Dobrogea Nouă, iulie 1970 (Anul 23, nr. 6802-6828)

1970-07-22 / nr. 6820

> PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNÎȚIVA ! Anul XXIII, nr. 6820 Miercuri, 22 iulie 1970 4 pagini, 30 bani La IM „ENERGIA EXIGENȚĂ, SPIRIT CRITIC. ANALIZĂ TEMEINICĂ A RESURSELOR întreprindere cu pondere însemnată in industria locală a județului „ENERGIA" produce azi, la aproape S0 de ani de la înființare, o gamă largă și variată de produse depășind la capitolul sortimente cifra de 1.000. Condițiile noi create întreprinderii prin mutarea în noul sediu, nevoia continuă de diversificare, de asimilare a unor produse cu grad sporit de tehnicitate, impusă de necesitățile locale căreia este chemată să le răspundă, alături de celelalte întreprinderi de industrie locală din județ, solicită folosirea la maximum a tuturor rezervelor interne, organizarea superioară a producției și muncii, îmbunătățirea activității de producție în toate compartimentele sale. Realizarea acestor deziderate este deosebit de însemnată în contextul sarcinilor anului viitor care prevăd ca întregul spor al producției să fie obținut pe seama creșterii productivității muncii. De aceea, și în adunarea generală a salariaților, după ce au fost relatate realizările obținute pe primul semestru al anului, s-a insistat in special în discuțiile purtate — asupra deficiențelor semnalate în cursul acestei perioade, deficiențe care au împiedicat obținerea unor rezultate și mai bune. S-a subliniat în primul rînd că sarcinile la toți indicatorii de plan au fost îndeplinite și chiar depășite. Planul producției globale a fost depășit cu 1.007.000 lei, cel al producției marfă vindută și încasată cu 1.370.000 lei, au fost livrate suplimentar la export și la fondul pieței cantități însemnate de produse. Totodată, beneficiul, economiile la prețul de cost și economia de metal realizate au depășit atît sarcina de plan cît și angajamentele asumate pe primul semestru al anului. A reieșit însă, cu această ocazie, că au fost domenii în care pe această primă jumătate a anului nu au fost folosite suficient toate posibilitățile întreprinderii. Așa, de pildă, s-au înregistrat dese stagnări in producție, un număr mare de absențe (care le-au depășit pe cele existente în perioada corespunzătoare a anului trecut), o mare fluctuație a forței de muncă (recordul îl deține secția vulcanizare — unde, de fapt, nici măsurile de stabil. RADOVANU (Continuare in pag. a IlI-a) DEZBATERI S A R C I N 11_ E ECONOMICEmm 2.400 DE FAMILII i» scit m T ^ NŐI Constructorii de locuințe constănțeni au dat în folosință, de la începutul anului, 741 de apartamente. Numărul cel mai mare de locatari s-au mutat în această perioadă în tânărul cartier Tomis Nord din Constanța, care va însuma, în final, circa 12.000 de apartamente, unind orașul cu stațiunea Mamaia. Aici s-au mai construit pînă acum 5.000 de apartamente, școli, complexe și magazine comerciale, alei, parcaje și spații verzi. In prezent sunt în construcție încă 14 blocuri cu peste 2.000 de apartamente din planul acestui an și al anului viitor. Alte blocuri se construiesc în cartierul marinarilor și in zona industrială a municipiului, la Mangalia, Medgidia, Hîrșova și in alte localități din județ. In total, constructorii de locuințe constănțeni s-au angajat să dea anul acesta în folosință, cu cel puțin zece zile înainte de termen, peste 2.400 de apartamente. In aceste zile de virf de sezon, plaja Eforiei Nord este tot mai solicitată. P Întrebare pentru gospodari comerțului :De ce considerați restaurantele cu autoservire „RUDE SĂRACE“ ale alimentației publice? Statisticile agențiilor de turism atestă că, în momentul de față, litoralul este gazda a zeci de mii de turiști. Mulți dintre aceștia nu au pensiune completă la hoteluri, ci servesc masa după preferințe, și o bună parte preferă „autoservirea", pentru avantajele pe care ea le oferă. Am întreprins recent un raid în cîteva restaurante cu autoservire, ca să vedem în