Drapelul Roşu, martie 1963 (Anul 19, nr. 5649-5675)

1963-03-01 / nr. 5649

*» Din activitatea opinilor de pârlii Analiza învățămîntului de partid Nu de mult, comitetul orășenesc de partid Caransebeș, a analizat într-o plenară a sa, felul în care se desfășoară învățămîntul de partid, invățămîntul politic U.T.M., propaganda prin lecții și conferințe, punînd un accent deosebit pe eficacitatea acestora. Din dezbateri a rezultat că în cele mai multe cercuri și cursuri, lecțiile ca și conferințele care se țin cu mase mai largi de oameni ai muncii sînt strîns legate de sarcinile actuale care stau în fața colectivelor de muncă din oraș. Ca urmare a însușirii de noi cunoștințe politico-ideologice cursanții de la C.F.R.mișcare și alături de ei ceilalți muncitori și tehnicieni au reușit să reducă cu 3 la sută timpul de staționare a vagoanelor la încărcare-descărcare și să mărească viteza de circulație. Cursanții Pavel Pandurii de la Depoul de locomotive și Petru Nichita de la revizia de vagoane au făcut o seamă de propuneri valoroase în legătură cu îmbunătățirea procesului de producție. Astfel de propuneri au făcut și cursanții de la fabrica de mobilă Balta Sărată. In urma aplicării propunerilor prezentate de tov. Gheorghe Buțică, Iosif Abraham, și Ernest Kellner productivitatea muncii la unele operații a sporit cu 12 la sută iar economiile obținute prin reducerea prețului de cost se ridică la aproape 30.000 lei. Plenara comitetului orășenesc de partid a chemat birourile organizațiilor de bază să acorde în continuare o atenție tot mai mare îmbunătățirii conținutului învățămîntului de partid, sporirii eficacității lui. (PETRU STRUNGARU, membru în Biroul Comitetului orășenesc de partid Caransebeș), îmbunătățirea agitației vizuale Organizația de bază P.M.R. de la I.P.R.O.F.I.L. Deta se ocupă îndeaproape de îmbunătățirea conținutului agitației vizuale, de legarea ei cît mai strîns de cerințele procesului de producție. Alături de alte forme ale muncii politice, panourile, graficele, lozincile expuse în secțiile „Rulaj“, „Placaj“ și „Finisaj“ sprijină îndeaproape îmbunătățirea calității produselor, reducerea prețului de cost și alte sarcini de plan. Avînd un conținut concret, mobilizator cele mai multe lozinci și grafice din secțiile amintite arată muncitorilor în mod convingător ce sarcini au de îndeplinit, cum sunt realizate acestea ca și angajamentele luate în întrecerea socialistă. Ele îndeamnă la folosirea economicoasă a masei lemnoase, ca urmarea exemplului unor muncitori fruntași printre care și tovarășul Tănase Chirilă care își depășește lună de lună norma cu 20—25 la sută și realizează economii însemnate prin reducerea consumului specific. Spre deosebire de anul trecut gazeta de perete oglindește mai bine problemele economice, popularizează operativ rezultatele obținute, fruntașii în întrecere și critică anumite deficiențe. în actuala ediție se menționează faptul că atît în luna ianuarie cît și în primele două decade ale lunii februarie a.c. planul de producție a fost îndeplinit și depășit. Printre muncitorii fruntași care au contribuit în mod activ la realizarea acestui succes sunt amintiți Tănase Chirilă, Pavel Nemeth și alții. (GHEORGHE BOBOÎCIOV, secretarul organizației de bază I.P.R.O.F.I.L. Deta). Muncă concretă cu crescătorii de animale Gospodăria colectivă din Lipova are un sector în plină dezvoltare: în acest an, colectiviștii de aici și-au propus să ajungă la 229 bovine, din care 37 vaci cu lapte, la aproape 100 de scroafe și peste 500 de oi. Organizația de bază desfășoară în permanență o muncă politică vie, eficace în rîndul crescătorilor de animale. Recenta adunare a organizației de bază care a analizat serii în care se desfășoară munca în sectorul zootehnic, cum se achită membrii și candidații de partid care lucrează în acest sector de sarcinile ce le revin a arătat necesitatea luării din timp a măsurilor menite să asigure o bază furajeră necesară efectivului de animale în continuă creștere, o îngrijire mai atentă a animalelor. Biroul organizației de bază, consiliul de conducere