Drapelul Roşu, septembrie 1963 (Anul 19, nr. 5804-5828)

1963-09-01 / nr. 5804

PROLETARI DIN TOATE TARO UNlȚI-W : ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL BANAT AL PMR ȘI AL BEATULUI POPULAR REGIONAL Anul XX, nr. 5804* Duminică, 1 septembrie 1963 4 pagini 20 de bani Oameni ai mumii de pe ogoare! @ Paralel cu strînsul recoltei, efectuați arături adinei pentru insămînțarea cerealelor de toamnă ! # Odată cu arătura încorporați în sol și cantitățile de îngrășăminte de care dispuneți! ® Acordați toată atenția asigurării și selectării seminței pentru a însămînța numai sămînță de calitate! £ prezentă meca jonizatorii din brigada nr. 7 S.M.T. Biijj §led execută arături Iadinei de toamnă pe jt ^ogoarele G.A.C. dinți I I Șandra. IN CLIȘEU: MeJacanizatorul Matei ’ l I Kilcher, efectuează > ț S arături. si 5 M Săptămîna „Crucii Roșii” , între 1 și 7 septembrie are loc în toată țara „Săptămîna Crucii Roșii“. Cu acest prilej se vor organiza în toate regiunile țării acțiuni și manifestări cu caracter educativ-sanitar. Astfel, se vor ține numeroase conferințe, concursuri „Sanitarii pricepuți“, seri de întrebări și răspunsuri pe teme educativ-sanitare, filme etc., care au drept scop lărgirea cunoștințelor igienico-sanitare ale populației. De asemenea, activiștii voluntari de Cruce Roșie, sub îndrumarea medicilor, vor mobiliza populația la acțiuni de si profilaxie, lucrări de gospodărire și înfrumusețare a satelor și orașelor, precum și pentru creșterea numărului de donatori onorifici și de membri ai organizației de Cruce Roșie. La aceste acțiuni vor participa organele și organizațiile de Cruce Roșie din întreprinderi, instituții, gospodării agricole de stat, gospodării colective, din școli și cartiere, cadrele medico-sanitare, cadre didactice și întreg activul sanitar voluntar al Crucii Roșii. Deschiderea Săptămînii Crucii Roșii din acest an coincide cu sărbătorirea Centenarului Crucii Roșii. « (Agerpres) - recent. In secția „prelucrări mecanice" a U. M. Timișoara, a fost pus in funcțiune un nou agregat de inaltă productivitate: „bohrwerk“-ul, pe care îl vedeți in clișeul de față. Cu ajutorul lui, muncitorii care il deservesc execută lucrări de bună calitate și precizie. IN ZILELE ACESTEA LA SALE Recoltează porumbul în total, pînă ieri, pe raion, se recoltaseră 250 ha. Paralel cu recoltatul, se desfășoară și efectuarea arăturilor adinei pentru Suprafețe mai mari au recoltat co insămînțarea cerealelor păioase în goslectiviștii din Parta, Jimbolia, Otelec, Recaș, podăriile colective din Ivanda, Sînandrei, Peciul-Nou și altele.T. Petruț. Pregătiri pentru depozitarea noii recolte în mai multe gospodării colective din raionul Timișoara a și început recoltarea porumbului. Pentru a asigura spațiul necesar depozitării porumbului din recolta anului curent, la baza de recepție din comuna Comloșul-Mare, raionul Sînnicolaul-Mare se lucrează la repararea pătulelor vechi și dezinfectarea lor. La bază se construiesc și pătule noi. Parte din materialul lemnos necesar pentru construcții este procurat pe plan local. (Antoniu Bohn). Preocupare pentru construcțiile zootehnice în vederea dezvoltării sectorului zootehnic, gospodăria agricolă colectivă „Libertatea“ din Miniș, raionul Lipova a dat în acest an o deosebită atenție construcțiilor zootehnice. Pînă acum, colectiviștii din Miniș au terminat lucrările de finisaj și instalațiile pentru adăpat la un grajd pentru luu Dovme, au construit și dat în folosință o puierniță cu o capacitate de 2.400 pui și un adăpost pentru cîntarul bascul. Acum echipa de construcții lucrează la ridicarea zidăriei unui nou grajd pentru 100 bovine și la terminarea unui pătul pentru porumb, cu o capacitate de 200 tone. La executarea acestor lucrări s-au evidențiat în mai deosebit colectiviștii Iosif Bartiș Gheorghe Topor și Adalbert Ben. Noile construcții date în folosinț și cele care vor mai fi ridicate pînă sfîrșitul acestui an, asigură condiții necesare pentru sporirea numărului d animale și păsări. (Romulus Siclovar corespondent). nari cantități de struguri în numeroase gospodării agricole de stat din regiunea Banat cl specific viticol a început în cursul acestei saptămîni recoltatul strugurilor de masă. Numai în unitățile din raza Trustului Gostat Timișoara au fost recoltate pînă in prezent 205 tone de struguri, în unitățile aparținătoare Trustului Gostat Arad au fost recoltate aproape 100 tone struguri. Cele mai mari cantități de struguri au fost recoltate în gospodăriile agricole de stat din Barațca, Aradul Nou, Șiria, Recaș și Benpec. 