Drapelul Roşu, august 1962 (Anul 18, nr. 5469-5494)

1962-08-01 / nr. 5469

a Ustef © ranemțenia sa ÎMV a fost Centrul universitar Timișoara Îndeplinirea sarcinilor trasate poporului nostru de Congresul al, lli-lea al partidului in vederea realizării unui ritm înalt de creștere a producției, lărgirea continuă a activității economice și social-culturale, reducerea treptată a duratei zilei de muncă presupune un număr tot mai mare de cadre cu înaltă calificare. Centrul universitar Timișoara cu cele 5 institute și 17 facultăți ale sale este chemat să asigure pregătirea temeinică a unor astfel de cadre, capabile să folosească și extindă în producție tehnica nouă și cuceririle științei moderne în vederea sporirii neîncetate a producției și productivității muncii, să contribuie la ridicarea pe trepte mai înalte a științei și culturii. Prin grija partidului și guvernului, peste 60 la sută din studenții care urmează cursurile facultăților timișorene, primesc burse, locuiesc in cămine și iau masa la cantine. In Centrul universitar Timișoara a fost înființată o casă de cultură a studenților unde aceștia pot desfășura o multilaterală activitate. Prin excursiile de studii, care se fac anual, se oferă de asemenea prilejul ca ei să cunoască, în afara frumuseților peisajului romînesc și a comorilor culturale ale poporului nostru și dezvoltarea necontenită pe care o înregistrează, zi de zi, toate ramurile economiei naționale. Realizările obținute la Centrul universitar reprezintă unul din aspectele în care se oglindește grija partidului nostru față de tineret. In fața lui stau minunate perspective, de aceea alături de întreg poporul nostru, tineretul care obține o calificare superioară in condiții care înaintașii lor nici nu se puteau gîndi, este chemat să-și dăruiască însatreaga capacitate de muncă și creație pentru înflorirea continuă a Republicii Populare Romîne. In pagina de față redăm profilul facultăților Institutelor: Politehnic, Pedagogic de 5 ani și Pedagogic de 3 ani, a Institutului de medicină pentru o mai bună orientare a candidaților la învățămîntul superior. Institutul în cadrul Institutului politehnic Timișoara în anul școlar 1962— 1963 vor funcționa următoarele facultăți: 1. Facultatea de mecanică; 2. Facultatea de electrotehnică ; 3. Facultatea de construcții ; 4. Facultatea de chimie industrială; 5. Facultatea de mecanică agricolă, la toate facultățile institutului, durata studiilor pentru învățămîntul cu frecvență (cursuri de zi) este de 5 ani (10 semestre), afară de facultatea de construcții la care durata studiilor este de 5 h ani (11 semestre). Pe lingă facultățile institutului există și învățămînt cu frecvență, cursuri serale, cu durata studiilor de 6 ani (12 semestre) la următoarele secții de specializare: — Secția Tehnologia construcțiilor de mașini, de la facultatea de mecanică; — Secția Electromecanică, de la facultatea de electrotehnică ; — Secția Construcții civile, industriale și agricole, de la facultatea de construcții. DRAPELUL ROȘU NR. 546* Facultatea de mecanică Planurile de dezvoltare economică ale țării noastre, elaborate sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, prevăd o creștere impetuoasă și o perfecționare neîncetată a bazei tehnico-materiale, element hotărîtor în construirea socialismului. Răspunzînd cerințelor sporite ale economiei naționale, facultatea de mecanică contribuie la pregătirea de ingineri specialiști în construcția de mașini. Absolvenților acestei facultăți le revine sarcina trasată prin Directivele Congresului al III-lea al P.M.R. de a construi mașini de forță cu indici ridicați la nivelul tehnicii mondiale, folosind cele mai moderne metode de proiectare și execuție. Facultatea are următoarele secții : — Secția de Tehnologia construcțiilor de mașini pregătește ingineri tehnologi în domeniul prelucrărilor la rece. — Secția de Mașini termice și motoare Diesel, unde sunt pregătiți ingineri specialiști în domeniul : Facultatea are următoarele secții : — Secția de Electromecanică, asigură studenților o pregătire temeinică în domeniul principalelor discipline electrice și mecanice, accentul fiind pus asupra problemelor generale, legate de utilizarea energiei electrice în industrie. în acest fel se formează ingineri cu un larg orizont, necesari tuturor ramurilor industriei noastre socialiste în plină dezvoltare. — Secția de Electroenergetică: în cadrul acestei secții, studenții primesc cunoștințe temeinice de specialitate din domeniul producerii, proiectării și exploatării turbinelor cu aburi și cu gaze, motoarelor cu ardere internă, compresoarelor, mașinilor frigorifice, cazanelor cu aburi, instalațiilor