Drapelul Roşu, mai 1969 (Anul 25, nr. 7562-7586)

1969-05-03 / nr. 7562

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVI, nr. 7.562 * Sîmbătă, 3 mai 1969 * 4 pagini, 30 bani Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din Capitala întregul nostru popor a dus un fierbinte omagiu prin unei zile de mai — sărbătoare a primăverii, simbol al înfrățirii și solidarității celor ce muncesc de pretutindeni, al năzuințelor pace și progres de libertate, social. In Capitală, ca și în celelalte orașe, manifestările închinate acestei tradiționale sărbători — înscrisă în calendar acum opt decenii ca un imperativ al luptei împotriva exploatării și asupririi, pentru libertate și drepturi democratice, pentru o viață mai bună — s-au desfășurat sub semnul unității de granit a poporului, în jurul partidului și a conducerii sale, sub semnul încrederii nețărmurite a tuturor oamenilor muncii, români și din rîndul naționalităților conlocuitoare, în politica sa consecvent marxistleninistă, pusă de partid în slujba celor mai înalte aspirații ale societății noastre. Continuînd tradiția statornicită în anii construcției socialiste, sărbătoarea Zilei de 1 Mai a constituit și de această dată o dovadă elocventă a abnegației cu care oamenii muncii din uzine și de pe ogoare, din instituțiile de știință, învățămînt și cultură, traduc în viață amplul program de edificare socialistă stabilit de partid. Purtînd cu mîndrie însemnele izbînzilor dobîndite în primul trimestru al anului, masele de demonstranți au exprimat totodată entuziasmul cu care poporul muncitor, angajat în întrecerea socialistă, larg desfășurată la orașe ca și la sate, întîmpină cea de-a 25-a aniversare a eliberării României de sub jugul fascist și cel de-al X-lea Congres al partidului, evenimente remarcabile în viața patriei noastre. Dînd glas sentimentelor patriotice și internaționaliste de care sunt profund animați, oamenii muncii au reafirmat prietenia indestructibilă ce-i leagă, într-un fel comun, de popoarele tuturor statelor socialiste, solidaritatea internaționalistă cu cei ce muncesc din lumea întreagă. Alături de toate aceste sentimente statornic întipărite în conștiința poporului român, masele de demonstranți au manifestat noi și îndreptățite speranțe în triumful păcii și (Continuare in pag. a IV-a) Stimați tovarăși, Poporul nostru sărbătorește astăzi, împreună cu întreaga omenire progresistă, măreața zi de 1 Mai — ziua frăției celor ce muncesc de pretutindeni, a solidarității , internaționale a tuturor forțelor care luptă pentru o viață liberă și demnă, pentru independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei sărbători tradiționale, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii de la orașe și sate — români, maghiari, germani și de alte naționalități — un salut tovărășesc și calde felicitări pentru rezultatele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, în înfăptuirea programului de desăvîrșire a construcției socialiste. Acest 1 Mai are o semnificație deosebită, deoarece îl cinstim în anul jubiliar al celei de-a 25-a aniversări a eliberării României de sub jugul fascist — eveniment crucial pentru destinele patriei, care a deschis poporului român calea cuceririi libertății sociale și trecerii la făurirea noii orînduiri socialiste, în înfăptuirea insurecției armate o însemnătate istorică a avut realizarea, la 1 mai 1944, a Frontului Unic Muncitoresc, a unității de acțiune a clasei muncitoare — factor de importanță deosebită în coalizarea tuturor forțelor antifasciste, democratice și patriotice, în mobilizarea maselor populare la eliberarea patriei din jugul fascist, în victoria revoluției populare și construirea societății socialiste. Profundele transformări socialeconomice, marile înfăptuiri dobîndite sub conducerea Partidului Comunist Român insuflă poporului nostru o îndreptățită mîndrie patriotică, încredere în forța și în viitorul său. România se prezintă în cel de-al 25-lea an al existenței sale libere ca o țară cu o economie dinamică, în plină dezvoltare, care asigură îmbunătățirea continuă