disciplinare — pe caracterul educativ al sancțiunii de partid, în munca tumultoasă pentru înfăptuirea politicii partidului, apar în activitatea unor membri de partid și unele deficiențe și greșeli; ele pot fi evitate, dacă oganizațiile de partid desfășoară o intensă activitate educativă de prevenire a lipsurilor și abaterilor, de întărire a disciplinei și moralei de partid, de stimulare a unei critici și autocritici principiale. în proiectul de statut nu s-au mai introdus unele măsuri disciplinare care și-au pierdut valabilitatea. Bunăoară, după cum știți, în vechiul statut se stabilea că pentru neplata cotizației timp de trei luni, organizațiile de bază puteau să adopte o hotărîre prin care cel în cauză înceta să mai fie membru de partid. Această prevedere nu mai are nici un sens, deoarece în partidul nostru, de ani de zile, 99,5 la sută, în medie, din membrii de partid își achită cu regularitate, lună de lună, cotizația de partid. (Aplauze). Renunțarea la această sancțiune prevăzută de vechiul statut, precum și la prevederea privind retragerea calității de membru de partid pentru inactivitate, a fost determinată de dispariția cauzelor care le făceau necesare și constituie încă o dovadă elocventă a creșterii maturității și nivelului de conștiință al comuniștilor, a înaltului spirit de disciplină și simț de răspundere, caracteristice organizațiilor și membrilor partidului nostru. Scoțând în evidență că excluderea este suprema sancțiune de partid, care se aplică numai în cazul unor abateri grave, proiectul atrage atenția organizațiilor de partid asupra necesității de a cerceta cu grijă tovărășească și simț de răspundere temeinicia învinuirilor aduse membrului de partid. Fiecare caz în parte trebuie analizat cu profunzime, în lumina faptelor și a împrejurărilor care le-au generat și ținînd seama de ceea ce caracterizează întreaga activitate a membrului de partid respectiv, în situațiile cînd se impune luarea unei hotârîri privind calitatea de membru de partid, ușurința este la fel de dăunătoare, atît în ce privește excluderea fără motive temeinice, cit și tolerarea neprincipială a încălcărilor și abaterilor de la prevederile statutului, de la politica partidului. Organizației de partid nu-i poate fi indiferent ce se întîmplă cu membrul de partid care a fost sancționat, ea nu-1 poate lăsa să se îndrepte de la sine, însuși caracterul educativ al sancțiunii, relevat de proiectul statutului, impune organizațiilor de partid obligația de a urmări cu atenție activitatea celui sancționat, de a-i da sarcini concrete și a-l ajuta să le ducă la îndeplinire. Față de acei dintre excluși care dovedesc că muncesc cinstit pentru traducerea în viață a hotăririlor și directivelor partidului, este necesară, de asemenea, o atitudine tovărășească, dîndu-li-se posibilitatea să se reabiliteze prin întreaga lor muncă și comportare. Trebuie spus că o perioadă îndelungată, unele organe conducătoare de partid nu au acordat atenția cuvenită acestei cerințe, n-au urmărit cu destulă grijă munca și comportarea celor sancționați, întîrziind fără justificare, în anumite cazuri, în luarea hotăririlor de ridicare a sancțiunilor. Organele și organizațiile de partid au obligația să manifeste inițiativă în ridicarea sancțiunilor de partid, la acei tovarăși care au dovedit prin întreaga lor activitate că regretă sincer abaterile săvîrșite, că muncesc cu hotărîre pentru înfăptuirea politicii partidului. I. Organizatorul și conducătorul poporului în lupta pentru construirea socialismului Tovarăș. Cu deosebit interes și cu deplină aprobare au primit comuniștii, oamenii muncii, proiectul de statut al Partidului Comunist Român. Prevederile din proiectul de statut exprimă realități fundamentale ale României socialiste, stadiul actual al activității partidului nostru. Noul statut — legea de bază a Partidului Comunist Român îngăduie partidului, organizațiilor sale să ridice la un nivel superior capacitatea lor organizatorică și politică de mobilizare a oamenilor muncii în lupta pentru înfăptuirea mărețului ideal — construirea socialismului și comunismului. (Vii aplauze). In proiectul de statut se arată că Partidul Comunist Român este cea mai înaltă formă de organizare a clasei muncitoare, detașamentul ei de avangardă, care unește în rîndurile sale pe cei mai înaintați și mai conștienți muncitori, țărani, intelectuali, funcționari, și slujește cu devotament interesele și năzuințele vitale ale poporului. Se consemnează un fapt istoric de importanță esențială și anume că în construirea orânduirii socialiste un rol determinant l-a avut