Drapelul Roşu, februarie 1968 (Anul 24, nr. 7186-7197)

1968-02-16 / nr. 7186

I • 2 # DRAPELEL RO $ D 7.186 EXPUNEREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pagina I) Un mare număr de județe au condiții favorabile, pentru dezvoltarea turismului, a stațiunilor balneo-climaterice, pentru amenajarea unor locuri de agrement și odihnă care vor trebui valorificate din plin de noile organe județene, municipale, orășenești și comunale. împărțirea administrativ-teritorială a țării reflectă grija partidului și statului nostru pentru aplicarea consecventă a politicii naționale, pentru asigurarea in fapt a deplinei egalități în drepturi a tuturor cetățenilor indiferent de naționalitate. (Aplauze puternice, îndelungate), in decursul veacurilor, in unele ținuturi ale țării noastre, împreună cu românii au trăit maghiari, germani, sîrbi și alte naționalități. Ei au luptat umăr la umăr împotriva asupritorilor și a exploatatorilor comuni, pentru înfăptuirea năzuințelor lor de libertate, o viață mai bună și progres social. Valorile materiale și spirituale acumulate de-a lungul timpului pe aceste meleaguri, marile înfăptuiri dobîndite în anii socialismului întruchipează talentul, priceperea și energiile creatoare ale tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naționalitate — adevărații făuritori ai istoriei țării noastre. (Vii aplauze). Este meritul orînduirii socialiste, al partidului și statului de a fi realizat înfrățirea poporului român și a naționalităților conlocuitoare, de a fi asigurat lichidarea oricăror forme de discriminare națională, deplina egalitate în drepturi a tuturor cetățenilor țării. (Aplauze). Societatea noastră socialistă, în care au dispărut pentru totdeauna clasele exploatatoare, se caracterizează prin comunitatea intereselor fundamentale și strînsa coeziune a celor ce muncesc în activitatea , consacrată înfloririi patriei comune — Republica Socialistă România, (Aplauze puternice). Politica națională marxist-leninistă a Partidului Comunist Român, deplina egalitate în drepturi a tuturor cetățenilor se reflectă în participarea reprezentanților oamenilor muncii de toate naționalitățile în organele centrale și locale ale puterii de stat, unde se dezbat și se hotărăsc problemele care privesc prezentul și viitorul țării, în participarea lor la întreaga activitate economică, politică, socială a patriei noastre. Astfel, în Marea Adunare Națională 86.1 la sută dintre deputați sînt români, 8.6 la sută — maghiari, 2.1 la sută germani, 3,2 la sută — de alte naționalități, corespunzător structurii naționale a populației țării. Dintre cei peste 155.000 deputați în organele locale ale puterii, peste 11.800 sînt maghiari, aproape 2.800 sînt germani și peste 2.400 de alte naționalități. Folosirea limbii materne în învățămînt se asigură prin funcționarea a peste 1.700 școli și secții și a peste 220 licee și secții în limbile naționalităților conlocuitoare, frecventate de 240.000 elevi , iar unui număr de 60.000 de elevi, aparținînd naționalităților conlocuitoare, tează școli cu limba care frecvenromână, li se asigură de predare învățarea limbii materne ca obiect de studiu. La Universitatea Babeș-Bolyai, Institutul de arte plastice și Conservatorul din Cluj, la Institutul de medicină și farmacie, Institutul pedagogic și Institutul de artă teatrală din Tîrgu Mureș se predă și în limba maghiară. In tara noastră,se editează anual, într-un tiraj de aproximativ 3,5 milioane exemplare, numeroase manuale și alte lucrări în limbile naționalităților conlocuitoare. Cele 28 de publicații în limba maghiară. 