a condițiilor de trai ale oamenilor muncii, numărîndu-se printre statele cu cea mai înaintată orînduire socială și politică din lume. Intensa activitate creatoare, elanul patriotic al oamenilor muncii își găsesc expresia în rezultatele obținute în dezvoltarea industriei noastre socialiste, în creșterea forțelor de producție ale țării. Răspunzînd cu însuflețire chemării partidului, muncitorii, inginerii, tehnicienii au îndeplinit în primul trimestru al acestui an planul producției industriale globale în proporție de 101,3 la sută, realizînd un spor de 10,2 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce marchează un nou pas în înfăptuirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului. Agricultura noastră socialistă cunoaște o continuă dezvoltare pe linia modernizării, a mecanizării și chimizării producției, asigurînd în condiții tot mai bune satisfacerea nevoilor de materii prime ale industriei și a necesităților de consum ale populației. Avînd în vedere condițiile climatice din această primăvară, este necesar să se depună toate eforturile pentru realizarea în timp cît mai scurt a tuturor lucrărilor agricole, astfel încît să creăm posibilități cît mai favorabile pentru obținerea unor rezultate superioare în agricultură. Invățămîntul, știința, arta și literatura se dezvoltă pe un drum ascendent, aducînd o prețioasă contribuție la îmbogățirea patrimoniului culturii noastre, la progresul general al țării. Majorarea salariilor într-un șir de domenii de activitate, măsurile pentru aplicarea noului sistem de salarizare, care vor duce la o mărire substanțială a veniturilor salariaților, creșterea veniturilor țărănimii cooperatiste, realizarea unui vast program de construcții de locuințe și a altor obiective și acțiuni social-culturale stau mărturie că tot ceea ce se înfăptuiește în țara noastră este pus în slujba ridicării nivelului de trai al poporului — țelul suprem al politicii partidului și statului nostru. Ca urmare a victoriei socialismului, a măsurilor luate de partidul nostru pentru perfecționarea conducerii activității economice și a întregii vieți sociale, se cimentează unitatea social-politică a poporului, se întărește continuu prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, se afirmă tot mai larg capacitățile creatoare ale națiunii noastre socialiste. Una din caracteristicile de bază ale dezvoltării societății noastre este adîncirea democrației socialiste, exprimată în participarea mai activă și mai directă a maselor populare la conducerea treburilor de stat și obștești, sporirea atribuțiilor consiliilor populare, întărirea legalității socialiste, creșterea rolului organizațiilor de masă și obștești în societate, coeziunea tot mai înaltă a tuturor forțelor social-politice ale țării, înmănuncheate în Frontul Unității Socialiste. Marile realizări dobîndite în anii construcției socialiste sunt rodul activității pline de abnegație a celor ce muncesc, întruchiparea politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, în care poporul nostru vede forța călăuzitoare a societății noi, stegarul năzuințelor sale, al Înfloririi patriei socialiste, libere independente. Încrederea neclinsttită a întregului popor în partidul comunist, înalta responsabilitate cu care partidul își îndeplinește misiunea sa istorică, întărirea continuă a rolului său conducător în toate domeniile de activitate constituie garanția obținerii, unor noi succese în opera , de desiverșire a construcției socialiste, în ridicarea României pe trepte tot mai înalte ale civilizației și culturii. Înfăptuind neabătut îndatorirea fundamentală de edificare a socialismului pe pămîntul României, partidul nostru desfășoară o intensă activitate pe plan extern, călăuzit în mod statornic de ideile și țelurile nobile ale internaționalismului proletar, ale luptei pentru triumful cauzei socialismului și păcii în lume, în centrul politicii externe partidului și statului nostru stau a prietenia frățească, alianța și colaborarea multilaterală cu toate țările socialiste. In această zi de sărbătoare, adresăm