Dobrogea Nouă, iunie 1972 (Anul 25, nr. 7397-7422)

1972-06-23 / nr. 7416

feOBROGEA NOUĂ nr. 741 ő IN MAREA ÎNTRECERE, colectivele de muncă din economie obțin NOI $1 NOI SUCCESE legumicultorii de la Borcea Și-au înd planul semest 10 zile mai devreme 156 tone de legume peste plan „Față de 544 tone de legume timpurii planificate a se obține și a se valorifica in primul semestru din acest an, am realizat pină acum peste 100 tone“ preciza, cu ocazia discuției pe care am avut-o ieri, inginerul Sergiu CHIRIACESCU, directorul întreprinderii agricole de stat din Nazarcea. Prin valorificarea legumelor timpurii la prețuri cât mai avantajoase, fermele legumicole au realizat până acum venituri de peste 800.000 lei. „Nu exagerez eu nimic, ne spunea inginerul șef al întreprinderii, Traian Busuioc, de fiecare dată cind a fost vorba să se valorifice un nou sortiment de legume timpurii pe piață legumicultorii noștri au fost primii care au obținut distanța nr. 1 la toate produsele. Aceasta constituie secretul veniturilor mari realizate pină acum din legumicultura“. Afirmația este pe deplin întemeiată. Varza timpurie a fost livrată către beneficiari interni și chiar externi incepind de la 29 aprilie a.c. cartofii începând de la 4 mai, iar ardeii grași dinprimele zile ale lunii iunie. Trebuie să recunoaștem că, la aceste date, produsele respective n-au avut concurențe pe piață ! Genget KAIAI.I La S. M.A. Ostrov Cu aceleași mijloace de producție, venituri suplimentare de 300.000 lei Angrenați in bătălia care se duce in aceste zile pentru executarea de calitate a lucrărilor de întreținere a culturilor prășitoare, strîngerea furajelor și pregătirea campaniei de recoltare a paioaselor, pentru intimpinarea Conferinței Naționale a partidului cu noi succese, mecanizatorii de la S.M.A. Ostrov sunt preocupați deopotrivă de sporirea rodniciei muncii, de realizarea unei eficiente economice ridicate. Profundele transformări intervenite in conștiința acestor oameni ai ogoarelor se oglindesc în tot ce fac și întreprind ei. S-a reușit astfel, în condițiile executării unui volum sporit și mult diversificat de lucrări, să se aplice cu perseverență indicațiile, măsurile stabilite de partid în ultimii ani cu privire la îmbunătățirea organizării, conducerii și planificării muncii în agricultură, sarcinile de mare actualitate puse în fața agriculturii de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Conferința pe țară a secretarilor comitetelor de partid și a primarilor de la comune. Faptul este demonstrat de încadrarea ia timp a lucrărilor, de realizarea la data de 31 mai a.c. a 94 la sută din planul de venituri stabilit pentru prima jumătate a anului. Secțiile de mecanizare Almalău, Gîrlița, Carvăn, Iipnița și Canlia și-au realizat deja la această dată veniturile planificate pe 6 luni. Organizarea mai bună a muncii a permis ca, socotit la mia de lei venituri, cheltuielile de producție să scadă cu 157 lei față de cifra planificată. La aceasta a contribuit, de asemenea, faptul că încă din perioada reparațiilor s-a mers pe linia creșterii volumului și numărului de repere recondiționate in atelier, acțiune care s-a soldat, pe stațiune, cu economii de S3 mii lei. Trebuie menționate aici și numele câtorva comuniști care s-au evidențiat în mod deosebit : mecanicii Gheorghe Șt. Constantin Marin Manea, sudorul Florin Coși cor și alții. Toate aceste realizări formează piedestalul trainic al îndeplinirii angajamentului suplimentar de 300.000 lei pe care l-au luat mecanizatorii de aici. G. STOIOVICI Mărfuri peste plan în valoare de 9 milioane lei Lucrătorii unităților de desfacere din cadrul I.P.V.L.F. Constanța raportează îndeplinirea cu 29 de zile mai devreme a planului de livrări prevăzut pe Primul semestru la fondul pieței. Menționăm totodata că și indicatorul producția globală industrială pe primul semestru a fost îndeplinit cu zece zile înainte de termen. Au fost desfăcute peste plan, in această perioadă, mărfuri în valoare de 9 milioane lei. Față de aceeași perioadă a anului trecut, în primul semestru din acest an s-au desfăcut produse in plus în valoare de peste 12 milioane lei. mim PRODUCȚIE n MUL CITII DE EXPORT! Urmare din pag.i telor Și premisa îndeplinirii exemplare. — Nu de puține ori conducătorul iubit al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ne-a