Dobrogea Nouă, august 1971 (Anul 24, nr. 7139-7164)

1971-08-05 / nr. 7142

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVa I ,------------------CaCIfK Al COVItETLUI MOETEAB CONSTANȚA AL P.E.R. ȘI Al CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7142 î Joi, 5 august 1971 4 pagini, 30 bani I Sil=41h‘iii'i Si *1 Silw m Iv • Din sălile expozițiilor de pe litoral j • Soarele ne este prieten, dar... • Sport 1 • Din țările socialiste • O experiență autentic africană î Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in stațiunile din zona Mangalia Nord Tn după-amiaza zilei de miercuri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită de lucru in stațiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluțiilor adoptate anul trecut, find secretarul general al partidului, împreună cu arhitecții și urbaniștii cărora li s-a încredințat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcții, au studiat la fața locului variantele cele mai rndicate din nunei, de vedere estetic, funcțional și economic ce urmau să fie puse în practică. In această vizită, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Maxim Berghianu, Leonte R&utu, Vasile Vîlcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și de Ion Costm, ministrul turismului, de reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, de specialiști care au colaborat la înfăptuirea mărețelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din stațiunea turistică „Saturn, unde, in ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcții. Această stațiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 11.200 de locuri. Ritmul construcțiilor în această stațiune a fost intensificat îndeosebi în ultimul an, cînd, intr-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosință hoteluri cu o capacitate de 4.650 de locuri. Oaspeții fac mai iutii un popas la hotelul „Diana“, impunător edificiu cu 14 nivele, realizat din beton, sticlă și aluminiu, dat în folosință in actualul sezon. Un mare număr de turiști aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți, le oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In fața privirilor se deschide o vastă și feerică perspectivă. Se vede nu numai Saturn ; privirea cuprinde toate celelalte „stele“ din constelația Mangalia Nord, se vede orașul Mangalia, întinerit și ei, se profilează in depărtare conturul Eforiei Sud și Eforiei Nord. Nu este necesară nici o explicație pentru a înțelege că turismul a devenit în România, pe litoralul Mării Negre mai ales, o ramură în plină dezvoltare a economiei naționale. An de an, frumusețile patriei noastre, ca și cunoscuta ospitalitate a poporului român, atrag un tot mai mare număr de turiști de peste hotare. Mangalia, Eforie, Mamaia Mangalia Nord cu cele patru stațiuni ale sale din Nord, au devenit de mult tracție de rezonanță puncte deeuropeană. Preocuparea arhitecților, proiectanților, edililor și constructorilor pentru valorificarea rațională a tuturor frumuseților naturale ale litoralului, pentru integrarea lor armonioasă in circuitul de valori al întregii economii constituie o remarcabilă realitate subliniată de tovarășul Ceaușescu, de ceilalți conducători de partid și de stat. In ceea ce privește dezvoltarea în continuare a stațiunii Saturn, gazdele informează că, în partea de nord a acesteia, sunt pregătite planurile pentru crearea unui nou complex hotelier de 1.850 de locuri, care va fi dat in folosință în cursul acestui plan cincinal. Se vor amenaja două piscine, se va construi un hotel cu bază de tratament pentru iarnă și vară, proiect favorizat de existența în zonă a unor importante surse de ape mezotermale sulfuroase. Este făcută recomandarea ca Mangalia propriuzisă să fie unită prin construcții moderne cu stațiunea Saturn, in felul acesta urmînd să dispară aspectul actualei periferii a acestui oraș. Acțiunea trebuie să decurgă dintr-un plan unic de sistematizare, care să integreze intr-un tot Mangalia. Saturn, viitoarele obiective economice ce se vor implanta in zonă. Pentru înfăptuirea programului de construcții in actualul cincinal sunt asigurate toate condițiile, recomandările și indicațiile primite din partea secretarului general al partidului cu prilejul vizitelor anterioare pe litoral constituind îndreptarul deosebit de valoros în alegerea soluțiilor optime, care să imbine judicios necesitățile funcționale și estetice cu cele economice. Secretarul general recomandă proiectanților și arhitecților ca, incă din prima fază de elaborare a proiectelor, să gîndească mai mult, să dea dovadă de mai multă imaginație, de mai mult spirit creator. Este aici în curs de înfăptuire o operă vastă și de durată. Improvizațiile, soluțiile insuficient studiate se cer excluse de la bun început. La coborire se vizitează restaurantul hotelului. Aspectul general impresionează plăcut. Mobilierul este confecționat cu mult gust. Cu acest prilej, se