al G.A.C. trebuie să se ocupe mai îndeaproape de asigurarea unor condiții tot mai bune de lucru colectiviștilor care lucrează în sectorul zootehnic, să îndrume spre acest sector pe cei mai activi colectiviști, cu dragoste față de animale. La realizarea acestui obiectiv, organizația U.T.M. a fost chemată să militeze mai mult ca pînă acum. Membrii și candidații de partid care muncesc în sectorul zootehnic, tov. Gheorghe Lupu, brigadier zootehnist, Maria Blagoescu, ingineră Motehnistă, au primit sarcină să se ocupe mai mult de ridicarea pregătirii profesionale a tuturor îngrijitorilor de animale. (TRAIAN CODRIN, activist de partid). Expuneri și conferințe Perioada de iarnă este folosită din plin de biroul organizației de bază din G.A.S. Șiria, raionul Arad, în vederea desfășurării unei munci politice și cultural-educative susținute în rîndul muncitorilor și tehnicienilor. Potrivit planului de măsuri întocmit în această privință colectivul de muncă al G.A.S. a ascultat în ultimele săptămîni conferințele: „Democratismul sistemului nostru electoral“, „Romînia pe glob — ieri și azi“ care au fost urmate de programe artistice cu conținut adecvat. Membrii și candidații de partid au mai ascultat expunerea legată de calitatea de membru de partid. Expunerile ca și lecțiile și discuțiile care se țin la cercurile de învățămînt de partid ajută pe muncitori și tehnicieni să-și însușească noi cunoștințe, îi îndeamnă să muncească cu mai multă rîvnă pentru realizarea sarcinilor de plan, pentru obținerea de producții agricole tot mai mari. Pregătiri de primăvară La recenta adunare a organizației de bază, membrii și candidații de partid din gospodăria colectivă — Ticvaniul-Mare și alături de ei cîțiva invitați — membri ai consiliului de conducere, brigadieri, șefi de echipe au discutat modul în care trebuie pregătită și declanșată campania agricolă de primăvară. S-a constatat că măsurile luate din timp au dus la o seamă de rezultate bune. O problemă discutată cu același interes a fost începerea plantării pomilor pe cele 20 de ha. planificate. Traducînd în viață indicațiile organizației de bază și urmînd exemplul comuniștilor, colectiviștii au pichetat terenul de plantare iar îndată ce timpul vanerarte vor trece la efectuarea gropilor și plantarea pomilor. Organizația U.T.M. s-a angajat să planteze voluntar pomi fructiferi pe o suprafață de 4 ha. De altfel hotărîrea colectiviștilor este ca întreaga lucrare de plantare să se facă prin muncă voluntară. (IOSIF DOMOCOȘ, corespondent). ir ■**»■* Preocupări actuale ale colectiviștilor COOOXXxOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Ridicăm în permanentă fertilitatea solului în lupta pentru creșterea producției agricole, membrii gospodăriei noastre colective, mobilizați de către organizația de partid și consiliul de conducere, dau o atenție deosebită fertilizării solului. în ultimii ani această acțiune a luat amploare și constituie o preocupare de seamă a consiliului de conducere, a brigadierilor și a șefilor de echipă. Pentru anul acesta ne-am propus să obținem producții mari de porumb, de legume și alte culturi. Una dintre măsurile întreprinse în acest scop este îngrășarea solului cu gunoi de grajd pe suprafețe cît mai mari. Folosind zilele prielnice, membrii gospodăriei noastre au transportat la cîmp în perioada de la 1 ianuarie la 25 februarie a.o. peste 1.000 tone gunoi. Din această Chibzuind mai bine asupra posibilităților pe care le au, colectiviștii din comuna Lacul, raionul Caransebeș, au hotărît ca în acest an să extindă cultura legumelor la 20 de hectare, cu 14 ha mai mult decît anul trecut. în acest scop au fost luate din vreme și măsurile necesare. Consiliul de conducere a stabilit, cu sprijinul inginerului agronom, suprafața de teren ce urmează să fie amenajată. De asemenea, a fost alcătuită o echipă specială din colectiviștii pricepuți în cultura legumelor, în fruntea căreia a fost numit comunistul Iile Roșu. S-au cantitate 250 de tone au fost duse la grădina de legume, iar restul pe terenul destinat culturii porumbului. Gunoiul de