îndemnat să acordăm toată atenția calității produselor și asigurării bunurilor materiale ireproșabile, atit pentru export cit și pentru consumatorii interni — ne spune Gheorghe îcucică. De aceea, in intimpinarea Conferinței Naționale a partidului, împreună cu muncitoarele din schimbul pe care-l conduc, ne-am angajat să realizăm întreaga producție la nivelul calitativ al celei de export. ...Această inițiativă se împletește, bineînțeles, cu altele. Comitetul oamenilor muncii de la „Munca“ a analizat posibilitățile de a ridica indicii de exploatare a Instalațiilor, de a prelungi cu mai mult campania de fabricație, de a obține — astfel — capacități suplimentare de producție. Fabrica „Munca“ s-a angajat să livreze suplimentar ia export mărfuri in valoare de 5 milioane lei valută. Intr-o convorbire cu inginerii Ionela DARABANA, secretara comitetului de partid de la „Munca“, Ioan PINTILIE, directorul fabricii, și Mircea SONDA, mecanicul șef al acesteia, am avut prilejul să aflăm ce s-a întreprins din punct de vedere organizatoric și tehnic, pentru a se asigura îndeplinirea sarcinilor economice de plan și angajamentelor in întrecere. In primul rînd, campania de fabricație a fost pregătită mult mai temeinic, printr-um remont de bună calitate, după revizii și reparații toate utilajele primind la recepția, făcută de o comisie departamentală, calificativul maxim. în al doilea rînd, pe planul diversificării sortimentale, ca „premiere de producție“, anul acesta s-au fabricat 94 tone de foi de viță in saramură, 17 torte de dulceață de nuci, 41 tone de gem de căpșuni etc. ; planul a fost depășit cu 11 tone pireu de spanac la borcane, 75 tone conserve mixte cu carne (din care, 46 de tone au fost valorificate la export, fără plan) etc. ; s-au îmbuteliat (pe linii de fabricații care iarna nu funcționează) 200 de tone de ulei peste prevederi și încă 200 de tone — ca prestație pentru altă întreprindere. Astfel, prin extinderea perioadei de producție, în comparație cu semestrul 1971, producția din aceeași perioadă din 1972 este, după estimările făcute, cu 12 la sută mai mare, iar planul semestrial al producției globale va fi depășit cu 1.500.000 lei. ...Se poate spune că, de fapt, semestrul II a și început la fabrica de la Ovidiu. Este in plin campanii de prelucrare a cireșelor, vișinelor, căpșunilor, fasolei verzi etc. Pentru a se putea folosi întregul disponibil de caise și zarzăre din județ (sortimentele de conserve de acest fel fiind foarte solicitate la export) au luat ființă 5 centre de achiziție. De altfel, întregul necesar de materii prime a fost contractat cu sprijinul întreprinderii tutelare — FJ.V.L.F. Constanța — și delegații fabricii urmăresc la furnizori stadiul livrărilor , iar prin mărirea duratei de funcționare a liniilor de pastă de tomate de la 1.100 în 1.239 de ore pe campanie, se preconizează o depășire a pianului la acest sortiment de bază cu peste 400 de tone. E numai un exemplu dar se mai pot da și altele asemănătoare. în acest sens, au fost luate măsuri corespunzătoare : în cadrul acțiunii de autoutilaje, meseriașii întreprinderii au realizat mai multe utilaje care măresc productivitatea muncii, o contribuție deosebită aducîndu-și maistrul Traian Mamurat, tehnicianul Teodor teș, mecanicii Ion Rîmniceanu Cași Pavel Munteanu, s-au asigurat trei schimburi complete de funcționare la liniile de fabricație, în acest scop toți muncitorii fiind incluși in forme de ridicare a calificării ; pentru permanentizarea asistenței tehnice, toți inginerii și maiștrii din fabrică au fost repartizați pe schimburi ; la fel — personalul C.T.C. și de laborator, precum și mecanicii de întreținere și intervenție. — Noi nu uităm că, totuși, mai avem niște restanțe valorice de plan și facem totul pentru ca, folosind cil mai intens capacitățile de fabricație, valorificînd superior fiecare tonă de materii prime, să ridicăm eficiența economică producției, să ne îndeplinim exemaplar angajamentul de a realiza planul cincinal în numai 4 ani și jumătate — ne-a spus in încheiere secretara comitetului de partid. „Președintele nostru la început de toamnă, cu doi ani în urmă, s-a prezentat la sediul C.A.P. Straja un tînăr ce abia împlinise 25 de ani, proaspăt absolvent al facultății de horticultură din București. I s-a făcut o