'r////«/////////////í//////////////i J jpș Bază temeinică viitoarei recolte de țprîui Gospodăria agricolă de stat din Saravale și-a orientat activitatea de producție, în lumina Directivelor trasate de Congresul al III-lea al partidului nostru, spre creșterea continuă a producției de cereale și îndeosebi de grîu și porumb. Cerealele ocupă la noi peste 80 la sută din suprafața arabilă. Griul de toamnă ocupă mai mult de 50 la sută din această suprafață, în vederea obținerii de producții , mari lucrătorii noștri au depus eforturi susținute pentru a face lucrări corespunzătoare condițiilor specifice solurilor sărăturate de diferite nuanțe de care dispune gospodăria noastră, soluri care pînă la înființarea gospodăriei au fost înțelenite și părăsite, fiind socotite ca neproductive. în activitatea de producție am pus un accent deosebit pe organizarea temeinică a muncii, iar dintre factorii cei mai importanți de care ne-am preocupat, îndeosebi, a fost aplicarea măsurilor agrotehnice, la nivelul cerințelor culturii. Legat de forțele de care am dispus în gospodărie, am organizat în așa fel munca încît arăturile să fie executate imediat după recoltare. Astfel am executat arături adînci pe întreaga suprafață la 20—25 cm și 25—30 cm în funcție de specificul fiecărei parcele. Datorită secetei excesive din anul trecut, care a influențat negativ atît asupra culturilor, cît și asupra posibilităților de pregătire a terenurilor, arătura s-a executat cu plugurile echipate cu două cormane în agregat cu grapa stelată. Efectul grapei stelate a fi favorabil în agregat s-a dovedit cu plugul, însă neîndestulător în condițiile terenului nostru, între bulgării formați s-au creat goluri de aer, care favorizează și mai mult pierderea umezelii. De aceea, concomitent cu aratul, terenului i s-a aplicat o tăvălugire. Această lucrare ne-a permis ca în urma îndesării solului să putem pregăti corespunzător terenul pentru semănat, prin discuiri, (una sau două la nevoie) și așa am asigurat un pat germinativ corespunzător. Epoca de însămînțare a griului din gospodăria noastră a fost cuprinsă între 25 septembrie și 18 octombrie la cele două soiuri cultivate „Scorospelka“ și „Bezostaia“. La semănat am asigurat un număr de 450 boabe germinabile la mp pentru soiul „Scorospelka“ și 520 boabe germinabile la soiul „Bezostaia“. în urma semănatului care s-a făcut cu semănătorile universale în agregat cu grapele lanțate s-a mai aplicat după nevoie un tăvălugit și s-au folosit cu precădere tăvălugi stelați acționați de tractoare universale cu una din treptele de viteză ridicată. Mare atenție i-am acordat și îngrășării culturii. Astfel, o dată cu arătura de vară, am încorporat în sol cîte 30 tone gunoi de grajd la ha pe suprafața de 150 ha. Deoarece seceta prelungită din vară a împiedicat procesele de mobilizare a substanțelor nutritive din rezervele naturale ale solurilor, noi am aplicat pe o suprafață de 205 ha unde griul a fost semănat mai devreme, toamna după însămînțare cîte 100 kg azotat de amoniu la ha. Cele mai satisfăcătoare rezultate, în aplicarea îngrășămintelor chimice le-am obținut în urma administrării a 150 kg azotat de amoniu, în ferestrele iernii și în mustul zăpezii pe întreaga suprafață însămînțată cu grîu. Așa am reușit să stimulăm vegetația griului, primăvara devreme, îngrășarea suplimentară de primăvară am făcut-o cu ajutorul avionului, reușind să aplicăm