Dobrogea Nouă, octombrie 1973 (Anul 26, nr. 7811-7836)

1973-10-14 / nr. 7822

PROLETARI DIN TOATE TARILE, INITIVUL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANTA AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI Nr. 7822 Duminică, 14 octombrie 1973 4 pagini, 30 bani Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU , în municipiul Tîrgu Mureș Pe itinerariul vizitelor de lucru ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, s-a înscris sîmbătă, 13 octombrie, un nou și important obiectiv — municipiul Tg. Mureș, împreună cu conducătorul partidului și al statului nostru, în această zi au fost oaspețiistrăvechii așezări transilvănene tovarășii Dumitru Popescu și Miron Constantinescu. Vizita întreprinsă în orașul de pe Mureș, ca și vizitele recente de la Slobozia, Galați și Brăila, a prilejuit secretarului general al partidului o fructuoasă întîlnire cu oamenii muncii români, maghiari și germani care iesc înfrățiți de veacuri trăpe acest pămînt străbun, muncind înfrățiți pentru propășirea României socialiste. Tema dialogului — aceeași ca in toate celelalte întîlniri ale secretarului general al partidului cu cei ce muncesc — examinarea atentă și concretă, nemijlocită și eficientă a tuturor problemelor importante legate de înfăptuirea programului luminos elaborat de cel de-al X-lea Congres partidului și a sarcinilor transșate de Conferința Națională a P.C.R., stabilirea celor mai potrivite soluții care să confere activității cotidiene pentru realizarea cincinalului înainte de termen un caracter și mai dinamic. ☆ La ora 9,00, avionul cu care a călătorit conducătorul partidului și statului aterizează la Tg. Mureș. „Bine ați venit la noi, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“. Aceste cuvinte înscrise pe un mare panou, pe frontispiciul aerogării, sunt în inimile tuturor. Mureșenii au ținut să facă o primire sărbătorească tovarășului Ceaușescu. La coborîrea din avion, secretarul general al partidului a fost salutat de tovarășul Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Mureș al P.C.R. In numele comuniștilor, al tuturor locuitorilor județului Mureș, români, maghiari și (Continuare în pag. a III-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la adunarea populară Dragi tovarăși, Am venit în municipiul și județul dumneavoastră într-o vizită de lucru și pentru a participa la inaugurarea acestui minunat lăcaș de artă și cultură : Teatrul de stat din Tg. Mureș. Am putut constata cu multă bucurie că oamenii muncii din municipiul Tg. Mureș și din județul Mureș înfăptuiesc cu succes sarcinile ce le revin din programul trasat de Congresul al X-lea și de hotărîrile Conferinței Naționale ale partidului. (Aplauze puternice, urale) Folosesc acest prilej pentru că adresa dumneavoastră, particiapanților la această adunare populară, locuitorilor municipiului Tg. Mureș și județului Mureș un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, al guvernului, precum și din partea mea personal, plauze puternice, prelungite. (IV se scandează „Ceaușescu — P.C.R.") Am vizitat patru întreprinderi industriale din Tg. Mureș, am ascultat cu multă bucurie cele expuse de tovarășul Iosif Banc și de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul, cu privire la rezultatele obținute în realizarea planului cincinal, a planului pe 1973. Intr-adevăr, întreprinderile pe care le-am vizitat s-au dezvoltat mult. In toate se execută în continuare lucrări de investiții — îndeosebi la Combinatul chimic — pentru dezvoltarea și perfecționarea producției. Se poate spune că industria județului Mureș se dezvoltă intr-un ritm rapid. O dată cu industrializarea se dezvoltă orașul, se transformă oamenii, devenind participanți tot mai activi la înfăptuirea mărețului program de făurire a societății socialiste dezvoltate în România. multilateral (Aplauze puternice, urale) După cum am mai menționat recent în cadrul altor adunări, în întreaga țară oamenii muncii au reușit să îndeplinească cu succes sarcinile de plan pe primele nouă luni ale acestui an — realizând și o depășire a prevederilor planului —, industria dezvoltindu-se intr-un ritm de 14,7 la sută. La aceste realizări, Mureșul și-a adus contribuția importantă, realizind planul pe nouă luni in proporție de 102.8 la sută și îndeplinind deja in nouă luni angajamentul de depășire a planului pe întregul