Drapelul Roşu, iulie 1961 (Anul 17, nr. 5132-5157)

1961-07-22 / nr. 5150

r „Fiecare inginer să ia în studiu și să rezolve o temă tehnică ridicată în procesul de producte“ O acțiune care se poate extinde In ultimul timp, tot mai multe colective de muncă îmbrățișează acțiunea ca „Fiecare inginer să ia în studiu și să rezolve o temă tehnică ridicată în procesul de producție“. Consider că această inițiativă este foarte valoroasă. Aplicînd-o se poate rezolva repartizarea mai judicioasă a forțelor inginerești în rezolvarea celor mai arzătoare teme ridicate de procesul tehnologic. In ramura constructoare de mașini, respectiv a construcției de motoare electrice, acțiunea aceasta poate contribui mult la ridicarea calitativă a muncii de concepție tehnică. In același timp în toate sectoarele, ea constituie un stimulent în găsirea unor soluții la nivelul tehnicii cele mai înaintate. Spun aceasta pentru că socot (și aceasta pe baza experienței de zi cu zi), că, altfel muncește omul atunci cînd el singur își alege tema care îl pasionează. Alegîndu-și tema el va depune o străduință îndoită, căutînd căile cele mai bune în rezolvarea problemei. întreprinderea noastră dispune de un număr destul de mare de cadre inginerești, bine pregătite, capabile să rezolve probleme din cele mai complexe. In decursul anilor, inginerii s-au preocupat de introducerea continuă a tehnicii înaintate, studiind pentru aceasta un vast material bibliografic, venind cu numeroase propuneri. Datorită muncii pline de răspundere a unor ingineri s-a rezolvat de pildă, construcția preselor hidraulice pentru confecționarea colectoarelor, s-a îmbunătățit tehnologia de izolare a rolelor de la motoarele electrice asincrone, prin utilizarea unui tunel de uscare pe bandă rulantă. In prezent se efectuează încercări de preluare a axelor de la motoarele electrice. Totodată, în urma unor experiențe îndelungate, urmează să se îmbunătățească caracteristicile de funcționare a motoarelor electrice asincrone. Activitatea noastră trecută și prezentă chiar a dovedit însă că nu toți inginerii sînt antrenați în suficientă măsură în rezolvarea problemelor tehnice ivite în întreprindere, cum ar fi rezolvarea la un nivel tehnic superior a tehnologiei confecționării bobinelor, îmbunătățirea tehnologiei de prelucrare a scuturilor pe strunguri. Pentru a înlătura acest neajuns, conducerea întreprinderii noastre, îndrumată de organizația de partid, a discutat într-o recentă ședință a consiliului tehnic, posibilitatea extinderii inițiativei ca „Fiecare inginer să ia un studiu și să rezolve o temă tehnică ridicată în procesul de producție“. In urma analizei făcute s-a constatat că în întreprindere există condiții pentru aplicarea cu succes a acțiunii. Ca un prim pas, s-a trasat ca sarcină șefilor de servicii — toți inginerii care fac parte din consiliul tehnic — de a discuta detailat cu inginerii din cadrul secției pe care o conduc și ca urmare fiecare inginer să vină cu propuneri de teme pe baza cărora consiliul tehnic să întocmească un plan de acțiune. ALEXANDRU POPOVICI inginer șef-adjunct întreprinderea „Electromotor“ Timișoara Posturi de corespondenți voluntari de la I.P.R.Q.F. I.L. Balta Sărată ne informează: De pe poziția cumpărătorului în secția noastră, „asamblare“, toți muncitorii sînt antrenați în întrecerea socialistă. Principalul obiectiv este calitatea superioară a produselor, lucru ce se și realizează tot mai mult. Folosim cu succes metoda controlului în antului sînt totuși cazuri, puține la număr, cînd calitatea nu este respectată, împotriva lucrului de mîntuială însă s-a creat, prin munca politică desfășurată de agitatori, o adevărată opinie de masă. In întrecere a fost făcută recent și propunerea de a se constitui în secție un colectiv („comisie de calitate“, cum îi spun