Drapelul Roşu, martie 1969 (Anul 25, nr. 7509-7534)

1969-03-01 / nr. 7509

• 29 DRAPELUL RO$U-75-9 CUVlNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. I) sută. In felul acesta, sunt condiții ca prin măsurile de majorare si salariilor, în 1970 să se realizeze prevederile Congresului al IX-lea cu privire la creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. (Aplauze puternice),finind seama că salariații cu venituri mai mici și cu copii farmai greu față cerințelor traiului, Comitetul Executiv a hotărît ca, Incepînd de la 1 martie a.c., să se sporească alocația pentru copii cu 30 de lei de fiecare copil, pentru salariații care au salarii pînă la 1.300 lei. (Aplauze). In acest fel, această categorie a populației va beneficia anual de venituri suplimentare de circa 700 milioane de lei. (Aplauze puternice). Dezvoltarea impetuoasă a economiei naționale a asigurat crearea a numeroase noi locuri de muncă, numărul salariaților crescnn d cu aproape o jumătate de milion. Aceasta a făcut ca și fondul de salarii să ansamblu cu peste sporească pe 14 miliarde lei. Ca urmare, fondul de mărfuri desfăcute prin comerțul de stat și cooperatist a sporit cu 28.8 la sută în 1968 față de 1965. Aceste date sintetice vorbesc elocvent despre consecvența cu care partidul și guvernul înfăptuiesc programul de ridicare a nivelului de trai material și spiritual al poporului — țelul suprem al politicii noastre, al întregii noastre activități. (Aplauze îndelungate). Desigur, vorbind despre creșterea nivelului de trai, nu uităm nici un moment că mai sunt numeroase familii de oameni ai muncii care au încă venituri mici și care fac cu greu față necesităților vieții. Trebuie să spunem că mai avem incă mult de făcut pentru a asigura un nivel de viață corespunzător pentru toți cetățenii patriei noastre. Tocmai de aceea este necesar să ne concentrăm toate eforturile in direcția dezvoltării tot mai rapide a economiei naționale și, pe această bază, să creăm condițiile necesare sporirii veniturilor celor ce muncesc, creșterii nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Vom face totul pentru a realiza cît mai curînd acest obiectiv. (Aplauze puternice, urale și ovații îndelungate). Evidențiind toate marile noastre realizări nu omitem că în activitatea desfășurată în această perioadă au fost și lipsuri, în unele ramuri și sectoare, în unele întreprinderi și instituții, în munca unor organe de partid și de stat persistă neajunsuri care se reflectă în viața economică, în rezultatele obținute în producție. Nu peste tot mijloacele materiale și financiare sunt folosite rațional și economic. Mai avem capacități de neutilizare încă integral. producție După unele calcule sumare, prin mai buna organizare a producției a muncii, prin folosirea integrabilă a actualelor capacități și prin alte măsuri tehnico-organizatorice s-ar putea obține, fără cheltuieli suplimentare, un spor de producție de 15—20 la sută Desfășurarea ritmică a procesului de producție este influențată, de asemenea, negativ și de lipsurile ce se mai manifestă în aprovizionarea a întreprinderilor tehnico-materială Insist în mod deosebit asupra acestor deficiențe, pentru că lichidarea lor trebuie să stea în centrul atenției organelor de partid și de stat, a tuturor colectivelor de oameni ai muncii din întreprinderi. Rezerve mari avem și în domeniul investițiilor: cu toate reducerile de cost, obținute în ultimii doi-trei ani, construim încă scump : pe alocuri se mai menține tendința spre grandomanie Este simptomatic în acest sens faptul că și presa și televiziunea ne prezintă mai mult aspectul arhitectonic al construcțiilor, nu latura lor funcțională, nu eficiența economică a investițiilor care depinde în primul rând de dotarea cu mașini și utilaje, de buna utilizare a tehnicii noi. Nici ritmul executării unor investiții nu este încă mulțumitor. Chestiunea realizării la timp și în cele mai bune condiții a investițiilor trebuie să devină o preocupare majoră, constantă, pentru toate departamentele, pentru toate întreprinderile, pentru toate organele de partid și de stat. Am făcut unele remarci critice în legătură ct anumite aspecte ale activității noastre economice cu Convingerea că oamenii munci, stăpînii tuturor bogățiilor țării — înțeleg faptul