salutul nostru frățesc popoarelor din țările socialiste vecine — Uniunea Sovietică, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria — din celelalte țări socialiste europene — Albania, Cehoslovacia, Republica Democrată Germană, Polonia — din țările socialiste ale continentului asiatic — Republica Populară Chineză, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Populară Mongolă și Republica Democrată Vietnam — din primul stat socialist de pe continentul american — Republica Cuba, Salutăm cu căldură și simpa(Continuare în pag. a dl-a) Cuvîntarea tovarășului CHIVU STOICA Poporul nostru a sărbătorit 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, sub semnul unui puternic avînt creator pentru îndeplinirea sarcininilor stabilite de cel de-al IX-lea Congres al partidului, pentru înflorirea patriei noastre socialiste. Sărbătorirea zilei de 1 Mai la Timișoara Zorii zilei de joi au găsit municipiul reședință de județ îmbrăcat în haină de sărbătoare. Pe străzi și bulevarde, in cartierele noi ca și in acelea care au întinerit în anii noștri erau arborate steaguri roșii și tricolore, portrete ale marilor dascăli proletariatului, ale conducătoarilor partidului și statului nostru. Colectivele de muncă ale întreprinderilor și instituțiilor timișorene au adus cu ele la marea satisfacția sărbătoare de 1 Mai muncii împlinite, convingerea că prin activitatea lor creatoare dau viață politicii înțelepte a partidului, contribuie efectiv la sporirea bogățiilor materiale și spirituale ale patriei. Graficele și panourile purtate de mîini harnice, deprinse cu mînuirea mașinilor și utilajelor de înaltă tehnicitate, a aparatelor moderne indicau depășirea sarcinilor de plan pe primele patru luni ale anului, a angajamentelor in întrecerea socialistă, tuate Lozincile și chemările arătau, de asemenea, hotărîrea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor noștri de-a îndeplini cu consecvență obiectivele stabilite de Conferința organizației județene de partid în întrecerea cu celelalte organizații județene de partid din țară în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a Eliberării patriei de sub jugul fascist, a Congresului al X-lea al partidului. In cele două tribune situate pe bd. Republicii au luat loc muncitori, ingineri, tehnicieni, fruntași în întrecerea socialistă, activiști de partid și de stat, conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, generali și ofițeri. Ora 8,30. Mulțimea de oameni ai muncii aflată pe întinsul bulevardului întîmpină cu aplauze sosirea membrilor biroului Comitetului județean de partid și ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, conducătorii organizațiilor de masă și obștești care se îndreaptă spre tribune. In tribuna oficială iau loc, de asemenea, membrii delegației Comitetului Ferrara al Partidului Comunist Italian, care, la invitația Comitetului județean Timiș al P.C.R., fac o vizită de prietenie în județul nostru. După intonarea Imnului de stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Coriolan Pop, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Timișoara, președintele Consiliului popular municipal deschide mitingul oamenilor muncii din Timișoara. Despre semnificația zilei de 1 Mai a vorbit tovarășul Trifon Darie, secretar al Comitetului județean de partid. Stimați tovarăși, Oamenii muncii din județul Timiș, alături de întregul nostru popor, sărbătoresc într-o atmosferă plină de entuziasm și însuflețire ziua de 1 Mai, ziua solidarității și frăției internaționale a oamenilor muncii în lupta pentru o viață demnă și liberă, pentru independență națională și eliberare socială, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul acestei mari sărbători, în numele Comitetului județean Timiș al Partidului Comunist Român, vă adresez dumneavoastră, participanților la miting, precum și tuturor oamenilor muncii români, germani, maghiari, sîrbi și de alte naționalități din județul nostru, un fierbinte salut tovărășesc. Sărbătorirea zilei de 1 Mai are loc în condițiile unui puternic avînt constructiv al întregului