oamenii) alcătuit din cei mai buni muncitori, care să stabilească cauzele fiecărui produs necorespunzător. Propunerea a fost însușită cu prilejul unei consfătuiri de producție, iar în scurtul timp ce a trecut s-a dovedit că acțiunea e valoroasă. Fiind repartizați pe sectoare de muncă, membrii comisiei au posibilitatea să cunoască nu numai zi de zi, ci și ceas cu ceas, felul cum se lucrează, să vacîți „pe viu“ adevăratele cauze ale muncii de slabă calitate precum și ce trebuie făcut pentru îmbunătățirea activității. In cazurile cînd se constată că au fost înregistrate rebuturi, la terminarea schimbului, organizatorul grupei sindicale împreună cu conducerea secției, convoacă o scurtă ședință de producție. Cu acest prilej se prezintă în fața tuturor produsul rebutat, precum și felul cum el a fost „realizat“. Se dă apoi cuvîntul celui care nu a lucrat cum trebuie. Acestuia i se cere să vorbească de pe poziții de... cumpărător. Da, așa se procedează. Și e just. Doar nu-i ușor să privești un produs cu defecte, să dezaprobi o astfel de muncă, cînd știi că tocmai tu ești autorul unei astfel de activități nesatisfăcătoare. Și toate acestea în fața tovarășilor tăi de muncă, a acelora care știu prea bine că trebuia doar mai multă atenție și calitatea nu ar fi avut de suferit. Firește că trecînd și chiar o singură dată prin „rolul“ amintit vei face totul ca să nu-1 mai repeți. FEIEȘI AVRAM 7.8fc •. . maistru Pentru conservarea Se știe că materia primă are un mare rol în realizarea unor produse de bună calitate. Specificul întreprinderii noastre cere o aprovizionare cu bușteni in anumite sezoane ale anului. De pildă, vara sînt folosiți bușteni ce au intrat în depozitul fabricii cu luni în urmă, primăvara sau încă din iarnă. Ce se întîmplă cu lemnul expus în aer liber timp mai îndelungat ? Se usucă. Aceasta o știm cu toții. Se pare că nu-i nimic rău! Or, cînd e vorba de uscarea lemnului, apoi pierderea umidității naturale face ca el să nu se mai preteze la prelucrările cerute de procesul tehnologic. Nu o dată s-a întîmplat ca din motivele arătate să aibă de suferit calitatea produselor. In scopul înlăturării materiei prime acestui neajuns, a uscării naturale a lemnului, în ultima vreme era trecut la stropirea „pe rampă“ a buștenilor. In scurtul răstimp ce a trecut de la folosirea acestui procedeu de conservare a lemnului, ne-am convins de utilitatea măsurii luate. Acum nu se mai produce cunoscuta „sufocare“ a buștenilor, crăpărea acestora este redusă la minimum. Pentru a realiza procentul de uscare cerut de procesul de fabricație în întreprindere s-a dat recent în folosință cel de-al doilea uscător artificial de mare capacitate. Acest lucru permite nu numai realizarea unei calități mereu mai bune în sectorul „furnir“ ci și obținerea de sporuri de producție. GHEORGHE HIRTIE președintele comitetului sindicatului Brigada întîi de tractoare de la gospodăria agricolă de stat din Orțișoara, condusă de Dumitru Bozovici, este fruntașă în campania agricolă de vară. Mecanizatorii din această brigadă nu au precupețit nici un efort pentru strîngerea la timp și fără pierderi a rodului bogat al holdelor. Ei au muncit cu multă tragere de inimă pentru a aplica întregul complex de măsuri agrotehnice pe tarlalele unde lucrează. Strădania muncii lor a fost răsplătită. De pe cele 386 ha cultivate cu grîu au recoltat cea mai mare producție. ÎN CLIȘEU, membrii brigăzii fruntașe pe gospodărie: Aurel Strigă, Florea Moț, Iosif Nagy și Francisc Toth. f sa terminam boieriștii, sa intensificam ritmul araturilor ne terminate cu treierișul Harnicii colectiviști din comuna Petrovaselo, raionul Lugoj, transportă snopii la arii de pe ultimele suprafețe. Ca urmare a bunei organizări a muncii și folosirii din plin a întregii capacități de lucru a batozelor treieratul