primire obișnuită. Colegii, care cu ani în urmă s-au prezentat ca și el la datorie, l-au înconjurat cu căldură și au ținut să cinstească momentul întâlnirii acolo, sus intre vii, la cazanul de fabricat țuică, în drum spre sediul C.A.P., noul aruncat o privire scurtă venita înspre podgorii și ar fi vrut să spună că ceva nu este în regulă, dar a renunțat. In aceeași zi s-au cunoscut și membrii consiliului de conducere și mulți dintre ei și-au pus întrebarea firească de ce poate fi în stare acest tinerel, care cu încăpățînarea unui copil de 19 ani, sfrederea cu privirea podeaua încăperii. Așa a fost începutul care nu are ceva deosebit, doar poate faptul că ing. Ștefan Pantea și-a început frumoasa carieră de horticultor cu... sfîrșitul unui an agricol. Cum însă în horticultura nu e pauză, ba, mai mult, existînd condiții prielnice, peste foarte puțin timp a fost creată și o fermă horticolă, unde membrii cooperatori l-au ales ca fermier pe tânărul inginer. Proaspătul fermier era mereu în mijlocul oamenilor. Cu fiecare zi volumul de muncă creștea, activitatea în fermă se întețea, suprafața de legume s-a dublat la 120 ha, via pe rod de 45 ha aștepta să i se facă „toaleta“ , prezența fermierului nostru era cerută peste tot. Numai că activitatea inginerului „cel tînăr“, cum l-au învățat să-i spună cooperatorii, nu se termina o dată cu sfirșitul zilei de lucru ci continua pină seara tîrziu la căminul cultural, în mijlocul tinerilor, dintre care foarte mulți se apropiau de vîrsta lui. Neobișnuita activitate i-a făcut pe tineri să-i aleagă secretarul organizației C.T.C. din satul Straja. L-am întrebat atunci reușește să se facă pe toate cum încă bine. „Toată ziua mă găsisesc în mijlocul cooperatorilor din fermă, care in majoritate sînt oameni în vîrstă, pensionari, și mă simt minunat cînd reușesc să mă fac înțeles. Seara, la căminul cultural, revin cu plăcere in mijlocul tinerilor, aici îmi aduc bile de carnet și cu contribuția la viața culturală a satului“. După primul an de existență, ferma horticolă a realizat 2,5 milioane lei venituri, cu aproape 1 milion mai mult ca în anul precedent. Acest an de început pentru fermă a fost destul de promițător în condiții climatice mai puțin favorabile. Secretul ? Răspunderea îndeplinirii sarcinilor, simțul gospodăresc au fost imprimate tuturor membrilor fermei de către tînărul inginer. La Casa agronomului, unde locuiește Împreună cu soția, horticultorul Ștefan Pantea și-a înjghebat o gospodărie personală demnă de invidiat. Pe bună dreptate spunea un cooperator : „Inginerul cel tînăr are de gînd să șadă mult la noi, dacă și-a plantat viță de vie in curte...“. In iarna care a trecut, într-una din zilele ei geroase, la căminul cultural se desfășura adunarea generală a membrilor cooperatori, cu ocazia dării de seamă și alegeri. * Cum socotelile au fost încheiate, unele rezultate nu au satisfăcut pe membrii cooperatori. Comuniștii au vorbit la concret. „Ce să ne mai ascundem după degete, sparse gheața Petre Cîrstoiu ; rezultatele slabe obținute în special la culturile vegetale se datoresc slabei preocupări a consiliului de conducere in frunte cu președintele". Zumzetul sălii se apropia de masa prezidiului ca să se îndepărteze apoi înspre fundul sălii. „Așa e“ îl completară citeva voci din sală. Și dezbaterile au continuat ore un șir. Era vorba de averea obștească și nimeni nu părea indiferent. Tîrziu s-a trecut la punctul doi al ordinei de zi — alegerea noului consiliu de conducere. Comuniștii, membrii cooperatori au ales în fruntea lui pe ing. Ștefan Pantea. Așadar, nimic deosebit, doar poate faptul că tânărul președinte nu împlinise ani... (fiind cel mai tînăr din ju27 deț). La foarte puțin timp după alegeri a început dezghețul. Primăvara și-a anunțat mai devreme parcă ca oricând sosirea. A început din plin „bătălia“ cu un nou an agricol. Au început însă și greutățile. Oamenii l-au simțit pe comunistul Ștefan Pantea tot timpul în mijlocul lor , fie pe tractor, la volanul unei mașini, cu sapa în mină și cu rigla și carnetul de notițe făcând calcule în momentele de răgaz. De rezultatele muncii noului consiliu de conducere vom vorbi in toamnă, cînd se numără... tonele de produse agricole și milioanele de lei venituri care nu sînt puține, aproape 16, ce vor trebui nu numai realizate dar și depășite. ...