ce măsură aceste avantaje prezumptive își dovedesc prezența efectivă. CONCLUZII IA UN RAID-ANCHET P rimul popas l-am făcut la Eforie Sud, pe faleza de la plajă, unde după cum știu toți cei veniți la odihnă, se află restaurantul „Cazino". O coincidență fericită face ca prima impresie să fie favorabilă. Se vede că după ce T.A.P.L. Constanța a schimbat în întregime conducerea unității, lucrurile s-au pus la punct. Pe diferite compartimente ale liniei de autoservire, consumatorii aveau de ales un meniu bogat, dintre cele 30—40 de feluri de mincare puse în vînzare. Firesc deci, ca și deverul unității să fie mereu în creștere. Există grijă corespunzătoare pentru calitatea mîncărurilor, pentru o servire rapidă și, mai ales, pentru păstrarea curățeniei localului, adică tocmai ceea ce lăsa de dorit mai înainte. . Din păcate, nu aceleași constatări le-am putut face la restaurantul „Complex“ aparținînd tot T.A.P.L. Pentru consumatori, era o adevărată problemă să găsească tacîmuri și pahare (nu întotdeauna prea curate !...), să aleagă meniul preferat din destul de săracul sortiment de preparate și — mai ales — să ajungă... să poată face toate acestea, din cauza aglomerației trebuind să aștepte (și să piardă) foarte mult timp. Deci, același trust de alimentație publică și totuși două situații contradictorii. Cum pot fi ele explicate altfel, deci, prin atitudinea diferită a acelora care conduc unitățile respective? Ne continuăm investigația și ne oprim la Eforie Nord. De cînd s-a desființat sistemul de autoservire de la restaurantul „Pescăruș“, singura unitate de acest fel din centrul stațiunii este cea amplasată in incinta complexului comercial; aceasta a preluat, deci, întreaga afluență de consumatori. Și consecințele nu sunt prea bune. Duminică 19 iulie a.c., cel puțin 200 de persoane așteptau să le vină rîndul pentru a trece prin fața liniei de autoservire. Și o dată ajunși, in acel moment constatau că nu prea au ce să aleagă. Dar, nici nu puteau fi prea pretențioși după atîta așteptare și se mulțumeau cu cele două feluri de ciorbă, și șapte feluri de min- Mihai MACARIE (Continuare in pag. a III-a) Cu prilejul aniversării a 70 de ani de la nașterea tovarășului Gheorghe Stoica După cum s-a anunțat, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a oferit luni o masă cu prilejul celei de-a 70-a aniversări a zilei de naștere a tovarășului Gheorghe Stoica, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. La festivitate tovarășii Nicolae Ceaușescu si Gheorghe Stoica au rostit toasturi. Toastul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU ' Dragă tovarășe Stoica, Stimați tovarăși. Reuniunea de astă-seară e consacrată unui eveniment important, împlinirii de către tovarășul Stoica a 70 de ani de viață și a peste 50 de ani de activitate in mișcarea revoluționară. E plăcut să ajungi la o vârstă înaintată, cînd viața pe care ai trăit-o ai inchinat-o unor idealuri mărețe — idealurilor socialismului și comunismului — ai consacrat-o bunăstării poporului, intereselor națiunii tale socialiste. Viața și activitatea tovarășului Gheorghe Stoica ii face cinste nu numai lui, ci și partidului nostru. El este unul din militanții vechi ai partidului care încă din tinerețe s-au înrolat în mișcarea socială și apoi in rîndurile Partidului Comunist Român, contopindu-se cu năzuințele de libertate, de dreptate socială și de independență națională ale poporului nostru. El se numără printre acei care au luat parte la primul Congres de constituire a Partidului Comunist Român, îndeplinind apoi munci de conducere, inclusiv pe aceea de secretar al Comitetului Central, în condițiile activității ilegale a partidului nostru, in anii luptelor grele desfășurate de comuniști, de proletariatul român împotriva reacțiunii interne și a dominației imperialiste străine. La chemarea partidului, împreună cu sute și sute de comuniști și antifasciști români, tovarășul Stoica a mers în Spania, unde a participat la lupta