Dobrogea Nouă, decembrie 1971 (Anul 24, nr. 7243-7269)

1971-12-04 / nr. 7246

> V á ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7246 Sîmbătă, 4 decembrie 1971 4 pagini, 30 bani w mm rovARAșmm mm dt AușEscu S-A mmm și jubileul sociati ue EXISTENTA A UZINEI DEAUTOCAMIOANE DIN BRASOV !-Una din importantele întreprinderi constructoare de mașini, nu numai ale Brașovului, dar și ale tării, Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăți de secol de prodigioasă existență. Cu prilejul festivității, miile de muncitori, ingineri și tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-și exprima sentimentele de dragoste și prețuire față de conducătorul partidului și statului, de a raporta succesele înfăptuirea sarcinilor dobîndite în cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcțiilor de mașini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanț al etapei parcurse de la înființare și pînă astăzi al marilor înfăptuiri obținute sub conducerea partidului1 în anii socialismului. în vizita la Brașov, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii : Ion Gheorghe Maurer, Maxim Berghianu și Dumitru Popescu. de La sărbătoarea constructorilor autocamioane iau parte numeroși foști muncitori, ingineri și tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredințate munci de răspundere in activul de partid și de stat, muncitori și tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la „Metrom“, de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Brașov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor brașovenilor, a întregii ramuri a construcțiilor de mașini, încă de la intrarea în județ, unde tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt salutați de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Brașov al P.C.R., de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, au venit in întimpinare (Continuare In pag. a III-a) 1 Dragi tovarăși, Cuvîntarea tovarășului----- NICOLAE CEAUȘESCU Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarășul Maurer și pentru ceilalți tovarăși de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei — eveniment întreprinderii important din istoria dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniștri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite), în cei 50 de ani de existență, uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung, devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de mașini din România, cu un colectiv de peste 15.000 de salariați. După cum cunoașteți, în această perioadă în uzină s-au produs multe mașini și utilaje. Mica expoziție pe care am văzut-o astăzi reamintește tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată; se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în țară, cit și în străinătate. (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producție, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producției, la îmbunătățirea continuă a calității camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă și cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcție. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut — dar rezultatele obținute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aș dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doi-trei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcții de mașini din România. Vă urez din toată inima să atingeți acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice , urale). Ați obținut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-ați realizat in bune condițiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează și chiar se depășește cu un anumit procent. Înțeleg că uzina este în transformare, că are loc, o dată cu asigurarea producției, și dezvoltarea și dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veți obține asemenea rezultate iicit, la sfîrșitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38.000 de camioane, să o depășiți cu cel puțin cîteva mii de camioane. Există toate posibilitățile pentru aceasta, iar construcțiile pe care le realizați acum vor permite să se producă mult mai mult decit este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obținute pină acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiați cincinalul actual cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toți ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfășoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producției, productivității muncii, al calității — obține an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deși sintem la o sărbătoare și de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuși, o serie de deficiențe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătățiri producției uzinei nncit autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piața internațională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, finind seama de dotarea uzinei și mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni și ingineri în stare să răspundă in mod corespunzător cerințelor progresului continuu al uzinei și, prin aceasta, și al economiei noastre naționale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acționeze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficiențele care mai există și pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producției din uzina dumneavoastră. In al doilea rind, doresc să arăt că s-au obținut rezultate