6 în limba germană, 2 în sârbă, precum și publicațiile în limbile altor naționalități conlocuitoare însumează aproximativ 600.000 de exemplare. O însemnată contribuție la vieții culturale a țării dezvoltarea aduc teatrele, ansamblurile și alte instituții de artă în limbile naționalităților conlocuitoare care funcționează în Cluj, Timișoara, Tîrgu Mureș, Oradea, Sibiu, București, Satu Mare, Sfîntu Gheorghe și altele. Toate aceste forme de activitate, susținute și încurajate de statul nostru, permit cetățenilor din rîndurile naționalităților conlocuitoare să se bucure de avantajele democrației socialiste, de drepturile garantate prin Constituție, pentru toți cetățenii patriei noastre. (Aplauze). Noua organizare administrativteritorială a țării asigură condiții și mai bune pentru înfăptuirea egalității în drepturi a tuturor cetățenilor pentru ca în localitățile în care trăiesc naționalități conlocuitoare să fie aplicate prevederile constituționale privind folosirea limbii materne în administrația de stat, școli și în instituții de cultură. Pe măsura dezvoltării potențialului economic al întregii țări și a îmbunătățirii repartiției teritoriale a forțelor de producție, egalitatea în drepturi a tuturor cetățenilor. Indiferent de naționalitate, capătă un fundament tot mai trainic, sporesc posibilitățile pentru ridicarea nivelului de trai al întregii populații. Strîns uniți, sub conducerea partidului, cetățenii țării — români maghiari germani, sîrbi și de alte naționalități — muncesc cu însuflețire pentru înfăptuirea hotăririlor Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale,, punindu-și toate forțele și capacitatea lor creatoare în slujba propășirii și înfloririi națiunii noastre socialiste. (Vii aplauze). Stimați tovarăși deputați. Măsurile adoptate de Conferința Națională — ținînd seama de procesul obiectiv al urbanizării, însoțitor firesc al industrializării — prevăd creșterea rolului orașelor și centrelor muncitorești, în funcție de importanța și perspectivele de dezvoltare se propune organizarea localităților urbane în municipii și orașe de diferite categorii. Vor fi organizate ca municipii orașele mai importante cu o populație mai numeroasă care au un rol însemnat în viața economică, politică, socială și cultural-științifică a țării, lungate tradiții istorice, cu îndeprecum și cele care au condiții favorabile pentru o dezvoltare mai susținută în viitor. Municipiile vor dispune de o autonomie mai mare decit alte centre urbane în utilizarea fondurilor materiale și bănești puse la dispoziția lor, în conducerea și organizarea activităților locale economice, edilitargospodărești și culturale. Municipiul București, capitala Republicii Socialiste România, va avea o organizare proprie, corespunzătoare rolului său de principal centru politic, economic, cultural și științific al țării. Municipiul București, celelalte municipii, precum și orașele mai importante vor putea avea în subordine, ca unități distincte, alte orașe, precum și comune suburbane situate în imediata lor apropiere și care au strînse legături cu activitatea din aceste centre urbane. In propunerile supuse dezbaterii s-a prevăzut a se organiza ca municipii, în afara Capitalei, un număr de 30 de orașe. In urma dezbaterii publice și a propunerilor făcute de cetățeni, comisia centrală de partid și de stat a ajuns la concluzia că organizate ca municipii mai pot fi orașele Târgoviște, Tîrgu-Jiu, Călărași, Sighișoara, Turnu-Măgurele, Sighetul Marmației, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Tulcea, Lugoj, Deva, Focșani, Tecuci, Dej și Odorhei — localități cu bogate tradiții sau cu un rol însemnat în viața județelor din care fac parte. Din cele 44 de viitoare municipii, 28 sunt reședințe de județ, iar 20 dau fiecare o producție industrială de peste 1 miliard lei anual. Din cele 142 orașe care nu vor fi municipii, 20 au peste 20.000 de locuitori, iar 59 au o populație între 10.000 și 20.000 locuitori. Un număr de 65 orașe dau o producție industrială între 100 și 500 milioane lei, iar 15 orașe de peste 500 milioane lei. în politica de repartizare teritorială a forțelor de producție este necesar să se urmărească atît progresul diferitelor județe în ansamblul lor, cit și dezvoltarea localităților urbane și creșterea rolului lor în viața economică și socială a țării. Dezvoltîndu-și potențialul industrial și social-cultural, extinzîndu-și legăturile cu zona înconjurătoare, orașele vor exercita o influență