an. Toate aceste realizări obținute de oamenii muncii din județul Mureș, ca de altfel de întregul nostru popor, în dezvoltarea industriei socialiste, demonstrează pe deplin marea capacitate creatoare a clasei muncitoare, a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, a întregului nostru popor, atestă încă o dată — dacă mai era nevoie — realismul planului cincinal, al angajamentelor asumate de multe organizații de partid, printre care și organizația din județul Mureș, de a realiza cincinalul intr-o perioadă mai scurtă. Tot ceea ce am realizat pină acum, In cei doi ani și nouă luni din actualul cincinal, demonstrează că stă puterea oamenilor muncii din Romnmânia socialistă să asigure mersul tot mai ferm înainte al patriei noastre pe drumul edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, pe drumul trecerii spre comunism, al făuririi bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze, urale. Se scandează „Ceaușescu — P.C.R.1") Pentru rezultatele bune obținute de oamenii muncii din industria municipiului Tg. Mureș și din județul Mureș, doresc să adresez tuturor cele mai calde felicitări și urări de noi succese. (Aplauze, urale, ovații. Se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.“) Au fost obținute, de asemenea, rezultate bune in dezvoltarea producției agricole — și, după cum s-a arătat aici, și județul dumneavoastră are în această privință o serie de rezultate pozitive. Aș dori de aceea să adresez și țărănimii cooperatiste, tuturor lucrătorilor din agricultura județului Mureș calde felicitări pentru rezultatele obținute, precum și urarea de a obține noi succese in activitatea viitoare. (Aplauze puternice, prelungite, urale) Succesele pe care le-am fistrat in realizarea planului înreîn industrie și agricultură și nu, fără nici o îndoială, un motiv de mândrie și de bucurie pentru toți oamenii muncii, pentru întregul nostru popor, dar nu trebuie să uităm că mai avem încă mult de făcut pentru a străbate drumul lung în vederea ridicării economiei țării noastre la nivelul țărilor dezvoltate, pentru a asigura un grad înalt de dezvoltare a industriei și agriculturii — condiție primordială pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru trecerea la edificarea societății comuniste pe pămintul patriei noastre. (Aplauze puternice. Se scandează „Ceaușescu și poporul“) Chiar în cursul vizitei de astăzi am discutat in întreprinderile respective asupra necesității de a se lua noi măsuri în vederea lichidării unor neajunsuri, pentru o mai bună folosire a capacităților de producție, a mașinilor și utilajelor, pentru ridicarea calității producției, reducerea prețului de cost și creșterea eficienței întregii noastre activități. Trebuie să spun, la această adunare, că și în întreprinderile din Tg. Mureș și din județul Mureș mai sunt încă multe rezerve in acest domeniu. Sper că organizațiile de partid, colectivele de conducere ale întreprinderilor, toți oamenii muncii vor acționa cu și mai multă fermitate pentru ridicarea întregii activități la nivelul cerințelor puse de Congresul al X-lea, de Conferința Națională ale partidului. (Aplauze puternice. Se scandează >,Ceaușescu — P.C.R.“) Este necesar, de asemenea, să acordăm o atenție mai mare realizării la timp a investițiilor, punerii manarhiei SA ș. 11341 ale ifatîlir la. (Continuare în pag. a IlI-a) FURAJELE Resurse cu „carul“, iar depozitele — goale... Lunile de iarnă sunt aproape. Creșterea producției de lapte și carne, obiectiv de prim ordin al agriculturii județului, este condiționată de asigurarea unor rezerve bogate și diversificate de furaje. Potrivit planului de măsuri al secretariatului Comitetului județean de partid, in primăvară, în toate unitățile agricole s-au reevaluat posibilitățile de producere a furajelor: s-au născut inițiative valoroase, care, acum, în pragul finalizării, se soldează cu rezultate remarcabile. Reținem, dintr-o discuție mai amplă purtată, ieri, cu ing. Constantin Nenovici, director adjunct al Direcției agricole județene, și alți zootehniști din unitățile agricole, cîteva exemple edificatoare : cooperativa agricolă de producție de la Pietreni (președinte, Petre Penciu) are 400 vaci cu lapte. Ar fi trebuit să se însilozeze 2.500 tone furaje. Aici, însă, folosindu-se terenurile eliberate de culturile timpurii s-a semănat porumb siloz, care, îngrijit