griului se apropie de sfîrșit. Acum se desfășoară o întrecere însuflețită între echipele care lucrează la batoză pentru a termina treierișul în cîteva zile și să transporte la baza de recepționare produsele contractate. Paralel cu transportul snopilor la arii și treierișul, mecanizatorii de la S.M.T. Topolovățul Mare lucrează intens la executarea arăturilor acinei de vară și la însămînțatul culturilor duble. Pînă acum a fost omorîtă suprafața de 106 hectare. MARIN DAHA corespondent Lucrătorii de la gospodăria agricolă de stat din Sînnicolaul Mare au adunat în acest an o recoltă bogată de grîu. Pe fiecare hectar s-a obținut cu 175 de kilograme mai mult decit prevedea planul. însuflețiți de indicațiile date de recenta Plenară a C.C. al P.M.R., ei se preocupă acum de punerea bazelor viitoarei recolte fiind conștienți de faptul că de sporirea producției de cereale, mai ales de grîu și porumb, depinde dezvoltarea celorlalte ramuri ale agriculturii, buna aprovizionare a populației cu produse agroalimentare și a industriei cu materii prime. Pregătesc de pe acum viitoarea recoltă Avînd la bază experiența anului acesta ei au hotărît ca pentru recolta anului viitor să aplice pe o scară mult mai largă și în mod diferențiat întregul complex de măsuri agrotehnice. Gospodăria și-a rezervat 270 tone semințe din producție proprie, iar alte 120 tone le va primi de la G.A.S. din Semlac. Astfel, întreaga suprafață cu grîu va fi cultivată cu semințe din soiuri de mare productivitate. Trebuie menționat faptul că alte 300 de tone de sămînță din soiuri productive vor fi livrate de gospodărie bazelor de recepție pentru fondul de schimb. Acum se lucrează din plin la condiționarea semințelor. S-au identificat de către specialiștii din gospodărie toate terenurile pe care se vor cultiva în toamnă grîu și orz. Pentru o bună dezvoltare a plantelor s-au ales suprafețe cu plante bune premergătoare în special leguminoase și prășitoare. Astfel, circa 100 ha vor fi semănate după mazăre, 300 ha după borceag, 250 ha după porumb cultivat în trifoiște, iar restul după alte prășitoare. Ținîndu-se seamă de importanța deosebită a îngrășămintelor în sporirea continuă a fertilității solului s-au luat măsuri de transportare, afară în cîmp, a întregii cantități de gunoi de grajd de la complexul zootehnic. S-au transportat primele 1.500 tone și depozitat în platforme. Această lucrare va continua pe măsura asigurării altor îngrășăminte organice. Pe suprafețele eliberate de păioase se lucrează la efectuarea arăturilor adînci de vară. Multe din tractoarele trimise de G.A.S. Sînnico B. Bl RZ la ul Mare gospodăriilor de stat și colective învecinate : Beșenova Veche, Teremia Mare, Sînnicolau, Valcani etc. pentru a le ajuta la terminarea recoltării s-au întors în unitate și vor fi folosite la arat. Ploile căzute în special în ziua de 16 iulie a.c. au asigurat rezerva de umiditate în sol permițînd tractoriștilor să facă arături de bună calitate și la adîncimea cerută. Mecanizatorii Petru Jianu, Ion Voichiță, Ion Munteanu, Iosif Farago și alții care au fost fruntași la recoltatul păioaselor acum lucrează de zor la balotatul paielor și evacuarea acestora de pe miriști. Cu cele 7 prese se balotează nu mai puțin de 42 ha pe zi. Pînă acum au fost balotate paiele de pe o suprafață de peste 600 ha și de pe circa 200 ha au fost scoase. La evacuarea miriștilor de paie se dă intiietate in special celor 500 ha care au fost cultivate cu trifoi și lucernă în cultură ascunsă. Urgentînd problema evacuării paielor de pe toate suprafețele, gospodăria va putea rezolva într-un timp scurt și problema terminării arăturilor adînci de vară, lucrare care este cam întîrziată. Conducerea gospodăriei a și stabilit inițial planul de cultură pentru anul viitor pe secții. Primele măsuri care au fost luate