Drapelul Roşu, octombrie 1972 (Anul 28, nr. 8619-8644)

1972-10-01 / nr. 8619

Anul XXIX nr. 8.619 Duminică, 1 octombrie 1972 4 pagini, 30 bani IN CINSTEI CELEI DE-A XXV-A ANIVERSAR A REPUBLICII REZULTATE DE VALOARE LA NIVELUL MARILOR ANGAJAMENTE SARCINILE STABILITE DE CONFERINȚA NAȚIONALĂ A PARTIDULUI-UN EXAMEN DE ONOARE Încărcarea rațională a mașinilor să fie corelată cu folosirea intensivă a capacităților lor Acțiunea de generalizare a schimbului II și extinderea schimbului III Importanța generalizării schimbului II și extinderii schimbului III constă în posibilitatea realizării unui spor de producție prin folosirea mai completă a capacității mașinilor și utilajelor, fără a se recurge la noi investiții. Se poate spune că la uzina „6 Martie“ din Timișoara, cunoscută și apreciată prin utilajele sale destinate șantierelor construcțiilor industriale și civile, preocupările pentru generalizarea schimbului II, introducerea și extinderea schimbului III au cunoscut o curbă ascendentă în acest an. Față de 1971, cînd indicii de utilizare extensivă a mașinilor au înregistrat iar secțiile de bază valori de 73,01 la sută, iar în cele auxiliare de B1 ,80 la sută, în primele 8 luni ale acestui an valorile corespunzătoare s-au ridicat la 75,8 respectiv 53 la sută. Absolvirea cursurilor de calificare de către 50 de strungari în lunile septembrie și octombrie va îmbunătăți în continuare coeficientul de schimburi, așa incit nivelul stabilit pentru acest an va fi realizat in mod cert. Apreciem ca pozitiv și faptul că planul de măsuri, întocmit în acest scop la început de an, a prevăzut o serie de obiective vizînd creșterea randamentului muncii în general, sporirea indicilor intensivi de folosire a mașinilor, în special. Orientarea de a se obține in fondul de timp programat un volum de produse tot mai mare vine să adauge noi valențe acțiunii începute. Se poate aminti, în această ordine de idei, că s-au realizat cîteva studii de un bun nivel a căror aplicare își arată de acum eficiența. Așa de exemplu, procesul tehnologic de montaj la ansamblul grupei de acționare a schelelor autoridicătoare a fost simplificat și modernizat; s-a trecut, pe baza analizei critice a procesului de producție, la organizarea unui flux tehnologic rațional în atelierul de radianți, cu o eficiență anuală de peste 500.000 de lei. Folosirea pe scară mai largă de elemente tipizate în construcția unor utilaje, reducerea la strictul necesar a sortimentelor de profile cu care se aprovizionează uzina sînt alți factori care concură la economia de muncă, la o mai bună utilizare a mașinilor. Cînd citești planul de măsuri. Vizînd extinderea schimburilor II și III, și-l confrunți cu realitatea găsești insă și cîteva obiective cărora nu li s-a dat importanța cuvenită, însăși darea de seamă, prezentată cu prilejul adunării genenerale a salariaților la 11 august a.c., a cerut să se ia de urgență măsuri pentru a se asigura încărcarea rațională a mașinilor unelte și în special a noilor utilaje — sarcină stabilită prin planul amintit. Situația nu s-a schimbat întrutotul nici în momentul de față. Maistrul Eugen Laurențiu, bunăoară, ne informează că frezele nu sunt acoperite întotdeauna cu lucrări la nivelul necesarului, că adesea se muncește în salturi. Or, generalizarea schimbului II, introducerea și extinderea schimbului III nu are nici un rost in cazul in care fondul de timp disponibil nu este folosit la maximum și în mod intens. însuși planul de încărcare a mașinilor pe luna iulie a.c. este concludent in acest sens. Două mașini de prelucrat roți dințate, bunăoară, programate să lucreze in două schimburi, au fost încărcate doar in proporție de 48 la sută față de timpul total disponibil (in loc de 66,6 la sută cum ar fi decesar), un strung automat și unul revolver in proporție de 62 la sută. Normal ar fi ca toate mașinile să fie programate integral măcar in două schimburi — cele principale, bineînțeles, In trei — urmând ca pentru disponibilul neacoperit