cum trebuie, a dat o producție bună — peste 20 tone la hectar. Acum, silozurile sunt arhipline — totalizează 4.050 tone furaje de cea mai bună calitate. Este primul an cînd, în mod organizat, in județul nostru, subprodusele rezultate de la vinificație se folosesc rațional. Din 253 de vagoane subproduse, 80 se folosesc la prepararea făinurilor furajere. Tot în premieră reamintim că prin folosirea rațională a terenurilor din jurul construcțiilor gospodărești, a reducerii drumurilor și din culturi intercalate au rezultat 108.000 tone sfeclă furajeră. Din păcate, însă, unitățile beneficiare ale acestor valoroase inițiative sunt puține. Se știe că în balanța furajeră ponderea o au furajele înstilozare. Ar fi trebuit ca unitățile cu specific zootehnic din județ să aibă în silozuri și depozite 74.200 tone fînuri, din care 33.000 tone lucerna și 604.000 tone siloz. Global, situația realizărilor este precară. Nu s-au depozitat decit 62.000 tone fînuri și s-au însilozat numai 305.000 tone porumb. Desigur, nu se mai poate face nimic pentru a realiza necesarul de finuri. în schimb, însă, se poate și trebuie acționat energic, imediat pentru a îndeplini prevederile la nutrețuri însilozate. Sîntem în plină campanie de recoltare a porumbului. Lanurile nerecoltate totalizează circa 50.000 hectare. Cocenii au încă suculența necesară pentru a realiza un furaj bun. Acest lucru este cunoscut de către toți specialiștii de la Direcția agricolă și din unități. De ce este ignorat ? întrebarea a fost pusă, în prezenta noastră, conducerii cooperativei agricole de la Ovidiu. Aceasta are un efectiv de 371 vaci. Dar, în loc de 2.000 tone nutrețuri însilozate care ar fi trebuit să fie asigurate acum, cînd recoltarea porumbului se apropie de sfirșit, s-au însilozat doar 613 tone. Situație similară la Radu APOSTOL Ion ION (Continuare in pag. a IV-a) Planul anual de preluare și vinificație — îndeplinit in seara zilei de 12 octomne asigură : „In continuare, bine întreprinderea viei și vom depune toate eforturi‘ vinului Constanța a realizat le pentru preluarea, în totaplanul anual la preluarea și Mate, a producției de struvinificarea strugurilor. Furguri din cooperativele aglinizîndu-ne această informa- coie, pînă la ultimul ciorchine, ing. Gheorghe Rădulesne. Estimăm o depășire de cu, directorul întreprinderii, plan de circa 1.200 vagoane“. CRONICA JUDEȚULUI • Informații • Note • Reportaje • însemnări • Sport întrecerea pentru a trimite șantierelor cât mai multe materiale de construcții se desfășoară la I.P.M.C. cu tot mai bune rezultate, în fotoaspect din atelierul de confecții metalice. 25 de ani de la crearea organelor de securitate ADUNAREA FESTIVĂ DE LA CONSTANȚA La Constanța, a avut loc ieri adunarea festivă consacrată împlinirii unui sfert de veac de la crearea organelor de securitate — instrument al puterii oamenilor muncii chemat să apere cuceririle revoluționare ale poporului, ■ remarcabilele înfăptuiri ale socialismului victorios in patria noastră. La festivitatea consacrată aniversării organelor de securitate au fost prezenți tovarășii Vasile VÎLCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Nicolae PETRE, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Constanța, col. Victor BURLACU, șeful Inspectoratului județean Constanța al Ministerului de Interne. S-a dat citire Decretului Consiliului de Stat prin care au fost conferite ordine și medalii ale Republicii Socialiste România unor lucrători din cadrele securității, pentru contribuția deosebită adusă la apărarea și consolidarea cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor, cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la crearea organelor securității statului. De asemenea, s-a dat citire Ordinului ministrului de interne prin care un număr de lucrători din securitate au fost avansați în grad înainte de termen, pentru merite deosebite. Luînd cuvîntul în cadrul adunării, tovarășul spus ! Alături de Vasile Vîlcu a dumneavoastră, împărtășesc aceeași bucurie de a participa la această adunare festivă, care marchează 25 de ani de la înființarea aparatului de securitate in țara noastră. De aceea, mai intii, vă rog să-mi permiteți ca in numele comitetelor județean și municipal de partid să vă felicit cu acest prilej pentru munca neobosită desfășurată de dumneavoastră în prevenirea, descoperirea și lichidarea