grajd este administrat împreună cu cîte 200 kg de superfosfat la ha. Numai în această perioadă am îngrășat cu gunoi în amestec cu superfosfat o suprafață de 50 ha din lotul de „porumb 5.000“. Colectiviștii din cele trei brigăzi de cîmp, folosind timpul prielnic, continuă sa transporte cu atelajele îngrășămintele naturale și chimice pe terenurile planificate. în această muncă s-au evidențiat tovarășii Pavel Martin, William Kikher, Francisc Lunut, Mihai Feher, Gheorghe Maurer și alții. IOSIF CARAȘ președintele G.A.C. „înfrățirea“ Dolaț, raionul Deta stabilit și măsuri pentru amenajarea a 600 mp de răsadnițe. Gospodăria a procurat din vreme geamuri și material lemnos pentru confecționarea ramelor de răsadnițe, a adus semințe de la „Agrosem", a revizuit și pus la punct motorul și pompa pentru irigat. De asemenea, a fost încheiat contract cu A.R.C.C Caransebeș pentru vînzarea legumelor ce vor fi produse. Zilele acestea colectiviștii din echipa legumicolă muncesc cu însuflețire la amenajarea răsadnițelor. N. PÎRVU corespondent Extind cultura legumilor Activitate susținută de avantajele cultivării legumelor, de veniturile mari ce se realizează din legumicultura s-au convins în ultimii ani și colectiviștii din cartierul Busac al orașului Arad. Tată de ce ei și-au propus ca în acest an să aplice pe larg experiența unităților fruntașe în obținerea de producții mari de legume pe unitatea de suprafață. Așa cum s-a prevăzut de altfel și în planul de producție al colectivei, în acest an suprafața de grădină irigată se va mări la 35 ha, față de 23 ha cît a fost în anul trecut, în total gospodăria va cultiva cu legume, zarzavaturi și cartofi o suprafață de 72 ha. Pentru asigurarea răsadului necesar producerii de legume timpurii colectiviștii au hotărît să extindă și suprafața de răsadnițe de la 1.500 la 2.500 mp. Această muncă a început încă de cîteva giiimiiiiiiiNiiimimiHiiHiimiiiiimmiiiiimimiiiiimiimmmmiimMimiiwiiiiiînmmiiimiimiiiiiMiiimmmiiimiiiimiii săptămîni , au fost transportate la locul de amenajare a răsadnițelor importante cantități de gunoi de grajd, s-au procurat și confecționat noi rame. Grădinarii gospodăriei au început însămînțarea în răsadnițe a ardeilor iuți și castraveților timpurii încă din luna ianuarie, în prezent la grădina de legume se desfășoară o muncă intensă, unii colectiviști aranjează noi răsadnițe, alții însămînțează roșiile, conopida și gultoarele, alții întrețin plantele abia răsărite. Legumicultorii de la G.A.C. Buiae- Arad sunt hotărîți ca în acest an să obțină rezultate cît mai bune în sporirea producției de legume, să contribuie în mai mare măsură la creșterea veniturilor bănești ale gospodăriei. TIBERIU HOTĂRAN corespondent DISERTAȚIE II INSTITUTUL POLITEHNIC TIMIȘOARA anunță că în ziua de 10 martie 1 1963, orele 10, în sala C2 a Facultății de construcții din Timișoara,a piața Horațiu nr. 1, va avea loc susținerea publică a lucrării de disertație , pentru obținerea titlului de candidat în științe tehnice a tov. ing. Tertea i §= Igor, cu titlul: Contribuții la studiul rigidității de durată a elementelor § U încovoiate de beton armat. §1 Conducător științific: Prof. ing. Avram Constantin. Referenți științifici i³ oficiali: Prof. dr. ing. Beleș Aurel, membru coresp. al Acad. R.P.R. — 11 Inst. Construcții București; Prof. dr. ing. Hangan Mihail — Inst. Constructții București; Prof. ing. Negoiță Alex. — Inst. Politehnic Cluj. Lucrarea de disertație poate fi consultată la Biblioteca Institutului in Politehnic, str. Justin Georgescu nr. 8. (176) | ajiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiuiiiiiiiiiiDiiiuiiiiiiniiiiiiuiiiiniiiiiiiiiijiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiujiiuu Magazin universal renovat Zilele trecute în comuna Vinga s-a redeschis, complet renovat, magazinul universal. Iluminat fluorescent, bine aprovizionat, dotat cu mobilier nou, magazinul oferă condiții din cele mai bune de deservire a cumpărătorilor. La lucrările de renovare s-au remarcat îndeosebi tovarășii: Vasile Lugaciu, Ioan Lenarth și alții. întreținerea și