Dobrogea Nouă, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7191-7217)

1971-10-14 / nr. 7202

Pag. a 2-a «AM PLEDEAZĂ PENTRU I fI EPERTOBIU ÍEA [MI MIMIT (Urmare din pas. I)voltare , curaj, bărbăție, fermitate, eroism, spirit de sacrificiu, idealuri comuniste. In acest sens este meritoriu aportul adus de Teatrul de păpuși, în care activează un colectiv entuziast și talentat, care s-a dăruit fără rezerve nobilei misiuni educative ce-i revine. Dar nu numai spectatorii Constanța au avut prilejul să din se întâlnească cu arta autentică, pusă în slujba maselor largi populare : teatrul a organizat, an de an, adevărate stagiuni în toate satele și comunele județului, prezentând cele mai valoroase piese aflate în repertoriul său. Trebuie, de asemenea, remarcată pozitiv legătura oamenilor din teatru, specialiști în profesiunea lor, cu mișcarea artistică de amatori ce a cunoscut, în ultimii ani, o certă efervescență. Actori și regizori ai teatrului au asigurat o asistență de specialitate, competentă, echipelor de artiști amatori de pe lângă căminele culturale, casele de cultură sau cluburile marilor întreprinderi constanțene. Și munca lor a fost răsplătită de succesele înregistrate in marile întreceri artistice cu caracter republican. Acest sprijin va trebui însă substanțial îmbunătățit în viitor. Actorii să meargă mai des în uzine, să contribuie efectiv la ridicarea calitativă a mișcării artistice de amatori. In general, se poate spune că repertoriul teatrului a fost bine dozat, echilibrat. Au văzut lumina scenei creații ale unor autori prestigioși : Shakespeare, Mollière, Goldoni, Cehov, Gorki, Ostrovski, Shaw, Miller și Caragiale, Alecsandri, Delavrancea etc., in total 130 de premiere. Uneori, însă, criteriile ferme în selectarea valorilor, orientarea ideologică precisă, netă și combativă au fost substituite dorinței de a obține un „răsunător succes de public“ ; răspunsurile la întrebările . ..pentru cine jucăm?, „care este mesajul educativ al acestei piese ?“ au fost omise, căci gândul ducea la bogatele „rețele de casă“. Astfel, în stagiunea trecută și-a făcut loc pe scena constănțeana o piesă ca „Puricele in ureche“ de G. Faydeau, o comedie bulevardieră impregnată cu elemente picante, o adevărată concesie făcută prostului mentalității mic-burgheze. Dacă gust să ne referim și la Teatrul de revistă „Fantasio“, trebuie să remarcăm că și aici au fost promovate în scenă texic sărace în darși momente contemporane ale vieții socialiste, texte în care prima gratuitatea vreunei poante cu haz, dar lipsea mesajul educativ actual. Acestea se explică prin insuficienta preocupare a consiliilor de conducere ale instituțiilor respective pentru promovarea creației autentice, atât în domeniul literaturii dramatice cit și al creației muzicale sau coregrafice. Chiar și atunci cînd au fost puse în scenă lucrări dramatice valoroase din patrimoniul național clasic sau contemporan, ne-am întilnit cu o deficitară și insuficientă programare a lor, cu o slabă popularizare, cu o insuficientă preocupare pentru calitatea artistică a acestor montări. Este necesar ca dramaturgia română originală să constituie factorul permanent al teatrelor din Constanța, să fie puse în scenă cele mai bune piese ale autorilor români și de alte naționalități din țara noastră. Să fie alese, în primul rînd, acele piese sau lucrări lirice care evocă momente semnificative din viața poporului nostru, care contribuie la educarea patriotică a spectatorilor tineri și adulți. Și există în momentul de față lucrări de certă valoare artistică ce redau astfel de momente. Va trebui însă ca toate colectivele artistice ale celor trei teatre profesioniste din Constanța să includă, mai mult decit au făcut-o pină acum, fermitatea