elementelor dușmănoase, activității pentru apărarea cuceririlor revoluționare ale poporului nostru muncitor. In ansamblul procesului revoluționar profund și multilateral pe care l-a cunoscut și îl cunoaște dezvoltarea economică și socialpolitică a orînduirii noastre, organele de securitate, împreună cu celelalte organe ale aparatului de stat, create și conduse de partid, au slujit și slujesc cu devotament, abnegație și spirit de vigilență mărețele înfăptuiri dobindite de poporul nostru. Organele de securitate, în alcătuirea cărora se află fiii devotați ai poporului muncitor și ai partidului comunist, crescuți și educați în spiritul unui profund umanism, al respectului și mîndriei nețărmurite față de cuceririle noastre revoluționare, nu-și precupețesc nici un efort pentru a îndeplini, la nivelul cerințelor puse de partid, îndatoririle ce le revin. Călăuziți în permanență de politica științifică, marxist-leninistă a partidului, punînd la întregii activități respectul temelia față de lege, grija față de interesele poporului, luptînd cu fermitate și competență profesională pentru îndeplinirea sarcinilor izvorîte din documentele partidului, în cei 25 de ani de existență, organele de securitate au îndeplinit cu succes toate misiunile încredințate de partid. Avînd în permanență sprijinul neprecupețit al oamenilor muncii, cadrele de subofițeri și angajați civili ofițeri din aparatul de securitate și-au consacrat întreaga activitate și forță combativă prevenirii și combaterii activităților dușmănoase, a manifestărilor cu caracter antisocial, în scopul respectării stricte a legalității socialiste și al creării unui climat de siguranță în munca pașnică și creatoare a poporului nostru. In această perioadă, cadrele din securitate au desfășurat o activitate susținută de ridicare a conștiinței socialiste a întregului personal, pentru îndeplinirea integrală și de calitate a Planului pregătirii de luptă și politice, în vederea înfăptuirii, mod ireproșabil, a oricărei misiun uni încredințată de partid și guvern. Sărbătorim astăzi — a spus vorbitorul — 25 de ani de la înființarea organelor de condițiile puternicului securitate, în entuziasm constructiv cu care întregul nostru popor, animat de istoricele hotărîri ale Congresului al X-lea Și (Continuare în pag. a IV-a) . Legumele Pasta de tomate nu se pregătește... prin telefon Cu două săptămâni în urmă, Comandamentul județean pentru coordonarea lucrărilor din campania agricolă de toamnă a dat indicații clare, precise, unităților producătoare, acelora care se ocupă de valorificarea producției de legume și de consum colectiv să întreprindă măsuri imediate pentru achiziționarea și semiindustrializarea unor cantități cit mai mari de tomate, aflate acum pe cîmp, și care nu sunt ridicate de către beneficiarii stabiliți prin contracte. După Ion GHEORGHE (Continuare în pag. a IV-a) După prima decadă a lunii octombrie 1l SUCCESE AMPLIFICĂ REALIZĂRILE et PI ACUM In marea întrecere pentru încheierea cu succes a anului economic 1973, oamenii muncii din unitățile economice ale județului adaugă noi sporuri de producție la realizările de pină acum. Prima decadă din acest trimestru, al cărei bilanț s-a încheiat acum, este bogată în astfel de realizări. Întreprinderea „Electrocentrare“ 29.005.000 kilowați oră energie electrică peste sarcinile de plan a reușit să producă, de la începutul anului și până acum, colectivul întreprinderii „Electrocentraie“ Constanța, preocupat în aceeași măsură și de realizarea în condiții economice cit mai eficiente a fiecărui kilowat. Întreprinderea integrată de lîna Colectivul întreprinderii integrate de lună, prin susținerea lună de lună, decadă de decadă, a unui ritm înalt de lucru la fiecare secție de producție a reușit să acumuleze, de la începutul anului și pină acum, un spor de producție de țesături tip lină, de 162.900 mp. Întreprinderea de prefabricate și materiale de construcții Răspunzînd cerințelor sporite de materiale de construcții ale șantierelor județului, colectivul întreprinderii de prefabricate și materiale de construcții a depășit sarcinile de pian, la zi, la producția fizică, cu 14.000 mc prefabricate din beton. Fabrica de ulei și colectivul Fabricii de ulei a încheiat prima decadă din această lună cu o realizare remarcabilă — obținerea suplimentară, peste prevederi, a 701 tone de ulei.