în tot ce v-am relatat, nimic deosebit, totul pare simplu și atît de curat în viața horticultorului Ștefan Pantea , ca vinul de Murfatlar intr-un veritabil pahar de existat... V. D. COPĂCEANU 66 r- EE r Pag. a 3-a Delegați la Conferința județeană de partid ADUCEM LA CONFERINȚĂ GÎNDURILE ȘI FAPTELE COLECTIVELOR ÎN CARE MUNCIM 480 de minute fără nici un timp mort Acesta este angajamentul cu care întîmpină Conferința Națională a partidului și cea de-a XXV-a aniversare a Republicii echipa comunistului Ștefan Crețu, de la I. M. „Energia". „Ne-am organizat activitatea în așa fel nicit să reducem total timpii morți din cele 480 de minute ale programului. Fiecare muncitor din echipa ce o conduc iși cunoaște cu precizie sarcinile de serviciu, știe ce are de făcut și ca rezultat concret în luna mai am avut o depășire de 9 procente la plan, în această lună ne-am suplimentat angajamentul astfel nicit să obținem 10 procente peste plan, în calitate de locțiitor al secretarului organizației de bază P.C.R. de la secția vulcanizare, în ultima ședință de partid am hotărît, de asemenea, să reducem total procentul de rebuturi. Toate acestea simt realizările noastre, ale tuturor muncitorilor de la I. M. „Energia“. Acestea sînt faptele cu care comuniștii din întreprinderea noastră întîmpină Conferința organizației județene de partid, în calitate de delegat la Conferința organizației județene de partid, duc cu mine faptele, gîndurile și năzuințele comuniștilor și oamenilor muncii din întreprinderea noastră și am convingerea fermă că prin hărnicia noastră, prin priceperea profesională vom obține în continuare importante depășiri de plan, vom traduce în fapt sarcina de a încheia cincinalul actual în patru ani și jumătate. 1sssss i ss sss s s s s s s s s \ \ s Cooperatoarea din Fîntînele Șefă de echipă la cooperativa agricolă de producție din satul Fîntînele, cooperatoarea Floarea Cincu se bucură de prețuirea și stima tuturor cooperatorilor. în decursul anilor, Floarea Cincu a participat regulat la muncă, iar de pe solele lucrate de ea s-au obținut producții cu mult mai mari față de plan. Un exemplu în acest sens este edificator : anul trecut a realizat la cultura porumbului o producție de 4.320 kg la ha (plan 3.900 kg/ha), iar la floarea-soarelui 2.486 kg la ha (plan 2.000 kg ha). Pentru anul acesta, împreună cu echipa pe care o conduce, s-a angajat să depășească planul la porumb și floarea-soarelui cu cite 500 kg la ha. Angajament comunist, care, așa după cum ne spunea cooperatoarea Floarea Cincu, este luat în cinstea Conferinței Naționale a partidului și a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii. Sînt numai cîteva din calitățile pentru care comunista Florea Cincu a fost aleasă să participe la lucrările Conferinței județene de partid. 7 ! ! __________ Fruntaș de la înființarea fabricii de sudorul Marin Ambășoiu, delegat la Conferința județeană de partid, l-am întilnit în atelierul mecanic, acolo unde vin zilnic pentru remedieri și reparații curente o serie de piese și utilaje din complexul angrenaj al Fabricii de bere Constanța. Acolo, la locul de muncă, mi-a împărtășit totodată sentimentele și succesele cu care el și colectivul în care lucrează întîmpină Conferința organizației județene de partid: „în această perioadă de intens a vini în producție, de susținută întrecere, fiecare minut, fiecare ceas este deosebit de prețios. Știți, în fabrica noastră fiecare om al muncii, s-a angajat ca lună de lună să-și îndeplinească și depășească sarcinile de plan. Este angajamentul unanim al tuturor, indiferent că activează în secțiile direct productive sau în sectoarele auxiliare. Cu aceste gînduri și cu certitudinea că sarcinile ce ne stau în față vor fi îndeplinite exemplar, mă voi prezenta la marele forum al județului. Conferința organizației juudețene de partid“. în aceste zile, întrecerea socialistă ce se desfășoară în fabrică a cuprins pe fiecare om al muncii și importantele depășiri de plan înregistrate la toate secțiile ilustrează concret hărnicia oamenilor, pregătirea lor profesională. „Am hotărît să îmbunătățim indicele de exploatare al instalațiilor și să reducem timpii de staționare, efectuînd reviziile tehnice din mers. Toate acestea sunt angajamentele noastre, ale comuniștilor noștri, și ele vor fi realizate“. . .