modernizarea drumurilor Anul acesta, în regiunea Banat se vor executa lucrări de întrețineri și modernizări de drumuri însumînd peste 1.700 km. Pentru reducerea prețului de cost al lucrărilor, în afară de alte măsuri prevăzute, se va deschide în acest an o nouă carieră de piatră la Maidan, raionul Oravița. Fondurile alocate pentru procurarea de mașini și utilaje ce vor fi folosite la lucrările de întrețineri și modernizări, sunt cu 50 la sută mai mari în comparație cu anul trecut. O parte din mașinile și utilajele prevăzute cum ar fi, escavatoare, buldozere etc., s-au și primit. DRAPELUL ROȘU 20V1 țaria Unul dintre vestigiile trecutului feudal al țării, mult cercetat de turiști, este cetatea Sibiului. IN CLIȘEU — turnurile breslelor. K ******------------ ----------------- Noi produse electrocasnice DE NOUTĂȚI VOM GĂSI ÎN ACEST AN ÎN MAGAZINELE DE PRODUSE ELECTROTEHNICE? După cum informează organele industriei și ale comerțului, încă din primele săptămîni ale anului s-au și pus la dispoziția populației produse noi sau îmbunătățite menite să ușureze munca gospodinelor sau să sporească gradul de confort al locuințelor. Unul dintre acestea este noul model de mașină pentru gaze „Someș“ prevăzută cu trei ochiuri cuptor cu placă radiantă și dulap pentru păstrarea preparatelor culinare. O altă calitate a acestei mașini este ceasul avertizor care anunță trecerea timpului necesar preparării mîncărurilor. Plita electrică cu placă de fontă este unul din noile produse realizate la „Electromureș“ și care a apărut în magazine. Executată pentru tensiunile de 120 și 220 V, plita electrică este prevăzută cu un dispozitiv pentru ireglarea temperaturii. Un alt produs care poartă marca acestei fabrici este fierul de călcat denumit „Elegant“, mult îmbunătățit. Tot aici se fabrică două tipuri de radiatoare electrice, dintre care unul hiperbolic cu oglindă, iar celălalt cu tub pentru raze infraroșii. S-a pus în vînzare și aparataj din mase plastice de diferite culori, pentru instalații electrice interioare, iar întreprinderea „Electrobanat" a și livrat noi modele de lustre. Fabrica timișoreană „Electromotor“ lucrează în prezent la realizarea unui aspirator de praf cu 17 piese anexe : perii de diferite tipuri și mărimi, pulverizatoare de lichide și prafuri, uscator pentru păr, etc. Alte bunuri electrotehnice ce vor fi produse în acest an, sunt mult îmbunătățite. Astfel, la mașina de spălat rufe „Albalux-2“ în a cărei construcție sunt folosite într-o mai mare măsură masele plastice, se îmbunătățește funcționarea unor piese. Spre sfîrșitul anului va apare un aparat de radio de cameră, cu tranzistori, „Delta“, care prezintă noutăți în construcție față de alte tipuri : trei lungimi de undă, în loc de două, performanțe de recepție și audiție îmbunătățite, antenă telescopică pentru unde scurte, casetă din mase plastice. Ținîndu-se seama de cererile în continuă creștere pentru astfel de produse, organele industriei și comerțului au prevăzut o substanțială sporire a cantităților livrate magazinelor. Numai în primul semestru, față de aceeași perioadă a anului trecut, se vor pune la vînzare între 18 și 53 la sută mai multe frigidere „Eram“, mașini de spălat rufe, aparate de radio, televizoare etc. (Agerpres). Cu echipele de control obștesc pe teren Pentru o mai bună deservire a populației de muncitorii Stan V. Stan și Iosif Rausch de la întreprinderea „Dermatina“ din Timișoara i-am găsit zilele trecute la Inspecția comercială regională. Ei fac parte dintr-o echipă de control obștesc. De trei ori pe lună controlează felul cum se face deservirea în magazinele orașului. Acum se pregăteau să viziteze unitățile aparținînd Oficiului de legume și fructe din Timișoara. Am însoțit echipa de control obștesc pe teren, prin mai multe unități de desfacere ale Oficiului de legume și fructe din Timișoara. Iată cîteva din constatările făcute : Produse în cantități suficiente Și de calitate Unitățile de desfacere sunt în majoritatea lor bine asortate cu legume de sezon. Se găsesc din abundență cartofi, ceapă, rădăcinoase, fasole etc. Se