Dobrogea Nouă, ianuarie 1972 (Anul 25, nr. 7270-7293)

1972-01-04 / nr. 7270

ORBAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 72701 Marți, 4 ianuarie 1972 4 pagini, 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem in revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care il vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat intr-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național — care in acest an este cu circa 12 la sută mai mare decit in 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii in calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste in întreaga viață socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute in realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacitații cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, in numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972’prevede continuarea in ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevăd, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile aprinduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotăritor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal: îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, in locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie in cronica contemporană a României noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși. In anul 1971 S-au produs noi și profunde schimbări in viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpine pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orinduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămint este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în întreaga lume! Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale în promovarea unei politici de colaborare și pace intre popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina, popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian să fie lăsate să-și hotărască singure destinul . Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967 . Mai mult ca oricind este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze pe cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul ! Un obiectiv de seamă căruia ii vom consacra și in viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind in Europa și avînd încă proaspătă în memorie experiența tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică între toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate țările din Balcani, transformării acestei regiuni intr-o zonă a păcii și cooperării pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării și păcii in Europa, punindu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internațională, dezvoltarea nestingherită a colaborării intre popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar suntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune și dictat, pot asigura înfăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sunt ferm hotărâte să desfășoare și în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării, progresului și păcii în lume. Stimați tovarăși și concetățeni. Peste câteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere in forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptând unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul in sănătatea și fericirea, poporului român ! Pentru pace și colaborare internațională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuințe ale fiecăruia dintre dumneavoastră! Vă urez tuturor un an nou, rodnic, plin de satisfacții in activitatea socială și in viața personală ! Multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi prieteni și tovarăși ! 1 Intilnirea tovarășuluiicolae Ceaușescu cu președintele Partidului Comunist din Belgia, Marc Drumaux de In cursul zilei de luni, 3 ianua1972, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar-general al Partidului Comunist Român, s-a intilnit, la Predeal, cu tovarășul Marc Drumaux, președintele Partidului Comunist din Belgia, care se află la odihnă în țara noastră, la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în cadrul întrevederii, desfășuratia intr-un spirit de caldă prietenie tovărășească,, s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, precum și un schimb de păreri i în probleme ale mișcării comuniste și muncitorești, ale situației internaționale, îndeosebi ale securității europene. Cu acest prilej, s-a reafirmat dorința comună de dezvolta în continuare relațiile de colaborare frățească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Belgia, în interesul întăririi prieteniei dintre cele două partide și popoare, al unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. DIN PRIMELE ZILE ALE NOULUI AN SUCCESE ÎNSEMNATE ÎN FIECARE LOC DE MUNCĂ Docherii raportează; 24 DE NAVE „OPERATE“ ÎN PRIMA ZI; 32 - ÎN CEA DE-A DOUA! ... Revenim in port, a treia zi, din noul an ; ecoul sărbătorii