că stă în puterea noastră să lichidăm în cel mai scurt timp lipsurile, să asigurăm progresul rapid al desăvîrșirii construcției socialismului în România. (Aplauze puternice). Marile realizări în dezvoltarea economico-socială a țării noastre au cerut eforturi mari din partea întregului nostru popor. Fiecare cetățean are însă satisfacția de a putea spune că aceste eforturi n-au fost zadarnice România a devenit într-o perioadă istorică scurtă o țară cu o industrie puternică, în plină dezvoltare și cu o agricultură tn plin proces de modernizare, cu o știință și o cultură avansată în realizarea acestor remarcabile progrese, eforturile mari ale poporului român s-au împletit cu efectele pozitive ale dezvoltării colaborării și cooperării economice și tehnico-științifice cu toate țările sistemului mondial socialist. Noi apreciem rolul important al colaborării economice cu țările membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc și cu celelalte țări socialiste și suntem hotărîți să acționăm și în continuare pentru dezvoltarea acestor relații. (Apauze). In această colaborare vedem calea sigură progresului fiecărei țări socialisate și, totodată, a creșterii forței economice a întregului sistem socialist mondial — care nu se poate bază decît pe înflorirea economico-socială a fiecărui stat socialist (Aplauze). In același timp, pentru țara noastră au avut și au importanță și relațiile de colaborare și cooperare economică și tehnico-științifică atît cu țările capitaliste mai avansate, cit și cu țările în curs de dezvoltare. Noi pornim de la realitatea incontestabilă că in condițiile uriașului progres tehnico-științific contemporan, progresul rapid al fiecărei țări este legat de participarea activă la diviziunea internațională a muncii. Orice izolare nu poate duce decît la stagnare, la rămînere în urmă, cu repercusiuni adînci asupra întregii dezvoltări economico-sociale a țării respective. Tocmai de aceea, țara noastră va dezvolta și în viitor relații de colaborare și cooperare multilaterale cu toate țările, indiferent de orînduirea lor socială, pe baza avantajului reciproc și a neamestecului în treburile interne. (Aplauze îndelungate). Stimați tovarăși. Tot ce a înfăptuit român în acest sfert de poporul veac, demonstrează justețea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, care a aplicat în mod creator legile generale ale construcției socialiste la condițiile concrete ale României. Pe drumul făuririi depline a socialismului în patria noastră sînt necesare încă eforturi mari în toate domeniile de activitate. Pentru a asigura realizarea programului elaborat de Congresul al IX-lea și a hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului avem în continuare de înfăptuit planurile , pe anii 1989—1970. Avem toate condițiile pentru atingerea mărețelor obiective pe care partidul le-a pus în fața poporului nostru. Sîntem convinși că, prin munca avîntată a clasei muncitoare, a țărănimii, a intelectualității, a tuturor celor ce muncesc fără deosebire de naționalitate, vom traduce în viață actualul plan cincinal de dezvoltare multilaterală a patriei noastre. .Frontul Unității Socialiste își ia angajamentul să facă totul pentru a asigura mersul tot mai ferm al României pe calea progresului și civilizației socialiste.Aplauze puternice, îndelung repetate, ovații și orale). Paralel cu intensa activitate pentru realizarea cincinalului actual, pe baza hotărîrii Comitetului Executiv al Comitetului Central al partidului, în prezent se elaborează planul cincinal pentru perioada 1971—1975 și liniile directoare ale programului de dezvoltare a României pînă în 1989. Țin să subliniez importanța deosebită a viitoarelor două planuri cincinale ale țării noastre, rolul lor hotărîtor pentru făurirea multilaterală și deplină a socialismului în România, pentru crearea condițiilor necesare treceri: comunism. (Aplauze treptate spre puternice). Obiectivul lor fundamental va fi realizarea unei industrii moderne, puternice și a unei agriculturi înaintate care să asigure din belșug produse agroalimentare — crearea, pe această bază, a condițiilor pentru satisfacerea cît mai deplină a cerințelor materiale și spirituale ale tuturor membrilor societății. Totodată, prin făurirea , dejjücția socialismului, orînduirea