subliniază că fiecare construcție hotelieră, restaurantul ce-i aparține sunt dotate cu mobilier deosebit atit din punct de vedere al execuției, cât și al coloritului. In bucătăria localului, secretarul general al partidului apreciază faptul că zilnic sunt asigurate trei feluri de meniuri, la alegere, pentru turiști, că mesele sunt consistente și bine preparate de personal calificat, potrivit gusturilor variate ale celor aflația la odihnă. Tot la Saturn, se vizitează hotelul Siret, de categoria a doua de confort, unde se constată condiții bune de locuit și odihnă. Și la acest hotel, restaurantul-cantină și secțiile aferente fac o impresie bună. Meniurile pregătite pentru turiști, curățenia, ținuta personalului denotă grijă și bună gospodărire. In cadrul discuțiilor care au loc, specialiștilor li se dă indicația ca noile obiective turistice să fie amplasate în imediata vecinătate a mării, să se valorifice 1?. maximum suprafața plajelor, să se asigure amenajarea cu destinații utilitare, iar arterele de comunicații să fie amplasate in afara prizei de nisip. Si țineai seam de faptul, subliniază secretarul general, că plaja constituie un patrimoniu deosebit de valoros și se cere valorificat la maximum, înainte de a părăsi stațiunea Saturn, oaspeții vizitează marele complex de magazine din centrul stațiunii. La acea oră de dupăamiază, toate unitățile complexului erau pline de cumpărători ; unitățile sînt bine aprovizionate. Adresîndu-se reprezentanților organelor comerciale, secretarul general al partidului recomandă ca aceștia să se preocupe de lărgirea continuă a sortimentului mărfurilor puse in vînzare, să aibă în vedere aprovizionarea unităților cu mărfurile cele mai solicitate. La Venus, o altă tînără și originală stațiune din zonă, se vizitează hotelul Carmen. Continuă și aici discuțiile privind noile amenajări de pe litoral. La Venus, de exemplu, au fost date în funcțiune în ultimul an, noi hoteluri cu o capacitate de s Oftft fir. incuri. După ce sînt vizitate cîteva încăperi, conducătorii de partid și de stat ies pe terasa hotelului, de unde se deschide imaginea panoramică a noilor construcții. In aplauzele și ovațiile miilor de turiști, care au făcut o primire caldă și entuziastă conducătorilor de partid și de stat pe întreg parcursul vizitei, oaspeții ajung apoi in stațiunea Neptun, cea mai mare din această zonă a litoralului Mării Negre. La Neptun au fost late in folosință în ultimul an construcții noi cu o capacitate de peste 5.001 de locuri. Este vizitată o originală cramă făcînd parte din complexul cunoscutului han „La Calul Bălan“. întreaga amenajare este o măiestrită îmbinare de fantezie și artă. La Neptun se vizitează, de asemenea, complexul de mijloace de agrement „Prichindel“ și terenul de minigolf. Intre oaspeți și gazde are loc, cu acest prilej, un util schimb de opinii privind crearea a cu mai multe amenajări în care turiștii să poată practica jocuri distractive, să se poată recrea intr-un mod cu mai păcut, în toate stațiunile de pe litoral trebuie să se dea curs amenajării unor asemenea mijloace de petrecere a timpului liber. In zona nouă a construcțiilor de la Neptun, in ultimul an au apărut numeroase hoteluri de ample dimensiuni ca „Arad“, „Galați“, „Sibiu“, „Slatina“, „Craiova“, numeroase vile cochete compuse din apartamente cu un grad superior de confort. Se vizitează una din aceste vile și se apreciază nu numai concepția arhitectonică, ci și gradul de funcționalitate, execuția îngrijită a lucrărilor. Dar cele mai impunătoare construcții din această zonă a stațiunii Neptun le constituie cele șapte hoteluri de pe cornișa mării. Construcția lor a început în vara anului trecut. Tovarășul . Nicolae Ceaușescu, împreună cu alți conducători de partid și de stat au fost oaspeți ai constructorilor de pe acest șantier in chiar zilele cine se efectuau primele lucrări. In prezența secretarului general al partidului s-au analizat atunci soluțiile cele mai adecvate pentru amplasarea hotelurilor și a celorlalte baze turistice aflate aici în plin proces de realizare. Prind, văzind cu ochii, trup de beton alte impunătoare hoteluri, creații ale arhitecților, inginerilor, materializate prin hărnicia și priceperea unei armate de constructori angajați cu hotărîre, potrivit indicațiilor partidului, in efectuarea unor lucrări de bună calitate, la un preț de cost cit mai redus și intr-un timp cit mai scurt. Acest nou complex de hoteluri și amenajări turistice care domină, de pe coama de deal pe care este amplasat, celelalte stațiuni din zona Mangalia Nord, va avea in final peste Î.000 de locuri, în hoteluri cu 15 nivele. Cinci dintre acestea au și fost date în folosință, avînd o capacitate de 3.300 de locuri. Fiecare din noile construcții întregește frumusețile litoralului prin varietatea arhitectonică în care sunt concepute. Gazdele arată că noua zonă a intrat în circuitul turistic intr-un timp record — mai