anexe etc. — Secția de Mașini hidraulice și pneumatice pregătește cadre inginerești pentru industria noastră constructoare de mașini hidraulice și pentru hidroenergetica. — Secția de Utilajul și tehnologia sudării: în cadrul secției, studenții studiază utilajele pentru sudarea cu arc electric și prin presiune și utilajele pentru sudarea și tăierea cu gaze. De asemenea, ei primesc cunoștințe temeinice privitoare la tehnologia sudării și tăierii diferitelor metale și aliaje. Totodată inginerul specialist în sudare este pregătit pentru proiectarea construcțiilor sudate, atît din punct de vedere mecanic cit și în ce privește tehnologia de execuție. — Secția de Material rulant, pregătește ingineri proiectarea, construcția specialiști în și exploatarea locomotivelor Diesel electrice, Diesel hidraulice, electrice, cu aburi și vagoanelor, transportului și distribuției energiei electrice. Problemele legate de tehnica tensiunilor înalte, telecomenzi și telemăsuri, de stabilirea sistemelor energetice, de automatizarea controlului și comenzilor în centrale și stațiile electrice sunt aprofundate în mod deosebit pentru ca inginerii care termină secția să poată soluționa, la nivelul tehnicii actuale, importanta problemă de producere, transport și alimentare cu energie suficientă și în mod cît mai sigur a consumatorilor conectați la sistemul energetic național. Dezvoltarea vertiginoasă și planificată a economiei țării noastre impune un volum de investiții în construcții industriale, civile și agricole, hidrotehnice etc, pentru a căror realizare sunt necesari ingineri constructori cu o pregătire teoretică și cunoștințe nivelul tehnicii moderne, practice la Această pregătire la nivelul superior al inginerilor constructori, este cerută și de procesul ridicării tot mai mult a calității construcțiilor, introducerii, mecanizării și automatizării proceselor de producție în vederea obținerii unei eficiențe economice maxime. In cadrul facultății există: — Secția de Construcții civile, industriale și agricole, pregătește ingineri pentru studiul, proiectarea și executarea construcțiilor de beton armat, metalice, din zidărie și piatră naturală, din lemn și mase plastice, întîlnite la clădiri civile sau agricole precum și la cele cu caracter industrial. — Secția de Construcții și instalații hidrotehnice, pregătește ingineri în domeniul cercetării, proiectării și realizării construcțiilor hidrotehnice a căilor navigabile și porturilor, canalizărilor și alimentărilor cu apă. — Secția de hidrotehnică agricolă — nou înființată, pregătește ingineri pentru proiectarea, execuția, întreținerea și exploatarea laPlenara Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale din aprilie 1962 — la care au participat alături de deputați peste 11.000 de invitați din întreaga țară — au adoptat o serie de hotărîri de o însemnătate excepțională pentru dezvoltarea agriculturii, în noile condiții de încheiere a colectivizării agriculturii în patria noastră. în lumina acestor hotărîri, începînd cu anul școlar 1962—1963, în cadrul Institutului politehnic Timișoara va funcționa o nouă facultate: Facultatea de mecanică agricolă cu o singură secție ce pregătește ingineri mecanici agricoli, crărilor de irigații, desecări, îndiguiri, construcții pentru combaterea eroziunii solului și alimentării cu apă în agricultură. Prin planul de învățămînt el primește cunoștințe de agropedologie, hidrologie, geotehnică, energetică și stații de pompare, de organizare și conducere a executării lucrărilor de hidroameliorații. Avînd în vedere Hotărîrea Comitetului Central al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. privind dezvoltarea și îmbunătățirea învățămîntului agricol, avînd în vedere perspectivele de dezvoltare ale agriculturii socialiste, inginerii hidrotehnicieni din această specialitate au un larg cîmp de activitate. Volumul mare de locuințe, construcții și instalații industriale, agricole și hidrotehnice, lucrări de alimentări cu apă, canalizări și lucrări hidroameliorative cer un număr mare de specialiști pregătiți în cele trei secții ale facultății. Inginerul mecanic agricol este specialistul în exploatarea, întreținerea și repararea tractoarelor, mașinilor și instalațiilor folosite în agricultură. El trebuie să cunoască toate tipurile de mașini agricole și tractoare, tehnologia exploatării, întreținerii și reparării acestora, precum și instalațiile de mecanizare și electrificare din agricultură, organizarea lucrărilor de reparații curente și capitale. El răspunde de întreaga muncă privind întreținerea și buna funcționare în exploatare a utilajelor și instalațiilor folosite în