Drapelul Roşu, februarie 1963 (Anul 19, nr. 5625-5648)

1963-02-01 / nr. 5625

8 * OȚELUL ROȘU, tînărul oraș așezat pe malurile Bistrei. Cel care se reîntoarce după o absență de cîțiva ani rămîne plăcut surprins. Centrul muncitoresc nu mai e de recunoscut. Străbătînd ulițele largi luminate cu becuri fluorescente, descoperi la fiecare pas amprenta noului Hale, agregate moderne, blocuri unul după altul, care mai de care mai semețe. Toate aceste construcții se încadrează în frumusețea locurilor. Și cînd privești noul peisaj, gîndurile te poartă spre oamenii, care cu mîinile și mintea lor, sub flamura partidului, au ridicat și în această parte a regiunii, edificiul socialismului. Dar înainte de a porni prin orașul socialist să ne amintim puțin de vechea comună. Muncitorii mai vîrstnici povestesc despre condițiile grele , în care au trebuit să lucreze, să locuiască, despre felul în care se jefuiau resursele noastre materiale. Pe vremea cînd stăpînea pe aceste meleaguri Auschnitt, nu s-a întreprins nimic în folosul muncitorilor. Mecanizarea n-a pătruns în uzină. Cînd cineva protesta era azvîrlit pe stradă. Armata de șomeri creștea continuu. Acesta a fost trecutul pe care unii din noi l-au trăit, alții îl cunosc doar din povestiri. Schimbările survenite în viața orașului, despre care vorbesc în pagina de față mai mulți tovarăși, sînt strîns legate de uzină, de dezvoltarea ei. De aceea, primul nostru drum duce spre cuptoarele Martin, spre laminoare. Ce s-a întîmplat aici de-a lungul celor 15 ani de republică? La această întrebare un oțelar ne-ar răspunde: la noi în secție au fost modernizate cuptoarele, au fost mecanizate unele operații. Topitorii sînt azi aproape toți absolvenți de școli profesionale. Șeful secției, inginer siderurgist, a lucrat înainte ca muncitor. Un muncitor de la laminorul de platine ne-ar povesti despre faptul că înainte aici se lucra din greu, iar acum procesul de producție e mecanizat. Laminatorul urmărește doar drumul pe care-l parcurge metalul pînă ajunge platină. Cu siguranță că nici unul din ei n-ar uita să amintească de faptul că anul trecut a fost mecanizată și reglarea cilindrilor de la casa finisoare, că muncitorii se întrec cu multă însuflețire pentru a lamina cantități cît mai mari de platine la toleranțe negative. Un muncitor de la secția utilaj mecanic ar răspunde: Nu am termen de comparație. Hală în care să lucrăm omenește n-a existat altădată, nici asemenea mașini n-au existat, în ultimii ani la noi s-a mai înființat o secție nouă, bunuri de consum. Cu ajutorul ei valorificăm mai bine metalul. Și dacă ne-am interesa despre astfel de fapte și în alte secții ale uzinei am afla despre modernizările făcute la laminorul de tablă, la cel de benzi la rece; în această secție, de pildă, au fost instalate numeroase mașini noi, s-au modernizat procese de laminare și de încălzire a materialului. Noul îl întîlnești de altfel la fiecare loc de muncă. Și el devine tot mai preponderent întrucît este o preocupare curentă a colectivului. Așa cum ne relata ing. șef E. Popescu, în acest an se vor aloca noi fonduri pentru dezvoltarea uzinei. Despre progresul înregistrat de-a lungul anilor ne vorbesc și cîteva cifre, în prezent la Oțelul- Roșu se realizează aproape tot atîtea laminate finite pline cît a dat întreaga regiune în 1948. De asemenea, producția de oțel a crescut simțitor. Azi, Oțelul-Roșu își trimite mesajul în toate colțurile țării. Muncitorii, tehnicienii și inginerii, participă cu însuflețire la sporirea în continuare a producției. Fiecare an constituie o filă glorioasă din istoria tînărului oraș. Pentru ocrotirea sănătății IN CLIȘEU, medalionul ne înfățișează aspectul interior al cabinetului