impotriva fascismului, care tindea la înrobirea popoarelor, la lupta pentru apărarea democrației. Trebuie să subliniem că asemenea militanți ca tovarășul Gheorghe Stoica, care nu au precupețit nimic In lupta revoluționară, au contribuit cu Partidul Comunist Român, clasa muncitoare, poporul român, să poată desfășura cu succes mari bătălii politice și, cu modestie spunind, si se numere printre detașamentele de frunte care s-au ridicat împotriva fascismului in Europa. Au fost multe momente de seamă ale istoriei partidului și patriei noastre la care tovarășul Gheorghe Stoica a participat in anii ilegalității. Menționez acestea cu atît mai mult cu cu peste cîteva luni vom sărbători 50 de ani de la constituirea Partidului Comunist Român — moment de o importanță covîrșitoare în istoria luptelor revoluționare din România, a mișcării noastre muncitorești, înființarea partidului nostru și-a avut rădăcinile in dezvoltarea economico-socială a patriei și tocmai de aceea el a putut să se dezvolte și să conducă cu succes luptele pentru transformarea revoluționară a României. Cu atit mai mult merită să subliniem acest lucru astăzi, cînd legarea mișcării muncitorești, a partidelor comuniste de propriile popoare, transformarea lor in port-drapel și conducător al acestora este problema primordială pentru dezvoltarea cu succes a luptei revoluționare, pentru victoria socialismului, pentru apărarea păcii in lume. Partidul Comunist Român are meritul că, fiind strins legat de poporul român, de clasa muncitoare, de forțele revoluționare din patria noastră, a știut intotdeauna să judece evenimentele și să-și elaboreze linia politică în context cu interesele generale ale progresului social, ale cauzei socialismului. Și astăzi, analizând dezvoltarea și perspectivele mișcării revoluționare, partidul nostru pornește de la condițiile social-istorice date, de la faptul că în lume există 14 state socialiste, că sistemul socialist mondial se poate afirma numai in măsura in care acționează unitar. Noi considerăm că ințelegerea noilor condiții istorice, înțelegerea ideii independenței naționale, a respectului suveranității, a neamestecului in treburile interne, a dreptului fiecărui partid comunist și al fiecărei națiuni de a-și hotări destinele de sine stătător este determinantă pentru victoria cauzei socialismului și păcii, precum și pentru însuși progresul și civilizația omenirii. Sărbătorind pe tovarășul Stoica, unul din militanții vechi ai partidului nostru, sărbătorim pe cei care întotdeauna au înțeles că a fi comunist înseamnă a fi un pas cu vremea, cu dezvoltarea socială, cu ceea ce este nou. Partidul nostru poate fi mândru că acționează în continuare alături de tot ceea ce este progresist, că luptă pentru dezvoltarea în noile condiții a marxism-leninismului, pentru progresul socialismului și comunismului în lume.1 Tovarășul Stoica a luptat, cum am reamintit, in Spania ; el a luptat în războiul impotriva Germaniei, hitleriste, ca atitea alte sute de mii de cetățeni ai patriei noastre. După eliberare, el a îndeplinit numeroase[ sarcini de răspundere — și le-a în[ndeplinit bine. A Înțeles întotdeauna, că trebuie să meargă acolo unde iți trimite partidul, unde este necesar să acționeze pentru realizarea în viață a liniei generale a partiduluij Am lucrat direct cu tovarășul Stoi ț --------------------------------------------* (Continuare in pag. a IlI-a) Legume In cultură succesivă Potrivit sarcinilor de plan, cooperativele agricole din județul nostru au de realizat, in cultură succesivă, 3.595 hectare legume. Pînă acum s-au realizat în cultură succesivă 184 ha tomate, 208 ha fasole păstăi, 94 ha castraveți și 28 ha ceapă. Pe măsura eliberării terenului, noi suprafețe vor fi insămînțate cu legume în cultură succesivă. Un prilej bun ca piețele să fie continuu aprovizionate, iar veniturile cooperatorilor să crească în mod simțitor. • Noi măsuri de îmbunătățire a regimului vamal • Agenda celui de al Vhbea