cea mai dreaptă și mai umană din cire a cunoscut omenirea pînă acum, înțelegem asigurarea, la scara întregii societăți, a egalității și echității sociale, dezvoltarea democrației socialiste în toate sectoarele de activitate, crearea condițiilor pentru participarea, la toate nivelurile, a maselor largi populare la elaborarea și aplicarea hotărîrilor privind desfășurarea întregii vieți economice și politice. Următorul plan cincinal, ca și liniile directoare de dezvoltare pînă în 1980, vor pune în centrul eforturilor noastre economice continuarea în ritm susținut a industrializării țării. Ne propunem ca în această perioadă să lichidăm în mare măsură rămînerea în urmă față de țările cu o industrie avansată și să ne apropiem de nivelul lor de dezvoltare, atît din punct de vedere al producției pe locuitor, al productivității muncii, cît și al venitului național, și deci al nivelului de trai material și spiritual. (Aplauze), înfăptuirea acestui obiectiv este hotărâtoare pentru construcția deplină a socialismului în țara noastră. Pentru realizarea sa, vom concentra eforturile în următoarele direcții principale : valorificarea superioară materiilor prime interne; dez 4otarea cu prioritate a bazeii energetice și a producției de energie electrică; dezvoltarea producției aider;»gl«» prin reglarea in 1975 a circa 10 milioane ion* oțel și creșterea ponderii oțelurilor aliate și de calitate superioară , diversificarea și ridicarea calității tehnice a producției industrie: construcțiilor de mașini, acordîndu-se o mai mare atenție producției de mașiniiunelte de tehnicitate superioară: asigurarea unui ritm mai inart de dezvoltare a industriei electrotehnice și electronice ; accelerarea dezvoltării în continuare a industriei chimice, pentru care dispunem de materiile prime necesare și, în mod deosebit, a producției de mase plastice și de fibre sintetice , sporirea și diversificarea materialelor de construcții necesare dezvoltării rapide a tuturor sectoarelor economice și social-culturale, precum și satisfacerii nevoilor cetățenilor , dezvoltarea într-un susținut a industriei ușoare ritm și alimentare pentru a asigura o gamă tot mai bogată de bunuri de larg consum. Paralel cu eforturile pentru creșterea capacității și a nivelului industriei noastre, ramura conducătoare a economiei naționale, o atenție deosebită se va acorda agriculturii, astfel încât aceasta să asigure realizarea unei producții de cereale, plante tehnice și legume la nivelul producției țărilor cu o agricultură avansată. In acest scop vom spori producția de îngrășăminte, ierbicide și însectofungicide și vom asigura mecanizarea complexă a lucrărilor agricole ; vom intensifica lucrările de ameliorare a solului și de irigații în așa fel ca pînă în 1989 să amenajăm pentru irigații circa 3 milioane și jumătate hectare; o atenție deosebită se va acorda zootehniei, atît în ce privește creșterea numărului de animale și păsări, cît și îmbunătățirii raselor și ridicării productivității lor. In conformitate cu Directivele Comitetului Executiv al Comitetului Central, în următorul cincinal se va intensifica ritmul construcției de locuințe și se va dezvolta baza materială a învățămîntului, științei și ocrotirii sănătății poporului. Ținînd seama de creșterea rolului științei în dezvoltarea economico-socială, vom intensifica activitatea de cercetare, punînd pe primul plan rezolvarea problemelor de care depinde progresul rapid, multilateral al patriei. Va trebui continuată acțiunea de perfecționare și modernizare a învățămîntului, pentru a asigura pregătirea cadrelor necesare de ingineri, tehnicieni și muncitori calificați, pentru toate sectoarele de activitate. Se va acorda, de asemenea, atenția cuvenită dezvoltării activității cultural-artistice, creării condițiilor pentru ridicarea continuă a nivelului de cultură a întregului popor. Pentru a înțelege amploarea dezvoltării României în următorul cincinal, mă voi referi la cîteva date sintetice : după studiile preliminare cu privire la programul de dezvoltare a economiei naționale în următorul cincinal rezultă că în perioada 1971—1975 se va obține un volum al producției materiale mai mare decit cel realizat în întreaga perioadă a primelor trei, cincinale 1951—1965. Se prevede ca industria — ramură conducătoare în economie — să asigure în cincinalul următor o producție de 1,8 ori mai mare decît producția industrială obținută în cei 18 ani (1981— 1965). Creșten însemnate sunt prevăzute la produsele industriale de bază. Astfel, producția de oțel, de energie electrică, autocamioane, mobilă, va fi de circa două ori mai mare decît cea realizată in întreaga perioadă a anilor 1951—1965 Producția de cărbune, gaz metan, tractoare, ciment, încălțăminte, carne și ulei va depăși, in viitorul plan cincinal, producția primelor trei cincinale luate la un toc. Pe această bază, se prevede sporirea în ritm susținut a produsului social și venitului național, al căror volum va depăși în următorul cincinal pe cel obținut in toți cei 15 ani (1951—1965). Ca urmare a creșterii potențialului economic al țării, volumul investițiilor destinat dezvoltării ramurilor productive și activităților social-culturale va fi de 1,5 ori mai mare față de cel realizat în anii 1951—1965. Dezvoltarea producției materiale, sporirea rapidă a venitului național vor permite o creștere crespunzătoare a nivelului de trai al populației. Fondul de salarii și volumul desfacerii de mărfuri destinate populației prin comerțul socialist vor fi în cincinalul 1971—1975 mai mari decât fondul de salarii și volumul de mărfuri desfăcut populației în întreaga perioadă de 15 ani (1951—1965) Din fondurile de «tai. și pe bază de credite va fi construit un număr de apartamente de 2 ori mai mare decât în primele mei cincinale. După cum vedeți, tovarăși, Ia fața noastră se deschid perspective mărețe. Realizarea acestor obiective va duce la creșterea generală a bunăstării poporului, la ridicarea nivelului de civilizație a patriei noastre (Aplauze puternice) Pentru înfăptuirea acestor minunate perspective, Frontul Unității Socialiste vă cheamă să vă uniți eforturile Plus votul de la 1 martie oamenii muncii își vor manifesta minți fermi da a realiza aceste «aplatțgi A* a; tată pe u «o*** m* gram de progres și prosperitate, a de « Asigura înflorirea continuă națiunii noastre socialiste. (Aplauze îndelungate, ovații și urâte). Dragi tovarăși. Pentru a Întregi tabloul activiații interne desfășurate de partid și guvern, mă voi referi, pe scurt, la măsurile luate în direcția perfecționări, planificării și conducerii economiei, a întregii vieți sociale. După cum este cunoscut, pe baza hotărîrilor Congresului IX-lea și ale Conferinței Națioalale a partidului, Comitetul Central și guvernul au desfășurat o intensă activitate în scopul îmbunătățirii continue a organizării societății noastre. Intreprinzînd aceste măsuri, partidul nostru a pornit de la faptul că schimbările petrecute în structura socială a României, dezvoltarea rapidă a forțelor de producție impun ca o necesitate obiectivă, perfecționarea formelor de organizare, planificare și conducere a întregii activități economico-sociale. Viața ne demonstrează la fiecare pas că ceea ce a corespuns anumitor condiții, unui anumit stadiu de dezvoltare, nu mai corespunde etapei actuale, că pentru a merge înainte trebuie înlocuit tot ce este perimat și adoptate forme organizatorice și metode de muncă noi, corespunzătoare condițiilor concrete de azi. Unul din sensurile majore ale măsurilor adoptate în ultimii ani este perfecționarea întregii suprastructuri a societății noastre, crearea cadrului adecvat pentru participarea mai activă și mai directă a maselor largi populare la dezbaterea problemelor fundamentale ale politicii interne și externe, la elaborarea hotărîrilor și măsurilor privind progresul continuu al României pe calea socialismului. (Aplauze). Noi considerăm în esență problema dezvoltării continue a democrației socialiste este problema participării poporului la conducerea întregii activități a statului. Drepturile și libertățile socialiste ale maselor au fost consfințite în noua Constituție a țării,, adoptată după Congresul al IX-lea, care garantează practic, prin toate prevederile ei, exercitarea conducerii statului de către poporul însuși. Un loc central în cadrul măsurilor luate în această direcție îl ocupă noua organizare teritorial-administrativă a țării, acordarea unei largi autonomii și sporirea atribuțiunilor consiliilor populare de toate categoriile. De asemenea, pe linia adîncirii