remarcă, de asemenea, calitatea îmbunătățită a legumelor ce se pun în vinzare, aspectul estetic cu care sunt aranjate în rafturi și vitrine. Magazinul nr. 7 din Timișoara , bunăoară, este unul dintre cele mai bine amenajate. Marmura, mozaicul, lumina, fluorescentă, frigider, ornamente rustice, constituie elemente de decor plăcute în acest magazin bogat aprovizionat cu diferite legume de sezon. Atît în interiorul unității, cît și la magazia de mînă stăruie o curățenie exemplară. Vînzătoarele au o atitudine corectă față de cumpărători. în schimb, se servește încet, din care cauză se formează cozi, cumpărătorii fiind nevoiți să aștepte mult pina le vine rîndul. Această situație se datorește și faptului că nu toate vînzătoarele lucrează din plin: în timpul în care echipa de control obștesc urmărea munca, o singura vînzătoare servea la o tejghea. Cealaltă se ocupa de aranjarea și aprovizionarea sectorului ei. Or, în orele de vîrf, cînd sînt mulți cumpărători în magazin, acest lucru trebuie evitat: în general, ritmul desfacerii produ Colectivele de la unitățile nr. 14 și 17, deși au același profil și aceleași condiții de aprovizionare și desfacere a produselor, nu se achită în aceeași măsură de sarcina deservirii cumpărătorilor. Dacă intri la unitatea nr. 14 al cărui gestionar este tov. Emil Ruina, îți poți da seama că aici lucrează un bun gospodar. Rafturile sunt pline de mărfuri. Găsești cartofi, ceapă, fasole, rădăcinoase, fructe, pește, pui vii și tăiați, varză acră în butoaie igienic acoperite cu hîrtie albă. Tot timpul magazinul e bine aprovizionat deoarece gestionarul se interesează ca mărfurile comandate să-i fie livrate la termenul prevăzut. Merge deseori personal la depozite pentru a urgenta trimiterea la magazin a produselor comandate. Datorită interesului pe care-l manifestă responsabilul, acest magazin este tot timpul bine aprovizionat. Nu același lucru se poate spune despre magazinul nr. 17. Aici la orele 9 și 15 minute încă nu sosiseră cartofii solicitați de cumpărători. Mai mult, vînzătoarele răspundeau ironie cumpărătorilor care se interesau dacă au sosit sau nu unele produse. Or, și la acest magazin cartofi ar trebui să existe tot timpul așa cum se Așa cum am mai spus, magazinele O.S.F. din Timișoara sunt în general bine aprovizionate Aceasta este un lucru îmbucurător. Se manifestă însă pe alocuri unele lipsuri, care dăunează bunei deserviri. La unitatea nr. 2, de pildă, (gestionar Iosif Cernescu), una din vînzătoare a dat voie unei cumpărătoare să-și aleagă singură murăturile dintr-un butoi. Aceasta le alegea cu mina și cele care nu-i plăceau le arunca înapoi în butoi. Asemenea cazuri nu pot fi admise, deoarece ele contravin regulilor de igienă. La magazinul nr. 4, de asemenea, vînzătoarea împreselor către cumpărători, lasă de dorit în mai toate unitățile O.L.F. Ar fi bine dacă conducerea O.L.F. ar ține seamă de propunerea făcută de echipa de control obștesc, ca unele produse ca fasolea uscată, mazărea și altele să fie puse în vînzare sub formă preambalată. Acest lucru ar contribui în mod simțitor la o mai mare operativitate în deservirea cumpărătorilor. în același timp ar crește simțitor și productivitatea muncii lucrătorilor din cadrul magazinelor, găsesc în toate magazinele. în aceeași zi, la această unitate lipseau și alte mărfuri care in celelalte magazine se găseau. — Am făcut comandă, răspunde impasibil gestionarul Ștefan Mureșan. Restul nu depinde de noi.. . Datorită acestei atitudini de indiferență, a lipsei de preocupare, la unitatea nr. 17 apar goluri în aprovizionarea cu legume și fructe. Slaba exigență față de buna deservire a cumpărătorilor reiese și din felul cum sînt păstrate unele produse. Așa de pildă, varza acră din butoaie este ținută, cu capacul deschis, în mod cu totul neigienic. Vînzătoarele și gestionarul privesc cu seninătate situația existentă și, fără să se sinchisească, pun in vînzare varză necurățată de stratul de deasupra, prăfuit. Este necesar ca aici să se ia măsuri pentru păstrarea produselor în condiții mult mai igienice. Totodată colectivul