bune — mai cu seamă in ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveți, in această privință, un program bun pină în 1975. Dar și in legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteți, de fapt, abia la început, cu atît mai mult cu cit uzina dumneavoastră a produs la un moment dat și mașini-unelte, deci are o experiență în această direcție ; producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decit de colectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenție dezvoltării sectorului de autodotare, creării de mașini-unelte, de mașini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci și pentru necesitățile altor întreprinderi din România. Cu timpul — și aș dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm și la export cu această producție de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă mai rentabilă pe piața internațioinală. Consider că și in această direcție colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze in scurt timp programul ce ii revine, chiar să-l depășească. Aș dori din toată inima să obțineți pe acest drum realizări mult mai mari decit prevederile stabilite in plan. (Aplauze prelungite). Nu aș dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal și de materiale ; aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde crește(Continuare în pag. a IlI-a) COMUNA IOAN CORVIN Modernizarea rutieră Locuitorii comunei Ioan Corvin, organizați pe echipe de lucru, desfășoară o continuă activitate patriotică pentru extinderea legăturilor rutiere cu satele din împrejurimi, în aceste zile, o echipă — din care fac parte Ion Manóle, Tudor Stamat și Anghel Dudă — lucrează la scoaterea pietrei dintr-o carieră, piatră care va fi folosită la pavarea șoselei ce leagă centrul comunei cu satele Viile și Rariștea. Pînă în prezent s-au scos peste 300 mc din cei peste 2.100 mc piatră, cantitate a cărei extragere este prevăzută în planul de activități social-gospodărești pe anul 1972. Iată, deci, că indeplinindu-și planul de activitate patriotică pe anul curent, locuitorii comunei, mobilizați de către deputați, au trecut încă din luna noiembrie la realizarea sarcinilor din anul viitor. Pentru contribuția adusă la industrializarea țării și participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Brașov la opera de construire a socialismului și meritele sale in promovarea progresului tehnic al economiei naționale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înființarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa 1 Uzinei de autocamioane Brașov. DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa 1 Uzinei de autocamioane Brașov Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înființarea Uzinei de autocamioane Brașov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfășurată în anii construcției socialiste a țării și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Brașov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ și medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor; Comănici Nicolae, șef de atelier ; Sultanu I. Vasile, prim-topitor ; Man G. Dioisie, sculer; DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUSESCU CONSILIUL INTERCOOPERATIST -organism viu, mobil, generator al inițiativelor creatoare în Întreaga sa activitate partidul nostru acordă un deosebit sprijin dezvoltării și modernizării agriculturii socialiste. Acțiunile inițiate privind extinderea irigațiilor, a mecanizării și chimizării, îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii conturează largi posibilități pentru sporirea eficienței acestui sector. Alături de organizarea fermelor specializate, a introducerii acordului global — ca metodă nouă de retribuire a cooperatorilor, a lărgirii atribuțiilor secțiilor de mecanizare, un deosebit accent s-a pus pe sarcinile ce revin consiliilor intercooperatiste. In județul nostru au fost create 36 asemenea consilii. Ajutate de comitetele comunale de partid și organele agricole județene, în răstimpul scurt de la crearea lor, consiliile intercooperatiste au rezolvat o seamă de probleme, printre care amintim zonarea judicioasă a culturilor, repartizarea speciilor de animale în funcție de posibilități și tradiție, cooperarea la înfăptuirea unor lucrări de o amploare mai mare, întrajutorarea la executarea lucrărilor de vîrf în campanie etc. Ca în atîtea ocazii, și de data aceasta, inițiativa s-a dovedit a fi una din măsurile hotărîtoare ale înfăptuirii sarcinilor ce stau in fața lucrătorilor de pe ogoare. Așa, de pildă, într-una din ședințele sale. Consiliul intercooperatist Hîrșova a luat in discuție problema desecărilor din incinta indiguită a bălții Ciobanu. Au fost stabilite, cu acest prilej, măsuri de organizare a acțiunii, contribuția ce trebuie să o aducă fiecare cooperativă agricolă cu brațe de muncă și mijloace de transport, necesitatea întocmirii unui proiect. Cu altă ocazie, tot în adunarea consiliului intercooperatist s-a făcut o nouă redistribuire a vacilor de lapte, avînd în vedere construcțiile de care dispun unitățile cooperatiste. Astfel, cooperativa din Girliciu a primit sarcina să crească un număr mai mare de vaci, avînd în vedere adăposturile și baza furajeră de care dispunea cooperativa de la Saraiu a fost îndrumată să se profileze mai mult pe creșterea porcilor. De asemenea, în cadrul consiliului intercooperatist s-a stabilit ca membrii cooperatori de la Hîrșova să producă var și