stomatologic, iar fotografia redă exteriorul localului policlinicii. Intr-o singură zi Noul magazin alimentar situat în imediata apropiere a sfatului popular orășenesc, este bine aprovizionat cu tot felul de mărfuri : Conserve, dulciuri, produse lactate, ulei comestibil, paste făinoase etc. Vitrinele de prezentare a mărfurilor sunt cu gust amenajate, fapt ce face ca zilnic gospodinele să vină aici pentru a-și procura cele trebuincioase casei. într-o singură zi au fost vîndute populației din oraș bunuri de consum a căror valoare se ridică la aproape 120.000 lei. Și la celelalte unități ale comerțului de stat au fost vîndute însemnate cantități de produse alimentare. Policlinica, construită și dată în funcție în anul 1961 a fost dotată cu aparataje și instalații moderne, cu instumente și mobilier nou, a căror valoare se ridică la cca. un milion de lei. ---------------------- --------------------------- Cartiere din beton armat și soare au trezit maidanele din somnul, pe care, vremuri îndelungate, nimeni nu l-a tulburat. Acum noi șiruri de blocuri, fiecare cu cîte două etaje, sunt date în folosința oamenilor muncii. I . . dr — .... ........ DRAPELUL ROȘU Mr. 562? A In permanentă înnoire Cu aproape două decenii in urmă, la Oțelul Roșu intîlneai case mărunte, Insalubre, cu ferestre mici, străzi înecate in cuib și noroaie, fără lumină. Pe atunci, numai casa in care locuia directorul uzinei și cazinoul funcționarilor superiori erau clădiri mari, arătoase. In anii puterii populare, alta-i înfățișarea localității noastre. Uzina s-a dezvoltat și o dată cu ea a crescut și orașul. Fosta comună de pe Valea Bistrei a primit cu doi ani în urmă „botezul“ de oraș. Trezit la viață nouă, orașul nostru a cunoscut an de an, o dezvoltare continuă. Atit in centru, cit și in cartierele „Gal“, in ce din „jurul gării“ au fost construite impunătoare blocuri noi. Statul nostru democratpopular, a investit sume din ce in ce mai mari pentru construcții de locuințe, de edificii culturale și de invățămÎnt, precum și pentru multe alte lucrări de interes obștesc. Noile blocuri ridicate aici oferă oamenilor muncii condiții optime de locuit. De la alegerile trecute, in orașul nostru au fost construite și date în folosință 108 apartamente, cu două și trei camere. S-a dat in folosință o policlinică modernă, care a fost dotată cu instalații și aparataj medico-sanitar, de malfă tehnicitate. In centrul orașului a apărut o adevărată bijuterie arhitectonică — noul club al sindicatelor. Această construcție întregește făptura tânărului oraș. Strădaniile constructorilor sunt îndreptate in prezent spre darea în folosință a complexului U.C.E.C.O.M. l Orașul este tot mai bine gospodărit, • mai frumos. S-a îmbunătățit alimentarea orașului cu energie electrică și a fi fost modernizat iluminatul public. Pe ji mai bine de 4,5 km din străzile principale a fost introdus iluminatul fluoresiscent. Acțiunea de modernizare a străzilor [|] și trotuarelor a constituit o preocupare de seamă a organelor locale de partid Ij și de stat. Drept urmare au fost pavate jj și modernizate străzile pe o suprafață jj de 5.500 mp, iar trotuarele au fost as jffaltate pe o porțiune de 2.333 mp.l La dobîndirea realizărilor enumerate, numai in parte, o însemnată contribu iiție au adus masele largi de cetățeni, î I care, la chemarea comitetului executiv și al sfatului popular orășenesc, al deputaților, comitetelor de cetățeni au ris- Üpuns cu entuziasm, participând activ la fracțiunile întreprinse, înfăptuirile de ei pînă acum, constituie un îndemn pentrtru obținerea unor succese mai mari și în gospodărirea și înfrumusețarea orai șului. Comitetui executiv va depune mai multă străduință în ridicarea nivelusului edilitar și urbanistic al orașului. 