revelionului s-a stins. Activitatea este tot mai vie. Se pot face primele bilanțuri. Cel care ne ajută, este tovarășul Valeriu Nica, locțiitor al secretarului comitetului de partid din portul Constanta. Aflăm, astfel, că in 2 zile, planul la flotă (în lei valută) a fost îndeplinit în proporție de 106 la sută. In ceea ce privește activitatea portuară, au fost manipulate 40.795 tone de diverse mărfuri, în prima zi a anului, au fost operate 24 de nave, iar în cea de-a doua — 32. S-a lucrat susținut la vasele românești „Carpați“, „București“, „Deva“, „Brașov”, ca și la altele sub pavilioane străine : „Bocos”, „Hector”, „Amorgos”, „Antonis“... Dintre echipele de docheri, rezultate peste media obișnuită au obținut cele conduse de Marin Peneiu, Victor Bălăci, Dumitru Cara, Petre Ursu, Petre Nicolae... „In 1972, colectivul întreprinderii noastre are de îndeplinit sarcini mult sporite, atit în activitatea portuară, cit și la exploatarea flotei. De altfel, va crește numărul navelor din dotare și se va extinde portul, va fi dotat cu noi utilaje. De aceea, întregul nostru colectiv — și cind spun asta, mă refer la toate unitățile din port — este ferm hotărât să aplice toate măsurile menite să conducă la folosirea integrală a capacităților ce ne-au fost încredințate. E un angajament pe care ni l-am luat chiar in fața tovarășului Nicolae Ceaușescu, anul trecut, cind iubitul nostru conducător a vizitat portul Constanța și pe care ni-l vom respecta exemplar” — ne-a spus, in încheiere, locțiitorul secretarului de partid. „SEMNE BUNE ANULARE!“... ...ȘI PENTRU CIMENZIȘTII DIN MEDGIDIA ...Foc continuu in cuptoarele Medgidiei. Cimentiștii au intimpinat anul 1972, nu numai sorbind un pahar cu vin, la revelionul organizat in fabrică, ci și prin muncă spornică. Instalațiile moderne din secții au lucrat din plin, iar oamenii au vegheat cu îndoită atenție la buna lor funcționare. — încă din ultima perioadă a vechiului an, datorită măsurilor luate, printr-o mobilizare deosebită a fiecărui muncitor sau tehnician și in primul rind al comuniștilor, am reușit să producem la un nivel superior. In decembrie, am recuperat o bună parte din restanțele ce le aveam, iar acum, în ianuarie „tragem tare” de la început — ne spune tovarășul Nicolae Carcioc, secretarul comitetului de partid al fabricii. (Continuare în pag. a II-a) (Continuare Imag. s III. a) REVELION 1972-o noapte de bucurii, de idealuri și focuri nestinse Oamenii portului au muncit și a petrecut Ora 23. Portul constănțean trăiește din plin atmosfera plină de efervescență a marilor întreprinderi cu flux continuu. Docherii, marinarii, mecanizatorii au raportat încă de la data de 27 decembrie îndeplinirea planului. Acum, pentru acest colectiv, calendarul a fost devansat cu aproape 7 zile. In biroul său, directorul D.N.M. „Navrom”, ing. Nicolae Zeicu, ne declară : „In primele ore ale anului 1972 în portul Constanța se află sub operații de încărcare și descărcare 33 de nave românești și străine. Ultima navă ce a acostat la danele portului este „Petroșani”. Prima care va părăsi portul va fi „Bucegi”, cu destinația, la Gaulette”, în anul 1971, pe o suprafață de 520 de hectare, citare la ora actuală poarta maritimă a țării, macaralele, podurile rulante, tractoarele, autostivuitoarele, celelalte utilaje și OAMENII — DOCHERN, au operat peste 2.000 de nave, încărcând sau descărcind mărfuri la greutate de cîteva milioane de tone. Ora 23:30. Acesta este portul cu inima pulsînd ritmic, regulat, ca un metronom. Cu 1.800 de secunde înaintea unui nou an ne oprim și în mijlocul celor ce petrec la ceasurile de cumpăna, dintre ani. Se ciocnesc cupele pline cu rubiniul vinului. Printre cei peste 200 de portuari ce au petrecut aici, în gara maritimă, reținem pentru un scurt dialog pe doi dintre comandanții flotei noastre comerciale : Mihai Teslam , „în numele echipajului navei „Petroșani“, doresc să asigur că și în anul 1972 vom purta cu aceeași cinste tricolorul patriei în toate porturile lumii”. Stelian Gună : „în anul ce a trecut nava „Bucegi” și-a îndeplinit și depășit planul. Întreg echipajul și-a făcut pe deplin datoria. Sunt convins că aceleași rezultate frumoase vor fi înregistrate și în anul 1972“. Prezența primului secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., tovarășul Vasile VICU, în mijlocul celor ce au petrecut și muncit în primele ore ale anului 1972, cuvintele rostite cu această ocazie, caldul îndemn adresat docherilor, mecanizatorilor, marinarilor, tuturor celor ce muncesc în angrenajul portuar, a consemnat pe viu, concret, încă un moment emoționant din filmul orelor ce s-au scurs din cel de-al doilea an al cincinalului. Părăsim portul în sunetele sirenelor celor 55 de nave acostate la dane, care anunță începerea unui nor an... Pentru cei de pe mare, pentru vrednicia docherilor, pentru mecanizatori, pentru oamenii portului: „La mulți ani !“