magazinului are datoria de a se preocupa ca aprovizionarea să se facă în mod ritmic. Constatările echipei controlului obștesc trebuie să constituie un îndemn pentru eliminarea deficiențelor și spre îmbunătățirea activității de deservire a cumpărătorilor. ână cu gestionara Irina Cucu nu s-au interesat ca la fiecare sortiment să fie afișate prețurile de vînzare. ★ Aspectele negative sesizate de echipele de control obștesc pot și trebuie să fie înlăturate. O atenție deosebită trebuie dată asigurării unui ritm mai rapid de deservire, a unei aprovizionări ritmice cu produse de sezon. Condiții există, trebuie numai o mai mare preocupare și exigență pentru îmbunătățirea deservirii cumpărătorilor în magazinele O.L.F. din Timișoara. A. PAULIAN Disminuuifi la unii doluri in aprovizionare la alții Obiceiuri nepermise ir *■*.* Curs de ridicare a calificării Pentru îmbunătățirea calității oțelurilor oțelăria specială a Uzilanei constructoare de mașini Reșița a fost organizat un curs de ridicare a calificării, cu o durată de trei luni, pentru toți muncitorii topitori șefi, topitori I și II precum și turnători din hala de pregătire și turnare. în tematica cursului au fost cuprinse lecții pe teme ca : întreținerea cuptoarelor electrice ; defectele de turnare ; vidarea oțelurilor și răcirea dirijată a lingourilor ; regimul termic la cuptoarele electrice ; dezoxidarea degajarea oțelului elecitric ; regimul termic la cuptorul Martin ; elaborarea fără oxidare a oțelurilor electrice ; defosforarea și dezoxidarea oțelului Martin. Lecțiile vor fi predate săptămînal de cei mai buni ingineri și maiștri. La prima lecție au luat parte 50 de topitori și turnători. Maistrul Francisc Kirali a explicat cursanților, pe înțelesul tuturor, cum trebuie întreținute cuptoarele electrice. C. BARBU oțel ar C ȘCOLARII IN TIMPUL LIBER am să fie folosit timpul liber, care-i rămîne elevului în țața și după desfășurarea activității școlarei lecții, teme pentru acasă, activitatea pionierească ? înainte de a răspunde la această întrebare am vrea să arătăm cum nu trebuie folosit acest timp liber, adică să vedem care sunt greșelile uzuale pe care le fac părinții. Există, după părerea mea, două laturi, două aspecte ale excesului — ca rezultat al greșitei înțelegeri și interpretări a noțiunii de timp liber. Una din aceste laturi ar putea fi definită „exces de zel". In această categorie intră acei părinți care, din dorința de a valorifica la maximum timpul liber al copilului, îl încarcă cu tot felul de lecții suplimentare, meditații, ore de balet, pian, limbi străine A doua formă sub care se manifestă excesul, am putea-o numi „exces de libertate". In concepția părinților care fac parte din această categorie, timpul liber este un timp de care copilul trebuie „să dispună" după bunul său plac. Fi uită sau nu știu că la această vîrstă copilul are nevoie de o îndrumare și supraveghere atentă. Pe copiii care au părinți cu o asemenea „concepție", îi întîlnești la orice oră din zi și uneori pînă seara tîrziu bătînd străzile sau parcurile. Și unora și altora, din cele două categorii de părinți, le lipsește, după cum spuneam, înțelegerea clară și adecvata a noțiunii de timp liber al copilului și priceperea de a îndruma copilul pentru a-l utiliza rațional, adică plăcut și util. Se impune deci organizarea unor activități în timpul liber în care să se îmbine în mod organic utilul cu plăcutul, în timpul liber activitățile trebuie astfel alese și desfășurate, încit copiii să învețe din ele în mod indirect, mai mult jucîndu-se, cu un cuvînt, în mod cît mai plăcut. Dar ca să placă, aceste activități trebuie să corespundă intereselor copilului, preocupărilor lui. Și aceasta este o altă cerință de care trebuie să ținem seama, respectînd particularitățile de vîrstă și individuale ale copilului. Mai sus arătam că există la unii părinți tendința de a exagera folosirea CONSULTAȚIE PEDAGOGICA II timpului liber al copilului, ocupîndu-l peste măsură cu tot felul de lecții suplimentare etc. Există însă și un alt pericol .