Dobrogea Nouă, aprilie 1974 (Anul 27, nr. 7966-7989)

1974-04-20 / nr. 7981

r •41 PROLETARI έN TOATE ȚĂRILE. VIȚI-VA î ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ÎN ÎNTÎMPINAREA ZILEI DE 1 MAI CINSTIM PRIN MUNCA JUBILEUL ELIBERĂRII PATRIEI ȘI CONGRESUL AL XI-LEA AL PARTIDULUI Noi livrări de mărfuri la export întreprinderile economice constănțene care și-au depășit simțitor, după cum se știe, sarcinile de export din primul trimestru al anului continuă să valorifice pe piețele externe cantități sporite de mărfuri. Astfel, numai in 15 zile din aprilie au fost livrate la export, printre altele,33.800 tone ciment, 238 tone cretă măcinată, 150 tone hirtie, mobilă in valoare de 1.072.000 lei valută, 350 mc lemn de celuloză, 130 tone coniserve de legume, 43 tone suc de roșii, 43 tone conserve din fructe, 25 vagoane cu vin etc. In felul acesta sunt create largi posibilități ca planul de export pe primele patru luni să fie realizat înainte de termen. Se lucrează cu combustibil economisit .La secția I mecanizare a „Navrom“ se acționează intens pentru închiderea oricăror căi de risipă a combustibilului. Astfel, de la începutul anului, s-au economisit 150.000 litri motorină, ceea ce permite funcționarea utilajelor respective pe timp de 30 de zile cu combustibil economisit, precum și 32.000 litri benzină, suficientă pentru alimentarea pe timp de 10 zile a motoarelor. în unitățile I.A.S. din județ 10.000 HECTARE ÎNSĂMÎNȚATE CU PORUMB Pină joi seara, în întreprinderile agricole de stat din județul nostru au fost însămințate cu porumb 10.000 de hectare, din cele 36.400 hectare planificate. Printre unitățile care se află intr-un stadiu avansat cu executarea acestei importante lucrări se numără I.A.S. Mihail Kogălniceanu, Topraisar, Tirgușor și altele unde, paralel cu ritmul intens de lucru, se acordă o deosebită atenție respectării tehnologiilor stabilite pentru asigurarea unei calități maxime. ÍJ itt hií CA ' 'HNTHALA UNIVERSITARA. ,U. EMINESCU* IASI ACTIVITATEA PE OGOARE SE DESFASOARĂ ÎN FLUX CONTINUU Cu sprijinul Direcției agricole județene am efectuat, ieri pină la amiază, un sondaj în cîteva unități agricole din localitățile Mangalia, Medgidia, Mihail Kogălniceanu, Hirșova, Adamclisi, Valul lui Trăian, Ostrov. Incepînd din seara zilei de 18 aprilie a plouat in întreg județul, viului s-a intensificat. Instalațiile de irigat au continuat să funcționeze sugerînd o adevărată întrecere intre ploaia de sus și cea de jos. De la începutul acestei săptămîni cantitățile de apă acumulate în sol in urma ploilor căzute au însumat 51 litri pe metru pătrat la Medgidia, 52 litri la Hirșova, 33 litri la Adamclisi și, cea mai mare cantitate la Ostrov, 60 litri pe metru pătrat. Cimpul s-a înviorat, în sol rezerva de apă începe să se refacă. Deși semănatul a contenit, activitatea in cele mai diferite domenii la sate se desfășoară în flux continuu. La Chîrnogeni, Comana, la I.A.S. Mihail Kogălniceanu sunt verificate instalațiile de irigat. Pomicultorii, atita timp cu plouă, nu se tem de înghețuri și brume, totuși ei se îngrijesc de asigurarea materialului de numigație. Legumele plantate în solarii și zonele, dat fiind viatul care suflă cu intensitate, sunt permanent supravegheate. La Nazareea, Paraza Mare și iu alte unități mari producătoare de legiune s-au constituit echipe, dotate cu materiale necesare pentru a interveni prompt în caz de avarii ale salariilor și tunetelor. O atenție deosebită se acordă animalelor tinere, îndeosebi amieilor asigurindu-li-se adăposturi corespunzătoare in saivane. Plouă, așadar, în întreg județul, culturile semănate s-au înviorat, activitatea continuă neîntrerupt, garanție ca în 1974 recolta poate depăși prevederile stabilite. PROCESELE DE PRODUCȚIE LA UN GRAD CÎT MAI ÎNALT DE MECANIZARE La Combinatul de lianți și azbociment Medgidia se lucrează la mecanizarea transportului cărămizilor necesare la zidăria cuptoarelor. De asemenea, se execută unele utilaje și dispozitive, printre care un vast pentru rectificat matrițele pentru plăci, dozatoare, un număr important de piese de schimb de stringentă necesitate și se modifică dozatorul grătar de la cuptorul nr. 7. Hala de construcții corp-nave — unul din marile obiective din programul de extindere a S.X.C. Aici, in timp ce constructorii montează ultimele utilaje, navaliștii lucrează intens la debitarea tablei pentru cel de-al doilea mineralier de 55.000 tdw. In preajma deschiderii sezonului estival, la ordinea zilei SIGURANȚĂ DEPLINĂ ÎN TRAFICUL RUTIER Dezvoltarea în ritm ascendent a traficului rutier, a parcului de mijloace auto, dublată de creșterea, de la an la an, a numărului turiștilor ce folosesc automobile proprii, ca și necesitatea economisirii, în traficul local,, a carburanților și lubrifianților ridică, mai ales acum, în preajma deschiderii sezonului estival, problema optimizării transporturilor rutiere, a asigurării unor condiții de deplină securitate. De altfel, ca să ne dăm seama cât de stringentă este problema fluidizării, securității și optimizării traficului rutier