economică, organizatorică și culturală asupra unui număr crescînd de localități rurale. Aceasta va contribui la valorificarea mai intensă a resurselor materiale și a forței de muncă, va accelera pătrunderea elementelor de civilizație în mediul rural, va apropia condițiile de viață ale populației sătești de cele ale orașului. . O latură esențială a acțiunii de îmbunătățire a organizării administrativ-teritoriale este transformarea comunelor în unități administrative puternice, cu răspunderi depline pentru activitatea economică, social-culturală și gospodărească ce se desfășoară pe teritoriul lor. O sarcină de mare importanță a organelor județene de partid și de stat, ce urmează a fi constituite, este stabilirea în următoarele cîteva luni a viitoarelor localități rurale din componența lor, potrivit factorilor naturali, economici, demografici, sociali, culturali, tradițiilor și particularităților existente în diversele zone, ținîndu-se seama de propunerile făcute de oamenii muncii în această privință. In delimitarea comunelor și satelor va trebui să se asigure acestora dimensiuni corespunzătoare, un important potențial demografic, profilul social-economic adecvat resurselor locale, o puternică bază materială cuprinzînd unități agricole de stat și cooperatiste, unități comerciale, de servicii, căi de comunicații, precum și dotări social-culturale, care să le permită să reprezinte entități viabile, cu largi perspective de dezvoltare economică și social-culturală Constituirea unor comune mari, potrivit criteriilor adoptate de Conferința Națională a partidului va duce la creșterea puterii lor economice, prin dezvoltarea activității industriale, agricole, meșteșugărești și de deservire, va crea posibilități pentru folosirea mai intensă a resurselor locale și a forței de muncă, pentru efectuarea unor lucrări sociale și edilitare de mai mare amploare, intensificarea vieții culturale, în viitor va trebui să se asigure fiecărei comune atît o bază materială trainică pentru creșterea și diversificarea producției, cit și școală de învățămînt general, cămin cultural, bibliotecă, cinematograf, dispensar, magazine, unitați pentru prestări de servicii — ceea ce va permite desfășurarea unor activități complexe,rea nivelului de civilizație ridicași apropierea treptată a condițiilor de viață ale populației de la sate de cele de la orașe, factor esențial al desăvîrșirii construcției socialiste și al creării premiselor pentru construirea societății comuniste. (Aplauze îndelungate). Stimați tovarăși. Reorganizarea administrativă a țării creează condiții pentru creșterea rolului organelor locale ale puterii de stat și îmbunătățirea activității acestora, pentru participarea tot mai activă a maselor largi populare la viața economică și politică Noile unități administrative ce se vor constitui vor fi conduse de consilii populare județene, municipale, orășenești și comunale. Organe reprezentative ale cetățenilor din unitățile administrativ-teritoriale, consiliile populare vor fi alese în conformitate cu principiile care stau la baza sistemului nostru electoral: votul universal, egal, direct și secret, principiul participării cetățenilor la organizarea și conducerea alegerilor, ai responsabilității deputaților față de alegători. Consiliile populare vor avea sarcina de a conduce activitatea locală, asigurînd dezvoltarea economică, social-culturală și edilitar-gospodărească a județelor, orașelor și comunelor, apărarea proprietății socialiste și personale, exercitarea drepturilor cetățenești, respectarea legalității socialiste și menținerea ordinii publice Folosind competențele și responsabilitățile sporite ce li se acordă, manifestînd inițiativă spirit gospodăresc, organele locaile ale puterii de stat vor trebui să se preocupe permanent de utilizarea judicioasă a mijloacelor materiale și financiare proprii, de valorificarea tuturor posibilităților și resurselor locale. O sarcină de mare importanță a consiliilor populare este sistematizarea orașelor și comunelor, dezvoltarea