Drapelul Roşu, septembrie 1972 (Anul 28, nr. 8593-8618)

1972-09-15 / nr. 8605

Anul XXIX nr. 8.605 Vineri, 15 septembrie 1972 4 pagini, 30 bani Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CE in județele Alba și Hunedoara Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi o vizită de lucru in județele Alba și Hunedoara, unde s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit in vizita pe care a întreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului in cele două județe are loc ma scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze în viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotărârilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat in întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel incit tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Era prezent tovarășul Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările : „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu„Trăiască Partidul Comunist Român !“ Tovarășul Nicolae Ceaușescu răspuns cu căldură manifestărilor prietenești cu care oamenii muncii — români, germani, maghiari — l-au întîmpinat, ca în atîtea rînduri, exprimîndu-și astfel adeziunea deplină la politica marxistleninistă, înalt patriotică, promovată cu consecvență de partid, hotărîrea de a o sprijini prin faptele lor de muncă, prin întreaga lor activitate. (Continuare in pag. a ll-a) Cinvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul oamenilor muncii din municipiul Alba Iulia Stimați tovarăși. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba Iulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România "A*plauze puternice, orale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot intîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avîntul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din județul Alba înfăptuiesc hotărîrile Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin în ritm rapid a noilor construirea capacității de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul nostru popor da viață politicii partidului comunist, văzînd în aceasta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu și poporul"). In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat, am constatat că, sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele opt luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar a depășit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să se urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor; intr-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și in domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzînd chemării organizației de partid din municipiul București, și-au luat angamentul de a realiza planul cincinal in 4 ani și jumătate. După cite am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dumneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, în plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze in produse de bună calitate. (Aplauze prelungite), în unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile posibilitățile de a asigura o devansare a realizării planului și în ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper că cele discutate aici, la Alba Iulia, cit și la Aiud și la Sebeș nu vor rămîne numai angajamente, ci realmente se va obține o producție mult sporită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decit se gîndiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari , ne-am gîndit insă că trebuie să vă venim in ajutor în mod concret, pentru a putea realiza planul în 4 ani și jumătate , de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul în 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim ca realizările suplimentare obținute în îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, în produse care să exprime realmente valoarea nouă și care să contribuie la ridicarea generală a economiei țării noastre, a civilizației României, a bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze puternice, urale). După cum știți, în întreaga țară se desfășoară o intensă activitate (Continuare in pag. a Hm) In cinstea celei de-a XXV-a aniversari a Republicii II SUCCESE ÎN INDUSTRIE 4» ELECTROMOTOR : Atenția acordată de specialiștii de la această uzină în direcția reducerii costurilor de producție se poate concretiza prin rezultatele bune înregistrate pînă în prezent. Astfel, prin modificări constructive a carcaselor turnate, repere ce se obțin de la întreprinderi specializate s-a redus prețul de achiziționare iar prin aprovizionarea conductorilor de bobinaj cu transcontainere s-au redus cheltuielile de transport. Dintre alte măsuri legate de reducerea cheltuielilor materiale pot fi menționate: îmbunătățirea tehnologiei de fabricație a deflectorului AP 7 și AP 8 ; ștanțarea rolelor pe prese de avans automat la gabaritul 200 SM/6—8 poli. De asemenea, pentru reducerea deșeurilor din bandă silicioasă se preconizează ștanțarea in zigzag a benzilor, reproiectarea formei constructive a carcaselor pentru motoare, înlocuirea unor repere de metal cu mase plastice sau înlocuirea pieselor turnate din fontă cu piese turnate din siluminiu, cu adausuri de prelucrare la limită inferioară. Pe seama măsurilor aplicate privind reducerea prețului de cost s-au obținut economii de peste o jumătate de milion. + INDUSTRIA LINII : Reducerea cheltuielilor de fabricație constituie o preocupare majoră a acestui colectiv. In scopul ridicării eficienței economice a activității de producție au fost stabilite și aplicate o serie de măsuri vizând reproiectarea țesăturilor din fire cardate, introducerea de tehnologii noi. Dintre acestea din urmă se pot menționa : înlocuirea coloranților „metal complex" din import cu coloranți indigeni din gama coloranților „Magra“ ; folosirea linurilor indigene în amestec cu fibre sintetice in diferite proporții și diferite finețe de fire destinate țesăturilor tip lină, fapt ce asigură economii de materii din import. De asemenea, în cadrul mișcării de inovații s-au abordat teme privind valorificarea superioară a materiei prime prin folosirea deșeurilor la fire de lină pieptănată din lină semifină și