ideologică și responsabilitatea conștientă in politica teatrală (pentru că teatrul este, în fond, un act politic), să stabilească drept unice criterii de apreciere a unei lucrări dramatice claritatea ideologică și valoarea artistică intrinsecă a piesei respective. Să fie mai mult investigată și valorificată dramaturgia originală și cea universală. „Eu aș apela a directorii de teatru, la artiștii comuniști — spunea recent fovorul Nicolae Ceaușescu. De ce joau piese care nu corespund principiilor și eticii noastre ? N-au și ei răspundere față de ceea ce se joacă ?“. Răspunsul la întrebarea secretarului general al partidului este unul singur : să facem ca actul creației artistice să răspundă celor mai exigente principii ale educației oamenilor în spiritul comunist, revoluționar. Să selectăm riguros cele mai valoroase lucrări din repertoriul clasic și contemporan, român și universal. Să vadă lumina rampei numai acele creații care transmit un mesaj educativ, militant, care redau aspecte semnificative ale vieții, care reprezintă respirația umanistă activă și progresistă sau redau cele mai valoroase cuceriri ale istoriei și culturii omenirii. Și, mai ales, să promovăm acele lucrări valoroase din punct de vedere artistic, străbătute de suflu revoluționar, scrise de pe poziții partinice, marxist-leniniste care aduc în scenă, în fața publisicului, realitatea deosebit de complexă a epocii pe care o trăim, problemele vaste ale edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, idealurile nobile, generoase, avîntate, care-i animă pe constructorii săi. Teatrul este chemat, pe calea artei, să devină un for partinic, combativ și revoluționar, să contribuie în acest fel la dezvoltarea conștiinței socialiste, el trebuie să devină o școală deschisă „elevilor“ de toate vîrstele, cu un singur obicei de predare : educarea etică, estetică și patriotică în marxist-leniniste, spiritul concepției al idealurilor noastre comuniste. Pentru aceasta pledează însăși viața nouă, luminoasă și fericită a poporului român, aspirațiile sale spirituale cele mai luminoase. CLIPA CURAJULUI ȘI MĂIESTRIEI (Urmare din paginate de misiunea de pregătire a puternicei păsări de oțel YR. -BCD — un avion cu reacție B.A.C. care ceruse permisiunea să decoleze cu destinația Franckfurt; în cabină, pilotul Zama, pilot de douăzeci de ani, cu cele 16 mii de ore de zbor la activul său și Florin Ciioabă, cu zece mii de ore de zbor, ale sale nu aveau altceva de făcut decit „sa tragă manșa“ obișnuită a decolării și să-și vadă de prea obișnuitele drumuri aeriene. La bord, șaptezeci și cinci de oameni, fiecare cu gîndurile sale, așteptau momentul decolării. Puternicele turboreactoare se pun în mișcare. Ora 16,49. Momentul decolării, clipa curajului, momentul măiestriei a doi bărbați, a doi comuniști care „aveau în primire“ viața atîtor oameni. Momentul care nu te face să stai prea mult pe gînduri cînd îți cunoști pînă în cele mai subtile amănunte meseria, cînd observi o abatere de la normalul de zbor. Dar „abaterea“ aceasta nu a fost oarecare, căci a fost dintre cele mai neprevăzute. Cititorii noștri cunosc din știrile publicate în presă, din emisiunea de televiziune de marți seară că la 30 de secunde de la decolare, la 20 de metri de pământ, avionul a intrat într-un stol de pescăruși, iar cîțiva dintre aceștia au fost absorbiți de turbomotorul din dreapta. Moment critic. Moment în care, în plină putere, cele două motoare erau solicitate pentru a lua înălțimea de zbor. Și tocmai atunci unul din ele „dispăruse“ din cărăușia către înălțimi. — Ce s-a întimplat? —■ întreabă turnul de control. — A cedat motorul drept! — Căutați rapid un loc mai degajat (Turnul de control se gîndise imediat la o posibilitate a aterizării