democrației noastre socialiste au fost promulgate noi legi, printre care Codul penal, s-au luat măsuri de îmbunătățire a organizării statale, de perfecționare a activității Marii Adunări Naționale, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri. Aceste măsuri au drept scop întărirea legalității socialiste, crearea cadrului legal adecvat pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a vieții sociale, pentru înlăturarea abuzurilor și ilegalităților de orice fel, pentru garantarea în fapt a libertăților și drepturilor cetățenești. (Aplauze puternice). O importanță mare are, de asemenea, crearea în această perioadă a Uniunii Naționale Cooperativelor Agricole de Producție chemată să asigure participarea organizată a țărănimii cooperatiste la conducerea agriculturii și a întregii vieți sociale. Pe limia dezvoltării vieții obștești se înscrie și creșterea rolului sindicatelor în societatea noastră, reglementarea participării reprezentanților sindicatelor la activitatea tuturor organelor economice și de stat. A sporit, de asemenea, rolul în viața noastră socială a organizațiilor de tineret și femei, a asociațiilor oamenilor de știință, a uniunilor de creație literar-artistice și a altor organizații obștești. Hotărîrile Congresului și ale Conferinței Naționale a partidului cu privire la introducerea principiului conducerii colective în toate sectoarele de activitate, în viața organelor de partid și de stat, a organizațiilor obștești, a colectivelor de oameni ai muncii exercită o puternică influență în direcția democratizării întregii noastre societăți. în acest sens, crearea comitetelor de direcție în întreprinderi instituționalizarea adunărilor geșinerale ale salariaților, deși în primul an de activitate, se dovedesc deosebit de eficace în atragerea specialiștilor, a maselor largi de salariați la conducerea întreprinderilor. În cursul acestui an și în 1970 vor fi duse pînă la capăt indicațiile Conferinței Naționale privind perfecționarea planificării și conducerii economice, organizării activității sociale. Desigur, această preocupare nu va înceta și nici nu trebuie să înceteze nici după 1970 : dimpotrivă, problema perfecționării organizării sociale va sta permanent în atenția conducerii partidului și statului nostru, necesitând noi măsuri organizatorice și politice corespunzătoare cerințelor vieții, dezvoltării societății noastre socialiste. Adoptarea complexului de măsuri la care m-am referit duce nu diminuarea ciin creșterea rolului factorului conștient în dezvoltarea socială a funcției planmfenst, a statului în planificarea și conducerea societății socialiste. In același timp, aceste măsuri urmăresc îmbinarea armonioasă a conducerii centrale cu autonomia largă a organelor locale și a unităților economico-sociale, asigurînd aplicarea consecventă a principiului centralismului democratic aflat la bază întregii organizări și activități a statului nostru. Dezvoltarea continuă a forțelor de producție, toate transformările care au avut loc în societatea noastră au dus la întărirea colaborării multilaterale dintre clasa muncitoare și țărănimea cooperatistă, au ridicat, la un nivel superior, alianța revoluționară dintre aceste două mari clase ce alcătuiesc majoritatea societății noastre. (Aplauze îndelungate). In același timp, s-a dezvoltat alianța muncitorilor și țăranilor cu intelectualitatea, cu toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate. Putem spune că în acești ani unitatea întregului popor în jurul Partidului Comunist Român și a guvernului s-a cimentat neîncetat, devenind o uriașă forță motrice a societății noastre socialiste. (Aplauze îndelungate, urale și ovații). Un rezultat strălucit al politicii naționale marxist-leniniste partidului nostru este o realizarea a deplinei egalități în drepturi pentru toți cetățenii patriei, fără deosebire de naționalitate. Aceasta se oglindește, în primul rînd, în industrializarea tuturor regiunilor țării, în asigurarea învățămîntului în limba proprie, în crearea condițiilor necesare pentru participarea activă a cetățenilor de alte naționalități la întreaga activitate socială. Aplicarea acestei politici a dus la întărirea continuă a prieteniei frățești dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare în lupta și munca comună pentru făurirea socialismului pe pămîntul României. (Aplauze îndelung repetate). Crearea Consiliilor naționalităților conlocuitoare constituie o nouă manifestare a grijii partidului pentru asigurarea participării tot mai active a oamenilor muncii de altă naționalitate la întreaga activitate socială din patria noastră. Expresia cea mai grăitoare unității întregului nostru popor ca constitui* Frontul Unității Socialiste recent creat — organism social-politic ce unește, sub conducerea Partidului Comunist Român, toate organizațiile obștești și toate forțele sociale din țara noastră, asigurînd un cadru organizatoric corespunzător pentru participarea activă la viața politică a celor mai largi mase de oameni ai muncii. Rezultatul firesc al dezvoltării ascendente a țării pe calea socialismului este creșterea încrederii întregului popor în Partidul Comunist Român, recunoașterea sa unanimă drept forța politică conducătoare a societății noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Aceasta se datorește faptului că toți oamenii muncii s-au convins din proprie experiență că politica marxist-leninistă a Partidului Comunist Român corespunde pe deplin intereselor vitale ale națiunii noastre socialiste. Prezentînd succint marile transformări petrecute în țara noastră, succesele obținute în înfăptuirea programului elaborat de Congresul al IX-lea, perspectivele de viitor, putem afirma cu tută tăria că socialismul se găsește in România în mîini sigure — în mîinile Partidului Comunist, ale clasei muncitoare, ale întregului popor. (Aplauze puternice, urale și ovații). Iată de ce putem să afirmăm că nu există nici o forță internă în stare să pună in pericol, în vreun fel, cauza socialismului în România. (Aplauze puternice). Dacă cineva ar încerca să atenteze la cuceririle revoluționare ale națiunii noastre ar primi riposta fermă și hotărâtă a întregului nostru popor. (Aplauze puternice, uraie îndelungate, ovații). Se poate pune întrebarea dacă există un eventual pericol din partea forțelor reacționare din afară. Noi apreciem că în momentul de față nu există un asemenea pericol ; țin însă să declar că oricine ar încerca să se atingă de cuceririle noastre socialiste va întîmpina rezistența unui popor de 20 milioane, strîns unit, hotărît să lupte cu toată energia și abnegația, cu toate mijloacele de care dispune, pentru apărarea vieții sale noi, a dreptului său sfînt la libertate și independență. (Aplauze îndelung repetate, lraie și ovații puternice). Știm că într-o asemenea luptă nu am fi singuri, că am avea ajutorul țărilor socialiste, ai mișcării comuniste muncitorești, ai tuturor forțelor și antiimperialiste și progresiste din lume; într-o asemenea luptă, victoria va fi, fără îndoială, de partea noastră. (Aplauze îndelungate). Totodată, partidul consideră că are obligația nostru facă totul pentru întărirea,.contisă nuă a capacității de apărare a patriei. Am acordat și vom acorda și în continuare atenția cuvenită înzestrării forțelor noastre armate, ridicării capacității luide luptă ; armata noastră populară este gata în orice moment să-și îndeplinească obligațiile față de patrie, față de aliații noștri, față de cauza păcii și socialismului (Aplauze puternice). Iată de o*, prezentîndu-i« in fața maselor cu prilejul alegerii» și «orientSind votul pentru Statataritat Socialiste asigurăm în mod solemn întregul nostru popor că nu vom precupeți nici un efort pentru îndeplinirea răspunderii ce ni s-a încredințat, că vom face totul pentru dezvoltarea inntimă orînduiri noastre socialiste, pentru realizarea idealului de prosperitate și libertate al națiunii noastre. (Aplauze îndelungate, urale și ovații). Stimați tovarăși, în ce patru ani care au trecut de la alegerile precedente, Comitetul central al partidului și guvernul țării noastre au desfășurat o activitate intensă și pe plan internațional, în direcția dezvoltării colaborării și prieteniei cu toate popoarele lumii. La baza politicii noastre stă convingerea că între sarcinile naționale cele internaționale există o unicitate dialectică. Preocupîndu-ne de progresul economic și social al țării, nu uităm nici un moment de datoria de a ne aduce contribuția activă la triumful cauzei socialismului și păcii în lume. (Aplauze