lor armonioasă pe baza unor planuri de perspectivă care să asigure o repartizare rațională a obiectivelor economice, a dotărilor social-culturale și tehnico-edilitare, încadrarea lor intr-un ansamblu modern de localități pe întregul teritoriu al țării. Sistematizarea teritoriului țării va trebui să asigure o mai bună concentrare a unităților productive, a fondului locativ, utilizarea mai deplină a suprafețelor de construcție, eliminarea cu desăvîrșire a oricărei risipe de teren, a neajunsurilor serioase care se manifestă încă în amplasarea noilor construcții industriale, agricole și de locuit. Se impune ca în cel mai scurt timp să se elaboreze măsuri pentru sistematizarea tuturor localităților și să se perfecționeze reglementările cu privire la folosirea fondului funciar pentru construcții sau alte activități neagricole. Este de datoria ministerelor și a celorlalte instituții centrale, a organelor de partid și de stat să manifeste o grijă deosebită pentru folosirea și fondului gospodărirea judicioasă a funciar — patrimoniu național, de care este strîns legată creșterea producției materiale, bunăstarea întregului popor, viitorul patriei noastre. Consiliile populare județene au sarcina să se ocupe intens de dezvoltarea industriei locale și a altor activități economice, care pot contribui la satisfacerea completă a cererii de consum mai a populației. Ele vor trebui să acorde atenție îmbogățirii sortimentului de mărfuri, potrivit specificului local, îmbunătățirii calității produselor și serviciilor, să adopte măsuri pentru reducerea costurilor de producție și creșterea rentabilității unităților din economia locală. Consiliile populare județene au datoria să se preocupe cu mai multă stăruință de dezvoltarea construcțiilor de locuințe, atît proprietate de stat, cit și proprietate personală, de îmbunătățirea condițiilor de transport în comun, de organizarea unui comerț modern și civilizat, de lărgirea activităților edilitar-gospodărești, de înfrumusețarea continuă a localităților din cuprinsul județelor. Pornind de la experiența de pină acum ,în administrația locală de stat și ținînd seama de rolul și atribuțiile pe care le vor avea consiliile populare județene s-a ajuns la concluzia că este necesară îmbunătățirea structurii aparatului propriu și restrîngerea numărului acestuia, precum și organizarea pe criterii mai judicioase a unităților din subordinea organelor județene. In concordanță cu principiile de perfecționare a conducerii și planificării, economiei naționale, activitățile economice din consiliilor populare — subordinea industria locală, gospodăria comunală și locativă, proiectare și construcții, prestări de servicii și altele — vor fi organizate pe baza gestiunii economice proprii. Aceasta obligă atît întreprinderile, cît și organele locale ale puterii de stat să se ocupe cu mai multă răspundere de îmbunătățirea muncii în sectoarele respective, de desfășurarea unei activități care să corespundă mai bine cerințelor cetățenilor. Pentru activitatea în domeniul învățămîntului, ocrotirii sănătății, asistenței sociale, culturii și artei, pentru problemele financiare, agricole, de comerț și altele se vor înființa instituții executive și Unități de specialitate cu dublă subordonare, atît față de consiliile populare județene, cît și față de organele centrale de resort. Instituțiile executive și unitățile de specialitate vor asigura organizarea și desfășurarea în bune condițiuni și în mod unitar în cuprinsul județului a activităților de care ele răspund. In noua organizare administrativ-teritorială vor fi simțitor lărgite atribuțiile și competențele consiliilor populare municipale și orășenești și ale comitetelor lor executive. Sarcina de înaltă răspundere de a organiza la un nivel de civilizație tot mai înalt viața a zeci și zeci de mii de cetățeni impune extinderea sferei de activitate a acestor organe, creșterea aportului lor la soluționarea multiplelor probleme pe care le ridică modernizarea orașelor patriei noastre. Consiliile populare