uzina să angajeze comenzi la terți. Pe baza planului de măsuri vizind generalizarea schimbului II, s-a întocmit și un studiu la turnătoria de oțel în vederea depistării și eliminării locurilor înguste. Din păcate astfel de investigații nu s-au făcut tocmai in secțiile de bază — confecții de mașini și utilaje și confecții metalice — a căror pondere în producția unității este de 87 la sută. Or, corelarea capacităților în aceste secții ar avea un rol important pentru foto N. CIMPEANU (Continuare în pag. a lll-a) Masele plastice ciștigă teren Folosirea eficientă a materiilor prime, materiale, constituie o preocupare a colectivului de specialiști de la U.F.R.M.A., concretizată în aplicarea a numeroase măsuri vizînd valorificarea superioară a acestora. Astfel s-a trecut la refacerea unor tehnologii cum ar fi de exemplu cele legate de fabricarea reperelor : butuc canelat, corp cuplaj pentru tractor, repere aparținînd mașinii de recoltat mazăre ; organizarea debitării centralizate a profilelor și tablelor, metalice , containerizarea deșeurilor recuperabile și folosirea lor după necesități. Masele plastice își găsesc un vast domeniu de aplicare. Până în prezent s-au înlocuit o serie de roți dințate din metal cu cele din textolit, sau diverse repere pentru filtru decantor, mașină de recoltat mazăre, rame pentru cabină tractor. Acțiune care se cere a fi intensificată la piesele ale căror condiții constructive, funcționale și de rezistență permit, mai cu seamă că uzina dispune de două mașini de injectat mase plastice. Economiile obținute până in prezent prin utilizarea maselor plastice au asigurat realizarea unor economii de peste o jumătate de milion. & a*; «Stț, Colectivul uzinei „Azur" II lucrează in contul lunii noiembrie | Muncitorii, inginerii și tehnicienii uzinei Azur iși consacră plenar activitatea de zi cu zi în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan, a angajamentului pe care și l-au asumat. Consolidind rezultatele dobîndite în întîmpinarea zilei de 23 August și amplificînd întrecerea socialistă în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a Republicii, acest colectiv a obținut un succes de prestigiu : îndeplinirea la 29 septembrie a planului de producție pe luna octombrie. Rezultatele meritorii obținute pină prezent sunt rodul efortului întregului colectiv de muncă din rîndul căruia se evidențiază echipele de la secția lacuri, conduse de Dumitru Gaiță, Radivei Putici, Mihai Viroagă, Constantin Cuc, Maria Ciordaș, de la secția nitro, Nicolae Avasiloaie, de la secția clorură cuproasă, loan Dumitru și Vasile Lepădat, precum și Iuliana Csap, Gheorghe Dumitrescu, loan Horvath, Wiliam Traheur. Analiza întreprinsă sub îndrumarea directă a comitetului de partid în fiecare secție și la fiecare loc de muncă asupra rezervelor și posibilităților de asigurare a sporurilor suplimentare de producție au permis elaborarea unor planuri concrete, menite să ducă la realizarea cincinalului în trei ani și șapte luni. Din cele aplicate pină în prezent se pot aminti cele vizînd organizarea fluxului tehnologic, eliminarea locurilor înguste, crearea de capacități suplimentare etc. Cele mai eficiente : montarea unei linii noi de finisare la secția lacuri, ridicarea coeficientului de schimburi la secția nitro lacuri și săpun, mutarea fabricării lacurilor pentru emailurile perelor vinilice, ridicarea gradului de folosire a instalațiilor și agregatelor. Paralel cu îndeplinirea sarcinilor de producție, un accent deosebit s-a pus și pe diversificarea producției, fructificarea potențialului de cercetare existent în uzină. In acest sens s-au obținut noi grunduri folosite în industria mobile, tipuri de rășini din seria rășinielor alchilice, lac de polizat lemnul și alte produse. Succesul înregistrat permite livrarea in avans economiei naționale a peste 2 000 tone lacuri și vopsele, aproape 230 tone produse macromoleculare și alte numeroase sortimente din profilul de fabricație al uzinei. 