popor pentru realizarea programului de desăvîrșire a construcției socialismului, elaborat de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului. România prezintă astăzi imaginea unei țări în plin avînt creator, avansînd în ritm susținut pe magistralele progresului și civilizației socialiste. Relațiile de producție socialiste au triumfat în întreaga economie, s-au dezvoltat puternic forțele de producție, a sporit continuu potențialul material al țării. Strălucitelor realizări de pînă acum, poporul nostru le adaugă altele, tot mai însemnate, închinate măreței sărbători pe care o întâmpinăm — cea de-a XXV-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist — precum celui de-al X-lea Congres al Partitidului Comunist Român. Sunt înfăptuite cu succes obiectivele planului de stat pe anul în curs, ceea ce asigură dezvoltarea în ritm susținut și modernizarea continuă a industriei — temelia propășirii întregii economii naționale,a creșterii nivelului de civilizație și bunăstare a întregului popor, independenței și suveranității naționale a patriei. Se dezvoltă continuu baza tehnico-materială a agriculturii — ramură de bază a economiei naționale — prin intensificarea procesului de mecanizare și chimizare. Succesele obținute an de an in creșterea producției agricole pun în evidență superioritatea relațiilor de producție socialiste, importantele rezerve de care dispun unitățile agricole de stat și cooperatiste, hotărîrea cu care țărănimea și ceilalți lucrători de pe ogoare dau viață politicii agrare a partidului. Invățămîntul, știința, arta și literatura înregistrează noi și remarcabile succese. Aplicarea Directivelor Comitetului Central al partidului și a noii Legi a învățămîntului asigură perfecționarea procesului instructiv-educativ în școlile de toate gradele. Trecerea, încă din toamna acestui an, la invățămîntul general obligatoriu de 10 ani, oferă posibilități pentru creșterea simțitoare a nivelului de cultură generală al întregului tineret, situînd Republica Socialistă România printre țările cele mai avansate din punct de vedere al învățămîntului și culturii. Progresul susținut al economiei naționale stă la temelia creșterii bunăstării poporului — țelul suprem al întregii politici a partidului și statului. Pe măsura sporirii venitului național, oamenii muncii se bucură tot mai mult de roadele strădaniilor, ale eforturilor lor creatoare. Încheierea în acest an a acțiunii de generalizare a noului sistem de salarizare și mărire a salariilor va determina sporirea considerabilă a veniturilor oamenilor muncii, ridicarea nivelului lor de viață. In înfăptuirea marilor ale construcției socialiste, sarcini s-a întărit continuu unitatea dintre muncitori, țărani și intelectuali, dintre toți cetățenii țării, indiferent de naționalitate. Expresie a acestei unități, Frontul Unității Socialiste asigură intensificarea participării întregului popor la activitatea economică, socială, politică și culturală, la conducerea treburilor țării. Alături de întregul popor, oamenii muncii din județul Timiș — pătrunși de o nețărmurită încredere în politica partidului — își pun întreaga lor energie și capacitate creatoare în slujba realizării cu succes a obiectivelor planului cincinal. In primul trimestru al anului, industria județului și-a îndeplinit planul producției globale in porție de 102,3 la sută, iar proal producției marfă vîndută și încasată în proporție de 101,9 la sută. Față de aceeași perioadă a anului trecut, productivitatea muncii a realizîndu-se crescut cu 8 la sută, pe această cale 90,3 la sută din sporul producției. Succese importante s-au obținut și în domeniul ridicării eficienței economice, realizîndu-se beneficii peste plan de 18,3 milioane lei. Participînd cu însuflețire la întrecerea socialistă în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a eliberării patriei și a Congresului al X-lea al partidului, harnicele colective de muncitori, ingineri ?i (Continuarea pag. « Ula) Cuvîntarea tovarășului TRIFON DARIE TRIBUNA OFICIALA IN TIMPUL DEMONSTRAȚIEI OAMENILOR MUNCII DIN TIMIȘOARA,