privind punerea unor baze solide viitoarei recolte, arată preocuparea lucrătorilor de aici pentru traducerea în viață a Directivelor celui de al IlI-lea Congres al partidului nostru, privind sporirea producției de cereale, sunt o garanție a obținerii unor recolte mărite și în anul viitor. Din activitatea staturilor populare FĂGET: Peste 2.200 tone de pietriș așternut pe străzi din comuna Făget, centrul raionului cu același nume, există în ultimul timp o intensă preocupare a sfatului popular comunal pentru modernizarea străzilor. De pildă, pe străzile I. V. Stalin, Avram Ștefan cel Mare și Tîrgului, Iancu, unde pînă nu de mult circulația era anevoioasă, s-au realizat în acest an lucrări de amenajare a drumurilor prin așternerea a peste 2.200 tone balast și piatră spartă. Această cantitate de BĂILE HERCULANE prin acțiuni de Sfatul popular al orașului Băile Herculane se preocupă în tot mai mare măsură de buna gospodărire și de înfrumusețarea acestei pitorești localități balneo-climaterice, în afara lucrărilor gospodărești care se execută din fondurile alocate sfatului popular, aici au fost întreprinse și acțiuni de muncă patriotică a cetățenilor. Mobilizați de deputații sfatului popular orășenesc, sute de cetățeni participă la acțiunile de muncă voluntară inițiate în scopul piatră a fost așternută pe străzi cu ajutorul cetățenilor din localitate. Deputații sfatului popular comunal au antrenat masele de cetățeni și la alte acțiuni de înfrumusețare a comunei. Astfel, în fața arenei sportive din Făget a fost amenajat un nou parc, iar în parcurile existente s-au făcut lucrări de întreținere și înfrumusețare la care și-au dat contribuția prin muncă meroși cetățeni. (B. P.).voluntară nr . 200.000 lei economii muncă voluntară înfrumusețării și bunei gospodăriri a orașului. De pildă, prin munca voluntară a cetățenilor au fost plantați în ultimele luni aproape 2.000 de trandafiri pe o parte și pe alta a străzii principale dintre gara C.F.R. și stațiunea balneară pe o lungime de 3 km. Deputații Grigore Lungu, Dumitru Bolojan, Gheorghe Miloș, Ana Golopența și Florea Modura au fost în fruntea acestei acțiuni. Tot prin muncă voluntară au fost săpate gropile pentru plantarea stîlVA *A AV ilor necesari extinderii iluminatului fluorescent pe străzi pe o lungime de încă 2.500 m. La săpatul acestor gropi s-au evidențiat și cetățenii din satul Pecinișca printre care se numără și tovarășii Ilie Roată, Ion Golopența, Dumitru Musca și alții. Prin muncă patriotică s-au efectuat și alte lucrări cum sînt reamenajarea parcului „Vicol“ și a teatrului de vară ce se află în acest parc, a aleilor din incinta stațiunii pe o lngime totală de 10 km etc. La aceste lucrări cît și la altele executate în acest an prin muncă voluntară s-a economisit o sumă de peste 200.000 lei. (B. Dumitru). ■N-. iiüiiimntii iiiiiiiü De ce treieră numai 17 batoze din 22? In timp ce multe unități din regiune au terminat treierișul, în unele gospodării colective, această lucrare este tărăgănată. De pildă, la gospodăria colectivă din Nădlac nu se lucrează cu toate forțele, din care cauză treierișul e mult rămas în urmă. Explicația. Din cele 22 batoze planificate să lucreze, sînt puse în funcție doare 17. Și aceste 17, nu lucrează cu întreaga lor capacitate. Situația se datorește lipsei de preocupare manifestată de către conducerea gospodăriei colective, de către Stațiunea de mașini și tractoare din Pecica. Cînd au de gînd tovarășii din conducerea acestor unități să pună in stare de funcționare toate batozele, să organizeze temeinic munca echipelor de treieriș ? De aceste lipsuri nu sînt absolviți, de altfel, nici tovarășii de la sfatul popular care au sarcina să controleze și să îndrume munca de treieriș. I. GEORGESCU Recoltatul mazării trebuie grăbit Pe tarlalele gospodăriilor