forțate). — Nu-i posibil. Capotăm dacă încercăm aterizarea imediată. Infracțiuni de secundă, toate manevrele impuse de situație au fost realizate de cei doi piloți. Deși necomunicată între ei, fiecare luase in sinea lui hotărîrea: — Să continuăm zborul pînă a lua înălțimea de siguranță, să menținem viteza limită de sustentație. — Faceți viraj pe dreapta. Comanda era de fapt, contra rocedurii. — Confirmăm virajul. — Luați „cap“ 180! Luați nălțime ! — Continuăm acum virajul pe stiigă. Atins 350 m. — Nu coborîți, sînteți sub pantă 25 m. Vîntul din 270, cu 3 m sec. Ați aterizat la 04. Date, coordonate, îndrumări, legătură utilă, necesară, legătură umană... Deși în dificultate, cei doi piloți nu s-au simțit singuri. — E ceva, cînd de „jos“, cineva se ocupă de tine. Ne-a dat mai mult curaj — spunea comandantul Zama. — De ce am aterizat tot la „Kogălniceanu“ ? — s-au întrebat pasagerii. Abia în sălile aerogarei au putut să afle despre pericolul prin care au trecut. Emoții, discuții, prezumții, și presupuneri, satisfacții, felicitări pentru întregul echipaj. Cuvintele de laudă nu mai conteneau... — Bravo Rumänienn! Klassenmässig Fliegern!Bravo români ! Piloți de clasă !). Așa se face că grupul de turiști a cerut ca același echipaj să continue cursa pînă la Franckfurt. După 4 ore, un alt aparat B.A.C. — YR — BCC își ia zborul, și după două ore și douăzeci de minute aterizează la Franckfurt. Discuții, satisfacții și felicitări pentru întregul echipaj românesc. Cuvintele de laudă nu mai conteneau... Mulțumiri și „grele“ clipe de despărțire de eroii aviatori, care au reușit cu măiestrie „să-i aducă acasă“ pe cei 75 de turiști. „Pentru toate acestea vă felicităm din toată inima și vă urez ca în activitatea dumneavoastră, de virtuoși ai aripilor românești, demni urmași ai pionierilor aviației noastre, să obțineți rezultate tot mai strălucite și să zburați tot mai sus, ducând totodată în lume faima României socialiste. Să trăiți, să fiți sănătoși !“ — țnă emoținant cuvintele de acheiere rostite de tovarășul Vasile Vîlcu la întîlnirea cu eroii aviatori, de zilele trecute, de pe aeroportul internațional „M. Kogălniceanu“. (Urmare din pag. 1) să se justifice, să ceară demență. Pentru ce ? Pentru cine îngăduință ? Pentru individul hrăpăreț, avid de bani și cîștiguri ilicite ? NU ! Intr-unul din birourile Tribunalului județean facem cunoștință cu un alt individ, ci un alt „descoperitor“ de cîștiguri ilicite. Dumitru DEAMITRU din Constanța, str. Petre Grigorescu nr. 10. De profesie... „crescător“ de oi. Venituri ilicite — peste 200.000. Procedeul de obținere a lor — specula produselor lactate pe piețele orașului. Dar nu se oprea aici. Necinstit în raporturile financiare cu statul (nici nu se putea altfel), escamotând impozite ce, in mod normal, trebuie să se plătească. D. C. aduna sută lungă sută vânzarea, pe sub mină, a lunii, din a mierei, la prețuri cu mult peste cele prevăzute în mercuriale. Samsar de oi, D. C. ajunsese să-și aibă stâna lui, oamenii lui, de care dispunea după bunul plac. Acasă, în cîțiva ani iși adunase covoare scumpe, butelii de aragaz (adevărat depozit), garaj, autoturism „Fiat“ (interesantă această preferință). Încălzire centrală cu instalație autonomă și o adevărată fabrică de prelucrat lina, de la mașinile de scărmănat și dărăcit pînă la cele de tors. Aceștia sunt indivizii, și din păcate nu numai ei, ce au făcut obiectul cercetării instanțelor în baza Gegii nr. 18 din 1968 privind controlul provenienței unor bunuri personale care au fost dobîndite în mod ilicit. Purtăm o discuție cu președintele judecătoriei Constanța. Pe bună dreptate acesta își arată Indignarea în legătură cu practicile la care se dedau o serie de indivizi, acaparatori de comori fără