Dobrogea Nouă, martie 1974 (Anul 27, nr. 7938-7964)

1974-03-29 / nr. 7962

»IBLIOTECA contralA umvTMMt .M. HMINESCU- IAS tisößmsi mat msm fame, csip-fKi ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI nr. 7962 Vineri, 29 martie 1974 4 pagini, 30 bani în industria județului Constanța s-a realizat, înainte de termen, planul trimestrului I 28 martie 1974 se înscrie ca o dată memorabilă, unică, ca un mare act în istoria României „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țării, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România ! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea in viața societății a normelor eticii și echității socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orinduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !" Ieri, într-o atmosferă vibrantă, de puternic entuziasm, de manifestare a dragostei nețărmurite față de cel mai tirav fiu al poporului român. MAREA ADUNARE NAȚIONALĂ, exprimînd voința unanimă a întregii noastre națiuni socialiste, a proclamat pe TOVARAȘUL NICOLAE CEAUȘESCU președinte al Republicii Socialiste România Jurămintul depus de președintele Republicii Socialiste România in fața Marii Adunări Naționale și a întregii națiuni române Ziua de 28 martie 1974 va rămine adine întipărită în istoria patriei, in conștiința poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării in care sunt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră —, convocată în a XII-a sesiuni a celei de-a VI-a legislaturi, proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a câștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România, slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămintul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică in istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Vasile Vilcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și secretari ai C.C. al P.C.R. . La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, in picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură, pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii. In ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., avut loc ceremonia alegerii preaședintelui Republicii Socialiste România. P In fața Marii Adunări Naționaa luat cuvintul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarășe deputate, Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui republicii, a primului președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român al Consiliului Național al Fronșitului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atit de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice intre popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste Romania. Răsună nesfirșite ovații, puternic jurale. Ora 11.35. Sunt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. In unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat președinte al Republicii Socialiste România. (Continuare în pag. a III-a) « Cuvîntarea tovarăși li NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și Stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție in stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins in acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca și încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat in mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire in cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului, în toți acești ani, am acționat cu hotărire neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, în aceste împrejurări solemne, să reafirm că toate mărețele doresc făptuiri din acești ani — ca înde altfel tot ceea ce am realizat in epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care, in strînsă alianță cu muncitoare, constituie temelia clasa de granit a orinduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care in colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite) Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobândite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut știe să aplice, în mod creator, legilitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orânduiri sociale. român pe calea Succesele poporului zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Era acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate, considerind că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea in cadrul societății a deplinei egalități in drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent in minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai in strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii iîbt infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independența patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice) Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii și muncii colective in toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat in strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sunt pe deplin conștient că marile sarcini care stau in fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicând neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorifi(Continuare in pag. a UI-a)