* acela al formării unor „pasiuni" premature la copil. Un asemenea copil — cu care uneori părinții se mîndresc — se dedică unei pasiuni care-i „consumă" tot timpul liber, ba chiar îi sacrifică și lecțiile. Este greșit : „profesionalizarea“, „specializarea", produc deformări în personalitatea copilului, care trebuie să se dezvolte armonios, multilateral. Va veni și vremea „specializărilor" și a „pasiunilor Deocamdată, copilul trebuie să-și formeze o cultură generală pe temeliile căreia își va construi apoi profesiunea, specializarea, pasiunea. Așadar, prin conținutul lor variat și prin modul de organizare și desfășurare, activitățile din timpul liber trebuie să contribuie la lărgirea orizontului cultural al copilului, la pregătirea lui cît mai temeinică pentru viață. Deci, una din actvitățile principale este colaborarea lui la munca familiei. In timpul lui liber, copilul trebuie să facă ceva util pentru „colectivul primar“ din care face parte — familia , să ajute la curățitul zăpezii, să șteargă praful, să ude florile, plantele din grădină, să facă cumpărături, să îngrijească animale mici, să aducă lemne, să repare un obiect de uz casnic etc. Conținutul muncii lui în familie este condiționat de nivelul de vîrstă. Ceea ce nu trebuie pierdut din vedere este valoarea educativă a muncii pe care o va desfășura : copilul să se simtă un membru cu obligații de muncă, cu sarcini față de colectivul din care face pane. Să știe că el poate și trebuie să fie util prin munca sa acestui colectiv. Desigur, nu va trebui să abuzăm, ocupîndu-i tot timpul liber cu treburile casei. Copilul are drept și la distracții, la destindere jocurile de mișcare, activitățile sportive, bine dozate, fără excese, sînt tot atît de utile si necesare sănătății lui, dezvoltării lui armonioase. In timpul liber părinții trebuie să-l ducă pe copil la spectacole, la teatru, la cinematograf, la concert. Intr-o zi sau două pe săptămînă, și acestea trebuie să-și găsească locul în programul copilului. Și este necesar ca părinții — unul sau amîndoi (pînă la o anumită vîrstă) să-l însoțească pentru a putea apoi discuta cu el conținutul celor vizionare, să-i cunoască aprecierile, să-i îndrume observația și înțelegerea pe drumul cel bun. Orașele Timișoara, Arad, Reșița, Caransebeș, Lugoj, Lipova au monumente istorice, muzee, cu colecții, de artă valoroasă, bogate și în relicve ale trecutului glorios de luptă al poporului nostru. Periodic se organizează expoziții de pictură, sculptură etc., în afară de cele permanente ale muzeelor. Oare ne-am rezervat un „articol“ în „bugetul timpului liber" pentru a le viziona, împreună cu copiii noștri, și pentru a discuta apoi cu ei despre cele văzute ? Unii părinți vor motiva că nu au pregătirea necesară pentru a da explicații competente copiilor. Dar muzeul are ghizi, care posedă o pregătire specială și care dau îndrumări celor ce le solicită. Cei mai mulți părinți socotesc că cel mai plăcut mod de a ocupa timpul liber al copilului este lectura. Este bine, util și chiar necesar ca elevul să citească, îndeosebi literatură, știință popularizată. Dar și aceasta trebuie supraveghiată și îndrumată, căci lectura unor cărți needucative sau cu conținut inadecvat vîrstei este mai dăunătoare copilului decît o zbenguială sănătoasă cu cei de-o seamă cu el. Poate unul din formele de folosire a timpului liber cele mai plăcute și mai rodnice din punct de vedere instructiv și educativ sînt excursiile și plimbările în mijlocul naturii. Cîți însă dintre noi, părinții, ne putem mîndri că am colindat de mînă cu copilul aceste frumuseți naturale ale Timișoarei și ale Banatului ? Și cînd te gîndești că o plimbare ca aceasta poate fi, în anotimpul potrivit, o interesantă lecție de botanică, o instructivă lecție de istorie, de geografie sau un plăcut exercițiu fizic sau . .. toate acestea la un loc... Și mai presus de toate un minunat prilej de educație patriotică, de dezvoltare la copil a sentimentului de dragoste pentru minunata natură a patriei noastre, de formare a năzuinței și a dorinței de a contribui și el la înfrumusețarea ei. I. DRAGAN lector, Institutul