muncă, oameni ce jecmănesc ca-n codru buzunarul cetățeanului cu care vin în contact. Pentru curma astfel de practici statul nostru a emis un decret (nr. 311 din 15 septembrie 1971), decret ce instiuie o comisie de cercetare a unor astfel de cazuri pe lângă judecătorii. Decretul vine să completeze legea sus-citată adăugind regimentari suplimentare, pentru a ușura posibilitatea verificării unor bunuri ilicite intrate în posesia unor persoane. Astfel, cita președintele judecătoriei, recenta modificare prevede, printre altele, că cei ce au fost obligați la plata unor impozite datorate pentru venituri ilicite, nu vor mai putea ocupa funcții de gestiune sau de control financiar. De asemenea, instanța judecătorească are obligația ca, după hotărîrea pronunțată definitiv să comunice extrasul acesteia atit organelor Inspectoratului miliției județene, cât și organizației socialiste în care activează persoana în cauză, tocmai pentru a se asigura aplicarea dispozițiilor noului decret. Acest decret face, de asemenea, unele referiri la obligațiile pe care le au conducătorii organizațiilor socialiste ca, atunci cînd au cunoștință sau posedă indicii că există o vădită disproporție între valoarea bunurilor, a veniturilor unor persoane din subordine sau care prestează o activitate în unitatea socialistă, să informeze comisia de cercetare a veniturilor ilicite tocmai pentru a se interveni în soluționarea eficientă a acestor situații. Fără discuție, o contribuție majoră în depistarea unor cazuri privind proveniența ilicită a unor bunuri o au și cetățenii, aceștia putându-se adresa în mod voluntar comisiei de cercetare, comisie ce are obligația, stabilită prin lege, de a cerceta și a stabili, după caz, proveniența ilicită a unor bunuri ce aparțin anumitor persoane. Toate acestea, așa cum ne spunea președintele Judecătoriei Constanța, Nicolae TOACȘE, sânt acțiuni menite să curme practicile ilegale de înavuțire, de acumulare de cîștiguri fără muncă, la care se dedau o serie de indivizi, practici ce contravin în același timp moralei socialiste, spiritului de dreptate și pertitate și care sînt condamnate cu asprime de opinia publică. Am prezentat în materialul de față două din cazurile soluționate recent de către comisia de control a provenienței unor bunuri ce au fost dobîndite in mod ilicit. Cele două exemple au silit limită și, din păcate, nu sunt izolate. In fața acestui organ se află, spre cercetare și judecare și alte dosare, și alte cazuri. Soluționarea lor in spiritul echității, al dreptății, in baza legilor ce guvernează in statul nostru sînt acțiuni pe care opinia publică, toți oamenii cinstiți se aprobă în unanimitate. Este incă un semnal adresat acelora care mai cred încă în posibilitatea înavuțirii fără muncă, in posibilitatea de a cîștiga bani pe căi ocolite, sfidînd efortul unanim pe care oamenii cinstiți ii fac pentru consolidarea societății noastre. Avem convingerea că transpunerea în fapt a dispozițiilor legale, sprijinul permanent al colectivelor de salariați din întreprinderi și instituții, obiectivitatea cu care organele de stat, de specialitate, vor interveni în soluționarea cazurilor vor conduce nemijlocit la înlăturarea definitivă a unor astfel de cazuri din societatea noastră. ...