Drapelul Roşu, mai 1963 (Anul 19, nr. 5701-5725)

1963-05-03 / nr. 5701

} Å v ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL BANAT AL P.IÎR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XIX, nr. 5701 A Vineri, 3 mai 1963 4 pagini, 20 de bani etc Sărbătorind ziua de 1 Mai, poporul nostru muncitor și-a manifestat bucuria sa pentru mărețele victorii obținute sub conducerea partidului în construcția ei socialistă, prietenia frățească cu popoarele țărilor socialiste, solidaritatea JI ; l cu clasa muncitoare internațională, cu forțele păcii și progresului din 1 5 întreaga lume, , i £ « A Al* £ î MAREA DEMONSTRAȚIE A OAMENILOR MUNCII DIN ORAȘUL TIMIȘOARA 1 Mai 1963 ... 5 Ca-n toți anii, orașul a îmbrăcat straie sărbătorești. Pe bulevardul central al orașului, steaguri, ghirlande roșii și tricolore, portretele marilor dascăli ai proletariatului. Timișoara s-a pregătit cu entuziasm pentru marea sărbătoare a frăției și solidarității oamenilor muncii de pretutindeni. Fabricile, colectivele de muncitori și tehnicieni raportează noi succese. Pe 1 șantiere s-a muncit cu frig, în așa fel încît de 1 Mai , schelele să poată fi coborîte pentru a dezvălui fațadele luminoase și proaspete și ale altor noi blocuri de locuit cu mai multe etaje... $ i s-au și mutat în apartamentele noi.Aici, primii locatari Pe străzile de acces la bulevardul Republicii, unde urma să aibă loc mitingul festiv și tradiționala demonstrație, coloanele oamenilor muncii așteptau. Cîntece de masă, lozinci și cuvinte însuflețite, o atmosferă caldă, optimistă, domneau în mijlocul celora care peste cîteva minute aveau să treacă prin fața tribunei, mârturisindu-și atașamentul cald față de partid, care ne conduce din victorie în victorie, dragostea pentru patria socialistă, la a cărei temelie și o edificare socialistă au pus și pun umărul cu entuziasm. De pe panouri cifrele, graficele vorbesc despre creșterea forței economice a patriei, mărturie a entuziasmului creator al celor ce muncesc, al tineretului care se pregătește să continue opera părinților. Totul e pentru om, pentru cerințele lui. Această lege a ne apare în amănuntea dezvoltării noastre sociale simple, dar semnificative. Ne reține atenția pe parcurs, un loc în care se distribuiau bilete, bilete pentru noul stadion al orașului. în urmă Cu cîtva timp — cei care azi își asigurau un loc la competițiile sportive de inaugurare a stadionului căruia i s-a atribuit numere mari sarururi uv u&c — ; p uicua w» vw/um macheta marii construcții. Și reflectau pe atunci: „va fi fără îndoială construit ! Cît de curînd !“. Ei știau că la noi tot ce e înscris pe hîrtia de cale se întruchipează în fier și beton armat, cu tăria cu care acționează o lege obiectivă. Și construcției inaugurate îi vor urma altele, de interes economic, social-cultural, prevăzute în vastul plan de desăvîrșire a construcției socialismului, trasat de partid, în jurul orei 8 dimineața, în tribuna oficială urcă membrii comitetelor regional și orășenesc de partid, reprezentanți ai sfatului popular regional și orășenesc, ai organizațiilor de masă și obștești. Răsună apoi acordurile solemne ale imnului de stat al R.P. Române. Se declară deschise mitingul și marea demonstrație de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, în fața celor prezenți, iar cuvîntul în numele comitetului regional de partid și a al comitetului executiv al sfatului popular regional, Iov. ILIE StrCdirii, președintele Consiliului regional al sindicatelor. » „Cu partidul nostru-n frunte”... începe demonstrația. Mai bine de trei ore s-au scurs coloanele prin fața tribunei. Au venit la acest Întîi Mai zeci de mii de muncitori, tehnicieni, ingineri din industrie și din agricultură, colectiviști, oameni de știință, profesori și învățători, medici, studenți și elevi. Cu toții au demonstrat într-o atmosferă de mare avînt în muncă, mîndri de succesele dobîndite de la Întîiul Mai trecut, cînd am sărbătorit Ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii sub semnul victoriei definitive a socialismului în scumpa noastră patrie. Demonstrația este deschisă de o coloană de stegari. Lozincile răsunau puternic de convingerea adîncă a maselor de oameni ai muncii că fiecare victorie a poporului e legată de partid, de conducerea sa înțeleaptă: „Cu partidul nostru-n frunte vom avea victorii multe". Aceste cuvinte, reluate de fapt în tot timpul demonstrației, exprimă grăitor încrederea nestrămutată a poporului în partid, convingerea fermă a oamenilor muncii că sub conducerea unui asemenea dascăl, clarvăzător și încercat, va putea urca o nouă treaptă pe calea progresului, a vieții fericite. Coloanele în rîndul cărora demonstrau lumini, maghiari, germani, strul, care muncesc laolaltă, înfrățiți, manifestau sentimentele de caldă recunoștință pentru partid, conducătorul luptei poporului pentru făurirea vieții noi. Ele purtau portrete ale tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej și ale celorlalți membrii ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Un frumos car alegoric simbolizează baza trainică a succeselor dobîndite, a celor viitoare: alianța dintre clasa muncitoare, țărănimea colectivistă și intelectualitatea atașată celor ce muncesc. Așa cum ilustra și cazul, mîinile acestora înalță fabrici și uzine, fac cu putință