Dobrogea Nouă, iulie 1971 (Anul 24, nr. 7112-7138)

1971-07-22 / nr. 7130

/ PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA ! Anul XXIV, nr. 7130 Joi, 22 iulie 1971 4 pagini, 30 bani Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe tovarășul Agostino Novella Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit miercuri dimineața, la Mangalia Nord, pe tovarășul Agostino Novella, membru al Direcțiunii și al Biroului Politic ale Partidului Comunist Italian, care se află în țara noastră la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La primire a participat tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru Comitetului Executiv, al Prezidiualui Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cursul convorbirilor s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, a fost reafirmată hotărârea comună a P.C.R. și P.C.R. de a dezvolta in continuare relațiile de prietenie și colaborare dintre ele și s-a efectuat un schimb de păreri asupra unor probleme actuale ale situației internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești, întâlnirea s-a desfășurat intr-o atmosferă de caldă prietenie și înțelegere tovărășească. Folosind toate forțele, RECOLTATUL GRÎULUI TREBUIE ÎNCHEIAT URGENT în toate unitățile agricole! Suntem după toate in săptămina in care, calculele, recoltatul griului trebuie să se încheie. Sunt condiții în acest sens, mai ales că, pină acum, trei sferturi (peste 125.000 ha) din cele 171.000 hectare de grîu cultivate in județul nostru au fost recoltate. Sunt unități care au terminat și altele vor continua să termine în cursul zilei de azi. Pe baza măsurilor de întrajutorare luate de Direcția generală a agriculturii din județ sunt condiții ca in 3-4 zile recoltatul să fie încheiat in toate unitățile agricole din județul nostru. Din păcate, trebuie să spunem că sînt unități agricole rămase în urmă, care n-au reușit pînă acum să recolteze decit 50 la sută din suprafețele cultivate cu griu. Cîteva dintre acestea au fost surprinse și în raidul nostru, s-a petrecut la C. A. P. Viile. „Eroii“ sunt mecanizatorii lui Dumitru Buică, șeful secției de mecanizare Viile, care aparține de S.M.A., Ioan Corvin. In 14 zile de campanie, aici s-au recoltat abia 360 ha de grîu din cele 654 ha. Dar, la suprafața totală care s-a recoltat pînă acum, au contribuit și două combine „Gloria“ care au lucrat aici 9 zile. Cauza ritmului anevoios de lucru — proasta funcționare a combinelor. „Din 10 combine doar 5, 6 lucrează zilnic. Restul stau defecte“ — ne spunea secretarul comitetului comunal de partid, tovarășul Constantin Iordache. Cu toate acestea, ni s-a spus că tovarășul ing. Dumitru Ungureanu, directorul S.M.A. loan Corvin, trece foarte rar pe la arie. Nu i-o fi rămânind timp din cauza... „navetelor“ pe care le face între Constanța și loan Corvin!?! Dacă ar fi trecut mai des, ar fi văzut Gengel KAZALI (Continuare în pag. a ÎII-a) BANEASA. „Scuzele“ pot fi... crezute doar la birou. In teren. — Lucrăm numai in terenuri accidentate. Avem văi „coarne de cerb“ foarte periculoase. Combinele merg în brazdă numai intr-un sens. Din cauza pantei pot fi răsturnate — ne spunea, în birou, tovarășul Nicolae Dragan, secretarul comitetului comunal de partid Băneasa. Ești înclinat să crezi de ce cooperativa agricolă din localitate a recoltat pînă acum doar 50 la sută din cele 1.610 hectare de grîu. Mai ales că suntem „asigurați“ că toate cele 20 de combine C1 și C3, cit și grupul de trei combine „Gloria", merg bine și că nu există combină care să staționeze. Pe teren, surpriză! Două din cele 12 combine erau defecte și trăseseră la arte. Prima, condusă de mecanizatorul Ion Ivanciu, avea rabatorul rupt, a doua condusă de Vasile Stoian se defectase la sita cu lamele. In timp ce inginerul șef Ion CIUBUC „explica“ de ce griul culcat n-a fost recoltat de secerători, a treia