1! Printre primele obiective de viitor se numără îmbunătățirea sistemului de alimentare cu apă potabilă a cartierului II „Gal", pavarea și modernizarea străjinilor etc. La înfăptuirea acestor lucrări si vor fi atrase masele largi de cetățeni 1 din orașul nostru. 1jOTMAR VÎRAG vicepreședinte al comitetului executiv al statului popular orășenesc ||*=* Dacă am putea cuprinde intr-o imagine întreaga noastră țară, pretutindeni am zări priveliști ca acestea, multiplacate de mii de ori. IN CLIȘEU: Clubul sindicatelor din Oțelul Roșu cea mai frumoasă și cea mai recentă construcție. Aprovizionarea și deservirea la nivelul exigențelor cumpărătorilor O dată cu dezvoltarea impetuoasă a uzinei, cu înălțarea blocurilor muncitorești, a fost nevoie și de noi unități comerciale, aprovizionate cu sortimente largi de mărfuri, care să satisfacă mai bine cerințele, mereu crescinde, ale miilor de cumpărători. în ultimii doi ani au fost înființate 28 de unități ale comerțului de stat. Din noile magazine, 22 sunt specializate desfacerea produsnselor agroalimentare, electrotehnice, articole de fierărie și motosport, de menaj, sticlărie, chimicale, îmbrăcăminte etc. tre în fiecare dinacestea desfac zilnic însesemnate cantități de mărfuri. Anul trecut, de exemplu, au fost vîndute populației mărfuri în valoare de peste 18.290.000 lei, iar în sectorul alimentației publice au fost mărfuri a vîndute căror valoare se ridică la 3.563.000 lei. La buna aprovizionare a populației contribuie din plin și noua fabrică de pîine, construită în orașul nostru. Că traiul oamenilor muncii este în continuă creștere, că se hrănesc și se îmbracă mai bine, reiese și din următoarele exemple: în 1962 au fost vîndute cu 2.396.000 lei mai multe bunuri de consum decît in anul 1961. Numărul motocicletelor depășește cifra de 260. Aparatul de radio a devenit ceva obișnuit în fiecare casă. Cît despre biciclete, cine le mai ține socoteala. Sfatul popular orășenesc se preocupă de continuarea acțiunii de specializare și dezvoltare a rețelei comerciale. Acum se lucrează la finisarea unui nou complex al cooperativei meșteșugărești. La parter vor fi înființate noi unități comerciale, iar la cele două etaje se vor face ateliere de croitorie, coafură, pancofărie etc. De asemenea ne vom îngriji de construirea de noi spații comerciale pentru ca aprovizionarea și deservirea populației să fie la nivelul cerințelor și exigențelor tot mai sporite ale cumpărătorilor. Ing. PAVEL MUNTEANU membru în comitetul executiv al Sfatului popular orășenesc Oțelul-Roșu Statistica din școlile noastre indică doua cifre : 530 și 2.310. Ele vorbesc despre dezvoltarea continuă a învățămîntului, despre creșterea numărului elevilor la școlile de cultură generală și școlile profesionale din orașul nostru. în 1952 numărul acestora se ridica la 530, iar în anul școlar 1962/1963 numărul elevilor a ajuns la 2.310. La școala profesională siderurgică din localitate învață 500 de elevi, iar la cursurile de zi și serale ale școlii medii cca. 1.300 de elevi. O dată cu aceasta, a crescut și numărul cadrelor didactice. De la 15, clte erau în 1952, numărul lor a ajuns la 48 în acest an. Sfatul popular s-a îngrijit de crearea unor condiții tot mai bune în ce privește desfășurarea procesului de învățămînt, alocînd din fondurile prevăzute în buget sume însemnate pentru construirea de noi săli de clasă, cît și pentru dotarea școlilor, cu mobilier și material didactic necesar. Astfel, în anul trecut, la Școala de 8 ani din cartierul Ohaba au fost construite două săli de clasă, și s-a introdus încălzirea centrală. La acțiunea de lărgire a spațiului școlar o contribuție de seamă au adus-o