îngrășămintele uniform, să dăm doze precise la ha și să obținem randament sporit de lucru. Prin această metodă, noi am reușit să intervenim cu eficiență mare și la timp, în unele momente critice la o bună parte din cultură. Combaterea buruienilor din grîu, ne-a preocupat îndeosebi, aceasta și datorită faptului că am mers hotărîți pe linia aplicării consecvente în practica agricolă a uneia din cele mai de seamă preocupări ale științei agricole, folosirea ierbicidelor în combaterea chimică a buruienior. Am folosit ca erbicid Raphonul o doză de 3 kg la ha. Tratarea am făcut-o tot cu ajutorul aviației utilitare. Raphonul în concentrația arătată, a avut efect și asupra buruienilor în stare mai avanată de creștere. în felul acesta, ospodăria noastră, a toată împotriviea timpului, avea-JAN OSTROVĂ( iginer șef, G.A.S. Saravale Continuare în pag. a 11-a). Printre evidențiatele în întrecerea socialistă de la întreprinderea „Teba" Timișoara se numără și filatoarea Maria Bratu. Ea își depășește planul lunar cu 16,4 la sută, iar produsele sunt de bună calitate a început prelucrarea fructelor La centrul de prelucrarea fructelor din satul Crușovăț a început vineri campania de prelucrare a prunelor din noua recoltă. Primele cantități de prune au fost primite din satele Luncavița, Verendin, Cănicea și Mehadica. Noi magazine în comuna Beșenova-Nouă, raionul Timișoara, conducerea cooperativei de consum, îndrumată și ajutată de organizația de partid, s-a preocupat de îmbunătățirea rețelei comerciale prin amenajarea a două noi magazine , textile-încălțăminte și metalo-chimice. (Virgil Bocic). Expoziție de fotografii La Casa de cultură din orașul Caransebeș s-a deschis o expoziție de fotografii realizate de fotografii amatori din localitate. Sunt expuse aici peste 150 de lucrări ce redau aspecte din viața social-culturală, industrie și comerț din raion. Printre cei ce expun se numără tovarășii Francisc Baga, V. Matică, I. Neagu, C. Teodoru, I. Justine, P. Hoszu și Z. Scherer. (Nicolae Munteanu, corespondent). Artiști ai Operei de stat la sate Un grup de soliști vocali, balerini și orchestranți din cadrul Operei de stat Timișoara întreprinde între 1—10 septembrie 1963 un turneu prin comunele și satele raionului Oravița. Artiștii timișoreni vor da concerte la Ciclova- Montană, Ciclova-Romînă, Anina, Steierdorf, Răcăjdia, Ciudanovița, Sasca- Montană, Vrani, Naidăș și Ciuchici, continuînd apoi turneul la Moldova-Nouă și Bocșa-Romînă. Programul cuprinde arii din opere clasice și contemporane, din operete, muzică folclorică, dansuri clasice și de caracter. Descoperiri arheologice în urma săpăturilor efectuate în centrul orașului Piatra Neamț pentru construcția noilor blocuri de locuințe a fost descoperită, la o adîncime de aproximativ jumătate de metru, o ulcică de lut conținînd 800 de monede de argint poloneze. Cercetătorii Muzeului regional din Piatra Neamț, care au preluat tezaurul, au stabilit că acesta datează din a doua jumătate a veacului XVI e.n., adică din timpul domniei lui Sigismund al II-lea, și confirmă legăturile economice stabilite între Moldova și Polonia în vremea aceea. Secția „laminoare" a Combinatului siderurgic din Reșița. Pulsațiile ritmice ale uriașelor agregate ce domină întreaga hală se aud pînă departe. Țaglele, bramele, blumurile și lingourile sunt dirijate de către muncitorii de la cuptoare spre liniile de laminare, urmînd să fie transformate în diferite profile. Este drumul obișnuit urmat de ani de zile de metalul incandescent. Obișnuită a rămas doar calea metalului. Munca laminatorilor însă nu. Pentru că aici, în hala laminoarelor, ca de altfel, la fiecare loc de muncă, omul nu se împacă cu rutina, cu lucrările obișnuite. El tinde ca într-un timp cît mai scurt, tot mai scurt, să realizeze producții cît mai mari. în întrecerea socialistă pe care o desfășoară la minoriștii lupta se duce uneori chiar și pentru cîștigarea secundelor. Faptele pe care le vom relata s-au petrecut la linia reversibilă. Muncitorii