1 SE ÎNFĂPTUIESC MĂSURILE PRECONIZATE DE CONFERINȚA NAȚIONALĂ A PARTIDULUI! Recenta hotărire a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. in sprijinul familiilor cu copii mulți, primită cu vie recunoștință Vestea acordării de ajutoare bănești lunare mamelor care au în întreținere 8 sau mai mulți copii, indiferent dacă sînt sau nu salariate, precum și majorarea alocațiilor de stat pentru copiii salariaților și ai membrilor cooperativelor agricole de producție, începînd de la al șaselea copil, a trezit un profund ecou în rîndurile oamenilor muncii. Manifestîndu-și satisfacția pentru măsura luată de partid și guvern în favoarea familiilor cu mulți copii, cetățenii cu care ne-am Întreținut apreciază că noul ajutor se înscrie pe linia ridicării continue a nivelului de trai material și cultural, promovată cu consecvență de conducerea partidului și statului nostru. Abia a trecut un an de cind alocațiile de stat au fost substanțial sporite, n-au trecut decit cîteva săptămîni de la majorarea salariilor tarifare minime — fără ca acest spor să afecteze o seamă de drepturi de care se bucurau cei cu salarii mici — s-a decretat nu de mult majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat, și celor militare și iată că o nouă înlesnire vine să ușureze viața unei categorii de cetățeni. In acest fel, asigurarea unui raport mai rațional între veniturile oamenilor muncii, potrivit principiilor echității socialiste, primește un nou și valoros suport. Cei cu care am stat de vorbă s-au angajat că vor lucra cu și mai mare dăruire, convinși pe deplin că succesele în producția materială vin să se reflecte în tot mai mare măsură în nivelul de trai al întregului popor. Muncitorul Nicolae Borlovan de la sectorul 20 al uzinei Electromotor a ținut să ne declare : „Numai la puțin timp de la majorarea salariilor tarifare minime, începînd cu 1 septembrie a.c., grija partidului pentru îmbunătățirea condițiilor de viață a celor ce muncesc se face simțită prin acordarea de noi ajutoare bănești familiilor cu mai mulți copii. De acest sprijin va beneficia și familia mea, avind 8 copii și urmînd a primi în plus 200 lei lunar, ceea ce va completa, intr-un mod îmbucurător, bugetul familiei. Un alt interlocutor, muncitorul Nicolae Iacob tot de la sectorul 20, și-a exprimat mulțumirea și satisfacția pentru noile măsuri vizînd alocarea de fonduri bănești în plus pentru familiile cu mulți copii. Avind 10 copii, ajutorul bănesc pe care il voi obține de la 1 noiembrie a.c. este substanțial și va contribui în mod nemijlocit la ridicarea nivelului meu de trai. Iată de ce ir continuare voi face tot ce este posibil pentru a-mi aduce contribuția la efortul general al uzinei, privind îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan. Exprimindu-și adeziunea, deplina aprobare față de hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. privind acordarea de ajutoare bănești pentru familiile cu mulți copii, tovarășul Teodor Tolcea, secretarul Comitetului orășenesc de partid și primarul orașului Jimbolia ne declară : — Și această hotărire, ca și atîtea alte măsuri luate de conducerea partidului nostru, ilustrează grija cu care sînt înconjurați oamenii muncii din patria noastră, eforturile care se fac pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai al poporului. Izvorite din hotărîrile Congresului al X-lea și din documentele Conferinței Naționale, măsurile întreprinse arată preocuparea permanentă a conducerii de partid, în frunte cu secretarul general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru asigurarea unor condiții de trai din ce in ce mai bune maselor populare. De hotărire vor beneficia și numeroase familii din orașul nostru. Amintesc astfel pe Aurel Minteanu, muncitor la Ceramica care are 17 copii, pe Ion Mihăilă, ceferist — 9 copii, Petru Petrea, membru al cooperativei agricole de producție, cu 10 copii, pe Manole Gheorghe, muncitor la Combinatul din Beregsău Mare Ascultînd la radio, citind etc. în presă