municipale șinești vor trebui să acorde orășetoată atenția realizării investițiilor pentru activitățile economice, sociale și edilitare locale, să se preocupe într-o mai mare măsură de construcția de locuințe și edificii pentru învățămînt, cultură și ocrotirea sănătății, de dezvoltarea prestațiilor de servicii. Ele au datoria să adopte măsuri bine fundamentate pentru continua dezvoltare a localităților urbane, să antreneze activ masele de cetățeni la realizarea acțiunilor de interes obștesc, să dovedească grijă permanentă pentru satisfacerea cerințelor populației. Atribuții crescute în organizarea și conducerea vieții economice și social-culturale din mediul rural vor reveni în viitor consiliilor populare comunale. Ele vor trebui să asigure dezvoltarea industriei meșteșugărești și de artizanat, a prestărilor de servicii, ceea ce va permite valorificarea mai bună a resurselor locale și a forței de muncă. Consiliile populare comunale sunt chemate să-și sporească aportul la dezvoltarea edilitar-gospodărească a satelor, la îmbunătățirea condițiilor de trai ale țărănimii. Pentru a-și perfecționa munca, pentru a răspunde în mai mare măsură cerințelor populației, consiliile populare comunale vor trebui să dezbată pe larg cu țăranii, intelectualii, cu toți locuitorii satelor, problemele economice, sociale și cetățenești ale localităților lor, să-i atragă într-o mai mare măsură la dezvoltarea și înfrumusețarea satelor noastre, îndeplinirea sarcinilor pe care etapa actuală le pune în fața consiliilor populare județene, municipale, orășenești și comunale necesită perfecționarea stilului și metodelor de muncă ale organelor locale de stat, creșterea mobilității și întărirea răspunderii acestora. In acest scop, vor trebui să fie înlăturate cu hotărîre tendințele manifestate în munca unor organe de stat de a îndruma numai prin instrucțiuni și circulare, de a îngrădi inițiativa unităților în subordine, de a soluționa cu mari întîrzieri problemele administrației locale și ale cetățenilor. Combaterea oricăror fenomene de birocratism și formalism este o condiție indispensabilă pentru ca noile consilii populare să acționeze ca organe de lucru, să rezolve operativ sarcinile ce le revin, problemele care apar pe plan local. Garanția desfășurării cu rezultate superioare a activității organelor locale o constituie respectarea neabătută a principiului muncii și conducerii colective, principiu de bază în organizarea vieții politice și de stat din țara noastră. Se impune ca hotărîrile și deciziile consiliilor populare, ale comitetelor executive să fie rodul unor largi consultări și dezbateri, al experienței și cunoștințelor tuturor factorilor chemați să îndeplinească sarcinile stabilite. Deputații în consiliile populare, membrii comitetelor executive, lucrătorii din celelalte instituții locale trebuie să fie conștienți de răspunderea colectivă și personală pe care o poartă pentru elaborarea hotăririlor și îndeplinirea lor, pentru buna desfășurare a muncii organelor locale. In întreaga lor activitate, consiliile populare trebuie să acorde o atenție deosebită creșterii rolului deputaților, aleși dintre cei mai buni muncitori, țărani și intelectuali. Ei sînt chemați să folosească întreaga lor autoritate pentru a atrage masele de cetățeni la gospodărirea treburilor obștești. Cu cît se vor întări legăturile organelor de stat locale cu masele populare, cu cît cetățenii își vor exercita mai intens drepturile și libertățile garantate de Constituție, cu atît se vor manifesta mai deplin potențialul creator al poporului, forța și eficiența democrației noastre socialiste. (Vii aplauze). Organele administrației de stat, aparatul lor, lucrătorii din unitățile acestora, ca și cei din oricare sector de activitate trebuie să dea dovadă de receptivitate și solicitudine față de cererile, propunerile și sesizările cetățenilor. Rezolvînd cu operativitate și în bune condiții cerințele acestora, tratînd cu respect problemele pe care ei le ridică, lucrătorii din aparatul de stat își îndeplinesc