conduși de maistrul principal Nicolae Lefter, se pregăteau să lamineze un nou profil. Pentru aceasta s-a trecut la schimbarea calibrelor. Timpul planificat pentru executarea operației este de 20 de minute. — Am pregătit totul în cele mai mici detalii, așa că sperăm să cîștigăm și de data aceasta cîteva minute, spune maistrul Lefter. Maistrul Lefter n-a ajuns să continue, deoarece unul din laminatori l-a chemat să verifice reglajul cilindrilor. — Dacă doriți, în lipsa tov. Lefter, am să vă explic eu mai departe, se oferi ing. Ion Ștahl — care este și responsabilul cu întrecerea socialistă pe secția laminoare. Vă rugăm. Laminatorii de la această linie au obținut în acest an cei mai înalți indici de utilizare. Mă refer la indicii de utilizare extensivi. îmbunătățirea acestui indice cu 2,4 la sută față de plan se datorește faptului că utilajul a funcționat din plin, a fost redus timpul de reparații și de mers în gol a utilajului. De asemenea, a fost scurtată durata de montare și demontare a cilindrilor de laminare . . . între timp reveni și maistrul Lefter. — Am terminat schimbarea cilindrilor. Și așa cum v-am spus, am ciștigat și de data aceasta 10 minute. — Și ce înseamnă aceasta, respectiv cîte lingouri puteți lamina în aceste 10 minute ? — în timpul cîștigat putem lamina trei lingouri. — Deci cu 6.000 kg metal mai mult ! — Acesta este doar un exemplu de îmbunătățire a indicelui de utilizare extensiv — interveni inginerul Stahl. Apoi continuă. Trebuie să menționez însă că și indicele de utilizare intensiv a fost îmbunătățit. Cei mai pricepuți în această direcție s-au dovedit laminatorii de la linia fină și cea mijlocie. Laminatorii de la linia fină, de exemplu, au depășit acest indice, în perioada ce a trecut din acest an, cu 7 la sută, iar laminatorii de la linia mijlocie cu 6 la sută. Succesele obținute în această direcție se datoresc unei organizări mai bune a locului de muncă și unor modificări tehnice întreprinse în cursul anului și a căror rezultate se . i» ^ «» Sfc.»«► « A».< * ^^ » « J ' VIJ\AJ U.OU/1/V. ÍJIA1 OII OLUl J l/lbU/y UlĂjTllXt““ oară, a fost schimbat profilul cuptorului, montîndu-se încă un arzător. Aceasta influențează arderea, în sensul că se obține o încălzire uniformă a țaglelor și, deci se poate face o laminare corectă și întru-un timp mai scurt. De asemenea, a fost modernizată instalația electrică de scoatere a țaglelor din cuptor. — Și rezultatul ? — Priviți și dumneavoastră , spuse inginerul. Aici, la linia fină, in fiecare minut se laminează două țagle, înainte de modificările amintite, pentru a lamina 2 țagle era nevoie de un minut și jumătate . .. . Timpul cîștigat este de ordinul secundelor și al minutelor. Adunate la un loc, însă, ele arată că în perioada ce a trecut din acest an s-au cîștigat ore și chiar zile întregi în felul acesta laminatorii reșițeni au putut produce peste planul de stat — pe primele 7 luni și jumătate, cu 13.600 tone laminate finite mai mult. Este un succes care vorbește de la sine despre strădaniile și totodată rezultatele pe care le obțin harnicii laminoriști reșițeni, în întrecerea pentru a da patriei mai mult metal. E. VELCELEAN Sesiunea Sfatului popular al raionului Timișoara . Ieri, la Timișoara, a avut loc cea de-a X-a sesiune ordinară a sfatului popular raional, la care au participat deputați, președinți ai comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale, directori și profesori de la școlile de cultură generală din raionul Timișoara. De asemenea, au mai luat parte și alți invitați, în cadrul lucrărilor sesiunii, tovarășul Gheorghe Dumitru, șeful secțiunii învățămînt a sfatului popular raional, a prezentat raportul asupra desfășurării procesului de învățămînt în anul 1962/63 și măsurile luate pentru bunul lui mers în noul an școlar. în cuvîntul lor, participanții la discuții au dezbătut probleme privind necesitatea lărgirii continue a rețelei de învățămînt, asigurarea condițiilor de muncă cadrelor