agricultură, precum și de efectuarea la timp și în bune condiții a reparațiilor acestora. Facultatea de electrotehnică politehnic Facultatea de construcții Facultatea de mecanică agricolă Facultatea de chimie industrială, studiul experimental al absorbției în coloane cu umplutură și fără umplutură. Vedere generală a Laboratorului de construcții metalice al facultății de construcții. Facultatea de chimie industrială Industria chimică a țării noastre se dezvoltă intr-un ritm foarte rapid, prin crearea unor mari unități, înzestrate cu mijloacele tehnice cele mai moderne. Congresul al III-lea al P.M.R. a arătat că producția industriei chimice în 1965 va fi de 3.3 ori mai mare decât în 1959, iar în perspectivă, în 1975, va crește de 13—14 ori. Ponderea industriei chimice în totalul producției industriale va ajunse la peste 16% în 1975, față de 7% în 1959. Facultatea are următoarele secții de specializare: Tehnologia substanțelor anorganice; Tehnologia substanțelor organice; Chimia și tehnologia materialelor de construcție și ceramică. Sarcina principală a absolvenților facultății de chimie industriala este de a participa activ la realizarea noilor unități ale industriei chimice, la conducerea proceselor tehnologice în multe ramuri ale chimiei industriale, de a participa creator la munca de cercetare pentru valorificarea a noi surse de materii prime și descoperirea unor noi metode de sinteză și fabricație. înscrieri și examene de admitere înscrierile la cursurile de zi ale facultății Institutului politehnic, la Facultatea de matematică și fizică de la Institutul pedagogic de 5 ani, la Facultățile de matematică, fizică-chimie și cunoștințe industriale de la Institutul pedagogic de 3 ani se fac între 10—30 august. La aceste facultăți examenul de admitere începe la 7 septembrie. La celelalte institute și facultăți înscrierile au loc . V» «H. , între 20 august — 12 septembrie a.c., iar examenul de admitere la 18 septembrie a.c. Candidații care susțin examenul de maturitate în sesiunea de toamnă vor putea să se înscrie la examenul din prima etapă pînă la 6 septembrie inclusiv, în vederea examenelor de admitere la toate institutele și facultățile centrului universitar Timișoara sînt organizate cursuri de pregătire, candidaților asigurîndu-li-se masa și cazarea contra cost. 1..0..0«0«0«0»0M0M0«0**0»*0.t.-.c«0«0»0”0*"0—*0"»0«0«0»0»0M0M0*o-10">ci-o-c-0-.-0..0..0..0..0-0..0..0- 9 Elanul generos și creator al tineretului își găsește în învățămîntul superior căi potrivite de manifestare ja și valorificare a aptitudinilor și talentelor sale în slujba poporului muncitor, pentru continua dezvoltare și de înflorire a vieții noi, socialiste în patria noastră. ” 0 Prin grija partidului și guvernului pentru tineretul studios, Centrul universitar Timișoara a fost prevăzut de ea o puternică bază materială necesară desfășurării în cele mai bune condiții a procesului de învățământ. S-au dezvoltat și se dezvoltă în centrul universitar Timișoara complexul social studențesc, în cadrul căruia studenții 9 î găsesc condiții de viață și de învățătură dintre cele mai bune. 99 în anul școlar 1961—1962 au intrat în funcțiune 5 cămine cu o capacitate de 1.750 locuri și o cantină pe modern utilată. în prezent se găsesc în construcție încă două cămine cu o capacitate de 700 de locuri, care vor 9 intra în funcțiune în noul an școlar. â ÎN CLIȘEU: ansamblul de cămine al complexului social. g Institutul pedagogic de 5 ani Institutul pedagogic de 5 ani, funcționează in prezent cu două facultăți: facultatea de matematicafizică și facultatea de filologie. Facultatea de matematică-fizică are două secții: a) matematică — principală, fizică — secundară; b) geometrie. — Facultatea de filologie are patru secții: a) limba și literatura romînă; b) limba și literatură romînă — specialitate principală și limba și literatura germană — specialitate secundară; c) limba și literatura rusă — specialitate principală și limba și literatura romînă — specialitate secundară, d) limba și literatura germană — specialitate principală și limba și literatura romînă — specialitate secundară; în toate secțiile se pregătesc cadre pentru învățămîntul elementar (ciclul doi) și mediu, durata de școlarizare fiind la toate de 5 ani. Institutul dispune de laboratoare spațioase, bine utilate, cît și de un atelier didactic, în care studenții își confecționează singuri materialul demonstrativ la lecțiile practice. Institutul posedă de asemenea și un observator astronomic, înzestrat cu aparatură modernă și de mare precizie. Observatorul astronomic Timișoara. Institutul pedagogic de 3 ani In legătură cu sarcinile dezvoltării