pedagogic Timișoara Nr. 5649 Pasiune pentru nou Ne aflam la Stațiunea de mașini și tractoare din Curtici. Era la încheierea unei noi zile de lucru. Curînd, grupuri de oameni se îndreptau spre sala de festivități. După ce lumea se strînsese, inginerul șef al stațiunii, tov. Lazăr Vălimăreanu, informă pe cei prezenți că angajamentul cu privire la îndeplinirea înainte de termen a planului de reparații din perioada de iarnă a fost realizat cu cîteva săptămîni mai devreme. Evidențiind factorii care au determinat obțineea acestui succes, inginerul șef enunță și numele cîtorva mecanici fruntași. Printre aceștia se afla și tov. Adam Zimmermann. De calitatea muncii depuse de montori depind în bună parte și rezultatele celorlalți lucrători de la reparații. Acest lucru îl știe fiecare muncitor, îl știe și tovarășul Adam Zimmermann. Ce a făcut el ca montorii să se situeze printre colectivele fruntașe în întrecerea socialistă ? Mai întîi trebuie arătat că s-a îngrijit întotdeauna de asigurarea locurilor de muncă cu piesele de schimb necesare. El a dat o mare atenție organizării muncii, repartizării oamenilor în așa fel, nncit fiecare să execute lucrările la care se pricepe cel mai bine, căci de aceasta depinde în bună parte obținerea unei productivități sporite. Adam Zimmermann se ocupă cu multă grijă de ridicarea calificării profesionale a tinerilor mecanizatori. Ioan Șiclovan, Martin Karmaker și Ioan Hauberaith sînt doar trei tovarăși a căror rezultate în producție se află acum la nivelul celor ale fruntașilor în întrecere. Ajutorul calificat, sfatul prietenesc ce este gata să-l dea oricînd oamenilor cu care lucrează a făcut ca Adam Zimmermann să fie considerat de toți nu numai ca mecanic fruntaș, ci și ca un prieten apropiat, un tovarăș de nădejde. La Stațiunea de mașini și tractoare din Curtici, Zimmermann s-a angajat cu vreo 10 ani în urmă, după ce își terminase stagiul militar. încă din primele zile se văzu că-i animat de dorința de a ajunge un meseriaș bun. — Vreau să devin mecanic în adevăratul sens al cuvîntului, îmi plac mult mașinile, motoarele îndeosebi, spunea tînărul muncitor meșterului său. Anii au trebut. Cunoștințele profesionale acumulate una după alta, au îmbogățit orizontul muncitorului Zimmermann Îndemînarea și priceperea cu care lucrează acum, felul cum își îngrijește sculele, organizează locul de muncă și ajută pe cei cu rezultate mai slabe în producție .ínt doar cîteva elemente care arată dragostea comunistului Adam Zimmermann pentru meseria aleasă. Pentru a-și completa cunoștințele teoretice, lună de lună se abonează la revista „Știință și tehnică“ pe care o studiază cu multă pasiune. Totodată citește cu interes cărți de specialitate. De un mare ajutor i-au fost cărțile „Tehnologia metalelor“, „Reparația și întreținerea tractoarelor și mașinilor agricole“, precum și alte manuale din domeniul metalurgiei prelucrătoare. Dragostea pentru descoperirea noului în tehnică și introducerea lui în producție caută s-o inspire și celorlalți tovarăși din echipă. Adesea, după ce termină de citit o carte inițiază discuții pe marginea ei în colectiv. Schimburile de păreri asupra cărților, citite de mai mulți mecanizatori, au adus un prețios sprijin în campania de reparații. Organizarea muncii de reparații în flux tehnologic s-a dovedit un mijloc eficient de ridicare a productivității muncii. Timpul necesar efectuării lucrărilor a fost redus cu 8—10 ore pe fiecare tractor sau mașină. Simțitor a fost îmbunătățită și calitatea acestor lucrări. Repararea mașinilor la timp și în bune condiții constituie o preocupare continuă a tuturor mecanicilor din atelierul S.M.T. Alături de tov. Zimmermann au lucrat cu pricepere tov. Traian Buțurcă, Adam Karol, Mihai Braun și alții. — Contribuția fiecăruia la îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan este la fel de însemnată, ținu să precizeze Adam Zimmermann, în discuția avută cu el la terminarea ședinței. Dacă e vorba de scris la ziar, spuse el cu modestie, apoi despre el trebuie vorbit în primul rind . .. GHEORGHE LEAU corespondent