cetățenii orașului nostru. Antrenați de deputați, de comitetul de părinți, locuitorii din cartierul Ohaba au participat voluntar la construirea celor două clase. Rezultatele partidi CIFRE SEMNIFICATIVE parii maselor de cetă- Sub îndrumarea comitem la acțiunea de lărterului orășenesc de gire a spațiului școlar partid, sfatul popular a sînt concretizate in ce luat măsuri pentru înle peste 80.000 lei eco , „ , .... , cererea lucrărilor de noma , înregistrate la construirea sălilor de construire a unui nou eclasădificiu școlar, creîndu-se ★ ’ Biblioteca uzinelor este înzestrată cu 16.300 volume. Datorită sîrguinței și priceperii bibliotecarei Maria Raca, în anul trecut, prin cele 53 [ de acțiuni organizate pe plan orașenesc, au fost atrași 2.000 de cititori . Ei au citit 14.394 de cărți, din care • ■ 9.100 beletristice, 2.500 politice, • 900 tehnice etc. în acest an, numărul cititorilor a ajuns la 201, iar al cărților citite la 603. Pentru a atrage și mai mulți cititori se vor organiza noi acțiuni in munca cu cartea. Se vor ține recenzii asupra celor mai valoroase romane, simpozioane literare, concursuri „Cine știe meserie, cîștigă“, jurnale vorbite, iar în secțiile uzinei vor fi înființate biblioteci volante, dotate cu cărți de specialitate, astfel condiții tot mai bune desfășurării învățămîntului de cultură generală. ANASTASIA MARCAN directoarea Școlii medii Oțelul-Roșu După muncă, un cintec drag Printr-o fereastră întredeschisă, o melodie plutește pînă departe. Am zăbovit și noi în interiorul sălii de spectacole „1 Mai“ din oraș. Chitarele, mandolinele, două acordeoane și alte instrumente, mînuite cu măiestrie, și-au dat întîlnire la o repetiție. Se întreceau parcă să dăruiască fiecare cît mai mult, mai bine. Parcă ne aflăm [ într-o sală de spectacole, avînd în față ,,profesioniști“. Dar nu! Suntem între membrii orchestrei de mandoline de la uzina „Oțelul Roșu“, care repetă cu ardoare cântece pentru un nou program. In jurul nostru — lăcătuși, turnători și de aceia care plămădesc oțelul incandescent. lată-l pe Iosif Malacsek, strungar. Cu o oră înainte strunea mașina, confecționînd bunuri materiale. In acea zi a lucrat peste prevederile planului de producție. Alături de el, comunistul Pertru Neagoe, din secția turnătorie, plimbă degetele lungi, puternice, peste coardele unei chitare. Pînă făcut diferite forme pentru turnare?*%cum,iată-l, ca și lăcătușul Valentin Popa, de la secția laminorul de tablă, pasionat de melodii. Alături de el, Petru Dobre, elev la școala medie, •. Petru Gheorghiu, elev la școala profesională metalurgică și mulți alții, cei care cu cîteva ore înainte țineau în mînă pila, ciocanul, manetele strungului sau ale frezelor, mîngîie acum grațios strunele instrumentelor. Ei cînta bucuria muncii împlinite. Muncitorii metalurgiști din orășelul de pe Valea Bistrei, trăiesc clipe de adevărată desfătare, îmbinînd armonios munca cu cîntecul. Iulian Icizencof, dirijorul, manifestă multă dragoste și pricepere pentru reușita repetițiilor. Se cântă hore, i tan sîrbe, populare cîntece românești și ale minorităților naționale. Alături de toți ceilalți muncitori din secții și artiștii amatori și-au adus azi un aport însemnat la realizarea sarcinilor de plan. Majoritatea dintre ei sunt în primele rînduri în lupta pentru calitatea produselor. De multe ori în sala de spectacole „1 Mai“, ori la numeroase cămine culturale din împrejurimi la Obreja, Glimboca, ori la Lugoj, orchestra de mandoline, compusă din 20 de membri, a dat reușite programe, culeghid la scenă deschisă ropote de aplauze. De altfel, cîntecele marii au fost audiate acestei forîn zeci și sute de case prin intermediul difuzoarelor dej tț tipfia de ghplificare