rodirea mai cu spor a cîmpurilor, propășirea științei și culturii. Peste capetele coloanei, care părea un fluviu neîntrerupt, zăreai portretele lui Marx, Engels, Lenin. Dînd glas sentimentelor de solidaritate internațională ale maselor muncitoare, încrederii lor în unitatea de nezdruncinat a lagărului socialist, a voinței lor neabătute de pace — răsunau cu putere lozincile . ,,Trăiască puternicul și invincibilul lagăr al socialismului!", „Trăiască unitatea marii comunități a familiei frățești a țărilor socialiste !", „Trăiască unitatea mișcării comuniste și muncitorești internaționale ..Trăiască narea și prietenia între popoare !". Flori de primăvară Cu ropote de aplauze sînt primiți pionierii, florile de primăvară, generația de mîine a patriei. Urmează grupuri, grupuri, compacte. In mîini poartă cărți, ciocane, șublere, compasuri. Fiecare simbolizează preocupările lor atît de la școală cît și de la casa pionierilor. Cu vii aplauze sînt primiți cei care au numai note de 10 și 90, precum și cei care s-au evidențiat in întrecerile artistice din cadrul concursului „Cu cîntecul și jocul pe plaiuri bănățene“. Impunătoare este și coloana albastră a școlilor medii, care a defilat cu flori albastre, galbene, roșii, formînd o tinerească desfășurare de voie bună. Un grup de purtători ai cravatelor roșii urcă la tribună și oferă flori conducătorilor de partid și de stat ai regiunii noastre. Tribuna centrală în timpul demonstrației oamenilor muncii din Timișoara Simbolizînd frăția naționalităților conlocuitoare cu poporul român, pionierii, îmbrăcați în frumoase costitue romînești, germane, maghiare și sârbești, sînt primiți cu îndelungi aplauze. Pline de totehună, de optimism și entuziasm, coloanele se scurg neîncetat prin fața tribunei. Cuvîntarea Tovarăși și tovarășe. Cu ocazia zilei de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc — comitetul regional de partid, consiliul regional al sindicatelor, Comitetul executiv al Sfatului popular regional Banat vă felicită din toată inima pentru frumoasele realizări obținute, sub conducerea partidului în cinstea acestei mărețe sărbători. Ziua de 1 Mai este sărbătorită în întreaga lume sub semnul luptei dintre cele două sisteme sociale opuse, al marșului triumfal al socialismului și comunismului, al prăbușirii imperialismului, al luptei pentru pace, democrație și progres social. Sub steagul biruitor al marxism-leninismului, se desfășoară avîntul puternic al economiei și culturii țărilor lagărului socialist: țările socialiste repurtează an de an, noi și noi victorii în întrecerea economică cu capitalismul. Poporul sovietic transpune în viață programul construirii comunismului, înscriind o nouă pagină glorioasă în istoria progresului umanității. Uriașul avînt economic, tehnico-științific al Uniunii Sovietice, apropie vertiginos momentul cînd prima țară a socialismului va ajunge și va depăși S.U.A. — cea mai puternică țară capitalistă. Principalul izvor al victoriilor obți tovarășului nute de țările care alcătuiesc sistemul mondial al socialismului îl constituie relațiile economice de tip nou, bazate pe prietenie, colaborare și ajutor reciproc, egalitate deplină în drepturi, respectarea independenței și suveranității naționale, unitatea lor indestructibilă, sub steagul marxism-leninismului și al internaționalismului proletar, însuflețite de exemplul sistemului mondial socialist, bucurîndu-se de sprijinul țărilor socialiste, popoarele asuprite și exploatate de imperialism își înalță tot mai mult fruntea spre lumină. în țările capitaliste, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, duc uriașe bătălii de clasă împotriva politicii reacționare a monopolurilor imperialiste, împotriva exploatării, pentru drepturi democratice, pace și progres social. Puternicul val al revoluțiilor de eliberare națională subminează temeliile imperialismului, apropiind ziua completei lichidări al rușinosului sistem colonial, în fruntea eroicei lupte a popoarelor pentru un trai mai bun, pentru lichidarea tuturor formelor de dominație imperialistă se află partidele comuniste și muncitorești. Sub influența crescîndă a ideilor Ilie Săcaru marxism-leninismului, mișcarea comunistă internațională a devenit cea mai influentă forță politică a istoriei contemporane, cel mai important factor al progresului social: în timp ce în 1918 existau numai 10 partide comuniste, azi există aproape 90 de partide comuniste și muncitorești, cu circa 42.500.000 de membri, luptători neînfricați pentru libertatea și fericirea omenirii muncitoare. Chezășia succeselor mișcării comuniste mondiale rezidă în unitatea și coeziunea partidelor comuniste și muncitorești. La baza acestei unități stau ideologia comună — marxism-leninismul, interesele comune fundamentale ale clasei muncitoare, lupta pentru victoria cauzei păcii, democrației și socialismului, în epoca contemporană raportul de forțe pe plan mondial s-a schimbat definitiv în favoarea socialismului. Politicii agresive a imperialismului i se opun azi forțe uriașe , puterea mereu crescîndă a Uniunii Sovietice și a celorlalte state socialiste, majoritatea tinerelor state independente, eliberate de sub jugul colonial, clasa muncitoare din țările capitaliste în frunte cu partidele comuniste, mișcarea mondială a (Continuare în pag. III-a) à