una din îndatoririle lor principale. In societatea socialistă, unde puterea aparține poporului, lucrătorii din administrația de stat, indiferent de sarcinile și funcțiile pe care le dețin, trebuie să fie exemplu în aplicarea și respectarea legilor, să slujească cu devotament interesele cetățenilor, ale maselor de oameni ai muncii. (Aplauze). In vederea constituirii județelor și a municipiilor, a îmbunătățirii modului de funcționare a organelor locale ale puterii și ale administrației de stat, sunt supuse spre examinare și aprobare Marii Adunări Naționale proiectele de legi pentru modificarea unor articole ale Constituției, organizarea administrativă a teritoriului, asigurarea conducerii locale în perioada pînă la alegerea consiliilor populare. Fără îndoială că Marea Adunare Națională, examinînd aceste măsuri, le va aproba, deoarece ele corespund pe deplin cerințelor dezvoltării țării noastre. (Aplauze puternice). Stimați tovarăși. Noua împărțire administrativteritorială. sporirea însemnată a atribuțiilor organelor de conducere ale județelor, orașelor și comunelor impun creșterea rolului conducător al partidului, îmbunătățirea organizării și metodelor organelor locale de partid în îndrumarea și conducerea activității de stat, economice, politice, sociale și obștești. Corespunzător sarcinilor complexe ce revin unităților administrativ-teritoriale de bază, se vor crea comitete de partid în toate orașele și comunele, ceea ce va contribui la îndrumarea mai concretă și operativă a activității pe plan local. Viața a arătat că este necesară o conlucrare mai eficientă și mai strînsă între organele de partid și consiliile populare, o mai bună coordonare a tuturor activităților din cuprinsul unităților teritoriale respective. Măsura preconizată ca primul secretar al comitetului de partid județean sau orășenesc să poată fi ales în același timp și președinte al comitetului executiv al consiliului popular județean sau orășenesc, iar alte cadre de partid să poată îndeplini și funcții de conducere în organele locale ale administrației de stat va contribui la o mai bună folosire a cadrelor, la înlăturarea suprapunerilor și paralelismelor existente în prezent între activitatea organelor locale de partid și de stat. Creșterea răspunderii personale a cadrelor de conducere din organele locale de partid și de stat, va determina rezolvarea mai operativă a problemelor economice, sociale, culturale și cetățenești, în acest fel se va manifesta mai din plin rolul de conducător al partidului nostru în toate domeniile activității economice sociale din țară. (Aplauze). Problemele complexe pe care le ridică dezvoltarea actuală a economiei, științei și culturii noastre, necesitatea perfecționării conducerii întregii vieți sociale cer din partea organelor de partid și de stat o grijă deosebită pentru recrutarea, promovarea și calificarea cadrelor. Viața arată că bunul mers al construcției socialiste, progresul economic, tehnico-științific, gradul de valorificare a resurselor materiale și de muncă depind în mod decisiv de competența cadrelor, de pregătirea lor profesională și politică, de priceperea și inițiativa cu care ele elaborează și rezolvă sarcinile încredințate. De aceea, comitetele județene de partid și consiliile vor trebui să acorde o populare atenție deosebită cadrelor de conducere, creșterii și promovării în munci de răspundere a celor mai buni oameni în toate domeniile de activitate. Aceasta este garanția îndeplinirii în cele mai bune condiții a marilor sarcini trasate de congresul partidului pentru dezvoltarea țării noastre pe calea socialismului și comunismului. (Aplauze). Rolul conducător al partidului se realizează prin participarea directă și contribuția concretă organelor de partid, a tuturor comuniștilor la îndeplinirea sarcinilor și hotăririlor stabilite, la transpunerea în viață a politicii partidului și statului. In acest scop, comitetele județene, orășenești și comunale de partid, ce se vor constitui potrivit viitoarei structuri administrativ-teritoriale