ȘI TRAI ȘI BERECHNT PE PUNGA SOCIETĂȚII! Hammm IM», Recoltatul porumbului (Urmare din pag. 1) pentru primirea porumbului boabe în vrac, dar la Chirnogeni porumbul boabe rezultat de la o combină „Gloria“ era încărcat in saci și dus la bază, în loc ca acesta să fie descărcat direct in autocamioane. Inginerul șef motiva că baza nu primește porumbul in vrac. Pe cine să credem ? La fiecare autocamion lucrau in plus cite 2—3 oameni pentru încărcatul sacilor, oameni care puteau foarte bine să lucreze la recoltatul porumbului. Tot în această zonă a județului, o bună bucată de vreme, baza de recepție Casimea n-a primit porumb boabe de la cooperativele agricole pentru că spațiile de depozitare erau blocate cu alte produse. Cîteva defecțiuni, aparent mărunte, în recoltatul și transportul porumbului de pe cîmp, dar care acumulate, duc la intirzierea acestei lucrări și la pierderi de recoltă. Le-am citat vedea că mai tocmai pentru a se stat încă destule rezerve nefolosite pentru impulsionarea acestei lucrări. In această lună, peste tot, porumbul trebuie să fie adunat și depozitat cu grijă. Va trebui ca toate forțele să fie mobilizate la stringerea porumbului, să se onoreze grabnic sarcinile contractuale. Nici un știulete de porumb nu trebuie irosit, toată recolta trebuie strînsă cu cea mai mare grijă. întreprinderea de transporturi CONSTANȚA 1 PRIMEȘTE ÎNSCRIERI pentru cursul de calificare, de scurtă durată, în meseria de CONDUCĂTOR TROLEIBUZ, cu îndeplinirea următoarelor condiții : — absolvent al școlii de cultură generală, de 7 sau 8 ani ; — să fie salariat al unei întreprinderi socialiste de stat, ca muncitor necalificat — să prezinte adeverință de la întreprinderea unde lucrează, din care să rezulte că este de acord cu transferul respectivului după terminarea cursului de calificare in noua meserie. Direcția de drumuri și poduri Str. Barbu Delavrancea nr. 14 telefon 2.34.26 — 1.14.78 ANGAJEAZĂ DE URGENTA: £ pentru direcție : — șef depozit piese auto și utilaje ; — tehnician proiectare și opp ; — tehnician normal or auto utilaje. 9 pentru șantiere : — maiștri constructori : — mecanici utilaje — șoferi. DOBROGEA NOUA nr*. 7202 Fabrica de nutrețuri combinate Lumina comuna Ovidiu, județul Constanța ANGAJEAZĂ IMEDIAT : — electricieni automatizare, categ. de salarizare 3—6 ; — electrician auto ; — mecanici lăcătuși, taleg. de salarizare 3—6. Salarizarea, conform N.U.M. nr. 914 1968. Relații suplimentare, zilnic la telefon 26 Ovidiu. CINEMA ■ AȘTEPTAREA — „Republica“ ( orele : 9 — 13 — 15 — 18 — 20); 2 JU SUNT JEROME — „Popular“ (orele: 9 — 11,15 — 13,30 — 16 — 18,15 — 20,30); SILVION BOLIVAR — „Progresul“? (orele: 10 — 12,30 — 15 — 17,30 - 20,00); VAGABONDUL — „23 August“ (orele : 12,30 — 16 — 19,30) ; ALARMĂ ÎN MUNȚI — „Tineretului“ (orele : 14 — 16 — 18 — 20) ; CINCI PENTRU INFERN — „Bulevard“ (orele: 14,30 — 18,30 — 20,30). LITORAL PRINTRE COLINELE VERZI — „Farul“ Mangalia ; O SUTĂ DE CARABINE — „Lumina“ Techirghiol ; „Z“ — Eforie Sud. TELEVIZIUNE 17,30: Deschiderea emisiunii. Emisiunea în limba maghiară; 18,30: La volan — emisiune pentru conducătorii auto; 18,50: Timp și anotimp în agricultură; 19,10: Pentru sănătatea dv. Regimul de viață al bolnavilor cardiaci; 19,20: 1001 de seri — emisiune pentru cei mici; 19,30: Telejurnalul de seară; 20,00: Reflector; 20,15: Interpretul săptămânii: Anca Agemolu; 20,30 : Pagini de umor. „Stan și Bran delincvenți“; 21,20: Cadran internațional; 22,10: Se renade, canțonete și arii din operete; 22,45: Telejurnalul de noapte. TEATRU TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE : joi, 14 octombrie, ora 19,30: „ROMANȚIOȘII“; duminică, 17 octombrie, „OVIDIUL” (premieră). ACVARIUL, bulevardul 16 Februarie nr. 1 (vizavi de „Cazino” deschis zilnic între orele 9.00 16.00. PLANETARIU PLANETARIUL (piața Iona) deschis zilnic intre orei 02.00 — 20.00. MUZEE MUZEUL DE ARTA și COLECȚIA ION JALEA - deschi zilnic, între orele 10 — 18 (lun — închis). EXPOZIȚIA DE ARTĂ ROMĂNEASCA (în fostul local al poștei) — zilnic, între orele 10 — 18 (luni — închis). MUZEUL DE ARHEOLOGIE din Constanța, str Muzeelor nr. 23 și EDIFICIUL ROMAN CU MOZAIC, deschise zilnic, între orele 10 — 18 (luni — închis). MUZEUL MARINEI — luni, miercuri, joi, vineri, simbătă — deschis între orele 10 — 18: duminică, intre orele 9 — 15; marți închis. VREMEA Pentru următoarele trei zile, vremea devine instabilă, cu cerul mai mult noros. Viitul va sufla potrivit din sectorul sud — vestic. Temperatura aerului puțin variabilă, minimele vor fi cuprinse intre 6 și 14 grade, iar maximele între 17 și 23 grade. Marea se va agita ușor. CRONICA DIURNĂ Artizanul Ion Neamțu, șeful secției de sticlărie metalizată și artizanat de pe lungă cooperativă de consum Cumpăna, este un adevărat artist artizan. Din sticlă topită el închipuie obiecte utile în forme deosebit de atractive, care și-au cîștigat o reputație largă în întreaga țară. Din luna mai, de cînd a înființat această secție a realizat 105 tipuri de asemenea obiecte utile și frumoase, între care se impun în mod deosebit serviciile de vin, de lichior și de cafea — unicernară. Frumusețea muncii artizanului din Cumpăna s-a făcut cunoscută și apreciată, in aceste zile, și la cel de-al V-lea Pavilion de mostre de la București. Exemplu de cinste O mapă in care se găseau diverse acte personale și un tranzistor s-a găsit in autobuzul 31-CT-122 I.T.A., la întoarcerea sa de pe Murfatlar. Taxatoarea traseul Victoria Lucan, fără să o intereseze ce-i în interiorul mapei, a predat-o impiegatului de mișcare. La puțin timp a apărut păgubașul — Slave Novic din Eforie Sud, strada M. Viteazul nr. 18. In scrisoarea trimisă redacției acesta ne roagă să transmitem cele mai calde felicitări, în mod public, șoferului Ion Voicu și taxatoarei V. Lucan. O facem cu plăcere. Pentru mai puțin fum! Locuitorii din zona Fabricii de halva (str. Olteniei din Constanța) ne-au sesizat în repetate rînduri despre fumul și funinginea care poluează atmosfera înconjurătoare, stare de fapt pentru curmarea căreia nu s-a luat nici o măsură. Tovarășa ing. Olga Borda, directoarea întreprinderii de morărit și panificație „Dobrogea“, de care depinde fabrica de halva susmenționată, ne-a comunicat că se vor lua măsuri pentru diminuarea gazelor toxice și a fumului dar angajamentele au trecut și fumul a rămas. Poate că organele Inspecției sanitare au de adăugat un argument mai convingător pentru conducerea respectivei întreprinderi. Ridicați-vă „cartea“ de vizită în spatele imobilului care adăpostește biblioteca municipală Constanța se află clădire mai veche care, cu o cîteva luni de zile in urmă, a fost renovată, in antrepriza I.R.C. Constanța. Lucrările, efectuate cu toată priceperea și seriozitatea au dat clădirii cu pricina o nouă tinerețe fapt pentru care constructorii merită toate laudele. Vechi a rămas doar obiceiul lor de a-și lăsa peste tot pe unde lucrează „cartea“ lor de vizită, sub forma unor mormane de moloz și resturi de materiale. Locatarii au făcut demersuri peste tot pentru curmarea acestei situații anormale dar nimeni nu ia nici o măsură. Dacă conducerea I.R.C. nu ține la prestigiul firmei s-o facă măcar de dragul aspectului gospodăresc al orașului, să-și ridice această dezonorantă „carte“ de vizită! MICA PUBLICITATE PIERDERI PIERDUT diverse acte (autorizație construcție, copii certificat naștere și studii, adeverință pentru examen auto) toate eliberate pe numele Mitric Gheorghe. Găsitorul este rugat să le aducă in str. Emil Răcoriță nr. 11 — Constanța. VÎNZARI (961) PIERDUT ștampila cu inscripția „Ind. laptelui Constanța — Toneta 21“. O declaratlă. (957) PIERDUT legitimația de inscriere la examen Școala sanitară Constanța, eliberată pe numele Pascale Elena. O declaranlă. (958) VÎND casă, dependințe. Eforie Nord, strada 6 Martie 51 — Turcu. (959) VÎND „Opel-Record“, ireproșabil, albastru. Telefon : 5.12.36 — zilnic, după ora 8.00. (960) VÎND aragaz cu 3 ochiuri și butelie. Constanța. Dezrobirii 60 (autobuz 14). (963)