celofibră cu o eficiență anuală de circa 500.000 lei, sau un nou procedeu de fabricare a firului pieptănat din 100 la sută deșeu de PNA, economiile postcalculate ridicîndu-se la peste un milion lei. li R G E N Ț E î i\ 4 G R I C I L T I R A INSILOZAREA FURAJELOR - ACȚIUNE CARE SE CERE INTENSIFICATĂ LA MAXIMUM roșu Mare. Inginerul zootehnist al unității, Edmund Eisele, se îngrijește de aplicarea tehnologiei indicate la această lucrare, pentru a asigura o bună calita După ce, pe baza graficului stabilit, a lucrat mai întii la Stamora Română, lîerini și Uluc, grupul de utilaje pentru recoltat și însilozat furaje, de la S.M.A. Sacoșu Turcesc, acționează, de citeva zile, la cooperativa agricolă din Chevete nutrețului însilozat. (Foto : E. ROBICSEK) In lumina sarcinilor stabilite de Conferința Națională a partidului, astăzi se deschide un nou an școlar In dialogul cu producția. INVĂȚÂMINTUL IȘI LĂRGEȘTE PERIMETRUL INSTRUCȚIEI ȘI EDUCAȚIEI Petru Radu profesor emerit, inspector general la Inspectoratul școlar județean Timi. Dimineața zilei de azi marchează, în întreaga țară, tradiționalul început de an școlar, eveniment pe care, numai în județul Timiș, o trăiesc cu intensitate peste 6.000 cadre didactice, 100.000 elevi, nenumărați părinți. Pregătită din primele luni ale vacanței încă de vară, inaugurarea noului an de învățămînt , in liceele de cultură generală, de specialitate, în școlile generale și profesionale este deosebit de bogată în semnificații, ea avînd loc nu la mult timp după lucrările Conferinței Naționale a partidului, ale cărei documente elaborate au trasat școlii românești sarcini de importanță primordială pentru etapa actuală și cea de viitor a construirii societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Prețioasele idei ale tovarășului Nicolae Ceaușescu din Raportul prezentat la Conferință, privind angajarea plenară a învățămîntului în pregătirea complexă și multilaterală a tineretului școlar, pentru sectoarele economice, pentru producție și viață, au constituit un îndreptar mobilizator pentru îmbunătățirea activității Inspectoratului școlar județean, a conducerilor de școli și a întregului colectiv didactic, în vederea abordării procesului instructiv-educativ, la nivelul cerințelor actuale ale dezvoltării economico-sociale și culturale a țării. Sub aceste imperative majore s-au desfășurat în toate școlile pregătirile pentru evenimentul de azi, așa Incit putem spune că în județul nostru învățămintul este în măsură să răspundă tuturor dezideratelor pe care acțiunea de modernizare sa le impune în anul școlar 1072- a 1973. Prin grija permanentă a partidului și statului nostru pentru îmbunătățirea continuă a bazei materiale, a lărgirii spațiului școlar, din această toamnă au fost date în folosință 100 noi săli de clasă — prin construirea de noi școli în mediul urban și îndeosebi în cel rural, prin extinderea celor existente — și 400 locuri noi în cămine. La acestea se adaugă importante sume alocate pentru reparațiile capitale și curente, așa incit toate școlile își primesc astăzi elevii în condiții optime pentru începerea cursurilor. Pe bănci, fiecare elev face cunoștință cu noile manuale primite gratuit, manuale a cărora valoare se cifrează la aproximativ 5.000.000 lei, școlile fiind aprovizionate, în mare parte, cu numărul cărților necesare, pe obiecte. Avînd în vedere importanța acordată de partid de conducerea superioară pregătirii tehnico-productive a elevilor din liceele și școlile de cultură generală, ca factor decisiv pentru îmbunătățirea calitativă a gradului de pregătire și educare a tineretului, pentru orientarea plenară a invățămintului spre nevoile practicii, a producției, O atenție mărită a fost acordată înființării de noi ateliere școlare și dotării corespunzătoare a celor existente. Astfel numărul celor 312 ateliere, înființate în județ, va ajunge în această lună la circa 400, ceea ce va permite o desfășurare bună a practicii tehnico-productive, cu o repartizare adecvată pe școli și clase, aceasta insemnînd că încă din primul trimestru al acestui an școlar în școlile județului se va generaliza activitatea elevilor în atelierea anului va De asemenea, în cursul avea loc încheierea acțiunii de patronare a școlilor de către unitățile triale și agricole economice, industrarea Comitetului și, la recomanjudețean de partid, profilarea atelierelor școală după nevoile de cadre ale județului. Valorificind experiența pozitivă obținută la Liceul nr. 6 (Continuare in pag. a III-a) Flori pentru iubiții noștri dascăli. PRODUCȚIA DE LAPTE TREBUIE SĂ JUSTIFICE CONDIȚIILE ASIGURATE # însemnări pe marginea adunării oamenilor muncii de la I.A.S. Jimbolia Adunarea generală a oamenilor muncii de la I.A.S. Jimbolia, precedată analizat de adunările pe terme, a cu răspundere sarcinile ce stau în fața lucrătorilor în această importantă unitate agricolă a județului. Darea de seamă scos în evidență rezultatele obțianute în acest an — perioadă marcată de participarea muncitorilor din această unitate la întrecerea socialistă în cinstea Conferinței Naționale a partidului și a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii. Astfel veniturile totale planificate au fost depășite cu 3.433.000 lei, s-au livrat suplimentar 40 de viței, iar economiile la cheltuieli reprezintă 923.000 lei. Dar rezultatele economice puteau fi și mai bune, și această idee a fost subliniată în dezbaterile care au urmat pe marginea dării de seamă. Dacă pe întreprindere situația cheltuielilor este favorabilă, în schimb la fermele nr. 5 și 6 cheltuielile materiale au fost depășite cu 270.000 lei și respectiv 199.000 lei. De asemena, participanții la discuții au arătat că utilajele nu au fost exploatate la întreaga lor capacitate, ceea ce a contribuit la depășirea cu 16 lei a costului unui handru. Producția realizată pînă acum nu justifică condițiile asigurate : dotarea tehnică, mașinile moderne, chimizare etc. Astfel, producția de grîu a fost sub în sectorul prevederile de plan, iar zootehnic, din cauza unor deficiențe in furajare și pr îng. A. RACHITOVAN (Continuare in pag. a III-a) IN PAG. A IV-A știri, comentarii, telegrame de peste hotare