învățămîntului în țara noastră,au fost înființate la indicația partidului, către sfîrșitul anului 1959, institutele pedagogice de 3 ani. Trecerea la învățămîntul general și obligatoriu de 8 ani, care să asigure maselor largi un nivel înalt de instrucție și cultură, necesită cadre didactice cu o calificare superioară, educatori devotați, harnici și pricepuți ai generațiilor tinere, chemate să înfăptuiască desăvîrșirea construcției socialiste și trecerea la comunism. Institutul pedagogic de trei ani din Timișoara are 8 facultăți: filologie, istorie-geografie, matematică, fizică-chimie și cunoștințe industriale, științe naturale și agricole, arte plastice, educație fizică și muzică. Tinerii atrași de studiul limbii și literaturii vor găsi la facultatea de filologie locul unde să-și dezvolte aptitudinile și să-și manifeste această dragoste prin studiu aprofundat și muncă creatoare. La această facultate mai există două secții, pentru limbile rusă și germană. Limbile moderne se studiază la toate facultățile sub forma unor cursuri facultative. Interesul pentru natură, pentru legile ei, dorința de a-i pătrunde tainele și de a-i smulge darurile pentru om, pentru prosperitatea și bucuria lui, toate acestea și le poate realiza tînărul sau tînăra care va urma facultatea de științe naturale și agricole. Răspunsul la problemele mari ale epocii — zborul interplanetar, mașinile de calcul, semiconductoare, aplicarea izotopilor radioactivi în diferitele domenii, radiochimia etc. — îl află tinerii care vor frecventa cursurile facultății de matematică sau fizică și chimie. în facultatea de istorie și geografie, tinerii vor face cunoștință cu dezvoltarea societății omenești, vor cunoaște care trăim și în temeinic planeta pe special pămîntul patriei noastre. Cei ce au predilecție pentru artă vor găsi cîmp de dezvoltare a aptitudinilor și de cultivare a talentului la facultățile de muzică și arte plastice. Facultatea de educație fizică a institutului nostru așteaptă cu drag pe toți cei care doresc să-și perfecționeze în toate ramurile sportului și educației fizice cunoștințele, priceperile și deprinderile din domeniul culturii fizice în general. Tînărul sau tînăra care se hotărăște să vină la acest institut va trebui să aibă ca aptitudine mai generală, dacă o putem numi așa, dragostea pentru copii și pasiunea pentru munca de formare și educare a acestora. Căci, indiferent dacă va studia chimia sau filologia, sau se va dedica artelor sau culturii fizice etc. în institut vor fi pregătiți ca peste trei ani să poată împărtăși fiilor oamenilor muncii o bună parte din ceea ce și-au însușit ei. Și acest lucru trebuie să-l facă cu multă dragoste și cu deosebită pricepere. Institutul de medicină De la înființarea sa pînă în prezent, Institutul de medicină Timișoara a pregătit 1.798 de medici care își desfășoară activitatea în satele și orașele patriei noastre și prin munca profesională și social-obștească ce o desfășoară și-au cîștigat dragostea și stima oamenilor muncii. Datorită grijii partidului și guvernului, baza materială creată Institutului de medicină a crescut neîncetat, avînd azi la dispoziție condiții optime atît pentru învățămîntul preclinic și clinic, cît și pentru cazarea, alimentația, activitatea culturală și sportivă a studenților. Institutul de medicină Timișoara cuprinde Facultatea de medicină cu durata de școlarizare de 6 ani și care funcționează cu 3 secții: Secția Medicină generală, Secția Pediatrie și Secția de Stomatologie. Activitatea profesională din primii ani se desfășoară în localul central, din piața „23 August“ nr. 2, unde sînt laboratoare moderne, utilate la nivelul celor mai bune din țară și străinătate, iar în spitalele clinice se desfășoară activitatea de învățămînt practic. O parte din învățămînt se desfășoară și în cadrul Institutului de ignă și sănătate publică, filiala Timișoara, o creație a regimului nostru democrat-popular. Prin stagiile de externat și internat, cât și în cursul practicii de vară, studenții lucrează efectiv la patul bolnavului, în sala de operație și laboratoare, ceea ce le permite însușirea practică a cunoștințelor medicale. După absolvire, tinerii medici participă la ocrotirea sănătății poporului nostru în circumscripții sanitare rurale și urbane, dispensare de întreprindere, iar apoi prin secundariat pot îmbrățișa oricare din ramurile medicinii pentru care au mai multă aptitudine, devenind apoi medici specialiști și medici primari. Absolvenții talentați și cu aptitudini deosebite pot fi recomandați pentru activitatea didactică sau de cercetare științifică. Institutul de medicină. Studenți în practică la chirurgie, y