a țării, vor trebui să-și perfecționeze stilul și metodele de muncă, să studieze mai profund condițiile concrete în care acționează, punînd în centrul preocupărilor ridicarea eficienței și rolului activității partidului. Comitetele județene și orășenești de partid au sarcini importante în rezolvarea problemelor economice pe plan teritorial, în coordonarea întregii activități economice din raza lor. Ele vor trebui să se preocupe de mobilizarea și valorificarea rezervelor de care dispun întreprinderile pentru creșterea producției și a productivității muncii, reducerea cheltuielilor de fabricație, sporirea rentabilității economice, îmbunătățirea calității producției. O preocupare centrală a organelor locale de partid trebuie să fie înfăptuirea hotăririlor Conferinței Naționale a partidului pentru perfecționarea organizării și conducerii industriei, construcțiilor, circulației mărfurilor, transporturilor, a întregii activități economice. In această amplă acțiune, ele au datoria să studieze problemele care apar în cursul aplicării măsurilor preconizate, să sintetizeze și să generalizeze experiența pozitivă, să participe la definitivarea acestor măsuri. In soluționarea problemelor economice, comitetele județene se vor sprijini pe comisiile economice care-și vor desfășura activitatea sub îndrumarea și conducerea lor. Constituite din activiști de partid și de stat, cadre din economie și specialiști cu experiență în problemele tehnice și economice-financiare, aceste comisii vor exercita controlul asupra întreprinderilor și instituțiilor economice republicane și locale, urmărind modul cum se aplică hotărîrile de partid și de stat și cele ale comitetelor județene de partid în domeniul economic. Ele vor analiza periodic mersul îndeplinirii sarcinilor de plan, vor propune organelor centrale și locale măsuri pentru perfecționarea activității economice. Sarcini importante revin comitetelor județene și orășenești de partid în conducerea activității ideologice, a învățămîntului și culturii, pe care le vor îndruma nemijlocit. Ele vor trebui să se ocupe in mai mare măsură de Îmbunătățirea muncii de propagandă pentru cunoașterea liniei generale a partidului, a politicii sale interne și internaționale, a obiectivelor principale ce stau în prezent în fața societății noastre. O atenție deosebită trebuie să se acorde educării oamenilor muncii, tineretului în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului, cunoașterii și respectului pentru trecutul glorios de luptă al partidului, al clasei muncitoare, al poporului nostru Este necesar ca munca politicoeducativă să cultive mai intens atitudinea combativă față de concepțiile înapoiate și influențele ideologiei burgheze, să contribuie mai mult la afirmarea eticii noi, socialiste, la îmbogățirea vieții spirituale a oamenilor muncii. Sarcinile maici ce le avem de îndeplinit cer ca fiecare organizație de partid să-și sporească forța mobilizatoare, să acționeze cu competență, concentrînd capacitățile creatoare ale colectivului din locul unde își desfășoară activitatea spre înfăptuirea țelurilor trasate de partid. Organele și organizațiile de partid trebuie să stimuleze prin toate mijloacele inițiativa oamenilor muncii, să asigure o largă consultare a cetățenilor, participarea lor efectivă la discutarea și rezolvarea problemelor construcției socialiste, manifestarea nestînjenită a spiritului lor creator. In întreaga activitate politică și educativă, un rol important revine organizațiilor de masă și obștești — sindicatelor, Uniunii Tineretului Comunist, organizației de femei — chemate să-și sporească aportul la mobilizarea oamenilor muncii, la rezolvarea problemelor vieții noastre sociale. O cerință obiectivă a creșterii rolului conducător al partidului în societate este dezvoltarea democrației de partid, atragerea tuturor comuniștilor la elaborarea hotărârilor, sporirea contribuției lor la înfăptuirea politicii partidului. Obținerea de noi realizări în toate domeniile de activitate necesită sporirea