agricole de stat din regiune, mecanizatorii au început și strînsul mazării. Pînă la 20 iulie se recoltase mazărea de pe mai bine de 5.300 ha (75 la sută din întreaga suprafață cultivată), în timp ce unele unități au și terminat cu strînsul mazării, la G.A.S. din Fîntinele, Pordeanu și Valcani nici nu a început însă recoltatul, iar la G.A.S. din Urseni și Tormac, mazărea a fost recoltată numai pe 30 și respectiv 25 ha. Conducerea unităților amintite trebuie să se îngrijească de grăbirea recoltării mazării, de recuperarea întârzierii care nu-și are nici o justificare (de pildă G.A.S. Aradul Nou, vecină cu G.A.S. Fîntînele, a și recoltat mai bine de 70 ha mazăre din 100 cultivate). D. ROMULUS Noi locuințe pentru metalurgiștii reșițeni La Reșița, ca și în alte localități din regiunea noastră, construcțiile de locuințe înaintează intr-un ritm susținut. Recent, au fost date în folosința muncitorilor și tehnicienilor Combinatului metalurgic alte două blocuri de locuit. De la începutul anului și pînă în prezent, au fost date în folosință, oamenilor muncii din Reșița un număr de 212 apartamente, urmînd ca pînă la finele anului acesta cifra să fie mărită simțitor. 10.000 lei venit din creșterea păsărilor mergînd pe calea transpunerii în viață a sarcinilor reieșite din Directivele Congresului al lll-lea al P.M.R., colectiviștii din Rudna și au Pe șantierul Combinatului de cauciuc sintetic de la Borzești Pe șantierul Combinatului de cauciuc sintetic de la Borzești continuă intens lucrările de montaj pentru grăbirea dării în funcțiune a primului obiectiv de aici: fabrica de fenol-acetonă. La stația de frig a fabricii s-au executat scheletul de beton armat și peste 80 la sută din zidărie. Turnarea betonului de la această lucrare s-a făcut într-o singură zi. Totodată aici se execută fundațiile și a început montarea utilajelor, propus în planul de producție la începutul acestui an, să-și dezvolte sectorul zootehnic. Pe lângă mărirea efectivului de animale ei au prevăzut să crească și un număr mare de păsări - ramură ce le poate aduce importante venituri. Astfel, gospodăria a ridicat de la stația de incubație un număr însemnat de pui de o zi, pe care i-a crescut. Pînă acum gospodăria a și valorificat pe piață 1.000 pui, realizînd un venit de peste 10.000 lei. (I. Cimpan). Scrisoare Tabăra noastră abia s-a deschis. Putem să vă povestim insă multe despre viața noastră. Cu multă emoție am așteptat clipa in care pentru prima dată, în aceste zile de vacanță, s-a ridicat drapelul taberei noastre din Poeni-sat, raionul Făget. Zilnic facem excursii și plim- Una pe zi ua cofetării se servesc prea puține feluri de înghețată. din Poeni bări în apropiere, de-a lungul rîului Bega și în pădure. Tovarășii instructori ne-au învățat jocuri sportive și pionierești. Am organizat un foc de tabără cu program artistic , o suită de dansuri romînești, maghiare și germane, piesa „Pupiticul din pădure" și sceneta „Ștrengarii". La informarea politică am luat cunoștință despre cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ținută la o iunie-i iulie. Mulțumim din inimă partidului pentru tot ce a făcut și ce face pentru noi, copiii oamenilor muncii! UNITATEA de pionieri ■„ tabăra Poeni sat, raionul Făget; iiiimiiiiiimiului VISUL CONSUMATORILOR Constructorii arădeni de strunguri se străduiesc să perfecționeze constVtinuu parametrii tehnici ai produselor. In acest scop, au preconizat noi măsuri tehnice și organizatorice eficiente care permit să se producă strunguri la un nivel similar cu cele de pe piața mondială. Pentru a ține pasul cu cerințele noilor strunguri ce se vor fabrica, colectivul de aci se preocupă de îmbunătățirea permanentă a procesului de producție. IN FOTO: un grup de strunguri ce poartă marca fabricii de mașini ^ £e unelte „Iosif Rangheț“. |