Festival de folclor pag. a Il-a • Confruntarea opinii sporește roderii adunării generale a comuniștilor pag. a IlI-a La ordinea zilei DEPOZITAREA IN CONDIȚII BUNE A NOII RECOLTE Din cele 2.700 hectare de griu, la întreprinderea agricolă de stat Mangalia s-au recoltat, pină la 20 iulie inclusiv, 1.390 hectare, realizindu-se, în medie, 2.300 kg griu la hectar. Privită în ansamblu, situația pare să fie satisfăcătoare, pentru că s-a recoltat mai mult de jumătate din suprafața cultivată. Dar, in cele trei ferme ale întreprinderii, respectiv la Albești, Coroana și Arsa, recoltatul a început pe 13 iulie. Raportând realizările la cele opt zile lucrătoare, rezultă o viteză zilnică de recoltare de 174 de hectare. Conform graficelor stabilite în funcție de numărul combinelor ce acționează in cele trei ferme, viteza zilnică de lucru trebuia să fie de 270 de hectare. Neîncadrarea în grafic a fost motivată prin timpul nefavorabil din ultimele două zile. Chiar așa ftind lucrurile, in restul de cinci-șase zile, dacă munca ar fi fost mai bine organizată, cele două zile pierdute puteau fi recuperate. ☆ Facem un popas și la baza de recepție de la Mangalia. Griul adus de cele nouă cooperative agricole de producție din zonă era incomparabil mai bun ca cel adus de I.A.S. Mangalia. „Și pentru noi e o surpriză — ne spunea tovarășul Constantin PETRXCAN, șeful bazei de recepție — pentru că ne așteptam să fie invers : I.A.S- ul să ne ofere un griu mai bun ca C.A.P.-ul“. Se referea, desigur, la condițiile tehnice superioare și la posibilitățile de care dispun întreprinderile agricole de stat față de cooperativele de producție. In laboratorul de analiză aflăm că, intr-adevăr, griul recoltat de I.A.S. Mangalia nu corespunde cu umiditate și greutate hectolitrică, fiind repartizat la griu de consum, deși un lan a fost recunoscut ca griu de sămință. Conducerea întreprinderii, în loc să dispună măsuri de îmbunătățire a calității griului, a dirijat recolta spre baza de recepție Palas, crezînd că poate acolo va fi primit ca griu de sămință, lucru ce nu s-a întâmplat. In acest mod, I.A.S.ul rămîne doar cu cheltuielile pe care se face în plus pentru trantitportul griului tocmai la Palas. N mai vorbim și de banii care se pierd prin trecerea griului de sămînță la griu de consum. Peste umiditatea admisă, de 15 14 sută, se prezintă și griul adus la bază de C.A.P. Limanu. Aici, problema ar putea fi rezolvată mai ușor pentru că există în cadrul cooperativei și sole de griu care se protestză mai bine la recoltat. Nu rămâne decit să se dirijeze combinele cum trebuie. j ☆ t Spre deosebire de alți ani, ci noi în baze de recepție asistam la o mare aglomerație, anul acesta aici, la baza de recepție din Mangalia, se lucrează sub capacitatea de preluare. Și aceasta numai din cauză că unitățile agricole nu reușesc să transporte cum trebuie la bază, cantitățile contractate. Griul a inceput să fie primit intens pe 7 iulie și până acum nu s-au adus mai mult de 6.500 tone. Dacă preluarea griului se desfășura intr-un ritm mediu normal de 1.500 tone pe zi, atît cît este, de altfel, capacitatea de preluare a bazei, cantitatea primită trebuia să fie dublă. Numai la grid! de sămință adus de cooperativele agricole de producție din Pecineaga și Limanu, de pildă, intraseră în bază doar 1.000 tone față de 3.000 tone cît urmează să fie primit. Și aici trebuie să recurgem din nou la o comparație, in timp ce cooperativa agricolă din Pecineaga a adus in bază 750 tone griu pentru sămință, C.A.P. Limanu, cu aceleași posibilități, nu adusese decât 250 tone. Ritmul de predare la baza de recepție trebuie impulsionat de către C.A.P.-uri și la orz și mazuri Conducerile unităților agricole trebuie să țină cont, în această perioadă, că realizarea întocmai a sarcinilor contractuale, prin predarea la tâmp a griului și a celorlalte produse în bază, prezintă aceeași importanță ca și recoltatul griului in timpul cel mai optim și fără pierderi, Genget KAIALÎ