țiglă, iar cei de la Giiliciu cărămidă, pentru a acoperi nevoile tuturor unităților din jur. Măsurile adoptate s-au dovedit a fi deosebit de eficiente. La Cogealac, consiliul intercooperatist a luat în dezbatere proiectul privind profilarea unităților agricole. Cu acest prilej s-a hotărît că la Fîntînele să se extindă sectorul porcin, livrîndu-se anual 1.100 porci grași, reducindu-se sarcina cooperativei din Săcele. In alte ședințe s-a hotărît ca între cooperativele agricole din Tariverde și Săcele să se facă schimb la unele culturi, avînd în vedere existența unui număr mare de brațe de muncă în cea din urmă unitate și condițiile optime de a obține producții sporite. Prin unirea eforturilor, unele cooperative agricole au cooperat pentru transportul pietrei și al nisipului in vederea modernizării șoselei ce leagă satele din jur de centrul comunei. Luindu-se în discuție posibilitățile cooperatorilor de la Săcele, s-a stabilit ca aceștia să producă anual 25.000 țigle pentru acoperirea adăposturilor din zootehnie a tuturor unităților, în activitatea celor mai multe consilii intercooperatiste s-a acordat atenție organizării campaniei a Șt. MIHAI (Continuare in pag. an-a) \ \ Cititori! A ——~ Asigurați-vâ din timp abonamentele pentru 1972 la ziaru! De la Cabinetul județean de partid Luni, 6 decembrie 1971, ora 18,00, va avea loc activitatea Universității serale de marxism-leninism după cum urmează : ECONOMIE POLITICĂ (dezbateri) la Școala nr. 25; ISTORIE (dezbateri) la Școala nr. 28 ; FILOZOFIE (dezbateri) la Școala nr. 12 ; CONSTRUCȚIA DE PARTID (dezbateri) la Școala “nr. 28. DIN CRONICA JUDEȚULUI • DIN CRONICA JUDEȚULUI Mecanizarea transportului intern Urmărind îmbunătățirea procesului de producție, aprovizionarea operativă cu materii și materiale, precum și reducerea efortului fizic, muncitorii și specialiștii de la U.F.R.M.A. Năvodari au realizat, cu posibilități proprii, o serie de utilaje pentru mecanizarea transportului intern. Astfel, au fost executate, printre altele, 2 cărucioare pentru transportat materiale și piese, 10 cărucioare pentru transportul containerelor în cadrul secțiilor, 200 containere pentru depozitat și transportat piese. In port In portul Constanța se desfășoară o vie activitate. De pildă, două nave străine, sosite cu peste 1.000 de tone de portocale, sunt in curs de descărcare. Nava „București" descarcă mărfuri generale, iar „Moldova“ stafide. O navă sovietică a intrat ieri în port cu 300 de tone de pește, iar „Athinai“, sub pavilion elen, descarcă 1.000 de tone de cafea braziliană. Zilele acestea sunt așteptate să intre in portul Constanța alte nave, sub pavilion românesc și străin, cu diferite mărfuri de import. Instruirea propagandiștilor Joi seara a avut loc instruirea propagandiștilor de la toate formele învățămîntului de partid din municipiul Constanța. Propagandiștii au audiat o consultație cu privire la conținutul programului de educație comunistă adoptat de recenta plenară a C.C. al P.C.R. — consultație dată de lector univ. Ion Moraru, lector al Comitetului Central. Au urmat întrebări și răspunsuri în legătură cu elementele componente ale conștiinței socialiste, care definesc omul nou al societății socialiste multilateral dezvoltate. Primele utilaje La complexul intercooperatistc de creșterea și îngrășarea tineretului taurin Murfailar lucrările de construcții sunt avansate. Constructorii dau zot pentru ca în primăvara anului viitor complexul să poată fi dat în funcțiune. Zilele acestea, așa cum ne-am a format dr. Paul Stroie, directorul complexului, au sosit primele utilaje care au început să fie montate. Este vorba de centrala termică și grilajele pentru tesle. INIȚIATIVA PIONIERILOR DIN COMUNA DELENI „Inimoșii" și „Isteții" —■ în întrecere POSTUL DE CORESPONDENȚI VOLUNTARI DIN MINA DELENI comunică : Cușcoala generală din localitate la a avut loc un interesant concurs cu tema „Opt întrebări din opt domenii“ inițiat de consiliul pionieresc; în vederea formulării întrebărilor, instructorul unității de pionieri, Viorel Dobrescu, a consultat profesorii de limba matematică, fizică, istorie, română, geografie, biologie, desen și muzică, în fața juriului au apărut elevi din clasele IV—VIII împărțiți in două echipaje: „Inimoșii“ și „Isteții“. La sfîrșitul întrecerii, echipajul „Isteților“ avea un avantaj de cîteva puncte. De ciștigat au cîștigat toți participanții, dobîndind cu acest prilej o serie de cunoștințe suplimentare din domeniile amintite. S-au remarcat în mod deosebit elevii Cornelia Ivan, Marius Popescu, Elena Curcă și Marian Titu care au dat răspunsurile cele mai corecte. CU PLANUL ANUAL ÎNDEPLINIT I.P.A.T. La încheierea lunii noiembrie bilanțul realizărilor obținute de I.P.A.T. Constanța indica un succes deosebit pentru colectivul de salariați al acesteia ; se îndeplinise în proporție de 100,5 la sută planul anual la producția globală și de 107,5 la sută, la producția marfă. Cu o contribuție deosebită în obținerea depășirilor la producția s-au înscris unitățile de marfă cazangerie, fabricile de sifoane, de gheață, de săpun, atelierele de reparat cîntare și mașini de scris și altele. I.R.E.C Au îndeplinit integral prevederile anuale la producția globală industrială și muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea de rețele electrice Constanța. Se preconizează ca, în perioada care a mai rămas până la sfirșitul anului, să se obțină importante sporuri de producție.