exigenței, spiritului critic față de lipsuri și a neajunsuri, față de tot ceea ea frînează mersul nostru înainta. Fiecare comunist are datoria da a milita cu energie neslăbită pentru aplicarea hotăririlor partidului, de a fi un exemplu în Îndeplinirea obligațiilor de muncă, în respectarea disciplinei și normelor de conviețuire socialistă, vădind înalte calități profesionale, politice și spirituale. Pentru comuniști nu există țel mai înalt decât acela de a-și pune toate forțele în slujba intereselor generale ale socialismului, a prosperității patriei, a bunăstării poporului nostru. Acționînd în acest fel, organizațiile de partid vor îndeplini una din prevederile fundamentale ale Constituției, care vorbește despre rolul important și hotărîtor pe care îl are partidul în conducerea întregii activități sociale. (Aplauze puternice). De aceea am considerat că este bine ca prezentînd Marii Adunări Naționale propunerile pentru noua organizare teritorial-administrativă a țării, să mă refer și la rolul și sarcinile care revin organelor de partid în înfăptuirea acestora. (Aplauze). Stimați tovarăși deputați. Măsurile pentru îmbunătățirea împărțirii administrative a țării vor înlesni mai buna organizare și coordonare pe teritoriu a factorilor care determină dezvoltarea economică, social-politică și culturală a României, perfecționarea legăturilor dintre organele centrale și locale, creșterea eficienței și operativității organelor de conducere ale județelor, orașelor și comunelor, antrenarea mai largă a maselor la conducerea statului și la rezolvarea problemelor vieții sociale și obștești. Fiecare județ, oraș și comună trebuie să considere drept o sarcină primordială sporirea continuă a bunurilor materiale și spirituale ale societății, valorificarea mai bună a eforturilor și energiei creatoare a celor ce muncesc, înflorirea tuturor localităților patriei, ridicarea necontenită a nivelului de trai al populației. Noua organizare administrativteritorială constituie cadrul in care își vor desfășura de-acum înainte activitatea partidul și statul nostru, întregul popor, în vederea înfăptuirii obiectivelor desăvîrșirii construcției socialiste, și creării condițiilor pentru trecerea la construcția societății comuniste. Această acțiune de însemnătate națională constituie o materializare a uneia dintre principalele sarcini stabilite de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului în domeniul perfecționării vieții economice, sociale și de stat a țării noastre. Ea ilustrează consecvența cu care partidul nostru înfăptuiește linia sa politică generală, sarcinile actualei etape de dezvoltare socialistă a țării, își îndeplinește îndatorirea față de națiunea română. (Aplauze îndelungate). Urmînd cu încredere Partidul Comunist Român, clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor muncește cu însuflețire pentru a da viață programului elaborat de Congresul al IX-lea. Rezultatele obținute în primii doi ani ai cincinalului demonstrează realismul acestui program, constituie o bază trainică pentru noi și tot mai mari succese în edificarea noii orînduiri. Asigurînd bunul mers al construcției socialiste în patria sa, dezvoltarea forțelor de producție, perfecționarea relațiilor sociale, înflorirea democrației socialiste, partidul nostru își îndeplinește suprema îndatorire față de poporul român și, în același timp, își aduce contribuția internaționalistă la întărirea forțelor socialismului, la creșterea influenței și prestigiului lor în lumea contemporană, la cauza păcii în lume. (Vii și puternice aplauze). Avem deplina convingere că întregul nostru popor, strîns unit în jurul Partidului Comunist Român, va munci cu și mai mult avînt pentru realizarea grandioaselor sarcini ale desăvîrșirii construcției socialiste, punîndu-și priceperea și inepuizabila sa capacitate creatoare în slujba progresului și prosperității patriei noastre socialiste. (Aplauze puternice , întreaga asistență, in picioare, ovaționează îndelung), în timpul lucrărilor. (Telefoto : ACERPRFS) 1k