puternice). Ca țară socialistă, România pune în centrul politicii sale externe prietenia și colaborarea cu toate țările socialiste, întărirea coeziunii sistemului mondial socialist, care numai unii poate exercita o influență tot mai mare în viața internațională contemporană. Considerăm că deosebirile de păreri și divergențele existente în prezent în legătură cu unele probleme ale construcției socialiste și ale vieții internaționale au un caracter vremelnic, datoria fiecărui partid de guvernămînt fiind aceea de a acționa pentru depășirea lor, pentru normalizarea relațiilor și întărirea unității dintre toate țările socialiste. (Aplauze puternice), în acest scop, este însă necesar să veghem la stricta respectare, în relațiile dintre țările noastre, a principiilor marxistleniniste — egalitatea în drepturi, respectul suveranității, neamestecul în treburile interne, întrajutorarea tovărășească, internaționalismul socialist. Numai unitatea între egali, în toate domeniile de activitate, poate rezista oricăror furtuni, numai o asemenea unitate între țările socialiste poate face să crească influența și prestigiul socialismului în lume. (Aplauze puternice). După cum orice încălcare a unora din aceste principii nu poate decît să dăuneze unității țărilor socialiste, influenței socialismului pe plan mondial. Este un adevăr de necontestat că nici o țară socialistă nu se poate izola, nu poate acționa de una singură fără a aduce prejudicii propriei sale dezvoltări. Dar tot atît de incontestabil este adevărul că orice limitare a indi dependenței unei țări socialiste, orice amestec din afară In treburile ei Interne, nu numai că nu constituie un ajutor, dar aduce daune serioase, atît construcției socialismului In țara respectivă, cît și socialismului in general. (Aplauze). Iată de ce partidul și guvernul țării noastre au militat și militează neabătut pentru dezvoltarea colaborării și cooperării dintre țările socialiste, pe baza sus-amintitelor principii ale marxism-leninismului și internaționalismului proletar. Doresc să asigur pe prietenii noștri din țările socialiste că poporul român este ferm hotărît să facă totul pentru triumful socialismului, că nu există forță în lume în stare să-l abată de pe acest drum. Ne vom îndeplini întotdeauna îndatoririle internaționaliste față de popoarele tuturor țărilor socialiste, precum și obligațiile decurgînd din fianțele noastre de stat. (Aplauaze). Nutrim cele mai calde sentimente de prietenie față de popoarele Uniunii Sovietice — marea noastră vecină — față de comuniștii sovietici ; vom face totul pentru dezvoltarea prieteniei și colaborării între cele două țări și partide. (Aplauze). Sîntem, de asemenea, animați de dorința sinceră de a face ca relațiile cu popoarele și partidele statelor socialiste vecine — Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria — să devină tot mai trainice și puternice. (Vii aplauze). Avem aceleași sentimente și față de popoarele Cehoslovaciei, Poloniei, Republicii Democrate Germane și Albaniei — țări socialiste cu care dorim să dezvoltăm cele mai bune relații de colaborare și prietenie. (Vii aplauze). Ne leagă o caldă prietenie față de poporul Chinei — marea țară socialistă din Asia— față de comuniștii chinezi și dorim să dezvoltăm tot mai mult prietenia și colaborarea dintre partidele și țările noastre. (Vii aplauze). Aceleași sentimente purtăm popoarelor Republicii Democrate Vietnam, Republicii Populare Democrate Coreene și Republicii Populare Mongole — țări socialiste din Asia de care sîntem legați prin bune relații de prietenie și colaborare, pe care dorim să le dezvoltăm și în viitor. (Vil aplauze). Pentru Suda, prima țară socialistă de pe continentul american, nutrim, de asemenea, o sinceră simpatie tovărășească și dorim ca relațiile dintre partidele și popoarele noastre să se dezvolte continuu. (Vii aplauze). Adamăm tortmm popoarelor din țările socialiste cere mai vii urări de succes în munca pe care o desfășoară pentru făurirea societății noi, pentru împlinirea idealurilor de progres ale maselor, pentru cauza socialismului și comunismului. (Vii aplauze). Succesele fiecărei țări în edificarea noii orînduiri sociale întăresc forța întregului sistem socialist mondial, sporesc prestigiul socialismului în lume. Partidul