combină, condusă de mecanizatorul Nicolae Toșcu, se retrăgea din brazdă spre arie tot pentru remedierea defecțiunii. Dacă asemenea defecțiuni (n-am înțeles de ce li se spun,,, „inerente“) nu s-ar perpetua zilnic, cu toate „terenurile accidentate“ ale cooperativei, realizările puteau fi mult mai mari. Credem că este convins de acest lucru și tovarășul Constantin CHIRIAC, președintele cooperativei. YMI In 4 zile, 10 combine au recoltat doar... 40 ha Este de necrezut, dar adevărat. In patru zile, respectiv joi, vineri, timbută și duminică, 10 combine au recoltat doar 10 de hectare, ceea ce înseamnă cite un hectar de grîu recoltat pe zi. „Minunea“ m--- Oameni înaintați, educați la înalta școală a muncitorilor Brigadiera Maria Brezeanu Vadu al C.A.P. Corbu de Jos. Apoi, căruțașii au fost îndrumați ca, împreună cu ceilalți cooperatori de pe arie, să încarce tot girul recoltat cu o zi înainte pentru a fi transportat la baza de recepție. Ajunseser la tarlaua brigăzii cînd tractoriștii efectuaseră cîteva brazde la arat. Maria Brezeanu ajuta la încărcatul sacilor. Unul din purtătorii de atelaje vietuise căruța. Zadarnic își suduia caii, că roțile din față, intrate intr-un ogaș, nu se mișcau din loc. Maria a scos calul de la șareta ei, l-a adăugat celorlalți doi și numai aga căruța a fost urnită. — Mai dă cîțiva saci jos că rupi și căruța și omori și caii. Nu vezi c-ai pus ca... înecatul ? Aveam să aflu după aceea că cel „muștruluit“ era chiar soțul brigadierei — Alexandru Brezeanu. — Acasă conduce el, aici răspund eu de modul cum este organizată munca, de executarea in timp și de calitate a lucrărilor — a ținut să completeze Maria. Am discutat apoi despre muncă, despre sarcinile brigăzii I din sectorul Vadu. De 5 ani încheiați Maria Brezeanu este in fruntea brigăzii. De 5 ani încheiați nimeni n-a avut să-i reproșeze că a rămas în urmă cu niscaiva lucrări. Vorbind despre griul acestui an, a cărui producție o întrece pe cea planificată cu 700—800 kg la hectar, brigadiera ne-a arătat porumbul, o pădure nu alta. — Avem 240 ha și nu cred să ne întreacă cineva (se referea la celelalte brigăzi — n.n.) la pro f. CONSTANTIN (Continuare în pag. a II-a) In dimineața aceea nu s-a putut intra la recoltat. Plouase în ajun și griul era încă moale. — Tractoarele să plece imediat la arat, a hotărit brigadiera Maria BREZEANU, de La sectorul CADRU DE MANIFESTARE PLENARA, RESPONSABILA, CONDUCERII MUNCITOREȘTI IN ECONOMIE . AU început adunările generale ale salariaților. Desfășurindu-se in contextul climatului de dezbatere și analiză profundă, responsabilă climat favorizat de largul democratism statornicit in viața politică, economică și socială a țării, acest for muncitoresc suprem de conducere a întreprinderilor, constituie un moment de mare însemnătate politică și economică în viața tuturor colectivelor muncitorești. De data aceasta, adunările generale ale salariaților capătă o semnificație aparte, determinată de entuziasmul cu care întregul nostru popor își Pregătire temeinică O largă participare Un profund caracter de lucru exprimă satisfacția, aprobarea deplină față de amplul program propus de tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice de educare marxist-lenimistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii și a trecut cu hotărire la înfăptuirea măsurilor cuprinse în acest program. In spiritul ideilor revoluționare cuprinse în Expunerea secretarului general al partidului, în spiritul acestui suflu nou de muncă în toate sectoarele, in întreaga țară, adunările generale ale salariaților trebuie să se facă simțite permanent, zi de zi, in viața întreprinderilor și unităților noastre economice, și nu doar de două ori pe an cinci salariații se întîlnesc in ședințele de lucru, să devină un adevărat organ de conducere, organizare și control muncitoresc. De altfel, experiența căpătată