și îl are lupta călăuzită de partid a plasei muncitoare, clasă conducătoare a societății, în strînsă alianță cu țărănimea și in unire cu intelectualitatea și cu celelalte categorii de oameni ai muncii, fără deosebire de naționalitate. O profundă semnificație are adoptarea de către congres a denumirii partidului nostru de „Partidul Comunist Român“. Prin această schimbare a denumirii se pune în concordanță titulatura cu rolul și conținutul activității partidului în etapa desăvîrșirii construcției socialismului, etapă de înaintare spre țelul final — construirea societății fără clase, societatea comunistă. (Aplauze puternice). Denumirea de „Partid Comunist“, scumpă celor ce muncesc, a fost dată de Marx și Engels partidului revoluționar al clasei muncitoare. Partidul Comunist Român, născut în locul marilor bătălii de clasă de la începutul celui de-al treilea deceniu al secolului nostru, are rădăcini adinei în istoria mișcării muncitorești revoluționare din România; el a continuat și ridicat pe o treaptă superioară tradițiile de luptă ale poporului român pentru eliberare socială și națională. Cele mai importante evenimente din istoria luptelor clasei muncitoare pentru cucerirea puterii politice, lichidarea exploatării omului de către om și construirea socialismului, sunt legate de numele Partidului Comunist Român. (Aplauze prelungite). In întreaga sa activitate Partidul Comunist Român a fost purtătorul ideii de unitate politică și organizatorică a clasei muncitoare, a mișcării muncitorești, militînd consecvent pentru înfăptuirea acesteia. Rezultat al unirii Partidului Comunist Român cu Partidul Social-Democrat, — unire înfăptuită pe temeiul învățăturii revoluționare despre partid — Partidul Muncitoresc Român a acționat întotdeauna ca un partid marxistleninist. Pentru oamenii muncii titlul de comunist a întruchipat și întruchipează devotamentul nemărginit față de patrie, fidelitatea față de cauza poporului, față de cauza socialismului și a internaționalismului proletar. (Aplauze). Hotărârea adoptată ca partidul nostru să poarte denumirea de Partidul Comunist Român, iar actualul congres să fie considerat al IX-lea Congres al P.C.R., constituie și un omagiu adus luptei eroice a comuniștilor pentru lichidarea asupririi și exploatării capitaliste, pentru victoria socialismului pe întinsul patriei noastre. Republica Socialistă România. (Vii aplauze). Tovarăși. Actuala etapă de dezvoltare a țării, vasta muncă politică și organizatorică pe care o va desfășura partidul nostru în anii care vin pentru înfăptuirea mărețului program de înflorire economică și culturală a patriei, pun în fața comuniștilor cerințe tot mai mari, reflectate în prevederile noului statut referitoare la îndatoririle membrilor de partid. Pe primul plan al acestor îndatoriri se află lupta neostenită pentru înfăptuirea politicii partidului, slujirea cu devotament a patriei socialiste. In acest scop, partidul cere membrilor săi să-și îndeplinească în mod exemplar sarcinile politice, profesionale și obștești. Una dintre cele mai de seamă îndatoriri ale comuniștilor este apărarea cu fermitate a unității și purității rîndurilor partidului. Tăria de nezdruncinat a partidului nostru, întemeiată pe unitatea și coeziunea indisolubilă a rîndurilor sale, pe puternicul spirit de disciplină care animă pe membrii săi a constituit condiția esențială a învingerii greutăților de tot felul, ivite în cale, dezășuind marile victorii cucerite pînă în prezent și mersul continuu ascendent al patriei noastre pe drumul bunăstării și fericirii poporului. (Aplauze puternice). Proiectul noului statut, precizând drepturile membrilor de partid, pune un accent deosebit pe contribuția fiecărui comunist la elaborarea hotăririlor și la stabilirea măsurilor pentru aplicarea lor. In felul acesta se consfințește o practică încetățenită în viața partidului nostru — aceea de a asigura participarea largă a tuturor comuniștilor la dezbaterea problemelor politicii partidului, exprimarea liberă a părerilor și punctelor de vedere în scopul îmbunatățirii muncii. Un drept important și totodată, o datorie a comuniștilor este de a folosi în întreaga lor activitate critica și autocritica, factor de seamă al dezvoltării societății noastre. Critica principială, pătrunsă de spirit constructiv față de neajunsuri, față de lipsurile și greșelile oricărui membru de partid, îngăduie o confruntare permanentă cu viața, cu părerile oamenilor, stimulează puternic mersul înainte și garantează îmbunătățirea muncii de partid. Trebuie să subliniem, în același timp, că autocritica sinceră, cinstită, analiza