despre hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. mulți dintre locuitorii Jimboliei și-au exprimat bucuria și deplina recunoștință față de conducerea partidului, ca și voința lor nestrămutată de munci cu mai mult elan pentru îndeplinirea planului cincinal înainte de termen, pentru transpunerea în practică a ideilor elaborate de Conferința Națională a partidului. Ca Uzina mecanică, marea întreprindere constructoare mașini timișoreană, măsura de a afectat un număr mare de muncitori. Strungarul Ioan Florean, tatăl a 7 copii, ne-a declarat că sporul de indemnizație i-a produs bucurie și o vie (Continuare în pag. a lll-a)J ÎN INTERIORUL ZIARULUI: Ediție speciala a ziarului Drapelul roșu în vederea intensificării lucrărilor agricole # Ieșirea din impas e posibilă! 0 întrecerea mecanizatorilor !! // O știre lapidară, apărută in ziarul nostru, anunța că la Expoziția internațională de invenții „Internemo-72-Köln“, 11 lucrări originale românești au fost distinse cu medalii. Printre exponate figurau un motor de o construcție deosebită care parcă sfida clasicele tipuri. Intr-adevăr, de vreo 100 de ani încoace, producția motoarelor electrice se bazează pe principiul transformării energiei electrice în cea mecanică pe calea rotirii. Motorul în sine nu rezolvă în întregime acționarea vestei mașinilor pe care le deserpretinde exploatarea lor raționala un mecanism special destul de costisitor — reductorul — având misiunea de a reduce și regla viteza de transmisie a mișcării. Noul motor nu are rotor și nici nu are nevoie de reductor; el funcționează pe principiul oscilației mecanice, dezvoltă turații foarte reduse și elimină folosirea redactorului. Motorul autoreductor — așa a fost denumită invenția — deschide căi nebătătorite în tehnica construcției de motoare și a stîrnit un deosebit interes în rîndul vizitatorilor expoziției. Specialiștii îi prevestesc un viitor strălucit și aplicații largi in cele mai diferite domenii. Autorului invenției, dr. ing. Dan Teodorescu, șeful grupului de cercetări al uzinei „Electromotor“ din Timișoara, i s-a luminat cea mai înaltă distincție a expoziției. Marea medalie de aur. La cei 44 ani ai săi, inginerul Dan Teodorescu a realizat 45 de invenții brevetate în țară și cîteva din ele chiar peste Abia împlinise 28 de ani hotare, cind, pentru prima lui invenție — o mașină de echilibrat motoare mici — a fost distinsă cu Premiul de stat. S-a stăruit mai mult, poate, in acel an 1957 asupra invenției propriu-zise, care jalona pentru prima dată în țară fabricația motoarelor mici ți mai puțin asupra semnificației că un inginer tînăr, cu experiență de trei ani ți ceva, a reușit o astfel de performanță. Succesul demonstra posibilitatea tehnice rapide, a unei maturizării afirmări profesionale prestigioase cu condiția, așa cum se exprimă azi ing. Teodorescu „ca tînărul să știe să viseze lucid, îndreptîndu-și atenția spre cerințele acute ale tehnicii românești“. Visul acesta, mai neliniștitor ca oricare altul din tinerețe, te urmărește — așa cum am dedus din discuția purtată — la pasul, te îndeamnă să lași la tot o parte orice preocupare de altă natură, să te detașezi intr-un fel de viața cotidiană cind de fapt trăiești din plin în miezul ei. Consultări cu foștii dascăli de la Politehnică, studierea unor tratate și manuale din care poate singură frază iți va reține atenția, documentări ore în șir, e programul, foarte incomplet, al inventatorului. Apoi, visul trebuie împărtășit și altora, să simtă colegii, întreg colectivul, neastârși părul întotdeauna tineresc muncii de creație, neliniștea penal tru nereușite și bucuria izbînzii. Niște muncitori buni de calificare, lăcătușul Tiberiu înaltă Demeter și electricianul Geza Bretting au fostei dinții care l-au ajutat ,căci inventatorul singur nu reușește nimic sau reușește arareori. In drumul spre realizarea ideii sunt foarte multe obstacole pe care le poți învinge numai și numai cu un colectiv entuziast și priceput“. Este o profesiune