in anii care au trecut de la instituționalizarea lor, ca urmare a dezvoltării și adîncirii continue a democratismului socialist in viața noastră economică, a demonstrat că adunările generale ale salariaților s-au afirmat ca o formă directă, nemijlocită, de participare a clasei muncitoare, a tuturor oamenilor muncii, indiferent de locul sau funcția pe care le ocupă in ansamblul întreprinderii, la conducerea și organizarea întregii activități economice. Anii care au trecut au confirmat consecvența politicii înțelepte a partidului nostru, in concepția căruia adunarea generală a salariaților este, trebuie să fie, forul suprem de conducere a întreprinderii, locul unde salariații — muncitori, ingineri, tehnicieni, economiști — sunt chemați să dezbată cu combativitate și răspundere, deschis, în spiritul exigenței partinice, modul cum s-au îndeplinit sarcinile de plan și ale gestiunii economico-financiare, să examineze cum sunt înfăptuite hotărîrile adunării generale precedente, cum este canalizată inițiativa creatoare a maselor, să hotărască asupra problemelor de perspectivă ale întreprinderii. (Continuare în pag. a IlI-a) Citind și recitind propunerile de măsuri prezentate de tovarășul Nicolae Ceaușescu și adoptate în unanimitate de Comitetul Executiv al Comitetului Central al P.C.R., Expunerea secretarului general al partidului la consfătuirea activului de partid din domeniul ideologiei și activității politice și cultural-educative, mi-am dat seama încă o dată de consecvența ce caracterizează activitatea partidului nostru în gândirea teoretică și activitatea practică, concepția sa profund principială, unitară asupra tuturor domniilor , care se desfășoară procesul construcției societății socialiste multilateral dezvoltate din țara noastră. Măsurile adoptate de conducerea partidului, constituie atit o sinteza a atitudinii ferme, intransigente față de unele mentalități străine ideologiei noastre, ci și o continuare firească a liniei politice marxist-leniniste a partidului, într-un spirit deschis și novator, constituind pentru noi toți o călăuză în acțiune, un program precis de lucru. Există o legătură dialectică intre munca politico-educativă intensă, continuă, perseverentă modul cum sunt respectate de cășitre toți cetățenii patriei legile țării. Evident o răspundere mare revine cadrelor care muncesc în aparatul juridic, în a-și aduce contribuția la ridicarea conștiinței socialiste a maselor. Este binecunoscut că victoria socialismului nu înseamnă dispariția concomitentă, în totalitate, a vechilor deprinderi, obiceiuri și concepții negative, moștenite de la trecut, care poartă amprenta orinduirii bazată pe asuprire și exploatare. Aceasta determină, în mod obiectiv, necesitatea intensificării muncii de educație, pentru formarea la oameni a concepției materialistdialectice despre lume și societate, pentru dezvoltarea conștiinței lor socialiste. A vina drept călăuză indicațiile prețioase date de tovarășul Nicolae Ceaușescu la consfătuirea cadrelor de bază din securitate, miliție, procuratură și justiție, și pierind de la legătura dialectică existentă între dezvoltarea științei juridico-socialiste și conrespectarea legii și ordinei de drept, de la adevărul că numai omul educat respectă din convingere legea, colectivul de lucrători operativi de la Procuratura locală Constanța, s-a străduit să desfășoare — atit profesional cât și pe linie obștească — o muncă susținută de popularizare a legilor și de prevenire a infracțiunilor și a altor manifestări antisociale, cu consecințe dăunătoare. Dar, analiza situației respectării dispozițiilor legale și a principalilor indici ai activității noastre, pune în evidență faptul că nu întotdeauna această activitate a fost exigentă și îndestulătoare. Nu s-a reușit a se antrena mai mult și prin o gamă mai largă de forme, opinia publică, împotriva elementelor