aprofundată a propriilor lipsuri și greșeli, reprezintă o mărturie convingătoare a conștiinței ridicate a comunistului, constituie o premisă importantă de prevenire și înlăturare a slăbiciunilor și deficiențelor, de dezvoltare a spiritului de răspundere, de descătușare a inițiativei și entuziasmului, de valorificare a întregii energii în slujba îndeplinirii sarcinilor încredințate. (Aplauze). Este o obligație de mare însemnătate a organelor și organizațiilor de partid să vegheze cu grijă neabătută la respectarea dreptului comuniștilor de a-și spune deschis părerea în adunările și presa de partid, să nu admită nici o încălcare sau știrbire a acestui drept. Nu e în firea comuniștilor să se împace cu o atmosferă călduță, de îngăduință reciprocă, de cocotoșire a lipsurilor, care duce la stagnare, la frînarea inițiativei. O atmosferă sănătoasă, în care punctul de vedere al fiecărui membru de partid este luat în seamă, în care orice părere sau propunere ce contribuie la îmbunătățirea muncii este prețuită, asigură mobilizarea tuturor forțelor organizației respective la înfăptuirea hotărîrilor și directivelor partidului. Autoritatea comunistului în fața celorlalți oameni ai muncii trebuie să se bizuie nu numai pe marele prestigiu al partidului, ci și pe activitatea personală de fiecare zi în uzină, pe ogor, în laborator, la birou, pe faptele mai mari sau mai mărunte care îi definesc, în ochii celor din jur, profilul politic și moral. Grija pentru întărirea familiei, a bazelor ei morale este o permanentă sarcină de partid, parte integrantă a eticii comuniste. Prin întreaga sa viață, comunistul opune moralei burgheze o ținută demnă, o atitudine modestă, o deplină concordanță între vorbe și fapte. înalta concepție a partidului nostru despre fizionomia moral-politică a comunistului, despre trăsăturile care trebuie să caracterizeze toate laturile activității și vieții sale, se oglindește în noua prevedere din statut, care cere fiecărui membru de partid „să fie exemplu de corectitudine și conduită morală în familie și societate“. (Aplauze). Partidul nostru a reușit, printr-o muncă stăruitoare, tenace, de fiecare zi, să ridice nivelul de conștiință al membrilor săi, să întărească rolul lor în viața societății, astfel că astăzi marea majoritate a membrilor de partid sunt cunoscuți și apreciați, acolo unde lucrează, ca oameni cu o bună pregătire politică și calificare profesională, care își pun toate aptitudinile, întreaga lor capacitate, în slujba bunului mers al muncii, constituind adevărate exemple pentru cei din jurul lor. Puterea partidului se întemeiază pe munca conștientă, entuziastă, a fiecăruia dintre membrii săi. Calitatea de membru al detașamentului de avangardă al clasei muncitoare este justificată pe deplin numai când te consideri — indiferent de locul unde muncești — un activist obștesc, un militant pentru triumful ideologiei și politicii partidului. Capacitatea de a lupta pentru aplicarea liniei politice generale a partidului, de a explica maselor politica partidului, de a le organiza și mobiliza în înfăptuirea ei este strâns legată de efortul continuu și perseverent al comunistu l. Membrii de partid, îndatoririle și drepturile lor DOBROGEA NOUĂ nr. 5273 III. Structura partidului, centralismul democratic, organele superioare și locale ale partidului Tovarășirii politice, economice și social-culturale ale țării. In proiectul de statut al P.C.R. este descris cu claritate și precizie modul de organizare și de conducere — de la organizația de bază pînă la întregul partid. Democratismul profund care caracterizează partidul nostru este oglindit în prevederile proiectului de statut referitoare la eligibilitatea tuturor organelor conducătoare de partid, la faptul că hotărîrile unui organ de partid sînt valabile numai dacă sunt adoptate cu majoritatea voturilor membrilor săi. Principiul suprem al conducerii de partid — de activitate și de înrâurire toate domeniile vie(Continmre Invaga lila) In cursul dezvoltării sale, partidul nostru a știut să-și adapteze cu clarviziune și suplețe formele organizatorice și metodele de muncă sarcinilor și obiectivelor concrete ale fiecărei perioade istorice. Dar, întotdeauna, principiul călăuzitor al structurii organizatorice și al activității sale a fost centralismul democratic, care asigură conducerea unitară și mobilizarea tuturor forțelor partidului la aplicarea liniei sale politice. (Aplauze). Edificiul organizatoric al partidului, construit pe principiul teritorial și al locului de producție, îi dă posibilitatea să cuprindă în raza sa V f V H y *