de credință împărtășită simplu, fără emfază, materializată intr-un stil de muncă corespunzător. Consultarea este necesară ca pâinea caldă, ne mărturisește și bobinatorul Ilari Lukacs, căci noi nu lucrăm pe bază de documentații verificate în practică, ci pornim de la o idee generală care, arbcit de clară și densă ar fi, nu este conturată in amănunte. De aici necesitatea discuțiilor, adaugă ing. E. Dörnbach. Cîteodată e greu să stabilești paternitatea soluții care se naște adesea unei din frînturi de idei, adevărate sclipiri ale gîndirii, exprimate de cîțiva C. NICOLAE (Continuare in pag. * lll-a) Oameni inaintasi ai societații noastre Consacrarea începe odată cu debutul Sub auspiciile luminoase ale Conferinței Naționale a partidului NOUL AN UNIVERSITAR SPRE AMFITEATRELE $1 PLATFORMELE PRODUCȚIEI la aceste prime zile de octombrie Alma Mater trăiește cu intensitate efervescentul eveniment al debutului noului an de învățămînt, deschizîndu-și larg porțile pentru a-i primi pe studenți în amfiteatrele studiului și muzicii. Anul universitar 1972-1973 se sub noi auspicii, avind drept corolar mărețele sarcini care-i deschid, revin din documentele Conferinței Naționale a partidului, cu privire la ancorarea plenară a învățămintului superior în practica productivă și de cercetare, în vederea pregătirii de cadre cu o înaltă calificare, la nivelul dezvoltării economico-sociale actuale și de perspectivă in patria noastră. In acest context de emulație universitară pentru abordarea procesului de învățămînt la noi indici științifici și educativi, în dorința de a consemna efortul depus de institutele timișorene, rectoratele acestora, pe linia organizării și întăririi bazei materiale, de a surprinde noutățile ce prefigurează evenimentul, ne-am adresat, cu rugămintea de a ne oferi unele detalii și precizări, celor patru rectori ai institutelor superioare din Timișoara. Celor recomandări date de tovarășul Nicolae Ceaușescu privind mărirea eficienței învățămintului prin legarea lui strânsă de producție, de cercetare. In acest sens, avem in vedere abordarea activității de predare în aprofundarea unor domenii de specialitate, incit aceasta să satisfacă cele două condiții ale existențelor în pregătirea de cadre cu o înaltă specializare : adaptabilitate rapidă în sectoarele producției și activitatea în adîncime, pe un anumit profil, în vederea rezolvării unor probleme de mare importanță științifică și tehnică, pe o arie productivă restrînsă, a educării prin muncă pentru muncă a studenților. Institutul nostru răspunde acestor deziderate priind din acest an La dispoziția studenților un complex atelier-școală și de prototipuri, care va permite anilor I II să-și desfășoare o activitate practică de învățare a unor meserii cu rezultate productive, iar anilor III, IV, V să participe la execuția, încercarea și omologarea unor prototipuri de aparate, stații pilot etc. In condiții net superioare. In continuare, interlocutorul nosstru a accentuat latura funcționalității acestei mici uzine (circa 9.000.000 lei investiții) a institutului cu mai multe ateliere, subliniid sprijinul acordat pentru construire și dotare de unele ministere, de organele județene de partid și de stat, de Trustul de construcții Timișoara, ca și munca depusă de către studenți. O atenție deosebită a fost acordată pregătirii prin Centrul de calcul în probleme de programare a peste 300 de cadre didactice, ceea ce va permite rezolvarea în acest an cu ajutorul calculatoarelor, a unor proiecte, lucrări de cercetare, teze de doctorat etc. Pregătirile pentru deschiderea noului an universitar în condiții optime la Institutul de medicină a ION JURCA BOVINA (Continuare in pag. lit a) — Deschidem noul an de Invățămînt în condiții cu totul deosebita — ne declara prof. dr. doc. ing. IOAN ANTON, mebru corespondent al Academiei, rectorul institutului politehnic "Traian Vuia" — pentru transpunerea în viață a sarcinilor trasate de Conferința Națională a partidului, a prețion