care nesocotesc legile statului nostru socialist. Ne reproșăm faptul că nu am făcut mai mult pentru cunoașterea conținutului legilor de către tinerii din municipiul și județul Constanța, pentru a contribui la formarea la aceștia, a unor concepții realiste, sănătoase despre viață, muncă și societate. Ca urmare, există încă tineri care comit acte ce contravin normelor noastre de conviețuire, sunt in contradicție cu morala socialistă, cu relațiile sociale ce proteguiesc proprietatea socia- Ion DOLTU, procuror șef al Procuraturii municipiului Constanța (Continuare in mag. a IlJ-a) I ■ EDUCAREA OMULUI NOU condiție a respectării legalității socialiste Constanta estivală. foto: V TRANDA FIRESCI La I.A.S. Ostrov Struguri trufanda ’71 seri, de la ferma nr. 1 Dunărea a I. A. S. Ostrov au fost livrați primii struguri din județ din producția acestui an. Tovarășul Gheorghe LOZOVEANU, directorul întreprinderii, ne-a informat că trufandaua viticolă '71, „Perla de Csaba“, a putut fi livrată cu 5 zile mai devreme decît anul trecut, iar șeful de fermă, ing. Gheorghe GEORGESCU, a organizat ieri primul transport de 10 tone către Călărași, de unde, strugurii timpurii de Ostrov vor fi exportați în R.S. Cehoslovacă. De pe cele 6 ha de struguri timpurii, ale fermei, se așteaptă o recoltă de 50—60 tone, din care 30—10 tone solicitate la export. Astă-seară, la Mamaia CONCURSUL NAȚIONAL DE MUZICĂ UȘOARĂ La Teatrul de vară „Ovidiu“, din Mamaia, începe astă-seară cursul național de interpretare concreație în domeniul muzicii ușoare și — cea mai importantă manifestare anuală a cîntecului românesc. Președintele de onoare al actualei ediții este compozitorul Ion DUMITRESCU, artist emerit, președintele Uniunii Compozitorilor din Republica Socialistă România. Concursul va avea două părți distincte și, bineînțeles, două jurii — pentru interpretare (unde sunt înscriși numai 17 tineri concurenți aflați in pragul consacrării) și pentru creație. Președinții celor două jurii sunt compozitorii Pascal BENTOIU și Laurențiu PROFETA. Cele 21 de melodii înscrise în concursul de creație sunt selecționate dintr-un număr de 300 — care au fost prezentate inițial la deschiderea concursului. Ele vor fi interpretate de cunoscuți soliști, vedete ale muzicii ușoare românești : Margareta PÂSLARU, Dan SPATARU, Aurelian ANDREESCU, Doina SPATARU, Doina BADEA, artistul emerit Gică PETRESCU, Sergiu CIOIU și alții. Concertele vor avea loc după cum urmează s joi și vineri — începîmd de la ora 20,30; duminică — la ora 19,30; decernarea premiilor, după care va urma concertul laureaților, însemnări în f. re major de Alexandru STARR ~ Cronicarii de specialitate vă vor împărtăși la timpul cuvenit impresiile lor, dumneavoastră veți avea posibilitatea să judecați valorile stând în fața aparatelor de radio și a televizoarelor. Autorului acestor însemnări nu îi rămîne decit să vă fie ghid prin culise și prim sala de repetiție. Ceea ce va și face! ÎNTÎLNIRE DUPĂ ZECE ANI, Cit s-ar părea de curios, dar... duo Grigoriu (compozitorul George și textierul Angel în colaborare cu Romeo Iorgulescu) se întîlnesc deabia după un deceniu cu .. Margareta Pîslaru. Cunoscuta solistă va interpreta o melodie a lor în concursul de creație , „Soarele dragostei“. ȘLAGĂRE ȘI LITORALUL. Vă aduceți aminte că fiecare Concurs național a lansat melodii consacrate frumuseților litoralului. Ei bine, și anul acesta Corul s-a mutat... pe litoral în melodia cu același nume a compozitorului Ion Cristinoiu. Sperăm să nu rămină doar pe litoral, ci să se transforme in șlagăr cîntat în toată țara. O IDEE BUNA - Comitetul de organizare a concursului se gindește ca in fiecare seară, să prezinte in mari localuri din Mamaia cîteva din melodiile înscrise la concurs, im interpretarea soliștilor care le-au cîntat și pe scena Teatrului de vară din Mamaia. Iată o surpriză intr-adevăr plăcută!