în județul Constanța este suficient să amintim că, în trecutul sezon, pe șoselele ce leagă stațiunile litoralului de restul țării s-au înregistrat in medie, zilnic, peste 40.000 autovehicule, adică la fiecare trei secunde, unul, lată. deci, o densitate ce arată clar necesitatea luării unor măsuri eficiente in scopul preintimpinării unor blocări de căi rutiere, de asigurare a unei fluidități normale, pentru evitarea unor accidente de circulație,finind seama de toate acestea redacția ziarului nostru a invitat la o discuție pe principalii factori responsabili de rezolvarea complexelor problem ce se ridică la ora actuală circulația auto și căile rutiere, pentru a afla ce s-a realizat în acest domeniu de activitate, ce trebuie să se mai facă și care sunt căile cele mai eficiente pentru asigurarea, in primul rind, a securității circulației chiar in condițiile unui trafic automobilistic mai mare decit in anul trecut. Șoselele naționale și internaționale, apte pentru un trafic intens „Două au fost problemele de bază ce au stat în centrul atenției specialiștilor din cadrul Secției de întreținere și reparații drumuri și siguranța circulației din județul nostru, spunea inginerul Alexandru ARVINTE, șeful acestei secții: repararea părții carosabile pe toate drumurile naționale și internationale ,și lucrări de siguranța circulație și semnalizare rutieră. Mă voi referi in special la cea de a doua problemă, care îmbracă activitate mult mai complexă. De sigur că interesează in primul rind noutățile. Fină la sfirșitul lunii aprilie vom avea gata Întreaga semnalizare de orientare și informare realizată după normele internaționale, pe portale, panouri și parapeți. Acționăm in continuare pentru eliminarea punctelor periculoase, in special de la unele intersecții. Avem în vedere intersecția de la ieșirea din orașul Hirșova unde se produceau, in anii trecuți, giruiri de trafic, intersecția Lăpușneanu cu b-dul Tomis b-dul din Constanța și altele. La Hirșova, de exemplu, se lucrează în prezent la realizarea unei a treia benzi de I. CÎMPEANUL, BRUCKNER (Continuare in pag, a llla» 20 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani ANUL XXVII nr. 7981 Simhäfä, Maronii • Ne»* «"Wit* '■ ■ ' lingM PRIMIRI LA TOVARĂȘUL 9_____ NICOLAE CEAUȘESCU Delegația parlamentară argentiniană Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Ceaușescu, a primit, vineri Nicolae dimineața, pe membrii delegației parlamentare din Argentina, condusă de deputatul Osella Munoz Enrique, care participă la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare ce se desfășoară la București. La primire au luat parte tovarășii Miron Constantinescu, președintele Marii Adunări Naționale, și Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. A fost de față Juan Carlos Marcelino Beltramino, ambasadorul Republicii Argentina la București. Oaspetele a transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros mesaj de solidaritate și prietenie din partea președintelui Republicii Argentina, general Juan Domingo Peron, împreună cu urări de noi și însemnate succese. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit pentru mesaj și a rugat pe oaspete ca, la înapoierea în patrie, să transmită președintelui Juan Domingo Peron cele mai bune urări de sănătate și succes in activitatea sa. Evocind recenta vizită pe președintele Nicolae Ceaușescu care facut-o în țara sa, conducătorul delegației parlamentare argentiniene a subliniat că acest eveniment, cât și convorbirile dintre președinții României și Argentinei au exercitat o puternică influență asupra dezvoltării relațiilor de prietenie dintre popoarele argentinian și român, a colaborării multilaterale dintre cele două state. Președintele Nicolae Ceaușescu a arătat că păstrează o vie amintire întilnirilor avute cu președintele Peron, cu personalități ale vieții politice, precum și cu muncitorii, țăranii și intelectuali argentinieni. In timpul convorbirii a fost exprimată dorința comună de a se acționa ferm pentru înfăptuirea înțelegerilor convenite, a Tratatului și acordurilor încheiate recent, subliniindu-se că aceste documente așează pe o bază trainică tradiționalele relații dintre cele două țări și, totodată, constituie o contribuție de seamă la dezvoltarea cooperării internaționale, a înțelegerii și păcii in lume, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. Hans Jurgen Wischnewsky, președintele grupului interparlamentar din R.F. Germania Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri la amiază, pe Hans Jurgen Wischnewsky, președintele grupului interparlamentar din R.F. Germania, membru al Direcțiunii Partidului Social Democrat din R.F.G. Conducătorul delegației parlamentare din R.F. Germania a transmis tovarășului Ceaușescu un călduros salut Nicolae din partea cancelarului federal, Willy Brandt, împreună cu urări de sănătate, fericire personală și succese in activitatea sa. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită cancelarului Willy Brandt un salut cordial și cele mai bune urări de sănătate și noi succese. în timpul întrevederii, care s-a desfășurat intr-o ambianță cordială, prietenească, a fost exprimată, de ambele părți, satisfacția pentru evoluția pozitivă a relațiilor dintre Republica Socialistă România Republica Federală Germania, precum și dorința ca aceste relații să cunoască ,și pe viitor o dezvoltare ascendentă, pe multiple planuri, in avantajul reciproc al celor două țări și popoare. A fost relevată importanța pe care o au lărgirea schimburilor comerciale, a cooperării economice și tehnico-științifice dintre România și R.F. Germania, așezarea acestor raporturi pe o bază echitabilă, reciproc avantajoasă, pentru îmbunătățirea climăterii politic în Europa și crearea unor condiții favorabile realizării securității pe continentul nostru. Parlamentarii americani Edward Derwinski și Hugh Scott Vineri după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, primit pe parlamentarii americani a Edward J. Derwvinski, membru al Camerei reprezentanților, vicepreședinte al Consiliului interparlamentar, și Hugh Scott, membru al Senatului. Oaspeții au fost însoțiți de Robert J. Martens, consilier al ambasadei Statelor Unite la București. Parlamentarii americani au transirit tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut din partea președintelui Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, urări de sănătate și fericire. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspeți să transmită președintelui Richard Nixon un cordial salut și cele mai bune urări. Președintele Nicolae Ceaușescu și parlamentarii americani au abordat probleme privind relațiile dintre România și S.U.A., convorbirea evidențiind continua lor dezvoltare în ultimii ani, precum și dorința comună ca, și in viitor, înțelegerea și colaborarea dintre cele două state, bazate pe deplina egalitate în drepturi și respect reciproc, să urmeze un curs ascendent, corespunzător intereselor popoarelor român ,și american, cauzei păcii in lume. A avut loc, de asemenea, un schimb de păreri asupra unor probleme alle vieții politice internaționale actuale. întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă cordiala, prietenească. G.S. Chillon, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dupăamiază, pe Gurdiai Singh Dhillon, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar, președintele Camerei reprezentanților din India. Oaspetele a mulțumit călduros președintelui Nicolae Ceaușescu pentru bunele condiții ce au fost asigurate desfășurării, la București, a lucrărilor sesiunii Uniunii Interparlamentare, pentru ospitalitatea deosebită cu care sunt înconjurați participanții la această reuniune. El a relevat, de asemenea, că parlamentarii prezenți la sesiune au primit cu mult interes și satisfacție cuvîntarea inaugurală rostită de președintele Nicolae Ceaușescu, apreciind-o ca o contribuție însemnată la cristalizarea preocupărilor de viitor ale Uniunii Interparlamentare. In timpul întrevederii, desfășurată intr-o ambianță cordială, prietenească, au fost subliniate bunele relații existente intre Romania și India, contribuția pe care au adus-o întîlnirile dintre conducătorii celor două țâri la dezvoltarea pe multiple planuri a acestor relații, premiați și posibilitățile de extindere în Viitor a legăturilor de prietenie și colaborare româno-indiene. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită un cordial salut președintelui V. V. Gibi și primului ministru, Indira Ghandi, împreună cu cele mai bune urări de prosperitate și pure poporului indian prieten. Senatorul mexican Alejandro Carrillo Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dupăamiază, pe senatorul Alejandro Carrillo, președintele Comisiei pentru relații externe a Senatului mexican, membru al Consiliului Interparlamentar și al Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare. împărtășind deosebita satisfacție pe care o încearcă cu prilejul acestei întrevederi, oaspetele a arătat că ii revine plăcuta misiune de a transmite președintelui Nicolae Ceaușescu, poporului român, un cordial salut din partea președintelui Mexicului, Luis Beheverria Alvarez, și a poporului mexican. La rândul său, președintele României a transmis președintelui Luis Beheverria Alvarez călduroase, precum și cele salutari mai bune urări poporului mexican. Senatorul Alejandro Carrillo subliniat stima și prețuirea de caare se bucură poporul român, președintele Nicolae Ceaușescu, din partea poporului mexican, pentru politica României pusă în slujba cauzei păcii, înțelegerii și cooperării internationale. In timpul mtrevederii i au fost relevate bunele relații românomexicane, posibilitățile pentru extinderea și diversificarea lor în viitor. Abordindu-se unele probleme ale actualității internaționale, au fost subliniate de ambele părți cursul, pozitiv spre destindere, precum și importanța eforturilor ce se depun in direcția înfăptuirii unor pași concreți spre dezarmare, spre creare de zone denuclearizate în diferite regiuni ale lumii. întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială, prietenea sa