puțin de un an de zile. Grăbirea lucrărilor a fost ușurată de folosirea unor utilaje moderne, atit la lucrările de excavații și de turnare a betoanelor pentru fundații, cît și la cele pentru înălțarea construcțiilor. Pe terasa hotelului „Diana“. (Continuare în pag. a III-a) Entuziasta primire făcută de turiștii prezenți pe litoral « COINTERESARE CONȘTIINȚA IN REALIZAREA SARCINILOR In fiecare din unitățile economice socialiste și în instituții, în fiecare din județele și localitățile țării, ca rezultat al profundelor transformări petrecute în anii noștri, în anii victoriei orînduirii socialiste, ca rezultat al uriașei activități politicoeducative desfășurate de Partidul Comunist Român, s-au consemnat rezultate deosebit de importante în lărgirea orizontului cultural și educativ, în ridicarea nivelului politic și ideologic al celor ce muncesc. Informarea conștiinței socialiste a poporului. Dovezile acestui amplu, continuu și viguros proces sunt multiple și ele atestă faptul că întregul nostru popor, toți oamenii muncii înfăptuiesc neabătut politica partidului, pe care o consideră drept propria lor politică, văzind in ea garanția bunăstării și fericirii lor. Oamenii muncii participă din plin la conducerea treburilor de stat și obștești — în cadrul adîncirii și lărgirii democrației socialiste — punînd în valoare noi și însemnate resurse în vederea fructificării înțelepciunii colective, în realizarea sarcinilor de plan și angajamentelor, fără a face din aceasta un act de falsă bravadă, fără a cere retribuții suplimentare. Explicația principială, de fond, a acestei concepții înaintate constă în aceea că oamenii muncii sunt proprietari și, concomitent, producători ai avuției țării, că zi de zi și ceas de ceas se simt pe deplin angajați în înfăptuirea politicii partidului, politică menită să asigure creșterea bunăstării materiale și spirituale a maselor, crearea condițiilor pentru afirmarea plenară a personalității, făurirea omului nou, profund devotat construcției socialiste. Cu primești și cu dai societății ? Pentru îndeplinirea sarcinilor planului economic, precum și în diverse alte domenii, oamenii muncii sunt retribuiți în mod corespunzător, potrivit principiului socialist de repartiție, după cantitatea, calitatea și răspunderea socială a muncii. Noul sistem de salarizare și mărirea salariilor creează, în acest sens, un cadru optim remunerării muncii, problemele repartiției în societatea noastră, ale cointeresării materiale și-au găsit o mai bună și judicioasa soluționare. Atunci, cum pot apare situații de exagerare a rolului cointeresării materiale, în mod unilateral, situații care pun pe un plan secundar rolul conștiinței oamenilor in realizarea programului partidului ? Sarcinile înfăptuirii planului unei Petre SLATIOREANU (Continuare în pag. a III-a) Vizite protocolare ale delegației orașului los Angeles la Constanța noastră la invitația Consiliului popular al municipiului Constanța, și care se află pe litoral de cîteva zile, însoțită de tovarășul Nicolae Petre, primarul municipiului, a făcut o vizită protocolară la Consiliul popular al județului Constanța. Delegația a fost primită de tovarășul Vasile Vîlcu, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Oaspeții din Los Angeles au fost informați, in acest prilej asupra specificului economiei județului Constanța, asupra perspectivelor dezvoltării activității economice atit în industrie cit și în agricultură. De asemenea, dl. Sam Forty a prezentat cîteva aspecte mai importante al vieții economice a orașului Los Angeles. Convorbirea s-a desfășurat într-a atmosferă cordială. Tot în cursul zilei de ieri delegația orașului Los Angeles, condusă de d. Sam Forty, a făcut o vizită oficială la primăria municipiului Constanță. Delegația a fost primită de tovarășul Nicolae Petre, primarul municipiului, deputat în Marea Adunare Națională, care a prezentat oaspeților pe principalii colaboratori din diverse domenii ale economiei și vieții sociale a municipiului. Cei doi primari au purtat discuții asupra problemelor pe care le ridică administrația municipală, cu privire la preocupările și la activitatea celor două municipalități. Cu acest prilej tovarășul Nicolae Petre, primarul municipiului Constanța, a oferit șefului delegației americane cheia de aur a orașului. La nudul său, dl. Sam Forty, primarul orașului Los Angeles, a luminat primarului municipiului Constanța cheia de aur ai orașului Los Angeles și a semnat în cartea de onoare a municipiului Constanța, întâlnirea s-a desfășurat intr-o atmosferă de deplină cordialitate: în cursul aceleiași zile primarul municipiului Constanța, tovarășul Nicolae Petre, a oferit un dejun în cinstea delegației din Los Angeles, in saloanele restaurantului „Cazino” din Constanța. Vizită (mcum în cursul zilei de ieri, delegația orașului Los Angeles, condusă de dl. Sam Forty, primarul acestui oraș, care face o vizită în țara 4