didactice, aprovizionarea la timp a școlilor cu combustibilul necesar, terminarea pregătirilor pentru deschiderea noului an școlar și alte probleme legate de buna desfășurare a invelsam in tiil.ii SPORT A treia etapă a „Cursei Scînteii" TULCEA 31 — (prin telefon de la trimisul special Agerpres) . Liderul competiției cicliste „Cursa Scînteii“ s-a schimbat din nou, în urma etapei a 3-a desfășurată sîmbătă pe ruta Constanța—Tulcea (126 km). Tricoul galben se află acum pe umerii tînărului ciclist ploieștean Constantin Ciocan, care a sosit primul la Tulcea și a fost animatorul principal al celei mai interesante etape disputate pînă acum. Acțiunea decisivă s-a produs la km 30 : aici s-au distanțat de pluton șapte alergători: Ciocan Ariton, Neacșu, Moldoveanu, Szatmári, Niculescu și Ziegler. La km 82, fugarii aveau un avans de aproximativ 2 minute, dar Ariton nu mai rezistă trenei foarte rapide și rămîne în urmă. La Babadag (km 90), unde Ciocan cîștigă sprintul cu premii, avansul fugarilor față de grosul plutonului este de 3'30”, în ultimii 25 km, se dă o luptă dîrză între componenții grupului fruntaș. Fiecare își încearcă șansa. Moldoveanu sparge un cauciuc și cu toate că mașina atelier a echipei Voința nu se afla în apropiere, el va putea continua cursa și va termina pe locul trei, datorită gestului frumos al antrenorului echipei Steaua care-i oferă o bicicletă. Cu 1 kmi înainte de sosire, Ciocan demarează de unul singur și sosește detașat în centrul orașului Tulcea. Cronometronil îl înregistrează cu timpul de 3 h 22’21”. Pe locul doi se clasează tînărul Alexandru Szatmári (Voința Cluj) : 3 h 22’54”, pe locul trei Moldoveanu (Ploiești) iar pe locul patru Walter Ziegler. Clasamentul general după trei etape: 1. C. Ciocan (Petrolul Ploiești) 13 h 48’48” ; 2. N. Niculescu (Steaua) la 26”; 3. Ziegler (Dinamo) la 39”; 4. Ciumeti (Voința București) la 3’08” ; 5. Voinea (Dinamo) la 4’54” ; 6. Moldoveanu (Ploiești) la 5’31"; 7. Szatmári (Cluj) la 6’21”; 8. Pescaru (Olimpia) la 6’58” ; 9. Neacșu (Brăila) la 8’18” ; 10. Calcșcă (Dinamo) la 8’42”. De la Tulcea cicliștii au fost transbordați cu vaporul la Brăila. Astăzi se va da startul în ultima etapă, Brăila—București (220 km) cu sosirea în jurul orei 18 pe stadionul 23 August. Campionatul mondial de șah pentru juniori BELGRAD 31 (Agerpres). Cel de-al 7-lea campionat mondial de șah pentru juniori, care se desfășoară la Vrnjacka Banja, a ajuns la finiș dar cîștigătorul nu va fi cunoscut decît astă seară, după desfășurarea partidelor din ultima rundă. Pentru titlul de campion au mai rămas în luptă reprezentantul R.P. Româno, Florin Gheorghiu, și cehoslovacul Mihail Janata, fruntași ai clasamentului cu cîte 6,5 puncte fiecare. în penultima rundă, Gheorghiu, a remizat cu englezul Lee, în timp ce Janata a cîștigat ușor cu negrele, la polonezul Adamski. Victoria obținută sîmbătă dimineața în partida întreruptă cu sovieticul Zaharov, i-a permis apoi șahistului cehoslovac să-l egaleze la puncte pe Gheorghiu, care deocamdată este singurul concurent neînvins în acest campionat. Celelalte partide din runda a 8-a s-au încheiat cu următoarele rezultate : Zaharov—Kurajkca remiză ; Bojkovici —Vesteriuen 0—1 ; Tan—Zweig remiză. Clasamentul înaintea ultimei runde : 1—2. Gheorghiu (R. P. R.), Janata (R.S.C.) 6,5 puncte ; 3—6. Adamski (R.P.Pi.), Zaharov (U.R.S.S.), Tan (Singapore), Zweig (Norvegia) 4 puncte ; 7. Kurajkca (Iugoslavia) 3,5 puncte; 8. Lee (Anglia) 3 puncte ; 9. Bojkovici (Iugoslavia) 2,5 puncte ; 10. Vestervnen (Finlanda) 2 puncte; în ultima rundă, a 9-a, Gheorghiu va juca cu piesele negre împotriva norvegianului Zweig, iar Janata, cu albele, va avea ca adversar pe iugoslavul Bojkovici. Șahistul român are o partidă mai grea, ținînd seama și de faptul că Zweig, candidează la locul 3, în cazul că atît Gheorghiu cît și Janata vor obține victorii sau vor face remize, și vor termina turneul cu același număr de puncte, atunci se va disputa un meci suplimentar de patru partide.