a orașului Oțelul Roșu. In curînd la difuzoare se va auzi din nou vocea crainicului, care,, va anunța , cîntă pentru dumneavoastră orchestra de mandoline a uzinei. De aceea repetă acum de zor, noi cîntece, cu care va îmbogăți și mai mult repertoriul. Noi le urăm succes deplin. AUREL PUICA Cu sprijinul cetățenilor și în Interesul lot Fiecăruia îi sunt dragi locurile unde s-a născut, unde trăiește și muncește. Și muncitorii noștri țin mult la orașul lor. Cei mai mulți dintre ei își manifestă, această dragoste prin fapte, în munca însuflețită pe care o desfășoară, în timpul liber, pentru mai buna gospodărire și înfrumusețare a orașului lor drag, Oțelul Roșu. Numai în ultimii doi ani, cetățenii din circumscripțiile electorale, mobilizați de deputați, au participat la numeroase lucrări gospodărești. Au fost efectuate, de exemplu, lucrări de îndiguire a rîului Bistra, de-a lungul orașului. Noua piață agroalimentară fost pavată pe o suprafață de 978 mp a și au fost săpate șanțuri pentru scurgerea apelor, pe o lungime de 4.923 ml. Sfatul popular și-a prevăzut în buget sume însemnate pentru gospodărirea orașului. Dar, firește, cererile în această privință sînt tot mai mari. De aceea, comitetul executiv al sfatului popular orășenesc s-a îngrijit de atragerea unui număr cît mai mare de locuitori la efectuarea lucrărilor de interes obștesc. După exemplul deputaților și comitetelor de cetățeni aceștia au participat la numeroase acțiuni, au inițiat diferite lucrări de înfrumusețare a circumscripțiilor, de modernizare a străzilor. Dacă în orașul nostru s-au obținut, în ultimii ani, o seamă de realizări gospodărești aceasta se datorește faptului că comitetul executiv al sfatului popular a acordat, în permanență, o atenție cuvenită întăririi legăturilor cu masele. Planul de muncă al comitetului executiv, privind gospodărirea și înfrumusețarea orașului a fost cunoscut de către toți deputații. Aceștia, la rîndul lor, au luat legătura cu comitetele de cetățeni din circumscripții, au cerut sprijinul organizațiilor de partid din cartiere , în desfășurarea consfătuirilor cu cetățenii, în popularizarea acțiunilor ce urmau a fi întreprinse. Ca urmare, la lucrările inițiate de statul popular au răspuns de fiecare dată zeci și sute de locuitori din circumscripții. O dată cu construirea mai multor blocuri muncitorești în centrul orașului, de exemplu, în circumscripțiile electorale nr. 8, 9, 10 și 11, situate mai spre marginea orașului a scăzut simțitor presiunea apei potabile. Deputații Nicolae Zelt, Otmar Virág, Ioan Hager, au inițiat construirea unei stații de pompare a apei potabile. Comitetele de cetățeni au trecut, îndată, după îndrumările deputaților, la orînduirea lucrărilor și, avînd sprijinul material din partea comitetului executiv al statului popular orășenesc, au construit în scurt timp o stație de pompare a apei potabile, în acest scop au fost efectuate lucrări de canalizare pe o suprafață de 300 m1 pînă la sursa de acumulare a apei. Potrivit unor calcule, economiile realizate prin contribuția cetățenilor la muncile de gospodărire și înfrumusețare a orașului se ridică la suma de peste 160.000 de tei. Pe baza experienței dobîndite și în acest an vom iniția noi lucrări gospodărești, pentru a face orașul de pe Valea Bistrei să devină cît mai frumos și bine gospodărit. NICOLAE JILAC membru in comitetul executiv al Sfatului popular orășenesc Oțelul Roșu --------«oșfr -- Copiii meinitergiștilor au deschise căi nebănuite pentru a urca cele mai înalte trepte ale științei. IN CLIȘEU: clădirea școlii de 8 ani, cu opt săli de clasă, unde învață 725 de elevi. Fotografiile din pagină sunt realizate de membrii cineclubului Uzinei „Oțelul Roșu".