Comunist Român și guvernul țării noastre. Frontul Unității Socialiste se angajează în fața întregului popor să militeze și în viitor, neabătut, pentru dezvoltarea prieteniei și colaborării cu toate țările socialiste, pentru întărirea coeziunii sistemului socialist mondial. (Aplauze puternice, prelungite). Stimați tovarăși, România duce o politică externă activă de dezvoltare a relațiilor de colaborare cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Avem astăzi relații diplomatice cu 90 de țări și colaborăm pe plan economic cu peste 100 de state de pe toate continentele. Constatăm cu satisfacție că ne bucurăm de stima și prietenia multor popoare, cărora, la rîndul nostru, le purtăm aceleași sentimente. Dorim ca și in viitor să dezvoltăm mai bune relații cu toate cele popoarele lumii, pe baza principiilor ce se afirmă tot mai puternic In viața internațională , respectul independenței și suveranității naționale, egalitatea în drepturi, neamestecul în treburile interne, respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, calea dezvoltării sale social-politice. (Aplauze). Poporul român urmărește cu multă simpatie eforturile pe care le depun țările de curînd eliberate de sub jugul imperialismului pentru dezvoltarea lor economico-socială independentă , dorim să întreținem în continuare, cu aceste popoare, o largă cooperare în toate domeniile de activitate. Ne exprimăm solidaritatea cu popoarele care se mai află Încă în robia colonială și luptă pentru scuturarea jugului asupririi străine, pentru eliberarea națională și socială. (Aplauze), în lumea de azi se afirmă tot mai puternic, ca factor hotărâtor al întregii dezvoltări sociale, clasa muncitoare internațională în frunte cu partidele comuniste și muncitorești. Pentru ca forță uriașă să-și exercite această tot mai activ rolul In viața națională și internațională, se impune realizarea unității de acțiune a tuturor celor ce muncesc, mișcării comuniste și muncitorești — unitate ce se poate Înfăptui numai pe baza principiilor marxist-leniniste ale internaționalismului proletar, care sa asigure deplina egalitate a partidelor, dreptul fiecăruia de a-și stabili singur linia sa, atît în problemele interne, cit și în cele internaționale. (Aplauze puternice). Partidul nostru va dezvolta și în continuare, pe baza acestor principii, relații de strînsă colaborare și solidaritate internațională cu toate partidele comuniste și muncitorești, va acționa pentru depășirea divergențelor actuale, pentru întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste. Ca țară europeană, România este vital interesată în realizarea unor relații de colaborare și prietenie între toate statele continentului nostru, în excluderea sub orice formă a folosirii forței în raporturile interstatale. Considerăm că trebuie continuat cursul destinderii intensifîcînd lupta contra forțelor reacționare, revanșarde ce se opun cauzei securității europene. Pentru realizarea acestui deziderat este necesar să se pornească de realități, să se recunoască frontatierele existente, să se recunoască existența celor două state germane și să se stabilească relații diplomatice cu ele. Guvernul român va continua să militeze pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare multilaterală cu toate statele europene, pentru întărirea respectului și încrederii reciproce între popoare, fiind convins că există posibilitatea de a se înfăptui securitatea și pacea pe continentul nostru și în lumea Întreagă. (Aplauze puternice). România apreciază că trebuie intensificate eforturile pentru realizarea înțelegerii între toate statele din Balcani, pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii și colaborării. Popoarele țărilor balcanice nu trebuie să uite că întotdeauna neînțelegerile dintre ele au servit numai intereselor marilor puteri imperialiste: înfăptuirea unei colaborări pașnice între țările balcanice nu dăunează nimănui, ea servește atît popoarelor din această zonă, cît și cauzei păcii europene și internaționale. (VR aplauze). In același timp, fiind convins că toate popoarele sînt dornice de pace, vom acționa în continuare pentru dezvoltarea colaborării cu țările de pe celelalte continente, în scopul asigurării păcii și a unor relații care să•Continuare un pap « 7T7-«!